PDA

Se full versjon : Kjemisk kastrering

Rosita!
08-08-2007, 00:54
Noen som har vært borti dette her før og kan fortelle litt om det?
Ulemper/fordeler....Hva syns dere om det?

Gjest-
08-08-2007, 01:13
hvordan funker en kjemisk kastrering??

Rosita!
08-08-2007, 01:25
Er vel noe hormonsprøyter de får tror jeg....
Men har ikke så veldig mye peil på det selv så kan ikke si så mye om det.

Så håper det er noen her som vet noe mer om det.

Gjest-
08-08-2007, 01:27
ganske imponernde i alle fall, at et innsprøytende middel eller inntakende middel kan kastrere en hest. Venter spent på svar fra noen som vet om dette :)

insolita
08-08-2007, 01:30
Gjøres dette i det hele tatt? Aldri hørt om det praktisert. Kan tenke meg at det har svært mange ulemper, og prinsippet om å putte i dyr medikamenter på den måten stiller jeg meg SVÆRT kritisk til.

Enten så har man en hingst og takler dette, eller så får man kastrere, evt. selge til noen som kan ta seg av det.

Rosita!
08-08-2007, 01:37
Har hørt at det gjøres ja....litt usikker på hest da,men har hørt om hunder,katter som har gjort dette.

KatrineB
08-08-2007, 02:25
Mennesker også. En voldtekstmann i norsk fengsel ville være prøvekanin. Han sa at han hadde frytelig vondt av de han forgrep seg på, men han bare klikka. Så lenge han kom og tokk sprøytene når han skulle, fikk han til slutt komme ut av fengselet. Han fikk leve et normalt liv, og var ikke farlig for noen. Nå nøt han livet, tenkte ikke på sex i det hele tatt, ikke en gang savnet det. Han ville ikke slutte med behandlingen heller.

Så det jo ikke ut som han fikk bivirkninger? Men det er jo forskjell på dyr og menneske, så jeg vet ikke.

Gjest-
08-08-2007, 02:27
Så istedenfor å gjøre et enkelt inngrep, ferdig med det der og da, så vil man heller sprøyte inn hormoner på hesten/mennesket resten av livet??
Nei, takke seg til inngrep da syns jeg...

Levinja
08-08-2007, 08:31
Har aldri hørt at dette har blitt praktisert på hest??
Hva er i så fall vitsen?
kasterering i dag er et raskt og effektivt inngrep, hesten står under hele prosessen. Det er vel mere humant enn å pumpe dem full av hormoner.

smulemor
08-08-2007, 12:33
har heller aldri hørt om at dette brukes på hest, hund derimot er det mer vanlig på ser det ut til.

juliekj
08-08-2007, 12:52
Aldri hørt om at det har vært gjort på hest....

Men vil det ikke havne under doping reglementet på et eller annet vis for konkurranse hester tro..?

RenateSJ
08-08-2007, 13:34
De gjør det jo for å fjerne kjønnsdriften, slik at fx hunden blir lettere å kontrollere. Samtidig fjerner du ikke muligheten for å få avkom etter hunden senere..... Dustete spør du meg

insolita
08-08-2007, 13:37
Men gjøres dette i Norge altså? På hunder?

Om bikkja/katta/hesten ikke er kontrollerbar som 100% "mann" så ser jeg jaggu ikke vitsen med å avle på slike gener heller.

juliekj
08-08-2007, 13:39
Men gjøres dette i Norge altså? På hunder?

Om bikkja/katta/hesten ikke er kontrollerbar som 100% "mann" så ser jeg jaggu ikke vitsen med å avle på slike gener heller.

jeg har hørt om noen som har prøvd kjemisk kastrering på hund for å se om det vil hjelpe på adferdsproblemer - også heller kastrert "normalt" etterpå hvis det hadde no' effekt...

men enig ja... ikke no vits i å avle på dyr som ikke er kontrollerbare

Reaper
08-08-2007, 13:43
Det finnes jo folk som har både tispe og hannhund, men som ikke vil at de to skal parre når tispa har løpetid. derfor kan jo kjemisk kastrasjon være en mulighet.
var det ikke lillekira som prøvde dette på sin hund tro?
Tror det gikk skeis likevel da, for valper ble det jo:p

Om det ikke går under doping på stevner, så hadde det jo vært greit for de som skal starte hingst på stevner som lett fyrer litt oppunder?!

insolita
08-08-2007, 13:53
Det finnes jo folk som har både tispe og hannhund, men som ikke vil at de to skal parre når tispa har løpetid. derfor kan jo kjemisk kastrasjon være en mulighet.
var det ikke lillekira som prøvde dette på sin hund tro?
Tror det gikk skeis likevel da, for valper ble det jo:p

Om det ikke går under doping på stevner, så hadde det jo vært greit for de som skal starte hingst på stevner som lett fyrer litt oppunder?!

Folk må vel tenke litt gjennom dyreholdet sitt før man anskaffer to av motsatt kjønn som ikke skal ha avkom... Løsning kan være både kastrering og sterilisering, men kjemisk kastrering synes jeg høres drøyt ut.

Om hingsten fyrer seg lett opp under stevner så har den vel et gemytt som uansett ikke bør avles på. Ellers er jeg meget sikker på at dette vil gå under DNT sitt dopingreglement.

Reaper
08-08-2007, 13:56
Nå er det jo ikke slik at alle hingster skal avles på heller.. Hingster har jo mye mer preg og bygger lettere muskelmasse o.l, enn en vallak. Men nå er det ikke det vi diskuterer akkurat nå.

Jeg skjønner ikke hva som skal være så galt med kjemisk kastrering sålenge dyrene ikke lider noen nød av det?!

Og driver man oppdrett og har mange hunder, så vil man jo ikke at de skal fly rundt og parre på alle hundene som fins bare fordi man har 2 hunder av forskjellige kjønn.

insolita
08-08-2007, 14:01
Nå er det jo ikke slik at alle hingster skal avles på heller.. Hingster har jo mye mer preg og bygger lettere muskelmasse o.l, enn en vallak. Men nå er det ikke det vi diskuterer akkurat nå.

Jeg skjønner ikke hva som skal være så galt med kjemisk kastrering sålenge dyrene ikke lider noen nød av det?!

Og driver man oppdrett og har mange hunder, så vil man jo ikke at de skal fly rundt og parre på alle hundene som fins bare fordi man har 2 hunder av forskjellige kjønn.

Jeg har p-sprøyten til hund friskt i minne med dertil mange operasjoner for kreft...

Jeg vet om flere oppdrettere som uproblematisk har tisper og hannhunder, det handler vel om tilrettelegging. Synes ikke kjemisk kastrasjon er løsningen.

Ja, som den hingsteelsker jeg er så er jeg klart for det, men jeg vil anse det som juks faktisk dersom man kan dra fordelene av hingst, men kunne "dope den snill" til løp.

Reaper
08-08-2007, 14:05
Ja, men nå er det jo usikkert om den går som doping eller ikke.

Men såfremt den ikke har noen bivirkninger, så ser jeg ikke problemet ved å bruke den på hund.
Men om den ikke skal brukes i avl noensinne, så er det jo ikke såå mye som forandres på en hund, som på en hest. (ihvertfall av det jeg har erfart)

LisaFi
08-08-2007, 15:48
Tja, tror ikke det er forsøkt på hest enda?

Diskuterte dette med ei venninne som går tredje året på vet. nå i går, (Hun går i tyskland). På universitetet der har de forsøksdyr, og de forsket blant annet på et lite implantat ( vi fant ut at det måtte være noe liknende som vi selv går rundt med i armen begge to, hehe) som blir satt i hannhunden. I de tilfellene hun hadde hørt om var dette veldig vellykket, og VELDIG mye mindre stress for dyret enn en fysisk kastrasjon.

RenateSJ
08-08-2007, 16:01

Men vil ikke hingstepreget forsvinne ved kjemisk kastrasjon da?
Det er jo testosteronet som gir hingstepreg?

Reaper
08-08-2007, 16:03
Men da har den jo allerede fått preget, og en kjemisk kastrasjon vil jo "gå over", i motsetning til en kirurgisk kastrasjon.

Hehe, høres litt merkelig ut det jeg sier nå da.
La den være hingst, bygge masse muskler, og så "kastrere" den, sånn at den er håndterlig.:lol: (litt satt på spissen dette her da, "tenk om atte..")

LisaFi
08-08-2007, 16:05
Jeg for min del tenkte mer på å spare dyret for et kirurigsk inngrep hvis et lite implantat kan gjøre samme nytten (gjøre den mer harmonisk...)

steinur__
08-08-2007, 16:07
Jeg ville nok heller få gjort det kirurgisk, enn å sprøyte hesten min resten av livet..

Reaper
08-08-2007, 16:09
Jeg for min del tenkte mer på å spare dyret for et kirurigsk inngrep hvis et lite implantat kan gjøre samme nytten (gjøre den mer harmonisk...)

Er lite implantat virker jo rimelig greit da.
Men de har vel ikke kommet så langt om å teste det på hest ennå?!

Vil kanskje tro at de trenger større implantat (om de skal holde lenge+ at de må skille ut mer hormoner?!)
Og hvor ofte skifter de disse implantatene? Eller er det en permanent greie?

LisaFi
08-08-2007, 16:15
Aner ærlig talt ikke.. Men det er vel ikke størrelsen som teller vil jeg tro... :D

Syntes uansett det hørtes ut som en bra idè jeg, og nettop det at det kan "reverseres" om komplikasjoner skulle oppstå er jo en del av det geniale, synes jeg da.

smulemor
08-08-2007, 16:22

enig i dette, ihvertfall når det gjelder hund.

narkose/bedøvelse er en risiko og hvis kjemisk kastrering funker så er jo det supert.
jeg kjenner flere som bruker denne metoden på sine hannhunder pga adferdsproblemer og det har fungert supert bortsett fra i ett tilfelle.

Reaper
08-08-2007, 16:22
Ja, det virker jo rimelig greit å slippe et kirurgisk inngrep, og samtidig er det jo en reversabel prosess?

Blir spennende om det kommer mer info om dette i fremtiden!

Ikke godt å si om størrelsen teller, men det må da være en grense for hvor mye hormoner det går ann å putte i en liten brikke? og den bør vel bli fortere "oppbrukt" på et stort dyr som trenger mer hormoner?

Virker jo ikke veldig praktisk å måtte få byttet ut en slik plate en gang i halvåret foreks.
Både økonomisk, og for hestens del..

Anita&Svarten
08-08-2007, 17:00
Ei vennninde av meg snakket med veterinæren om dette, og de anbefalte det ikke over lengre tid.

Levinja
08-08-2007, 20:34
Alle "kjemikalier" som vi tilfører kroppen i tillegg til kroppens egen produksjon er uheldig. Store hormondoser er farlig rett og slett. Tidligere kunne man få sprøytet tisper mot løpetid, nå gjør ikke veterinærene i vårt distrikt det lenger fordi det er kreftfremkallende.
Noen kan få reaksjoner fort og andre kan takle det lenge. Akkurat som røyking, noen får kreft av det andre ikke. Skal man ha vallak er det beste å skjære. Kastererte en åring for en tid tilbake. En time etter jobben var gjort var han ute å "bråka" med de andre som om ingenting hadde skjedd.
Hvis man ønsker en hest med hingstepreg så får den være hingst og ikke full av kjemikalier for å tilfredstille en eier som vil ha både i pose og sekk.

LisaFi
08-08-2007, 20:38
Ingen tvil om det at kjemikalier til kroppen ikke er bra. Men store infeksjoner etter kirurigiske inngrep er også et onde. Det finnes andre måter å frigjøre mindre hormondoser over tid nå, enn bare for et par år siden. For dyr det funker på må det være et bra alternativ tror jeg da. Eller vi bare skal slutte å ha "vanskelige" dyr, vi som er inkompetente til å ha dem...?

COK
09-08-2007, 11:13
Jeg vet det er kjemisk kastrering på hannhunder, og dette er det store uenigheter om.
Vi kjemisk kastrerte hannhunden våres to ganger før vi valgte å kastrere han på ordentlig, ved å fjerne testiklene. Dette pga forstørret prostata.
Valgte å prøve kjemisk først, da det kunne forminske prostata og vi slapp operasjon. Kjemisk kastrering må utøves hvert år? Hvert andre år? Det er iallefall noe som må "gjøres igjen og igjen".
Kjemisk kastrering gir også større risiko for kreft (prostatakreft blant annet), og dette var dyrlegen våres veldig i klar tale på. Det var derfor kun snakk om to forsøk hos oss...

Så, nei, jeg ville ikke kjemisk kastrert hingsten min om det var det.

Birre
09-08-2007, 12:48
Ved kjemisk kastrering så tilfører man kroppen kvinnelige hormoner for å "roe ned" individet. Man må huske på at hormoner faktisk er kreftfremkallende, og alt man putter inn i en kropp har en eller annen form for bivirkning. Noen minimale, andre katastrofale.

Det er sikkert fint å unngå et medisinsk inngrep i form av vanlig kastrering og den prosessen som følger etterpå i form av smerter og en mulig infeksjon. Men kroppen er flink til å rydde opp selv, så jeg ville ha kastrert en evnet hingst på vanlig måte ved å knipe av nøttene, enn å proppe hesten full av hormoner.

insolita
09-08-2007, 15:52
Når det gjelder brunstbehandling av hopper så må det søkes fylkesveterinæren eller noe om dispensasjon til dette dersom de skal starte løp. Tror ikke det egentlig skjer i praksis (altså at behandlede hopper starter), i hvertfall i svært liten utstrekning. Hormonbehandling av hingster vil i "beste fall" falle i samme kategori, men sidenn det faktisk finnes en løsning på hingster som er enkel (chop-chop), så vil jeg igrunn ikke tro at DNT vil godkjenne det uansett.

Og ja, har folk hester de av ulike årsaker ikke klarer å håndtere, så mener jeg faktisk at de enten må kastrere de, gi de en kule, eller kvitte seg med de på andre måter (selvsagt må folk gjerne søke hjelp av andre, men dersom slik hjelp ikke hjelper så mener jeg at de må ta konsekvensene av det).

Kirurgisk inngrep for all del, men hvor mange kastrasjoner gjøres det ikke i året, og hvor mange av de er ikke 100% uproblematiske?