PDA

Se full versjon : Klikker trening - ting å trene på

Gjest-
18-08-2007, 13:59
Nå skal jeg begynne med klikker trening igjen tenkte jeg. Se om jeg finner noe motivasjon i hesten min på det :)
Sist gang lærte hun å "skrape" en børste rundt på bakken. Holdt også litt på med "ta-på" leken.
Noen som har gode tips til hva jeg kan finne på å bruke, eller trene på?
Gjerne være enkle ting, morsomme ting, triks, eller som kan brukes i trening senere.
Helst noe som er morro for hesten og, ettersom jeg som sagt sliter med motivasjonen hennes...

Anita&Svarten
18-08-2007, 14:03
Spansk skritt? Rosalita synes hvertfall det er morsomt å trene på det:) Og å få klatre opp på ting:)

Gjest-
18-08-2007, 14:04
Gjerne komme med forklaring på hvordan gå frem for spansk skritt ;)
Og andre slike ting, hva til å starte med for å prøve å oppnå akkurat det

Anita&Svarten
18-08-2007, 14:13
På spansk skritt begynner du først med å touche bena med pisken, og klikker og gir godbit når hun løfter. Kan gjerne lære henne dette både fremme og bak. Til slutt er det nok å bare peke på det aktuelle benet, så løfter hun.. Til å begynne med vil hun nok bare løfte, trekke opp og sette ned igjen. Så lærer du henne at hun skal holde benet oppe hele tida mens du har pisken på det. Så vil hun nok begynne å ta foten fram, og liksom stampe det ned igjen. (Rosalita gjorde dette av seg selv, og det var det mange som gjorde sa hun).
Når alt dette er i boks, så kan du begynne å sette i bevegelse. To skritt-stopp-touchere høyre(feks)klikk-frem-to skritt-stopp- touchere venstre(feks)klikk-frem. osv.. Når dette og sitter kan du be om mer flyt i det.. Og så igjen avansere til hvert steg(der er ikke vi enda..).

Gå opp på ting.. Da klikker du først når hun treffer det hun skal opp på med foten. Så vil hun nok begynne å grave litt med foten slik at den kommer opp på tingen(må stå nærme nok), så nytt klikk.. Etterhvett kan du hjelpe henne til å skjønne at foten skal bli der. Så ber du henne om å løfte neste fot, og da løfter de seg som regel opp på tingen de skal stå på..

Nå har jeg bare vært med på et kurs med dette her, og kun sett de hestene som var med på akkurat det kurset. Men var slik det foregikk da..

Lovise_Felex
18-08-2007, 14:27
Drit kult med spansk skritt, men hvorfor skal du klikke når du toucher og ikke når den begynner og ta stegene? :)

Anita&Svarten
18-08-2007, 14:31
Alt må deles opp i delmål. Og det er første delmål, at de skal skjønne at det betyr å løfte på benet. Prøv å få noen til å klikkertrene deg. De skal tenke hva du skal gjøre, men de har ikke lov å si noe;) Alt blir mye klarere da, og så er det ganske morsomt da:p

JiviDream
18-08-2007, 17:27
Rygging og at hun går etter deg.. Alltid like koselig:-D

Rikke
20-08-2007, 12:36
Alt må deles opp i delmål. Og det er første delmål, at de skal skjønne at det betyr å løfte på benet. Prøv å få noen til å klikkertrene deg. De skal tenke hva du skal gjøre, men de har ikke lov å si noe;) Alt blir mye klarere da, og så er det ganske morsomt da:p Dette har vi faktisk prøvd ut her! Ikke med klikker da, men er jo samme prinsippet. Utrolig vanskelig å skjønne hva man blir bedt om å gjøre, når man enten får ros eller blir korrigert helt til man gjør den rett tingen.

JiviDream
20-08-2007, 12:39
Jeg og har prøvd det. Sleit som f*en med å finne ut hva jeg skulle gjøre, gjorde jo alt mulig!

Lotteloppa
29-08-2007, 13:39
klikker trening er spennende, om jeg får hest til helgen, så tror jeg at jeg skal prøve det etterhvert, hesten må jo lære meg å kjenne godt nok først, så det går nok en god stund før jeg får gjort det da:) men vi driver med litt klikker trening på våre 7hunder, det er kjempe gøy når de forstår! å da blir det lettere å lære di nye ting!:p klikke trening er gøy!:eek: