PDA

Se full versjon : Ina og Braute i sprang!

Ina&Gydja
02-08-2007, 22:48
Sletta

Mari
02-08-2007, 23:02
Synes du har litt lange stigbøyler jeg. Ellers synes jeg det så fint ut, du er flink til å se framover!

....Men jeg vill vært forsiktig å hoppe for mye og for høyt, hesten er jo bare 3 år.

Ina&Gydja
02-08-2007, 23:04
Ja, jeg vet han er tre år. Det går jo an å hoppe, om man ikke hopper så mye og høyt...! Vi hoppet jo ikke så høyt heller.

Mari
02-08-2007, 23:09
Jeg er ikke fan av å hoppe med unge hester av den rasen uansett jeg, venter heller til de er 4-5 år.

Men det var ikke det tråden handlet om, beklager. Dere var flotte sammen :)

Ina&Gydja
02-08-2007, 23:10
Jeg er ikke fan av å hoppe med unge hester av den rasen uansett jeg, venter heller til de er 4-5 år.

Men det var ikke det tråden handlet om, beklager. Dere var flotte sammen :)

Ja...

Takk :)

Alice
02-08-2007, 23:11
Ville bare svare kort: Jeg er eni med mari, villet ikke hoppet før 4-5 år. villa heller løshoppet uten rytter. ellers var dere fine sammen

Wulfi
02-08-2007, 23:31
Spesielt på det siste bildet synes jeg du har hendene alt for langt frem.
Søt hest anyway.

Lucinda
03-08-2007, 01:21
Hadde det vore min hest hadde eg vore rasande mildt sagt. Eg blir oppgitt eg Ina. Mine hester på den alderen er så vidt sittet på.

Ja dei blir trent, og handert mykje frå dei er unge. Eg jobber med hestene mine frå dei er føl. Men nei eg rir svært lite på dei i den alderen der. og det har eg stor tru på att eg har igjen for når årene går. Eg er ikkje i mot att hesten blir trent, dei bør være i bevegelse og aktivitet frå dei er unge, men ridning er belastande speseilt når dei er så unge uansett om dei har vore køyrde ei stund.

Hoppe skal man ikkje gjere med ein unghest før den er godt balansert i galoppen og ein 3 år gamal hest skal ikkje være så mykje trent enda etter mi meinig.

Sorry eg berre måtte..........

Ingvild
03-08-2007, 01:24
Må seie meg einig med Lucinda her eg altså.. Ville ikkje ha gjort mykje meir enn å sitte på hesten når den var tre, og til vinteren begynt å skritte litt.. Det er så mykje anna ein kan gjere med hestane, så kan ein vente litt ekstra med å ri.

Ina&Gydja
03-08-2007, 01:45
Ja, eg er ekstremt klar over dette..
Men det var uansett ikkje det som var hensikta med denne tråden heller, så eg sletta den like godt.. Det blir ikkje rettferdig mot eigar heller at eg legg desse bilda ut her..

Desse bilda blei tatt før eg og eigar i heile tatt var klar over at dykk ville reagere slik, så unnskyld. Eg trur eigar er klar over at det ikkje var bra og ho skal no prøve å ta det litt roleg med hesten sin..

Tornado
03-08-2007, 01:48
Går ikke ann å bare slette tråden fordi du får litt kritikk, det må man nesten regne med.

Ina&Gydja
03-08-2007, 01:50
Går ikke ann å bare slette tråden fordi du får litt kritikk, det må man nesten regne med.

Jo, det går an å slette tråden når ein får litt kritikk, iallefall når det er feil kritikk!

Tornado
03-08-2007, 02:02
Jo, det går an å slette tråden når ein får litt kritikk, iallefall når det er feil kritikk!

Ikke ta deg så nær av det, man lærer jo bare av det.

Ingvild
03-08-2007, 02:05
Så vi skal berre halde kjeft om meiningane våre då, fordi nokon kan ta seg nær av det?

Ta heller til dykk kritikken og tenk over dette neste gong ;)

Tornado
03-08-2007, 02:10
Ja, enig med Ingvild. Det er kanskje pinling å få kritikk, men tror nok ingen tenker stygt om deg av den grunn. Man lærer jo som sagt bare av det, for meg er det derfor jeg er på forumet i det hele tatt, for å lære av feil, få tips og utveksel erfaringer.

Ina&Gydja
03-08-2007, 02:10
Nei, det var ikkje det.
Eg vil ikkje øydelegge for eigaren. Derfor sletta eg.

Slikt kan fort kome ut som stygge rykter, og det vil eg aller helst ikkje skal skje! Eg la ikkje ut denne tråden for at eg og eigar skal bli kritisert for å ri ein for ung hest.. Det var absolutt ikkje meininga..
Her er det jo snakk om "livet" til ein hest sant, så det blir ikkje det same som at eg får kritikk for f.eks. sitsen min..

Eg tar meg veldig nær av ting, og det har sine grunnar.

Tornado
03-08-2007, 02:11
Men det burde du kanskje tenkt på før du la ut innlegget? ;) Legger du ut her, må du regne med å få kommentarer på alt det nå måtte være. Ingen sier ting for å være stygg med deg.

Ina&Gydja
03-08-2007, 02:13
Men det burde du kanskje tenkt på før du la ut innlegget? ;) Legger du ut her, må du regne med å få kommentarer på alt det nå måtte være. Ingen sier ting for å være stygg med deg.

Ja, eg veit... Sorry!

Nei, det veit eg jo, men eg vil ikkje øydelegge for eigar..

Tornado
03-08-2007, 02:15
Ok ok :)

Ina&Gydja
03-08-2007, 02:25
Det kan bli stygge rykter om sånt og det vil eg aller helst unngå..

Tornado
03-08-2007, 02:27
Hmm, blir jo ikke nødvendigvis det da. Trenger ikke bry dere om det uansett. Eier har hørt hva folk sier om dette, ja? Da har jo hun også "lært" og fått tenkt seg litt ekstra om :)

Tror ikke du skal beskymre deg, alle gjør feil.

Ina&Gydja
03-08-2007, 02:29
Får håpe det går bra...

Katrinesf
03-08-2007, 03:26
Jeg fikk ikke sett noen bilder jeg :(
Litt dumt å slette innlegget selvom noen kritiserer..
Selvom jeg egentlig irriterer meg grenseløst over folk som drar opp andre ting i tråden, enn det trådstarter ber om...

Det var sikkert en fin hest :)

Tornado
03-08-2007, 03:36
Hadde hatt veldig lyst å sett bildene jeg også.

Ina&Gydja
03-08-2007, 11:11
Jeg har ikke så lyst å legge de ut igjen... Folk begynner jo bare å mase om at det var helt feil å hoppe med han og han burde ikke blitt ridd på i hele tatt og blabla..

MariaR
03-08-2007, 14:55
Bildene var av en fjording med ei jente oppå som hoppa noen hinder på max 60 cm.

Tornado
03-08-2007, 16:13
Ina, det er sikkert ikke alle som mente det var feil :) De sa vel bare hva de ville gjort og ikke.

Ina&Gydja
03-08-2007, 18:05
Jeg følte det som at de "klaget" på meg fordi jeg red sånn på en 3-åring.. :roll:

Menmen :p

Tornado
03-08-2007, 18:07
For en stund siden var det jo en tråd her om en 3 (eller 4åring) som gikk 1m bane eller noe i den dur. DET er noe helt annet enn å hoppe engang i ny og ne.

Ina&Gydja
03-08-2007, 18:09
Jo, det er jo det...
Men det er jo like ille å i hele tatt ri på en tre-åring her vettu... :roll:

Takk for støtten, Tornado :klemme:

Tornado
03-08-2007, 18:11
Da kan folk få peppre meg også. Jeg trente og red inn en 3 år gammel kaldblodsmerr.

:mose:

Ina&Gydja
03-08-2007, 18:13
Åå... ;)
Nei, jeg vet ikke hva jeg skal tro.. :p

Tornado
03-08-2007, 18:23
Hun var vel ikke så langt unna 4 da. Hadde ei til å raspe tennene hennes, hørte med han samtidig hva han synes den gang. Han mente hun hadde utviklet seg ganske bra og allerede satt litt riktige muskler.

Tror det er litt individuelt også.

Ina&Gydja
03-08-2007, 18:39
Ja..
Alle hester er jo ikke like, så man jo se det litt an, men uansett så blir det feil å si at man ikke kan ri en hest på 3 år bare fordi han er det. Det kommer jo an på hesten.. ;)

Tornado
03-08-2007, 18:40
Yes. Noen utvikler seg fortere enn andre :)

Alice
03-08-2007, 18:43
det er mange folk som trur att hesten min er 12-13 år, men så blir hun berre 5 år i mårgen:)

Ina&Gydja
03-08-2007, 18:44
Jeg synes at den hesten jeg red er voksen for alderen. Han klarer mye til å vere så ung..

Tornado
03-08-2007, 18:45
Siden denne tråden allerede er litt "ødelagt", kan ikke du legge inn bilde av hesten din selgesetlucky? Nyskjerrig.

(..Hva heter du foresten..?)

Alice
03-08-2007, 18:52
Jeg heter Alice:)
Nor vi hopper eller?

Tornado
03-08-2007, 18:53
Ok, greit å vite :-)

Samme om dere hopper eller ikke. :)

Alice
03-08-2007, 18:54
http://www.hestemarked.no/vip/56482/Bilde069.jpg

Tornado
03-08-2007, 18:56
Hmm.. Så ikke så gammel ut.

Alice
03-08-2007, 18:57
men jeg mener oppførselen hinna:P :lol:

Tornado
03-08-2007, 19:01
men jeg mener oppførselen hinna:P :lol:

Begynte å lure ;)

Alice
03-08-2007, 19:03
hehe. begynt og lure på hvorfor du sku ha bilde av ho fordi du va nyskjerri. hehe:D

Mari
03-08-2007, 19:52
Kjære vene da.. Jeg er helt enig med de andre her, en fjording skal ikke hoppes med som 3 åring - mener jeg. Den bør max ries noen dager i uka, uansett hvor fornuftig, sterk og arbeidsvillig den er. Man kan angre stygt på det siden.

Lucinda
03-08-2007, 22:18
Det er stor forskjell på å begynne å ri inn ein hest og å ri den fleire ganger for dag. Galoppere etc.

Og så mange bilder eg har sett i det siste av Braute som hopper hinder så er det ikkje ein gang av og til han hopper. Ikkje min oppfatning i allefall.

Skal man ha ein hest man vil ri mykje på bør man kjøpe seg ein hest som er litt eldre enn 3 år.

Eg seier ikkje dette for å være stygg. Eg seier det fordi eg meiner dette ikkje er riktig trening av ein hest. Og att eg håper dykk tar til fornuft. Men det får være opp til dokke sjølv. Dokke gjer uansett som dokke vil. Eg tenker på hesten og dens beste.

Eg meiner ikkje dokke skal la være å trene hesten, men at det finst andre måtar å trene ein så ung hest på slik att man kan trene den sterk til å tåle belastninga av å bli ridd og hoppa med når den tida kjem.

Ina&Gydja
03-08-2007, 22:34
Ja, det er greit nok at man bør ta det roleg når hesten er så ung.
MEN det finnast det nokon reglar for når ein hest er sterk nok?? Nei det trur eg ikkje.
Den hesten er ganske stor for alderen og veldig sterk også. Helgvild er ikkje på langt nær så sterk som han er, endå ho er eitt år eldre.

Som sagt tidlegare, det kjem heilt an på hesten!

Mari
03-08-2007, 22:40
Ja, det kommer ann på hesten, men en treåring kan være aldri så sterk, og likevel være ikke ferdig utviklet i kropp og sinn. Kjøring er en ting, men en hest trenger - etter min mening - en stund på å venne seg til rytter og til å bygge opp musklene i ryggen og resten av "ridemusklene" før den settes i jevnlig trening. Etter hva jeg har skjønt er ikke den hesten der ridd så lenge.

Ta kritikken positivt, og tren heller hesten på andre måter :)

Ina&Gydja
03-08-2007, 22:43
Ja, det kommer ann på hesten, men en treåring kan være aldri så sterk, og likevel være ikke ferdig utviklet i kropp og sinn. Kjøring er en ting, men en hest trenger - etter min mening - en stund på å venne seg til rytter og til å bygge opp musklene i ryggen og resten av "ridemusklene" før den settes i jevnlig trening. Etter hva jeg har skjønt er ikke den hesten der ridd så lenge.

Ta kritikken positivt, og tren heller hesten på andre måter :)

Ja.. Eg trur eigar har skjønt det at han ikkje bør ridast på så mykje no, det har eg også.
Eg prøvar berre å forsvare meg sjølv litt (som eg alltid gjer :roll: ). Men som sagt før, så blei desse bileta tekne før vi viste kva dykk meinte om slikt.. Vi har nok sikkert blitt klokare..

Tornado
03-08-2007, 22:52
Jeg tror hun har skjønt poenget deres nå. Det er ikke noe vits å gnåle mer om det her.