PDA

Se full versjon : One-rein-stop (hesteliv)

Mari
17-08-2007, 12:04
Noen som leste om one-rein-stop i siste "hesteliv"? Noen som har prøvd den innlæringsmetoden? Erfaringer??

Rikke
17-08-2007, 12:08
Hva går det ut på da?

Mari
17-08-2007, 12:19
Hva går det ut på da?

Du finner endel om det ved å søke på "one rein stop". Går ut på å kunne stoppe hesten uansett, med bare en bevegelse i en tøyle.

Helene D
17-08-2007, 12:36
Lærte hoppa mi den med en gang hun kunne forskjell på høyre,venstre, fram og bak, så hun har det fra grunnen av.
De fleste hester jeg har ridd har også hatt den inne, hvis ikke har de fort blitt lært det, og jeg har aldri opplevd at noen streiker på den. Anbefales. Den funker!

Rikke
17-08-2007, 12:38
Aha. HVis jeg forsto det rett er det det samme som jeg bruker på Berta...

Mari
17-08-2007, 12:45
Hvordan lærte dere det inn?? Slik ca. sånn som i den artikkelen i hesteliv, eller..?

Helene D
17-08-2007, 13:29
Artikkelen i "hesteliv" har jeg ikke fått lest desverre, skal prøve å få lånt av noen.

Jeg lærte henne det først fra bakken, var det som tok lengst tid, for som tre-åring var ikke hun så interessert i annet enn maten etter trening. Deretter tok vi det fra skritt, og så fra trav.

Skritt gikk glatt, hun tok det med gang, mens i trav gikk det vel til der det brenner de første to ukene. Da hun tok det fra trav, og kunne det godt, tok vi en ordentlig pause fra det, og drev med masse annet(noe vi gjorde under treningen og skal det nevnes).

Da vi begynte med en treningen igjen kunne hun galoppfatningen og faktisk holde galoppen, så da begynte jeg helt fra grunnen og endte til sist i galoppen. Men hun husket åpenbart all treningen, så det var muligens ingen vits i;)

Grunnen til at jeg tok det slik er det at hun var så ung da, og det var andre minst like viktige ting som skulle læres også, uten at hun ble overbelastet. Treningen tok derfor mye lenger tid enn den vanligvis ville ha gjort, men det er vanskelig å si hvor lang tid.

Reaper
17-08-2007, 13:31
litt OT, men skal det ha kommet ut et hesteliv nå? jeg abonnerer nemlig, men jeg har ikke fått det ennå:s

Mari
17-08-2007, 14:26
Vet ikke om det kom ut nå Reaper, men jeg kjøpte det i en butikk i Oslo. Var bl.a. om alderdom osv. i det bladet.

Reaper
17-08-2007, 14:27
ok:/

KatrineB
17-08-2007, 16:20
Firanka og jeg var i den reportasjen:D (Hun som gjesper så fælt, hehe)
Funker kjempe bra. Hoved poenget er vell at hesten skal forbinde det med trygt og godt, og stopp. Ikke at den skal tvinges rundt i en volte. Kjempe effektivt, og trykt, så lenge du lærer hesten det skikkelig :)

(Lære hesten det fra bakken, så i salen, så i skritt, så i trav og så i gallopp)

Mari
17-08-2007, 16:27
Så artig et bilde av dere, hehe.

Hvor lang tid er vanlig å bruke på slik innlæring?

fabolos_willow
17-08-2007, 16:55
hørtes tøft ut, men må innrømme at jeg ikke er helt med i hva dette er for no..

når det er en som ikke visste hva dette var, er det sikkert mange fler som ikke skjønner noe av dette, akkurat som meg. lol...

ikke noen av dere som gidder fortelle LITT mer hva det går ut på, og hvordan fremgangsmåten er??? det har jo ikke blitt nevnt mer enn: først fra bakken, så i skritt, så i trav osv.. Hva er det dere gjør?

ble litt nyskjerrig på dette!

hehe..

KatrineB
17-08-2007, 17:12
Det er så innvikla å forklare, skal jeg se om jeg finner noe om det på nettet. Du skal lære hesten å bøye hals, når du tar tak i tøylen, og ikke bøye hele kroppen. Skal se om jeg finner noe

KatrineB
17-08-2007, 17:15
Står sikkert noe bra her: http://www.equs.no/forum/viewtopic.php?t=55#1

KatrineB
17-08-2007, 17:16
Så artig et bilde av dere, hehe.

Hvor lang tid er vanlig å bruke på slik innlæring?

Hehe:D
En jeg var på kurs med, brukte 2 dager. Og han tok det skikkelig på alvor, trente og trente. Kommer an på deg selv, og hvor fort hesten din lærer.

Rikke
17-08-2007, 17:42
Nå som jeg er helt sikker på at vi tenker på samme ting, kan jeg jo forklare hva jeg gjør med gampedyret mitt.
Begynte først med å trene på å bøye halsen til Berta til begge sider, så langt som mulig. Det optimale er vel at hesten skal klare å treffe skulderen med mulen etter hva jeg har forstått. Tok ikke lang tid før hun skjønte poenget med dette, så når jeg begynte treninga fra salen var det så og si null problem. Litt vimsing rundt i ring var det i starten, og det er litt sånn ennå hvis hun blir gira, men hun skjønner fort at når hun stopper og står helt i ro, så slipper hun å stå med hodet på den måten og.
Bruker bare dette når jeg rir med taugrime da, med bitt risikerer man vel egentlig å dra bittet gjennom munnen eller noe sånt?

Mari
17-08-2007, 17:50
Det stod vel i artikkelen at man ihvertfall skulle bruke taugrime i innlæringsprosessen og under trening.

KatrineB
17-08-2007, 18:11
Når man sitter i salen, skal man dra tøylen/tauet mot seg, og litt opp. Hesten skal da kun bøye halsen, ikke gå rundt i ring. Når hesten bøyer halsen, holder du, helt til hesten gir etter mot skuldera. I det øyeblikket gir du etter, og han kan ta tilbake hode sitt i normal stilling igjen. Nei, det er litt vanskelig å fortelle helt riktig. Jeg har ikke lest gjennom det Ole har skrevet, men det står sikkert der. Og bildene viser jo en del også. Det beste er å bruke grime ja.
Jeg har hvertfall sett hvordan det funker i fart, og det er mye sikrere, og bedre for hesten, enn å hale og dra i tøylene om hesten tar ut :) Hesten blir "programert" i hodet til å stoppe, med å lære dette. I stedet for å ta bittet og fyke av gårde :) Hvis noen bor nær Egersund, vil jeg anbefale å gå til Ole, han er veldig flink til å lære det fra seg:)

Mari
17-08-2007, 18:32
Han Ole, han holder ikke kurs rundt omkring da?

KatrineB
17-08-2007, 19:05
Jo han gjorde det før hvertfall

Mathilde
17-08-2007, 23:00
Jeg bruker det en del på hesten min. Veldig nyttig for å unngå ulykker!:p

LisaFi
18-08-2007, 00:10
... Har ikke HELT trua jeg altså... Hurtigtoget mitt som stikker som - jah, et hurtigtog kan man ikke så mye som stille i nakken en gang når det drar avgårde.
Han stopper helt greit i alle andre situasjoner for både en og to tøyler, men ikke i panikksituajson. Welcome to try anyone.... Bring your insurancepapers, you might need them... :roll:

KatrineB
18-08-2007, 00:37
... Har ikke HELT trua jeg altså... Hurtigtoget mitt som stikker som - jah, et hurtigtog kan man ikke så mye som stille i nakken en gang når det drar avgårde.
Han stopper helt greit i alle andre situasjoner for både en og to tøyler, men ikke i panikksituajson. Welcome to try anyone.... Bring your insurancepapers, you might need them... :roll:

Teste det ut da :)
Hesten jeg så, var altså en hest som løp ut og tok bittet hele tida, en mannlig rytter red ham. Hesten var svært agressiv også. På slutten av kurset, var hesten snill som et lam, og stoppet som lyn på one-rein-stoppen. Og den løp ikke akkurat sent :) Så verdt å prøve :D
Det som kan skj, er når hesten er skremt, så "kobler hjernen ut" når du gir den det signalet. Den glemmer faren, for han har lært at det signalet er trygt og fint:) Han blir liksom fokusert på det heler, i stedet for faren.

smulemor
18-08-2007, 01:27
one rein stop = det jeg kaller tverring ?

dvs tvinge halsen til hesten "rundt" for å stoppe hvis den stikker eller noe ?

LisaFi
18-08-2007, 02:45
Eh, test det ut? Tror du ikke ALT er prøvd? Dette er den VERSTE utflygeren manns minne... ALT er prøvd. Neste gang kjøper jeg skarpt bitt og knekker kjeven på`n n¨år han prøver å drepe meg... :(

KatrineB
18-08-2007, 02:47
Eh, test det ut? Tror du ikke ALT er prøvd? Dette er den VERSTE utflygeren manns minne... ALT er prøvd. Neste gang kjøper jeg skarpt bitt og knekker kjeven på`n n¨år han prøver å drepe meg... :(

Ok. Måten du skrev det på, gikk jeg ut i fra at du ikke hadde prøvd det før.

KatrineB
18-08-2007, 02:50
one rein stop = det jeg kaller tverring ?

dvs tvinge halsen til hesten "rundt" for å stoppe hvis den stikker eller noe ?

Nei, den blir ikke tvunget. Du "svinger" bare hesten til den ene siden, så skal den selv bøye nakken. Den skal lære det. I stedet for det de fleste gjør, tvinger hesten til å bøye halsen, noe som ender opp med at de bøyer hele seg. De lærer det, det blir som en refkleks. Det funker kjempe bra, og er veldig sikkert. Ingen flygeturer og sånt (med mindre hesten bråstopper kraftig da). Hvertfall ikke farig for hesten.

Jeg er dårlig å forklare!

Du skal ikke dra i tøylen liksom

LisaFi
18-08-2007, 02:51
mmmh... For å si det sånn så kan "alt" gjøres med ham når han er i normal-modus. Når han klikker får du ikke så mye som stilt nakken til side- innlært eller ei. Han er som et godstog, hodet lavt montert mellom framknærne et sted i RASENDE vill galopp.... Ja, jeg er litt lei av denne hesten...

KatrineB
18-08-2007, 02:53
mmmh... For å si det sånn så kan "alt" gjøres med ham når han er i normal-modus. Når han klikker får du ikke så mye som stilt nakken til side- innlært eller ei. Han er som et godstog, hodet lavt montert mellom framknærne et sted i RASENDE vill galopp.... Ja, jeg er litt lei av denne hesten...

Hjelpes, hadde ikke turd å ri den hvertfall:eek:

smulemor
18-08-2007, 02:54
Nei, den blir ikke tvunget. Du "svinger" bare hesten til den ene siden, så skal den selv bøye nakken. Den skal lære det. I stedet for det de fleste gjør, tvinger hesten til å bøye halsen, noe som ender opp med at de bøyer hele seg. De lærer det, det blir som en refkleks. Det funker kjempe bra, og er veldig sikkert. Ingen flygeturer og sånt (med mindre hesten bråstopper kraftig da). Hvertfall ikke farig for hesten.

Jeg er dårlig å forklare!

Du skal ikke dra i tøylen liksom

ah, ok...

men det jeg har brukt i situasjon hvor hesten helst burde hatt en murvegg er noe lignende, mulig litt slemt men må man så må man.

ta tak i en tøyle og DRA... til hesten vrenger halsen (kroppen vil jo gjerne fly rett frem så den har ikke blitt bøyd), da tvinges hesten til å stoppe når den ikke ser hvor den flyr.

jeg har brukt denne metoden... hm, tenke... 4-5 ganger på snart 20 år hvis jeg ikke husker helt feil.

LisaFi
18-08-2007, 02:58
- det gjør ikke jeg lenger heller. Ikke på trinse i alle fall. Om det ikke PLUTSELIG fungerer i travbanen nå, så er han å finne i kjøttdisken på Rimi innen kort tid, for å si det sånn.

smulemor
18-08-2007, 02:59
er han like ille på kjøring ?

LisaFi
18-08-2007, 03:04
Verre. Det skjer oftere da. Heldigvis ikke i bane/ felt, men under trening.

smulemor
18-08-2007, 03:06
au... ikke noen logisk årsak fysisk/psykisk heller ?

LisaFi
18-08-2007, 03:10
Vel, vi har jobbet med saken i fem år nå, jeg gidder ikke risikere livet mer, han har vært roligere i perioder men - verken vet. el alt.behandlere finner noe fysisk - så da må det sitte i hodet - det er verre å reparere.. Prozak kanskje? Eller bare "blymangel".... :roll:

Vet han var til "temming" minst fem forskjellige plasser før han kom til oss, (2 år) hva han har vært ute for før da vites ikke - men var ikke videre TAM i alle fall.

Mari
18-08-2007, 06:53
Oioi, hesten jeg har er ikke så ille som din da LisaFi... Men jeg kommer til å lære dyret dette, rett og slett for å se om det funker, samt at OM det funker er det greit i nødsituasjoner!

fabolos_willow
18-08-2007, 09:40
LisaFi: send hesten over til Monty!! lol
hvis han da ikke blir litt mer normal, ja da vet du hva du skal gjøre:p

LisaFi
18-08-2007, 13:37
Han er snill og grei og veloppdragen på bakken, og stikker ikke på hver tur, det er ingen hovedregel... Så da ser jeg ikke helt hva godt Monty skulle gjort ham. Sannsynligvis hadde han vært snill da også. Det er bare det at de få gangene han stikker, så er han livsfarlig. Det er ikke gøy lenger, for å si det sånn, når du ikke har en minste anelse om det er i dag du skal dø på grunn av hest, når du drar ut på treningstur. Svogeren min har tro på at han skal få til å trene uten å bli drept- værsågod, jeg vil ikke ha ansvar for det mer...

Men - heldigvis, det finnes ikke mange slike. Har sikkert vært borti/ trent hundrevis av hester, og kun EN sånn. Har trent flere som kan bli ivrige, springer fortere enn jeg vil etc, men alle de har vært "fornuftige" alikevel, og i det minste enset den som sitter bak eller oppå. Denne her er virkelig LOCO når det bærer avsted.

Jeg tror jeg ender opp med ny hest, for å si det sånn...

smulemor
18-08-2007, 13:39
Jeg tror jeg ender opp med ny hest, for å si det sånn...

nå høres jeg sikkert utrolig kynisk ut men hvis han er såpass farlig og ukontrollerbar når det setter i gang så er det kanskje like greit å la han slippe ?
som du sier selv, å lure på om du blir drept i dag eller i morgen er jo lite konstruktivt.

LisaFi
18-08-2007, 13:46
Joda, jeg har sagt fra, også, at jeg ikke vil mer - enn om han dreper noen andre enn meg, liksom? Hvordan skal jeg ta ansvar for det? Men svogeren min mener nå visst at han føler seg trygg på at han takler svineriet, og vil prøve ham i et par løp til. Fungerer det ikke etter et par starter nå, så insisterer jeg på at han skal bort. For han er ikke noe å selge som hobbyhest heller, dessverre, siden han tydeligvis også stikker under sal. Da får det ikke hjelpe at han er verden ssøøøøteste og snilleste 98% av tida.

smulemor
18-08-2007, 13:47
Joda, jeg har sagt fra, også, at jeg ikke vil mer - enn om han dreper noen andre enn meg, liksom? Hvordan skal jeg ta ansvar for det? Men svogeren min mener nå visst at han føler seg trygg på at han takler svineriet, og vil prøve ham i et par løp til. Fungerer det ikke etter et par starter nå, så insisterer jeg på at han skal bort. For han er ikke noe å selge som hobbyhest heller, dessverre, siden han tydeligvis også stikker under sal. Da får det ikke hjelpe at han er verden ssøøøøteste og snilleste 98% av tida.

jeg synes du tenker ganske rett jeg... det er jo tross alt snakk om ganske mange potensielle kilo som kan utføre stor skade hvis det først skjer noe.

LisaFi
18-08-2007, 13:52
...mmmh.. men det er ganske fælt da, for han har jo vært "barnet mitt" i fem år, og er en sånn kosegris som gladelig forlater krybba for å bore snuten inn i armkroken din og sukke henført... Men jeg driver ikke med hest for hestens skyld, jeg driver med hest for min skyld.
Og når jeg altså gruer meg til å drive med den, da er det altså ikke verdt det mer. Det koster jo penger også, liksom...

smulemor
18-08-2007, 13:56
Og når jeg altså gruer meg til å drive med den, da er det altså ikke verdt det mer. Det koster jo penger også, liksom...

jeg er enig... noen ganger er det bedre å la dyret slippe, jeg regner med at motivasjonen din vil synke proposjonalt med at du gruer deg... og det er ingen god spiral.

Mari
04-09-2007, 18:03
Bare et spm.
Spiller det noen roller hvilken side man får hesten til å bøye hodet mot?

Rikke
04-09-2007, 18:09
Bare et spm.
Spiller det noen roller hvilken side man får hesten til å bøye hodet mot? Sånn som jeg har forstått det er det vel mest praktisk at man gjør det mot begge sider.

Mari
04-09-2007, 18:10
Sånn som jeg har forstått det er det vel mest praktisk at man gjør det mot begge sider.

Ok, vende hesten til begge sider altså.