PDA

Se full versjon : lærling i hestefaget for oss "eldre"!

Filizity
03-09-2007, 18:41
jeg har bestemt meg.... jeg vil og jeg skal jobbe med hest. samme rakkern å dårlig betalt og slitsomt det er. har meldt meg på hestemassasje kurs og skal ta det så fort det starter (hmmm... det var setningen sin...).... men i tillegg lurte jeg på om det kunne være lurt å ha fagbrev på hest? jeg har jo GK og VK1 hest så mangler vel 2års lærlingtid.... hvor bra (les: dårlig) betalt er dette? og hvordan fungerer det??? går det event ann å ta lærlingtiden som deltid?? i og med at det er så lite betalt og en på en måte sitter med litt lån og hus osv.... noen som vet??

tutta23
03-09-2007, 18:54
jeg har tatt fagbrevet.ja,d er dårlig betalt .3500 i mnd første år og 6000 andre år.d er lite når du skal betale hus,lån osv.d er ikke nødvendig med hestefagbrev for å få jobb innen hest.d går mer etter hvor flink du er,hvor bra håndlag du har osv.d er de som får jobben.nei,jeg anbefaler d IKKE.

Filizity
03-09-2007, 18:59
nei jeg har akkurat sittet å skrevet meldinger med ei jeg kjenner som går som lærling nå, og har vel egentlig mistet lysten... hehe.... men er det noe anna man kan ta da?? for å ha litt kompetanse i bakhånd;)

Tone Kristin
03-09-2007, 20:47
Hvorfor ikke ta en videre utdannelse istede? Fagbrevsordningen er helt idiotisk sånn som den er nå, du er heldig om du ikke får en drittjobb.

Cammie
03-09-2007, 21:28
Anbefales ikke å ta fagbrevet! Det er ikke godt for noe, du får samme jobben som en med fagbrev like lett om du ikke har det...Da burde du heller jobbe som praktikant, eller bare vanlig ansatt i stall, er bedre betalt, og ofte bedre betingelser. Jeg jobba ett år som praktikant, lærlingene fikk ikke lov til noe siden de var LÆRlinger og skulle LÆRE, kunne ikke få ansvaret for noe...Som venninna mi sa da hun skulle ta fagprøven "Jepp, da skal jeg bruke to dager på å få et bevis på at jeg er en reser på å møkke bokser og egner meg bra til slavearbeid..."

Sagitaria
03-09-2007, 22:32
.....og så har vi meg da, som er lærling, og mesteparten av min arbeidstid går med på å trene/stelle hest.. Forefallende arbeid som rydding og smøring av seletøy og,selvfølgelig. Men for det meste er jeg ute med hest. Har faste hester å trene, og er med rundt omkring på løp med dem osv. Møkking har jeg bare èn helg i mnd. STORKOSER meg. :)

Tror det avhenger veldig mye av hvor man havner ;)

Lønna mi får jeg jo fra opplæringskontoret. Er fastsatt - 4500,- i mnd første halvdel av læretia, så stiger jeg til 8000,-. Ikke mye, men jeg bor gratis på stedet så.. Selv en røyker som meg overlever. (men så er jeg jo ikke så veldig mye ute på by`n og sånt lengre heller da. Ikke at det gjør meg noe....!)

LeneogShatan
03-09-2007, 23:00
Det året jeg var lærling hadde jeg 5000 mnd inkl jobb hver 3 helg og overtid.
Det var fast lønn gjennom hele læretiden. Altså ca 30 kr timen. Lærte å møkke bokser, vanne støvete ridebaner og male hinder! Rideundervisning/kurs foregikk i min fritid og det måtte jeg betale selv.

Jobbet også som praktikant på en stall i telemark, fikk da 2000(!) utbetalt. Inkl var også 2 utegangs plasser til hestene og et rom i kjelleren til arbeidsgivers hus.. (Var meininga dette skulle være mitt andre lære år, men arbeidsgiveren min viste seg å være en grusom person. Kom meg fort vekk der ifra!)

Man kan jo være heldig med læreplasen sin, men for de fleste er vi bare billig arbeidskraft.

Tok aldri fagbrevet, og om jeg skulle ha begynt å jobbe med hest igjen, tror jeg ikke fagbrevet har så veldig mye å si.

tutta23
03-09-2007, 23:47
nei,utrolig dumt.Jeg angrer på at jeg tok d,tenk hva jeg kunne blitt istedet.og alle pengene jeg har gått glipp av.som min far sa,hest er en hobby!d er så sant

Tone Kristin
04-09-2007, 00:23
Altså, hest kan også være jobb. Men før de gjør noe med fagbrevsordningen for hest, sånn som den er i dag, så er ikke det noe vits i å ta. Om noen år, når flere drar til utlandet for å utdanne seg, og kanskje folk begynner å velge utdannelse fremfor selvlæring, så kanskje det lønner seg å ta fagbrev. Men, nå er det bare bortkastede tid og penger.

tutta23
04-09-2007, 01:00
Jeg var å så på jobb på et ridesenter.Jeg hadde fagbrevet,og så litt positivt på d. Vi hadde avtalt tid da jeg skulle komme,men hun sjefen jeg skulle snakke med var så opptatt med oppsaling av hester. Hun snakket litt til meg under all oppsalinga, angående lønn og sånn.Jeg sa vel at jeg ønsket en normal lønn. Da kunne hun plutselig ikke snakke mer med meg,og måtte ta handikappridninga for en var borte. Hun skulle ringe meg. Syns d var temmelig uproft,jeg hadde faktisk reist lenge og hadde prob med å finne fram.Hun ringte aldri,så jeg ringte henne. Da sa hun at jeg ble for dyr for de,de kunne ikke betale mer en 6000 i mnd. Så de ansatte en eller annen polakk istedet!ble så irritert!

Filizity
04-09-2007, 08:31
såpass ja... nei det blir nok med tanken det lærlinggreiene tenker jeg.... men hvor bra betalt er det vanlig at en praktikant får da??

Henriette444
04-09-2007, 08:37
Hvorfor vil du jobbe med hest? Er det fordi du vil bli god til å ride, eller fordi du vil møkke, strigle, fore etc også?

Sagitaria
04-09-2007, 09:36
Godt poeng! :)

Ziiraa
07-09-2007, 23:26
Jeg er lærling i hestefaget nå, og stooorkoser meg:D Okai, så møkker jeg 30 bokser, 3 ganger om dagen.. Men jeg har 2 supre sjefer, en super hest som jeg eier 50% av sammen med jobben, jeg får ri så mye jeg bare rekker og jeg blir satt stoor pris på..! Lønna? Jo, den er på 8000 nå, men stiger til 10.000 etter nyttår. Jeg er ferdig med læretida i mai neste år:D Og ja, det er til tider endel slavearbeid, men tenk så deilig det er når man har fagbrevet da. Da kan man få seg jobber hvor man slipper all den drittjobben.. Og det er såå mye enklere å komme inn på skoler i utlandet og slikt! Jeg føler iallfall at dette er den riktige veien for meg å gå! ;p Hest er best!

tutta23
08-09-2007, 00:05
har lønna steget nå?du er sikkert ikke lærling gjennom starum

Ziiraa
08-09-2007, 19:27
Jeg er lærling via starum.. Skulle egentlig hatt 4500 nå, og 8000 etter nyttår.. Men jobben min ville betale meg mer, sånn at jeg virkelig følte at jeg blei satt pris på..! Jeg får jo like mye opplæring som en annen lærling, men jeg jobber kanskje ikke 37,5 timer i uka. blir fort litt mer.. men det er jo greit siden jeg får bra betalt og har fleksible sjefer:D

Sagitaria
08-09-2007, 19:34
Flott å se andre lærlinger som trives. På lærlingetreff følte jeg meg fryktelig alene om å være 100% fornøyd.

Jeg fikk forresten verdens beste beskjed på torsdag - skulle egentlig ta gamle VK1 Landbruk og naturforvaltning som privatist, siden jeg er utdanna frisør :rolleyes: og ikke har gått no "relevant skole" for å bli lærling. Men så slipper jeg det, jeg trenger å ta en eksamen i Hestefaget før fagprøven, that`s it. HERLIG! :) (men det er jo egentlig ganske naturlig, jeg skal jo ikke drive med f.eks skogbruk når jeg er lærling i hestefaget...)

Ziiraa
08-09-2007, 19:44
Lucky you!! Jeg strøyk i skogbruksfag på vk1 fordi læreren min var tett. Og jeg veit ikke hvor mange møter vi har hatt om det og klaga. Alt jeg ba om var en 2'er liksom.. På GK fikk jeg 5, så er litt rart at jeg plutselig strøyk andre året..:S Men jeg MÅ ta opp igjen skogbruksfaget før jeg kan ta fagprøva.. idiotisk!!! :@ Men en fornøyd lærling er jeg iallfall:D:D

Filizity
10-09-2007, 09:08
aimee: ja tror du har hatt flaks med plassen din:) jeg har muligens fått ordnet noe jeg også:) blir spennende og se om det blir noe av det :D

Ziiraa
10-09-2007, 15:18
Har du? Så morro..:) Fortell mer når du veit litt da...:D Også må du ta med gullungen opp hit så vi kan ri litt sammen:D Jeg skal forresten starte LB:2 om to uker på kongsberg:D:D

Filizity
10-09-2007, 16:00
ååå så gøy:) må få løst ut lisensen jeg også og få begynt å starta litt:) ja, vi tenkte å kansje komme opp en tur før jul:) skjer det noe som du vet om??

Ziiraa
11-09-2007, 20:02
Det er kanskje en Wesley-samling til før jul..:D Men ellers veit jeg ikke om noe spes som skjer... ;p Funnet no mer ut om den jobben?

Filizity
13-09-2007, 18:48
vet du når det samlingen blir planlagt? for siden jeg ikke kjører hest selv så må ting planlegges litt i god tid på en måte;) hehe......

Filizity
13-09-2007, 18:48
vet ikke noe mere om den enda.... tenker og tenker;)

Ingvild
13-09-2007, 18:51
Flott å se andre lærlinger som trives. På lærlingetreff følte jeg meg fryktelig alene om å være 100% fornøyd.

Jeg fikk forresten verdens beste beskjed på torsdag - skulle egentlig ta gamle VK1 Landbruk og naturforvaltning som privatist, siden jeg er utdanna frisør :rolleyes: og ikke har gått no "relevant skole" for å bli lærling. Men så slipper jeg det, jeg trenger å ta en eksamen i Hestefaget før fagprøven, that`s it. HERLIG! :) (men det er jo egentlig ganske naturlig, jeg skal jo ikke drive med f.eks skogbruk når jeg er lærling i hestefaget...)

KORLEIS KLARTE DU DET?? Eg vil også! Eg har det teoretiske på VG1, men ikkje praksisen. Eg gåg VG2 på skule, forstår ikkje kvifor eg må kunne alt PRAKTISK?? det er snakk om skogbruk, hagebruk, fjøs, etc...

Filizity
13-09-2007, 18:53
KORLEIS KLARTE DU DET?? Eg vil også! Eg har det teoretiske på VG1, men ikkje praksisen. Eg gåg VG2 på skule, forstår ikkje kvifor eg må kunne alt PRAKTISK?? det er snakk om skogbruk, hagebruk, fjøs, etc...

helt enig.... men jeg har skogbruken osv men aner ikke hva jeg skal med det;)

Sagitaria
13-09-2007, 18:53
Det aner jeg egentlig ikke. Sendte noen mailer hit og dit for noen uker siden for å få hand på læreplan og info om privatist osv. så ringte dama da og sa dette.

Jeg har jo almennfag fra før da.

Ingvild
13-09-2007, 18:56
eg er heilt med på å måtte ta det teoretisk, det har eg jo gjort allereie.. men skjønner ikkje korleis eg skal klare å lære meg all teorien i praksis - utan å ha undervisning.. stryk eg så får eg ikkje godkjent noko som helst..

Telenor
13-09-2007, 19:04
Venninna mi er lærling jobber fra 8-3 mandag til fredag, har tre gode hester som hun disponerer som sine egne, selvfølgelig er det litt drittjobbing men det må det jo være! :)
Men hun rir mye og får mye GRATIS instruksjon og får delta på stevner med hestene og får mye ansvar, og hun koser seg veldig! :)

Bare for å understreke at ikke alle er fæle.. :p

Klara og Trico
13-09-2007, 20:50
Jeg har hestefagbrevet. Og synes læretiden var super. Jeg valgte bort ridning mot å heller kunne jobbe på avlsstall, og fikk heller ridelederkurs av læreplassen den sommeren jeg var ferdig.

Lønnen er som regel dårlig, MEN hvis man så ser hva man kan få av goder på enkelte plasser, så utgjør det ganske mange tusen om man skulle betalt for det. Ridetimer, oppstalling osv.

Jeg ville sjekket rundt på forskjellige staller, for det er mye dårlig ute å går, men det er også mye bra ute å går...

Men møkking og skiftarbeid og andre "dritt" jobber må man regne med som lærling, for de jobbene er like viktig som de som feks. underviser. Det er ofte lærlingene som saler opp hestene til rideskolen, og da er det faktisk deres annsvar å se at den hesten de saler på den dagen har det greit. Og om ikke det er viktig, så vet ikke jeg...

tutta23
13-09-2007, 21:55
jupp,d er stor forskjell på plassene.noen tilbyr grats stallplass og bolig,mens ingen tilbyr noe!

Fleur
13-09-2007, 22:00
Dere som har fagbrev: Hvilken jobb har dere nå, og mener dere at fagbrevet har gitt dere noen fordeler fremfor de som kun har erfaring å vise til?

Filizity
14-09-2007, 08:54
såklart er det viktig og møkke osv, og jeg kan godt møkke, det er ikke det, men er jo trivelig å gjøre litt annet også;) vet om ei som så og si bare møkket i 2år;) hehe

Klara og Trico
14-09-2007, 13:55
Jeg er privat utdannet ridelærer til rideskole.

Det jeg synes er viktigst med lærlinge ordningen, er ikke hva den er i dag, men hva den kan bli. Innen hest, som i andre yrker, bør vi også strebe etter å få fagutdannet personale som jobber med hest. Dette for å styrke arbeiderenes kunnskap, og at arbeiderne også skal ha noen som gjør at de kan stå bedre rustet i forhold til dårlige arbeids forhold.
Nå er dette noe ganske nytt noe, men hvis vi ser på det på langt hold, så håper jeg det vil bli en god løsning. Foreløpig er det alt for mye under en kam. Det skulle blitt mer delt opp i feks; avl, dressur, sprang, trav osv. Men dessverre er Norge ett for lite hesteland ennå...
Men det betyr ikke at vi ikke skal jobbe mot å få en ordning som kan fungere.

Ene som var lærling hos oss i fjor, er nå stallmester.

MEN: Det er også veldig mange som velger å gå ut i lære i hest fordi de tror det er ett slags "fri" år. Men det å være lærling i hestefaget skal jo være det samme som å være lærling i tømrer faget. Og lønna er den samme... Problemet er at det er så vanskelig å skille mellom jobb og hobby innen hest da.. Og mange får ikke det de forventer seg. Det å jobbe med hest er så idyllisert i stedenfor at man ser på det som den jobben det faktisk er...
En jobb der man får bli kjent med mange gode individer både på to og fire ben..

Sagitaria
14-09-2007, 15:44
FRIÅR?! Jeg har aldri jobba så hardt i hele mitt liv. Og heller aldri vært så lykkelig i hele mitt liv.. :)