PDA

Se full versjon : Barock pinto

marcello
09-08-2007, 23:08
Har ikke så god greie på dette men,er det noen Friesere/Pintoer som er godkjent for slik avl her i Norge.Vet det er det i Tyskland osv.

Så en annonse på Dyrenett og ble litt nyskjerrig.

Lopke
10-08-2007, 00:00
NEII! det er ikke lov og ingen godkjente frieserhingster avles på tinkere..
Er så trist at noen må dikte opp en ny rase og kalle den for noe tull..

En godkjent frieser er avlet på en avlsgodkjent FPS hingst og en stamboksført FPS hoppe.. Ikke annet.. hva de driver på med i tyskland og USA er ikke bra..

Så hva disse tinkere eller plettete hestene er blitt krysset med av frieserhingster så er det ikke noe som man som friesereier hadde brukt på sin hoppe..

Merete & Perlene
10-08-2007, 00:49
bra svar marianne :D

marcello
10-08-2007, 08:43
Hehe tenkte det kom en tordentale ja.Nei jeg trodde ikke det var lov jeg heller.Men hva skal man med en Tinker til sånn avl da?Vet faktisk om en til,men den er Paint blod i.Leste du annonsen Marianne,litt av noen kriterier for å få kjøpt da,og så er det bare humbugg.
Samme som å lage jukse Aztekere det.Man tar en Amerikaner og bedekker med en halvblanda spanjol.

Chevaleresse
10-08-2007, 09:19
Har sett noen til salgs i Danmark også... Men de jeg har sett har ikke vært blandet med tinker, men varmblods ridehest mener jeg?

Skjønner ikke helt vitsen jeg da, men det er vel en moteting...

Hadde ikke kjøpt en som var blandet med tinker i allefall, da disse to rasene ligger langt fra hverandre når det gjelder evne til bæring...

Mvh Torill