PDA

Se full versjon : Trassalder

Astrid
13-08-2007, 16:27
Sikkert et veldig dumt spørsmål dette, men kommer hester (og andre dyr for den saks skyld) i trassalder på samme måte som mennesker..?

RenateSJ
13-08-2007, 16:31
Vel, noe skjer med dem iallefall ;)

Astrid
13-08-2007, 16:33
Vel, noe skjer med dem iallefall ;)

Når da? :p

Nina
13-08-2007, 16:34
Personlig har jeg opplevd at de ken være vanskelige i 2- års alder. Og da særlig hingster siden de oppdager nye sider av seg selv..;)

IngvildK
13-08-2007, 16:35
Er vel ofte at unghester er frekke og skal teste eier og grenser, og det kan vel betegnes som trassalder, akkurat som barn og ungdom skal teste foreldrene :)

Gjest-
13-08-2007, 16:49
Nå har ikke jeg så mye peil på barn da.. Men min som er 2 år nå er drittbarnslig når hun vokser. I våres var hun ikke morro å holde på med, så da ble det mye fri :p

Astrid
13-08-2007, 16:50
Huff, hva har jeg begitt meg ut på? :lol: Bra han skal kastreres hvertfall :p

Gjest-
13-08-2007, 16:54
Tja hva har du begitt deg ut på da? hehe

Astrid
13-08-2007, 16:56
Jeg vet ikke, for jeg har ikke peiling på unghester :p Finner nok ut av ting etterhvert tenker jeg!

Løkki
13-08-2007, 16:58
2 år ja, grensene skal prøvast opp til fleire gongar på same tinga! Eg tømmekøyrde Løkki litt når ho var 2, og kvar gong eg skulle tømmekøyre hadde ho glømt det ho lærte sist gong, og berre bølla første meterane. Glømte ofte at ho ikkje hadde lov til å gå på folk, glømte at ho skulle gå fint i leietau osv. For det var ikkje det at ho ikkje hadde lært det da, ho måtte berre lære det på nytt kvar dag ;)

Du skal ikkje angre på at du har kjøpt unghest, det er utrulig kjekt og lærerikt, både på godt og vondt..men mest godt! Og så er det ei fantastisk fin belønning når du etter mykje svette og tårer har fått deg ein god ride og køyrehest som du har lært opp sjølv..då er det ekstra kjekt!

juliekj
13-08-2007, 17:15
føler noen ganger at ene føllet vårt på 4 mnd har kommet i trassalderen alt... men så er ho veldig selvstendig når jeg sammenligner med tidligere føll vi har hatt, og da er det jo klart at de begynner å teste grenser mye tidligere...

Litt enklere "å ta" ho (og misforstå meg rett nå vær så snill, mener ikke denge løs på baby'n altså) nå som ho er 4mnd enn om 1,5 år, så engentlig er det helt greit.

Gjest-
13-08-2007, 17:15
Jeg vet ikke, for jeg har ikke peiling på unghester :p Finner nok ut av ting etterhvert tenker jeg!

jammen hva da Blir nysgjerrig jeg nå! Har du kjøpt deg en ungbølle? :D

Astrid
13-08-2007, 19:49
jammen hva da Blir nysgjerrig jeg nå! Har du kjøpt deg en ungbølle? :D

Laget en tråd på seniorforum for en stund siden :)

Gjest-
13-08-2007, 20:13
daså

Sagitaria
13-08-2007, 21:24
Min var i trassalderen som åring han. På den tiden hadde jeg betennelse i skulderen, og klarte rett og slett ikke med ham når vi skulle leie. Pappa måtte ta ham.. Og når han kom fra åringsbeite og var STOOOOOR SKUMMEL TØFF HINGST og ble sluppet sammen med storebror (vallak, og 2 andre eldre vallaker) - sprang på og skulle virkelig vise dem hvor skapet skulle stå...(han havna i et hjørne som en liten vott :lol: ) Men så har jeg liksom ikke merket no særlig til det da, jeg venter egentlig på en trassalder 2....(hormonoppvåkningen? :p)

Chocolate
13-08-2007, 21:28
Haha, Virker som Rosita er i trassalderen når hun er 6 år jeg da :rolleyes: :lol:

Mandarinhest
14-08-2007, 09:50
JA, har ei lita mærr gående selv. HERLIGHET. Har mange ei historie om hennes trassperioder.

Alt fra å stikke med vogn til å bukke i galopp. ENDELIG har hun kommet over den alderen. Og tja, hun er vel rundt 6 år nå. Eller var det 5 :rolleyes: