PDA

Se full versjon : hovslagerutdannelse/fagbrev på alt som skal sko/verke

Hovslager
02-09-2007, 11:47
Jeg ser i forskjellige tråder, at det snakkes om kurs og annet innen skoning.
Men det er ingen som snakker om utdannelsen av en hovslager. Er det fordi man ikke vet om den?

En hovslager skal ha minst 4 års grunnutdanning før h*n arbeider på egenhånd. Dette er ett håndverk som krever øvelser for å bli dyktig. Hvis man velger "prøv og feil" metoden, blir det ett tema iforhold til dyrevern loven. (§2) Er det riktig å utsette hesten for "egentrening" som det i noen kursopplegg kalles? Etter en tid med denne øvingen kan man møte seg selv i døra på meget ubehagelig vis.:hyl: (måtte bare skrive den setningen, så jeg fikk brukt smileysen.)

En hovslagers utdannelse starter med naturbruk, så hest og hovslagerfag, for så å ha to år ute i bedrift.
Sjekk ut www.vilbli.no og søk på hovslager.

MVH
Siv

Birre
03-09-2007, 13:39
Joda, jeg vet at hovslagerutdanning går over flere år. Jeg er også klar over at det florerer av hovslagere uten fagbrev som opererer på egenhånd. Men jeg tror nok at det i trådene du refererer, inkludert meg selv, så er det mer en etterspørsel etter kurs som gir kunnskap nok til å kunne vedlikeholde høvene på hesten.

Nå snakker jeg vel egentlig for meg selv og ikke for gud og hvermansen.;)

Lopke
03-09-2007, 15:01
Ang barfot så er det vel kursing og ikke en hovslagerutdannelse??

Og så lenge norge er som norge er ifht til Utdannelse, avstander osv.. så nekter jeg å tro på at hestefolk til hver en tid har en hovslager med utdannelse til rådighet.. Da tenker jeg som så, jeg velger heller å bruke en person som har 10-15 års erfaring på hovslageri, har tatt kurser (men ikke den 4 årige utdannelsen) som hovslager enn å kjøre 6-7 mil, og ha 2 mdrs ventetid for besøk og ikke kunne få akutte behandlinger..

For jeg kan jo ikke gjøre det selv og har heller ikke tenkt med å ta en 4 årig utdannelse for å behandle min egen hest.

Lopke
03-09-2007, 15:05
og hvis vi sammenligner de norske tilstandene med DK som nå har innført lov om fagudannet hovslagere, så mangler det stadig i Danmark MANGE hovslagere.. Og DK har tross alt kortere avstander og et større hestemiljø enn Norge. Så da tviler jeg på at hestenorge i dette årti kan tilby fagutdannede hovslagere til bygdene.

Gjest-
03-09-2007, 15:06
Har slengt ut noen spørsmål om dette selv, så du referer kanskje litt til mine tråder, men for min del så har jeg kun undersøkt muligheten til å vedlikeholde. At hovslager tar for seg mesteparten av jobben er en selvfølge i mine øyne, men om jeg hadde fått lært å f.eks raspe ned når det fliser seg litt eller så, ser ikke noe grunn til å ha hovlsager utdannelse for det.
Men såklart, vil ikke hoppe ut i noe uten å vite hva jeg holder på med.

LisaFi
03-09-2007, 15:17
Det er vel ikke i nærheten av så mange faglærte hovslagere i Norge enda at man kunne innført en slik lov i Norge i alle fall, da tror jeg det hadde blitt MANGE ufrivillig barfot-hester rundt omkring.

Dessverre varierer også kvaliteten på hovslagerene MED papirer i orden; og da ender man stort sett opp med det som "har vært" før - jungeltelegrafen om hvem som gjør bra jobb og ikke... :)

Før denne utdanninga ble innstiftet lærte man jo å sko av de eldre generasjonene som hadde gjort det før, det var jo også disse generasjonene som var ressursen når utdanningen ble laget.

Å påstå at alt som blir gjort "utenom" denne relativt nye utdanningsformen, er dårlig blir derfor drøyt mener jeg.

Forstår også at Starum misliker at det startes opp "konkurrerende" kurstilbud, men det at kunnskapene nødvendigvis blir dårligere fordi om man har lært det man skal et annet sted stiller jeg meg tvilende til.

Den dagen Norge har NOK fagutdannede hovslagere av tilfredsstillende kvalitet, kan man stille spørsmålet på nytt.

Hovslager
04-09-2007, 15:52
Det er veldig mange oppfatnigner om hovslagerutdannelse. (og det er jo bra, for da får vi debatt rundt temaet.)

F.eks har ikke Starum (norsk hestefagskole) noe med utdanningsdepartementets utdannelse av hovslagere å gjøre. De har lærlinger, på samme måte som mange andre opplæringsbedrifter.

At det er mange MEGET dyktige selvlærte hovslagere, er hevet over enhver tvil.
I norge har hovslagerfaget nok vært litt for lite anerkjent som fag, og man blir forskrekket over at man skal bruke 4 år på å lære. (Og etter de 4 årene, står man jo på bunnen av sin karriere. Man skal jo bare øke sin kunnskapsbank etterhvert som tiden går)
Det tar tid å bli en god hovslager, og tiden man bruker på å bli god er kortere når man får lære i enn skikkelig utdanning.

At en hesteeier ønsker kunnskap om høver er bare en fordel, i mine øyne. (Så stå på, folkens.)

Angående Danmark, så mangler vel de rundt 20% med faglærte hovslagere, det ordner de nok fint. I Norge mangler vi en adskillig større %andel. Men vi skal nok få til å tilby alle faglærte hovslagere i Norge også. Det arbeides hardt og svært seriøst i hovslagerforeningen med den saken.

Siv

Marianne
04-09-2007, 15:59
Hovslageren min har gått hovslagerkurs på Starum. Han har gått alle kursene, og kan veldig mye.
Jeg syns iallefall at han er utrolig flink, både med hesten og høvene!
Jeg ville ikke brukt en annen...

Chevaleresse
04-09-2007, 16:05
Håper virkelig at det tas tak i dette ja, men allikevel vil det ta tid.... De fleste nyutdannede velger å bo sentralt da det er et større inntektsgrunnlag der, og de kan ta høyere pris for tjenestene sine. Så vi som holder til utenfor allfarvei ser ikke så mye til dem desverre. Så har man det problemet med at det per i dag er for dårlig kvalitetssikring på utdannelsen. Det finnes nok av eksempler på hovslagere med fagbrev som desverre ikke gjør en bra nok jobb... Hvordan ser hovslagerforeningen på dette med kvalitetssikring, og faglig oppdatering?

Mvh Torill

Hovslager
05-09-2007, 14:26
Hovslagerforeningen er veldig opptatt av kvalitetssikring og kompetanseheving på hovslagere, opplæringbedrifter og skoler.

Målet er at alle som ringer en hovslager, skal møte en profesjonel bransje.
Det diskuteres flere løsninger, og de uten fagbrev pr i dag, vil bli tatt vare på.

Desverre er det slik at på grunn av for dårlig utdannelse, er det for mange som ikke vil klare kravene til fagbrev i dag. Disse må også få muligheten til å utdanne seg. Hovslagerfaget er ett fag man aldri blir ferdig utlært i, men alle bør få muligheten til en god grunnutdannelse.

Siv

Hilde
05-09-2007, 14:32
Det er veldig velkomment med flere fagutdannede og oppdaterte hovslagere. Om de i tillegg får en grundig utdannelse innen beskjæring av hester som skal leve og fungere uten sko i tillegg, blir jeg meget fornøyd

Hreggur
18-09-2007, 16:06
tror vi hesteeiere fort vet for lite om høver og hvordan de skal se/hvor viktig det er...Mye dårlig skoing som eier tar for god fisk pga lite kunnskap...

Chevaleresse
21-09-2007, 10:33
Hmmm...

Har sett på listen over medlemmer i Norges hovslagerforening. Er den oppdatert? Det er jo 35 av 66 medlemmer som står oppført at de ikke har fagbrev? Ove 50% har ikke fagbrev, det synes jeg er noe betenkelig med tanke på at hovslagerforeningen går inn for at alle som skal trimme og sko skal ha fagbrev... Hvilke krav setter foreningen til sine medlemmer? Får man en frist for når man må skaffe seg alle papirer slik at man blir registrert som faglært?

Går ut fra at det finnes flere hovslagere MED fagbrev som ikke står der? Hvor finner man disse?

Mvh Torill

LinnMerethe
21-09-2007, 12:50
Hmmm...

Har sett på listen over medlemmer i Norges hovslagerforening. Er den oppdatert? Det er jo 35 av 66 medlemmer som står oppført at de ikke har fagbrev? Ove 50% har ikke fagbrev, det synes jeg er noe betenkelig med tanke på at hovslagerforeningen går inn for at alle som skal trimme og sko skal ha fagbrev... Hvilke krav setter foreningen til sine medlemmer? Får man en frist for når man må skaffe seg alle papirer slik at man blir registrert som faglært?

Går ut fra at det finnes flere hovslagere MED fagbrev som ikke står der? Hvor finner man disse?

Mvh Torill

Ettersom jeg har skjønt så har de som står på den lista enten fagbrev eller er under utdanning.Sånn er det ihvertfall med naboen min som er under utdanning.På han så står det N på fagbrev.Han har vel igjen et par år før han er ferdig utdannet.

Jeg har noen tanker rundt det med at man må ha fagbrev for å sko hest,som i DK.Hvis dette kommer til Norge også så tror jeg at det vil bli mye mer "hjemmesnekra" hestebein.Det vil jo da naturligvis bli mer kostbart å få skodd hesten sin,da faglærte tar seg bedre betalt,og da tror jeg mange(ikke alle!!!) vil ty til egne kunnskaper.
Dette er da ikke nødvendigvis hva jeg selv ville/kommer til å gjøre,men hva jeg antar at kan skje.

Chevaleresse
21-09-2007, 13:25
Ok.

Men hvor lenge er det greit å være "under utdanning"? vet om i allefall 1 der som har vært "under utdanning" i mange år nå... Og tror det hadde vært lurt å skrive uu (under utdanning) istedet for n (nei) bak de som ikke har fått tatt det enda...

Får vel sende de samme spørsmålene direkte til foreningen:)

Mvh Torill

Hovslager
30-09-2007, 17:15
nå i dag kan en være uu i hele sitt liv om en vil. Ikke noe krav på det.

Siv

Chevaleresse
08-10-2007, 15:10
Hmmm...

Da synes jeg at det første forenningen bør ta tak i er å sørge for at sine egne medlemmer har fagbrev. Blir litt dobbeltmoralsk om foreningen hakker på andre hovslagere som ikke har fagbrev når deres egne medlemmer heller ikke har det... Mener jeg i allefall:(

Mvh Torill

millaT
10-10-2007, 22:49
Vil bare tilføye noe,
en barfothest som skal trimmes og en hest med sko som skal beskjæres er to helt forskjellige prinsipper. Dette er noe jeg skulle ønske flere hovslagere satt seg inn i. Og mener også det burde være en del av hovslager-utdannelsen. Jeg har sett halte skoleponnier som har måttet få fri uke etter uke pga seriøst store seperasjoner i hovveggen som hovslager (med en utrolig bra utdannelse og kunnskap innen skoing, likte han godt, så ikke tro jeg "disser" han her...) ikke klarte å gjøre noe med. Nettopp pga at han ikke hadde "interesse" av å sette seg inn i det. Hans egne ord at han "ikke hadde interesse av det", og dermed vet jo ikke han at han kan fikse opp i disse seperasjonene på en enkel og bra og velfungerende måte. (liten digresjon: Hans utdannelse var fra England, og han fortalte meg at skoing går mest ut på riktig beskjæring... Han fikk ikke slå på sko den første tiden i lære. Han skulle bare beskjære. Og til skoing er det noe han KAN.)

På samme måte som det å sko krever mye kunnskap, må vi for Guds skyld ikke tro at barfot trimming krever mindre! Så om man ikke finner en hovslager man er fornøyd med, så er en dyktig barfot trimmer like viktig. Å ta av skoene er ikke bare bare... Det er like mange feil man kan gjøre her. (Ja, jeg har møtt meg selv i døra litt her....;) )
Så om man er smed eller barfot trimmer eller hesteeier, så kan selvsagt alle gjøre feil, basert på at man mangler kunnskapen. Det er bare det at mere kunnskap minsker sjansen for det.
Kurser i barfot trimming er ikke nok til å fikse opp i problemene selv. Har man ingen annen mulighet pga dårlig tilgang til smed eller trimmer, så kan man i alle fall ta bilder og korrespondere med en person som er interessert i å hjelpe og som har kunnskap. Men dette er heller ingen garanti.
Å dra rundt og anmelde folk som fikser høvene selv, er kanskje litt drøyt å gjøre enda her i Norge, i og med at tilbudet er såpass dårlig.
På en annen side kan man jo lure litt på hva man synes om barfot trimming av hovslager som ikke har utdannelse eller kunnskap på det området kontra eiere som setter seg inn i det og gjør det selv. Og hvem som ikke burde gjøre det. "Prøve og feile"- metoden er farlig, det er jeg enig i, men på en annen side kan feil kunnskap hos hovslager som skal verke nesten bli like farlig.
Synes det amatørmessige temaet i saken er vanskelig å sette noen fast mening om. Men er enig med de andre som sier at om faglærte hovslager (som det garantert må bli flere av) også lærte seg riktig verking av barfothester, så hadde jeg vært sinnsykt fornøyd. Men ser jo selv at til og med de som kan dette til det ytterste her i Norge, av og til forandrer mening om forskjellige teknikker. Men som du sier "Hovslager", så er man jo under utdannelse hele livet. Likte temaet, spennende å lese tråden...

Hilsen milla

Modicata
12-10-2007, 17:32
millaT, bra innlegg! Veldig enig!

Og veldig enig i at hovslagere også burde få bedre innføring i barfottrimming(Naturlig Hovrøkt), eller ta et kurs eller to på egen hånd, slik at de også kunne tilby dette til de som ikke vil ha sko på hestene sine. :)

Rødhetta
12-10-2007, 19:17
Jeg kjenner en hovslager med fagbrev som mange ganger har prøvd og gå kurs i barfor trimming, men.....så snart kursleder finner ut at han er hovslager går han på hode og ræva ut........dette er sant:(
Blir vanskelig å lære noe når det er slik!

Modicata
12-10-2007, 19:31
Jeg kjenner en hovslager med fagbrev som mange ganger har prøvd og gå kurs i barfor trimming, men.....så snart kursleder finner ut at han er hovslager går han på hode og ræva ut........dette er sant:(
Blir vanskelig å lære noe når det er slik!

Det er virkelig ikke bra! Utrolig kjipt at noen mennesker, det være seg barfottrimmer eller hovslager, skal lage slike problemer for seg selv. For det blir bare mer problemer og mer motstand mot de respektive, dersom man fyrer oppunder den motviljen som allerede ligger mellom hovslagere og barfottrimmere. (ikke alle, men noen).

Vet Arne René Bratland i Bergen holder kurs, og han har selv vært hovslager i 15 år, før han gikk over til Naturlig Hovrøkt.

Mennesker som ikke er glade for at andre er åpne for nye ting, er rett og slett forsnevrede, forknytte mennesker som ikke klarer å se lenger enn sin egen nese.

Rødhetta
12-10-2007, 19:40
Ja det er nok av folk som blir helt fanatisk den ene eller andre veien:(
Syns det er bedre og høre på hva alle har si også dra plukke ut det jeg syns høres geir ut. Det er alltid noe nytt og lære og derfor er det så gøy og drive med hest ......eller skal jeg si leve:D

Modicata
12-10-2007, 19:55
Ja det er nok av folk som blir helt fanatisk den ene eller andre veien:(
Syns det er bedre og høre på hva alle har si også dra plukke ut det jeg syns høres geir ut. Det er alltid noe nytt og lære og derfor er det så gøy og drive med hest ......eller skal jeg si leve:D

Nettopp! Man må ta det man finner riktig for seg og sin hest, og bruke det. Men hør på alt, for ellers finner man ikke de tingene man kan bruke! :D

Rødhetta
12-10-2007, 20:04
Hadde bare alle vert like kloke som oss hihi :)

Modicata
12-10-2007, 22:24
Hadde bare alle vert like kloke som oss hihi :)

Ikke sant?? :D

Hilde
13-10-2007, 00:12
På alle de barfotkursene jeg har vært på, har det vært hovslagere også. Blandt annet var jeg på Pete Ramey kurs med Renè. Mer om det skal jeg ikke si her. Men jeg er ikke spesielt begeistret for denne mannen - Renè altså. Pete derimot er fantastisk. Ikke vond å se på er han heller he he.

Anette
13-10-2007, 00:13
For min del kunne jeg tenke meg å gå kurs fordi jeg ønsker å lære mer om det. Jeg er fullt klar over at hovslager er en lang utdannelse, men deler av den utdannelsen er helt urelevant for meg, f.eks. varmskoing eller skoing generelt.

En trenger da ikke være utlært hovslager for å f.eks. kunne raspe litt høver og vite hvordan en skal fjerne løse sko?
Jeg er enig i at ikke hvem som helst skal fyke rundt og sko hester uten å vite hva de gjør, men jeg ser ikke noe galt med at folk lærer seg enkelte ting.

Det blir jo som om mange lærer seg hvordan man setter vaksine på hestene sine, for å slippe å betale veterinærhonorar. En setter da ikke i gang å kastrere en hest for det lissom...

...det jeg egentlig prøver å si er at jeg synes det er positivt at folk ønsker å lære seg litt mer om høver og hovstell...

Modicata
13-10-2007, 21:23
På alle de barfotkursene jeg har vært på, har det vært hovslagere også. Blandt annet var jeg på Pete Ramey kurs med Renè. Mer om det skal jeg ikke si her. Men jeg er ikke spesielt begeistret for denne mannen - Renè altså. Pete derimot er fantastisk. Ikke vond å se på er han heller he he.

Nei, er nok ikke alle som går sammen med den mannen, det er sant. Men jeg personlig synes han er kjempeflink med hestene, og til å lære fra seg! Man må ha rett kjemi med René!

Vil på kurs med Pete jeg også! Skal det så snart jeg tjener litt mer penger. :)

Rødhetta
13-10-2007, 21:37
Gått det går ann å samarbeide;) Greit hvis samme person kan både sko og trimme barfot hester, hovslageren jeg skreiv om ovafor her gjør begge deler...trivelig kar:)