PDA

Se full versjon : Komplett kjøreutstyr pris?

Gjest-
05-08-2007, 22:07
Funderer litt på hvor mye man faktisk må ut med om man skal kjøpe inn hele pakka man trenger for å kjøre på tur. Sånn veldig enkelt og greit, og grei kvalitet. Tenker på sele, tømmer, hodelag og vogn.

Ser for meg at det koster gjerne noen tusen å få alt man trenger for å kjøre en hest. Vogna er jo forskjellig såklart, men tenker på kjøp av en helt enkel vogn som funker på veier og grus :)

Kine
05-08-2007, 22:12
Funderer litt på hvor mye man faktisk må ut med om man skal kjøpe inn hele pakka man trenger for å kjøre på tur. Sånn veldig enkelt og greit, og grei kvalitet. Tenker på sele, tømmer, hodelag og vogn.

Ser for meg at det koster gjerne noen tusen å få alt man trenger for å kjøre en hest. Vogna er jo forskjellig såklart, men tenker på kjøp av en helt enkel vogn som funker på veier og grus :)

Aner ikke, jeg er så heldig at jeg har tilgang til vogner og seler om jeg vil... :)

Men skal kjøpe egen brystsele, da. så er man helt sikker. :)

Sabina & Pedro
06-08-2007, 00:10
Jeg betalte rundt 1.5 for en sele fra England tror jeg det var. Tømmer, hodelag, bak sele - alt var inkl.
Vogn 4.000,- - men fikk kjøpet den for 3 ;)
Ved siden av det har jeg kjøpt puter, men disse ligger jo bare på noen hunderlapper.

Så jeg gikk ut med opp til 5.000,- for ALT. Men tenkte å kjøpe ny sele senere, vil ha den syntetiske maraton selen fra nor-pol, som gir bedre bevegelses frihet en noen annen sele, sier nå jeg da he he, formet ved skulderen.

Ragnhild
06-08-2007, 00:42
Jeg har akkurat vært gjennom denne prosessen nå.. Jeg bestilte den bogtreselen på Bole til litt over 2000 (er med kjørehodelag og kjøretøyler) + baksele til rundt 600. Tilsammen blei det 3077 (med en sprangpisk til 40-50,-). Har kjøpt et hodelag i tillegg som jeg ga.. tjah.. 300 for? Også har jeg kjøpt kjørebitt til ca. 300 kroner. Også kommer prisa på vogna, men det er jo som å spørre om prisen på sal, det varierer veldig.. Du kan jo få vogner til over 70.000, så..

Ingvild
06-08-2007, 02:07
Det eg har kjøpt no:

Sele+hovudlag: 2600
Vogn: 2000
Taumar (fekk i gåve,men dei kostar vel rundt 250-300 kr)
Pisk (fekk i gåve, kostar omtrent 300 kr)

Eg har kjøpt ganske rimeleg vogn, då men er KJEMPENØGD med den!

Birre
06-08-2007, 12:39
Gry på Hannestad i Vestby har komplett kjøresele til 1800 - i lær. Det er sele, hodelag og tømmer.

Natalie_s
07-08-2007, 03:41
Du kan få komplett kjøreutstyr fra 5000-50 000,- (og oppover), kommer helt an på hva du vil ha, til unghesten min har jeg nøyd meg med en lettsele til 1000,- (bruker hodelaget og tømmene til mor, verdi rundt 500,-;)) og en roadcart (kan ikke si at jeg anbefaler roadcart i det lange løp, jeg haaaaaater roadcarter, de er trange, de bråker og ligger ustabilt og jeg ser ikke no!!!), som sikkert ikke koster mer enn 2-3000,- (jeg er så heldig å få låne den så lenge jeg vil, så jeg sparte de pengene;)).

Men vi du satse på kjøring, er 4hjuls maratonvogn og maratonsele tingen, og da kommer du nok ikke under ca 35 000,- (kan være heldig og finne brukt utstyr billigere selvsagt).

Holbytla
07-08-2007, 04:37
Men, NatalieS, om roadcartene er så fæle, hvorfor anbefaler du dem til unghester? (Annen tråd). Om de er trange og bråkete, er de egnet til førstegangsbruk liksom?

Mvh Holbytla

Harneshaug
07-08-2007, 04:46
Roadcart trenger ikke å være dårlige! MEN man sitter lavt og har heller ikke noen god sparkeplate, kan være kjekt ved innkjøring... i tillegg til å se :)
Har du sjekket lekre maratonselen på dyrenett Liv?
DEN vil jeg ha, brun og svart med pyyyynt på :D

Holbytla
07-08-2007, 04:57
Fant en roadcart med høyt sete på Skoies (den så ut til å være i lagelig setehøyde til hobbiter som vil se litt). Men leieboern skremmer meg vekk med historier om å komme seg fort nok av vogna om det går galt.. Om å gjøre å komme seg fort ned liksom. Hmmmm..

Skal sjekke ut Dyrenett ja!

Mvh Holbytla

Ragnhild
07-08-2007, 09:04
Jeg vil ikke anbefale lettsele til innkjøring. Jeg kjørte en periode med lettsele og fikk høre av instruktør at dette ikke var å anbefale (Janko sa også tyyydelig i fra). Til tømmekjøring ogsånn kan en lettsele være fin.

Natalie_s
07-08-2007, 12:16
Men, NatalieS, om roadcartene er så fæle, hvorfor anbefaler du dem til unghester? (Annen tråd). Om de er trange og bråkete, er de egnet til førstegangsbruk liksom?

Mvh Holbytla

Nei, de er ikke egnet for førstegangsbruk synes jeg, men det er den eneste vogntypen jeg vet om som er lett nok til unghest (unghesten min synes ikke den er for trang da, det er det gamlemor som synes, hun får litt klaus;)), maratonvogner blir for tunge, men tro meg, med en gang damen min har nok muskler til å dra tyngre vogn så kasserer vi roadcarten for godt, men som sagt det finnes jo roadcarter med høyere sete, og de er jo greie (men en slik en har ikke jeg, ergo; haaaaaat), og har man reimer istedet for oretapper så får man jo bort noe av bråket.

Og en ting til, jeg har kjørt roadcart (og andre 2hjulsvogner) i 15 år, og var greit fornøyd med det, inntil jeg prøvde 4hjuls; en helt annen verden, både for meg og hesten, det er NÅ jeg virkelig kan kjøre! Aldri mer roadcart på gamlemor ihvertfall;)

Natalie_s
07-08-2007, 12:21
Jeg vil ikke anbefale lettsele til innkjøring. Jeg kjørte en periode med lettsele og fikk høre av instruktør at dette ikke var å anbefale (Janko sa også tyyydelig i fra). Til tømmekjøring ogsånn kan en lettsele være fin.

Har man en lett vogn og ikke kjører bakker (under innkjøring bør man jo holde seg på inngjerdet område, som en bane etc, og de er som regel flate;)), så ser ikke jeg (og kjøretrenern min)problemet med å bruke lettsele (hvis vi mener samme seletype da;)).

Gjest-
07-08-2007, 14:05
Oj, så det trenger faktisk ikke være så dyrt som jeg så for meg...
Men hvordan er det med å kjøpe til en 2 åring, må man mest sannsynlig kjøpe enda et sett med seler når den er 4 og utvokst da eller? *dårlig peil*
Kommer nok aldri til å satse på kjøring, men tenkte det kunne være kos, eller om man er to som vil gjøre noe sammen f.eks...

Ingvild
07-08-2007, 14:14
kjøp ein sele med mykje regulering :)

Gjest-
07-08-2007, 14:39
Hm kanskje dette er noe jeg skal spandere på meg når jeg får meg jobb...

Natalie_s
07-08-2007, 20:00
Hm kanskje dette er noe jeg skal spandere på meg når jeg får meg jobb...

Det må du gjøre vettu:) Og så skal du se at vips, så sitter du der med kjøreutstyr til 50 000,- du også, hehe;)

Gjest-
07-08-2007, 20:03
Det må du gjøre vettu:) Og så skal du se at vips, så sitter du der med kjøreutstyr til 50 000,- du også, hehe;)

nåh, DET kommer nok aldri til å skje ;) Syns det virker litt slitsomt med kjøring jeg, putte på alt utstyret, stikker hesten så er det jo helvete, ta av alt utstyr, stelle osv osv.. ;) Men er sikkert kos for en gang nå og da, eller om man har besøk og har lyst på en fin tur ut i frisk luft og natur :)

LisaFi
19-08-2007, 13:46
Speedcart (letteste treningsvogna, ikke løpsvogn) som brukes til travhest er jo lettere enn roadcart. Vi bruker alltid speedcart til temmingsbiten og kjøringe første halvåret eller noe. Men vi temmer muligens litt tidligere enn andre "kjørehester"?

Ragnhild
19-08-2007, 14:00
Har man en lett vogn og ikke kjører bakker (under innkjøring bør man jo holde seg på inngjerdet område, som en bane etc, og de er som regel flate;)), så ser ikke jeg (og kjøretrenern min)problemet med å bruke lettsele (hvis vi mener samme seletype da;)).

Jeg kjørte med en lett vogn på bane og det gikk rett til h.. Grunnen? Lettselen gjorde at sjekene kom for langt ned på hesten, så i det han svingte (noe man dessverre må gjøre på iallefall en 20*40 bane), så stakk sjekene rett i musklene på Janko. Hesten var ikke meget fornøyd med det.. Legger med bilde for å vise hvaslags sele jeg tenker på.

Anette
19-08-2007, 15:59
Jeg har kjøpt en god, gammeldags travsele jeg :) Tror jeg ga rundt 3000 for den, og da kjøpte jeg et bredt bryst med lange stropper også. Jeg dro til en hestebutikk (kjepphesten) og spurte hva jeg trengte jeg, så fikk jeg goood hjelp :)
Kjøpte en brukt roadcart til 3500 også, helt enkel... Bittet husker jeg ikke hva jeg betalte for, men det er et udelt happy mouth kjørebitt.

Natalie_s
19-08-2007, 17:55
Jeg kjørte med en lett vogn på bane og det gikk rett til h.. Grunnen? Lettselen gjorde at sjekene kom for langt ned på hesten, så i det han svingte (noe man dessverre må gjøre på iallefall en 20*40 bane), så stakk sjekene rett i musklene på Janko. Hesten var ikke meget fornøyd med det.. Legger med bilde for å vise hvaslags sele jeg tenker på.

Ligner på den selen jeg bruker, skjønner hva du mener, noen hester fåt litt klaus av sjekene (inkl min Holter). Jeg fester reimene slik at jeg får sjekene langt oppe (likevel er de lenger ned enn jeg liker, men så lenge det ikke plager min lille så er det ok). Akkurat det med at sjekene stikker inn i siden trenger ikke nødvendigvis ha noe med selen å gjøre, for det gjorde min gigg også (med maratonsele) fordi vogna ikke var tilpasset hesten. Men nå har jeg uansett prøvd bogtreselen min på lille baby, og den passet fint, så det blir kjøring i bakker fremover (og babys første kjørekurs om en uke!!jeeej:D)

Chevaleresse
20-08-2007, 16:46
Holbytla: Tror det er minst like enkelt å komme seg ut av en høyere vogn i fart om man må enn en lavere. I de lave må man gjerne løfte beina over kanten da, mens i høyere vogn er det ofte en mindre kant. Man slår seg muligens mere om man detter fra høyere vogn da. Men samtidig ser man mer slik at man lettere kan forebygge det å måtte hive seg ut i nødsfall;) .

Jeg kommer aldri til å kjøpe meg en lav vogn i allefall. Det er bare pyton å kjøre med. Men de som driver med traver mener vel noe annet;) .

Mvh Torill