PDA

Se full versjon : Hva er dine krav til hingster / hopper i avel?

anettex
30-08-2007, 16:23
I en av debattene under "Debatter fra nyhetene" ble det stilt en del spørsmål til hva folk legger i begrepene "en god avelshest", "et godt lynne" osv.
Hva mener du man skal avle videre på / ikke avle videre på?
Går hingstens prestasjoner foran gemytt?
Ser man mer bort fra hingstens "uvaner" når hinsgetn presterer bra?
Og hva med hoppene, skal man avle på hva som helst uavhengig av lynne og resultater?

HeleneM
30-08-2007, 16:36
Jeg foretrekker ett bra gemytt på hestene framfor prestasjoner. Men så er jo jeg hobbyrytter å vil ha hester som fungerer bra på tur. Vil mye heller ha en snill og god hest som virker til mitt bruk. Framfor en illsint og sur gamp som presterer bra på banen. Men det er jo ikke negativt att hesten både presterer og har ett topp gemytt.

Jeg ville heller ikke avlet på hva som helst når det kommer til utseende. Som jeg skrev i en annen debatt så vil jeg ikke bruke min hingst i avl. Da jeg mener att han ikke er bra nok eksteriørmessig. Skal stille han til neste år. Men om han skulle bli kåret så vil jeg ikke bruke han videre i avl. Så han blir kastrert etter det. Hoppen min kan jeg vurdere å avle videre på. Hun er nydelig å se på å har ett herlig gemytt. Men er igjen skeptisk til å bruke henne, da hun er etter Prowo som er litt vel mye brukt etter min smak. Å jeg synes det er nok Prowoblod her oppe..

Reaper
30-08-2007, 16:44
Jeg tror jeg ville satset på "i pose og sekk".
Altså lynne, prestasjoner og eksteriør ville vært veldig viktig.

Hadde ikke avlet på en hest med dårlig lynne og eksteriør, uansett hvor gode prestasjoner den har.

Ville ikke avlet på en hvilken som helst hoppe heller. Jeg har desverre fått erfare at hoppens gemytt har -mye- å si når det kommer til avl, siden det er disse som skal oppdra føllet.
Om jeg skulle brukt en hoppe til avl, ville jeg hatt henne på utstilling først, og sett an resultatene.
Da er det jo mye lettere å finne en passende hingst også, når man vet hva hoppas svakheter er.

Jeg synes det avles på alfor mye dårlig hestemateriell når for tiden!

Ingvild
30-08-2007, 16:49
Det er jo fjordhestavlen eg er engasjert i, og der er det ganske strengt for å få ein hingst kåra. Eg stolar difor på at dei som er kåra kan klare å bringe fram gode føl med dei rette marane, om ein brukar marar som oppfyller hingsten sine svakheitar og omvendt.

Eg tykkjer det er meir viktig å tenkje over kva slags marar ein brukar i avl, og eg ville aldri brukt ei som hadde oppnådd dårlegare enn 3. premie på ei utstilling. Eg ville brukt hingst og merr som utfylte kvarandre sine svakheitar for å oppnå eit best mogleg avkom.

insolita
30-08-2007, 16:53
Hoppa må enten ha egenprestasjoner eller andre gode grunner til å sette henne i avl. Stamme er viktig, og eksteriør like så. Innenfor dette ligger også holdbarhet. Tidlighet synes jeg ikke er spesielt viktig, jeg er ikke så gira på babyrace uansett. Bare de ikke generelt ikke kommer til start før som 6 åringer så er jeg fornøyd ;)

Gemytt er selvsagt viktig, men jeg har erfart at gemytt er vel så mye miljø. Jeg ser derfor på avkom hingsten allerede har gitt, og om en hest gir dårlig gemytt eller andre skavanker så er jungeltelegrafen kjapp. Det kan faktisk likegjerne være en snill hingst som avler krapyler. Og så er det jo enkelte hingster som avler veldig forskjellig på hoppe og hingst. Om det ene kjønnet generelt ikke blir bra tar ikke jeg den sjansen.

Hingstens morstamme synes jeg er viktig. Det må være kvalitet. Når det gjelder holdbarheten så ser jeg på kåringsnemdas uttalelse mht bein osv, men jeg ser også ann hvem hesten har stått hos. Uten å nevne navn så er det ett stykk person som driver etter mitt syn rovdrift på hest, som gir tidlige hester som aldri går bra i 5-års sesongen. Bare det at de har levd så lenge hos vedkommende er for meg nok til å se at disse hestene er holdbare, enhver normal hest ville aldri kommet dit i vedkommendes regi.

Jeg avler IKKE på feighet. Hester kan være så nusselige å se på som de bare vil, og ha tjent mangfoldige millioner, men om de selv er feige eller avler feighet (jepp, jeg tenker på en konkret), så kan det være det samme for meg. Jeg SKAL ha beintøffe hester som går til mål og kjemper. Løpshodet er uvurdelig, de skal gå helt til mål.

Farge er for meg igrunn ikke viktig, og jeg får hattifnatt av folk som avler på travere fordi de har flekkegener eller de ønker seg en borka sak. Jeg hadde ikke grini om jeg fikk en svart hingst, men det er ikke noen prioritet for meg.

Generelt så ser jeg altså veldig ann individet. Jeg er mot å bruke billig drit på enda dårligere merrer. Dyreste kaldblodsen koster ikke mange kronene, og jeg vil velge på øverste hylle.

Og dette sier jeg som sitter på en møkkdårlig stamma hest med mor totalt uten prestasjoner... hihihi. Til mitt forsvar ville jeg aldri "laget" hesten min selv, og lynet kan slå ned "feil" innimellom, for min kan da flytte beina sine selv om papirene hans er skamfullt dårlige.

juliekj
30-08-2007, 17:07
Det er en kombinasjon av egenprestasjoner, stamme (også søsken og søskens avkom), eksteriør og lynne som spiller inn.

Jeg kan godt avle på ei hoppe som ikke har egenprestasjoner, dersom ho har en stamme med bra hester i flere ledd (morsstammen først og fremst) og et bra eksteriør. Men ei hoppe med perfekt eksteriør/lynne, uten hverken egenprestasjoner eller stamme er lite interessant for meg.

Jeg avler IKKE på feighet. Hester kan være så nusselige å se på som de bare vil, og ha tjent mangfoldige millioner, men om de selv er feige eller avler feighet (jepp, jeg tenker på en konkret), så kan det være det samme for meg.

Hvis ikke du vil navngi denne hesten åpent, så kunne jeg tenke meg en PM...

Ingvild
30-08-2007, 17:09
Det er jo fjordhestavlen eg er engasjert i, og der er det ganske strengt for å få ein hingst kåra. Eg stolar difor på at dei som er kåra kan klare å bringe fram gode føl med dei rette marane, om ein brukar marar som oppfyller hingsten sine svakheitar og omvendt.

Eg tykkjer det er meir viktig å tenkje over kva slags marar ein brukar i avl, og eg ville aldri brukt ei som hadde oppnådd dårlegare enn 3. premie på ei utstilling. Eg ville brukt hingst og merr som utfylte kvarandre sine svakheitar for å oppnå eit best mogleg avkom.

Ingvild
30-08-2007, 17:46
ojsann, innlegget mitt kom vist to gongar..

SOL P.R.E.
30-08-2007, 19:40
For meg er det viktig å skille mellom hva man avler hesten til, altså rase, kjøpergruppe, bruksområde osv.
Den dagen jeg får begynt å avle på P.R.E., er gemytt det første som må være i orden. En P.R.E. SKAL være snill og letthåndterlig, også hingstene. Bevegelsene skal også være rasetypiske, energiske med høye kneløft. For meg er det viktig å bruke linjer som har vist sin verdi i generasjoner, og det vil være helt uaktuelt å kjøpe et flott individ som (i mine øyne) har svak avstamning.
Hvis jeg skulle avlet ponnier, vil også gemytt og rasetype stått høyt i fokus. Når små barn skal ri, er tross alt gemyttet det viktigste.

Om jeg derimot skal avle travere, er det prestasjoner det går på. Det spiller liten rolle for meg om en hest ikke er korrekt i beina, hvis den går som en kanon i banen. Travavlen viser gang på gang at talent avler talent, og korrekte hester med dårlig avstamning blir sjelden eller aldri noe.
For at en traver skal bli bedre enn snittet, krever det veldig tæl, mot, vilje, hardhet i kroppen osv. Når en slik hest er topptrent, er den gjerne ikke av de letteste å ha med å gjøre. Sånn er det bare. Man må som regel velge om man vil ha en "gossin" hest å kose seg med, eller en toppatlet som skal prestere på banen.
Hester med vinnerinstinkt er tøffe, enkelt og greit.

Når det gjelder hingster som er fra USA, føler jeg det er et usikkerhetsmoment at vi ikke vet hvor mye medisiner de har fått proppet i seg for å prestere bra.

Levinja
30-08-2007, 21:13
Hva man krever av hingsten kommer helt ann på hvilken rase det gjelder. Innen trav er vel prestasjonene det som har hovedfokus, på ridehest er vel prestasjoner + bevegelser veldig tellende ,, mens andre har størst fokus på rasetype og lynne. Hos en typisk barnehest vil vel lynne telle mye, samtidig som man ønsker å bevare rasetypen.
Hovedfokus bør vel ligge på hilke kvaliteter hoppa har kontra hingsten. Har man ei hoppe som har div svakheter i eksteriør/beinstilling bør man finne en hingst som er tilsvarende sterk på de områdene. Lynne er viktig , men, man skal jo også ha en funksjonell hest.

LisaFi
30-08-2007, 21:58
- Jepp; kommer akkurat an på hva jeg skal bruke avkommet til! :)

Shadowfax
03-09-2007, 00:10
Når jeg tenker på hingst, så har jeg noen kriterier ja. Den skal ha godt temperament, ha god bygning og gode rideegenskaper. Den skal ha minst 8,5 for tølt og gjerne masse pass. De andre gangartene skal også være gode.
Den bør også ha over 7,5 for hals. Den skal være romslig, myk og velreist og ha lett for alle gangarter og skille godt mellom disse.
Den skal ha god stamme på begge sider (vi snakker, kjarnholtum, Stora-Hof, Gustur fra Holi, Gaski, Nattfari, Stigur og den gjengen der feks..) og dersom det ikke er en ung flott, god osv osv hingst som ikke har noe særlig avkom etter seg ennå, så SKAL den ha bevist at den er avlshingst. De kan være hvor flotte som helst, men hvis de ikke avler.. sorry..
Prestasjoner på sportsbanen kikker man jo selvsagt på, men, det er viktigere hvordan de var når de gikk i dom og hvordan avkommene ser ut :)
*blabla..*

Marianne
03-09-2007, 00:30
Jeg ser på prestasjoner, lynne og eksteriør. Beinstilling er viktig (sier jeg som har en tåvid traver)

Hvis jeg skulle ha bedekt hoppa mi, noe som er lite sansynelig. Så ville jeg først og fremst sett etter en høy og kraftig hingst. Dette pga at hoppa mi er liten selv. Det er mest ønskelig at hingsten har avkom i startklar alder, slik at jeg ser hvordan de er i banen.
Hingstens egen prestasjoner er også veldig viktig! Jeg er ikke interisert i de som går løp ut 5 års-sesongen og etter det ikke er noe mer. Jeg vil ha de hingstene som går bra jevnt over, og kan gå bra til de er 9-10 år.

Siv A
16-09-2007, 21:42
Jeg avler ikke på noe som ikke har godt lynne, godt eksteriør (skal være vist på utstilling med minst 40 poeng) og gode bevegelser. Jeg ønsker en god hobby og allroundhest, så både ridbarhet og kjørbarhet teller endel også.
Siden jeg har Ardennere skal de ha rene rtg bilder av hovbein på hingstesiden og være minst AB Elitpremierad i sverige, jeg vil bruke svensk hingst igjen da det ikke finnes noe utvalg i norge. Og siden hovbeinsforbeining er et problem på tunge raser er det VIKTIG med gode rtg bilder. Den høye hingstepremieringen er en garanti for god kvalitet både på hingsten selv og tidligere avkom.

Jeg mener folk er ukritiske i hoppebruken i avlen av både ridehest og typiske hobbyhester, hingsten skal være "all that" og så kommer de draende med noen rammeskeive slitne hopper som ikke lenger funker i bruk, og skal lage føll fordi hoppa deres er "verdens fineste" uten at den noen sinne har godt gjennom en
form for utstilling eller avlsvurdering!
Ikke meningen å trampe på for mange tær!
Siv Anette.

Lopke
16-09-2007, 23:36
Er så enig med Siv her... Hoppematerialet er det desverre mange som glemmer.. mange burde ikke vært avlet på overhodet. Det hjelper jo lite når man selv synes hoppa er verdens fineste, når fakta er at den kanskje har veldig lite å bidra med..

Er ikke få ganger man leser "jeg vil så gjerne ha noe etter hoppa mi" osv.. og likevel ender føllet opp som salghest til en veldig dårlig pris.

CecilieS
17-09-2007, 12:16
For meg som driver med travere går hingsten prestasjoner foran gemytt. Men det er i hovedsak fordi jeg ikke ser det som veldig sannsynlig at føllet arver farens gemytt. Derimot tror jeg føllet vil ta mer etter mora, så her spiller gemytt en større rolle. Føllets mor vil jeg skal være mer helhetlig, dvs. både gode egenprestasjoner, god stamme og godt gemytt.

Ingvild
17-09-2007, 15:42
Jeg mener folk er ukritiske i hoppebruken i avlen av både ridehest og typiske hobbyhester, hingsten skal være "all that" og så kommer de draende med noen rammeskeive slitne hopper som ikke lenger funker i bruk, og skal lage føll fordi hoppa deres er "verdens fineste" uten at den noen sinne har godt gjennom en
form for utstilling eller avlsvurdering.

Einig her, eg ville aldri avla på ei hoppe som ikkje var stilt og premiert.