PDA

Se full versjon : Nettmøtet til MontyR på hest.no

RenateSJ
02-08-2007, 16:02
http://hest.no/nettmote/nettmote_kommende.html?nettmote.nmid=26

Unnskyld meg men... hva i allverden skulle man få ut av dette da?
Eneste svarene var: Bruk min dually grime eller kjøp min film/bok.
Sjønner jo at han ikke har tid til å svare inngående, og synes nesten det er rart at folk trodde de skulle få hjelp bare via et nettmøte.
Men... hjelp!

"Dette kan du fikse om du har en dually-grime...." oh well

Frida&Jameel
02-08-2007, 16:04
Åå, den grima er bare for at han skal tjene penger.... Grr!

RenateSJ
02-08-2007, 16:06
Det er jo ikke grima som gjør at ting funker. Det er jo handlingene og timingen. Har du ikke timingen rett fx så hjelper det lite med svindyr duallygrime

Frida&Jameel
02-08-2007, 16:07
Jepp.... Jeg mister så respekten for folk når poenget er å tjene penger, ikke å hjelpe mennesker, uansett hvor flink man er....

RenateSJ
02-08-2007, 16:08
*kremt kremt* Hjelpe hester!!! ;)

Frida&Jameel
02-08-2007, 16:08
Joa, men han skal jo lære bort til mennesker også ;)

smulemor
02-08-2007, 16:20
uff, skjønner ikke helt poenget med å legge ut dette nettmøtet jeg, konstruktive svar var det jo ikke akkurat mye av... synes dette oppstyret om den grima og resten av dilldallet er litt "opphausset" :rolleyes:

Ragnhild
02-08-2007, 17:45
Men i ett av svarene så sier han jo faktisk at man ikke må ha verken grima eller rundpaddoc for å gjøre disse tingene..

Gulponnis
02-08-2007, 17:46
Det var jo bare : I kappittel sju i boka mi kan du lese om dette osv:/

Mandarinhest
02-08-2007, 17:50
Er så glad for at rent hestevett funker bedre enn diverse "guder" og ekstrautstyr. :)

RenateSJ
02-08-2007, 18:02
Men i ett av svarene så sier han jo faktisk at man ikke må ha verken grima eller rundpaddoc for å gjøre disse tingene..

Joda, han gjør det. Men alikevel er løsningen i de andre svarene å bruke grima...

Ragnhild
02-08-2007, 18:03
Ja, for all del.. Jeg reagerte på det selv da jeg var på showet hans på aeg jeg, så jeg skal ikke si noe. Men uansett er det koselig at han tok seg tiden til å stille opp og svare litt :)

KatrineB
02-08-2007, 21:26
Selge, selge, selge.. Det lyser "dollar" ut av den mannen

Holder meg til Ole Johansen, han er flink :)

Victoria
02-08-2007, 21:45
OT: Er det mange amerikanske på hest.no? Siden det var så mange spørsmål på engelsk (som ble svart på norsk :p )

RenateSJ
02-08-2007, 21:47
Folk tenkte vel at de måtte skrive engelsk til han.
Svarene ble jo oversatt av hest.no

Ragnhild
02-08-2007, 23:44
Monty er ikke den som er kjappest på data, så det var enklere for han at det var ei som oversatte og svarte på norsk.. :)

Hanna
03-08-2007, 01:46
han svarte ikke på spørsmålet mitt.. :sad: spurte om hvordan han så på forholdet mellom hest og menneske, om han så på hesten som sin likestilte venn eller at han var sjefen og hesten hans "tjener". vet vel egentlig omtrent hva han synes om saken, men... hmf. jaja, var vel mange som spurte. for å være ærlig synes jeg han kunne svart mer inngående på noen få, i stedet for littegrann på flere.. men men.

smulemor
03-08-2007, 01:47
for å være ærlig synes jeg han kunne svart mer inngående på noen få, i stedet for littegrann på flere.. men men.

helt enig.

Ingvild
03-08-2007, 01:47
eg og..

Ragnhild
03-08-2007, 01:52
Det er jo en vurderingssak fra hans side.. Vi fikk inn over 50 spørsmål, og det er ikke mange man rekker å svare på på en time. Når vi får inn så mange er det greit å få svart på noen av dem iallefall, og vurderinga hans blei da å svare slik han gjorde på de han rakk. Dessverre var ikke det alle. Men sånn er det å være en hektisk opptatt mann ;)

smulemor
03-08-2007, 01:55
men alikevel, å omtrent bare svare "kjøp boka mi, bruk grima mi" osv gir jo ikke akkurat et bra inntrykk.

Tornado
03-08-2007, 02:38
Ja, det er sant det dere sier, var ikke spessielt mye intressangt.

Line Christine
03-08-2007, 09:25
Fra: Jessica E. - Besvart: 10:20 - 02.08.07
My horse loves to be scratched by me all over the body, and he does the same thing back to me. Just like horses do. But is this a okey thing for him to do when its me who is his leader? Should I start first, or is it okey for him to "ask" me?
He´s never aggressiv, always gentle, and truly sees me as the leader.

Svar:
Dette er ikke i orden at din hest gjør. Alle hester skal godta luften rundt mennesket. Dette er et problem hvor dually grimen er nyttig. Din hest bør lære å holde seg unna ditt personlige område.

*panneklask*
Om du ikke vil være sosial med hesten din så lar du være å KLØ DEN, da!!!
Det er jo normal sosial adferd som styrker båndet individene imellom, og høl i hodet å drive med om en ikke er sikker på lederrollen sin annet enn at en brått lurer på om en er leder eller ei når en tar seg sjøl i å være hyggelig mot hesten og den er hyggelig tilbake. *panneklask igjen*

Også komme trekkende med tvangsgrima si som svar på det i tillegg!
Oh... My... God...
Goddag, mann. -Økseskaft!

Kurre
03-08-2007, 09:53
Du hellige...er det blitt sånn nå at man ikke lenger kan bruke sunt vett om ikke en eller annen NH-gud/guru har sagt at SLIIIIK skal det gjøres?

GUD! Hr så og slik har ikke sagt at jeg kan tørke meg i r**a når jeg har vært på do,så det er jammen best jeg lar vær...

*Ikke vite om jeg skal le,gråte eller spy,så jeg klasker meg litt i panna sammen m Line*

RenateSJ
03-08-2007, 09:57
Klasker litt sammen med dere!

SOL P.R.E.
03-08-2007, 10:11
Det er vel egentlig ikke mulig å besvare slike spørsmål korrekt, man bør vel i alle tilfeller se hest/eier sammen.
Men det er jo sant som Monty skriver, alt er beskrevet i boka "Fra mine hender til dine". Ord for ord. Hvorfor bruke masse tid på å gjenta det som står skrevet der?
Ok, han skjønner seg på markedsføring, har jobbet seg opp her i livet og har vel derfor skjønt det med å tjene penger også. Men jeg klarer ikke helt å se så mye galt i det.
Mange av de beste trenerne (uansett gren) vil ALDRI røpe sine hemmeligheter, og kommer bare med svada hvis noen spør. De holder sine kort tett inntil brystet.
Monty gjør ikke det, og med sine bøker gir han andre muligheten til å dra nytte av sine kunnskaper.
I Norge har vi så lett for å mislike folk som tjener penger. Jeg syns Monty har vært flink som har produsert bøker og filmer, og bygd opp det nettverket verden rundt som han har gjort.
Jeg er ikke overimponert over hva han viser på sine clinics, pga at det er for kort tid. Men jeg er overbevist om at denne mannen sitter inne med mye kunnskaper som vi andre kunne hatt godt av. Hans resultater som trener sier vel sitt.

I grunn er jeg ikke særlig begeistret for slike nettmøter, det kan være skummelt å gi råd den ene eller andre veien, uten å vite hvem du gir det til.

Line Christine
03-08-2007, 10:32
Det er vel egentlig ikke mulig å besvare slike spørsmål korrekt, man bør vel i alle tilfeller se hest/eier sammen.
Men det er jo sant som Monty skriver, alt er beskrevet i boka "Fra mine hender til dine". Ord for ord. Hvorfor bruke masse tid på å gjenta det som står skrevet der?
Hvorfor stille til nettmøte for å gi svar på spørsmål i det hele tatt?

Spørsmålet om kløing er veldig enkelt å besvare, og dually grime har NULL OG NIKS med saken å gjøre..

SOL P.R.E.
03-08-2007, 10:59
Hvorfor stille til nettmøte for å gi svar på spørsmål i det hele tatt?

Spørsmålet om kløing er veldig enkelt å besvare, og dually grime har NULL OG NIKS med saken å gjøre..

Han er da bare høflig og svarer ja på henvendelse fra hest.no. Tviler på at han har tatt kontakt og spurt om å få være med :)
Ang kløing er det kanskje lett å svare på, men spørsmålet i seg selv var ikke særlig gjennomtenkt. Dumme spørsmål får som regel ikke bra svar. Det er lov å bruke hodet selv også.
Og ja, dually-grimen kan nok brukes til dette også, selv om den ikke har noe med kløingen i seg selv å gjøre. Selv har jeg aldri brukt dually-grimen, men jeg forstår poenget. I Norge er det jevnt over et ganske sløvt hestehold når det gjelder håndtering fra bakken. Det skader ikke at hestene har respekt for mennesker på bakken, og for mange er nok en instruksjonsdvd og en slik grime en god løsning.

RenateSJ
03-08-2007, 11:11
Altså, alle spørsmålene var jo dumme nesten da. Hallo. Det er et nettmøte, ikke et kurs.
Hadde trodd folk ville spørre litt mer om han og hans arbeid osv. Ikke spørre hva de skal gjøre med hesten som ikke vil løfte beina.
Sjønner at han ikke kunne svare så godt. Men hele greia er jo at duallygrima er ikke sååå hokuspokus. Du kan få samme resultatene uten å bruke snurpebånd på nesa...

Hanna
03-08-2007, 22:29
skjønte ingenting av det.

jeg synes Monty helt klart har mye for seg, og jeg er veldig glad for at han fikk mange hestemennesker "opp av jorda" og til å tenke nytt. jeg selv begynte å tenke mye mer fra hestens synspunkt osv etter å ha vært på en av demoene hans, selv om jeg ikke akkurat brukte hans metoder til punkt og prikke. men det er vel ingen tvil om at han ikke akkurat sitter på "fasiten".

Line Christine
04-08-2007, 03:21
Sitat:
I have a young tinker mare. We have a good conektion,I feel. But its something I dont understand,when she walk behind me,she have never tried to jump on me,try to bite me,and she acsept me,but here ear,they are beding backwards and she kind of lay down here neck/stretch here neck. Why is that?
Keep on your good work

Svar:
Dette er et perfekt eksempel med hva jeg mener når jeg sier at feilene vanligvis kommer fra mennesket. Når dette skjer det er nesten alltid fordi folk bruker menneskeøynene feil. Om du drar hesten til deg med dine øyne mot hestens øyne og dine skuldre er rett mot hesten da kan du lett få denne reaksjonen. Det er ikke en korrekt måte å bruke hestens språk.

Denne skjønte jeg ikke helt.. hesten min går gjerne sånn den å,men lavt hode og øralitt på snei og passe lav fart.. synes han ser litt "layd back" ut,liksom "vil helst ikke opp fra beite".. men hang meg litt opp i Det er ikke en korrekt måte å bruke hestens språk

*gruble*

Hvordan oppfattet dere det svaret?

STØNN!!!
Kan ikke mannen elementære signaler??

En hest som går bak lederen bruker øyne og ører for å følge med bakover. Er hesten avslappet har den hodet lavt. Dersom den oppfatter en lyd eller uventet bevegelse vil hodet gå opp samtidig som den vil legge til en sidebevegelse for å fokusere nærmere på en eventuell trussel den observerte.
Hva fanden har det med menneskets signaler å gjøre?
Nei ærlig talt!

Holbytla
04-08-2007, 03:57
Njoojo, har det blitt allment å disse Monty Roberts eller? Er "vi" så mye flinkere nå? Er alt "sunt hestevett" selvsagt? Snodig gitt, at det ikke var nevnt for en sånn 10, 15 år siden? Skal det være sånn at man ikke skal kunne tolerere ens mening eller kunnskap på grunn av videoer, grimer eller show, eller inntekt? Er det noen som bare simpethen sluker en guru uten videre? Jeg vil tro at de fleste som interesserer seg for hester ikke stopper der, men sniffer seg videre. Greitgreit, NHstæsj har muligens tatt overhånd, men er det virkelig ikke noe å lære? Er vi alle naturtalent som bare kommuniserer ivei med hesten og lærer av den?

Tror ikke jeg. Det kan ikke være sånn at noen bare _er_
hestemennesker og andre ikke. Hvis det er sånn, ja, da har vi andre noe å lære av sånne som MR og mange andre. Og at de tar penger for det, det hefter meg ikke overhodet. Jeg vil da bli flinkere? Jeg betaler for kompetanseheving. Om jeg til syvende og sist ikke er helt enig eller vil gjøre det akkurat sånn, jah, da har jeg muligens fått nok kompetanse til å gjøre det da.

Kall meg steinhakka dum, men for meg nesten er ingenting elementært eller selvsagt når det gjelder hester eller noe annet for den saks skyld. Det må da læres, må det ikke? Fra noen, til noen? Eller skal bare begavede naturtalenter holde på med hest? Ikke at jeg sier MR kan ta feil. Det kan han nok, i likhet med mange med han. Eller han kan ha nesten rett, og så kan andre ha nesten rett. Jeg tror ikke noen har _helt_ rett.

Den der kløingen tilbake kunne jeg godt tenke meg å diskutere videre; er det bra eller ikke?

Mvh Holbytla

RenateSJ
04-08-2007, 08:18
Finnes kløtråd et sted fra før Holbytla ;)

Ingen av oss sier at vi kan alt eller ikke trenger sånne som Monty. Men han her har en såpass spesiell måte å selge seg selv på at det blir helt feil.
Om jeg er enig i det han sier eller ikke har lite med saken å gjøre- det er aller mest det at han er så mye mer kommers enn mange andre. (joda, Pirelli har mye fancy duppeditter han og).

Line Christine
04-08-2007, 09:40
Å betale for kompetanseheving er én ting. Å kjøpe ei grime er noe annet. Det er utstyrskjøp. Å deretter bli fortalt at denne grima fikser alle problemer vil si at denne ultra flinke mannen mener vi ikke trenger kompetanseheving bare vi kjøper hans utstyr.. Realiteten er nemlig at vi ikke trenger slikt utstyr om vi har kompetanse.

RenateSJ
04-08-2007, 09:48
ah, Line fikk frem det jeg prøver å si. Sånn omtrent :)

SOL P.R.E.
04-08-2007, 13:27
Men spørsmålet fra tinker-eieren kan da oppfattes på to veldig forskjellige måter også. Noen her har oppfattet det som om hesten går avslappet med hodet senket, og ørene ut til sidene/bakover (for å lytte, eller slapper av?).

Slik jeg leser spørsmålet, virker det som om hesten legger ørene rett bakover (hun skriver jo det?) og strekker på nakken etter henne. Men at hesten ikke er nær henne. Jeg synes ikke det er greit at en hest legger ørene bakover mot meg? Men det er vel her det er vanskelig med å besvare spørsmål over nett, for det er jo umulig å vite om hesten har ørene flatt bakover som i sint, eller om den bare har ørene slapt ned. Men hun skrev bakover, og det er sånn jeg tror Monty oppfattet det også.

Line Christine
04-08-2007, 15:29
Flate ører/pinned ears er noe annet enn ears bending backwards.
Det betyr jo at ørene er vridd forbi midtstilling vekk fra personen som leier henne bare. Jeg tror at vedkommende som skrev dette ikke er stødig nok i engelsk til å bruke korrekt betegnelse. Sannsynligvis mener hun "pointing" i stedet. Om hesten strekker hodet mot henne trenger det ikke ha noe aggressivt over seg, for hesten er ung og kan ønske å sniffe litt ekstra på eieren der de går og tusler.
I tillegg beskrives hestens personlighet som snill og grei uten frekkhet.
Dersom vi ikke snakker firbeint variant av Dr. Jekyll og Mr. Hyde, så tror jeg neppe det er trussel vi snakker om fra denne hoppa.

Å svare at "dette er feil bruk av hestens språk" blir høl i hodet når jenta sier hun LEIER hesten, og dermed går foran. Har ikke sett noen leie hesten sin ved å rygge med front mot hesten hele veien noen gang..

Mvh Line.

Maya
04-08-2007, 15:43
Selge, selge, selge.. Det lyser "dollar" ut av den mannen

Nåja, det er faktisk levebrødet hans da.. så jeg ser ikke noe problem at han har sin egen kolleksjon av "stuff". Folk velger jo om de vil kjøpe eller ei, så.. :)

Ellers synes jeg IreneA har mye fornuftig å si.:dusk:

Anne&gneistene
05-08-2007, 22:47
Jeg liker virkelig ikke måten han bruker horsemanship som en "salgsvare"... Kjøp boken min og Dually grimen, så får du kurert alle problemene mellom deg og hesten.. Nei, jeg har aldri vært noe fascinert over Monty...

Marte+Quicky
05-08-2007, 23:01
Orka ikke lese gjennom alle svara hans, synes det eneste han sa var "det står der og der i boka mi", men jaja. Vet ikke helt hva jeg synes om han ennå...