PDA

Se full versjon : Dette med å ha hingst

Lopke
29-08-2007, 22:58
Så det var en halveis debatt på gang i en annen tråd om den som beit hu jenta.. og folk hadde litt delte meninger om håndtering av hingster.. Tenkte vi kunne ha en tråd om det om den ikke allerede er laget?

Jeg personlig kunne ikke hatt det.. Blir for mye for meg. Jeg er ikke tøff nok tror jeg. Ligger jo ikke bare i størrelse og muskler på vedkommende som skal håndtere selvom jeg ikke synes om at unger (les 10-18 åringer) har hingster. Jeg mener det følger med et større ansvar med å ha hingst, hvilket nok også er lovbestemt??

JA ja... selvom mange hingster og sikkert flertallet er godheten selv så er de styrt av litt større drifter enn en vallak er.. og hoppe for den sak.

OT:
Jeg vil bare fortelle om mitt siste møte med en nydelig hingst. Sikkert den roligste jeg har møtt.. JOLKE!! Sterhingsten til Merete.. Jeg ble litt bekymra da Lopke og han viste stor interesse for hverandre.. især ham.. Han gikk ute i en paddok. Tenkte på ditten og datten ja ja..sprenge gjerdet for å ri på lille babyen min og slike tanker..:lol: men alt gikk nå rolig for seg.
Jeg er bare ikke typen å ha slike store dyr med så sterke meninger. Og det tror jeg bare er greit at jeg kan innrømme, for usikkerhet merker de jo fort.

Men tilbake til tema.. dere som har hingst, håndterer dere dem anderledes enn hopper og valakker??

Er dere hardere med dem??

Hvilke hensyn tar dere bortsett fra det med rumpa til ei brunstig hoppe i fjeset på hingsten som det tidligere ble nevnt??

Hva synes dere om at unge mennesker har hingster??

Bør det være en slik 18 års grense for å ha hingster?

Trenger ikke debattere om de skal kastreres eller ikke, hvilket er skrevet mye om i andre avlstråder.. Dem som har hingst har dem av en årsak og helt andre grunner enn denne tråden.

Reaper
29-08-2007, 23:05

Der er jeg nok ikke enig med deg.

Selv mener jeg at jeg er fullstendig kapabel til å ha og håndtere en hingst, til tross for alderen min.
Det samme gjelder flere i min omgangskrets i samme alder.

Når jeg håndterer en hingst, så behandler jeg den som en "hvilken som helst hest" med visse forhåndsregler selvfølgelig.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det egentlig:rolleyes:

Stall Nakkim
29-08-2007, 23:11
Er nok enig med at det bør være en viss aldersgrense ja! Jeg har jo selv en hingst, selvom han ikke er mer enn 1.5 år ennå, så er han allerede våken og klar for avlssessongen, (i følge ham selv).
Jeg er nok kanskje litt strengere med han helt fra starten av for å unngå problemer i fremtiden.
Blandt annet er det et krav fra min side at han skal kunne gå og oppføre seg pent kunn iført grime og et vanlig leietau. Og det gjør han også!
Jeg tar han med på div ting, f.eks, unghestskuer, og div, så han får litt å bryne seg på samtidig som han får vite at han fortsatt må oppføre seg i slike settinger. Der har jeg kanskje en fordel med å ha han fra han er så ung da. Han kjenner meg og mine grenser veldig godt, og jeg vet hva han reagerer på.
Når det er sagt så utsetter jeg ikke andre eller meg selv for unødvendige farlige situasjoner, hormoner er tross alt hormoner. Det er unødv for hoppe å hingst å være alt for mye nære hverandre syns jeg. Unødvendige risikoer bør ikke forekomme!

Og man må virkelig vite hva man driver med å ha et systematisk opplegg som hingsten forstår.

Kurre
29-08-2007, 23:19
Men tilbake til tema.. dere som har hingst, håndterer dere dem anderledes enn hopper og valakker??

Er dere hardere med dem??

Hvilke hensyn tar dere bortsett fra det med rumpa til ei brunstig hoppe i fjeset på hingsten som det tidligere ble nevnt??

.

Først,Jeg er velsignet med en hingst med et meget trivelig gemytt.han er særdeles veloppdragen og høflig og utenom "sesong" merker man lite (om noe) til at han faktisk har ballene i behold.

Ja.Jeg håndterer annerledes.
De andre går ofte "alene" inn. Slippes inn fra luftegården,Kurr leies alltid.
Er mer "obs" på hva som er i nærheten.Hva ANDRE mennesker gjør med hestene sine.
Det er helt utrolig hvor stor tillit DE har til at jeg kan håndtere min hingst.
"Hvem som helst" får ikke lov til å holde/ri/håndtere ham.(Ikke at de gjør det med noen av hestene,men...)
Selv om det kunne vært veldig stas,så låner jeg ham foreksempel ikke bort på stevne til min venninnes meget dyktige datter,da hun bare er 11,selv om jeg vet hun ville ridd den utmerket.

Nei,jeg er ikke "hardere".
Han er så myk selv,så man trenger ikke mer enn små beskjeder.
Når det gjelder andre hingster så er jeg ikke hardere,men (om det er mulig...er ganske "klar" ovenfor alle hester) mer konsekvent.Setter kanskje tydeligere grenser?
Hmmm...kanskje ikke.Like busete alltid jeg :D

Passer ekstra på dørlåser
Går ikke fra ham bundet opp på feks stevneplasser (han kan kunsten å krype ut av grima nemlig)
Har alltid et lite ekstra halvt øye på hva han driver med.
Leier stort sett alltid selv i "sesongen"
Har ikke hopper i naboboksen
Slipper helst ikke hoppene i luftegården ved siden av (blir så lett stress...)

Jeg synes det er en uting.
Hingst er for voksne,erfarne folk.
Unger eller ungdommer har ikke den evnen til å tenke konsekvenser av det de gjør.
Om de har ridd/drevet med hest i så eller så mange år er noe jeg driter langt og kjapt i.Har sett altfor mye bevis på at kun flaks gjør at det går bra.Eller at noen mer voksne trår inn og assisterer.
"Hos oss" er jo dette med å ri hingst en trend som så langt ikke ser til å snu og jeg setter IKKE pris på det.

JA jeg mener det burde være 18 års aldersgrense på å håndtere hingst.
I hvertfall "ute blant folk",så får den enkelte hingsteholder vurdere sikkerheten hjemme på stallen selv.

Stall Nakkim
29-08-2007, 23:22
Ja , det er litt skremmende det der at det er blitt IN å ha og ri hingster.... Eller litt?? Rettelse: VELDIG skremmende!!!

LisaFi
29-08-2007, 23:23
Etter min mening har evnen til å håndtere dem lite med alder å gjøre - mer med erfaring og personlighet. Noen vil aldri bli skikket til å holde hingst uansett hvor gamle de blir, liksom, - andre setter dem på plass "ved skapet" allerede som elleveåringer.

Nå har jeg ikke hingst selv for tida, ponnisen jeg trente i vinter er solgt. Men hingster som

- får gå ute med andre
- behandles normalt

er i grunnen ikke mer enn "hest med baller". De kan håndteres normalt, brukes normalt - kreves det samme av som andre hester.

MEN man tar forholdsregler, dvs man snuser ikke på fremmede hester på tur, man leier ikke hopper forbi under snuten på dem osv osv osv..

Disse tingene har ikke så mye med hingsten å gjøre, egentlig; vi må forvente at de har LITT drifter. Det handler bare om å ikke gjøre livet vanskelig for verken hingsten eller seg selv.

Hingster som blir holdt som eneboere hele livet får ofte en annen væremåte... :(

LisaFi
29-08-2007, 23:25
... Kan forresten ikke forstå hvorfor det skal være skremmende at folk liker hingster? Hingster har mange fordeler ved sin væremåte som vallaker og hopper ikke har. Det er helt sikkert like mange mennesker som har vallaker og hopper som har problemer med hestene sine - om ikke flere.

Stall Nakkim
29-08-2007, 23:27
sKremmende, for de har tross alt eller kan har veldig ukontrolerte hormoner, og det er "tøft" å ha hingst uten at de helt vet hvordan de skal håndteres, det er Skremmende! Det er mange farlige situasjoner som kan oppstå. Selvfølgelig kan dette skje med vallaker og hopper også, men det er alltid en ekatra risk med hingster.

Reaper
29-08-2007, 23:27
... Kan forresten ikke forstå hvorfor det skal være skremmende at folk liker hingster? Hingster har mange fordeler ved sin væremåte som vallaker og hopper ikke har. Det er helt sikkert like mange mennesker som har vallaker og hopper som har problemer med hestene sine - om ikke flere.

Der vil jeg si meg enig med deg.

Kjenner flere hopper og vallakker som er et hæ***** å holde på med i forhold til hingster.
Nå er det jo selvfølgelig et annent ansvar ved hold av hingst enn med foreks en hoppe.
Men det er virkelig verdt det..

Tanja & Staro
29-08-2007, 23:28
tjaaa både og eg er jo født og oppvokset med heste og i en alder af 12år håndterede jeg travhingste på Odense væddeløbsbane i danmark og har aldrig 7 9 13 været udsat for at komme til skade el komme u di situationer hvor jeg ikke kunne magt edem men det er jo også bare mig og har da også oplevet at nogle af de staldpiger som kom IKKE håndterede hingstene pga af de ikke kunne magte dem så det er vel individulet hvem som kan og hvem som ikke kan men vil sige jeg ikke kunne finde på at sætte min søn til at håndtere en hingst før han mentalt var gammel nok tro ri bund og grund det bunder i modenhed (når vi snakker om de unge mellem 12-18) og ikke kræfter.

Kurre
29-08-2007, 23:33
Det er ikke skremmende at folk LIKER hingster.
det er skremmende at det er blitt en trend at alle absolutt skal ha hingster og at "alle" er skikket til å ha hingst.

Og konsekvensene når hingsten "mistes" er så enormt mye større enn når det er ei hoppe eller en valakk.

1. I vinter-erfaren men ung rytter kommer hengende på slep etter sin "greie" hingst rundt et hjørne rett i synet på 8 åring på vei ut med rideskoleponni,hoppe.
Hingst brøler,opp på to,eier henger hjelpeløst i enden av tøylen.
At det gikk bra? KUN flaks!

2. Flere ganger i sommer erfaren rytter (en annen rytter OG hest denne gangen) makter ikke å holde sin egentlig VELDIG godlynte og veloppdragne hingst som sliter seg,kaster seg på nærmeste hoppe...mennesker i veien? Pytsann!
Noen som står og rykker og drar i et tau på bakken? Æhh,pyttsann.

3 Stevneoppvarming.
Igjen en MEGET høflig hingst. GODT ridd,GODT oppdratt ALDRI gjort noe før...
Tipper totalt! Opp på to,HØYT flere ganger,brøler,kaster seg fremover.Rytter kjenner hesten godt,erfaren landslagsrytter har ikke SJANGS til å kontrollere den før det kommer voksen og tar tak og hjelper h*n inn på banen.

Kunne nevnt MANGE flere,dette var de siste fra iår.

Hvem står økonomisk ansvarlig når den som håndterer/eier hingsten er under 18 år?

For meg har dette også mye med slikt å gjøre.

Nina
29-08-2007, 23:34
Jeg har jo hingst da, men bare en liten en. Har håndtert han fra han var føll, da var jeg 15. Så nei, synes ikke det bør være aldersgrense. Det finnes jo ponnihingster også, og om ingen under 18 kan holde på med de, så sitter man med mange ubrukelige rideponnier. Min ponnihingst ble håndtert av 13 år gammel jente, hun red på tur med hoppe og hadde aldri problemer med han. Nå har han jo et bra gemytt, men hingstefakter har de som regel uansett.

Jeg tar jo også hensyn til at han er hingst, setter han ikke ved siden av ei hoppe ved bommen, har aldri hoppe i naboboksen (men han kan gå i luftegård ved siden av hopper uten å bry seg nevneverdig) og styrer unna superbrunstige hopper for å slippe stress for både hoppe og hingst.

LisaFi
29-08-2007, 23:35
Men sånt skjer jo med alle hester Kurre? Grinete merrer som sparker etter hverandre på rideskolestallgangen og treffer ungen som tilfeldigvis er i mellom?
"Plutselig" hingstete vallaker som slår deg ned med et frambein når du skal leie den forbi en ny hest?

Ansvaret ligger på eier (leier) uansett vel?

Må man ha 18årsgrense for bruk av hest overhodet?

Kurre
29-08-2007, 23:41
Men sånt skjer jo med alle hester Kurre? Grinete merrer som sparker etter hverandre på rideskolestallgangen og treffer ungen som tilfeldigvis er i mellom?
"Plutselig" hingstete vallaker som slår deg ned med et frambein når du skal leie den forbi en ny hest?

Ansvaret ligger på eier (leier) uansett vel?

Det er noe annet når det er hingst.
At det kan skje ulykker med hest,for all del.Men at risikoen for større skader er større når det er hingst involvert? Uten tvil.

Hva når eieren er 15??
Hva når den hingsten klatrer over mitt lille rideskolebarn for å få bedekket den hoppa?

Situasjon fra stevne i sommer:
Fnale,hestene galopperer etter hvarandre på Ovalbanen.
En stk gris av en hingst brøler,legger øra flate og går til angrep på hesten som fredelig galopperer forran.
At den ikke "tok" den andre? Ren flaks,for rytteren (jentunge på ett eller annet sted mellom 13 og 16) hadde ikke i nærheten kontroll engang.
Og her snakker vi om en Islandshest som jo ikke akkurat er det største på jord.

Nei,har sett FOR mye i løpet av de åra jeg har holdt på.
Ville så absolutt sagt at det ikke er NOE problem for 15 år siden...kanskje til og med for 10 år siden,men nå er jeg blitt gammal og feig,gitt!

Bentemor
29-08-2007, 23:41
Syns det kommer mye an på gemyttet til hingsten også, også hvordan han er oppdratt da selvfølelig. Jeg har hatt ansvaret for ganske mange hingster i løpet av mitt hesteliv, fra de som selv tror de er valakker til de litt mer hingstete. Desverre er det sånn at har du en hingst så er jo den selvfølgelig livsfarlig.....
Jeg er også enig i at det er skremmende at trenden er at det er in å ha hingst, uansett åssen man vrir og vender på det så er det en hormonbombe med egne meniger, og det kan gå riktig galt i feil hender.

Nå valgte jeg å kastrere min for 5 dager siden. Har hatt han siden han ble født, og har prega og oppdratt han konsekvent etter beste evne. Snill som dagen er lang er han, men altfor mye hingst i han. Har vært med på mye med han så han skal vende seg til ting, men hva hjelper det når han er i en helt annet verden alikevel. Da ble han fort Herr Balleløs. Men for all del, hadde han vært snill og rolig borte og så hadde jeg beholdt han som hingst, men gemyttmessig er han for hard.

LisaFi
29-08-2007, 23:43
Kurre: Du mener altså at hingster biter hardere og sparkere hardere enn hopper?

*tviler*

Problemet ligger i mitt hode ikke hos hingstene men hos ukvalifiserte folk. Men det har - etter min mening igjen ikke så voldsomt mye med alder å gjøre.

Tornado
29-08-2007, 23:43
Hmm, jeg vet ikke om jeg synes det burde vært aldersgrense på å holde hingst, for når alt kommer til alt er det ikke eieren sin alder det kommer ann på. En 18 åring kan håndtere en hingst like bra som en 14 åring.

I det miljøet jeg red i har det alltid vært populært med hingst, jeg setter heller ikke pris på det, vet om ett par som har kjøpt hingst bare fordi det er HINGST.

Jeg red tideligere to kaldblodstravere, de var søsken (Samme far og mor). Ene var hingst, andre var hoppe. Den hoppen var ett rent helvette å holde på med, hun trengte virkelig en som kunne sette ned foten og sette rimlige grenser. Mens hingsten var en helt annen, selv i sessongen var han helt OK å holde på med, var litt ekstra fyrig, men helt uproblematisk.

Men skjønner hva dere vil frem til. Hingster generelt er som regel større ansvar.

Kurre
29-08-2007, 23:47
Du mener altså at hingster biter hardere og sparkere hardere enn hopper?

*tviler*

Problemet ligger i mitt hode ikke hos hingstene men hos ukvalifiserte folk. Men det har - etter min mening igjen ikke så voldsomt mye med alder å gjøre.

TULL og det vet du!
Det gjør de absolutt ikke,men at en hingst i gitt situasjon mister mer hodet enn en uten baller,Ja det mener jeg.

Problemet for meg ligger mye i det juridiske og også til en viss grad i det at jeg sliter med å se nødvendig modenhet i 90% av de unge.
For all del det ER unntak! Men de mener jeg er i mindretall og da vil jeg heller at de ikke håndterer hingst på "bortebane" enn at alle skal få lov.
Hjemme får det være opp til den enkelte stalleier.

LisaFi
29-08-2007, 23:50
Tja, men om man skal kunne garantere 100% kontroll over hesten til enhver tid kan vel alle og enhver komme til å slite - uansett kjønn på gampen? Eller skal det være greiere å feile når man er over atten? Slik at om man fremdeles - etter å ha tippet over den magiske datoen er like fullstendig inkompetent til å håndtere en hingst - bør ha mer lov?

Da stemmer jeg heller for sertifisering på noen måte. Som noen nevner her oppe; en aldersgrense utelukker en viktig del av ponnisporten; gode sportshingster å avle på.

Sabina & Pedro
30-08-2007, 00:32
Ja, jeg synes igrunn 18års grensen er en veldig fin ting. Men noen er jo utrolig flinkere enn enkelte voksne, så jeg vet ikke...

Vet om en som har hingst, over 20 sikkert - behandler hesten som om det var en hund.... Skritter på lange tøyler, med mobilen i hånden mens hun rir rundt eller ved veien, slikt får meg til å se rødt! Ene gangen skvatt hingsten, da hun red bar brak, med helt slakke tøyler, så vidt hun ikke datt av, fikk kravlet seg på og forsatte med HELT slakke tøyler og var i sin egen verden... :herregud:

Utrolig rolig og snill hingst! Men jeg mener at disse skal man være mer forsiktig enn en hoppe eller vallak, feks det jeg sa med å ri slakke tøyler i tlf rett ved ein vei - dette gjør man ikke med en hest i det hele tatt, vertfall ikke jeg, uansett hvor snill hesten er. Og hingsten kan hoppe til mange flere ganger, litt ¨hingste sprell¨ eller hva det skal være.
Hadde jeg hatt en hoppe hadde jeg ikke akseptert slik og blitt mektig forbanna. Den blir kastet ut om en liten ting hender, er ganske snill og rolig - men man skal i det minste være ekstra varsom og ikke ops nå var det vist for sent. Er jo mange barn og ikke heste vante folk som går rundt her også.

Jeg liker "ikke" hingster, med mindre det er avls stasjon eller en liten privat stall. Eller vertfall slikt at man ikke må ta inn mange hopper ved siden av pgr. av hiiiingsten skal ut ved siden av... Jeg synes det blir litt for mye ¨stress¨ er jo ikke mye vi andre må passe på, men flere ting er det jo, og litt irriterende at alle må liksom snu alt opp ned for bare EN hingst. Ingen problemer for meg da jeg har vallak men det koker i blant allikevel.
Og vertfall når stallen ikke skal ta imot hingster, men gjør et untakk....
Og av alle ting er denne ute helt alene. :( At folk da gjør slik for sitt 'ego' enn å tenke på hestene blir man sint av, men så er det å ga alene i paddock med alle mulige beskyttere på bena alene i paddocken vanlig for senter hester.

Hadde jeg sett en 12 åring eller noe leie på en stor hingst tror jeg hadde dæva på stedet! :smash: Men igjen, noen er utrolig flinke, men mener absolutt at en voksen person vil takle farlige situasjoner bedre, en 12 åring er jo overhodet ikke nære like sterk som en godt voksen mann engang...

lillekira
30-08-2007, 00:46
Men det er da vel ikke tvil om at det krever mer å ha en hingst?
De kan være minst like snille som vallaker,men konsekvensene av feil håndtering kan bli så fatalt mye verre?
Har sett mange snille hingster jeg,men når det da kommer en brunstig hoppe eller en annen hingst i nærheten forandrer de personlighet fra den snille "brunen" til "et monster av hormoner".
Og det er derfor jeg mener det er feil når man lar unge jenter håndtere hingster.Man vet aldri når det kommer en hoppe forbi,eller om det kommer en annen hingst ruslende.
Hva når man er på ridetur med sin hoppe,og det kommer ei ung,lita jente på sin hingst? Er ikke videre kult når hingsten klatrer opp på hoppa med ryttere på vel? Vet at det ikke er det vanligste som skjer,men det skjer.....

Jeg har ingenting imot hingster jeg,men jeg er ikke erfaren nok,tøff nok eller kapabel nok til å håndtere en selv,og derfor mener jeg det er mange andre som heller ikke er det(men som faktisk gjør det)

Og ellers signerer jeg bare innleggen til Kurre;)

Harneshaug
30-08-2007, 00:57
Her er jeg bare gjennomgående enig med Kurre og denne merkelige setningen som "man må bare ha kontroll" som går igjen her, bullshit, det HAR man ikke, ikke 100% og ikke alltid.
Ja hopper og vallaker kan også hevde seg, men DA går det mer på oppdragelse.
En hingst har drifter, urdrifter, som uansett er sterkere enn den som håndterer.
Dessuten lurer jeg fælt på hvorfor INGEN nevner ansvar i dette?
Å du i helvete om en 13-åring hadde "mistet" hingsten sin med mine hopper!!!!
Den personen er da under lavalder, kan ikke stilles til rette for noe som helst, jeg bare HØØØRER unnskyldningene hagle fra forldre og andre, han ER jo så snill bla bla bla... TOTALT uinteressant.
At jyplinger skal ha hingst for å yppe seg, er akkurta samme som fjortisser med Rottweilerhanner, jeg vil spy av hele greia.
Om en dyktig topprytter vil ha hingst for mer preg osv. er det noe helt annet enn om en unge skal ha for å vise seg.
Skal ikke hesten avles på, eller at man har behovet for hingstepreget kasterer den! og for å eie en hingst 18 år ja, slik at man lovlig kan gå til verks for å klistre noen oppetter veggen i det det skal utbetales penger eller sykeforsikring.
Er det noen som med hånden på hjertet kan si at det er NØDVENDIG at en unge (under 18) håndterer en hingst?
Er det på en større stall får de ta de andre hestene og så kan en voksen ta hingstene, jeg ser ikke problemet....
At en hoppe er merrete i brunsten kommer ikke overraskende på noen, at en vallakk kan slå i det en fremmed hest er på tur forbi, lett å unngå, men en hingst som skal TA deg fordi du er hinderet mellom han og det som driver han mest i verden, heeeelt unødvendig at unger skal avverge...

Lopke
30-08-2007, 01:08
kan fortelle om en episode hos en hingsteeier jeg var utefor tidligere i år som jeg ikke glemmer så fort..
Hingstene skulle tas inn.. De stod i hver sin paddock men ute sammen. De står på hingstestall og får sett andre hester. De blir trent bra og oppdragelsen er det nok ikke noe å si på..

Jeg fikk et leietau og skulle ta den eldste... den greieste og roligste hingsten altså.. ja ja tenkte jeg.. greie hester dette.. At de alle var rundt 170 høye gjorde ikke så mye der og da..

MEN så fikk den ene hingsten klart å rive seg løs eller komme seg forbi gjerdet på en eller annen måte.. jeg gikk lengre nede med den første hinsten på vei inn stallen.. Denne hingsten kom vrinskende og i full galopp mot meg og jeg hørte bare eieren rope at den var løs. Det neste jeg så var to store hanndyr som skulle "bli bedre kjent" hestene ble litt høyere kan man si.. jeg ble ikke så stor. Heldigvis stod det en traktor der og jeg fikk plasert meg bak skuffen.. Der stod jeg med ene hingsten i bånd og den andre løs rundt meg og var livredd... tilslutt kom det folk som tok dem og heldigvis for det..

Jeg tør ikke å tenke på hva som kunne ha skjedd om jeg kom meg imellom, om de ville slåsst om jeg hadde vært alene, om noen hadde blitt skadet osv osv..
Heldigvis gikk dette bra. Men jeg glemmer det ikke.. Og jeg mener det er et stort ansvar å ha hingst. At det er trendy for fjortisser er helt latterlig. Og veldig ansvarsløst av foreldre.

At man velger å ha hingst pga avl, prestasjoner i sport osv er noe annet, og ofte da har man et "team" rundt seg som har ansvar, kjennskap og forutsetninger for å holde hingst. Men hva gjør 13 åringer på tur uten sal med slike hester?? Det forstår jeg ikke..

Levinja
30-08-2007, 07:51
Å ha hingst er ikke noe problem hvis man har erfaring og "vilje" nok. Jeg tror mange som ikke har så stor erfaring blir skremt av hingsters oppførsel fordi det er mye mere "lyd og småfinting".
Min erfaring med hingster er kun positiv, jeg har hatt flere, både avlshingster og unghingster. Jeg opplever at den ærligste hesten er hingsten. Episoden med traveren som skambeit den jenta er en uheldig hendelse, men!! man må huske på at disse hestene i full løpstrening ofte er kvassere i lynne enn de som ikke er aktive. Aldergrenser for å ha hingst ser jeg ikke noen mening i. Det burde heller bli aldersgrense for å ha den og den type hest.
Har sett for mange "småjenter" på 12-14 år på digre blodsere som de ikke har forutsetning for å takle utenfor ridehus/bane. Det er ikke bare rideferdigheter jeg snakker om, det kan de ha i bøtter og spann, men erfaring for å takle forskjellige situasjoner og lese hesten før hesten flyr ut har de unge jentene ikke rukket å få.

Anette
30-08-2007, 10:13

Men det kommer vel at det er flere hopper og vallaker, enn hingster? Og dessuten - en person som har problemer med å håndtere sin vallak eller hoppe, vil nok ha like store problemer med å håndtere en hingst?

Jeg hadde hingst i noen uker jeg, før han ble kastrert. Da var han 2 år, og likevel merket man at han var mer "tøff i trynet" enn etter kastrering. Han var snill ja, men han prøvde seg...hver dag, flere ganger om dagen.

Jeg kjenner flere som har hingst, og da mest til bruk i avl. Det som slår meg, når jeg har med hesten min til de stedene det står hingst, er at hesten min blir en helt annen. Han stresser, roper og tripper...som om hingsten hisser han opp. Det har skjedd flere ganger, og ikke bare med min hest. Det er jo også en skummel "bivirkning" av å ha med seg hingster på stevner osv.

...og skal de ikke brukes i avl, hvorfor i all verden skal man ha en hingst da??

Marte+Quicky
30-08-2007, 12:01
Er for det meste vedlig enig med LisaFi her egentlig.

Jeg synes absolutt ikke man bør ha (18-års) aldersgrense for å ha hingst! Det blir for dumt. Det er mange under 18 som er langt mye mer erfarne og flinke enn de som er over. Jeg mener det kommer mer an på personen enn på alderen.

Og ja; jeg rir barbak-turer på hingstene på stallen enda jeg bare er 16. Så får dere heller kalle meg/stalleier uansvarlig, osv.

Men hva regner dere som "småjenter"? Betyr det helt opp til 18, eller hva?

Harneshaug
30-08-2007, 14:01
Ja, når det gjelder akkurat dette så... For meg er det merkelig at ingen (fremdeles) stusser på rettslig og økonomisk ansvarlig om noe skulle skje?

HeleneM
30-08-2007, 14:16
Jeg har hingst selv. En 2 åring. Har hatt han siden han var 3 mnd. Han er flaskeforet å totalt preget av meg. Han er hingst både i oppførsel og hormoner. Å kan selvfølgelig vise seg når det er damer i nærheten. Jeg har ingen problemer med å håndtere han i nærheten av andre hester og han er snill som ett lam. MEN, man kan aldri vite med en hingst om dette plutselig kan endre seg. For alt man vet så kan han gå på minuttet fra å være verdens roligste til å så oppføre seg som den maskuline, hormonelle hingsten han er. Til dags dato har ikke dette skjedd med min, men det kan jo skje. Derfor velger jeg å håndtere han som den hingsten han er. Jeg er ikke hardere med han enn med mine andre. Sånn som han er nå er det nok att jeg kremter til å han så roer han seg helt ned. Kan leie han på slakk line uten problem i nærheten av andre. Men velger selv å ta han inn når jeg er i nærheten av andre. Både for min egen sikkerhet og andre sin sikkerhet. Vil ikke ha stygge ulykker pga att jeg er uansvarlig.

Jeg mener att det bør være aldersgrense på å ha hingst for dette er tross allt hester som er mye mer hormonell enn andre. Men alle har selvfølgelig delte meninger om dette.

Min er hingst fordi jeg skal stille han som 3 åring. Å etter dette skal han kastreres da jeg mener selv att han ikke er bra nok til å brukes i avl. Jeg vil ikke ha han som hingst når han uansett ikke skal brukes. Å da er det jo det beste for hesten å få bli vallak å få gå sammen med resten av gjengen min. :)

insolita
30-08-2007, 14:28
Å ha hingst er i utgangspunktet ikke et problem så lenge man har kunnskapen og personligheten til det. Jeg jobbet der Lisa&Boreas jobber nå når jeg var 14 år. Der er det mest hingster, og min første passhest hadde baller. Jeg kom fra ridemiljøet der hingstene på stallen ble leid med hodelag og longetau og helst pisk. I tillegg var de førstemann inn og sistemann ut, og levde et nokså isolert liv. Kunne til nøøøøød ri på tur med en vallak om de holdt seg langt unna, og på ridebanen var det "unna vei her kommer jeg".

I travverdenen ble de håndtert som hester, og vips så var de hester (!). Ja sikkerheten ble ivaretatt, men igrunn ikke mer enn jeg vil påstå er det tryggeste å gjøre med andre hester og. Det er igrunn brudd på sikkerheten å ikke leie en hest med leietau.

Som fjortis var jeg mer enn kapabel til å ta meg av hingstene som var sosialisert. Jeg var stor og sterk, men viktigst av alt, mentalt sterk. Min erfaring er at hingster ikke trenger så mange ganger beskjed om det samme. KUTT UT! pleier å holde, og så gir de seg.

Personlig går jeg ikke overens med 95% av hoppene jeg har møtt. Jeg opplever de som forbanna purkeskinn, og brunstige merrer er det værste jeg tar i. Det har med kjemi å gjøre, men jeg synes kåte kvinnfolk jaggu er værre enn menn, de GIR seg jo bare ikke de.

Jeg håndterer de ikke noe hardere igrunn, jeg blir like forbanna på en vallak som drar i leietauet som en hingst, men jeg er kanskje mer obs på kroppsspråket mitt med hingst? Mer tydelig på at JEG er leder. Min erfaring med hopper er at de ikke tåler så lett at jeg er leder, og blir tverre og furtne. Det er noe i det Kyra K sier...

IngvildK
30-08-2007, 14:40
Sier meg enig med LisaFi og Marte.

På rideskolen står det en avlshingst (eierne driver med avl på nordlandshest). I fjor vinter da jeg var fôrrytter på en rideskoleponnis der, var ei jente et år yngre enn meg fôrrytter på denne hingsten. Vi red turer sammen (jeg hadde hoppe) på slakke tøyler, i alle gangarter, vi kunne ri nært hverandre, med stor avstand osv osv uten noe hormontull fra noens side. Rytteren var da 13 år.

Da denne rytteren skulle være fôrrytter på en annen ponnis etter jul, fikk ei jente på da 12 eller 13 (husker ikke helt) denne hingsten på halvfôr. Vi var 5 stk. på en 20x40 bane på en gang: denne hingsten, tre hopper og en vallak. Ikke én gang hylte hingsten eller viste noe som helst antydning til å tulle.

Til vanlig er det ei 12 år gammel jente som rir denne hesten. Hun rir ham på tur med og uten sal, sammen med vallak som hoppe. Hun deltok med ham på stevne for noen mnd. siden, da hylte han en god del og hadde veldig lyst til å hilse på de andre hestene. Men denne 12 år gamle jenta som bare er ei lita puslete ungjente, håndterte denne hesten fra ryggen og bakken bedre enn mange over 18 ville gjort.

Så aldersgrense på håndtering av hingst? Aldri. Da kan man like gjerne si aldersgrense på 20 år for å håndtere shire for de er så store og sterke hester så man må være voksen og stor og sterk i kroppen sin for å håndtere dem!

smulemor
30-08-2007, 17:07
For meg er det merkelig at ingen (fremdeles) stusser på rettslig og økonomisk ansvarlig om noe skulle skje?

signerer...

jeg har hatt hingst, avlshingst og... jeg var hele tretten år når jeg begynte med han men når jeg tenker over det i dag så har jeg aldri satt en trettenåring til å håndtere hingst rett og slett fordi jeg er usikker på konsekvensene hvis noe skjer.

ellbell
30-08-2007, 19:09
Må si meg enig med Kurre i denne debatten (men jeg har dog kunn lest de første sidene med innlegg).

Og appropo størrelse - en liten hingst kan være like uhåndterbar som en stor hingst. Har vært borti bla en shettishingst som jeg nødig ville latt noen andre enn erfarne, voksne mennesker borti blandt annet. Den var en regelrett virvelvind av spark og hopp og hyling og fløy rett på hva det nå enn skulle være om det sto en hoppe i nærheten - fra bakken. Ellers var den en snill og søt hest som elsket å være med på tur både med og uten hopper, strigles og stelles med.

Det er forøvrig her jeg er mest bekymret - i håndteringsprosessen. Jeg synes det er generellt mye hesteeiere som ikke har mer enn 50%kontroll eller mindre på hestene sine når de er hopper og valakker. At det går bra henger bare ihop med flaks/at hesten er veldig snill/at hesten ikke "utfordres"...Slenger du på noen baller kan det rett og slett bli farlig - både for eier, andre hester, hopper - andre ryttere i nærheten med sine hester og ikke minst hingsten selv.

Min lille hingstemann er 1år og verdens mest bedagelige, rolige kar. Fått kommentarer på hvor utrolig avbalansert han er flere ganger. Respekterer mennesker og går i flokk og en veldig letthåndtert. Kunne garantert blitt håndtert av en unge egentlig.Så ble Tasja brunstig og liten søt teddybjørn hoppet gjennom tre høyder plank og to høyder strømtråd og bedekket henne - som forøvrig akkurat var trent opp i konkurranseform for sesongen...
Nei, hans kadet ingen, og det gjorde heller ingen forskjell at jeg ikke er under 18 - MEN det forteller om hvordan styrker det er i en sånn liten tass når de rette hormonene sprenger på...Denne er 1.20 og stankelbein av en åring...
Så kommer ansvarsforholdet i forhold til dyrlege på hoppa - penger, forholdet og forklaringer til eier av hoppa etc..

Hingster ER farligere om de havner i feil hender enn valakker og hopper er, ikke på grunn av at de generellt er mer ondsinnet, men fordi de drives av driften til å parre seg - og for hoppene må de kanskje sloss.
Jeg tenker bare på hvordan jeg føler det på en plass om jeg har med min hoppe og det er en hingst tilstede som eier kanskje ikke heelt har kontrollen på...:S

Mari
30-08-2007, 19:13
Jeg selv føler meg ikke flink nok til å ha hingst, men er nok flere på min alder som er det...

tutta23
30-08-2007, 19:23
jeg har hatt en varmblodshingst på for et år. Han var 16 år gammel.Eieren hans fikk han da hun var 13 år.hvorfor han ikke ble kastrert vites ikke,men å kasterer han som 16 åring ble ikke aktuelt. Jeg red han litt og ble kjent med han gjennom henne .han var utrolig snill å ri,veldig rolig og lettridd,sprang aldri ut,steilet eller bukket. Jeg må si jeg følte meg mye tryggere på ryggen hans en en del fjordinger vi hadde på skolen som sprang ut rett som d var.
red han bak hopper uten problem,han gjorde aldri noe så lenge vi satt på ryggen hans.han kunne av og til bli litt voldsom på bakken,men aldri sånn "gal".Jeg hadde han hjemme den sommeren og han brøt seg ut av innhengninga og vi fant han inne hos noen hopper!selvfølgelig upopulært.
nei,jeg ville aldri hatt hingst igjen for du må alltid passe på de,alltid styr med hvor de skal stå osv.Jeg heller er ikke noe hingstemenneske,jeg er ikke så tøff.Nei vallaker er best,hopper kan være litt svingende som damer flest..
så lenge en hingst ikke skal gå i avlen er d vel enklest å kastere den..

mallilen
30-08-2007, 20:17
Dengang jeg begynte med Blesen var jeg såvidt 13 år. Han på sin side var 2, hingst og lite håndtert. At jeg fikk lov å holde på med han er i seg selv et under, men jeg var vel så sta at eieren bare ga etter. Selv om jeg var livredd for han.. Mulig derfor jeg pukket på å "skulle ha han"? Er i allefall overbevist om at om jeg ikke hadde lest alle de idyllisk forvrengte Pennybøkene hadde jeg gitt blanke i hele hesten og holdt meg til de "snille" hestene...

Uansett, Blesen ble med meg på fôr som 4-åring, og frem til det var det leiing med kjetting, stangbitt og pisk. Han fikk ikke stå ute noengang der han egentlig hørte til, men i den nye stallen var det ikke annet enn hingster (og hopper i enn annen del av stallen). Han fikk komme ut et par timer i luftegård om dagen, og vips! var B en "snill gammel vallak".

Likevel; etter å ha blitt en del klokere og mer erfaren (håper jeg da :)), har jeg innsett at å ha hingst ikke er bare-bare, selv om jeg har jobbet med en god del av disse gjennom årene frem til nå. Aldri hatt problemer med noen andre enn Blesen. Mer ærlige hester skal man vel lete lenge etter, men det er liksom noe mer med dette kjønnet som gjør dem så fantastiske.

Ikke for det, hingster av alle slag forekommer jo overalt, alt fra slappe "elger" til virile villbasser som ikke tenker annet enn formering.

Uansett er det å ha hingst en risiko i seg selv. Om hesten skulle komme seg ut og drive f.eks en annen hest av veien, vil man som hingsteeier gjerne pålegges et større ansvar i ulykken enn om det hadde vært en hoppe som gjorde det samme.
Det er også slik at hingster generelt sett er sett på som vanskeligere å håndtere og kontrollere, hvilket medfører en del forholdsregler, som bla inngjerding, ennå strengere kontroll på hvem som håndterer hesten, og noe så enkelt som hvordan hesten leies inn/ut av luftegård.

Hingster er så absolutt fine, men de er like fullt hester som har minst like solide instinkter som enhver annen hest. Den har absolutt behov for kontakt med andre artsfrender, kanskje ennå større i fht oppdragelse,som alle andre hester.

Hingster må holdes under oppsyn, og har man ikke an avlshingst bør man ikke HA hingst. Om hingsten ikke kan få være like mye hest som en annen vallak, bør den faktisk kastreres for sin egen del, det finnes altfor mange frustrerte hingster der ute...

Edit for å legge til at kjønnsmodne hanndyr som har høyere kroppsvekt enn en selv egentlig bare bør håndteres av godt voksne folk.

LisaFi
30-08-2007, 21:25
Jeg synes det hele blir litt irrelevant jeg. Som Insolita sier; hvordan kan det ha seg at sosialiserte hingster fungerer så bra, da? Hos oss er det bare EN hest jeg aldri hadde turt å slippe ut unger med (lenger). Og det er min egen vallak. Å forklare noen at "denne er hingst og kan komme til å skrike litt om du kommer for nær andre hester, så være våken" er ikke noe problem så lenge vedkommende selv ser seg istand til å takle det, og ikke blir redd.

Ansvar? Javisst har man ansvar!? Det har man også når merra kakker til noen? Er akkurat samme sak for meg. Om hingsten min skulle tyvbedekke noen ved å stikke av fra innhengningen eller noe - vel, da må JEG betale for abortspøryte til den hoppa. Om MIN hoppe sparker av et bein på noen andres hest, vel da er det MITT ansvar. Om MIN vallak flyger ut og rasker med seg en tre-fire støtfangere og sånn på veien - vel det er mitt ansvar det også?

LisaFi
30-08-2007, 21:26
Edit for å legge til at kjønnsmodne hanndyr som har høyere kroppsvekt enn en selv egentlig bare bør håndteres av godt voksne folk.

:D - kan gjelde for et relativt stort antall norske menn også, den der tenker jeg... :lol:

mallilen
30-08-2007, 22:07
:D - kan gjelde for et relativt stort antall norske menn også, den der tenker jeg... :lol:

:rofl: :rofl:Signerer på den ja.. *fnis*:rofl: :rofl:

Kurre
30-08-2007, 23:21
*minne seg selv på å ta en tlf til forsikringsselskapet i morgen og høre hvordan de ser på dette her*

Harneshaug
30-08-2007, 23:32
Ja DET hadde vært spennende å høre!!!
Det lurer jeg nemlig fælt på :)

Sagitaria
30-08-2007, 23:53
a) Oppdragelse
b) Sosialisering
c) Bevissthet

Fine stikkord :) *luske vekk* :p

edit: Neimen jøss, se. Stikkordene passer på alle kjønn og lemlestede. :eek: My bad :(

edit 2: Min var ille som åring han. Steila og nappa og styra. Det gjør han ikke nå. Men vet dere hva? Den ene søstra hans var 10 ganger verre.

IngvildK
30-08-2007, 23:57
a) Oppdragelse
b) Sosialisering
c) Bevissthet

Fine stikkord :) *luske vekk* :p

edit: Neimen jøss, se. Stikkordene passer på alle kjønn og lemlestede. :eek: My bad :(

*Like Lisa*:D

Harneshaug
31-08-2007, 01:55
c) fra hest eller rytter/handler? *luske vekk* :D

LisaFi
31-08-2007, 08:58
Helt ærlig; om det verste en hingst gjør er å bedekke en hoppe? Vel? Ingen tar skade av det, det er naturlig for ei brunstig hoppe å bli bedekt? Man kan gi den en aborstsprøyte, og problemet er borte. Selvfølgelig en lettvint og teit måte å si det på, men det må da være det MINSTE problemet med en eventuellt løs hingst? Verre om den kommer borti andre hingster og lager slåsskamp og skader noen?

Og angående små mennesker og muligheten til å "holde igjen" en hest. INGEN klarer å holde en hest som VIRKELIG stikker, vil jeg påstå.

Jeg kjenner ei dame som er travtrener. Hun er så lita og lett at hun må ri med masse vekter når hun skal ri monte; hun er rett og slett bare ei lita FLIS, gjetter på at hun veier mellom 40 og 50 kilo kanskje? Hun har digre blodshingster på 160-70 og sånn, de er hingstete som f**n noen av dem. Bør hun fratas lisensen sin fordi hun er liten og potensiellt svak da eller?
Kan ikke huske å ha sett at hun har mistet noen av dem på noe vis heller.

LisaFi
31-08-2007, 09:05
:OT: :OT: :OT: :OT: :OT:

OOOG forresten; at forsikringsselskaper er teite er jo ikke til å lure på engang; jeg hørte følgende historie her om dagen:

To biler kolliderte i en rundkjøring fordi den ene var feilplassert (kjørte innerste felt rett fram) - og IKKE OVERHOLDT VIKELPLIKT ved feltskifte når denne skulle ut av rundkjøringen, og kjørte derfor altså i sida på bilen utafor, som også skulle ut av rundkjøringa på samme sted. Den utafor, som var RIKTIG plassert , og IKKE hadde brutt noen vikelplikt - ble pålagt av forsikringsoppgjøret at det skulle være SKYLDDELING?

- Hallo, liksom? Hva er vitsen med å drive forsikringsselskap når de som skal vurdere sakene ikke kan trafikkreglene engang?? Jeg hadde kommet til å protestert i alle fall..

Tilfeldigvis var det en trafikklærer som var vitne til dete, og som av ren interesse ringte opp igjen til forsikringsselskapet for å finne ut av hva som skjedde. Det var da de sa at "de hadde ikke helt peiling på dette, men brukte å gjøre det sånn at de tok skylddeling, for det var enklest for begge parter".. Hva er DET da? Så han ga dem en lekse om at de NOK burde se til å skaffe seg en trafikkjurist som kunne hjelpe dem litt med endel ting som tydeligvis var blitt "vanlig praksis". Leit om forsikringsselskapene skal bruke andre regler enn oss andre... :roll:

Bare en tanke...

Lopke
31-08-2007, 09:08
Jeg tenker ikke størrelse men alder og modenhet når det gjelder hold av hingst. Selvfølgelig er jo intet menneske sterk nok til å holde noen hest om det så skulle være.. Så styrke og størrelse på hingsteholder er for meg likegyldig. Men en voksen person tenker mer ansvar og konsekvens enn en på 13..

For ellers ser jeg da ingen grunn til at 13 åringer ikke kan få lappen? De rekker jo ned til pedalene..

Elisabeth E
31-08-2007, 09:22
Jeg HAR verdens snilleste hingst.
Det tror jeg alle som har møtt Arm kan skrive under på.
Armur er så snill og ukomplisert at han vekker oppsikt rundt om kring; "jøss, er DET en hingst?!"

Armur er håndtert som en hvilken som helst annen hest.
For det er jo nettopp det han er, en hest!

Han er oppvokst i flokk, og sosialisert hele livet sitt.
Han er vandt til faste rammer.
Han er har ikke vært isolert fra andre hester "fordi han er hingst".
Jeg skal ikke påta meg noe av æren for at han er som han er, det er jeg overbevist om at de andre hestene har tatt seg av, jeg bare opprettholder oppdragelsen hans.

En hingst er ikke noe annet enn en hest.
Problemet er at vi menneser til stadighet undervurderer hestene våre. Hva de lærer, hva de plukker opp, og hva de tar seg rett til i den daglige håndteringen.

En hingst er noe "skarpere" enn en gjennomsnitts hoppe eller vallak.
Det er mer liv og vilje i dem på en annen måte, sikkert mye på grunn av hormonene.

En hingst vil gjerne utnytte seg av mulighetene den får.Jeg tror i alle fall at hingster generelt er mer opptatt av rang og dominans enn en trøtt vallak.
Når man håndterer vallaken, så benytter den seg kanskje ikke av "åpningene" den får. Den har ikke noen interesse av det.
Man tror man har kontroll over hesten sin, fordi man selv ikke ser at man er ukonsekvent/gir hesten en åpning for å utfordre.
Så tar man steget videre, og anskaffer seg en hingst.
Man håndterer hingsten på samme måte som vallaken, men hingsten utnytter mulighetene den får.

Så oppstår de farlige situasjonene.

Jeg tror i alle fall det ofte er slik det fungerer.

Mye er uvitenhet, og mange klarer ikke å lese de små signalene hestene sender ut, fordi "det har ikke noe for seg". Hos vallaken eller hoppa spiller det ingen rolle, for de utnytter som regel ikke situasjonen.
En protest trenger ikke nødvendigvis være et bein som langer ut, et par tenner i skulderen eller flate ører. En knytemule kan være nok. Et lite stamp med et ben.

Det er viktig å være obs på alle de små signalene , så man til enhver tid vet hvor man har hesten sin.
Det gjelder selvfølgelig ikke bare hingster, men hopper og vallaker også. Men hingster er oftest de som tar utnytte av en situasjon de føler at de dominerer først.

LisaFi
31-08-2007, 09:51
Elisabeth E: der tror jeg du er til sakens kjerne: om man er f.eks vant til en vallak som aldri utnytter seg av menneskets småsløvheter etc, blir overgangen til hingst vanskelig og brå. En hingst er akkurat som du også sier, bare en hest - og jobben til hingsteholder er å sørge for at den får alle muligheter til å oppføre seg ordentlig - og ingen muligheter til det andre.

Men igjen, jeg mener ikke det har så mye med alder å gjøre.

Og Lopke; ja, ENKELTE 13åringe kunne nok vært modne nok til å kjøre bil, selv om flertallet ikke er det. Vi har nok 13åringer her inne som jeg ikke hadde sett mørkt på å begynne opplæring med; det handler i grunnen om MODENHET. Men 1,5 tonn med stål i 80 km/t har et NOE annet ødeleggelsespotensiale enn en forvillet hest, da, etter min mening.

Sagitaria
31-08-2007, 09:57
c) fra hest eller rytter/handler? *luske vekk* :D

:D Hesten skal såklart til en hver tid være bevisst på at den oppfører seg,og foretar korrekte valg. :lol:

Nei, jeg mener personen ja. Så lenge man er KLAR over hva man har i enden av leietauet... f.eks.

Embliss
31-08-2007, 10:25
Jeg tror det viktigste med å holde på med hingster er å ikke glemme at det er en hingst. Det er når du stoler blindt på at du har kontroll, at det går galt.

Kurre
31-08-2007, 11:19
OT-
1,5 tonn? Første bilen min veide bare snøtt 700 kg den...Og på rette dagen er jeg temmelig sikker på at hesten min hadde dratt fra den på flatmark ;)

Lopke
31-08-2007, 11:28
Det jeg mente med bil kontra hingst og unge mennesker er jo at uansett hvor tung bilen er så gjør ikke bilen noe annet enn det du gir av signaler.. En hingst har litt mer egne meninger enn en bil har.. Derfor synes jeg faktisk at hvis 13 åringer er kompetente til å holde hingster og er såpass oppegående i hodet og kan tenke situasjon frem i tid ser jeg ingen grunn til at de og kan kjøre bil.

Kurre
31-08-2007, 11:31
*prøver å få kontakt med forsikringselskap pr tlf...*

Det som er litt interessant er selvfølgelig hvordan dette ser ut sett med "erstattningsøyne"
Om det skulle bli en dyr/komplisert affære-vil det stliie seg noe annerledes om den som håndterer hingsten ikke er myndig.

Harneshaug
31-08-2007, 11:49
Det svaret venter jeg på i spenning..
Er jo merkelig om det skulle forholde seg likt ansvarsmessig om det er en 13-åring eller en 20 åring som håndterer.
Det neste blir vel Kasko på hingst for ungdommer og delkasko om man er over 18 :D

Kurre
31-08-2007, 11:57
Snakket m Agria.
De forsikrer jo kun hest,så der vil det bare være evt skade på hest som skal erstattes.
De vil da ta hensyn til alle omstendigheter rundt hendelsen (bladibladibla)

ELLERS går det på eiers hjemforsikring...så DA må jeg komme tilbake til det etter jeg har snakket med sånne selskaper som har med slikt å gjøre.
Men det jeg da tenker er...i andre slike sammenhenger...er da ungene ansvarsforsikret gjennom foreldrene?
Eller må de da tegne egen forsikring??
Eller hvordan blir dette her?

I sammenlikning til bil igjen...om snørrungen på 13 tar pappas bil og meier ned en skoleklasse på sin ferd som førstegangssjåfør...Hvem betaler for slikt?

insolita
31-08-2007, 12:01
I sammenlikning til bil igjen...om snørrungen på 13 tar pappas bil og meier ned en skoleklasse på sin ferd som førstegangssjåfør...Hvem betaler for slikt?

Jeg vet ikke jeg men en forskjell kan jo f.eks være at dette er FORBUDT i motsetning til å la en 13 åring leie en hingst?

Kurre
31-08-2007, 12:13
Men man straffer jo ikke sånne unge lovbrytere...
Og straffen er egentlig uvesentlig.
Jeg er bare ute etter hvem som skal betale for kalaset jeg.

Ikke at alle ungene som løper rundt med travhingster på slep er så ufattelig voksne og ansvarsbevisste og at det alltid går bra og at det er så utrolig mye verre med ei brunstig merr og...

Ooops...der LØP pms'n avgårde med meg ja...
*Luske stille ut og sette seg på fingrene sine*

Lopke
31-08-2007, 12:31
ang bil så er det bileiers forsikring som skal dekke skader..

Chevaleresse
31-08-2007, 12:44
Vet ikke helt jeg men på stevner i regi av NRYF er det påbudt at man har en ansvarlig person for ekvipasjen på stedet, eller i umiddelbar nærhet om rytter er under 18 år. Dette er som regel hesteeier eller en forelder. Om noe slikt skulle skje vil jeg tro at det er ansvarlig person som blir økonomisk ansvarlig om noe skulle skje?

Mvh Torill

LisaFi
31-08-2007, 14:18
Angående forsikringsselskap og hest, er det mange ting å forholde seg til... Jeg husker en hest som sleit seg ved innslipp på en søndag på et ridesenter jeg jobbet ved. Vi som jobbet der sørget ALLTID for at denne hesten aldri ble igjen alene ute, da han var en møkkamark å leie (vallak, dog..).

På helgetid var ut og innsipp eierenes ansvar, og eier hadde latt denne stå ute ALT for lenge. Hesten sleit seg, sprang opp på E39 og ble påkjørt, døde på stedet. Han som kjørte bilen bel HELDIGVIS ikke skadet.

Siden eier var klar over at hesten kunne være vanskelig, og garantert ville være det den dagen, siden han hadde stått ute "for lenge" hadde hun (heldigvis for henne oppi alt dette- ) tatt på hesten hodelag med bitt.

Når hesten da sleit seg selv MED hodelag, karaktereiserte forsikringsselskapet dette som et hendelig uhell. Hadde den hatt bare grime hadde hun ikke fått igjen NOE på forsikringa pga "uforsiktighet"...

Men det var jo- igjen- helt på siden av temaet hingst/vallak...

lillekira
31-08-2007, 14:44
Elisabeth E: der tror jeg du er til sakens kjerne: om man er f.eks vant til en vallak som aldri utnytter seg av menneskets småsløvheter etc, blir overgangen til hingst vanskelig og brå. En hingst er akkurat som du også sier, bare en hest - og jobben til hingsteholder er å sørge for at den får alle muligheter til å oppføre seg ordentlig - og ingen muligheter til det andre.

Men her sier jo du også Lisa,at overgangen til hingst kan være brå? Da må det vel være sånn da at det ER forskjell på hoppe,vallak og hingst?
Som jeg har poengtert tidligere finnes det mange hingster som er like(kanskje ennå mere også) snille som vallaker. Men det jeg vil frem til er rett og slett at man må være med på vakt med en hingst.Nettopp fordi den fortere kan utnytte situasjoner som oppstår?
Og det er der jeg mener erfaring spiller inn.Ikke nødvendigvis størrelsen på den som håndterer,men erfaring....
Og jeg må si jeg grøsser litt innvendig jeg over unge jenter som rir barbak på tur,sammen med hopper på hingster.Vil de slå seg vrange,fordi driftene slår inn har man ingen sjans......

Og jada,jeg vet at vallaker og hopper også kan slå seg vrange,men jeg mener konsekvensene kan bli mye værre/større med en hingst enn med hoppe/vallak.
Må innrømme at jeg hadde blitt fly forbannet om jeg plutselig fant naboens hingst i MIN paddock,som hadde bedekket MIN hoppe fordi en ungjente hadde "mistet" den ved leiing/riding. Hadde hjulpet meg fint lite med abortsprøyter,unnskyldninger og slikt akkurat der og da;)

Marte+Quicky
01-09-2007, 10:45
Jeg spør engang til jeg; Dere som sier småjenter, hva er småjenter for dere i denne sammenhengen?

(Vet Harneshaug har svart, men kan ikke se at så mange andre har gjort det...?)

lillekira
01-09-2007, 11:20
Hva jeg legger i "småjenter2 varierer litt,sett utifra erfaring,oppfølging ect.
Men jeg vil vel si at opp til 16-17-18 år,er det jeg i denne sammenheng har kaldt "småjenter".
Vet mange i den alderen er både erfarne,flinke og kan veldig mye.
Som sagt tidligere har jeg ikke brukt benevnelsen for å såre noen eller si noe stygt om unge jenter :)

Therese
01-09-2007, 11:53
Bare for å legge til min erfaring: Jeg ser OFTE hingsteeiere som absolutt ikke skulle hatt hingst (slike som er redd for å leie sin egen hest), men alle de er godt voksne mennesker.

Jeg tror det er mye lettere for en "ungjente" å innrømme sine begrensninger og kanskje innrømme at "nå har jeg tatt meg over hodet", mens de voksne her nekter å inrømme at de er redd sine egne hester. Det er jo like skummelt med slike som det er med folk under 18 som ikke har kontroll.

Alle under 18 må vel ha underskrift fra foresatte ved kjøp av hest, så da må vel noen voksne være innvolvert.

Synes det er viktigere å fokusere på alle de som egentlig ikke burde ha hest (de som skaper "farlige" hester og situasjoner), uansett kjønn på hesten.

LisaFi
01-09-2007, 21:42
Birthe: både leser innleggene dine og forstår dem jeg? Kan ikke se jeg har svart spesifikt på noe du har skrevet heller?

Skriver ellers under på Thereses innlegg - jeg mener at en hingst også er "bare en hest" - og uansett hvilken hest man skal håndtere, så må man ta hensyn til DET individets behov- uansett kjønn. En hingst har andre behov enn en vallak, men trenger slett ikke være mer problematisk av den grunn - bare annerledes.

Kurre
01-09-2007, 21:43
Hva jeg legger i "småjenter2 varierer litt,sett utifra erfaring,oppfølging ect.
Men jeg vil vel si at opp til 16-17-18 år,er det jeg i denne sammenheng har kaldt "småjenter".
Vet mange i den alderen er både erfarne,flinke og kan veldig mye.
Som sagt tidligere har jeg ikke brukt benevnelsen for å såre noen eller si noe stygt om unge jenter :)

*Nikke enig*

Merete & Perlene
01-09-2007, 22:21
Hei hei!

Må jo bare kaste meg inn i debatten, siden jeg selv har egen hingst, har mye erfaring med hingst, og også har valgt å kasterere min ene vallak, nettopp pga situasjoner som er nevnt i denne tråden.

Først av alt, så vil jeg jo bare påpeke, at en hingst som er preget konsekvent og strukturert, nødvendigvis ikke vil være noe MER hest enn en hoppe eller vallak. Dessuten, så mener jeg at hormonfylte hopper i brunst etc, kan være mer utspelulerte og lunefulle enn hingster,...

Jeg har sett mye forskjellig håndtering av hingst opp igjennom årene, og mye av det jeg har sett, er skrekkelige eksempler på hvordan man IKKE skal håndtere en hingst, eller noen annen hest forøvrig...
VOLD og HARDE hender, har ikke noe i nærheten av en hest å gjøre, men aller minst i nærheten av en hingst - dette fordi, man da oppfrdrer hingsten til "kamp" og utfordring, og dermed "trigger" hesten til en mer aggressiv og framadtonende oppførsel.

Jeg mener at en skal prege en hingst dithen, at han GODT forstår hvor lederrollen befinner seg(ikke hos hingsten!). Dette er vel noe av det viktigste, og har du dette på plass, skal det mye til for at hingsten vil trosse og gjøre annerledes. En annen ting, er at jeg mener at hingster bør få være i nærheten av andre hester, også hopper, dette fordi de etter å bli vant til dette, ikke vil fyre seg opp å gå "bananas" hver gang en hest går forbi, de ser en ny hest osv.

Jeg har selv min hingst i nærheten av våre hopper og vallak, noe han er svæt tilfreds med- det er klart, om han skulle bli stresset og oppspilt etc, så vil ikke dette gå, men per dags dato deler han gjerne sitt høy under gjerdet med vår shettishoppe, som blinker stort, men han har gitt opp henne, og spiser høy i stedefor- det hører også med at vår hingst har et enormt godt gemytt, og min sønn på 10 år er delaktig i stell etc, og har også ridd han i skritt i roundpen. Dette er for oss ansvarlig, da vår hingst vet at når han jobber så jobber han, og da fokuserer han kun på dette. MEN, jeg ville ikke latt vår 13 år gamle stalljente håndtere han på noe måte, dette fordi det er MITT ansvar om noe skjer, og det vil jeg ikke ha på min samvittighet. OG, denne regelen har jeg for alle våre hester, for min 3 år gamle vallak er nesten mer å håndtere enn vår hingst, og nettopp derfor ble han som 2 åring kasterert, fordi hest skal være glede ikke frustrasjon...

Så, så lenge Jolke er snill hingst og trives i hverdagen, så vil han forbli hingst. Og ærligere og mer fokusert og arbeidsom hest skal jeg lete lenge etter, og dette er også kvaliteter jeg er redd vil svinne hen om han blir vallak.

Jeg synes det er uforsvarlig, uansett alder, at mennesker som ikke har kunnskap, ro i kroppen og sinnet, og erfaring skal håndtere hingster. Jeg har sett en voksen mann, dritredd og usikker, bruke fryktskapende teknikker for å holde sin hingst i sjakk.. Skremmende!

*Nei, hingst bør ikke være en trend, og absolutt ikke ende i gale hender!!!!!

Siterer min 10 år gamle sønn:

"mamma, jeg visste ikke at en hingst kunne være snillere enn en vallak" :D

Marte+Quicky
01-09-2007, 23:39
Hei hei!

Må jo bare kaste meg inn i debatten, siden jeg selv har egen hingst, har mye erfaring med hingst, og også har valgt å kasterere min ene vallak, nettopp pga situasjoner som er nevnt i denne tråden.

Trodde valakker allerede var kastrerte jeg:D

Merete & Perlene
02-09-2007, 01:54
Trodde valakker allerede var kastrerte jeg:D

hi hi, jo, men han måtte jo kastereres for å bli vallak, var det som var poenget da, mulig en smule feilformulering der, men det er lov på en lørdag :razz:

Tornado
02-09-2007, 02:02
Angående forsikringsselskap og hest, er det mange ting å forholde seg til... Jeg husker en hest som sleit seg ved innslipp på en søndag på et ridesenter jeg jobbet ved. Vi som jobbet der sørget ALLTID for at denne hesten aldri ble igjen alene ute, da han var en møkkamark å leie (vallak, dog..).

På helgetid var ut og innsipp eierenes ansvar, og eier hadde latt denne stå ute ALT for lenge. Hesten sleit seg, sprang opp på E39 og ble påkjørt, døde på stedet. Han som kjørte bilen bel HELDIGVIS ikke skadet.

Siden eier var klar over at hesten kunne være vanskelig, og garantert ville være det den dagen, siden han hadde stått ute "for lenge" hadde hun (heldigvis for henne oppi alt dette- ) tatt på hesten hodelag med bitt.

Når hesten da sleit seg selv MED hodelag, karaktereiserte forsikringsselskapet dette som et hendelig uhell. Hadde den hatt bare grime hadde hun ikke fått igjen NOE på forsikringa pga "uforsiktighet"...

Men det var jo- igjen- helt på siden av temaet hingst/vallak...

o.O

Karen
02-09-2007, 02:12
oi....

Marte+Quicky
02-09-2007, 09:03
hi hi, jo, men han måtte jo kastereres for å bli vallak, var det som var poenget da, mulig en smule feilformulering der, men det er lov på en lørdag :razz:

Hehe, ja jeg skjønte det, men måtte bare kommentere den:p

Bentemor
03-09-2007, 08:20
Enig med friserhesten.net. Var på samme grunnlag jeg også kastrerte min 2 åring.

Men noen som vet åssen ansvar en hingsteeier har når hingsten stikker av?

Våkna idag klokka 6 av hyling i stallen. BÅde jeg og gubben hopper i klærne og g år ut, og hva ser vi... Jo, naboen hingst stående inne i stallen. Og det er ikke første gang han var her... Siste gangen han var her, 1 måned siden nå, hadde han med seg 6 hopper også, og da rev de ned gjerdet rundt beitet til mine hester, og hingsten fløy jo rett på min hingst. Trenger vel ikke å nevne at min så ut som et jæ***** juletre etterpå....

HVa gjør man med sånt egentlig? Jeg er jo akuratt ikke så fornøyd med det....

Lopke
03-09-2007, 11:00
hmm.. man er jo pålagt å ha forsvarlig inngjerdet hingst.. Når denne stikker av å lager skader på andres eiendom (gjelder selvfølgeli alle hester) så er eier ansvarlig og må betale for seg. Om dette er et problem ville jeg anmeldt forholdet.

Så man kan vel forlange at hingsteholder erstatter eller fikser gjerdene dine?

Bentemor
03-09-2007, 11:32
Vel, det er visst ikke hennes problem, da min 2 årige hingst ble med hennes hester da de løp hjem igjen....

Lopke
03-09-2007, 12:06
hvis hennes hest ødelagde gjerdet så er det hennes ansvar.

Bentemor
03-09-2007, 12:23
Problemet er at jeg ikke så det som skjedde. Men jeg bor helt inntil veien, og traffikken stoppa helt opp, og flere av sjåførene sa at hennes hester kom i full galopp, ( hvem som hels ser forskjell på våre hester, selv folk som ikke vet bak-fram på en hest ) løp igjennom gjerdet, for de løp hjem igjen. Og da var min med. OG jeg aner jo ikke hvem de sjåførene er engang.

Men da vet jeg det, skjer det en gang til så anmelder jeg det!!!!! Har jo omtrent blitt redd for å trene hest, i frykt for at de ( jada, 2 stk har h*n ) kommer...