PDA

Se full versjon : hva sier dere til dette ?

AnetteH
09-08-2007, 22:58
hei!
jeg er usikker på hva jeg vil utdanne meg som. jeg var lenge sikker å at dyrlege var det jeg skulle bli, men etter jeg var på dyreklinikk i jobbuken, fant jeg ut at det ikke var noe for meg. jeg vil ha en jobb der man jobber med same dyr, lkanskje hver dag. et dyr som ikke har eier. men jeg vil også ha en høg utdanning der jeg tjener mye. matrte og naturfag intresserer meg, og jeg er flink i dette. jeg vil bli rik. ja, mange sier at penger ikke er alt, men det betyr endel for meg. dette vil jeg ikke at andre skal komme med sin mening om, da dette ikke er temaet.
i min fremtid ser jeg for meg at jeg bor litt utenfor en by, der det er mulighet for å jakte, ri og lufte hunden.

er det noen som kan komme med noen forslag om hva jeg kan passe som?
kom med forslag, og fortell gjerne om yrket (eks utdanningsveg, og hvor lang tid utdanningen tar, hva man gjør i dette yrket ++)

har tenkt litt på politi med hund, men vet ingenting om dette. noen som kan fortelle litt ?

håper på svar:)

-Anette

Liz
09-08-2007, 23:22
Om du tror man blir rik av å være politi, lurer jeg på din definisjon av rik..

smulemor
09-08-2007, 23:25
jobbe med dyr = dårlig betalt så hvis du er ute etter å tjene bra så bør du nok vurdere andre retninger.

Lopke
09-08-2007, 23:26
Vil du bli rik så må du bli ingeniør, gifte deg rik, bli advokat eller lege.. eller luxus hore..

De fleste andre yrker er ikke "rikmannsyrker". så jeg lurer og på hva rik er for deg.. 350.000-400.000 i året er IKKE rik..

Kjenner flere politier og jeg tjener faktisk en god del mer enn dem.. Og de har MANGE år på baken.

Og jeg tviler på det finnes noen idylliske dyrejobber man kan bli rik på hvis du ikke vil være dyrlege.. hvilket heller ikke er så idyllisk som man skulle tro. De fleste står med hele armen inni ræva på ei ku de fleste dagene..

Finn noe du interesserer deg for å ikke heng deg opp i å bli rik for da kommer du ikke til å jobbe med dyr.. og vil også få svært liten tid til det.

Reaper
09-08-2007, 23:28
Jeg ville nok heller satset på et godt betalt yrke som du kan trives med, som ikke nødvendigvis har noe med dyr å gjøre.
På den måten kan du heller bruke mer tid og penger, på å dyrke hobbyen din på fritiden!

Veldig synd at yndlingshobbyen vår, og høye lønninger ikke går hånd i hånd:(

smulemor
09-08-2007, 23:29
nja, lege er jo ikke så himla godt betalt det heller med mindre du spesialiserer deg og jobber vettet av deg.
på den annen side... de "gode pengene" ligger i masse jobbing og null fritid.

Reaper
09-08-2007, 23:30
Om du er god i matte o.l, så kunne kanskje ingeniør vært noe for deg?

Selv har jeg siklet endel på å bli ingeniør innenfor kjemi og bioteknologi, men nå er jeg desverre ikke så god i matte, som er en stor del av det meste:/

Harneshaug
09-08-2007, 23:33
Hmmm... synes 350-400 000 er bra betalt jeg?
Det er i alle fall mer enn jeg har og jeg overlever da. Hva skal man med masse penger om man jobber seg i hjel med noe man ikke liker?

Reaper
09-08-2007, 23:40
Det burde vel være en forutsetning at det blir noe du trives med! Selv om det ikke nødvendigvis er på dyr...

Lopke
09-08-2007, 23:45
ja det er det.. men 3-400.000 er ikke RIK i Norge.. Når jeg tenker RIK så er det nermere en mill i året..

steinur__
09-08-2007, 23:46
Hmmm... synes 350-400 000 er bra betalt jeg?
Det er i alle fall mer enn jeg har og jeg overlever da. Hva skal man med masse penger om man jobber seg i hjel med noe man ikke liker?

Synes også det er bra betalt, en helt normal årslønn.
Penger er ikke alt, har jeg så jeg og dyr overlever, så er jeg lykkelig.
Sikkert ikke noe gøy å være fattig, men tviler på at det er særlig stas å være rik heller..

AnetteH
10-08-2007, 09:36
nja, rik for meg ligger vel fra 5-600 000. jeg vil slite for å tjene mye. da blir på en måte pengene belønningen for jobben. men jeg mener også det er bra å måtte spare til noe. MEN om det plutslig skulle skje noe, og det kommer en stor legeregning, og enda større hadde den vært om du hadde dalgt å opperere, og du så vidt hadde råd. da er det ikke noe gøy å begynne å spare opp igjen.
selvfølgelig må jeg ha fritid med både hund og hest. har vurdert sivilingienør på oljeplatform, mne det er jo litt tustelig å vært hjemme i rykk og napp, og der er jo ikke noe særlig greit med dyra. men det går vel også ann å jobbe fra land..? hm, men jeg er så redd for å feile, sett at jeg var med på å bygge et nytt og godt rør, men så skulle det dessverre ikke holde og noen omkom i ulykken. ja, man skal ikke tenke sånn, men man kan jo ikke ungå å tenke sånn når sånne ting skjer.
Reaper:ingeniør innenfor kjemi og bioteknologi, er ikke det om å konstruere nye teknologiting ?

-Anette

AnetteH
10-08-2007, 09:38
nja, rik for meg ligger vel fra 5-600 000. jeg vil slite for å tjene mye. da blir på en måte pengene belønningen for jobben. men jeg mener også det er bra å måtte spare til noe. MEN om det plutslig skulle skje noe, og det kommer en stor legeregning, og enda større hadde den vært om du hadde dalgt å opperere, og du så vidt hadde råd. da er det ikke noe gøy å begynne å spare opp igjen.
selvfølgelig må jeg ha fritid med både hund og hest. har vurdert sivilingienør på oljeplatform, mne det er jo litt tustelig å vært hjemme i rykk og napp, og der er jo ikke noe særlig greit med dyra. men det går vel også ann å jobbe fra land..? hm, men jeg er så redd for å feile, sett at jeg var med på å bygge et nytt og godt rør, men så skulle det dessverre ikke holde og noen omkom i ulykken. ja, man skal ikke tenke sånn, men man kan jo ikke ungå å tenke sånn når sånne ting skjer.
Reaper:ingeniør innenfor kjemi og bioteknologi, er ikke det om å konstruere nye teknologiting ?

-Anette

Gulponnis
11-08-2007, 18:08
På nav.no kan du ta interessetest. Min far jobber på nav, så kan snakke med han.