PDA

Se full versjon : Mark Rashid...

Chevaleresse
03-08-2007, 11:14
Noen her som har lest noe av Mark Rashid? Har kjøpt en bok av han som jeg leser nå... Horses never lie. Må nok kjøpe resten og tror jeg....

Hjemmesiden hans finner man her (http://www.markrashid.com/)

Utrolig spennende å lese det han skriver. Og en liten motvekt til det som man leser oftest når man leser om NH.

Mvh Torill

Line Christine
03-08-2007, 17:20
Mark Rashid er en av mine forbilder som jeg mener har veldig mye bra å lære bort! Jeg har alle bøkene hans, og har lest dem flere ganger.

Chevaleresse
03-08-2007, 18:15
Ja. Liker veldig det at han ikke legger vekt på teknikker og utstyr men mere timing og observasjon. Skal virkelig sette meg inn i det han skriver nå utover høsten. Kanskje jeg får bukt med et par små issues jeg ikke er helt fornøyd med hos mine egne hester. Får jo mye større mulighet til bare å sitte hos hestene å observere dem nå som jeg har dem rett utenfor vinduet.

Det han skriver får meg til å tenke litt på hvordan det var når jeg var ung og uerfaren hestejente faktisk, og kunne sitte utenfor gjerdet til hestene og studere dem i timesvis. Håndterte da både hingster og unghester og hadde aldri noen episode der jeg følte meg uttrygg med hestene. Kanskje fordi jeg var så mye sammen med dem uten å sette noe krav til dem?

Leser og funderer videre...:)

Mvh Torill

anita&el-key
14-08-2007, 13:48
Er enig i at Mark Rashid er en strålende forfatter som har mye bra for seg. Har ikke lest alle bøkene enda, men det kommer jeg til å gjøre:)
Synes også at Wyatt Webb og Chris Irwin har noe å bidra med på litteratursiden når det gjelder forholdet mellom hest og menneske.

Chevaleresse
14-08-2007, 14:33
Åååhh...

Har lest ferdig boken nå... Gleder meg til finansene godkjenner å kjøpe resten!

Etter min mening burde det vært obligatorisk å lese for enhver som tenker på å skaffe seg hest. Han beskriver så godt dynamikken i hesteflokken og hvordan de forholder seg til hverandre. Og hvordan han gjennom disse observasjonene gjør seg opp en mening om hvem han ønsker å være for hestene.

Passive leadership ( så langt jeg har forstått det til nå...)går ut på å være den stille lederen som avgir trygghet og som ikke angriper, men leder ved å være et godt eksempel. Meget konsekvent i sine reaksjoner, og en hesten kan sette sin lit til vil ta gode avgjørelser. Når man leser en del tråder får man jo inntrykk av at hester er dyr som hele tiden må settes på plass, vises sin posisjon osv. Men hester er generelt et veldig fredselskende dyr, som aller helst bare vil gli inn i resten av flokken. Med noen unntak selvfølgelig.

Vil på det varmeste anbefale ALLE til å lese noen av bøkene hans. Er det noe som er oversatt til norsk forresten?

Mvh Torill

Hanna
14-08-2007, 23:07
*skrive på ønskelisten*

KatrineB
15-08-2007, 02:18
Er bøkene kun å finne på engelsk? Har ei bok av Pat Parelli på engelsk, og synes det er litt for tungt:cool:

anita&el-key
15-08-2007, 11:19
Er bøkene kun å finne på engelsk? Har ei bok av Pat Parelli på engelsk, og synes det er litt for tungt:cool:

Det er en vanesak å lese på engelsk, hvis man bruker litt ordbok og litt god tid i starten, så tar det ikke lang tid før det går av seg selv;)

SiljeE
16-08-2007, 14:15
ikke alle bøkene er på englsk da, har en bok på norsk jeg av han.
Jeg synes han er veldig flink jeg.

KatrineB
16-08-2007, 15:46
Kanskje jeg kan kjøpe ei på norsk og en annen på engelsk. Får jo trent engelsken, ikke så dumt det heller :) Hade vert fint å fått det til en vanesak da :D

Line Christine
17-08-2007, 00:33
Mark Rashid er faktisk VELDIG viktig å lese for å forstå hest!
Dessuten skriver han gapskrattende og tåredryppende godt...

Line.

LisaFi
17-08-2007, 01:40
... Og hvor finner man herligheten på Norsk/svensk/Dansk mon tro? :)

Chevaleresse
17-08-2007, 18:40
Her er en bok som er oversatt til norsk i allefall. (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=148144&rom=MP) Bokkilden som selger den, sikkert noen flere også. Anbafaler allikevel å lese på originalspråket jeg da. Ikke noe vanskelig språk i bøkene heller, men jeg leser jo mest engelsk da...

Mvh Torill

Hanna
03-12-2007, 22:29
hvis jeg skal kjøpe en bok av ham, hvilken da? Horses Never Lie som ble nevnt over her?

Chevaleresse
03-12-2007, 22:56
Begynn med en og jobb deg gjennom flere etterhvert;) . HAr ikke lest alle, så kan ikke anbefale en bok overfor den andre.

Mvh Toril

Musical Missile
05-12-2007, 11:38
Har lest ei bok ab Mark Rashid og sjelden blitt mer positivt overrasket over en bok! Alt virket så logisk, liksom hvorfor har man ikke gjort slik før?! Den jeg leste var på norsk og het "Med tanke på hesten" . Vet at Sissel Grana selger denne på nettbutikken sin på www.dyrekommunikasjon.no, boka er på norsk og veldig lettlest.

LisaFi
05-12-2007, 20:26
Jeg har sett litt forskjellige folk på dvd, Pat P, Ken Faulkner, Div Lyons etc.
Er veldig nyskjerrig på å prøve å finne nyansene i hva de forskjellige gjør FORSKJELLIG!

Hvordan skiller Mark Rashid seg ut? :)

(Må vite litt før man evt investerer... ;) )

Chevaleresse
05-12-2007, 22:32
Vanskelig å forklare egentlig... Men mange trenere fokuserer jo på at man må være alfa for å være hestens leder. Det gjør ikke Mark Rashid. Han mener at en god leder leder hesten ved å være et godt eksempel, ta riktige avgjørelser for flokken osv, ikke den som hele tiden flytter på de andre hestene og får dem til å føle seg underdanige ved enhver anledning. Han beskriver også veldig godt de ulike typer hester og hvordan de reagerer på hverandre og mennesker rundt seg. Han legger ikke vekt på hvordan man som menneske kan dominere hesten, men fokuserer på hvordan man som menneske kan få et godt forhold til hestene sine bygget på gjensidig respekt og forståelse. Ser når jeg skriver dette at det lett kan oppfattes som bløthjertet svada det han skriver, men det er det ikke i det hele tatt.

Det står vel endel filosofi på websiden hans mener jeg å huske., kan være et fint sted å begynne å forstå litt av det han vil ha frem.

Bøkene er skrevet som fortellinger og refleksjoner, og er ikke steg for steg beskrivelser av teknikker og utstyrsbruk og sånt.

Ble dette forståelig tro?

Jeg er i allefall helt sikker på at om jeg bare kunne velge EN NH "guru" å lese, så hadde det vært Mark Rashid.

Mvh Torill

Line Christine
06-12-2007, 08:44
Mark Rashid er ekspert på å vente ut hesten..
Han tar den tiden det tar, helt enkelt.
Med den roen i seg, så får han alltid til det han ønsker til slutt.

En som har vært på clinic med han sa at gresset bokstavelig talt grodde mens de ventet på at hesten skulle velge å gjøre det han ba om..

Jeg har de fire første bøkene hans, og mangler de to siste. Skal kjøpe meg til jul, tenkte jeg.. Den norske Med tanke på hesten, er oversatt fra Considering the horse. Den handler endel om "passivt lederskap", noe som jeg overhodet ikke forstod noe av da jeg hørte om det første gangen. En leder skal da ikke være passiv!? Derfor var jeg litt kritisk til budskapet da jeg satte igang å lese.
Siden han bruker mange eksempler og historier, så får en praktisk beskrevet hva han snakker om. Det gjør det enklere å forstå.
De som leser engelsk finner massevis på www.amazon.com og ellers finnes som sagt den ene boka på norsk.

Line.

LisaFi
06-12-2007, 15:42
Høres veldig spennende ut! Sikkert flere her som har lest mine innlegg angående endel av det som ofte omtales innen "NH" ordelag, så jeg er ikke udelt verken kritisk eller positiv. Men jeg synes (I tillegg til det at hesten skal lystre/la seg styre av menensker på en trygg måte, selvfølgelig...) at det å ta vare på psyken og selvoppholdelsesdriften til hesten, evnen til å være selvstendig og ta avgjørelser når dette blir overlatt til hesten er viktige ting å ta vare på når man trener hester.

Kanskje er Rashid stedet for meg å begynne om jeg skal lese slik litteratur, da?

Chevaleresse
06-12-2007, 16:15
Rashid tror jeg kan være en ypperlig innfallsvinkel for deg ja LisaFi. Forsåvidt for alle andre også;) .

Mvh Torill

inaw
17-12-2007, 20:39
Mark Rashid er et av mine forbilder innen hesteverdenen, og han skriver utrolig bra! Har ikke lest alle bøkene hans enda, men det må jeg vel se å få gjort noe med... :)

Klara og Trico
23-12-2007, 00:21
Høres utrolig intresangt ut. Den boka på norsk må jeg nok få tak i i løpet av vinteren.

absinthe
20-01-2008, 00:27
hmmm. vekket min interesse iallefall! tror jeg skal investere litt :)

RenateSJ
20-01-2008, 00:44
Tror det kunne vært noe for meg. Begynner å bygge seg opp med "faglitteratur" om hest nå, som jeg ikke har fått roen til å konse på. Men skader ikke å ha de klare ;)

Kaja
20-01-2008, 02:13
http://uk.youtube.com/watch?v=9j0Z19IhgPA

Denne videoen digger jeg, og han er jo litt med her. :) Er det en fyr jeg kommer til å like skriftene til? =)

RenateSJ
20-01-2008, 02:21
http://uk.youtube.com/watch?v=9j0Z19IhgPA

Denne videoen digger jeg, og han er jo litt med her. :) Er det en fyr jeg kommer til å like skriftene til? =)

vet jeg er OT nå. Me hvor kommer denne ut?

Hanna
20-01-2008, 20:57
oj, den videoen så kul ut...

Kaja
21-01-2008, 08:49
De begynte å filme i juni og filmen/dokumentaren slippes i løpet av vår 2008. Vet ikke om den kommer ut her, men blir jo sikkert mulig å bestille uansett. Sikkert noen som kommer til å ta den inn. :) Gleder meg!

Chevaleresse
21-01-2008, 16:56
Spennende! Satser på at Hansi tar den inn, han har jo Nevzorov og Hempfling filmene for salg fra før.

Gleder meg til denne filmen kommer ut!

Mvh Torill

Hetja
27-01-2008, 23:30
den boken horses never lie. Finnes den på norsk eller er den bare på engelsk? :)

Natalie_s
28-01-2008, 13:33
Har "Horses never lie" på nattbordet akkurat nå;) Ikke kommet så langt ennå da, men spennende lesing. Har også boka "Med tanke på hesten", men ikke rukket å begynne på den ennå.

Hetja
01-02-2008, 13:46
finnes den bare på engelsk eller ?:P hehe

Natalie_s
01-02-2008, 16:41
Bokkilden har den bare på engelsk ihvertfall..

Randi M
07-03-2008, 10:13
Har "The heart of passive leadership" på nattbordet jeg ;P Skikkelig bra bok, fikk meg til å tenke litt. Har "prøvd" det og må si jeg ser meg ganske enig i det meste, fikk noen egne tanker om ting utifra det også.