PDA

Se full versjon : Hesten "klikket" i går!

SiljeN
01-09-2007, 15:43
Ja.. Skulle oppover til fôrhesten min i går, og de har bytta beite.. Venninna mi var med, for hun ville hilse på.. Og vi gikk ned til beitet, og da spiste venninna mi en bolle, og var ikke heelt ferdig med den når vi møtte hesten.. Og han var virkelig kosete, og hang seg på oss som en klegg, og koste og nusset og var helt utrolig.. Så plutselig (da var foressten bollen spist opp for leeenge siden) la han ørene helt flatt, bråsnudde, og sparka som en tulling! Mot oss! Den slags oppførsel vil jeg ikke ha hos han, og satte han på plass med å "jage" han unna.. Det nekta han, og begynte å sparke mer! Han snerta leggen til venninna mi, men heldigvis traff han ikke ordentlig..! Vi flytta oss ut av "treffsonen", og jeg prøvde igjen.. Da skjerpa han seg, og vi fikk komme bort til han igjen.. Men på turen fra beitet til stallen beit han meg 2 (!!) ganger i skuldra! Jeg ga streng beskjed om at det ikke var tillatt, men han prøvde seg heeele veien.. Men når vi var oppe i stallen, var han gode, gamle "gampen" igjen..

Jeg ringte eieren og forklarte hva som hadde skjedd, og hun ble sjokkert.. Han har ALDRI prøvd å sparke etter noen, i hele sitt liv.. (Han er 5) Og han bruker å legge hodet sitt på skuldra og kose seg, og puste forsiktig i øret og sånt, men aldri bitt.. Så derfor lurer jeg på om jeg gjorde noe feil i går? Eller om han bare hadde en ekstremt dårlig dag..? Han likte venninna mi godt, og sto å koste med henne og meg før han "klikket" og etter, så det er ikke det heller..

Karen
01-09-2007, 16:04
hmmm... Hørtes rart ut..
Har han opplevd noe vondt før? kanskje han minntes no ekkelt?

DonFigo
01-09-2007, 16:12
Hvis han har gått på beite en stund nå (?),så kan det være at han vil teste ut plassen sin/se om han kan bli sjefen, nå når han treffer mennesker igjen.. Med tanke på at han er fem år, går han fortsatt for å være unghest, og det er jo litt forskjell på når de modnes..

Det er iallefall helt vanlig at unge hester tester ut lederen sin igjen, etter en lang friperiode fra dem.. litt for å sjekke ut hvor tøff sjef de har, og for at de har blitt eldre og brått føler seg litt tøffere i hatten..

SiljeN
01-09-2007, 16:15
Ifølge eier så har han nok ikke det.. Han står sammen med bestekompisen sin, og det har ikke vært antydning til sparking dem i mellom engang.. :S

Og har ikke hørt noe om noe ekkelt han har opplevd nei..

Så derfor jeg lurer på om jeg handla helt galt, eller om han bare "klikka" uten grunn.. :p
Men det er utrolig merkelig ja.. Er ikke helt trygg på bakparten hans for øyeblikket nei, for å si det slik.. Begynner nesten å tro jeg ikke er helt trygg på hele hesten fortiden.. :(

SiljeN
01-09-2007, 16:18
Hvis han har gått på beite en stund nå (?),så kan det være at han vil teste ut plassen sin/se om han kan bli sjefen, nå når han treffer mennesker igjen.. Med tanke på at han er fem år, går han fortsatt for å være unghest, og det er jo litt forskjell på når de modnes..

Det er iallefall helt vanlig at unge hester tester ut lederen sin igjen, etter en lang friperiode fra dem.. litt for å sjekke ut hvor tøff sjef de har, og for at de har blitt eldre og brått føler seg litt tøffere i hatten..

Han har vært regelmessig ridd, og jeg har vært oppover ivertfall 1-2 ganger i uka.. Om ikke for å ri, så bare for å si at "jeg er sjefen enda"..

og det beitet han står på nå, er han i daglig kontakt med eier eller fôrrytter.. Eier drar til beitet 2-3 ganger for dag, for å sjekke han og beitet, og for å forsikre seg om at han ikke har stukket ut igjen :p

DonFigo
01-09-2007, 21:16
okay, nei da er heller mitt svar ganske usannsynlig..

hmm, er ikke helt godt å si dette her..
Han har nok ikke klikket uten grunn, iallefall ikke hvis han var sint, kanskje du kan ha gjort noe ubevisst, er ikke så lett å si uten å ha sett det..

Kanskje han fikk "rapptuss"? At han egentlig ikke skulle skade, men "leke" med dere?.. Unghesten min var sann en periode, skulle leke, så altfor brutalt for oss små mennesker; kasta seg alle veier, bukka og steila og ble kjempelei seg når han fikk kjeft..

Sol
02-09-2007, 18:58
dette hørtes rart ut.. syns jo egentlig hesten er for gammel til at det egentlig kan kalles unghestoppførsel og jeg da. Ville "akseptert" den forklaringen om den var 3, men 5?
tror rett og slett du skal se det litt an jeg.. og være litt påpasselig de nærmeste ukene med hvor du plasserer deg i forhold til hesten

SiljeN
03-09-2007, 13:12
Ja, jeg kommer nok til å være veldig påpasselig med det.. Etter å sett hvor mye han tar i når han sparker, så holder jeg meg på trygg avstand til bakdelen hans.. Jeg har nesten blitt litt skeptisk til hele hesten, ikke bare bakparten hans.. Men får se hvordan han er iløpet av ukene som kommer..
Skjer det igjen denne uka, så tror jeg ikke jeg tør å holde på med ham lenger, for da er det tydlig at han ikke liker meg..? At han ber meg holde meg borte fra ham?

Azawakh
11-09-2007, 20:44
Hm.. For min del høres det ut som om hesten bare er frekk og utfordrer dere heller enn at han har vondt eller noe...::/:

"Og han var virkelig kosete, og hang seg på oss som en klegg, og koste og nusset og var helt utrolig.."
Hva mener du egentlig med helt utrolig? Dette er ikke hyggelig oppførsel fra hesten sin side, han utfordrer dere ved å trenge seg inn på deres område og være innenfor det uten invitasjon. Særlig i bevegelse er dette veldig "uhøflig" gjort av en hest, og er helt klart noe som sier at den ikke respekterer deres personlige område..
Bollen kan også ha vært med på å framprovosere dette, om han også hadde lyst på den, og prøvde å...hva er ordet.."dominere" dere vekk fra området hans og samt at dere skulle gi opp maten så han fikk den.

"Så plutselig (da var foressten bollen spist opp for leeenge siden) la han ørene helt flatt, bråsnudde, og sparka som en tulling! Mot oss!"
Ikke såå ut av det blå om du tenker på hvordan han oppførte seg før. Han har prøvd å dominere dere med kroppsspråk en stund, dere flytter dere når han går etter/ved siden av, han får gå inn i "spacet" deres og for ham så tyder det på at dere egentlig er lavere rang enn han.
Når dere så ikke respekterer hva han sier og ikke løper/går vekk, ikke får han det gode dere har og han vil ha, og ikke ser dere ut til å svare "utfordringene" hans med at dere har rang, så da må han naturlig nok vise at han mener det og at dere er svært så uhøflige! :mad:
At han ikke ville flytte seg for deg da var ikke så rart...

Så går dere altså ut av området hans slik han ber om, og da er han fornøyd. Når dere kommer inn til ham igjen, så er det ikke noen vits i å jage dere igjen, for dere "var flinke" sist og flyttet dere når han sa det til dere i store bokstaver ;)

" Men på turen fra beitet til stallen beit han meg 2 (!!) ganger i skuldra!"
Japp, du skal se til å flytte deg, sier han! For han utfordrer rangen din igjen, og har "vunnet" før, så nå prøver han å "diskutere" og vise rangen sin igjen.
Oppe i stallen var han antagelig opptatt av andre ting og gadd ikke diskutere rangen, det blir ofte slik når de kommer i "automodus" på ting de er vokst opp med og har rutiner.

Det at hesten er 5år kan også peke mot det at han prøver å klatre i rang. Dette er alderen hvor de får mer selvtillit og begynner å bli virkelig voksne, og siden han har gitt små signaler hele tiden om at han dominerer dere og ikke fått noen indikator på at han ikke gjør det, men likevel skjønner dere ikke at dere skal flytte dere, vel, da må man tilslutt si ifra ordentlig!

"Og han bruker å legge hodet sitt på skuldra og kose seg, og puste forsiktig i øret og sånt, men aldri bitt."
Vi synes dette er søtt, men dette er uhøflig oppførsel i hesteflokken.. Se hvordan hester hilser eller "diskuterer" stille, nærmer hverandres space forsiktig, blåser på hverandre til en som regel skriker og det blir lynrask diskusjon, så kjapt av vi sjelden ser hva som skjer. Å gå inn i ditt personlige space og legge hodet på skuldra di er en handling som sier at han ikke respekterer ditt område og "spør" om din rang/er usikker på om du er en leder; og dette spørsmålet er en start på et spørsmål om dominans. Når man da lar hesten gjøre dette av seg selv, uten invitasjon og på eget iniativ, så viser du usikkerhet i din dominans/rang.

For oss virker det som sagt søtt og koselig, men det er egentlig et rimelig utfordrene spørsmål, og etterhvert vil hesten prøve mer når han ikke får klart svar, som å gå på folk, invadere området deres, dytte med mulen, osv osv til vi tror at de "plutselig" angriper. Men signalene har vært der leeenge, vi er bare så dårlige til å se dem..

Der har man også saken med at han er ung, en gammel hest vet som regel hvor grensene går og lar enten være, eller så har den skjønt at dette er greit og ikke betyr noe når det gjelder mennesker, eller så har den ingen interesse i å klatre i rang. Men legg merke til hestene når de står sammen og er gode venner, de står ikke å "nusser" for å kose, de henger ikke oppå hverandre, men er svært høflige, står inntill hverandre, klør og når du ser nøye etter ser du hvordan de flytter seg. Små, små signaler og kroppsspråk som sier så mye, men som er vanskelig for oss å legge merke til ;)

Jeg ville vært litt forsiktig, men siden han tydeligvis ikke er så veldig bestemt ennå, så kan det fungere å bare være konsekvent med ham. Ikke la ham gå inn på dere uten at dere ber om det, og IKKE la ham få gjøre det når han foreslår. Ikke la ham gå forbi dere, men bare sving igjen når du f.eks leier, så blir han plutselig bak deg igjen - dominans, du viser rang.
Men om han viser truende atferd igjen, burde dere få med dere noen som har litt peiling på dette, for det kan være veldig farlig. Antagelig er han ikke noe særlig vanskelig å få til å slutte, men dere skal være VELDIG forsiktige, de tenker ikke over at et slag som ikke engang skader en annen hest, kan drepe oss!

Om han maser og biter når du leier, så sving omkring så han må tenke på å følge etter, gjør det kjedelig og slitsomt for han når han gjør slike ting som å nappe eller lignende. Om han virkelig driter i hva du sier og fortsetter å bite, så få ham VEKK fra deg ved å hoppe, skrike eller hva som helst som funker! Så fort han peller seg vekk så roser du, men unngå at han går inn til deg uten at du ber om det. Svinging er en fin måte å unngå at hesten går forbi deg/på deg/inn til deg, uten at du egentlig flytter deg for ham.

Om dere på død og liv skal kose med hesten, så ikke la ham ta iniativ. Gi klart signal, og når det er nok kos, så er det nok, da skal han respektere det...

Om hesten får fortsette med å "dominere" dere på den måten, så blir det verre og verre. De fleste hester har så godt temperament og har egentlig såpass respekt for mennesker at de slutter fort med å tulle slik når de får det forklart ordentlig og bestemt, men enkelte hester kan dessverre begynne å tenke slik hele tiden med tanke på mennesker, og blir rett og slett farlige, siden de kan finne på å utfordre mennesker fysisk når menneskene ikke hører..

Tror ikke denne hesten er den typen, han virker bare som om han prøver seg, men for både dere og hesten er det enkleste å vise ham at han IKKE er høyere i rang enn dere, og at han uansett IKKE har lov å utfordre/dominere mennesker.

Lotteloppa
11-09-2007, 21:00
Hm.. For min del høres det ut som om hesten bare er frekk og utfordrer dere heller enn at han har vondt eller noe...::/:

"Og han var virkelig kosete, og hang seg på oss som en klegg, og koste og nusset og var helt utrolig.."
Hva mener du egentlig med helt utrolig? Dette er ikke hyggelig oppførsel fra hesten sin side, han utfordrer dere ved å trenge seg inn på deres område og være innenfor det uten invitasjon. Særlig i bevegelse er dette veldig "uhøflig" gjort av en hest, og er helt klart noe som sier at den ikke respekterer deres personlige område..
Bollen kan også ha vært med på å framprovosere dette, om han også hadde lyst på den, og prøvde å...hva er ordet.."dominere" dere vekk fra området hans og samt at dere skulle gi opp maten så han fikk den.

"Så plutselig (da var foressten bollen spist opp for leeenge siden) la han ørene helt flatt, bråsnudde, og sparka som en tulling! Mot oss!"
Ikke såå ut av det blå om du tenker på hvordan han oppførte seg før. Han har prøvd å dominere dere med kroppsspråk en stund, dere flytter dere når han går etter/ved siden av, han får gå inn i "spacet" deres og for ham så tyder det på at dere egentlig er lavere rang enn han.
Når dere så ikke respekterer hva han sier og ikke løper/går vekk, ikke får han det gode dere har og han vil ha, og ikke ser dere ut til å svare "utfordringene" hans med at dere har rang, så da må han naturlig nok vise at han mener det og at dere er svært så uhøflige! :mad:
At han ikke ville flytte seg for deg da var ikke så rart...

Så går dere altså ut av området hans slik han ber om, og da er han fornøyd. Når dere kommer inn til ham igjen, så er det ikke noen vits i å jage dere igjen, for dere "var flinke" sist og flyttet dere når han sa det til dere i store bokstaver ;)

" Men på turen fra beitet til stallen beit han meg 2 (!!) ganger i skuldra!"
Japp, du skal se til å flytte deg, sier han! For han utfordrer rangen din igjen, og har "vunnet" før, så nå prøver han å "diskutere" og vise rangen sin igjen.
Oppe i stallen var han antagelig opptatt av andre ting og gadd ikke diskutere rangen, det blir ofte slik når de kommer i "automodus" på ting de er vokst opp med og har rutiner.

Det at hesten er 5år kan også peke mot det at han prøver å klatre i rang. Dette er alderen hvor de får mer selvtillit og begynner å bli virkelig voksne, og siden han har gitt små signaler hele tiden om at han dominerer dere og ikke fått noen indikator på at han ikke gjør det, men likevel skjønner dere ikke at dere skal flytte dere, vel, da må man tilslutt si ifra ordentlig!

"Og han bruker å legge hodet sitt på skuldra og kose seg, og puste forsiktig i øret og sånt, men aldri bitt."
Vi synes dette er søtt, men dette er uhøflig oppførsel i hesteflokken.. Se hvordan hester hilser eller "diskuterer" stille, nærmer hverandres space forsiktig, blåser på hverandre til en som regel skriker og det blir lynrask diskusjon, så kjapt av vi sjelden ser hva som skjer. Å gå inn i ditt personlige space og legge hodet på skuldra di er en handling som sier at han ikke respekterer ditt område og "spør" om din rang/er usikker på om du er en leder; og dette spørsmålet er en start på et spørsmål om dominans. Når man da lar hesten gjøre dette av seg selv, uten invitasjon og på eget iniativ, så viser du usikkerhet i din dominans/rang.

For oss virker det som sagt søtt og koselig, men det er egentlig et rimelig utfordrene spørsmål, og etterhvert vil hesten prøve mer når han ikke får klart svar, som å gå på folk, invadere området deres, dytte med mulen, osv osv til vi tror at de "plutselig" angriper. Men signalene har vært der leeenge, vi er bare så dårlige til å se dem..

Der har man også saken med at han er ung, en gammel hest vet som regel hvor grensene går og lar enten være, eller så har den skjønt at dette er greit og ikke betyr noe når det gjelder mennesker, eller så har den ingen interesse i å klatre i rang. Men legg merke til hestene når de står sammen og er gode venner, de står ikke å "nusser" for å kose, de henger ikke oppå hverandre, men er svært høflige, står inntill hverandre, klør og når du ser nøye etter ser du hvordan de flytter seg. Små, små signaler og kroppsspråk som sier så mye, men som er vanskelig for oss å legge merke til ;)

Jeg ville vært litt forsiktig, men siden han tydeligvis ikke er så veldig bestemt ennå, så kan det fungere å bare være konsekvent med ham. Ikke la ham gå inn på dere uten at dere ber om det, og IKKE la ham få gjøre det når han foreslår. Ikke la ham gå forbi dere, men bare sving igjen når du f.eks leier, så blir han plutselig bak deg igjen - dominans, du viser rang.
Men om han viser truende atferd igjen, burde dere få med dere noen som har litt peiling på dette, for det kan være veldig farlig. Antagelig er han ikke noe særlig vanskelig å få til å slutte, men dere skal være VELDIG forsiktige, de tenker ikke over at et slag som ikke engang skader en annen hest, kan drepe oss!

Om han maser og biter når du leier, så sving omkring så han må tenke på å følge etter, gjør det kjedelig og slitsomt for han når han gjør slike ting som å nappe eller lignende. Om han virkelig driter i hva du sier og fortsetter å bite, så få ham VEKK fra deg ved å hoppe, skrike eller hva som helst som funker! Så fort han peller seg vekk så roser du, men unngå at han går inn til deg uten at du ber om det. Svinging er en fin måte å unngå at hesten går forbi deg/på deg/inn til deg, uten at du egentlig flytter deg for ham.

Om dere på død og liv skal kose med hesten, så ikke la ham ta iniativ. Gi klart signal, og når det er nok kos, så er det nok, da skal han respektere det...

Om hesten får fortsette med å "dominere" dere på den måten, så blir det verre og verre. De fleste hester har så godt temperament og har egentlig såpass respekt for mennesker at de slutter fort med å tulle slik når de får det forklart ordentlig og bestemt, men enkelte hester kan dessverre begynne å tenke slik hele tiden med tanke på mennesker, og blir rett og slett farlige, siden de kan finne på å utfordre mennesker fysisk når menneskene ikke hører..

Tror ikke denne hesten er den typen, han virker bare som om han prøver seg, men for både dere og hesten er det enkleste å vise ham at han IKKE er høyere i rang enn dere, og at han uansett IKKE har lov å utfordre/dominere mennesker.

Wow! Der lærte jeg masse nytt:eek: Var på besøk hos tanta mi i dag, å de har en hest som komm bort til meg, å la hodet på skuldra mi. å brukte meg som klø matte....kledde nesten av meg genseren:flakse:

Azawakh
11-09-2007, 21:18
", å de har en hest som komm bort til meg, å la hodet på skuldra mi. å brukte meg som klø matte....kledde nesten av meg genseren"

Hihi, jepp, der har man noe av problemet. Noen hester legger ingenting i det og bare klør seg, andre kan mene noe med det om de får lov uten å "spørre" først, og andre tar det som en mulighet uansett.

Det å se an slikt er vanskelig, det kommer med erfaring og feeling, men eldre hester er f.eks som regel så drevne at de vet at det ikke betyr noe, men bare er å klø! Noen er vant til at de får lov og legger ikke noe i det. Og noen ser på det som en "svakhet" i dominansen at de får lov, og begynner å tenke på å klatre i rang ;)

Som sagt, erfaring ved å se på kroppsspråk, forskjellige hester og følelse, så forstår man mer etterhvert :D Personlig lar jeg ikke NOEN hester klø seg på meg eller komme nær for å "kose", jeg foretrekker å klø dem selv eller å bare stå inntil dem og være med dem. Men er du veldig glad i å kose med hesten inni ditt space, så går det an å gjøre det om du er konsekvent! ;)

Som sagt, ikke la hesten bestemme når han vil kose, du skal invitere inn, og du bestemmer når det er ferdig, med mindre han går lei først og trekker seg forsiktig unna, det er lov, selv om du er høyere i rang skal du ikke tvinge hesten til noe, det man har rett på i høy rang er å kunne be andre gå vekk, avvise invitasjoner, få spise først, ha områder for seg selv, osv.

Å få hesten til å gjøre som du vil/følge deg har med lederskap å gjøre igjen, hvor dominans er en av byggesteinene, men absolutt ikke nøkkelen til å være en leder! Viktigst av alt tillit og ønsket om å følge deg! Det kan aldri tvinges fram, så om du skal være leder for hesten, så setter han nok pris at du respekterer hans space med å gå rolig inn til ham, og å ikke holde ham fast for tvangskos :) (litt tvangskosing tåler de, da, men ikke overdriv!)

En hest som ikke utfordrer rangen din i det hele tatt og er veloppdragen kan få lov å spørre pent om å kunne komme inn og kose, men dette er som regel små små signaler! Om hesten har hatt tendens til å utfordre folk, så må man være obs på at den KUN kan spørre pent, og ikke får det som den vil hver gang! Men spør hesten pent og høflig kan man invitere inn, så lenge det ikke er noe problem å be den gå vekk igjen! Min kommer f.eks forsiktig mot meg, stopper litt over en meter unna, vender hals/hode litt til siden(men "kontakter" meg) og senker hodet, blåser forsiktig og viser med kroppen at han ønsker kontakt. Om jeg "åpner" for han med kroppsspråk(går automatisk når du først begynner) så kommer han forsiktig inn, men om jeg vil ha ham vekk trenger jeg bare å se strengt på ham, og han går vekk.

Gah, nei, dette blir bare ræl, tar av på dette området!

Lykke til med hesten, og vær forsiktig! :D

Holbytla
11-09-2007, 21:23
Hatten av for gode forklaringer, Asawakh :).

Mvh Holbytla

LisaFi
11-09-2007, 22:12
enig! det var veldig velformulert og tydelig! :)

SiljeN
12-09-2007, 01:15
Hei, og takk for svar, Azawakh.. Men jeg inviterte han inn til sonen min, etter bollen var spist opp.. Det var jeg som tok initiativet til kos og nuss, og der var det jeg som gikk inn i hans sone..

Og ang. sparkene, så flytta jeg meg ikke bort fra han, men mot ham, ut av "sparkesonen".. For ville nødig havne på legevakta igjen.. Jeg jaga han så vekk, men han sparka mer, og selvfølgelig ga jeg meg ikke! Jeg ga meg ikek før han hadde gått bort fra "vår" sone.. Så gikk vi bort til han å koste litt..

og så klart, dette har han gjort med eieren.. Jeg har aldri latt han gjøre slik (hode på skuldra å kose) uten at jeg gir initiativet.. Som på avataren min har jeg et bilde av et nuss fra ham.. Dette ga jeg initiativet til, og sa klart ifra når nok var nok..

Jeg tror kanskje det har kunnet vært at jeg satte litt mer klare regler på hva han IKKE fikk gjøre hos meg, som han reagerte på..

Men tusen takk for svar, var utrolig mye nyttig der :)

Anniken
12-09-2007, 16:39
Kan det ikke være noe med at venninda de var nervøs? Og at hesten merka det? Noen hester blir jo heelt gale av det...

SiljeN
12-09-2007, 18:40
Hei :)

Nei, hun var ikke nervøs i det hele tatt.. ingen av oss var det, så han merka ikke noe slik..

Men ettersom jeg nå har fått skrekken for han, så har jeg bestemt meg for å slutte med han, desverre.. Har funnet en fin hest som jeg kjenner fra før, som jeg skal holde på med for å bli trygg på hester igjen.. :)

Men tusen takk for svar :)

Azawakh
12-09-2007, 19:02
"Men ettersom jeg nå har fått skrekken for han, så har jeg bestemt meg for å slutte med han, desverre.. Har funnet en fin hest som jeg kjenner fra før, som jeg skal holde på med for å bli trygg på hester igjen.."

Det synes jeg er meget lurt av deg! :)
Hatten av for fornuften din! :thumpsup: Hadde enda flere som tenkte så klart i slike situasjoner..

SiljeN
12-09-2007, 19:14
Takk for det.. :) Jeg vil vel ikke gjøre trening/stell til noe ubehagelig for hesten, slik at han blir lik mot alle andre, så derfor lar jeg eier ta over igjen..

Vil jo ikke risikere og skade hesten eller meg på noen måte.. Og når ingen av oss trives sammen lengre, er det ikke noe å gjøre..