PDA

Se full versjon : "vitsen" med sommerbeite?

Gjest-
08-08-2007, 01:44
Vet fra da jeg holdt på med hest tidligere i Norge, og ser mange her på forumet, bruker å sende av gårde hesten på sommerbeite for et par måneder.
Hvorfor gjør dere egentlig det?
Her i Frankrike har det ikke falt meg inn engang, hesten min går på utegang hele året (enn så lenge), og har tilgang på massevis av gress sålenge sesongen varer.
Så da undrer jeg... Sender dere hesten på sommerbeite for miljøskifte, eller for at dere selv ikke har nok gress på vanlige stallplassen, eller fordi man "pleier" (som jeg tenkte i norge) å sende hesten på sommerbeite?

Annette
08-08-2007, 01:46
Grunnen til at min hest reiser på sommerbeite er jo for at den skal få ferie og det er ikke mulighet for utegang på stallen jeg står på..

Mathilde
08-08-2007, 01:47
Jeg sender ikke hesten bort, han går på beitene rundt her. Rir han akkurat som normalt, men han står for beite istedenfor stall om natten og paddocken om dagen.

Jeg foretrekker å la hesten få fri mellom 2-4 uker om sommeren.

Ingvild
08-08-2007, 01:57
Karisma drar heim til Trandal kvar sommar, fordi foreldra til eigarane lar turistane i bygda få ri på ho. Ho er ein eigen attraksjon der ;)

Hadde det vore opp til meg hadde eg hatt ho på magert beite og trent ho, for ho vert så fort feit og veldig stiv..

Reaper
08-08-2007, 01:59
Blant unghester er det ihvertfall veldig populært av flere grunner tror jeg.

Billigere.
Omgang med flere andre hester(vanligvis)
Hesten får tid til å tenke og modnes litt uten stadig mas fra folk:p

Gjest-
08-08-2007, 02:01
Har faktisk verken sett eller hørt til at det er vanlig med sommerbeite i Frankrike. Men så har kanskje gjerne stallene rundtomkring massvis av beiteplass i forhold til norge ;)

Hanna
08-08-2007, 02:30
Jeg sender ikke hesten bort, han går på beitene rundt her. Rir han akkurat som normalt, men han står for beite istedenfor stall om natten og paddocken om dagen.

samme her. stemmer for vinterferie i stedet jeg, da er det så dritt å ri :p møkkavær, kaldt og ingen stevner uansett. (så klart bare hvis den går ute mye om vinteren da)

Sabina & Pedro
08-08-2007, 05:14
Jeg synes det er utmerket at hestene får miljø skifte.

Sender bort hesten hvert år der de sleppes med en flokk oppimot 20 stk, gull verdt synes jeg! :)

Alice
08-08-2007, 10:09
Fordi hesten skal ha en sommerferie som består av 0 ridning. og att hesten skal få gå att med nye hester og bli kjente med andre. og ikke minst så må føll og åringer få trene korleis det er å stå att med andre hester og ikke berre at med moren sin.

tebj0
08-08-2007, 10:15
Vi har beite rundt stallen så jeg har ikke pleid å sende bort hesten. Rir henne som normalt og hun står også inne om natta. Blir tatt inn sent på kvelden og ut i 7tiden om morgenen. Har vært dritt-vær her hele sommeren og hun legger fort på seg så da er det ikke aktuelt å la henne gå 24t i døgnet på beite. Ser forøvring flere som sender hestene sine på beite, uansett hold og forstår virkelig ikke poenget med det. Hestene har absolutt godt av ferie, men det er ikke bra for dem å bli for feite heller!

Tornado
08-08-2007, 10:19
Jeg lar Tornado få stå på sommerbeite så han kan få litt avveksling, god tid til å være hest, hadde ikke vært like nøye om han gikk på utegang.

Falo
08-08-2007, 10:49
Hei!
Her står hestene på sommerbeitet hver sommer. Sommerbeitet er ikke langt fra stallen, og nesten rett oppforbi huset mitt, så vi kan ri hestene når vi vil, så lenge vi gidder. Av og til går de så langt opp i fjellet.
Men det vi får tilbake etter sommerbeitetet er blanke og sunne hester, musklesatte pga klatring og at de kan bevege seg hele tiden, her blir heller ikke hestene så feite så de er passelig runde rundt magen. Fjellvåks man blir lang og hvit, og Micka skinner:) Resten av de andre hestene blir fine de også.

Siden beitet er så nærme stallen, og slikt, så kan hestene stå på sommerbeite så lenge været holder og det ikke er så kaldt om natten:)

Lopke
08-08-2007, 11:13
Lopke er og ute så ofte hun kan.. står ute om natta i hele sommerperioden, har litt lite gress nå så hun blir tilleggsforet. Beitene er rundt stallen. Men hun har fått ferie pga alder.

insolita
08-08-2007, 11:22
På voksne hester er jeg beitemotstander så lenge de ikke f.eks er tynne og skal komme seg. Altfor mange eiere bruker beite for å spare penger og tid, og altfor mange hester kommer hjem fra beite i dårlig fysisk form, og svært mange er overvektige. Synes ikke det er sjarmerende med hester som trenger ny gjordt etter beitet jeg.

Ja, hester har godt av litt fri innimellom, men 2-3 mnd midt på sommeren mens de eter til gresset tyter ut av øra er jeg motstander av. Det pleier å bli små avbrekk på treningen uansett føler jeg, og ellers er desember en mnd ryttere gjerne har mye annet å gjøre (og synes det er litt mørkt), så da synes jeg heller man kan legge pausen til slike ting.

Frida&Jameel
08-08-2007, 11:30
Jeg har hestene mine på beite så de kan få spise gress, men trener de like mye som ellers i året. De får bare fri hvis jeg er på ferie.

Chevaleresse
08-08-2007, 11:39
Dette med å sette vekk hesten på beite er vel vanlig i Norge fordi vi ikke har store nok uteområder på stallen der de står? I resten av europa er det vel ikke akkurat vanlig med slike små luftegårder vi har i Norge? Der er det enten ut på større område, eller stå inne...

Min hest har ikke gått på sommerbeite før de siste tre somrene... Bare en gang har jeg satt han et stykke unna, eller så har jeg beitet tilgjengelig rett utenfor døren. Han ble i fjor sommer ridd som normalt hele sommeren, men gikk ute døgnet rundt på stort beite. I år har vi delt inn beitene litt slik at det ikke blir så forferdelig mye gress. De må bevege seg rundt hele dagen for å spise. Men han har fått fri i sommer da, pga oppussing på gården. Det er jeg ikke stolt av... Mener som Insolita at det er bedre å legge inn ferie på vinterhalvåret når det ikke er fri tilgang på kjempenæringsrikt gress. Så Boz er i år noe vel stor over magen, men passer fortsatt gjorten sin:)

Mvh Torill

Nina
08-08-2007, 11:41
Synes hestene har godt av litt fri de også, og synes det passer om sommeren siden de kna gå ute og spise hele døgnet. Hadde jeg bare hatt valakken, så hadde han nok stått på beite der jeg står til vanlig, men hingsten kan ikke slippes på beite med alle de andre, naturligvis. :)

Vilde
08-08-2007, 12:42
Jeg har tidligere hatt hesten hjemme på egen gård og da har den gått på "beite" hele sommersesongen, men vært i jevn bruk likevel. Eneste forskjellen fra vinteren var egentlig at han spiste gress og ikke høy. Han likte ikke stå ute om natta siden han ikke hadde hesteselskap. Nå har jeg hesten min på en stall der vi kun har paddocker som hestene må stå alene i. Da synes jeg det er veldig trivelig for hesten å få noen uker på beite sammen med andre hester hvor han kan spise gress og leve et ordentlig hesteliv. Jeg har gitt ham helt fri i tre uker, men trent ham noe resten av tiden. Hadde jeg kunnet hat ham på beite like ved stallen hadde jeg nok holdt ham mer i gang, men egentlig tror jeg begge har satt pris på litt ferie. det er jo også en fordel å ha hesten på beite med tanke på egen ferie. Det er ikke så lett å dra bort to uker i strekk hvis man må få noen til å fore og trene hest mens man er vekk.

Speedy As A Bullet
08-08-2007, 13:09
Har alltid hestene på beite, men det betyr ikke fri her hos oss. Unghestene går på beite hjemme hos meg, med åpen stall, så de er inne når de ønsker det.
De voksne går på beitet utafor den andre stallen (rideskolen), er inne en tur hver dag, og de brukes som vanlig.
Å sende vekk voksne hester hele sommeren for å bare gå på beite synes ikke jeg heller noe om. De blir feite, stive og kondisjonen faller som bare fy. Må liksom begynne på nytt hver høst, for så å la alt forfalle igjen hver sommer.
At hestene får litt lettere trening på sommeren er ok.
Vi har tidligere år hatt hester på beite et stykke unna stallen oppi skogen, men har likevell brukt de som ellers.
Sommeren er jo den beste tiden med hest da folkens..! :)

stine
08-08-2007, 14:23
Det er flere grunner til at mine står på beite. Vil gjerne at de skal slippe å spise tørt høy hele året, siden jeg ikke har noe beite ved stallen. De står ikke så langt unna og jeg trener dem som vanlig, men unntak av litt ferie hvis jeg er borte. I perioder blir det mer fri på dem om sommeren, for av og til har jeg mer å gjøre da ellers også.
For meg så betyr beitesesongen gratis for, og det er ikke å forrakte heller ;).
Det er lettere å ha de på beite med tanke på at man slipper å fore, men jeg vil ikke si at det er mindre jobb, tvert imot. Må bære mere vann over lengre avstander ofte, kjøre sal og annet utstyr hit og dit, mere kjøring, flytte hest hit og dit, da jeg har flere beiter på forskjellige steder for at det skal holde, gjerding og mer redsel for at hestene skal stikke av...altså dårligere gjerder.

Det som jeg synes er fint at man får andre ridemuligheter enn man har om vinteren på stallen.

tebj0
08-08-2007, 15:12
Min går også på gress, får kanskje en liten dott med høy når hun kommer inn på kvelden, men det er gress som er hovudforet hennes. Hun kommer inn på kvelden, får noen timer bort fra gresset og så blir hun sluppet ut igjen halv 7-7. Forer ikke frokost. Hun går heller ikke på veldig frodige beite og vi deler opp beite sånn at hestene faktisk må lete litt etter maten. Hun er veldig fornøyd med tilværelsen og hestene vil inn på kvelden. Stiller seg opp og sovner med en gang hun er kommet inn i boksen.
Hun har ikke fått mer en en uke fri i sommer, men jeg har ridd for det meste på tur og ikke jobbet noe særlig i banen i sommer, så litt fri blir det.
Jeg har ingenting i mot å sette hesten bort på sommerbeite og la den få fri noen uker. Det er jo kjempe-flott for hesten, men det må være på egnet beite i tilfelle. Å sette hesten på knehøyt knallflott gress og la den gå sier seg jo selv at ikke er lurt:S Hadde jeg gjort det med min så hadde hun trillet;)

anettex
08-08-2007, 15:43
Siden vi har stallen hjemme, sender vi ikke bort hestene på beite.
Vi har ikke all verden med gress, så det blir en del høy i tillegg til magre beiter.
Først nå den siste uka har de gått ute døgnet rundt.
Pga at ponnis var forfangen på nyåret i fjor, samt at vi har hatt andre hester oppstallet fram til nå som ikke kunne gå ute på natta.
Trening som normalt, eller kanskje litt mer enn på høsten/vinteren.
Dette er da tiden for lange fjellturer, og trening uten å tenke på kladder, is, gjørme og all slags annet som kan være et slit ellers på året.

Har tidligere oppstallet i 12 å på rideskole.
Da hadde jeg alltid hesten hjemme så mye som mulig av våren og sommeren.
Men samme da, full aktivitet og vel så det med distanseritt en gang i mnd fra april til september.
Bedre treningsmuligheter, samt at jeg tror hester har godt av å komme bort fra bittesmå paddocker på rideskolen var grunnen.

LeneogShatan
08-08-2007, 16:34
Hesten/e mine har alltid hatt sommerferie/beite hver sommer.
Tidligere har jeg leid beite og sendt han bort sammen med andre hester. Da har de gått sammen i flokk og kost seg i ca 2 mnd.
Nå har jeg stall med egne beiter. Da får de gå på gress fra mai til september. De blir trent som vanlig, untall 3-4 uker på det varmeste, da har de helt fri!

Synest det er godt med "hestefri" selv også noen uker på sommeren :)

Harneshaug
08-08-2007, 17:04
Mine går jo alltid på beite, så jeg benytter heller en mnd med surt drittvær på vinteren til å gi de fri.
Er jo ikke ferdig på jobb før det er mørkt og da er det ikke alltid det frister like mye. Sommeren bruker vi til trening!!!

MEN for "bokshester" må det jo være himmelsk med 1 mnd eller 2 på beite, kose, leke og nyte lange utedager....

Christina
08-08-2007, 17:12
De fleste av hestene her på stallen blir sendt på et sommerbeite i nærheten for 2 måneder. Grunnen er at både hestene og stalleierne trenger litt ferie. Når de går på beite, blir de ikke ridd og får bare gå rundt 24/7 og være hest. Deilig for hestene, og deilig for de to stalleierne som aldri hadde klart å ta vare på nesten 20 hester i ferien, uten stallhjelpere.

Løkki
08-08-2007, 17:40
Ser ingen grunn til at hestane ikkje skal få leve på gras så lenge det er gras ute. Om hesten er tjukk etter beite har den fått for lite trening og for mykje mat. Dessuten dør ikkje hesten av nokre kilo for mykje, og det går fint an å trene som vanlig sjølv om hesten går på beite. Det er godt og naturlig for hesten å bevege seg slik den vil heile døgnet, og å få ete når den vil. Ikkje alle har moglegheit til å ha hesten oppstalla slik at den har dette tilbodet om vinteren også, så derfor benyttar dei fleste seg av det dei månedane om sommaren det går an. Mine går ute frå midten av mai til slutten av september, alt etter været. Og det er ikkje fordi eg er lat, men fordi det er det beste eg kan gi hestane mine. Eg trenar som normalt, med nokre innlagte pauser evt pga ferie osv, og hestane får sjølvsagt stell og tilsyn kvar dag. Så ser ikkje på beite som nokon uting, og synest faktisk alle hestar burde få gå på beite i alle fall litt av sommaren.

lukka, solfari og greta
08-08-2007, 20:01
Hestene mine går på utegang/beite hele året de, så sender ikke dem bort ;) Blir noe mindre ridning, pga jeg drar på ferier og sånn, men da får de seg også en liten sommerferie så det er helt greit det =)

Mandarinhest
08-08-2007, 20:10
Det er det samme som å spørre meg om hva som er vitsen med at jeg har hest. Takkler ikke å la de stå inne, så lar de gå på beite hele året.

Kaja
08-08-2007, 21:51
Meeg har stått på et beite et stykke unna fordi jeg har vært mye borte i sommer. Like greit at hun kan få stå å kose seg med gress i mens. :)

Birre
08-08-2007, 22:15
Når ble det "feil" å sette hesten sin på sommerbeite? Ikke mange jeg har hørt før som sier at det er galt og at det er man ikke tilhenger av... Ja, ja...

Å sammenligne Norge med sydlige land i Europa blir vel i utgangspunktet ganske feil? Vi har noen få sommermåneder her i landet med sol, varme og grønt gress. Skulle bare mangle at hesten min ikke skal få gå løs på et større område med flere andre døgnet rundt å være det hun er - HEST! Det er hennes belønning for god innsats gjennom hele høsten og vinteren. Da slippes hun på beite rett utenfor stalldøren og går der i 10 uker.

Og at de trives og koser seg er det vel ingen ting å lure på engang. At enkelte velger å ikke gi hestene denne muligheten får nå være opp til hver og en, men hester som ikke får komme seg ut på sommeren synes jeg er tragisk. Forsvar det så mye dere vil, jeg forstår det alike vel ikke.

Å argumentere med at vi skal ha fri? Hva med hesten, fortjener ikke den en forandring i hverdagen på lik linje som vi tar oss sommerferie, juleferie, påskeferie og vinterferie?:confused:

Ingus
08-08-2007, 22:38
Rocket gikk på sommerbeite i år for å bli bedre i benet sitt, og slik at det ikke ble mas og stress med foringer og tilsyn når jeg og Cecilie var på ferie;)

Hanna
09-08-2007, 03:16
trener heller "jevnere" over året i så fall - hvis hesten blir så fysisk og mentalt sliten at den virkelig må ha totalt fri i to måneder hvert år for å "komme seg", så er det noe galt syns nå jeg. (nå mener jeg ikke å anklage noen her for slik trening)

men jeg synes det hele kommer an på hesteholdet ellers i året. Hester som står mye på boks, og kun alene i liten paddock, og mye baneridning, hele resten av året, de har selvfølgelig godt av å leve mer naturlig. men jeg tror (som noen andre sa) at flere måneder helt fri på godt beite, med en hest som legger lett på seg, ikke alltid er så positivt for helsa.. blir jo som en lang julaften for dem - masse mat og fri og sosialt samvær, men alle vet at dét ikke er sunt å gjøre over lengre tid uten noen joggeturer :D

så jeg mener man bør trene hesten litt innimellom når den er på beite. jeg håper at hesten min synes det er gøy å trene, og vil gjøre det, og da ser jeg ikke grunnen til å la være :)

fabolos_willow
09-08-2007, 11:05
Våre heste går som sagt ute for det meste, med ubegrenset plass.. her er det også mere om vinteren at de får ca. 1 til 2 mnd fri. slik at de kan konsentrere seg om seg selv med å holde varmen etc.
Om sommeren får de gå i skogen med variert tereng med varierende kost, altså ikke bare gress og fetende mat. her også blir de vakre og muskelsatte etter skogsbeite en hel sommer.

til neste år, når Willow skal ha føll, håper jeg på å få dem opp på fjellet med mange andre hester.

Jeg syns det er viktig at de får masse beveglese også om sommeren, derfor liker jeg STOOOORE beiter på fjell eller i skog med variert tereng.
men slike store beiter på enger i lavlandet syns jeg ingen ting om!

Gjest-
09-08-2007, 11:45
Hvorfor syns du ikke noe om store beiter på enger i lavlandet?
Er gjerne i stor åpen mark villhester tar maten sin...
Sikkert mer spennende for hesten å ha litt variert terreng, men hester på store enger i lavlandet trives nok like godt!

Gjest-
09-08-2007, 11:50
Når ble det "feil" å sette hesten sin på sommerbeite? Ikke mange jeg har hørt før som sier at det er galt og at det er man ikke tilhenger av... Ja, ja...

Å sammenligne Norge med sydlige land i Europa blir vel i utgangspunktet ganske feil? Vi har noen få sommermåneder her i landet med sol, varme og grønt gress.

Jeg bare kom med det jeg... jeg sammenligner såklart ettersom jeg er vant med norske måter med hest, men ser det ikke er helt slik her. Og her jeg bor (i alpene) er det ikke så annerledes enn i Norge med tanke på vær og vind, noe dere ikke kan vite såklart, men jeg syns ikke det er feil at jeg sammenligner litt?

Therese
09-08-2007, 12:04
I år har hestene gått på beite (mat i massevis rundt stallen) hele dagen og vært inne om natten.

Trimmer som normalt hver sommer, og når Eikdokka går på beite døgnet rundt er hun faktisk lettere å få i form enn ellers. Så har mye lettere for å holde henne slank på sommeren, og har ikke hatt noe problemer med det at hun brukes jevnt over hele året.

Filizity
09-08-2007, 12:06
min hest går ikke på beite. kort og greit pga at han er allergisk mot alt mulig, så vil ha han i nærheten sånn at jeg får fulgt med på han hele tiden.... men på sommeren går han på "beite" dvs store havner her på stallen med masse grass hele dagen og står inne om natta. her har vi såpass god oversikt over hvilke typer planter som er på beitene at vi vet hvor han kan stå uten å bli syk;) hadde beitene vært så store at han kunne gått på de døgnet rundt hele sommeren, hadde jeg gjort det, men da hadde vi bare hatt mat noen uker, og vil heller at de skal få gå på grass fra mai til september en bare noen uker i juni lissom;) og på grunn av allergiene vil jeg ha han hjemme så jeg får fulgt skikkelig med på han fra dag til dag:) han var også hingst veldig lenge (til han var 10-11år) og kan dermed ikke gå ute med "hvem som helst" for det er MYE hingst i han enda. Hoppene bedekker han om de er brunstige, og valakkene kan han finne på kort og greit banke dritten ut av om de prøver seg, så tør ikke slippe han med 20 andre hester lissom;) han går ute med en åringshoppe nå, og det fungerer supert:)

Anette
09-08-2007, 12:46
Hvorfor sette hesten på sommerbeite...? Hvorfor ikke? :rolleyes:

Jeg har ikke mine på beite i år, ganske enkelt fordi jeg regnet med å sleppe de på den nysådde enga. Dessverre grodde den ikke nok, og har ikke festet seg skikkelig, så jeg kutter heller grass der og gir hestene morgen, middag og kveld. Men neste år - da blir det beite hele døgnet, fra mai til oktober :)

fabolos_willow
09-08-2007, 12:48
grunnen til at jeg ikke liker å se hester på store saftige grønne enger er at det som oftest er altfor mye næring i det! og mye av norges beiter som er slik jeg besriver er dyret av oss mennesker.
Vilhester liker seg på steppene de, og ja, de henter nok mye av maten sin på store gressflater, men det gresset er laaaaangt fra så næringsrikt som det vi har!
jeg vet veldig godt hvordan det er med slike gressbeiter, for her går kuene også på slikt beite, noe som kuene igjen tåler bra, og trenger for å få nok næring. og disse beitene må vi fornye minst hvert 3 år, for at det ikke skal bli tynt med gress etterhvert.

Birre
09-08-2007, 12:56
Ahhh, jeg kjenner jeg blir oppgitt over temaet i seg selv... Jeg går ut i fra at de som ikke synes noe om å sette hesten sin på sommerbeite heller ikke har den på beite, så får de av oss som synes det er en fin ting, gjøre det.

Hesteholdet oss i mellom er så sprikende fra den ene ytterligheten til den andre, så jeg ser ikke poenget med å argumentere hverken for eller mot. For ikke å snakke om ulikheter i hesteholdet fra land til land...

Filizity
09-08-2007, 12:58
hadde jeg kunnet slippe nanga på beite uten å ha vært nervevrak døgnet rundt for at han skulle fått i seg noe han ikke tålte eller at han skulle banke dritten ut av en annen uskyldig hest, hadde jeg absolutt satt han på beite noen mnd om sommeren:) syntes hestene fortjener det.... men sånn som situasjonen er nå, så er det en brukbar løsning nr 2 vi har gående:)

fabolos_willow
09-08-2007, 13:00
joda, det er jeg enig i, litt overdrevet tema..

Hanna
10-08-2007, 03:20
Ahhh, jeg kjenner jeg blir oppgitt over temaet i seg selv... Jeg går ut i fra at de som ikke synes noe om å sette hesten sin på sommerbeite heller ikke har den på beite, så får de av oss som synes det er en fin ting, gjøre det.

Hesteholdet oss i mellom er så sprikende fra den ene ytterligheten til den andre, så jeg ser ikke poenget med å argumentere hverken for eller mot. For ikke å snakke om ulikheter i hesteholdet fra land til land...

men hva er vitsen med et diskusjonforum da? :confused:

Chevaleresse
10-08-2007, 10:25
Enig Hanna...

Hele vitsen med å diskutere er jo å belyse flere sider av en sak, og utveksle mininger og erfaringer:confused:

Mvh Torill

Birre
10-08-2007, 11:14
Og siden dere er enige om at dette er et diskusjonforum, så kan man da jammen få ytre sin mening om selve diskusjonen også!

Sol
10-08-2007, 11:26
Jeg setter hestene mine på beite av utelukkende egoistiske årsaker. JEG vil ha fri, og JEG vil spare penger på for! Driver jo litt med amerikanske biler i tillegg til hest, og sommeren er full av arrangementer som jeg VIL være med på. Om jeg hadde hatt hester som måtte fores og vannes ganger tre hadde dette utgått, men når de står på beite er det null problem å få noen til å stikke innom å se at de er der og har vann!

Gutta har nok ikke noe i mot å være på beite, bortsett fra at bagge to egentlig VIL brukes, og er overvektige som ****. Men jeg er opptatt av at hobbyhest er hobbyhest og at det skal gi meg mest glede og minst besvær.. og da betyr det at jeg tar oss fri på sommeren sånn at jeg kan gjøre andre hyggelige ting i tillegg.. så lenge det ikke står om liv og helse(og så feite er de ikke enda hvertfall).

Birre
10-08-2007, 11:29
Jeg setter hestene mine på beite av utelukkende egoistiske årsaker. JEG vil ha fri, og JEG vil spare penger på for! Driver jo litt med amerikanske biler i tillegg til hest, og sommeren er full av arrangementer som jeg VIL være med på. Om jeg hadde hatt hester som måtte fores og vannes ganger tre hadde dette utgått, men når de står på beite er det null problem å få noen til å stikke innom å se at de er der og har vann!

Gutta har nok ikke noe i mot å være på beite, bortsett fra at bagge to egentlig VIL brukes, og er overvektige som ****. Men jeg er opptatt av at hobbyhest er hobbyhest og at det skal gi meg mest glede og minst besvær.. og da betyr det at jeg tar oss fri på sommeren sånn at jeg kan gjøre andre hyggelige ting i tillegg.. så lenge det ikke står om liv og helse(og så feite er de ikke enda hvertfall).

Endelig en som tør å stå frem å si at en har lyst på HESTEFRI!:be: Ikke bra Solanju, det du bedriver av hestehold:D

Sol
10-08-2007, 11:40
Nei, jeg skammer meg.......

Chevaleresse
10-08-2007, 11:42
Ingen som har sagt at man ikke kan skrive at diskusjonen er meningsløs, men andre synes ikke det:p

Og det er da ulike motivasjonsfaktorer for å sette hesten på beite, men om man gjør det er jo resultatet det samme om man gjør det for å gi hesten fri eller seg selv fri? (Noen som skjønte denne setningen?) For hesten er det revnende likegyldig hva vi har som grunn for å gjøre det vi gjør. For hesten er det bare hva som skjer som teller...;)

Mvh Torill

Filizity
10-08-2007, 11:50
selvom jeg hadde satt nanga på beite, så hadde jeg nok ridd, ellers hadde jeg blitt gaaaal!!! hehe... men jeg trur jeg er litt over gjennomsnittet avhengig;)

insolita
10-08-2007, 11:53
Og siden dere er enige om at dette er et diskusjonforum, så kan man da jammen få ytre sin mening om selve diskusjonen også!

Joda, men du har selv etterlyst diskusjoner her inne, og da må du vel godta at folk diskuterer emner som ikke du synes er noe å diskutere også.

----

Forøvrig kan hestene stå ute 24-7 om sommeren og fortsatt være i trening uten at de står på beite i den forstand. Når jeg hadde mine på småbruk så hadde de diiiiiiger luftegård der det øverst var en liten gresseng. Jeg fôret høy nederst ved porten, og dette ble alltid spist. Gressenga ble brukt som godis og ble aldri helt nedbeitet. Dette var en løsning som fungerte ypperlig for mine hester. Fri blir det alltids nok av i løpet av et år.

Birre
10-08-2007, 11:53
Ingen som har sagt at man ikke kan skrive at diskusjonen er meningsløs, men andre synes ikke det:p

Og det er da ulike motivasjonsfaktorer for å sette hesten på beite, men om man gjør det er jo resultatet det samme om man gjør det for å gi hesten fri eller seg selv fri? (Noen som skjønte denne setningen?) For hesten er det revnende likegyldig hva vi har som grunn for å gjøre det vi gjør. For hesten er det bare hva som skjer som teller...;)

Mvh Torill

Jeg skjønte den jeg:D Og jeg er selvsagt helt enig i det du skriver også. Det jeg ikke skjønner, er de som stiller spørsmålstegn ved å sette hesten på beite. Hva en gjør selv er en ting, men andre må da få lov til å gjøre noe annet. Og det gjelder selvsagt begge veier.

jeg setter hesten min på beite fordi hun fortjener det - neeei, hun bruker ikke L`oreal nattkrem, og det følger selvsagt med et par praktiske forhold i den forbindelse. Fordi man følger de rutinene som er på stedet man staller opp. Men jeg stiller alike vel ikke spørsmål ved hvorfor andre ikke gjør det...

Birre
10-08-2007, 11:55
Joda, men du har selv etterlyst diskusjoner her inne, og da må du vel godta at folk diskuterer emner som ikke du synes er noe å diskutere også.

Ja, det er helt korrekt. Og da var problemet...?

insolita
10-08-2007, 11:58
Ja, det er helt korrekt. Og da var problemet...?

At det er dumt å prøve å drepe diskusjoner som andre synes er interessante bare fordi du synes det er uinteressant å diskutere. Jeg for min del synes det er interessant, og kanskje, bare kanskje, kan en slik diskusjon hindre at Plankebrunen som veier 100 kg for mye kommer på sommerbeite med fri neste år. Selv om folk ikke skifter ståsted kan slike diskusjoner føre til et mer nyansert syn, og at man kanskje modererer seg neste gang (f.eks holder hesten i gang hele sommeren istedenfor å parkere den dersom den er overvektig).

Birre
10-08-2007, 12:31
Jeg dreper ikke diskusjonen Inolita, jeg ytrer min mening på lik linje som deg og alle andre her inne.

Jeg savner litt mer rom for forståelse for at folk faktisk setter hestene sine på beite. Jeg har faktisk aldri opplevd før at det har vært et problem. Det er nok fordi jeg er i et miljø hvor man tillater seg å gjøre det. Og om hesten blir brukt minimalt et par måneder og den får litt gressmage, så er det helt OK. Da har den fått ferie og slappet av, og så tar vi den tiden det tar å komme i tipp-topp shape igjen. Det er MANGE med hest som gjør det på den måten, og det er ikke noe galt i det.

Nå driver ikke jeg aktivt innen konkurranser av noe slag, og i hvertfall ikke innenfor trav. Men jeg er alike vel i stand til å se hvorfor du argumenterer som du gjør iom at du trener aktive hester.

Og at du gidder å henge deg opp i en kommentar om at jeg synes diskusjonen var noe... hva var det jeg sa..., husker ikke ordet jeg brukte, men det er vel ikke så viktig heller, er jo helt fantastisk. Uinteressant for alle andre å lese, og fryktelig kjedelig å sitte å skrive et dusin innlegg for å forklare bittesmå detaljer. Så du får fortsett om du gidder, jeg gjør det nemlig ikke.

insolita
10-08-2007, 13:02

Dette skrev du. Og snakker vi uinteressant å lese så er det vel også uinteressant at du er oppgitt over temaet (og fortsatt sitter her å diskuterer) :p

Jeg har aktiv hest ja, og mitt argument for å droppe gressbeite og ferie til han er selvsagt a) fordi han nå har hatt så mye fri at han virkelig må brukes når han først kan brukes slik at han bygger opp muskler og unngår mer skade. b) fordi de blir litt tunge av for mye gress, ikke nødvendigvis tunge i kilo men litt "tunge" i kroppen. Jeg ville aldri, med den treningsmengden jeg har på han, fått en feit hest uansett hva jeg prøvde på ;).

Så mine argumenter er absolutt ikke fordi jeg har aktiv traver, men er mer fordi jeg har en interesse for fôring. At du ikke har en bælfeit hest som allerede triller får så være (og er jo fint for deg og den), men det er svært mange hester som slippes feite på sommerbeite, og det er faktisk ikke søtt på noe vis, det er direkte skadelig.

Jeg har faktisk hatt ridehest jeg også og "menget" meg med hobbyryttere så vel som aktive sprang- og dressurryttere. Mange av disse hestene taklet beite og en kortere ferie, mange gjorde det ikke. Mitt poeng er at man faktisk må se ann hesten sin, og ikke ta det som en selvfølge at hver sommer, da skal hesten til seters å gjøre seg fet. Mange eiere sender hesten på beite av økonomiske og praktiske årsaker og glemmer å ta nettopp hesten selv i øyesyn.

Jeg reagerer bare på at du til stadighet maser etter debatt, men trekker deg ut av debatten så snart det kommer litt flammer.

Nina
10-08-2007, 13:33
Jeg savner litt mer rom for forståelse for at folk faktisk setter hestene sine på beite. Jeg har faktisk aldri opplevd før at det har vært et problem. Det er nok fordi jeg er i et miljø hvor man tillater seg å gjøre det. Og om hesten blir brukt minimalt et par måneder og den får litt gressmage, så er det helt OK. Da har den fått ferie og slappet av, og så tar vi den tiden det tar å komme i tipp-topp shape igjen. Det er MANGE med hest som gjør det på den måten, og det er ikke noe galt i det.

Er jeg sløv? Har aldri opplevd at folk ikke forstår at hestene går på beite. De aller fleste jeg kjenner som har hest setter de på beite om sommeren. Men kanskje det er mer vanlig på bygda?

Birre
10-08-2007, 14:03
Jeg reagerer bare på at du til stadighet maser etter debatt, men trekker deg ut av debatten så snart det kommer litt flammer.

Nå må du jaggu slutte med pisspreiket ditt. Har du vurdert at det kanskje har noe med din måte å konversere på som er totalt uinteressant? Nei, selvsagt har du vel ikke det, ut i fra hva og hvordan du ordlegger deg.

Personlig flisespikkeri må du gjerne bedrive, men ikke forvent deg saklige og gode svar tilbake. Evner du å holde deg til debatten og dens tema og ikke meg personlig, så kanskje det kan bli noe ut av det...

Chevaleresse
10-08-2007, 14:25
Tilbake til sak...?

Jeg har nå opplevd oftere at det blir stilt spørsmål ved de hestene som IKKE får komme på beite, enn dem som får det jeg da. Forøvrig er jeg enig med Insolita i det at man må se an holdet til hesten før man slipper på beite. En allerede feit hest kan rett og slett bli syk av det.

Mvh Torill

Birre
10-08-2007, 14:25
Er jeg sløv? Har aldri opplevd at folk ikke forstår at hestene går på beite. De aller fleste jeg kjenner som har hest setter de på beite om sommeren. Men kanskje det er mer vanlig på bygda?

Nei, du er ikke sløv;) I mine kretser er det merkelig å ikke sette hestene på beite om sommeren. Og i stedenfor å bekjymre oss over om de skal få litt gressmage, så passer vi heller på at de ikke blir for tynne, og supplementerer event med kraftfòr i tillegg.

Hvordan hestene tar seg på beitet er så individuellt, men alle hestene hos oss klarer seg fint, selv om de ikke går like aktivt nå som ellers av året.

Birre
10-08-2007, 14:27
Tilbake til sak...?

Jeg har nå opplevd oftere at det blir stilt spørsmål ved de hestene som IKKE får komme på beite, enn dem som får det jeg da. Forøvrig er jeg enig med Insolita i det at man må se an holdet til hesten før man slipper på beite. En allerede feit hest kan rett og slett bli syk av det.

Mvh Torill

Ja, riktig! da er vi vel enige alle mann da? Det er jo akkurat det jeg skriver; man har individuellt hestehold! Ordlegger jeg meg så klønete?;)

Filizity
10-08-2007, 14:28
hos oss går også alle hester på beite;) bortsett fra min da;) hehe..... men hvorfor har jeg jo forklart før....... og han står jo i store havner på grass, så han tror vel at det er beite;)

alexax
14-08-2007, 16:34
Jeg har brukt og hatt hestene på sommerbeite, men jeg gir dem ikke FRI om sommeren. Kan heller gi de fri senere på året. Sommeren er den fineste tiden å trene på her, og hvis hesten deltar mye på kurs og stevner om sommeren er det jo dumt å gi hesten fri. Det er om sommeren ting skjer her.
Men står ute døgnet rundt, på flotte beitemarker sammen med hestekompisser, så klart :)

lillekira
14-08-2007, 17:14
Mine har stått på beite siden 1.juni og skal stå så lenge det er mulig.
Nå har jeg en unghest(1 år) og en pensjonist(25 år) da. Derfor har de fri hele sommeren og får faktisk lov til å være "bare hester" så lenge de kan.
Araberen hjemme har stått på beite siden midten av juni og kommer hjem neste helg.hun har blitt ridd litt innimellom,men ikke mye. Så hun er i godt hold,men ikke farlig fet.

Syns det er trist med hester som ikke får gå på beite på sommeren jeg.Ikke det at alle skal gå på beitet i fire mnd som mine,men en måned burde det vært "påbudt" at hestene skulle på gress og få litt fri.
Skjønner jo at de som driver aktivt med hest ikke kan legge ned hele bransjen på sommeren,men litt fri burde alle få,uansett;)

Gjest-
14-08-2007, 17:21

Her har det tatt av visst!
Er det så farlig at jeg spør HVORFOR? Var da ikke ment som en frekkhet mot den ene eller andre parten! Må da få lov til å lure på ting jeg og, og å sammenligne, eller se fra land til land, for meg er ikke det så veldig merkelig om jeg gjør det?? Jeg kommer fra Norge, og har hele tiden kun hatt erfaring med norsk hestehold, og nå har jeg da fått snart ett års erfaring med hestehold i et annet land.... Og ja, jeg LURER litt på forskjeller ibland, og syns det er litt morro å se hvorfor ting blir gjort her som de blir gjort, og hvordan det blir gjort i norge.... Det er også en måte å få erfaring på...

Nei, jeg får visst tenke NØYE om neste gang jeg kan finne på å snakke om frankrike og norge i en hestediskusjon!

Gjest-
14-08-2007, 17:26
Og så det er sagt og, kanskje jeg uttrykte meg feil, men mente ikke som at "hva pokker gjør hesten din på beite", det var et enkelt spørsmål på hvorfor akkurat du/dere setter hestene på beite... Noen gjør det, andre ikke, og det er forskjellige grunner...
Fatter ikke hvorfor folk tar sånn på vei for det...

anettex
14-08-2007, 17:26
Noen blir vel mer irritert over diverse temaer enn andre.
Etter mitt syn kan man bare droppe en tråd om emnet er så håpløst!
Ingen spørsmål er vel for dumme, og selv om det er forskjell fra sted til sted, og land til land, kan man vel utveksle erfaringer?

Ragnhild
14-08-2007, 18:43
Jeg har Janko på beite, men neste år tror jeg jeg skal mure han inne, for hele sommeren har bare bestått av halt hest..

Neida.. Det er koselig at de får stå på beite og kose seg. Jeg synes hester skal få stå på beite om sommern og få lov å være litt hest. Men at de blir ridd synes jeg er helt okei. Det ville jeg gjort med Janko hadde det ikke vært for at han har vært så mye halt..

Astrid
14-08-2007, 20:03
Hva går under beite egentlig..? Jeg har Western på jorder med gress som vi har rundt stallen.. Han har bare stått ute noen få netter i sommer, eller er det inn og få kvelds..
Litt dumt om vi har tilgang til jorder nært stallen, også ikke bruke de :p Jeg ville ikke hatt hesten min i paddock hele sommeren hvertfall.
Meningen var at han skulle få 2-3 uker med fri, og det fikk han, men nå er han halt, så da blir det mer fri..
Og jeg syns det er kjeeeedelig! Vil ri når det er sommer og sol jeg! Men jeg er også veeeeeldig glad i å ri i snø, så derfor får ikke hesten like mye fri om vinteren :p

Birre
14-08-2007, 23:43
Og så det er sagt og, kanskje jeg uttrykte meg feil, men mente ikke som at "hva pokker gjør hesten din på beite", det var et enkelt spørsmål på hvorfor akkurat du/dere setter hestene på beite... Noen gjør det, andre ikke, og det er forskjellige grunner...
Fatter ikke hvorfor folk tar sånn på vei for det...

Så, så Lenemor;) Innlegget du referer til var ikke skrevet i en krass tone, og det var heller ikke et svar som var myntet direkte på deg.

KatrineB
16-08-2007, 00:29
Finner mange fordeler med det. Frisk luft 24/7. Ikke noe spon-støv og piss-lukt osv :) Hestene kan bevege seg fritt, noe som jo egentlig er et naturlige. e spiser som e vell egentlig skal/fri tilgang til mat. Og i og med han jeg har hestene ikke har sauer lenger, hjelper hestene med å holde gresset litt nede ;) Mye terreng på beitet vårt, så hestene må klatre litt når de beiter, fin måte å holde musklene ved like. Jeg kan ikke ri dem hver eneste dag, og da er det fint å vite at de holder seg selv i bevegelse. Prøver å ri så mye som mulig. De får rett og slett være "bare hest", som smulemor sier.

Men jeg skjønner, folk som driver med konkuranse osv, har ikke samme mulighet. Hestene mine går i utmark, og vi trener mest til forberedning av distansetrening, og vi har en haug av muligheter rundt beite, som passer perfekt til denne type ridning. Men var det sprang e.l jeg drev med, ville det kanskje ikke være det beste plassen å ha hesten på beite.

hestene har vell vert ute siden ca slutten av mai, slik jeg fikk tiltil å forberede eksamen. Ta ble de kjørt til Sandnes, mens jeg forsatte å bo på skolen i Lyngdal til juni. Hestene skal ikke på stall igjen før i september, de får gå så lenge det er mulighet for det.

Bitten&Betty
17-08-2007, 13:12
Våre hester går på beite for å få litt "ferie" og for og for få lov til å være hest :) Litt miljøforandring har de sikkert ikke vondt av.. De er som regel i trening om sommeren og, men ikke like hard trening som resten av året. Tror de koser skikkelig alle sammen :)

Lene: Trodde det var vanlig med sommerbeite i Frankrike og jeg. Alle de jeg kjenner som bor og har hest der nede har dem på beite ihvertfall... De er reiktignok ofte i trening og, men går på beite resten av døgnet hele sommeren, og blir tatt inn igjen på høsten..

ellbell
27-08-2007, 19:00
Vi har hestene på beite rundt stallen og rir mer eller mindre som normalt.

Prøver å holde formen oppe så godt som mulig eller blir det jo bare en evig, ond sirkel - trene opp feit og utrent hest etter sommerferien og når du endelig begynner å få opp kondisjon og styrke sender man den bare bort på nytt beite! Vi vil heller "spare" litt fri til vinteren slik at det ikke er krise om det blir holkevinter slik som ifjor - da gikk det rett og slett ikke ann å ri...

Eller betyr beite for oss at hestene får gå ute og kose seg i flokk med gress - dvs gratis fôr. Om dog det EGENTLIG ikke er så fryktelig gratis om man regner strømutgifter og gjerdemateriale. Dte er dessuten like mye jobb - bortimot MER å ha hest på beite...

Gjest-
27-08-2007, 19:24
Lene: Trodde det var vanlig med sommerbeite i Frankrike og jeg. Alle de jeg kjenner som bor og har hest der nede har dem på beite ihvertfall... De er reiktignok ofte i trening og, men går på beite resten av døgnet hele sommeren, og blir tatt inn igjen på høsten..

Ja, det er nok vanlig på et vis. Har ikke vært i mange staller, men har inntrykk av at "innehestene" gjerne ikke kommer ut, og står på boks sommer såvel som vinter. Hele døgnet... Om de blir brukt eller ei. Dette syns jeg virker vanlig i alle fall i det området jeg bor i, kjenner jo ikke til resten av landet.
Så skal det jo sies at det er masser av hester rundt om kring på beite også! Man har jo de som går utegang hele året, som min har gjort hittil, og det er nok noenlunde vanlig å sende vekk hesten på beite også, evt sleppe den ut i den store hagen mange staller har så den får gresse hele døgnet.