PDA

Se full versjon : Bashkir ponni!?

Wiindy
03-08-2007, 21:22
Noen som har hørt om? Sett?
En skoleponnis som er det, har aldri hørt om rasen før jeg!

Litt om Bashkirrasen: Bashkirhesten har også tyrkisk blod i årene, i tillegg til at det i de senere årene er blitt krysset inn andre raser for å gi litt ekstra størrelse og kvalitet. Bashkir er en hest tilpasset kaldt klima. Deres hjemlige miljø, i uralfjellene, er blant de kaldeste stedene i verden. De lever utendørs i 30-40 minusgrader og finner maten sin under 1 meter sne. Hesten er omkring 140 cm høy og har en kraftig kropp, stort hode med små nesebor, korte ben og en hale som holdes tett inntil bakparten. I den kalde årstiden utvikler den et tykt isolerende fettlag under huden. Det mest iøynefallende med bashkiren er den tykke og krøllete vinterpelsen, som kan bli opptil 15 cm lang. En tykk man og hale hjelper også til å holde varmen. Det er hårene fra denne pelsen, manen og halen Bashkirfolket bruker til å spinne garn og lage klær av. Om sommeren får hesten kort, glatt pels. Også fysisk sett er bashkiren noe annerledes enn andre hesteraser. Både blodet, hjertet og respirasjonssystemet har høyere verdier, i tillegg til de typiske bygningstrekkene tilpasset et kaldt klima. Den er ekstremt hardfør, utholdende, vennlig og en villig arbeider.

Bilder av lille Luki gutten da:
http://i72.photobucket.com/albums/i196/Pausefisken/luki.jpg
http://i72.photobucket.com/albums/i196/Pausefisken/luki2.jpg

Hanna
03-08-2007, 22:58
ja, de har jeg hørt om!
det er sånn som Catharina skal få seg (har jeg bestemt), for de er man ikke allergiske mot :D

Victoria
03-08-2007, 23:41
Red en sånn en da jeg var på julebord ved skeikampen. Var en hingst faktisk ;) De hadde tre stk tror jeg, en hingst og to hopper.

Liv&Lilja
04-08-2007, 01:11
Har jeg hørt om ja! Er det ikke slike som er brae for allergikere?!(eller, ikke brae, men de reagerer ikke noe særlig..) Ettellerannet med pelsen?!

Edit: Leste Hanna sitt innlegg nåja:P

MariaR
04-08-2007, 01:16
Er det ikke bashkir curly som er bra for allergikere? De med krøllete pels? :p

Ragnhild
04-08-2007, 03:21
Curly er iallefall sånn allergihest..!

jilmavi
04-08-2007, 14:49
Er det ikke bashkir curly som er bra for allergikere? De med krøllete pels? :p

Du tenkjer på American Curly Horse. Han er ikkje i slekt med basjkirhesten. Sjølv om amerikanarane framleis hardnakka insisterer på å kalle rasen Bashkir Curly eller American Bashkir Curly.

Forøvrig trur eg det gjeld alle hestar med krøllete pels, det er ein mutasjon som gjev krøller i pelsen.

jilmavi
04-08-2007, 14:51
Noen som har hørt om? Sett?

"Bashkir ponni", nei. Basjkirhest, ja. Det finst nokre oppdrettarar i Sverige. Fine hestar, ein slags mellomting mellom fjording og islandshest i storleik, utsjånad og eigenskapar. (Gangartar inkludert).

Victoria
04-08-2007, 22:15
Disse hestene er også allergivennlige, men ikke like mye som Curly`ene

Wiindy
04-08-2007, 22:31
"Bashkir ponni", nei. Basjkirhest, ja. Det finst nokre oppdrettarar i Sverige. Fine hestar, ein slags mellomting mellom fjording og islandshest i storleik, utsjånad og eigenskapar. (Gangartar inkludert).

Jaok, sorry... Men egentlig er det jo ponni siden den er så liten, selv om rasen er hesterase liksom.. Heeh..

Anniken
05-08-2007, 01:16
Det er en russiskhesterase, kjenner til en Bashkir som heter Keila
Bilde:
http://i101.piczo.com/view/o/f/h/o/o/y/p/v/t/p/d/img/i189014939_88030_4.jpg

Sirkusprinsessa
23-09-2007, 20:32
Keila er skjønn ;€ Savner henne !!!

TrineM
11-02-2008, 23:05
Bashkir er en herlig rase. De er allergi vennlige ja :D Keila, ponnien min er en bashkir. Solgt henne nå, så vist noe her inne har kontakt m henne, så si fra ;D Rasen anbefalles!