PDA

Se full versjon : for mye ros..?

Anette
05-09-2007, 23:07
Jeg har et lite spørsmål.. Var på horsemanshipkurs i helga, og lærte kjempemasse! Men nå lurer jeg litt på noe.. holder det å gi hesten ettergift med en gang den gjør som ønsker den skal, eller skal jeg rose hesten i tillegg til å begynne med? Jeg er jo helt ny på det her, og det er jo egentlig hestene også. Føler det blir veldig mye "braaaa", "dyktiig" og fliiiink gutt" nå :p

Det jeg tenker er at jeg kanskje kan rose når hesten gjør som jeg vil på fase 1/minste signal? Og at jeg kun gir ettergift når jeg må opp i nivåer? Da tenker jeg på øvelser hvor hesten er innenforstått med hva jeg vil, ikke nye øvelser.

Spørsmålet mitt er vel egentlig: Kan jeg ende opp med å gi for mye ros...? Jeg blir jo så stolt av de (og meg selv!) når vi får til ting! :)

Gjest-
05-09-2007, 23:09
Hihi, henger meg på denne ;) Jeg blir også kjempestolt, og det kommer helt klart ut av munnen min, når jeg eller hesten eller begge to får til ting :D
Spent på å høre hva folk har å komme med her ;)

Sagitaria
05-09-2007, 23:13
Interessant debatt egentlig!

Jeg er enda i en testfase, men etter å ha lest noe om dette har jeg begynt å bare sitte helt stille/ikke si en lyd når hestene gjør akkurat det jeg vil at de skal.

Til nå har de fortsatt akkurat som de gjorde. Men når jeg begynner å rose osv, så gjør de ofte noe annet. Øker/sakker tempo osv.

Ikke alle det har noe å si på, dog!

Tone Kristin
06-09-2007, 00:10
Men, ettergift er jo ros. Jeg vil tro det er mere ros for hesten enn masse ord som ruller ut av munnen vår. Hesten prater jo ikke med lyd på samme måte som oss.

Et eks. I sommer løslongerte jeg Lolita et par ganger, og trente f.eks. på galoppfatninger. Jeg roste masse, og joda, hun tok på poenget. Men, så inviterte jeg henne inn i samme sekund som hun fattet galopp av seg selv, jeg oppfattet det ikke før det var 'for sent'. Etter det var det et svare strev å få henne til å trave, hun skulle bare galoppere hele tiden. Jeg har holdt på i lange tider med å få henne til å fatte galopp ordentlig, uten å øke farten. På det ene sekundet jeg inviterte henne inn og gav henne full ettergift så lærte hun det.

RenateSJ
06-09-2007, 00:21
Tror faktisk at ettergiften i rett sekund er viktigst. Og blir det for mye prating kan det muligens være forstyrrende.
Tror også det kommer an på hesten. Noen responderer på ros, andre kan kanskje synes at du bråker fækt :lol:

interessant tema. Har faktisk ikke tenkt over det selv. Bruker ofte brrrraaa eller dyyyktig. hm.. noe å begynne å tenke over.
En ting som jeg har funnet ut er at brrrraaa ikke er så lurt å bruke. Hestene jeg holder på med tar det ofte som prrrrrooo tror jeg. Det sakker ofte av når jeg sier det, hihi

Sagitaria
06-09-2007, 00:28
Ja, det er litt forskjell synes jeg. Enkelte blir bare forvirra av babling, mens andre igjen "retter seg opp" og tar i et ekstra tak.

LisaFi
06-09-2007, 00:28
Interessant tema! om en skal opprettholde kontinuiteten i det en holder på med, tror jeg at ettergiften bør være nok. I dette ligger også at hestene bør være selvgående; har du satt igang en sjenkjelvikning skal hesten fortsette å vike helt til du avslutter den, du skal ikke være nødt til å mase den videre - bare avslutte...

Mat som belønning har jeg flere ganger sagt at jeg ikke liker, og det har også noe med å gjøre at hestene skal fortsette å jobbe i forskjellige intervaller, ikke stoppe og vente på godt, det er noe som irriterer meg sinnssykt.. :D

Korte Bra`etc kan være greit som oppmuntring, ellers bruker jg nokså lite stemme om hesten er godt "temt" tror jeg, stemmen blir liksom overflødig da- ettergiften eller en liten skrittepause etter en bra øvelse er nok.

Rir jeg på tur med nye/ nervøse hester derimot, er jeg kanskje litt morsom å høre på, der jeg synger for hestene og skravler og ler som en foss... :D

Sagitaria
06-09-2007, 00:32
Mat bruker jeg aldri, jeg sverger til stemme, eller kløing. Men ikke alltid like lett å klø, om man kjører eller longerer da. Så da spørs det jo bare, om ikke det er nok å bare rett og slett klappe igjen! På noen iallefall. Har en som blir litt satt ut om jeg korrigerer han, og han fungerer best når jeg er i litt dårlig humør, siden jeg er helt stille da. Men det har jeg ikke funnet ut helt før nå nettopp...! *lyspærer*

Harneshaug
06-09-2007, 01:16
Jeg MÅ holde meg til ettergift på Ulskaug, han faller ut av formen tvert i ren og skjær ivrighet om jeg roser med stemmen.
På Prinsessa derimot, som kan surne fort, kan jeg godt bruke stemmen for å motivere henne til å holde humøret oppe.
Jeg er ikke generelt tilhenger av "lyd" for å gi signaler, folk som smatter på hestene sine er det desisert verste!!!! jeg vet...
Er så forstyrrende for andre at det er til å gråte av...

Kaja
06-09-2007, 08:09
Jeg og Meeg har kommet langt pga stemmen min, dette er fordi jeg er litt dårlig på å gi ettergift AKKURAT når det trengs, så roser med stemmen også, og da blir det bra vettu. :p

Anette
06-09-2007, 10:01
Men, ettergift er jo ros. Jeg vil tro det er mere ros for hesten enn masse ord som ruller ut av munnen vår. Hesten prater jo ikke med lyd på samme måte som oss.

Jeg lærte at ettergift IKKE var ros, det var kun en reaksjon på at de gjorde ting "rett". Som når en hest gir signal om at en annen hest skal fjerne seg fra hans sone, så legger han på ørene og f.eks. rygger mot han. Når hesten da fjerner seg, så slutter signalene (ører og rygging), men for en hest er ikke dette ros, men et signal om at "nå er du langt nok vekk".

I tillegg fortalte kurslederen at noen hester trengte ros som oppmuntring for å fortsette arbeidet. Andre hester igjen, ville helst ikke bli avbrutt...det var veldig individuelt, og kom også ann på hva slags øvelse som ble gjort, og om øvelsen var ny for hesten. Men igjen - jeg er helt ny på dette, kan hende jeg oppfattet noe feil...?
Jeg synes det er vanskelig å vite når jeg skal rose. Må jeg helt opp i fase fire/sterkt signal for en reaksjon, så er det vel igrunnen ikke noe å rose for?? når hesten egentlig vet hva jeg vil, som f.eks. rygging.

Mat kan jeg ikke bruke. Mine hester er matvrak, og det ville føre til alt for mye fokus på maten, og ikke på øvelsene eller mine signaler. Men for hester som ikke er så opptatt av mat og som trenger et puff for å i det hele tatt gjøre noe, kan kanskje mat være bra?

Jeg bruker stemmen min veldig mye i min omgang med hestene, og jeg snakker alltid med de når jeg går turer/rir osv. Synger gjør jeg ofte også :p (LisaFi: Du og jeg på ridetur kunne sikkert blitt en attraksjon? *syngende ryttere* :p)

Jeg skal jo på kurs om en mnd igjen, da del 2...tror jeg skal høre litt om når ros skal komme, og få litt mer informasjon om det med ros.

Tone Kristin
06-09-2007, 13:30
En hest ser ikke på ros på samme måte som oss. De lærer seg at ros er bra, for da får de fri. En hest som aldri får ros, men kun får ettergift når den gjør noe bra, vil heller ikke savne det.

Chevaleresse
06-09-2007, 14:46
Vil si det samme som Tone Kristin. En hest vet ikke fra naturen av hva ros er for noe. Det er noe den må lære av oss mennesker. Men når den har lært hva dette er for noe, så er det et nyttig virkemiddel i treningen.

Jeg vil si at timingen på hjelperne og ettergiften er mye viktigere enn ros. man kan ikke kamuflere dårlig timing med masse ros. Da blir det bare uforståelig for hesten.

Mvh Torill

Natalie_s
06-09-2007, 16:07
Er enig i at riktig timing for ettergift er viktigst, men jeg bruker mye stemme (og stryke på manken) når jeg rir og kjører (da helst stemme;)), for dette gjør at Holter slapper mer av, og dermed presterer bedre.

Problemet vårt er jo da at Holter ofte hører mest på stemme istedet for hva jeg gjør med kroppen, når jeg f.eks ber om holdt så bråstopper hun på "P" i "prooo", hehe, så der må jeg nok jobbe mer med meg selv og timing av hjelperne mine for å få henne til å forstå stoppesignalet med setet istedet;)

Chevaleresse
06-09-2007, 16:13
He, he Nathalie. Hørtes kjent ut! For ikke å snakke om at hun er hypersensitiv for smatting, og det blir litt kinkig med mange som rir i hallen?

OT: Går det bra med dere?

Mvh Torill

Natalie_s
06-09-2007, 16:26
He, he Nathalie. Hørtes kjent ut! For ikke å snakke om at hun er hypersensitiv for smatting, og det blir litt kinkig med mange som rir i hallen?

OT: Går det bra med dere?

Mvh Torill

Går ikke an å ri i hallen hvis det er mange smattere der nei;) Kan ikke forstå hvorfor de absolutt skal smatte sånn, hestene deres reagerer jo ikke likevel, er jo bare Holter som flyr i taket;)

OT: Men ja, går kjempebra med oss, Holter er en dressurstjerne for tiden, vil gjerne ha ridetime igjen snart:D

Chevaleresse
06-09-2007, 16:37
Så bra! Ringer deg i kveld jeg. blir endel turer til byen fremover, da vi skal flytte ut av leiligheten.

Mvh Torill

Anette
06-09-2007, 21:40
En hest ser ikke på ros på samme måte som oss. De lærer seg at ros er bra, for da får de fri. En hest som aldri får ros, men kun får ettergift når den gjør noe bra, vil heller ikke savne det.

Nå vet vel de fleste hester som er håndtert hva ros er? Mine gjør iallefall det... Jeg husker veldig tydelig at kurslederen sa at ettergift ikke var ros... må absolutt spørre hu mer om det neste gang :)

Jeg tror jeg prøver meg fram med ros hvis hesten følger meg i fase 1 og 2, men hvis jeg må opp på fase 3 og 4, da gir jeg kun ettergift. Eller blir dette feil?

LisaFi
06-09-2007, 21:45
Tror jeg kommer til å bli småtullete i hodet om jeg skal begynne å kurses i sånt jeg?

Anette
06-09-2007, 22:12
Tror jeg kommer til å bli småtullete i hodet om jeg skal begynne å kurses i sånt jeg?

Haha, jeg og.. jo mer jeg tenker, jo mer lurer jeg jo på :p

Tone Kristin
06-09-2007, 23:50
Nå vet vel de fleste hester som er håndtert hva ros er? Mine gjør iallefall det...

Hva gjør du når du roser? Hvilket toneleie roser du med?

Jeg har aldri vært borti en hest som automatisk vet hva ros er. Jeg trodde Lolita visste det, men etterhvert gikk det opp for meg at hun reagerte som hun gjorde fordi jeg gav henne ettergift samtidig. Kroppen min ble mer nøytral, og toneleiet mitt ba henne avbryte det hun holdt på med.

RenateSJ
07-09-2007, 00:30
Nå vet vel de fleste hester som er håndtert hva ros er? Mine gjør iallefall det... Jeg husker veldig tydelig at kurslederen sa at ettergift ikke var ros... må absolutt spørre hu mer om det neste gang :)

Jeg tror jeg prøver meg fram med ros hvis hesten følger meg i fase 1 og 2, men hvis jeg må opp på fase 3 og 4, da gir jeg kun ettergift. Eller blir dette feil?

Det kommer jo an på om hesten kan det eller ikke. Om ikke den fatter det nye før fase 4 er jo ikke det hestens feil. Og hvis ros er det som forsterker innlæringen bør det jo iallefall komme i fase 3,4. Hvis jeg forsto det du mener med faser rett da

Anette
07-09-2007, 00:49
Det kommer jo an på om hesten kan det eller ikke. Om ikke den fatter det nye før fase 4 er jo ikke det hestens feil. Og hvis ros er det som forsterker innlæringen bør det jo iallefall komme i fase 3,4. Hvis jeg forsto det du mener med faser rett da

Ok, skal forklare litt nærmere:
F.eks. rygging ved hjelp av vinkende håndbevegelse. Hesten kan dette utmerket godt, og vet hva jeg ber om. Jeg begynner med fase 1, vinkende bevegelse med en hånd.. hesten reagerer ikke. Går over til fase 2: begge hendene med vinkende bevegelse. Ingen reaksjon. Så fase 3: Vinkende bevegelser med begge hender, i tillegg til å riste litt med leietauet også. Ingen reaksjon. Fase 4: bevegelser i begge hender og med leietauet, og fysisk kontakt med hesten (enten dytt på brystet eller et dask med leietauet f.eks.). Når hesten da vet hva jeg vil, og likevel ikke reagerer før fase 4, da blir det jo feil å gi ros? Rygger han straks jeg vinker litt med hånden, gjør han jo akkurat det jeg ber han om, og da fortjener han ros?

Ved nye øvelse gir jeg ros så fort hesten er i nærheten av å tenke på det jeg ønsker...:)

Tone Kristin: Neida, klart de ikke vet hva ros er automatisk. Men jeg tror nå likevel de skjønner at når jeg sier "braaaaa" og klapper dem så gjør de noe riktig. Jeg skal spørre mer om ros på neste kurs, for jeg er ganske sikker på at kurslederen sa at ettergift ikke var ros og at vi skulle rose mye om vi hadde en hest som trengte oppmuntring. (Hu veiledet oss i om hesten vi hadde med var en hest som trengte ros da, og min var definitivt en som likte å vite at han gjorde ting rett.)

RenateSJ
07-09-2007, 00:56
For min del vil det nok komme et braaaa uansett. Det er ganske innøvd, og tror kroppspråket mitt følger rosen. At jeg gir bedre "kroppspråkettergift" når jeg gir ros. Åj, som jeg begynte å tenke meg om nå :lol:

Anette
07-09-2007, 01:07
Hehe, gjett om jeg tenker mye om dagen jeg og! Alle mine skritt og ord er tenkt over... Fikk jo også beskjed på kurset at jeg tenkte for mye, skulle la mere gå naturlig :)

RenateSJ
07-09-2007, 01:19
:lol:
Den siste setningen din var god du! (minner meg om det jeg prøver på nå når jeg skal lære fransk)

Chevaleresse
07-09-2007, 08:57
Om hesten reagerer ved fase 1 eller 4 er avhengig av hvor den har oppmerksomheten sin. På en hest som er oppmerksom på sin eier og som kan tegnene trenger man skjelden å gå lenger enn fase to. Så det gjelder å ha oppmerksomheten til hesten når vi driver rundt dem. Og da må vi gi dem en grunn til å følge med på oss istedet for andre ting rundt seg.

Mvh Torill

Anette
07-09-2007, 09:29
:lol:
Den siste setningen din var god du! (minner meg om det jeg prøver på nå når jeg skal lære fransk)

haha :p

Anette
07-09-2007, 09:30
Om hesten reagerer ved fase 1 eller 4 er avhengig av hvor den har oppmerksomheten sin. På en hest som er oppmerksom på sin eier og som kan tegnene trenger man skjelden å gå lenger enn fase to. Så det gjelder å ha oppmerksomheten til hesten når vi driver rundt dem. Og da må vi gi dem en grunn til å følge med på oss istedet for andre ting rundt seg.

Mvh Torill

Det er jo selvsagt sant...

*tenker enda mer* ;)

Anette
02-10-2007, 20:18
Da har jeg fått avklart hva som kursleder mente med at ettergift ikke var ros:
Ettergift er fjerning av ubehaget, og hun mente at det ikke direkte var ros. Likevel mente hun at dette kunne fungere som ros, fordi hesten jo oppnådde det den ville: å bli kvitt "ubehaget" :)

Hun mente også at jeg bør rose uansett om jeg må opp i fasene. Om hesten rygger bakover på fase 4, rygger han fremdeles bakover...og da bør han få ros, fordi han faktisk gjør noe riktig. Motivasjon :)

Gjest-
02-10-2007, 20:31
Hva med denne her da :
Sett flere som har trent hester, og brukt masse stemmebruk med "stygg" stemme når hesten gjorde det dårlig, og korrekterer osv. Mens når hesten gjør det riktig, er det ikke et pipp. Da går bare hesten som den skal, uten at eier roste. Kan ikke huske om det kom noe ettergift...

Er det mer korrekt?
Tenkte litt over det da jeg har sett det, at jeg følte det var på tide med i alle fall et "bra" eller noe når hesten gikk som den ble bedt om... Kanskje jeg er litt for inne i ros med stemmebruken i tillegg til ettergift?

Anette
02-10-2007, 20:55
Det eksempelet over er ikke sånn jeg ville trent hesten min... jeg ville heller forsterket det som var riktig enn det som var galt.

Gjest-
02-10-2007, 20:56
Noe sånt jeg tenkte også. At det ble stort fokus at nei, nå du, nå gjør du heeelt feil. Mens med en gang den gikk riktig,s å skjedde det ikke noe... Syns det virker litt stakkarslig ut egentlig, for hesten sin del... Å bli pusha veldig når den gjør noe feil, mens når den gjør det riktig, så skjer det ikke stort, annet enn ettergift/slutt på bråket.