PDA

Se full versjon : Liker best og stå løs.

Marita&Enghild
04-09-2007, 23:00
Når jeg står og børster og saler på Enghild har jeg henne stående i "krysspilt". Men hun liker bedre å stå lås. Hun er mer surkete når hun står fast.
Og når hun står løs så står hun der, så lenge jeg bare sier STÅ strengt til ho.
Og der står ho!:D Og da er hun blid:)

Men det er ikke helt på topp når det gjelder sikkeerhet.
Noe jeg kan gjøre for at ho ikke skal være så surkete når hun står fast?

Ingus
04-09-2007, 23:22
Kanskje du kan binde hesten kun på den ene siden?

Marita&Enghild
04-09-2007, 23:25
Det blir litt bedre da:) Men hun liker best å stå løs.

LivK
04-09-2007, 23:26
Surkete? Hva er det?

Marita&Enghild
04-09-2007, 23:28
Surkete? Hva er det?
Er litt sur, legger litt på ørene.. Surkete, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.

Ingus
04-09-2007, 23:43
KAn du ha hesten løs i boksen da? Er det en stor stall med mye "trafikk" du snakker om?

Marita&Enghild
05-09-2007, 08:41
Hun står løs i boksen selv med boksdøra åpen;) Det er 9 hester utenom Enghild, så det er litt trafikk men ikke så mye.

lafutura
05-09-2007, 10:10
Kan du ikke bare ha et langt leietau løst rundt halsen på henne da? Sånn at du kan ta tak i henne om hun beveger seg? Og trene etter hvert på å feste det i noe?

Sol
05-09-2007, 12:16
Jeg pleier å ha et kort tau på sånne hester jeg, som henger ned fra grima, men som er for kort til at de kan tråkke på det. på den måten får jeg tak i dem om de går noe sted, noen skal forbi osv. Alternativt kan du slenge tauet over halsen på dem, sånn at det ikke går å tråkke på.

hvordan er kryssbindinga festet da+ mange, mange steder ser jeg at kryssbindingen er festet fra toppen av stallinnredningen feks. da vil hesten bli tvunget til å ha hodet sitt i en litt ubehagelig stilling, og dersom de har litt kort hals feks(mange fjordinger har jo forholdsvis kort hals) vil dette bli ganske belastende.

Oppbindingen bør være festet i veggen i den høyden hvor det er naturlig for de fleste hestene på stallen å holde hodet sitt i hvileposisjon. man bør heller ikke ha for tunge kjettinger å binde dem med.. på den måten blir det ikke tungt og slitsomt for hesten å holde hodet sitt i naturlig posisjon over litt tid.

et annet alternativ er at du lager din egen oppbindingsmulighet på stallgangen, hvor du fester et tau fra den ene veggen til den motastte både forran og bak hesten din, sånn at den står løs, men inni en ramme mellom to vegger og to tau. Om du lager de to tauene med panikkkrok er det lett å løsne på det om noen må forbi mens du står der.

Tone Kristin
05-09-2007, 13:41
vordan er kryssbindinga festet da+ mange, mange steder ser jeg at kryssbindingen er festet fra toppen av stallinnredningen feks. da vil hesten bli tvunget til å ha hodet sitt i en litt ubehagelig stilling, og dersom de har litt kort hals feks(mange fjordinger har jo forholdsvis kort hals) vil dette bli ganske belastende.

Og hesten ikke får stå med hodet naturlig, så er krysstauene for korte.

Marita&Enghild
05-09-2007, 15:58
Kan prøve å ta bilde av hvor høyt der er på krysstauene, så kan dere få se.

Marita&Enghild
05-09-2007, 23:05
Glemte å ta bilde, men de er ikke for høy, og ikke for kort.