PDA

Se full versjon : Hest døde efter bedækningsfejl

Lopke
23-08-2007, 13:06
Hest døde efter bedækningsfejl

Et stutteri skal betale erstatning til en hoppe-ejer efter en bedækningsfejl, hvor hingsten desværre ramte det forkerte hul.

Tilbage i 2003 kørte hoppejeren sin hoppe til håndbedækning hos hingste-ejer. Personen, som skulle forestå ved bedækningen bandt hoppen til en trailer og hentede hingsten, der desværre kom til at ramme det forkerte hul under bedækningen. Det var der desværre ingen der opdagede, hverken hingste-ejer eller hoppe-ejer, så hun blev sat tilbage på boks.

Næste dag døde hoppen som følge af bughindebetændelse efter perforeringen af endetarmen.

Det er først nu og efter 2 retsinstanser har behandlet sagen, at hingste-ejer er blevet idømt erstatningspligt til hoppeejer samt sagens omkostninger. Allerede tilbage i 2003 krævede hoppe-ejeren 26.000 kroner i erstatning, støttet af en uvildig dyrlæge. Dyrlægen mente blandt andet, at der altid bør være mindst 2 og helst 3 hjælpere ved en såkaldt håndbedækning, da man ellers ikke kan sikre at hingsten rammer rigtigt.

På det grundlag har begge retsinstanser vurderet at stutteriet har begået en ansvarspådragende fejl, og skal betale ca. 16.000 til hoppe-ejeren + sagsomkostninger så alt ialt ca. 60.000,- skal hingstejeren af med.

Kilde: Nordjyske Stiftstidende

Stall Nakkim
23-08-2007, 13:10
å herregud...... Har ikke ord.. skummelt

Harneshaug
23-08-2007, 14:03
Nei.... stakkars hoppe, tenk så vondt...

LisaFi
23-08-2007, 14:10
Vet det har skjedd her i landet også. "Fort gjort". Tenk bare på alle hingster som slippes med hopper...

Torhild
23-08-2007, 15:10
Auuuuuu.....
Tenk å få en meter inni der i ett støt, og uten glidemiddel.... AUUUUUUUUUUU......

JiviDream
23-08-2007, 15:12
Å, stakkars, stakkars hest... Signerer Torhild sitt innlegg!

Reaper
23-08-2007, 16:54
Oida, så vondt:S

Men hva gjør man egentlig om man ser at hingsten bommer?? det kan vel ikke være bare bare å få skilt dem igjen?
Og reagerer ikke hoppene noe vanvittig når de får den opp i tarmen?:s

Usj, det høres ihvertfall ikke noe godt ut..:(

MariaR
23-08-2007, 18:19
Oida :shock: Stakkars! :(

Thea og Ronja
23-08-2007, 18:38
:shock:Syyykt! Er det sånn som kan skje uansett?:S

LisaFi
23-08-2007, 19:31
... Ganske sikker på å unngå dette ved å bruke kunstig semin (inseminering) da.. Dyrlegen tar sjelden feil... ;)

Marianne
23-08-2007, 19:37
Hehe, ja inseminering er nok det tryggeste alternativet når man skal sette føll på hoppa si.. Hjemme bedekte vi hele tiden naturlig, og hingsten råkte alltid riktig hull. Men selvfølgelig kan det jo gå galt noen ganger.

Det er trist når slikt skjer.

Marte+Quicky
23-08-2007, 19:38
Har vært med på noen bedekkinger, og det skal vel strengt tatt litt til for at dette skjer?

Ihvertfall her på stallen hjelper personen som holder hingsten så han "treffer" riktig.

Shadowfax
23-08-2007, 19:43
Veit om en hingst som har tatt to styk på den måten her i landet jeg..

Thea og Ronja
23-08-2007, 21:18
Men altså, de gjør jo detta sjøl også (hvis vi tenker villhester), burde ikke hingsten... liksom... klare det? Nei detta forstod jeg ikke helt, er det mer vanlig nå å ta slik inseminering?

Shadowfax
23-08-2007, 22:29
Joda, men poenget er at dette skjer ved håndbedekning, at hoppa blir enten holdt eller bundet fast så hun ikke kommer seg unna når det gjør vondt. Ute i frihet ville jo hoppa løpe av gårde hvis dette skjer..

Thea og Ronja
23-08-2007, 22:31
Sånn sett ja!! Skjønner! Så det mest smarte er bare å slippe dem sammen:S?

Shadowfax
23-08-2007, 22:37
Eller bare passe på at alt går riktig for seg ;)

Karen
23-08-2007, 22:42
huff:(
stakkar hoppe og stakkar hoppe-eier!

Thea og Ronja
23-08-2007, 22:47
Okidoki, detta henger jeg ikke helt med på, men det trenger jeg ikke gjøre heller da:pSkakke ha no føll anyways!

Shadowfax
23-08-2007, 22:50
Hehe ;)

Har seinest håndbedekt ei hoppe i dag vi ;)

Tanja & Staro
23-08-2007, 23:48
hingste eieren er isis avler.. til dem som skal ha deres isis bedækket i DK vil jeg prøve å finne ut å hvem manden er så i ikke risikere samme tur med jeres hoppe...

Shadowfax
24-08-2007, 00:09
Det kan du gjerne finne ut ;)
Selv om jeg tror jeg har hørt om saken en gang..

Kurre
24-08-2007, 00:24
Var det ikke Elisabeth E som sa Jarlen hadde tatt knekken på flere hopper her hjemme da?

Shadowfax
24-08-2007, 00:26
Vi er vel flere som har sagt det.. Var han jeg mente her og. Har vel bare de 2 på samvittigheten så vidt man veit..

Kurre
24-08-2007, 00:26
Ahhh...så nå at du hadde nevnt det ja.

Hmm...det der har vi aldri vært i nærheten av med Kurretingen og han håndbedekker jo.
men så sier da damene SKIKKELIG ifra om de ikke er klare også da...

Lopke
24-08-2007, 00:27
men man bør jo være mer enn en når man bedekker da.. synes jeg..

Shadowfax
24-08-2007, 00:28
Skjønner ikke at det er mulig i utgangspunktet jeg.. å være så sløv (for det må man da være) når man bedekker. Skjønner ikke at folk tør...
Selv er vi utrolig nøye på at alt går riktig for seg, og hoppene bindes aldri..

Shadowfax
24-08-2007, 00:28
men man bør jo være mer enn en når man bedekker da.. synes jeg..

ja, minst 2.

Kurre
24-08-2007, 00:29
Det er man jo.

Marianne
24-08-2007, 00:29
Man bør iallefall være 2 ved bedekning. En til å holde hoppa, og en til å holde hingsten. Og den som holder hingsten kan også gå på siden og rette på hingstens utstyr slik at det treffer riktig hull.. Værre er det ikke.

Tanja & Staro
24-08-2007, 00:30
jeps Marianne og man bider iallerfall ikke den til en trailer yderst uproffesionelt.

Kurre
24-08-2007, 00:31
Eh....man skal nok ikke satse på å både holde hingst og rette på utstyr samtidig nei...
Da får man være fler enn to!

jeg har bundet hoppene,men har jo kontroll nok til å få vekk hingsten om ikke alt er "som det skal".

Marianne
24-08-2007, 00:34
Eh....man skal nok ikke satse på å både holde hingst og rette på utstyr samtidig nei...
Da får man være fler enn to!

jeg har bundet hoppene,men har jo kontroll nok til å få vekk hingsten om ikke alt er "som det skal".

Vi har alltid gjort det slik ved bedekning, og det har alltid fungert kjempefint.

Shadowfax
24-08-2007, 00:34
De trenger ikke akkurat å være uvillige for at det skal gå galt. De kan jo stå utterst rolig og være så klar som bare det, og hingsten kan jo fortsatt treffe feil..

Bobbibrown
24-08-2007, 11:16
Stakkars hoppe :(

Westernrider
24-08-2007, 15:58
.. men det verste er at man lar det går sin gang--uansett hvor mye hoppa i dette tilfelle har sparket og sikkert har prøvd å komme unna voldtekten så har den pent nøtt blitt holdt på plass og bedekkningen( VOLDTEKTEN) gått sin gang!
Hadde de sett/ hørt og fulgt litt med på hva som skjedde burde de begge ha sett det--hvor dum er man?? Og hva skal en hoppeeier med et føll når man ikke kan se forskjellen på de forskjellige hull??
Nei fy ameien for en historie!!!

LisaFi
24-08-2007, 16:16
Det trenger ikke være bundet hoppe for at dette skal skje. Jeg vet om en SNILL avlshingst som ble sluppet (etter hoppeieres ønske vel og merke) med hoppa over natta, som traff feil, hoppa døde av samme årsak som trådstarter her skriver om. Løs, ute bør jo hoppa gå sin vei om noe "går galt" ? Denne gjorde IKKE det i alle fall!

Shadowfax
24-08-2007, 22:00
Likte det vel da :p

Nei, huff.. skjer fort..

Var tre styk i dag da vi bedekket ei hoppe med en unghingst som skulle prøve for første gang ;) Han knøla noe voldsomt, så hjelp måtte han ha..

Marte+Quicky
26-08-2007, 21:13
Hadde de sett/ hørt og fulgt litt med på hva som skjedde burde de begge ha sett det--hvor dum er man?? Og hva skal en hoppeeier med et føll når man ikke kan se forskjellen på de forskjellige hull??

Ehh, det er jo slettes ikke alltid hoppeeier erder når hoppa blir bedekt da! Det kan jo være ting som feks jobb, lang reisevei, osv som gjør at hoppeeieren ikke får vært der ved hver bedekking. Det er jo ikke deres feil!! :rolleyes:

Marte+Quicky
26-08-2007, 21:14
Man bør iallefall være 2 ved bedekning. En til å holde hoppa, og en til å holde hingsten. Og den som holder hingsten kan også gå på siden og rette på hingstens utstyr slik at det treffer riktig hull.. Værre er det ikke.

Ja, sånn har vi alltid gjort det også... Det er vel noe med oss travfolk da:rolleyes:

LisaFi
26-08-2007, 21:43
Kommer mye an på hingsten, tror jeg... Har vært med å bedekt/ tappet endel kaldblods (svin) som man nok ikke leier og "rettleder" samtidig nei, for å si det sånn. Og så har jeg sett det motsatte - pusekatte varmblodshingster som man kan peke på hoppa, si "vær forsiktig" - og så hjelpe dem på plass..

VELDIG variabelt det der gitt...

Marte+Quicky
26-08-2007, 22:19
Kommer mye an på hingsten, tror jeg... Har vært med å bedekt/ tappet endel kaldblods (svin) som man nok ikke leier og "rettleder" samtidig nei, for å si det sånn. Og så har jeg sett det motsatte - pusekatte varmblodshingster som man kan peke på hoppa, si "vær forsiktig" - og så hjelpe dem på plass..

VELDIG variabelt det der gitt...

Ja, det spiller jo en stor rolle såklart.
Vi bruker som regel (les: omtrent alltid) å inseminere da, og de få hingstene vi har til naturlig bedekking pleier som regel å være såpass greie at det ikke er noe problem.