PDA

Se full versjon : maratonsele u/svingel?

ToOone
29-08-2007, 00:14
Hvordan,om det går, fester man en maratonsele på roadcart når man ikke har svingel?
Må jeg eventuelt bruke et "surrebryst" i stede?

Ingvild
29-08-2007, 00:22
Om du ikkje har svingel får du ikkje festa trekklinene, og då får ikkje hesten dragd skikkeleg - den vert å drage med høvra og det er ikkje bra. Du kan jo gjere det, men det er ikkje godt for hesten.

ToOone
29-08-2007, 00:27
enn om man juksefester de da...:rolleyes:

Sabina & Pedro
29-08-2007, 00:46
Min sele er noe AKA maraton - travsele :rolleyes: Kommer fra England.

Spennene som de såkalte trekklinene er festet i er også store, ene enden er jo festet i selve brystet - drar den så gjennom hullet i sjekkene som er lengre bak og fester den så tilbake i denne store spennen.
Men ren maraton sele er det nok ikke - så vett ikke ¨hva¨ det er.

Hvordan ser trekkliner ut forresten? Mine har slike ca 3 hul - disse er ikke runde men litt mer lengre og tynnere, og på den andre enden er det ¨normale¨ hul.

Skal finne et bildet.

Men med vanlige maraton seler, er trekklinene FESTET i brystet, om ikke kan man jo bare kjøpe noen liner i tillegg?
Kan hende selen min er Maraton - kanskje en billig fake variant, ingen peiling, den har den der ringen sjekkene skal gjennom, og på travseler er det to xtra reimer - en fra ¨gjorden¨ og en fra øverst på saletten som også skal surres rundt sjekkene, ikke sant?
- Ja min har bare EN, som er fra gjorden, og denne får jeg bare surret rundt en gang rundt sjekkene. Er jo alt for lite - men alt ligger stødig som det skal...

Jeg var jo på jakt etter travsele - selger sa dette var travsele, og så liten peiling jeg har på trav, vet jeg allikevel at denne er IKKE det, husker det stod på den engelske siden at det var en form for hobby sele, et eller annet.

Sabina & Pedro
29-08-2007, 00:56
Bilde av 'alt'
http://www.hestemarked.no/vip/51221/26.%20August%20(5).jpg

Ikke riktig tilpasset her, men dem faller allikevel litt frem eller bak, sjekkene - men på dette bildet er remmene for langt fremme, skal festet lite gran lengre bak der sjekken har en sving. Føler at selen ikke passer ham, men har bedrer seg etter jeg har slått flere hul på diverse steder, men vurderer å kjøpe ren travsele heller.
Og, brystet er for langt oppe - første gang han hadde den på :)
http://www.hestemarked.no/vip/51221/1Mai%20(9).jpg

http://www.hestemarked.no/vip/51221/1Mai%20(3).jpg

Stjeler tråden litt hehe.
Hvordan hadde det blitt om man tar en reim over saletten og fester i begge sjekkene? Blir det mer stabilt da, eller mer / ikke riktig press på rygg?
Bak reimen følgte også med da jeg kjøpte den.

tebj0
29-08-2007, 01:10
Du må i tilfelle bruke et surrebryst. Skal du bruke brystet til maratonsele med draglinene så må du ha svingel.

Sabina & Pedro
29-08-2007, 01:11
Er dralinene festet fast i alle maraton bryster?

tebj0
29-08-2007, 01:14
Sabina og Pedro: Trekkliner er tykke lærreimer som går fra brystet og bak til svingelen som er festet i vogna. Mine er i skikkelig kraftig dobbeltsydd lær.
Skal se om jeg finner bilder. Har du bilde av hesten med hele vogna?

tebj0
29-08-2007, 01:17
Litt dårlig bilde så ikke så veldig lett å se, men eneste jeg hadde foran vogna

http://i69.photobucket.com/albums/i56/tebj0/29.jpg

ToOone
03-09-2007, 15:26
Fant det ut selv nå.. det går ikke an å feste en "vanlig" roadcart i saletten min...:verymad:

tebjO (eller andre): Har du bilde av der du fester vogna i sela?

crusabell
05-09-2007, 09:07
så noen i går som festet dralinene i roadcarten bare.. så det må jo være mulig.

Sparkling
05-09-2007, 09:36
Ja, men det kan da ikke våre så behagelig for hesten?

crusabell
05-09-2007, 09:53
det er sikkert ikke like behagelig som med en svigel,men kan ikke se den store forskjellen fra et vanlig fast brøst? eller? aner egentlig ikke jeg..

Ragnhild
05-09-2007, 14:33
På maratonselen min er trekklinene løse (helt til jeg fester dem fast i selen såklart).

Jeg tror.. At hvorfor man har svingel på maratonselen er fordi at med den så trekker hesten brystet. På en bogtresele f.eks så er vogna festa i høvra (?), samt at den er festa fram i bogtreet. Altså, hesten drar med begge de to sammen. På maratonselen (iallefall min) er ikke brystgreiene festa sammen med noen annen del av selen, annet enn trekklinene til vogna. Så om de hadde vært statiske mistenker jeg at hesten ville fått et ganske greit gnag foran.

crusabell
05-09-2007, 15:05
tenkte til sammenligning med et travbrøst jeg.. men da er vel vogna også festet godt i saletten.. men jeg har hørt om flere som bare fester dralinene i vogna så det går jo an. men det er sikkert ikke så behagelig for hesten. er jo ikke all verden å få satt på en svingel heller da.