PDA

Se full versjon : Bytte fag?

Mari
27-08-2007, 11:37
Jeg vurderer å bytte vekk matte R1, til praktisk matte... Jeg er såå i tvil, råd?

Helle
27-08-2007, 18:00
Har dere ikke S1(Samfunnsfaglig matte eller noe i den duren..)? Det er visst 80% av det samme som er i 1T.

Hvorfor vil du bytte bort R1?

Hanna
27-08-2007, 19:22
jeg har R1, og rent bortsett fra at vi har en drittlærer så tror jeg det skal gå bra.. men forventer å jobbe ganske mye med det.

men vil du bytte til S1 som Helle sier, dvs 5-timers "lett" matte, eller den tretimers praktiske? for det er jo ganske stort "hopp" fra det vanskeligste til det letteste..

det blir vel også vanskelig å bytte til 3-timers mtp timeplanen, da må du jo velge et nytt fag?

Mari
27-08-2007, 19:52
Vi har kun tilbud om R1 og praktisk, er en liten skole. Jeg har 4 fag, så blir ikke noen forskjell å bytte bort R1.

Jeg MÅ bestemme meg, er så i tvil. Har aldri vært flink i matte, sliter allerede med første kapittel selv om jeg jobber rævva av meg :roll:

Jaja, 14 dager å bestemme seg på.. *sukk*

Rikke
27-08-2007, 20:17
Jeg synes at hvis du ikke føler at du får til faget, så burde du bytte til noe lettere.. Første året mitt valgte jeg den letteste matten, og der berga jeg meg akkurat med en 2'er. Angrer også veldig på at jeg ikke bytta Kjemien i fjor når jeg skjønte at det kom til å bli for tungt for meg. Endte med at jeg strøyk...

Gjør det som blir det letteste for deg, med mindre du trenger den matten du har nå når du skal inn på høgskole/universitet senere. Skoleåret blir bare så mye mer tyngre når du har et fag du ikke får til.

Hanna
27-08-2007, 20:24
egentlig enig med rikke. du får mer ut av et år hvor du lærer noe, og får gode karakterer, enn et år hvor du sliter hardt med å karre til deg 3-ern og egentlig ikke skjønner noenting.

Mari
27-08-2007, 20:47
Ja, er det jeg tenker på... Jeg blir så tilfreds når jeg endelig får til noe, men det går som oftest rett en viss plass på rpøver og sånt :roll: Jeg skal vurdere det frem til fristen tror jeg... Har ikke bruk for matte på det jeg vil studere så.

Ina
31-08-2007, 22:02
Så lenge du ikke har bruk for matte så tror jeg at jeg ville valgt bort R1 matten! :)

Lykke til!

Elenion
01-09-2007, 00:55
Jeg tror også jeg ville valgt praktisk hvis det er sånn du føler det angående R1. Bedre å velge et mattefag du får til bedre, slik at du får mer tid til de andre fagene dine også (Ett fag du må jobbe MYE med går jo ofte utover de andre fagene også). Om du skulle ombestemme deg ang. utdannelse senere og plutselig skulle trenge R1 så går det jo alltids ann å ta det opp som privatist e.l. :)

Rikke
01-09-2007, 08:19
Det dumme med å ta opp et fag i senere tid er at primærvitnemålet blir ødelagt. Hvertfall sånn som jeg har skjønt det.. Men kan jo hende reglene blir endret sammen med den nye reformen?

mallilen
01-09-2007, 09:38
Er det ikke slik at du har "grunnmatte" uansett? Så er de forskjellige modulene likosm "lagt på"?

Den gang jeg gikk på Videregående var det slik. Jeg forsøkte vel med 2b først, men det gikk virkelig dårlig. Klarte ikke engang å forstå meg på kalkulatoren.
Jeg skjønte ikke matten dengang, og klarte ikke skjønne heller.

Imidlertid var det mulig å ta igjen matten man "mistet" på grunnkurs (matte ble jo økonomi på vk1) via et påbygningsår senere.

Jeg for min del skjønte mer av matten etterhvert som jeg ble eldre, og tror ikke jeg idag ville hatt like store problemer med den vanskelige matten som jeg hadde dengangen. Men kalkulatoren tror jeg IKKE jeg hadde takla...

marianne82
01-09-2007, 12:29
dersom du vet at du ikke har behov for matte i senere tid haddde jeg nok byttet det bort ja. Men du bør være sikker på det!!

(jeg har studert samfunnsvitenskapligefag (altså samfunnsvitenskaplig fakultet på de aktuelle universitetene) i over 6 år på universitet nå, (UiB, og, UiO) så jeg veeet at jeg ikke har bruk for realfag, dersom du har noen spm, må det finnes en studieveileder som kan orientere deg mer)

Mari
01-09-2007, 13:43
Vi må ha matte uansett. Hadde matte første året, og i år (2.år) kan man velge fordypning, som jeg går nå, eller bare enkel matte.

Alle studiene jeg har peket meg ut krevet genrell studiekompetanse ELLER realkompetanse, så det er egentlig det samme.. Har lyst til statsvitenskap, jus eller noe sånt..

Mari
05-09-2007, 11:36
Noen som vet hva som blir stående på vitnemålet av mattekarakterer?

Helle
05-09-2007, 12:12
Hvis du fortsetter med R1 vil karakteren fra det kurset du tok i fjor stå på vitnemålet. Hvis du velger praktisk, så tror jeg den karakteren du får nå til sommeren blir den eneste, siden det kurset går over to år.

Mari
05-09-2007, 12:18
Hvis du fortsetter med R1 vil karakteren fra det kurset du tok i fjor stå på vitnemålet. Hvis du velger praktisk, så tror jeg den karakteren du får nå til sommeren blir den eneste, siden det kurset går over to år.

Altså den praktisk-karakteren jeg får nå til sommeren blir den som står på vitnemålet?

Helle
05-09-2007, 12:29
Ja, jeg mener det er sånn. På praktisk-kurset fortsetter du jo på kurset fra i fjor.

Mari
05-09-2007, 13:04
Jeg hadde ikke P i fjor..

Helle
05-09-2007, 13:38
Nei, men du fortsetter jo 3-timers kurset, du bytter jo ikke kurs. (Det sikreste er jo å spørre på skolen, men jeg tror det er sånn;))

Mari
05-09-2007, 13:56
Oki, takktakk.

Rikke
06-09-2007, 07:35
Hvis matte er et avsluttende fag for deg i år, så er det denne karakteren som blir stående på vitnemålet.. Hvertfall slik det har vært for meg. Tungt med ny reform, gitt.

Mari
06-09-2007, 07:53
Ja, skal avslutte det i år, uansett om jeg velger R1 eller 2P. Hadde 1T i fjor. Skal snakke med rådgiver i dag :)

Renate
06-09-2007, 14:09
OOOT, men jeg har alltid sett for meg deg som student på Internasjonale studier (http://www.uio.no/studier/program/internasjonal/), som er en blanding av jus, statsvitenskap, samfunnsøkonomi og historie, der man velger en fordypning innenfor en av disse.. Virker som et kjempespennende studium, skulle gjerne gått der, hadde jeg hatt gode nok karakterer.. :(
(men trives godt med min frie blanding av språk, idehistorie og statsvitenskap!)

Mari
06-09-2007, 16:11
OOOT, men jeg har alltid sett for meg deg som student på Internasjonale studier (http://www.uio.no/studier/program/internasjonal/), som er en blanding av jus, statsvitenskap, samfunnsøkonomi og historie, der man velger en fordypning innenfor en av disse.. Virker som et kjempespennende studium, skulle gjerne gått der, hadde jeg hatt gode nok karakterer.. :(
(men trives godt med min frie blanding av språk, idehistorie og statsvitenskap!)

Oi, interessant. Jeg har så tregt nett, men kreves det matte der? Får man noen grad eller noe til slutt, eller er det noe man kan følge opp med?

Edit: Fant det, synes UiO sine sider er veldig rotete....

Mari
07-09-2007, 18:13
Da har jeg byttet, angrer ikke (enda:p).