PDA

Se full versjon : Bare barfot vs proff barfot

Gjest-
19-08-2007, 22:46
Haha, kom ikke på noen bedre tittel, men håper en skjønner hva jeg vil frem til...
Lurer på dette med de som har barfot for å ha barfot, og sånn som jeg har bare beskjærer vanlig uten å sette på sko.
Hva er den store forskjellen å gå 100% for barfot? Får for meg at det blir beskjært annerledes, men vet noen eksakt hva som er forskjellen på de som bare blir beskjært som om det skulle komme sko på, mot barfot hvor man går inn for å ikke bruke sko....
hm....
skjønner noen hva jeg vil fram til? nesten så jeg blir forvirra av meg selv her :lol:

KatrineB
19-08-2007, 22:55
Eneste jeg vet, er at barfot hester skal ha avrulla tå :) Tror de som blir skodd er mer "rett av". Men det er vell mye mere enn det. Lurer på, om sålen skal ha en spesiell form? Tror det er et ord for det, men vet ikke hva. Sånn "skål-form". Bitte litt liksom..

Fant foresten bilde, som viser hva jeg mener. Nå vet ikke jeg hvordan denne hoven er, i forhold til en "perfekt" barfot-hov. Men den går liksom innover, slik som jeg prøver å forklare: http://www.hoofwalkernaturaltrim.com/images/wild_hoof_bottom.jpg

Gjest-
23-08-2007, 13:13
Hm, her var det lite svar....

Anette
23-08-2007, 13:25
Det skulle jeg gjerne fått en god forklaring på også :)

Marianne
23-08-2007, 13:47
Hmm.. Dette er litt wild guess, men det kan ikke tenkes at de har avrunda tå netopp pga det at stegene skal rulle over fortere, og at det dermed blir mindre slitasje på hoven?

JiviDream
23-08-2007, 13:53
Åå, skulle ønske Jivi hadde sånne høver som på det bildet.. Jeg er ikke sikker på hvordan, men kan nå ta bilder av høvene til noen av hestene som er finest i høvene når jeg drar i stallen.

Hilde
23-08-2007, 14:21
Hmm, skal vi se...

For det første var det en meget vakker hov som var avbildet. Vi skulle nok alle ønske oss slike høver på våre hester.

Så var det forskjellene da.

Til det vil jeg si at det kommer litt ann på hvem som trimmer. Det er fult mulig å bruke en tilnærmet naturtrim for å slå på sko. Det er faktisk slik det læres bort nå for tiden. Så nyutdannede eller godt oppdaterte hovslager trimmer en hovform som er mye lik en naturhov. Men det er en del forskjeller. Den viktigste forsjellen er nok at det ved naturtrim (ikke strasser) aldri skjæres i levende såle. Den konkaviteten vi ser på bildet kommer naturlig. Den skal ikke lages med kniv. Naturtrimmere har stor respekt for sålen. Den er den viktigste veilederen når man trimmer hoven. Ellers pleier man ved naturtrim å raspe inn høvene fra utsiden f.eks om tåa er for lang. Man klipper den ikke av slik jeg ser at hovslagere gjør. Man er også mye mer nøye på å raspe sleng. En hov med mye sleng er vond å gå på uten sko. Med sko merker man kanskje ikke så mye til det, da skoen hindrer hovveggen å bli dratt ut. Mange hovslager lager sleng med vilje for på den måten "gjøre hoven større". Hovbeinet blir ikke større av den grunn. Man bare ødelegger høvene på lang sikt. Tilslutt lager man en mustangroll. Ved skoing må man lage en rett flate for å feste skoene.

Sånn. Dette var forskjellene i grove trekk. Oppsumert kan man si at teknikken er litt annerledes og det vektlegges litt forskjellige ting. I naturtrim praktiserer man ofte prinsippet "less is more". Og heller lite ofte enn mye skjelden.

Stall Nakkim
23-08-2007, 14:25
Mustng rollen hindrer også høvene fra og flise seg opp så lett.

Anniehesten
23-08-2007, 14:39
Ja de var ikke så dumme de høvene på bilde---=)

Den skålformen det siktes til på barfote hester-- noen har den naturlig og har det selv med sko...de som ikke har det vil få det etterhvert som barfot om høvene blir balansert rett!

Det bør IKKE være store forskjeller på barfot trim og skohov trim--men det ER det!! Felles for sko/ uten sko er at de skal balansere hoven og korte tå og senke hæler/ drakter......!!!

Hester som har sko får også rundet kappen sin på tærne men ikke i så stor grad som barfot hester...!!
Barfottrim på kappen skal sørge for at belastningen kommer på hoven og ikke på kappen rundt---der skoen blir festet og all vekten på heten treffer....det er det som i bunn og grunn er det store når det gjelder barfot VS: sko--at hesten får vekten på sålen og ikke på lamellranden der hvor skoen er festet...

Chevy&Hedda
29-08-2007, 13:48
den skålformen folk snakker om her heter konkav såle, og det er slik den skal være. En hest som har gått med sko en god stund har ikke konkav såle fordi hovebeinet synker ned. Altså en hest som har konkav såle har hovbenet høyt opp som den fra naturens side skal være.

Twin Joy
29-08-2007, 17:03
den skålformen folk snakker om her heter konkav såle, og det er slik den skal være. En hest som har gått med sko en god stund har ikke konkav såle fordi hovebeinet synker ned. Altså en hest som har konkav såle har hovbenet høyt opp som den fra naturens side skal være.

Min hest er 16, og har gått med sko hele sitt liv, men han har likevel konkav såle... Kanskje ikke like mye som barfothester:confused: det vet jeg ikke,men det ses helt tydelig når skoene tas av osv..

Rikke
29-08-2007, 18:32
En barfothov er, i tillegg som det er nevnt tidligere, også mye sunnere enn en hov som det blir slått sko på. Blodtilførselen til hoven blir mye større, og hovbeinet ligger parallellt med sålen, ikke på skrå som hos de fleste hester med sko fordi hælen blir for høy. Høvene er også vanligvis mye kortere på barfothester.. Men jeg har i det siste sett veldig mye såkalt "pen" skoing der hovslager faktisk har senket hælene en god del.

Eksempler på forhov og bakhov hos en tam hest som har gått barfot hele livet:
Forhov: http://www.hestemarked.no/vip/2669/juli07%20009.jpg
Bakhov: http://www.hestemarked.no/vip/2669/juli07%20010.jpg

Chevy&Hedda
30-08-2007, 18:38
Jo da, det finnes sikkert unntak, MEN for det meste er det slik...

Chevy&Hedda
30-08-2007, 18:39
*Det var til mie&joy*