PDA

Se full versjon : Bedekke med varmblodstraverhoppe

Sider : [1] 2

Ragnhild
01-08-2007, 15:58
Finnes det andre raser enn varmblodstraver man lovlig kan bedekke med ei varmblodstraverhoppe? Hørte akkurat av veterinæren nå at det ikke var lov å bedekke med varmblods ridehest lengre, så er det noe annet hun kan bedekke med slik at det blir lovlig?

Og om ikke, har dere tips til varmblodstraver-hingster som er mer "ridehester" enn travere? Jeg prøver HARDT å få hu til ikke å bedekke bare for å få et føll, men jeg mistenker det er det som kommer til å skje.. Hun vil ha ridehest, og hun vil ha etter sin egen traver. Så hvis hun bestemmer seg for varmblodstraver vil hun ha en med "steg" som har potensiale for å bli ridehest.

..jeg prøver bare mitt sterkeste for at hun ikke bare skal sette hoppa bort til nabohingsten som sikkert vil godta det for "han godtar det meste for litt penger"..

..det er litt annerledes syn på ting her på "bygda" enn hva jeg er vant med.. sukk..
Tips?

Kurre
01-08-2007, 16:03
Veeel....om man absolutt vil...så kan man vel bruke noe sånn pintosak?
Da blir det papirer på det mener jeg?

Feks den...*tenke*...Black Jack eller noe sånt?

Lopke
01-08-2007, 16:07
har det vært lov noen sinde å bruke NV på traver da??

lillekira
01-08-2007, 16:09
Hmmm,var ikke det rart da? Varmblods-traver og varmblods-ridehest er vel ikke to forskjellige raser er det det?
For det blir jo liksom alltid spurt på hvorfor det er viktig for folk å fremheve at de har varmblods-ridehest,og ikke varmblods-traver.
Trodde det var samme rase jeg:confused:
(Men avlet for trav og riding selvsagt) Men jeg trodde varmblods var varmblods jeg da.
Der ser man hvor feil man kan ta:)

Og man kan da bruke fullblods og varmblods,og det blir godkjent?

Kurre
01-08-2007, 16:16
Varmblodstraver er en travhest...type RexRodney og slikt...
Varmblods ridehest er type...*tenke*...sånne som hopper hindre og traver på stedet på Eurosport.
Temmelig forskjellige ting.

Varmblods ridehest kan krysses med det meste (ihvertfall ikke langt unna også må det være godlkjent for den typen avl) traveren derimot mener jeg det er bare traverer også pintoer da...mulig det er lov med enkelte av de andre amerikanske rasene,de gjør jo så mye rart borti der!

insolita
01-08-2007, 16:26
varmblodstraver og varmblods ridehest har aldri vært lov til å blande.

Varmblodstraver kan kun bedekkes med varmblodstraver med visse unntak. Gamblers Blackmale er mulig å benytte, MEN hesten får ikke norske papirer. Den blir registrert i et tysk register og vil f.eks aldri kunne bedekkes med NV og få NV.

Muligens et par flekkeeiere til som har gjort det på den måten, men i all hovedsak er det Blackmale blodseierene går til har jeg skjønt.

marcello
01-08-2007, 16:31
Om man vil virre seeg bort til naboen å bedekke,eller i det hele tatt er så dum å vurdere det,ja så er ikke dette jenta som har tenkt å bruke tusenvis av kroner på å få seg et pinto avkom.

Birre
01-08-2007, 16:33
Hmmm,var ikke det rart da? Varmblods-traver og varmblods-ridehest er vel ikke to forskjellige raser er det det?
For det blir jo liksom alltid spurt på hvorfor det er viktig for folk å fremheve at de har varmblods-ridehest,og ikke varmblods-traver.
Trodde det var samme rase jeg:confused:
(Men avlet for trav og riding selvsagt) Men jeg trodde varmblods var varmblods jeg da.
Der ser man hvor feil man kan ta:)

Og man kan da bruke fullblods og varmblods,og det blir godkjent?

Varmblodstraver og varmblodsridehest er to egne hesteraser, og som det blir nevnt her så kan de ikke blandes. Ikke lovlig i alle fall...

Vi hadde en tre-åring på stallen en kort periode, som var blanding av varmblodstraver og halvblods. (Planlagt uhell etter hva jeg forstod...) Den var faktisk veldig flott i både kropp og steg...

Men sier dere at man kan bedekke varmblodstraver lovlig med hva-var-det-dere-kalte-det? Flekkehest? (Birre fikk veeeldig lange ører...)

Ingvild
01-08-2007, 16:34
Viss ho vil ha ein skikkeleg ridehest er det vel ikkje smart å lage det ut av ein travar.. No offence, men ville heller kjøpt ein hest som var avla for feks dressur då altså.

Har hatt denne diskusjonen med same jenta før, og skjønner ikkje heilt kva ho tenkjer med..

Birre
Om man vil virre seeg bort til naboen å bedekke,eller i det hele tatt er så dum å vurdere det,ja så er ikke dette jenta som har tenkt å bruke tusenvis av kroner på å få seg et pinto avkom.

Kan man benytte pinto lovlig?

lillekira
Ja,der ser man. Man lærer så lenge man lever:p
For jeg trodde faktisk varmblods var varmblods jeg.Vet jo de er avlet for forskjellige formål,men trodde det var "samme rase" når det gjaldt avl.

Da er jeg plutselig mere opplyst om avl,hehe :)

Birre
01-08-2007, 16:35
Viss ho vil ha ein skikkeleg ridehest er det vel ikkje smart å lage det ut av ein travar.. No offence, men ville heller kjøpt ein hest som var avla for feks dressur då altså.

Har hatt denne diskusjonen med same jenta før, og skjønner ikkje heilt kva ho tenkjer med..

Så, så! Nå må du være forsiktig;) Travere har faktisk anlegg for både det ene og det andre, og når man i tillegg starter på blanke ark med en unghest, i steden for en som er utbrukt på travbanen og som ligger på -20, så er dette hester med potensiale innen ridesporten. Bl a så egner de seg godt til sprang og feltritt, og også til barokk.

Ragnhild
01-08-2007, 16:39
hehe..
Johanne: Det er nok den hun hører på nå, Karens Bariolé Magique. Hun skulle iallefall ringe med Pintoforeningen å høre om det var lov.

Menneh.. Vi fikk høre av veterinær (som også er sånn mattilsynting) at det akkurat hadde kommet lov om at varmblods og varmblodstraver ikke var lov å blande.. Hun hadde ringt og sjekka med noen andre.. Mulig hu venninna mi har misforstått?

Nei, insolita, det er som du sier, det er pengene det kommer til.. Jeg mistenker at det blir naboens hingst jeg, og det irriterer meg egentlig grønn, men utrolig lite jeg får gjort med det. Det er så TEIT tankegang her. Ei anna venninne skulle ha nordlandshingsten på to på fjordingen sin bare fordi det sikkert ville blitt veldig fint!

"Uhell kan jo skje!!"
*knurr*.... :|

insolita
01-08-2007, 16:39
Kan man benytte pinto lovlig?

For å si det sånn, så er mange flekkeeiere kraftig i mot at enkelte flekkhingster bedekker varmblodstravere, men Gamblers Blackmale bedekker altså varmblodstraverhopper lovlig fordi de registreres i Tyskland i en eller annen raseforening der. MEN papirene blir aldri norske, så dette avkommet vil aldri kunne hverken springe på travbanen eller bedekkes med NV

Edit for å si at det er det at han er kåret for pinto som gjør at dette er lov. Man får dermed en pintoettellerannet.

Birre
01-08-2007, 16:42
For å si det sånn, så er mange flekkeeiere kraftig i mot at enkelte flekkhingster bedekker varmblodstravere, men Gamblers Blackmale bedekker altså varmblodstraverhopper lovlig fordi de registreres i Tyskland i en eller annen raseforening der. MEN papirene blir aldri norske, så dette avkommet vil aldri kunne hverken springe på travbanen eller bedekkes med NV.

Oki;)

Jeg tenkte nå på meg selv event. Og skulle jeg bedekke snuppa så hadde ikke det vært for å avle frem en traver, men en hest å bruke som ridehest. Er det mange slike avkom rundt om kring, vet du det?

marcello
01-08-2007, 16:43
Sist jeg var å snoka på Walmen sine nett sider, tok de i mot varmblods traver til Paint hingsten Gamblers Blackmail.Disse er godkjennte,men de sankka om å endre regelverket.

Jeg var på Starum da han ble godkjennt for dette.De hadde en eldre tysk dommer som sa følgende, It will bee a funny horse to ride.

Ingvild
01-08-2007, 16:44
Så, så! Nå må du være forsiktig;) Travere har faktisk anlegg for både det ene og det andre, og når man i tillegg starter på blanke ark med en unghest, i steden for en som er utbrukt på travbanen og som ligger på -20, så er dette hester med potensiale innen ridesporten. Bl a så egner de seg godt til sprang og feltritt, og også til barokk.

Jepp, det er eg fullstendig klar over, dei fleste raser kan vel brukast til det meste. Cluet her er jo at jenta vil ikkje ha ein travar, ho vil ha ein ridehest. Ho vil ikkje bedekke med traver fordi ho ikkje vil ha ein travar (sjølv om ho fint kan bruke den til både det eine og det andre).

hehe..
Johanne: Det er nok den hun hører på nå, Karens Bariolé Magique. Hun skulle iallefall ringe med Pintoforeningen å høre om det var lov.

Nei, insolita, det er som du sier, det er pengene det kommer til.. Jeg mistenker at det blir naboens hingst jeg, og det irriterer meg egentlig grønn, men utrolig lite jeg får gjort med det. Det er så TEIT tankegang her. Ei anna venninne skulle ha nordlandshingsten på to på fjordingen sin bare fordi det sikkert ville blitt veldig fint!

"Uhell kan jo skje!!"
*knurr*.... :|

Kostar det ikkje ganske mange tusen med bedekking med Magique? Har hørt snakk om nærare 10 000...

Einig, teit tankegong.. Blir oppgitt..

Birre
01-08-2007, 16:44
Edit for å si at det er det at han er kåret for pinto som gjør at dette er lov. Man får dermed en pintoettellerannet.

Det må bli en pintotraver... Av det varme slaget...

Ragnhild
01-08-2007, 16:45

Det er dette jeg også sier. Altså, varmblodstravere kan bli kanongode ridehester og jeg prøver hellig og stort og overbevise henne om at hun faktisk ikke "trenger noe mer enn en ridetraver". Ikke det at de er noe "bare" (jeg har jo en kaldblodstraver selv), men jenta har ikke noen ambisjoner what so ever, så til hennes bruk ville en vbl.traver holdt i lange baner!

Jeg skjønner deg og Ingvild at du synes hun bør kjøpe seg noe annet istedet, men det er jo den tanken å ha noen etter egen hoppe også. Og den forstår jeg og.. Men hoppa er 16 nå, får antagelig ikke bedekt henne før til neste år, og da er hu 18 før hu får føllet, og eiern synes det kanskje blir litt gammelt, så det virker som om hun nå heller mer mot å kjøpe et føll (jada, her skjer ting fort).

Birre
01-08-2007, 16:47
Jepp, det er eg fullstendig klar over, dei fleste raser kan vel brukast til det meste. Cluet her er jo at jenta vil ikkje ha ein travar, ho vil ha ein ridehest. Ho vil ikkje bedekke med traver fordi ho ikkje vil ha ein travar (sjølv om ho fint kan bruke den til både det eine og det andre).

Kostar det ikkje ganske mange tusen med bedekking med Magique? Har hørt snakk om nærare 10 000...

Einig, teit tankegong.. Blir oppgitt..

Joda, jeg skjønte poenget ditt. Jeg ville bare fleipe litt med deg;) Uansett, ønsker hun seg en ridehest, så er det beste hun kan gjøre å bytte ut varmblodstraveren sin og gå i butikken og kjøpe seg en ferdig innridd ridehest. Det er en kostbar affære å bedekke, fø på hoppa og betale på to hetsr i en periode. Og i tillegg så får du ikke brukt hesten din de neste 3 årene til stort annet enn å "dulle" med. (I positiv forstand).

Føll er ikke gratis....

Ingvild
01-08-2007, 16:51
Jeg skjønner deg og Ingvild at du synes hun bør kjøpe seg noe annet istedet, men det er jo den tanken å ha noen etter egen hoppe også. Og den forstår jeg og.. Men hoppa er 16 nå, får antagelig ikke bedekt henne før til neste år, og da er hu 18 før hu får føllet, og eiern synes det kanskje blir litt gammelt, så det virker som om hun nå heller mer mot å kjøpe et føll (jada, her skjer ting fort).

Eg tykkjer ho heller bør kjøpe seg noko anna istaden for å tjuvparre hesten, men eg er heilt einig i at til hennar nivå kjem ho langt med ein hest av samme type som den ho har..

En Norsk Varmblods Ridehesthingst til salgs i Ørsta da, åring tror jeg. ;)

Trur ikkje den er noko for ho, verken prismessig eller anna.. Tyvärr..

insolita
01-08-2007, 16:52
Det må bli en pintotraver... Av det varme slaget...

Nei det blir ingen traver i den forstand. Den kan aldri regges i DNT, og er derfor hverken fugl eller fisk.

Søkte litt opp nå og jeg vil tro den registreres i Zuchtverband für deutche Pferde (ZfdP). Men når jeg søker opp her så ser det også ut som om pintoforeningen nå går inn for å stenge for traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte, så da vet jeg ikke riktig hvordan det ligger ann. Det har i hvertfall vært lov, og det eksisterer flere Gamblers Blackmale-avkom med travermor (OBS! Aldri vært lov med kaldblodstraver)

Birre
01-08-2007, 16:57
Nei det blir ingen traver i den forstand. Den kan aldri regges i DNT, og er derfor hverken fugl eller fisk.

Søkte litt opp nå og jeg vil tro den registreres i Zuchtverband für deutche Pferde (ZfdP). Men når jeg søker opp her så ser det også ut som om pintoforeningen nå går inn for å stenge for traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte, så da vet jeg ikke riktig hvordan det ligger ann. Det har i hvertfall vært lov, og det eksisterer flere Gamblers Blackmale-avkom med travermor (OBS! Aldri vært lov med kaldblodstraver)

Kommentaren min var en spøk;) Selvsagt blir det ingen registrering i DNT med noe annet enn renraset varmblodstraver.

Man blir litt "innesperret" med varmblodstraver. man får jo ikke blandet de med noen verdens ting! Litt synd synes jeg, men det kan jo være grunner til det som jeg ikke ser eller er klar over.

Ingvild
01-08-2007, 17:01
Man blir litt "innesperret" med varmblodstraver. man får jo ikke blandet de med noen verdens ting! Litt synd synes jeg, men det kan jo være grunner til det som jeg ikke ser eller er klar over.

Det kan du vel ikkje med så mykje anna heller då?

Ragnhild
01-08-2007, 17:02
Er visstnok ikke lov å blande varmblodstraver med noe som helst annet ryktes det..

insolita
01-08-2007, 17:07
Kommentaren min var en spøk;) Selvsagt blir det ingen registrering i DNT med noe annet enn renraset varmblodstraver.

Tja... Det er vel kanskje noe begrenset hva en varmblodstraver har å bidra med på en ridehest, i hvertfall amerikanske varmblodstravere. Den franske traveren er litt annerledes. Norge har veldig strenge avlsregler, og bare i Sverige ser vi at det er noe helt annet. Usikker på reglementet på varmblodsen der, men kalblodser bedekkes stadig vekk med P.R.E f.eks.

Lopke
01-08-2007, 17:15
Det kan du vel ikkje med så mykje anna heller då?

Jo.. med ridehest varblodser.. har man trakhener, oldenburg, hannoveraner, holsteiner, NV, DV, KWPN, westfaler, OX (tror jeg) osv osv.. kan man få alle disse inn i "ridehest" avlsforbundet.. og de holder seg i pris, kan foredles og tilføye nye linjer på tværs av toppstammer selvom det er forskjellige raser..

Det samme gjelder Sportsponni..

Det viktigste er bare at hingsten er avlsgodskjent innen for de forskjellige raseforbund.

Ingvild
01-08-2007, 17:17
Ja, innen NV (og dei andre like) og sportsponniavl er det vel lov,men ikkje innan dei "reine" rasene..

Birre
01-08-2007, 17:50
Man kan f eks lovlig blande kaldblodstraver og døl... Det er en variant. Som Lopke nevner så har du sportsponny, og hva består den av egentlig? Nærmest en ren gatemix...?

Lopke
01-08-2007, 18:21
gatemix og gatemix.. dette er jo en litt type avl enn "gatemix på nabogården". Det er regler for hvor mye % av det ene og det andre de tillater i avlsforbundene.. og det er det jo en grunn til. Hingstene skal være kåret og man avler jo på rasehopper.. så det er jo ikke helt tilfeldig hva som blir godkjent og ikke.

et lite utdrag av SP:
Historikk:
Sportsponni er en norsk betegnelse for foredlede ponnier avlet for ridning og konkurransebruk. Slike rideponnier (riding ponies) har blitt utviklet gjennom mange år i Storbritannia. Gjennom flere generasjoner har de beste egenskapene blitt tatt vare på og resultatet er en vakker, edel ponni med et godt, funksjonelt eksteriør, gode bevegelser og et godt lynne. Grunnlaget i sportsponniavlen er stort sett Welsh krysset med engelsk fullblod (xx) og fullblodsarber (ox). Dartmoor har også vært brukt.
Følgende raser kan godkjennes innen sportsponniavlen: Engelsk, angloarabisk og arabisk fullblod, shagya-araber, varmblods ridehest, welsh, connemara, new forest, dartmoor, ride-/sportsponnier fra andre land. Førstegenerasjonskryssing mellom renrasede ponnier tillates ikke. De tre norske rasene, traverrasene, islandshest og shetlandsponni godtas ikke i sportsponniavlen. Det er sterkt ønskelig med et visst fullblodsinnslag.

Sportsponni er like mye blanding/gatemix som NV. Men det er strenge regler her og.. Det er overhodet ikke det samme i mitt hode som når man blander en fjording og en døl for det blir sikkert fint (også selvom begge raser er kaldblodsraser)

Og som Birre nevnte.. ønsker man seg en ridehest er man litt korttenkt når man VIL avle på sin traverhoppe for det er "mye billigere" å fore opp en unghest i 3 år+ moren, ri den inn osv osv.. til man har en halvridehesthalvtraver, enn om man hadde kjøpt seg en ferdig trent ridehest..

Her tror egentlig også jeg det er veldig lite å spare..

Frida&Jameel
01-08-2007, 18:33
Må bare si at Gablers Blackmale er en paint og ikke en pinto ;) Men han er kåret for pintoavl, i tilfelle det skulle være noen misforståelser. Og hvis ingen har misforstått, så bare overse kommentaren min, hehe ;)

Linda kan vel fortelle mer om dette, hun har vel hatt en hingst med denne blandingen og bedekt hoppa si med han?

Linda
01-08-2007, 18:36
Finnes det andre raser enn varmblodstraver man lovlig kan bedekke med ei varmblodstraverhoppe?

Ja, man kan bruke American Painthorse-hingsten Gamblers Blackmale.
Han er vel den eneste hingsten(her i landet hvertfall) som er godkjent for bruk på Varmblodstraver. Bortsett fra Varmblodstraver-hingster da :p

Varmblodstraver kan kun bedekkes med varmblodstraver med visse unntak. Gamblers Blackmale er mulig å benytte, MEN hesten får ikke norske papirer. Den blir registrert i et tysk register og vil f.eks aldri kunne bedekkes med NV og få NV.

Jo, hesten får Norske papirer. Jeg har vært igjennom dette med min forrige hest så det vet jeg =)
Den blir heller ikke registrert i det tyske forbundet som den Norske Pintoforeningen følger, men den blir registrert i Pinto Horse Association Of America, Inc, altså i USA.
Disse papirene sender man inn til Starum, så får man rødt pass og chip fra de.

Si du får et hoppeføll etter Varmblodstraver og Blackmale, så får som sagt denne rødt pass og har avlsrett.(Samme gjelder såklart hingst) Og har du lyst til å avle på henne etterhvert mener jeg man skal følge Pintoavlen her i landet.
Akkurat dèt er jeg litt usikker på, men det må jo være sånn for avkommet blir registrert som Pinto.

Linda
01-08-2007, 18:37
Linda kan vel fortelle mer om dette, hun har vel hatt en hingst med denne blandingen og bedekt hoppa si med han?

Det stemmer :)

insolita
01-08-2007, 23:09
Jo, hesten får Norske papirer. Jeg har vært igjennom dette med min forrige hest så det vet jeg =)
Den blir heller ikke registrert i det tyske forbundet som den Norske Pintoforeningen følger, men den blir registrert i Pinto Horse Association Of America, Inc, altså i USA.
Disse papirene sender man inn til Starum, så får man rødt pass og chip fra de.

Si du får et hoppeføll etter Varmblodstraver og Blackmale, så får som sagt denne rødt pass og har avlsrett.(Samme gjelder såklart hingst) Og har du lyst til å avle på henne etterhvert mener jeg man skal følge Pintoavlen her i landet.
Akkurat dèt er jeg litt usikker på, men det må jo være sånn for avkommet blir registrert som Pinto.

Så lenge den ikke kan registreres i et raseforbund her i Norge så vil ikke jeg si at den har fullverdige norske papirer. Absolutt alt av gatemix og hester med ukjent opphav kan få pass og chip fra Starum. Eller har ikke pintoene et skikkelig raseforbund her i Norge kanskje?

Jeg er absolutt ikke inne i dette, men om noen har en blodsmerr de vil bedekke med en flekkete sak, så sjekk for guds skyld dette skikkelig opp. Jeg vil vel kanskje tro at en pinto som krysses med NV kanskje kunne gitt NV-registrerbart føll, men jeg nekter å tro at NV så mye som tar i noe som har traverblod i seg, så da kan det i tilfelle ikke gjelde for pinto med traverblod. Eller hvordan er dette? Tenker bare høyt her jeg nå.

Kurre
01-08-2007, 23:11
Hehe...var Blackmail jeg tenkte på...Blackjack *fnis* Huff da.

Frida&Jameel
01-08-2007, 23:12
Kan ikke alltid huske alt, Kurre ;)

linki
02-08-2007, 00:50
Det stemmer det som Linda sier:)

http://www.stallvalmen.no/index.php/forum/message/100

insolita
02-08-2007, 11:06

Ja da er jo den registreringen i USA sånn ca ikke så veldig mye verdt.

Linda
02-08-2007, 12:02
Så lenge den ikke kan registreres i et raseforbund her i Norge så vil ikke jeg si at den har fullverdige norske papirer. Absolutt alt av gatemix og hester med ukjent opphav kan få pass og chip fra Starum. Eller har ikke pintoene et skikkelig raseforbund her i Norge kanskje?

Jeg er absolutt ikke inne i dette, men om noen har en blodsmerr de vil bedekke med en flekkete sak, så sjekk for guds skyld dette skikkelig opp. Jeg vil vel kanskje tro at en pinto som krysses med NV kanskje kunne gitt NV-registrerbart føll, men jeg nekter å tro at NV så mye som tar i noe som har traverblod i seg, så da kan det i tilfelle ikke gjelde for pinto med traverblod. Eller hvordan er dette? Tenker bare høyt her jeg nå.

Det er jo flere raser som går under Starum, f.eks Tinkeren min. Tinkerforeningen fører ikke eget register på hestene.
Har ikke hun fullverdig papirer hun da?
Veit at ALT av hest får pass og chip fra Starum, for det har jo blitt sånn at alle hester skal ha pass. Men det er ikke alle hester som får RØDT pass, det er kun de som er avlet lovlig, er av rein rase(eller lovlig blanding), som har avlsrett.
Jo Pintoene har et raseforbund her i Norge, om de fører eget register på hestene husker jeg ikke her og nå.

Er ikke så inn i det med NV jeg, men Nina(eier av Gamblers Blackmale) og jeg pratet litt om dette med avl på traver/Paint. Og hun mente at sålenge man stod der med lovlige papirer så kom ingen til å nekte deg bedekning.

Linda
02-08-2007, 12:03
Hehe...var Blackmail jeg tenkte på...Blackjack *fnis* Huff da.

BlackMALE :p

Linda
02-08-2007, 12:07

Det jeg synes er litt synd er at Nina ikke har opplyst om at hesten faktisk får rødt pass fra Starum.
Men hun har sagt at hun vil holde seg litt for seg selv når det gjelder dette med å blande traver og Blackmale, for det er så mange som vil krangle om det. Og det gidder hun ikke høre på.
Så jeg har tatt meg av å svare når det kommer spm og påståelser på siden hennes ;-)

Linda
02-08-2007, 12:11
Ja da er jo den registreringen i USA sånn ca ikke så veldig mye verdt.

Vi pratet også om denne foreningen, og denne er visst STOR.
Det er alt jeg kan si nå da jeg desverre ikke husker hva Nina sa om den.
Men ihvertfall, den tyske foreningen er bare et lite antall hest i forhold til den i USA. Den er laget av en liten gjeng mennesker som har bestemt seg for at sånn og sånn skal avlen foregå.
Dette er noe jeg fikk fortalt.

jilmavi
02-08-2007, 12:14
PS: Ein bedekker med ein hingst, ikkje med ei hoppe ;)

insolita
02-08-2007, 12:24
Det er jo flere raser som går under Starum, f.eks Tinkeren min. Tinkerforeningen fører ikke eget register på hestene.
Veit at ALT av hest får pass og chip fra Starum, for det har jo blitt sånn at alle hester skal ha pass. Men det er ikke alle hester som får RØDT pass, det er kun de som er avlet lovlig, er av rein rase(eller lovlig blanding), som har avlsrett.
Jo Pintoene har et raseforbund her i Norge, om de fører eget register på hestene husker jeg ikke her og nå.

Er ikke så inn i det med NV jeg, men Nina(eier av Gamblers Blackmale) og jeg pratet litt om dette med avl på traver/Paint. Og hun mente at sålenge man stod der med lovlige papirer så kom ingen til å nekte deg bedekning.

a) det er vel PINTODELEN man avler på på Blackmale når man har en varmblodshoppe, ikke paint?

b) Dersom andre pintoer i Norge blir registrert i den tyske raseforeningen, mens traverblodspintoer blir registrert i USA, så sier det seg vel selv at det er en forskjellsbehandling fra den norske pintoforeningen sin side?

c) Det er faktisk opp til hingsteholder hvilke hopper hingsten skal bedekke, og slik jeg har forstått så er det pintohingsteiere i Norge som nekter å la hingsten bedekke noe med traverblod. Såvidt meg bekjent så praktiseres vel også dette av flere hingsteeiere? I hvertfall det jeg har hørt.

d) Slik jeg har forstått det vil du nok ha avlsrett på en blackmale/traver, men da kun evt. med en traver eller en kåret pinto (dersom hingsteeier vil), og det avkommet vil og måtte registreres i USA. Forøvrig så er vel absolutt alt lov og mulig i USA omtrent. Der krysser de veldig mye raser, og har egne navn på veldig mange, så at det eksisterer en raseforening som godtar travende flekkiser er jo ikke så rart. At den er større er vel også nokså naturlig.

Linda
02-08-2007, 12:40
a) det er vel PINTODELEN man avler på på Blackmale når man har en varmblodshoppe, ikke paint?

b) Dersom andre pintoer i Norge blir registrert i den tyske raseforeningen, mens traverblodspintoer blir registrert i USA, så sier det seg vel selv at det er en forskjellsbehandling fra den norske pintoforeningen sin side?

c) Det er faktisk opp til hingsteholder hvilke hopper hingsten skal bedekke, og slik jeg har forstått så er det pintohingsteiere i Norge som nekter å la hingsten bedekke noe med traverblod. Såvidt meg bekjent så praktiseres vel også dette av flere hingsteeiere? I hvertfall det jeg har hørt.

d) Slik jeg har forstått det vil du nok ha avlsrett på en blackmale/traver, men da kun evt. med en traver eller en kåret pinto (dersom hingsteeier vil), og det avkommet vil og måtte registreres i USA. Forøvrig så er vel absolutt alt lov og mulig i USA omtrent. Der krysser de veldig mye raser, og har egne navn på veldig mange, så at det eksisterer en raseforening som godtar travende flekkiser er jo ikke så rart. At den er større er vel også nokså naturlig.

Når man bedekker ei Varmblodstraver-hoppe med Blackmale så går det under Pinto ja(han er jo kåret for bruk i Pintoavlen også).

Det er visst andre blandinger som blir registrert i USA også, Araber/Blackmale hvertfall. Hvorfor veit jeg ikke, men kanskje fordi Blackmale følger det Amerikanske systemet når han benyttes i Pintoavlen? Er ikke sikker jeg.

Såklart det er opp til hingsteeier hvem hopper hingsten skal bedekke, det har jeg da ikke sagt no om.
Og det er jo ikke rart at de Pintohingstene som er kåret i Norge og de som følger den Norske Pintoforeningen ikke godtar å bedekke Varmblodstraver, for det er jo ikke lov. Bra at de følger loven.

Man vil nok hvertfall ikke ha lov til å bedekke med traver på et eventuelt hoppeføll etter Varmblodstraver/Blackmale, men Pinto, kanskje.
Nina mente at den nye hingsten de har kjøpt kunne bedekke et eventuelt hoppeføll etter mi travhoppe og Blackmale. Hvis den ble kåret for Pintoavl.

Det gikk litt fort når jeg svarte på denne, så registrerte ikke at du skrev "...og slik jeg har forstått så er det pintohingsteiere i Norge som nekter å la hingsten bedekke noe med TRAVERBLOD." Tenkte bare rein traver jeg da, men at de nekter en lovlig avlet hest MED traver i seg får så være, det får ikke jeg gjort no med.
Det er bare et fåtall hester etter Varmblodstraver/Blackmale og disse vil da aldri ødelegge Paint/Pintoavlen, så skjønner ikke hva mange er så redde for.

Helt enig i at det foregår mye rart i USA.

Frida&Jameel
02-08-2007, 12:43
Men hva slags egenskaper får en paint/traver blanding? Hva er fordelen med en sånn hest i forhold til en ren paint, eller feks paint/fullblod?

Linda
02-08-2007, 12:47
Men hva slags egenskaper får en paint/traver blanding? Hva er fordelen med en sånn hest i forhold til en ren paint, eller feks paint/fullblod?

Er det noen fordel da? Det mener ikke jeg det er, men det er jo en mulighet for de som sitter med Varmblodstraver-hopper de vil bedekke men ikke vil bruke traverhingst på.
Det er forskjellige grunner til at jeg bedekte hoppa mi med han og ikke traver, og for de som lurer på hva grunnene er kan gå inn på hjemmesiden min å lese :)

insolita
02-08-2007, 12:49
Når man bedekker ei Varmblodstraver-hoppe med Blackmale så går det under Pinto ja(han er jo kåret for bruk i Pintoavlen også).

Det er visst andre blandinger som blir registrert i USA også, Araber/Blackmale hvertfall. Hvorfor veit jeg ikke, men kanskje fordi Blackmale følger det Amerikanske systemet når han benyttes i Pintoavlen? Er ikke sikker jeg.

Såklart det er opp til hingsteeier hvem hopper hingsten skal bedekke, det har jeg da ikke sagt no om.
Og det er jo ikke rart at de Pintohingstene som er kåret i Norge og de som følger den Norske Pintoforeningen ikke godtar å bedekke Varmblodstraver, for det er jo ikke lov. Bra at de følger loven.

Man vil nok hvertfall ikke ha lov til å bedekke med traver på et eventuelt hoppeføll etter Varmblodstraver/Blackmale, men Pinto, kanskje.
Nina mente at den nye hingsten de har kjøpt kunne bedekke et eventuelt hoppeføll etter mi travhoppe og Blackmale. Hvis den ble kåret for Pintoavl.

Oi, ja. En "flekketraverhoppe" vil aldri kunne lovlig bli bedekt med en varmblodstraverhingst nei. Så da må det i tilfelle bli at en "flekketraverhoppe" blir bedekt med en pinto. Og blir det "flekketraverhingst" kan man sikkert bedekke med en varmblodshoppe eller pintohoppe og få det registrert i USA (vil jeg tro da).

Poenget mitt er også at dette begrenser seg noe. Om man avler ridehest på varmblodstraveren sin står det kanskje ikke øverst på ønskelisten å bedekke dette avkommet igjen med en traver. Faktisk så er Blackmale (og evt. andre hester Nina måtte ha) de eneste som bedekker varmblodstravere. Dermed er utvalget ganske dårlig, både når man skal lage første "flekktraver", men i enda større grad når man evt. vil avle videre på "flekktraveren" sin for å få enda mindre traver i den.

Bruksmessig er sikkert en slik blanding helt ok (det er en blanding selv om det er lovlig). Avlsmessig har det klare begrensninger, og det synes jeg folk må tenke nøye igjennom før de gjør dette. Dette har også noe med verdien på avkommet å gjøre.

Frida&Jameel
02-08-2007, 12:55
Nei, det må ikke være det, men lurer litt på "poenget" med å blande disse rasene når paint er en meget god westernhest og en varmblodstraver er enestående på sitt område.

Jeg kritiserer ikke deg, men det som gjør at sånne blandinger er lov. Jeg forstår folk som krysser to type ridehester, men synes forskjellen på en paint og varmblodstraver er stor. Jeg har aldri møtt noen sånne blandinger, men hvordan blir de ridemessig? Er de turhester, eller avler man for å bruke de i konkurranser?

Jeg haddde nok gjort det samme som deg om jeg hadde hatt ei varmblodstraverhoppe og skulle bedekke henne. Siden det er et avkom som får rødt pass, og man kan få litt westerngener inn i avkommet ;)

Linda
02-08-2007, 16:31
Oi, ja. En "flekketraverhoppe" vil aldri kunne lovlig bli bedekt med en varmblodstraverhingst nei. Så da må det i tilfelle bli at en "flekketraverhoppe" blir bedekt med en pinto. Og blir det "flekketraverhingst" kan man sikkert bedekke med en varmblodshoppe eller pintohoppe og få det registrert i USA (vil jeg tro da).

Poenget mitt er også at dette begrenser seg noe. Om man avler ridehest på varmblodstraveren sin står det kanskje ikke øverst på ønskelisten å bedekke dette avkommet igjen med en traver. Faktisk så er Blackmale (og evt. andre hester Nina måtte ha) de eneste som bedekker varmblodstravere. Dermed er utvalget ganske dårlig, både når man skal lage første "flekktraver", men i enda større grad når man evt. vil avle videre på "flekktraveren" sin for å få enda mindre traver i den.

Bruksmessig er sikkert en slik blanding helt ok (det er en blanding selv om det er lovlig). Avlsmessig har det klare begrensninger, og det synes jeg folk må tenke nøye igjennom før de gjør dette. Dette har også noe med verdien på avkommet å gjøre.

Om jeg får et hoppeføll, blir det ikke aktuelt å bedekke henne med en traver seinere. Grunnen til det er ganske enkel, fordi det ikke er lov. Varmblodstraver-hingster har jo kun lov til å bedekke reine Varmblodstraver-hopper.
Om jeg får hoppeføll, skulle man jo tru at hun har lov til å bli bedekt med de hingstene som har lov til å bedekke Pintohopper. For hun har jo papirer.
Om det blir hingsteføll og han etterhvert blir kåret, kan han på lik linje som andre Pintohingster brukes på de hopper som er tillatt i Pintoavlen.
Avkom etter denne blir vel registrert på samme måte som hingsten, først i USA og hos Starum.
Sånn jeg mener det må bli da.

Ja, Blackmale er den eneste hingsten som har lov til å bedekke Varmblodstraver. Nina bruker ikke Ten x til det.
Grunnen til at han er den eneste hingsten veit jeg ikke, men kanskje fordi ingen andre følger det Amerikanske systemet?
Det er jo ikke akkurat overflod av kårede Paint og Pintoer her i landet da, så kanskje ikke så rart at ingen andre gjør det.
At utvalget for de som vil bruke en annen hingst på hoppa si enn Varmblodstraver er veldig dårlig er jeg helt enig i, det er jo bare Blackmale som er godkjent. Men hvorfor mener du at utvalget blir enda dårligere når man eventuelt skal avle på hoppeføll etter traver og Blackmale? Det kan jo ikke bli dårligere enn å bare ha èn hingst å velge mellom.
Som jeg skreiv så burde jo hoppe etter traver/Blackmale få bli bedekt med de hingstene som har lov til å bedekke Pintohopper. Uansett traverblod eller ei.
At visse hingsteeiere ikke vil la hingstene sine bedekke fordi hoppa har traver i seg får jo være opp til dem.
Og jeg er enig i at hvis alle som har hingster som er kåret for Pintoavl nekter å la hingsten bedekke Pintohoppe med traverblod så kan utvalget bli veldig dårlig.
Men den tid den sorg, for alt jeg veit så er det ikke sikkert jeg vil bedekke Paint/traver hoppa mi etterhvert engang(hvis det blir hoppe). Det er jo ikke sikkert hun har de kvalitetene som gjør at hun er egnet som mor, kanskje jeg ikke har mulighet til å ha føll seinere, osv osv..
Jeg valgte å bruke Blackmale på min traverhoppe fordi jeg hadde lyst på en ålreit ridehest. Jeg er ikke ute etter en hest å ri i høye klasser dressur, vil ikke ha en hest som hopper 2m. Så dette føllet blir helt topp for meg :) For jeg har bedekt hoppa for å beholde føllet, hvertfall hvis det blir hoppe(krysse finga), men store muligheter selvom det blir hingst. Håper vi har fått ny plass innen føllet har kommet, eller når det har blitt så gammelt at det må skilles fra mor.
Men det kan også hende jeg setter den bort på løsdrift hvis det blir hingst.

Linda
02-08-2007, 16:41
Nei, det må ikke være det, men lurer litt på "poenget" med å blande disse rasene når paint er en meget god westernhest og en varmblodstraver er enestående på sitt område.

Jeg kritiserer ikke deg, men det som gjør at sånne blandinger er lov. Jeg forstår folk som krysser to type ridehester, men synes forskjellen på en paint og varmblodstraver er stor. Jeg har aldri møtt noen sånne blandinger, men hvordan blir de ridemessig? Er de turhester, eller avler man for å bruke de i konkurranser?

Jeg haddde nok gjort det samme som deg om jeg hadde hatt ei varmblodstraverhoppe og skulle bedekke henne. Siden det er et avkom som får rødt pass, og man kan få litt westerngener inn i avkommet ;)

De fleste hester som blir avlet nå til dags er ganske enestående på sitt område. Men det er alltid noen hester som skiller seg ut, som ikke er så egnet til det de er avlet for. Det gjelder mi travhoppe, hun er ingen god traver.

Forskjellen på Paint og Varmblodstraver er kanskje stor, men er ikke Araber og Paint ganske forskjellige også da?
Eller er det BARE fordi traveren er avlet for å TRAVE fort?
Om du vil møte en slik blanding står det en meget flott en i Lier :) Han jeg hadde. Og du må jo bare komme hit når hoppa mi får føll ;) Kan jo ikke love at den blir like flott men det er lov å håpe :)
Jeg har kun sittet på han jeg hadde et par ganger, og har heller ikke ridd noen andre, men vil tro de blir veldig fin ridemessig jeg.
Jeg avler kun for hobbybruk, hva andre gjør veit jeg ikke.

Jeg hadde ikke bedekt hoppa mi med Blackmale hvis hun hadde vært en bra traver, da ville det jo vært spennende å bedekt med traver. Men siden hun ikke er det så..

Frida&Jameel
02-08-2007, 17:00
Jo, du har rett i at alle er unike på sitt område, men i mitt hode er det større forskjell på en varmblodstraver og paint enn "ridehest" og paint. Jeg forstår tankegangen din, men bare lurer på hvorfor (altså, hensikten) det er lovlig, og mener ikke at du skal kunne forsvare det på noen måte. Tenkte kanskje noen andre visste det. For poenget med de lovlige blandingene er vel å få egenskaper som ikke de renrasa her, ellers er det vel ikke noe poeng i å blande?

Og så klart jeg vil hilse på føllet ditt ;)

insolita
02-08-2007, 18:49
Om jeg får et hoppeføll, blir det ikke aktuelt å bedekke henne med en traver seinere. Grunnen til det er ganske enkel, fordi det ikke er lov. Varmblodstraver-hingster har jo kun lov til å bedekke reine Varmblodstraver-hopper.
Om jeg får hoppeføll, skulle man jo tru at hun har lov til å bli bedekt med de hingstene som har lov til å bedekke Pintohopper. For hun har jo papirer.
Om det blir hingsteføll og han etterhvert blir kåret, kan han på lik linje som andre Pintohingster brukes på de hopper som er tillatt i Pintoavlen.
Avkom etter denne blir vel registrert på samme måte som hingsten, først i USA og hos Starum.
Sånn jeg mener det må bli da.

Ja, Blackmale er den eneste hingsten som har lov til å bedekke Varmblodstraver. Nina bruker ikke Ten x til det.
Grunnen til at han er den eneste hingsten veit jeg ikke, men kanskje fordi ingen andre følger det Amerikanske systemet?
Det er jo ikke akkurat overflod av kårede Paint og Pintoer her i landet da, så kanskje ikke så rart at ingen andre gjør det.
At utvalget for de som vil bruke en annen hingst på hoppa si enn Varmblodstraver er veldig dårlig er jeg helt enig i, det er jo bare Blackmale som er godkjent. Men hvorfor mener du at utvalget blir enda dårligere når man eventuelt skal avle på hoppeføll etter traver og Blackmale? Det kan jo ikke bli dårligere enn å bare ha èn hingst å velge mellom.
Som jeg skreiv så burde jo hoppe etter traver/Blackmale få bli bedekt med de hingstene som har lov til å bedekke Pintohopper. Uansett traverblod eller ei.
At visse hingsteeiere ikke vil la hingstene sine bedekke fordi hoppa har traver i seg får jo være opp til dem.
Og jeg er enig i at hvis alle som har hingster som er kåret for Pintoavl nekter å la hingsten bedekke Pintohoppe med traverblod så kan utvalget bli veldig dårlig.
Men den tid den sorg, for alt jeg veit så er det ikke sikkert jeg vil bedekke Paint/traver hoppa mi etterhvert engang(hvis det blir hoppe). Det er jo ikke sikkert hun har de kvalitetene som gjør at hun er egnet som mor, kanskje jeg ikke har mulighet til å ha føll seinere, osv osv..
Jeg valgte å bruke Blackmale på min traverhoppe fordi jeg hadde lyst på en ålreit ridehest. Jeg er ikke ute etter en hest å ri i høye klasser dressur, vil ikke ha en hest som hopper 2m. Så dette føllet blir helt topp for meg :) For jeg har bedekt hoppa for å beholde føllet, hvertfall hvis det blir hoppe(krysse finga), men store muligheter selvom det blir hingst. Håper vi har fått ny plass innen føllet har kommet, eller når det har blitt så gammelt at det må skilles fra mor.
Men det kan også hende jeg setter den bort på løsdrift hvis det blir hingst.

Jeg vet jeg er på tynn is på dette området, men det er derfor jeg og spør. I teorien så burde jo en pinto være en pinto. Slik er det tydligvis ikke når det foregår registrering i to forbund. Vil Gamblers Blackmale som pinto kunne bedekke en pintohoppe registrert i det tyske forbundet? Vil dette føllet kunne bli registrert i det tyske forbundet?

Hvis ikke hester registrert i USA noensinne kan komme over i den tyske stamboka så må det da i tilfelle importeres noe nytt blod ganske snart da? Synes hele greiene virker ganske merkelig jeg.

Dersom jeg forstår riktig så er det altså kun Gamblers Blackmale som er kåret og kan brukes på travhest? For Tabaki er jo også kåret pinto, men jeg tror ikke han bedekker på travhester uansett. Slik jeg forstår det er så pintoforeningen kraftig i mot travhester i pintorasen, og jeg må si at jeg jo kan forstå de.

Det har vært litt ukritisk bruk av blodsmerrer til Blackmale, bare fordi han ikke er traver og i tillegg lover flekker. Sier ikke at du har gjort det altså, men et slikt "smutthull" men kun med en hest fører jo gjerne til at man "tar til takke" med han, selv om han kanskje ikke passer til hoppa i det hele tatt.

De gjør det virkelig vanskelig med slik ulik registrering. En fjording er da en fjording liksom. Mye lettere :D

Kristin og What
02-08-2007, 19:55
Pinto avkom etter Gamblers Blackmale blir ikke registrert i ZfdP, men i APtHA (American Pinto Horse Association). Så lenge de er registrert der, har de rett på vanlig hestepass, og har også både utstillings- og kåringsrett her i Norge.

Pinto hingster som er registrert i ZfdP, og som også avkommene etter registreres der, tar ikke imot vbl.traver hopper til bedekning. Denne regelen har NPF allerede.

insolita
02-08-2007, 20:03
Pinto avkom etter Gamblers Blackmale blir ikke registrert i ZfdP, men i APtHA (American Pinto Horse Association). Så lenge de er registrert der, har de rett på vanlig hestepass, og har også både utstillings- og kåringsrett her i Norge.

Pinto hingster som er registrert i ZfdP, og som også avkommene etter registreres der, tar ikke imot vbl.traver hopper til bedekning. Denne regelen har NPF allerede.

Så da kan aldri en APtHa krysses med en ZfdP og bli stambokført i ZfdP, eller gjelder det kun om det er traverblod i den?

Kjekt å ha deg her Kristin :D

Kristin og What
02-08-2007, 20:11
Nja, jo.. det var et godt spørsmål! ;)
Er det ikke traverblod i APtHA hesten, er det vel null problem tenker jeg. Men om den er halvt traver, da vet jeg sannelig ikke?

Linda
02-08-2007, 21:51
Jo, du har rett i at alle er unike på sitt område, men i mitt hode er det større forskjell på en varmblodstraver og paint enn "ridehest" og paint. Jeg forstår tankegangen din, men bare lurer på hvorfor (altså, hensikten) det er lovlig, og mener ikke at du skal kunne forsvare det på noen måte. Tenkte kanskje noen andre visste det. For poenget med de lovlige blandingene er vel å få egenskaper som ikke de renrasa her, ellers er det vel ikke noe poeng i å blande?

Og så klart jeg vil hilse på føllet ditt ;)

Hmmm, veit ikke om jeg ser den store forskjellen på traver og ridehest jeg ;)
Sant det du skriver. Hvorfor det er lovlig er egentlig ikke godt å si.

Linda
02-08-2007, 22:07
Jeg vet jeg er på tynn is på dette området, men det er derfor jeg og spør. I teorien så burde jo en pinto være en pinto. Slik er det tydligvis ikke når det foregår registrering i to forbund. Vil Gamblers Blackmale som pinto kunne bedekke en pintohoppe registrert i det tyske forbundet? Vil dette føllet kunne bli registrert i det tyske forbundet?

Hvis ikke hester registrert i USA noensinne kan komme over i den tyske stamboka så må det da i tilfelle importeres noe nytt blod ganske snart da? Synes hele greiene virker ganske merkelig jeg.

Dersom jeg forstår riktig så er det altså kun Gamblers Blackmale som er kåret og kan brukes på travhest? For Tabaki er jo også kåret pinto, men jeg tror ikke han bedekker på travhester uansett. Slik jeg forstår det er så pintoforeningen kraftig i mot travhester i pintorasen, og jeg må si at jeg jo kan forstå de.

Det har vært litt ukritisk bruk av blodsmerrer til Blackmale, bare fordi han ikke er traver og i tillegg lover flekker. Sier ikke at du har gjort det altså, men et slikt "smutthull" men kun med en hest fører jo gjerne til at man "tar til takke" med han, selv om han kanskje ikke passer til hoppa i det hele tatt.

De gjør det virkelig vanskelig med slik ulik registrering. En fjording er da en fjording liksom. Mye lettere :D

På tynn is? ;) Bare svarer etter beste evne jeg, føler ikke at du er ute etter å "ta" meg eller noe.
At en Pinto burde være Pinto er jeg enig i. Men grunnen til at den tyske foreningen har oppstått er kanskje fordi noen ikke er enig i hvordan det Amerikanske systemet foregår?
Jeg mener at Gamblers Blackmale skal kunne bedekke Pintohoppe som er registrert i det tyske forbundet, men hvor avkommet blir registrert er jeg ikke sikker på.
Har liksom ikke satt meg så godt inn å hvordan det blir med hester som følger den Norske Pintoforeningen.

Veit ikke om jeg skjønte det andre avsnittet ditt jeg...?

Ja, såvidt jeg veit(samme gjelder eieren til Blackmale) så er han den eneste som er godkjent for bruk på Varmblodstraver.
Tabaki følger det tyske så han bedekker ikke travere.
Den Norske Pintoforeningen er kraftig imot innblanding av travere ja, men dem om det.
Det blir jo uansett bare et fåtall avkom etter Blackmale og traver, for det er jo ikke alle med Varmblodstraver-hopper som bruker han.

Det er jo såklart KJEMPE positivt at man garantert får flekkete avkom, men det er laaangt ifra den eneste grunnen til at jeg har brukt han.

insolita
02-08-2007, 22:33
Enda så travjente jeg er, det er KJEMPESTOR forskjell på en varmblodstraver og en varmblods ridehest. De er laget til VIDT forskjellige ting. Synes ikke amerikanske travere har noe å bidra med til rideraser uansett igrunn, og er redd for at mange (sier IKKE deg, jeg kjenner deg overhodet ikke, dette er generelt) bedekker med "hvasomhelst" annet enn en traver for å få en "ridehest". Når eneste lovlige alternativ er Blackmale så er jeg redd folk er altfor ukritiske til valg av hingst, fordi det i realiteten ikke er et valg, men det beste man får på lovlig vis som ikke har traverblod.

På tynn is ja, jeg har jo litt lite peil på flekkehester, og har litt lite kunnskap om dette, men så spør jeg da også ;)

LisaFi
02-08-2007, 22:40
PS: Ein bedekker med ein hingst, ikkje med ei hoppe ;)

Ach, aber endlich! :D

Ellers ikke så mye fornuftig å si, VIL noen virkelig ha en sånn hest, så skal de GLATT få lov for meg i alle fall. JEG kjøper den ikke uansett. I likhet med mange sikkert både fine og rasetypiske og lovlig avlede hester jeg ikke ser for meg å ha noen "kjemi" med...

Men om noen virkelig ØNSKER seg en sånn, og kommer til å ha glede av den, hvorfor ikke, liksom? Plager ikke meg i alle fall.

mallilen
24-09-2007, 20:41
Vet dette er litt merkelig å komme med så lenge debatten ser ut til å være avsluttet, men ble litt interessert i fenomenet på tråden "FOR billig".

Gikk inn på sidene til Stall Valmen og så der at :
Gamblers Blackmale er avlsgodkjent for hopper av rasene: American Paint Horse, American Quarter Horse, Engelsk Fullblodshest og Pinto avl. (I Pintoavl tillates ikke de Norske rasene, trekkhester, samt noen få andre raser)

Hvordan kan da hesten gi godkjente avkom? Standardbred(Am.varmblodstraver) er jo overhodet ikke nevnt...
Noen som kan forklare hvordan dette går til, og hvorfor hingsten skal kunne gi godkjente avkom her til lands, selv om de registreres i USA?

Linda
24-09-2007, 22:43
Jeg har også lurt på hvorfor dette ikke er nevnt på siden til Stall Valmen, men kanskje fordi det blir så mye debatt rundt det? Veit at Nina(eier av Gamblers Blackmale) ikke orker å svare på krangling rundt å bruke Blackmale på Varmblodstravere.

Levinja
25-09-2007, 07:54

Alle Tinkere med få unntak har ukjent stamme. Derfor må disse vises på utstilling for å bli typegodkjent. Hvis de blir godkjent føres de inn i registeret og avkommene vil bli registrert.
Forresten , synes dere det er greit å kalle dem Tinker??
Tinker er jo et skjelsord på lik linje med "Pakkis" og i Irland synes de det er forferdelig at vi kaller dem Tinker her i Norge. Irish Cob er vel mere riktig benevnelse.

Linda
25-09-2007, 09:55
Ja de fleste voksne hestene har ihvertfall ukjent stamme, men avlen har jo dratt seg opp de siste årene så mange av unghestene begynner å få kjente ledd nå. Hvertfall far og mor, sånn som hoppa mi.

Navnet Tinker er det jeg har kjent rasen for de årene jeg har visst om den, var dette navnet jeg fikk høre. Og det er jo som regel dette de går for her i landet.
Men jeg har ingen problem med å bytte navn til Irish Cob.

Kjelline
25-09-2007, 15:01
Gamblers Blackmale er avlsgodkjent for hopper av rasene: American Paint Horse, American Quarter Horse, Engelsk Fullblodshest og Pinto avl. (I Pintoavl tillates ikke de Norske rasene, trekkhester, samt noen få andre raser)
Dette står på hjemmesiden til Valmen...

Fra norsk pintoforening:
Det er absolutt forbudt å krysse inn følgende typer/ raser i pintoavlen:
Tigermønstrede av alle raser
Rene kaldblods/ trekkhester
Islandshester
Shetlandsponnier
Fjording
Dølehest
Nordlandshest/ Lyngshest

Det stenges også for avl på traverblod med mindre annet blir bestemt på årsmøte.

mallilen
25-09-2007, 15:05
Jeg kan heller ikke skjønne at det skulle være lov da, nei.. Men for å registrere i USA; må ikke da hoppa også være registrert? Varmblodstravere vil kanskje være det, men om hoppa ha rpapirer i Norge...?

jeg virker sikkert litt vrang, men om hingsteeier faktisk har fått hingsten godkjent for bruk på blodserhopper BURDE det jo stå en uttalelse om hvordan/hvorfor på hjemmesiden, iallefall så lenge hun ikke gidder "krangle" om slike spørsmål...? Da virker det litt useriøst for min del, jaffal..

Linda
25-09-2007, 17:49
Orker rett og slett ikke diskutere dette lenger jeg, har ikke gjort annet de siste 2 1/2 årene. Siden jeg kjøpte en hingst etter Blackmale og Varmblodstraver.
Jeg VEIT ihvertfall at dette er lov(Hadde IKKE bedekt travhoppa mi med han hvis det ikke hadde vært det. Jeg skal ha LOVLIGE papirer på det jeg avler.), samma hva det står på siden til Norsk Pintoforening. Avkom etter Blackmale og Varmblodstraver blir ikke registrert i det tyske forbundet som den Norske Pintoforeningen følger.

At ikke eier av Blackmale har valgt å opplyse om dette på siden sin veit jeg ikke grunnen til, men hun har da svart på dette under der det står "Forum".

Råder de som lurer på dette rundt bedekning av Blackmale og Varmblodstraver om å ta kontakt med hun som eier hingsten. Hun svarer nok mer enn gjerne på spm, om hun blir spurt på en ordentlig måte og ikke blir kritisert.

Stall-Vinga
25-09-2007, 21:36
Jeg snakket med Nina om dette i fjor, og ut fra hva hun sa og hva jeg selv har lest meg frem til, blir avkom etter Blackmale registrert i det amerikanske forbundet og ikke det norske. Norsk pinto forening følger det Tyske forbundets regler, selv om det kåres hingster fra det Amerikanske også her til lands.

Faktisk er det opprettet enda en forening i Norge for pinto, som følger det amerikanske systemet: http://home.no.net/nptha/

En av få forskjeller er at det amerikanske systemet tillater American standarbreed (varmblodstraver) i avlen, det gjør ikke det Tyske/Norske. Ellers tillater ingen av foreningene kalde raser.

Jeg undersøkte også med norsk pinto forening om en kåret hingst der kunne bedekke en nptha hoppe for lovelig avkom, og det var mulig. Derfor er det lovelig å avle videre på en pinto hoppe registrert i USA selv om hun har traverblod, for denne hesten vil stille som pinto i lik linje med andre pintoer i nptha. Men om hingste eier er villig til å la hingsten sin bedekke den eventuelle hoppe er en annen sak.

Hva jeg mener om dette vil jeg ikke kommentere fordi jeg har delte meninger. Men jeg syns det både er riktig og rettferdig at det finnes en forening for begge deler, siden det er mange forkjempere og motstandere på begge sider.

absinthe
26-09-2007, 02:02
noen som vet om bilder av slike blandinger? jeg ble litt nysgjerrig her nå jeg :p

Linda
26-09-2007, 08:42
Jeg har jo hatt en så har masse bilder :) Det er enda veldig sårt at jeg solgte han så orker nesten ikke se på bilder av han engang, men kan legge inn noen.

http://i21.tinypic.com/a4rghy
http://i23.tinypic.com/s1u844.jpg
http://i20.tinypic.com/vhan8k.jpg
http://i21.tinypic.com/10i71pd.jpg
http://i20.tinypic.com/xawjgj.jpg
http://i24.tinypic.com/10mug3t.jpg
http://i23.tinypic.com/91bb51.gif
http://i23.tinypic.com/fjp1tv.png

absinthe
26-09-2007, 10:50
ååååh, herredussan så nydelig!!!! skikkelig skjønn var han...

Linda
26-09-2007, 17:29
Ja han er det. Og har arvet sin fars gemytt. Var litt tøff som hingst, var litt mer lik moren sin da.

Ingeborg
26-09-2007, 17:33
Hehe.. Det der hadde vært noe å kommet på travbanen med!!:D

Linda
26-09-2007, 22:06
Hehe, det er det flere som har sagt ;)

mallilen
27-09-2007, 00:51
Jeg snakket med Nina om dette i fjor, og ut fra hva hun sa og hva jeg selv har lest meg frem til, blir avkom etter Blackmale registrert i det amerikanske forbundet og ikke det norske. Norsk pinto forening følger det Tyske forbundets regler, selv om det kåres hingster fra det Amerikanske også her til lands.

Faktisk er det opprettet enda en forening i Norge for pinto, som følger det amerikanske systemet: http://home.no.net/nptha/

En av få forskjeller er at det amerikanske systemet tillater American standarbreed (varmblodstraver) i avlen, det gjør ikke det Tyske/Norske. Ellers tillater ingen av foreningene kalde raser.

Jeg undersøkte også med norsk pinto forening om en kåret hingst der kunne bedekke en nptha hoppe for lovelig avkom, og det var mulig. Derfor er det lovelig å avle videre på en pinto hoppe registrert i USA selv om hun har traverblod, for denne hesten vil stille som pinto i lik linje med andre pintoer i nptha. Men om hingste eier er villig til å la hingsten sin bedekke den eventuelle hoppe er en annen sak.

Hva jeg mener om dette vil jeg ikke kommentere fordi jeg har delte meninger. Men jeg syns det både er riktig og rettferdig at det finnes en forening for begge deler, siden det er mange forkjempere og motstandere på begge sider.

DA ble det mer forståelig, ja. USA har vel ikke akkurat det strengeste avlssystemet egentlig? Om de i det hele tatt HAR noe? Mener ei venninne som jobbet på stutteri der borte sa at det ikke var ulovlig å bedekke med noe som helst?

MarlenEmilie
09-12-2008, 20:18
Så det er bare èn hingst i norges land som man kan bedekke med varmblodstraver altså ? :S :confused:

Kurre
09-12-2008, 20:27
Det er en masse flotte hingster i Norge som kan bedekke varmblodstravere.
Varmblodstraverhingster...Hvorfor ikke lage en ordentlig traver istedet? Bruke en bra hingst og få et spennende avkom.

Lopke
09-12-2008, 20:29
Så det er bare èn hingst i norges land som man kan bedekke med varmblodstraver altså ? :S :confused:

Heldigvis..
Travere skal av god grunn ikke inn i ridehestavlen.

Sorpresa
09-12-2008, 21:42
Heldigvis..

Signerer!
Takk og lov for dette!

Marte+Quicky
09-12-2008, 22:16
Heldigvis..

:tilber:

SnippSnapp
09-12-2008, 22:38
Det har vell noe med at jeg ikke fordrar trav. Men at Justice slo pusten ut av meg, selv om hun er varmblodstraver! Jeg har lyst på et godkjent føll såklart, men som er mer ridehest liknet. Det kommer jo faktisk litt ann på hvordan eksteriør den eventuelle hesten har. Jeg ser ikke i noen sammenhenger at min er særlig lik en traver. Dere kan se bilder på VIP'en min på hestemarked der jeg også kaller meg MarlenEmilie! :)

Hun har nå steget til en traver fordet.. Forskjellen mellom et ridehest- og travføll så jeg utrolig godt i fjor forsåvidt, da min varmblods og en ridehest (begge føll), gikk sammen. Det var som natt og dag! Og da har nå enda ingen av de to rukket å bli spesielt påvirket (særlig ikke ridehesten, som mistet mamman sin)

Marte+Quicky
09-12-2008, 22:45
Det har vell noe med at jeg ikke fordrar trav. Men at Justice slo pusten ut av meg, selv om hun er varmblodstraver! Jeg har lyst på et godkjent føll såklart, men som er mer ridehest liknet. Det kommer jo faktisk litt ann på hvordan eksteriør den eventuelle hesten har. Jeg ser ikke i noen sammenhenger at min er særlig lik en traver. Dere kan se bilder på VIP'en min på hestemarked der jeg også kaller meg MarlenEmilie! :)

Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt må bedekke denne hoppa hvis du ikke kan fordra trav og egentlig vil ha en ridehest:rolleyes:

Birre
09-12-2008, 22:46
Det var en nydelig blandig av den flekkehesten og traveren! Fikk nesten lyst på en selv!

Lopke
09-12-2008, 22:58

Kjøp deg et ridehestføll da..

RebeccaK
09-12-2008, 23:01
Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt må bedekke denne hoppa hvis du ikke kan fordra trav og egentlig vil ha en ridehest:rolleyes:

:tilber: Kunne ikke skrevet det bedre selv. Selvom hoppa er aldri så fin, så vil hun alltid være avlet til og bygd som en traver.

Lopke
09-12-2008, 23:03
og vil avle en dårlig ridehest...

Harneshaug
09-12-2008, 23:07
Som må selges når økonomi, samliv, livsituasjon forandrer seg ;)

Enig med de andre her. Vil du ha en ridehest så kjøp deg en, det vil du ikke angre på! :)

LisaFi
09-12-2008, 23:15
.. Kunne godt tenkt meg en hest til ridebruk av traverblanding. Dog ikke med varmblods... ;)

Synes ikke alle typer flekkuser er like pent, og vbltravere er og blir vbltravere.

RebeccaK
10-12-2008, 00:06
Noen som er fast bestemt på at travere ikke duger like bra som ridehester. Finnes jo mange fine kryssninger.. Jeg kjøpte Justice av den grunn at jeg må holde allt av hest selv, jeg er 16 år, brukte konfirmasjonspengene mine på hest. Så jeg kunne ikke akkurat dunge ut med 40.000 f.eks. for en ridehest:) Det er jo spesiellt å få eget føll, fra din egen hest.. Men orker ikke å diskutere dette :) Kom bare negativt ut av dette..

Jeg har selv traver, men jeg ser ikke poenget ditt i å bedekke hoppa de bare for å få et føll når du selv skriver at du ikke kan fordra travere.

Uansett hvordan du bedekker henne vil du ikke komme unna at hun er traver og ikke har de samme forutsettningene som en ridehest har.

Lopke
10-12-2008, 00:10
Velger å avslutte denne samtalen derav at folk skriver ut ifra deres synspunkt. Og mener alt er så bra uten travblod i ridehest.. Men dere har vell kansje ikke tenkt på at alle hester kommer fra samme avstamning egentlig, og at travhester er blitt avlet for speed er ingen ting å skjule.. For meg, så ser jeg for meg et spennende pintoføll :)

WOW... seriøst??
Så noen hundre års avlsarbeid i en retning har lite å si? bortsett fra at traveren har den fantastiske egenskapen at den er avlet for speed i tillegg?

Avl i vei for all del.. du er desverre ikke den eneste. Blir spennende dette. Litt som Lotto?? :rolleyes:

Harneshaug
10-12-2008, 00:11
Jaja, hørt det før, samme utfall blir det uansett.
Mer oversvømming av stakkarer som doneres på Finn :(

RebeccaK
10-12-2008, 00:16
Jeg skjønner bare ikke hvordan du kan ha råd til å bruke noe jeg vil tro er en relativt dyr pinto hingst og ikke kjøpe deg et ridehest føll, når det er det DU skriver at du vil ha.

Om folk ikke får skrive sin mening om emnet, så er det ikke noe vits i å ha et forum da.

Harneshaug
10-12-2008, 00:27
Det er hverken frekt eller spydig, men realistisk!

Om du åpner øynene litt vil de se alt av blandingsrask som selges for en slikk og ingenting fordi eierne ville så gjerne ha et føll, for det var jo så spesielt å ha, etter sin egen elskede hest... (og hvor mange prosent av de inneholder varmblodstraver??? en overveldende del)
Som ikke er for andre, som de aldri skal selge som de skal elske for resten av tiden så lenge de lever...

VÅKN OPP, det skjer ikke. Plutselig kan du ikke ha den lenger, hva da? Og si ikke at det ikke skjer for det vet man ikke.

Skulle ønske folk tok ansvar og ikke avlet hest, hund, katt , rotter, marsvin og allehelsikes dyr i villelse :mad:

Det er dyret det går ut over til syvende og sist, uansett.
Det som vel egentlig er hovedproblemet mitt her er at jeg fatter ikke vitsen?
Ikke i det hele tatt.... At man ikke har råd å kjøpe et ridehestføll er vel inget argument for å blandingsavle føll selv???
Da er jo argumentet bare at man har dårlig råd og kanskje nok med 1 hest?
Mulig jeg er helt treig her, men hvorfor avle noe de kaster etter deg på et hvilket som helst hestemarked?

(ja, jeg hisser meg over slikt)

Lopke
10-12-2008, 00:27
Lopke, leser fra flere forumssider at du tar avl med varmblodstraver veldig alvorlig.

Avl uansett rase bør være gjennomtenkt og fornuftig.

Å avle på noe bare fordi det er "din hest" og den må avles på.. hvorfor? Hva er så spesielt å måtte avle på egen hoppe? Blir man mer glad i føllet (sett ut fra din nåværende hest)??

Eller er det prisen du tror blir billigere enn å kjøpe et ridehestføll?

Eller mener du at denne blandingen har flere kvaliteter å tilføre ridehestene enn et føll avlet ut av to ridehester?

Kan du svare på det?

Jeg er ikke ute etter en ridehest til masse penger, verken for å selge eller for at ANDRE skal være fornøyd med den! Men en hest som tilfredsstiller mine behov for hest.
Og hva er dine behov for hest? Hvilke kriterier stiller du egentlig? og hvorfor vil en traverblanding være så tilfredsstillende?

SnippSnapp
10-12-2008, 00:28
Om jeg får eget føll av min hest, så er det den siste du skal lete opp på finn uten veeldig god grunn!;)

Nå er jeg langt ifra fordomsfull ovenfor varmblodstravere, da jeg har 2 stk selv, men ser klart at de er forskjellige fra en ridehest. Du vil aldri få det steget du trenger til dressur, uansett hvor mye du trener. Men for all del, jeg er ikke imot hobbydressur på dem! Jeg er bare ikke for ideen å lage seg ridehest av en som er avlet for fart.

Og når du sier at hesten din aldri vil komme på finn.no, så er dette noe du ikke vet i dag. Du er 15 år og har hele livet fremfor deg, kanskje studier, flytting osv. Hvis du får et føll når du er 17 (etter endt drektighetstid om du bedekker til våren), så kan du sitte med den til du er 40 år eller lengre. Jeg kan love deg at livet ditt vil forandre seg innen den tid.

Stineln
10-12-2008, 00:49
Poenget er at det svekker avlen å drive med slik blanding. I utgangspunktet har dette ingenting med traveren å gjøre, det handler om enkle avlsprinsipper. Det må lønne seg å drive med raseavl, derfor blir slike krysning ofte sett stygt på av "avlsentusiaster". Tror mange hadde blitt vel så hissige om det var snakk om andre raser enn varmblodstravere også. Man ønsker å opprettholde ren avl, uten krysninger, uanvhengig av hva slags raser det handler om. Det er mye mulig at blanding pinto/varmblodstr. hadde blitt en strålende ridehest, men det er ikke det saken handler om. Vil man bedekke med en flekkehingst, da kjøper man seg en flekkehoppe. Vil man bedekke varmblodstr.hoppa si, bedekker man med en varmblodshingst. Dette handler kun om å holde avlen ren for blandinger, da dette ikke er ønskelig i avlssammenheng.

Harneshaug
10-12-2008, 00:54
Ja de er populære fordi de er billige og ALLE kan få seg hest, flottings.

Jeg har kaldblodstraver selv og hadde varmblodstraver, så ridehestens venner kan du bare glemme.
Varmblodstraveren slaktet jeg da den slett ikke var noen ridehest, men den hadde sikkert kunne blitt presset noen år til av ivrig entusiast til å gå "dressur" og tvinges til å hoppe 50 cm ;)

Det er veldig stor anatomisk forskjell på varm og kaldblodstraver, at du slår de sammen som EN gruppe sier jo litt.

Problemet med å krysse travere med ridehester?? Sukk... det er jo bare så man ikke vet hvor man skal begynne engang.
Er INGEN som sier de ikke egner seg til avl???
De er fantastiske og helt nødvendige faktisk for å avle varmblodsTRAVERE :D
Tror du blander mange ting her nå?

Kan jeg få spørre igjen om hva som er VITSEN??

Sier ikke det er mitt problem, det er aldri mitt problem hva andre gjør med sine hester, jeg sa i et tidligre innlegg at som vanlig er den eneste det går ut over dessverre hesten.

Harneshaug
10-12-2008, 00:57
Poenget er at det svekker avlen å drive med slik blanding. I utgangspunktet har dette ingenting med traveren å gjøre, det handler om enkle avlsprinsipper. Det må lønne seg å drive med raseavl, derfor blir slike krysning ofte sett stygt på av "avlsentusiaster". Tror mange hadde blitt vel så hissige om det var snakk om andre raser enn varmblodstravere også. Man ønsker å opprettholde ren avl, uten krysninger, uanvhengig av hva slags raser det handler om. Det er mye mulig at blanding pinto/varmblodstr. hadde blitt en strålende ridehest, men det er ikke det saken handler om. Vil man bedekke med en flekkehingst, da kjøper man seg en flekkehoppe. Vil man bedekke varmblodstr.hoppa si, bedekker man med en varmblodshingst. Dette handler kun om å holde avlen ren for blandinger, da dette ikke er ønskelig i avlssammenheng.

Ikke bare, varmblodtraverne er generelt sett dårlig bygget for ridning med sin lange rygg og brede bakbeinsøring.
Å be slike hester om å gå i samling med rytter på, hoppe osv synes jeg i mange tilfeller er bare blodig urettferdig mot hesten.
Kan man ikke blande noe annet mer ridbart da om man absolutt må blande?

Bitten&Betty
10-12-2008, 00:57
Finn et fint ridehestføll for meg du, og så kan du fortelle meg hva som er bedre med det enn en traver.

Med tanke på seriøs sattsning innen ridning så vil et fint ridehestføll være bedre enn en traver uansett hvordan en vrir og vender på det. Slik er det bare. ridehestføll er avlet fram for ridning, og traver føll for trav. Så jeg tror verken Lopke eller andre vil få det helt store problemet med å forklare hva som gjør et ridehestføll bedre enn et travhestføll med tanke på ridning.

Siden de egner seg så dårlig til avl? Legg merke til at travere er blitt populære innenfor ridning nå også :)

Ja, det blir flere og flere travere som både selges og kjøpes som ridehester nå. Men jeg tviler strekt på at dette er fordi de er så utrolig velegnet til ridning, men heller fordi de er billige i forhold til en ridehest.

Jeg er ikke ute etter å rakke ned på travhester, de fungerer utmerket til sitt bruk. Jeg vil bare belyse at det gjør også ridehesten.. det er derfor det avles hester til de forskjellige grenene innen denne sporten. Enten det er trav, dressur, sprang osv. Jeg er for å følge de rettningslinjene en har for avl (med visse untak), og en skal ikke bare mixe og trikse uten mål og mening etter eget behov, bare fordi man vil ha ett føll etter egen hoppe. Har ikke noe imot blandingsavl i seg selv, men useriøs avl. Ofte går dette for det samme.

Fleur
10-12-2008, 00:58
Men dette handler vel ikke om at ridehesten er bedre enn traveren? Det rene faktum er vel at ridehester og travhester er avlet for nettopp ridning og trav..

Ved å krysse egenskapene til hester av disse typene, vil man ikke nødvendigvis bare få et føll med pen farge og godt gemytt? For å sammenlikne "motsatt vei" ville vel aldri de som driver med trav som hobby bedekke traverhoppa si med en hingst av ridehest type? Selv om de nødvendigvis ikke tenker å satse, men ha en snill og pen hobbyhest :-) Ingen som ser ned på travere eller ridehester, men man ser kanskje ikke nødvendigheten i å drive slik avl.

Stineln
10-12-2008, 01:01
Ikke bare, varmblodtraverne er generelt sett dårlig bygget for ridning med sin lange rygg og brede bakbeinsøring.
Å be slike hester om å gå i samling med rytter på, hoppe osv synes jeg i mange tilfeller er bare blodig urettferdig mot hesten.
Kan man ikke blande noe annet mer ridbart da om man absolutt må blande?

Jeg vet det altså, men prinsippene blir det samme uansett hvilke raser det snakkes om. Jeg tenkte det gikk ann å forklare det på en annen måte, men tror det er nytteløst uansett. (jeg tror vi er helt enige altså..)

Men da kan jeg heller skippe hele føllsituasjon og tankene om det.. Fordi det er ikke en eneste FIN varmblodshingst i hele fuckings Norge! Tenkte fint avkom, men men..

Det er massevis av flotte varmblodstraverhingster i Norge.

SnippSnapp
10-12-2008, 01:06
Yaiks.. Jeg reagerer egentlig ikke bare på at en vil blande (ser jo at det fins en lovlig hingst), men mer på det at man ikke kan tenke litt lengre frem enn sin egen nese.. Har en hest jeg med handen på hjertet kan si at jeg neppe blir å selge, men det betyr ikke at hesten får en ny eier..

Jeg mener en må avle noe andre potensielt vil kjøpe, dersom det skulle skje noe senere som tilsier at en må selge. OG for å fremme avlen! Nå vet jeg kanskje litt mer om hesten din enn du tror jeg vet, har diskutert den med forrige eier, og vet at hun kan litt innen dressur, men fortsatt er hun traver. Jeg tror dog, at du ville fått mye mer utbytte av et ridehestføll (for ikke å snakke om at det kan fort bli billigere), selv om du ikke får avkom av go'merra

Og det fins mange flotte hingster.. Trenger forsåvidt ikke bare se i Norge heller..

Therese
10-12-2008, 01:08
Tuller du? Selvfølgelig finnes det mange flotte varmblodstraverhingster i Norge, det er jo sikkert en helt dunge kåra varmblodstraverhingster..

Therese
10-12-2008, 01:08
Tuller du? Selvfølgelig finnes det mange flotte varmblodstraverhingster i Norge, det er jo sikkert en helt dunge kåra varmblodstraverhingster..

Bitten&Betty
10-12-2008, 01:09
Haha.. Syns eg ser det....

Beklager altså, men nå høres du ut som en sutrete jentunge som ikke får det slik hun vil..

Dersom du ikke finner en varmblodshingst du liker så kan du vel ganske enkelt enten legge føllplanenen på hylla, vente til det dukker opp en varmblodshingst du liker eller vente og spare fram til økonomien tilsier at du kan kjøpe deg en ridehest (enten føll eller voksen, allt etter hva en vil ha).

Therese
10-12-2008, 01:12
Hvis hun ikke ønsker seg traveremne er det nok best å kjøpe seg ridehestføll.. Er jo like lite fornuftig å avle frem traver/traver som traver/ridehest når den likevel ikke skal brukes til trav.

Stineln
10-12-2008, 01:15
Syns eg ser at det e nån bra'e hingsta her i Norge, eg har ikke råd tel å kjøp nåkka utenlandsk frossensæd. Forså å måtte selg føllet for 5.000, for at det at det ikke har nåkka eg vil samle på.. Så selg eg d til nån idiota som vill bruk det i trav, eg ønska ikke en hest nåkka så vondt som at den skal gå i trav!

Neinei, eg skal kjøp meg en ridehest.. klart klart..

Var det nå mer nå? Leiting på feil eller lignende?

Du kan finne billige hingster i utlandet også, men du vil nok ikke finne noe hverken her i Norge eller i utlandet for under 10 000. (Og den usaklige kommentaren om hvor grusomt trav er for hestene bør man lå stå ukommentert, så man ikke havner på nivået til den som kom på det der.)

Bitten&Betty
Hvis hun ikke ønsker seg traveremne er det nok best å kjøpe seg ridehestføll.. Er jo like lite fornuftig å avle frem traver/traver som traver/ridehest når den likevel ikke skal brukes til trav.

Er helt enig med deg. Er det ridehest hun egentlig vil ha, så er det ridehest hun bør kjøpe. Men skal en på død og liv avle på traverhoppa en har så bør den bedekkes med traverhingst. Det er i hvertfall min mening.

Harneshaug
Nei, tror du sa det fint selv. Innlegget ditt var veldig oppklarende for oss som evt ikke kjente deg fra før...

Harneshaug
10-12-2008, 01:18
:lol:

Therese
10-12-2008, 01:19
Kan du forklare hvorfor det ikke er noen gode varmblodstraverhingster i Norge (for jeg regner med det er varmblodstraver du snakker om?)?

Og du kan umulig ha så mye kunnskap om trav ettersom du tror alle travhester har det vondt.

Er det ingen varsellamper som lyser når du selv sitter å sier at du ikke har råd til å kjøpe sæd fra utlandet? Har du råd til alt det som koster for å drette frem et føll da? Og for ikke å snakke om hva ting kan komme til å koste hvis noe går galt? Eller å ha to hester?

Bitten&Betty
10-12-2008, 01:19
Syns eg ser at det e nån bra'e hingsta her i Norge, eg har ikke råd tel å kjøp nåkka utenlandsk frossensæd. Forså å måtte selg føllet for 5.000, for at det at det ikke har nåkka eg vil samle på.. Så selg eg d til nån idiota som vill bruk det i trav, eg ønska ikke en hest nåkka så vondt som at den skal gå i trav!

Men så la være å bedekke hoppa da.. så slipper du det problemet. Spar heller de pengene en bedekning koster og kjøp deg en ridehest som det ganske tydelig kommer fram at du egentlig har lyst på, men ikke råd til :)

Therese
10-12-2008, 01:23
Er helt enig med deg. Er det ridehest hun egentlig vil ha, så er det ridehest hun bør kjøpe. Men skal en på død og liv avle på traverhoppa en har så bør den bedekkes med traverhingst. Det er i hvertfall min mening.

Joda, enig med deg også..

Therese
10-12-2008, 01:25
Sorry for at æ ikke e verdensmester oppi allt :) Flir av mæ dåkker, istede før å kansje vidreførmidle meininge på en ordentlig måte..

Det er jo det flere her prøver på :)

LisaFi
10-12-2008, 01:29
Det er jo faktisk flere hingsteholdere her inne, til og med! :lol:

SnippSnapp
10-12-2008, 01:35
Det er da ingen som har kritisert deg for at du har traver? Greit nok så er det ikke alle som er super begeistret for ridehest-trening av blodsere (dressur, sprang), men sålenge hesten ikke har dårlig fysikk, ser jeg ikke hva som er galt.. Men noe høye klasser går den nok aldri.. Blodsere er flotte hobbyhester! Men å avle flere slike, bare for å ha det, når det er så mange der ute som ikke har noe hjem, ser i hvert fall ikke jeg poenget med.

Fleur
10-12-2008, 01:37
Trist om du føler deg personlig angrepet, tror ikke det er meningen. Det er vel slik at man på et forum over tid vil utvikle noe intern "humor"/ munter tone (oppi alt alvoret) i forhold til debatter og temaer som har vært oppe før, som kan oppfattes som alt annet enn morsom for de som kanskje ikke har vært innom disse debattene tidligere?

I alle fall håper jeg at du koser deg med hesten din, som du virker utrolig glad i og stolt over :) Gjør det beste ut av den hesten du har nå, så kan du samtidig tenke langsiktig og planlegge eventuelt fremtidige hestekjøp, som kanskje svarer mer til dine forventninger :) Lykke til!

LisaFi
10-12-2008, 01:40
Tror det er ganske mange av oss her inne som lever livet i beste velgående og til og med setter pris på traverne våre som vi rir på.... ;)

Bare undersøk litt... ;)

LisaFi
10-12-2008, 01:44
Hæ?

Kan du ikke bare kose deg med den hesten du har da? Det er da du som skal ha den, og ingen andre, hva slags rolle spiller det da hva andre mener? :)

Anne&gneistene
10-12-2008, 01:44
kannj du ittj skriv bokmål istedet for dialekt i det minste?

Syns denne tråden sklir helt ut på slutten her, går da vel an å holde seg seriøs i innleggene selvom man er uenige.. (rettet til MarlenEmilie).

MarlenEmilie
10-12-2008, 01:55
Allt e sletta ifra mi side ;)

Ragnhild
10-12-2008, 01:58
Allt e sletta ifra mi side ;)

Og det er noe som kalles fryktelig dårlig forumskikk. Her får du masse konstruktiver tilbakemeldinger og argumenter for hvorfor du ikke bør gjøre det du tenker, da er det bedre å heller stå for det du faktisk har sagt, trekke pusten, tenke over det i fem minutter og om du ikke har fått et annet syn på ting, så bør du ha gode argumenter for hvorfor man fortsatt har det synet man begynte med.

Er forøvrig ganske så enig med de andre her, varmblodstraver + varmblodstraver = sant, enkelt og greit.

Ragnhild
10-12-2008, 02:00
Og bare for å ha sagt det, grunnen for at jeg starta denne tråden har ikke bedekt hoppa si verken med traver eller ridehest, så det blei avverga :)

MarlenEmilie
10-12-2008, 02:02
Ragnhild, grow up. Det der var ikke saklig fra min side, usaklig meg her og der. Er ikke annet jeg vil ha ennvarmblods kan det se ut for:)) Nei, WOW.. varmblods+varmblods= Sant.. Det har jeg ikke hørt et par ganger!;)

Shadowfax
10-12-2008, 02:04
Synes Ragnhild virker veldig så voksen og fornuftig her jeg da, men..

Jaja, godt de fleste innleggene er quotet i det minste ;)

Harneshaug
10-12-2008, 03:47
Ragnhild er beundringsverdig voksen, selv om hun er bare en liten spøl ;)

Ragnhild
10-12-2008, 09:06
Ragnhild er beundringsverdig voksen, selv om hun er bare en liten spøl ;)

Naaw :klemme:

Asa Garsy
10-12-2008, 12:06
Altså varmblodstravere kan bli flotte ridehester, jeg har ei som funker som bare det hun hun og jeg har lært masse, kan ikke samenlignes med en annen ridehest av rase men har du jobbet og slitt for å få til en ridehest av en traver så merker du det at det skal ikke sååå masse til å få en ridehest til å gå slik, så som en førstehest er dette supert. ang avl ser jeg masse fine pinto føll avtravere, har selv fundert på å bedekke min hoppe men da med en traver for kryssavl er ser jeg ikke vitsen i, men ettersom gamla er 20 er ikke avl noe spm. Om man avler på traver for å få ridehest synes jeg er litt kjedelig i grunn, har man traver burde man bruke traver til hoppa si også... traver vs ridehest= ikke sant!

Fleur
10-12-2008, 12:16
Altså varmblodstravere kan bli flotte ridehester, jeg har ei som funker som bare det hun hun og jeg har lært masse, kan ikke samenlignes med en annen ridehest av rase men har du jobbet og slitt for å få til en ridehest av en traver så merker du det at det skal ikke sååå masse til å få en ridehest til å gå slik, så som en førstehest er dette supert. ang avl ser jeg masse fine pinto føll avtravere, har selv fundert på å bedekke min hoppe men da med en traver for kryssavl er ser jeg ikke vitsen i, men ettersom gamla er 20 er ikke avl noe spm. Om man avler på traver for å få ridehest synes jeg er litt kjedelig i grunn, har man traver burde man bruke traver til hoppa si også... traver vs ridehest= ikke sant!

(Min utheving)

Men er de virkelig supre som førstegangshester om man må slite og jobbe så, for å kunne "nå samme utgangspunkt" som en av ridehest type? Kanskje mulig å skille mellom den "modne" rytter med bred erfaring fra fòrhesthold eller annen ridning og jenta på 10-12-14 som skal få egen hest? For jeg tror flere brenner seg på uvitenhet rundt hesteraser og deres bruksområder.

Forøvrig uttaler jeg meg på generell basis, for jeg vet at det finnes de som har god erfaring med varmblodstravere fra de var unge.

insolita
10-12-2008, 12:21
Noen burde ta seg minst en uke på gjerdet og lese forumregler og "skikk og bruk". Det lukter penny lang vei.

Fleur
10-12-2008, 12:23
Noen burde ta seg minst en uke på gjerdet og lese forumregler og "skikk og bruk". Det lukter penny lang vei.

Hvem? Jeg?

Edit:
Forresten, nå tror jeg jeg skjønte! (treeeeig..)

Embla72
10-12-2008, 12:27
Ja,der ser man. Man lærer så lenge man lever:p
For jeg trodde faktisk varmblods var varmblods jeg.Vet jo de er avlet for forskjellige formål,men trodde det var "samme rase" når det gjaldt avl.

Da er jeg plutselig mere opplyst om avl,hehe :)

Fy skamme på deg. Dette VET du :p
Husk at Solan er varmblods da :D

Asa Garsy
10-12-2008, 13:01
(Min utheving)

Men er de virkelig supre som førstegangshester om man må slite og jobbe så, for å kunne "nå samme utgangspunkt" som en av ridehest type? Kanskje mulig å skille mellom den "modne" rytter med bred erfaring fra fòrhesthold eller annen ridning og jenta på 10-12-14 som skal få egen hest? For jeg tror flere brenner seg på uvitenhet rundt hesteraser og deres bruksområder.

Forøvrig uttaler jeg meg på generell basis, for jeg vet at det finnes de som har god erfaring med varmblodstravere fra de var unge.

Alstå, noen brenner seg ja, tenkte fra mitt ståsted nå, jeg har ridd ridehester og travere å fikk min traver i en alder av 14, har henne fortsatt å jobbet masse for å være der vi er i dag, denne hesten er snill og grei å ha med å gjøre men tenkte ridemessig jeg da, en traver blir aldri en ridehest men kan få en fin hobbyhest av det om det er det rette individ og rett rytter. Å finnes jo unntak også.

Fleur
10-12-2008, 13:04
Alstå, noen brenner seg ja, tenkte fra mitt ståsted nå, jeg har ridd ridehester og travere å fikk min traver i en alder av 14, har henne fortsatt å jobbet masse for å være der vi er i dag, denne hesten er snill og grei å ha med å gjøre men tenkte ridemessig jeg da, en traver blir aldri en ridehest men kan få en fin hobbyhest av det om det er det rette individ og rett rytter. Å finnes jo unntak også.

Jepp jepp, ser den. Klart alle situasjoner er forskjellige, og din har vel vært en kombinasjon av hest med godt gemytt og målrettet jobbing :)

Asa Garsy
10-12-2008, 14:27
Jepp jepp, ser den. Klart alle situasjoner er forskjellige, og din har vel vært en kombinasjon av hest med godt gemytt og målrettet jobbing :)

Godt gemytt har a, fått masse hjelp av instruktører som ikke ser ned på oss, samt funnet ut ting selv, men tilbake til tråden, hesten min ble ufrivillig bedekt(forsøkt parret) av en paint hingst, som hun sto med, han var snill og grei helt til hun ble brunsitg, eier sa han ikke var kjønnsmoden men vi begge fikk noen store øyne da gamla fikk seg litt, dro for sikkerhetsskyld til dyrlege etterpå for å se om noe var der noe det heldig vis ikke var, ok hadde det vært noe der å med tanke på alderen hadde nok abortsprøyte vært tingen.

caoperia
10-12-2008, 15:17
Det er litt skummelt at folk er så trangsynte at de ikke skjønner at de ikke vil få en ridehest på lik linje med en "ekte" ridehest ut av en traver blandet med et-eller-annet. Det er en grunn til at traver, -og ridehestlinjer er adskilte. Hvis man kunne fått en god og velfungerende sprang, dressur - eller westernhest utav en traver, hadde nok dette blitt gjort for lenge siden. Jeg kan umulig tenke meg at ei 14-15 år gammel jente kan danke ut hele den etablerte ridehestavlen med å avle fram et traver krysset med et-eller-annet som overgår de rene ridehestene sine prestasjoner på konkurransebanen.

Kryssblandinger av i utgangspunktet fysisk forskjellige raser med ulike bruksområder, kommer det som regel ikke noe bra utav uansett. Iallfall ikke for hesten sin del den dagen man innser at man faktisk må flytte for å gå på skole, opplever et samlivsbrudd, får barn, etc.
Da havner hesten (som flere andre har nevnt) oftest på finn.no, hestemarked, osv. Først kanskje til 10.000 kr, deretter 5.000, og til slutt står det bare GIS BORT...Og hvem responderer på slike annonser? Ikke seriøse ryttere iallfall...

Jeg må bare innrømme at idet jeg ser "traver av stamme," "traverblod" eller "blandingshest" i ei annonse med en i utgangspunktet sikkert pen og snill hest, klikker jeg meg videre. Jeg, og mange med meg, er ikke interessert i å kjøpe en gatemix når vi faktisk er så heldige at vi har hester som er avlet fram til rideformål her i verden.

Norge har forsåvidt vært et U-land når det gjelder ridehester, sammenlignet med de lange hestesportstradisjonene de har i f.eks UK og nedover i Europa, der de fleste varmblodige ridehestene stammer fra. Vi trenger bare å se over til vår gode nabo Sverige, som har stambokført varmblodige ridehester helt siden 1700-tallet, takket være en velfungerende aldel.

Her på bjerget har bøndene slitt med skrinn jord og vanskelige forhold gjennom mange hundre år, bare hjulpet av sterke og nøysomme arbeidshester av typen fjording, n/l hest og døl. Sistnevnte ble etterhvert stamfaren til vår egen kaldblodstraver. DET er den første, organiserte norske hestesporten. Ridehester hadde vi bare ytterst få av. Vi var et fattig land som trengte arbeidshester, ikke jålete ridehester.
Først senere fikk kaldblodstraveren selskap av varmblodstraveren, men denne kom altså til med litt "hjelp" fra varmt blod utenfra. Fra kjørehester, i utgangspunktet trekkdyr.

Jeg vet de har blandet inn litt forskjellig i den varmblodige traveravlen, spesielt den amerikanske og den franske, men man må huske på at dette har blitt blandet inn for å gi traverene bedre prestasjoner på travbanen, ikke på ridebanen.

At man godkjenner mye rart i ridehestavlen, kan så være. Det finnes trekkhest-typer av f.eks oldenburger og fredriksborger også, men det viktigste her, er å huske på at disse hestene ikke først og fremst er avlet til løpsformål. De er avlet til et bruksformål, der man legger vekt på holdbarhet og kvalitet som arbeidende trekkdyr med behagelige, jordvinnende bevegelser.

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvilken kvalitet en eventuell traverblanding vil få som ridehest. Til hobbybruk er den nok helt OK, men hvorfor ikke bare holde seg innenfor de respektive rasene? En traver er og blir en traver uansett...den kan aldri bli en ridehest av ridehest-type.

Og dette å blande med paint, syns jeg er litt merkelig. Man kan jo produsere de rareste blandinger... Hvilke kvaliteter får en flekketraver i grunn? Det eneste som er spesielt med den, er jo at den er flekkete og ser stilig ut... Tar man bort flekkene, ser den jo bare ut som en ja...en blandingshest.

Det finnes mange flekkehester rundt omkring, mange er tjuvparet, og dermed uten papier. Det er med på å gi flekkehester et dårlig rykte. I utgangspunktet syns jeg flekkehester er kjempefine, men når man blander med så mange forskjellige raser, som egentlig ikke burde ha noe med hverandre å gjøre, blir jeg skeptisk.
Etter det jeg har skjønt her, kan man i teorien blande en traverhoppe og en flekkehingst, få et hoppeføll, og deretter blande dette med en annen flekkehingst? :rolleyes: Kan jo bli surrete i hodet av mindre... Tenk dere denne blandingen uten flekkene. Det hadde nok ikke blitt like populært da...

Lopke
10-12-2008, 15:39
Det er litt skummelt at folk er så trangsynte at de ikke skjønner at de ikke vil få en ridehest på lik linje med en "ekte" ridehest ut av en traver blandet med et-eller-annet. Det er en grunn til at traver, -og ridehestlinjer er adskilte. Hvis man kunne fått en god og velfungerende sprang, dressur - eller westernhest utav en traver, hadde nok dette blitt gjort for lenge siden. Jeg kan umulig tenke meg at ei 14-15 år gammel jente kan danke ut hele den etablerte ridehestavlen med å avle fram et traver krysset med et-eller-annet som overgår de rene ridehestene sine prestasjoner på konkurransebanen.

Kryssblandinger av i utgangspunktet fysisk forskjellige raser med ulike bruksområder, kommer det som regel ikke noe bra utav uansett. Iallfall ikke for hesten sin del den dagen man innser at man faktisk må flytte for å gå på skole, opplever et samlivsbrudd, får barn, etc.
Da havner hesten (som flere andre har nevnt) oftest på finn.no, hestemarked, osv. Først kanskje til 10.000 kr, deretter 5.000, og til slutt står det bare GIS BORT...Og hvem responderer på slike annonser? Ikke seriøse ryttere iallfall...

Jeg må bare innrømme at idet jeg ser "traver av stamme," "traverblod" eller "blandingshest" i ei annonse med en i utgangspunktet sikkert pen og snill hest, klikker jeg meg videre. Jeg, og mange med meg, er ikke interessert i å kjøpe en gatemix når vi faktisk er så heldige at vi har hester som er avlet fram til rideformål her i verden.

Norge har forsåvidt vært et U-land når det gjelder ridehester, sammenlignet med de lange hestesportstradisjonene de har i f.eks UK og nedover i Europa, der de fleste varmblodige ridehestene stammer fra. Vi trenger bare å se over til vår gode nabo Sverige, som har stambokført varmblodige ridehester helt siden 1700-tallet, takket være en velfungerende aldel.

Her på bjerget har bøndene slitt med skrinn jord og vanskelige forhold gjennom mange hundre år, bare hjulpet av sterke og nøysomme arbeidshester av typen fjording, n/l hest og døl. Sistnevnte ble etterhvert stamfaren til vår egen kaldblodstraver. DET er den første, organiserte norske hestesporten. Ridehester hadde vi bare ytterst få av. Vi var et fattig land som trengte arbeidshester, ikke jålete ridehester.
Først senere fikk kaldblodstraveren selskap av varmblodstraveren, men denne kom altså til med litt "hjelp" fra varmt blod utenfra. Fra kjørehester, i utgangspunktet trekkdyr.

Jeg vet de har blandet inn litt forskjellig i den varmblodige traveravlen, spesielt den amerikanske og den franske, men man må huske på at dette har blitt blandet inn for å gi traverene bedre prestasjoner på travbanen, ikke på ridebanen.

At man godkjenner mye rart i ridehestavlen, kan så være. Det finnes trekkhest-typer av f.eks oldenburger og fredriksborger også, men det viktigste her, er å huske på at disse hestene ikke først og fremst er avlet til løpsformål. De er avlet til et bruksformål, der man legger vekt på holdbarhet og kvalitet som arbeidende trekkdyr med behagelige, jordvinnende bevegelser.

Jeg stiller spørsmålstegn ved hvilken kvalitet en eventuell traverblanding vil få som ridehest. Til hobbybruk er den nok helt OK, men hvorfor ikke bare holde seg innenfor de respektive rasene? En traver er og blir en traver uansett...den kan aldri bli en ridehest av ridehest-type.

Og dette å blande med paint, syns jeg er litt merkelig. Man kan jo produsere de rareste blandinger... Hvilke kvaliteter får en flekketraver i grunn? Det eneste som er spesielt med den, er jo at den er flekkete og ser stilig ut... Tar man bort flekkene, ser den jo bare ut som en ja...en blandingshest.

Det finnes mange flekkehester rundt omkring, mange er tjuvparet, og dermed uten papier. Det er med på å gi flekkehester et dårlig rykte. I utgangspunktet syns jeg flekkehester er kjempefine, men når man blander med så mange forskjellige raser, som egentlig ikke burde ha noe med hverandre å gjøre, blir jeg skeptisk.
Etter det jeg har skjønt her, kan man i teorien blande en traverhoppe og en flekkehingst, få et hoppeføll, og deretter blande dette med en annen flekkehingst? :rolleyes: Kan jo bli surrete i hodet av mindre... Tenk dere denne blandingen uten flekkene. Det hadde nok ikke blitt like populært da...

SÅ ENIG!!!! bra skrevet ;)

Filizity
10-12-2008, 15:45
SÅ ENIG!!!! bra skrevet ;)

enig jeg og, men tenkte det ble for mye å quote hele så quotet marianne istede:)

Sorpresa
10-12-2008, 16:36
Heg vil tro dette også ødelegger travhest avlen?

Lopke
10-12-2008, 16:41

njæ... DNT vil vel ikke ha noe med dem å gjøre så det gjør det jo egentlig ikke.
De faller mellom barken og veden. Travforbundet kan ikke bruke dem og NV vil heller ikke ta i dem..

Så yeah.. smart blanding for å få litt flekker på en i forveien dårlig traver/dårlig ridehest!

mallilen
10-12-2008, 16:52
Altså.. Greia er at man KAN jo få en velfungerende ridehest utav en traverblanding. Men dette er vel neppe det generelle resultatet - heller et "heldig utfall" som KAN skje en gang eller tre hvert århundre :roll:

Det er vel kanskje DE tilfellene folk har hørt om, som vellykkede blandinger, og dermed tror de skal få det samme selv?
Jeg mener.. folk leverer jo tross alt inn lottokuponger for flere hundre kroner hver uke, og har gjort det i tjue år og ennå ikke vunnet mer enn 65 kr EN gang? Likevel er jo optimismen der... :roll:

Birre
10-12-2008, 16:57
Jeg tar av meg hatten for alle ekspertene innenfor avl på dette forumet. Ikke visste jeg at vi hadde så mange her inne...

Dere er direkte kvalme i denne tråden. Hvor lite lurt dere måtte mene det er å blande en traver med en ridehest er nå en ting, men hva dere får dere til å skrive ned er noe helt annet.

Sånn, da var det sagt, og dere kan hugge løs alt det dere bare måtte orke. I don`t give a shit.;)

insolita
10-12-2008, 16:58

Langt de fleste som avler blodsmixer har hopper som i utgangspunktet er så dårlige at de er uinteressant i travavl. Vi går ikke glipp av noe vi ikke lever fint uten.

Marte+Quicky
10-12-2008, 18:07

De fleste gode hopper (og/eller stammesterke) blir satt rett i avlen etter løpskarriere (hos travfolk). De som dermed hverken har stamme eller løpstalent, det er de som havner hos ungjenter som skal ri dressur og sprang og avle og gud veit hva. Dermed mister travsporten lite, fordi disse "møkkahoppene" (ikke misforstå) er ikke ønskelige i travavlen uansett.

Disse blandingene får heller ingenting med travsporten å gjøre...

caoperia
10-12-2008, 18:50
Syns de som skaffer seg en eks-traver, eller en hvilket som helst annen hest, burde bevisstgjøres på hvilken hest de faktisk har fått seg, og hva denne hesten kan trives med å gjøre. En eks-traver er jo tross alt en pensjonert toppidrettsutøver som er vant til et helt annet liv enn å trippe rundt på en ridebane.

Er ikke alle travhester som er like egnet til "ridehester" fysisk sett heller. Iallfall ikke hvis du sammenligner dem med en "ekte" ridehest. Alt for mange forventer at eks-traveren deres skal gå slik de "andre" gjør. Og det kan være å be om for mye... (Har sett et par skrekkeksempler...)... Og dette skal være grunnlaget for å lage "ridehest:" Ved å krysse traveren med en annen rase??

Men på den andre siden, syns jeg ikke at man skal være flau, eller føle at hesten sin ikke er god nok bare fordi den er en eks-traver/av traverrase. Så lenge man vet hva man har, og hva denne hesten har kapasitet til å gjøre, burde det ikke være noe å skamme seg over, bare fordi du ikke la ut 200.000 lapper for å kjøpe den. Hvert til sitt bruk, mange har det supert med travere, de er like gode som alle andre hester...Til sitt bruk!

Det finnes sannelig mye "dritt" i ridehestverdenen også, så det er ikke dermed sagt at man automatisk kan avle på en ridehest heller, bare fordi den er "ridehest." Det er derfor vi har avlsforbund, utstillinger og kåringer... Nå er det ikke ulovlig å krysse denne painthingsten med varmblodstravere, så man kan vel ikke si noe på det rent lovmessig...Men den etiske biten da?

Som Marthe + Quicky sa, er det ikke de beste hoppene som blir solgt som "ridehester" og brukt i slik "kryssavl," og da kan man jo stå i fare for å avle fram hester av dårlig kvalitet... Det gjelder vel i grunn også all annen form for ulovlig kryssavl og "tjuvparing..."

Kan jo kanskje dra noen paraleller til blandingshundavlen, der mange ukritisk parer på kryss og tvers av raser, for valpene blir jo "sååå søøøte..."
Det blir fort useriøst. Dersom man skal betale for et dyr, er det gjerne ønskelig med papirer på det også, for å vite hva det er man faktisk sitter med... Det store spørsmålet blir om vi virkelig vil ha blandingshester, lovlig eller ulovlig avlet, eller satse på å holde avlen så ren og kvalitetssikret som mulig?

Harneshaug
10-12-2008, 18:55
Jeg tar av meg hatten for alle ekspertene innenfor avl på dette forumet. Ikke visste jeg at vi hadde så mange her inne...

Dere er direkte kvalme i denne tråden. Hvor lite lurt dere måtte mene det er å blande en traver med en ridehest er nå en ting, men hva dere får dere til å skrive ned er noe helt annet.

Sånn, da var det sagt, og dere kan hugge løs alt det dere bare måtte orke. I don`t give a shit.;)

Hva er kvalmende? At man ikke synes det er fantastisk bra å kryssavle på varmblodstraveren sin for å lage ridehest????

Ja vel, men det synes ikke jeg.
Ingen som rakker ned på varmblodstraveren som rase i det hele tatt, ei heller ikke til sitt bruk, der er de jo uovertruffen :)

MEN hvorfor skal man på død og liv ha et blandingsføll, på sin egen merr for man synes selvsagt den er spesiell, når markedet flommer over av hest?
Av slike "som eier følte veldig nødvendig" når de ble laget, for så å ende opp som førstegangshester for de med dårlig råd.

Der er millioner fra før, MÅ man lage fler? Når det da attpåtil her er snakk om en varmblodstraver som endelig ble "reddet" fra å være stakkars travhest :rolleyes: så sier det meg mye om hvilke holdninger og kunnskap som verserer ...

Jeg har selv hatt både varm og kald, One Eye kunne vært ei flott avelsmerr, men HVORFOR??

Spy ut hester i hytt og gevær ... der er nok og mye mer enn nok.

Lopke
10-12-2008, 19:09
Jeg vet ikke om innlegget mitt ble kuttet fra en annen tråd som ble stengt, men jeg hadde 3 enkle spørsmål til dem som avler på travere+flekk..

Hvis man vil avle på sin egen traverhoppe med en flekkehest er det da fordi...?

1: At man vil ha noe etter sin egen hoppe av sentimentale grunner? Hvis ja, vil man bli mer gla i dette føllet enn sin traverhoppe siden man har avlet den selv? er det derfor, eller er det fordi det er gøy å "lage sin egen hest" og være med på dette?

2: Er det fordi at traverhoppa man har har såpass mye å bidra med at et avkom av henne krysset med en flekk kan bidra på ridehestfronten og settes i samme kvalitetsklasse som ridehestføll avlet av godkjente ridehester?

3: Eller går dette på pris? At det er billigere å kjøpe litt flekkesæd til sin hoppe og vente 3-4 år på at dette skal bli en flott ridehest, og sluttprisen da er bedre enn om man kjøpte et ferdigavlet ridehestføll?

Eller er det noe helt annet?? at flekkene som er så flotte f.eks at uansett hvem som får dem så blir det bra?

Kan noen svare på dette? For det er grunnleggende dette jeg egentlig stusser på når jeg hører om folk som på liv og død forsvarer avlen sin.

caoperia
10-12-2008, 19:12
Jeg vet ikke om innlegget mitt ble kuttet fra en annen tråd som ble stengt, men jeg hadde 3 enkle spørsmål til dem som avler på travere+flekk..

Hvis man vil avle på sin egen traverhoppe med en flekkehest er det da fordi...?

1: At man vil ha noe etter sin egen hoppe av sentimentale grunner? Hvis ja, vil man bli mer gla i dette føllet enn sin traverhoppe siden man har avlet den selv? er det derfor, eller er det fordi det er gøy å "lage sin egen hest" og være med på dette?

2: Er det fordi at traverhoppa man har har såpass mye å bidra med at et avkom av henne krysset med en flekk kan bidra på ridehestfronten og settes i samme kvalitetsklasse som ridehestføll avlet av godkjente ridehester?

3: Eller går dette på pris? At det er billigere å kjøpe litt flekkesæd til sin hoppe og vente 3-4 år på at dette skal bli en flott ridehest, og sluttprisen da er bedre enn om man kjøpte et ferdigavlet ridehestføll?

Eller er det noe helt annet?? at flekkene som er så flotte f.eks at uansett hvem som får dem så blir det bra?

Kan noen svare på dette? For det er grunnleggende dette jeg egentlig stusser på når jeg hører om folk som på liv og død forsvarer avlen sin.

Dette lurer jeg også på!;-)

zeldis
10-12-2008, 19:38
Havnet her inne pga overskriften, lurte på hvordan i all verden en varmblodshoppe kunne brukes til bedekning (av noe), men ser nå at jeg misforsto innholdet i tråden litt :P

Min mening ang emnet: Bruk bare dyr i avl som har verdifullt genetisk materiale å tilføre populasjonen. Det er flere hester enn det er gode hjem, og det er ingen tjent med, særlig ikke hestene! Man MÅ jo ikke bedekke alle hester som har en livmor.

Ser heller ikke helt logikken i å benytte travhest for å avle ridehest.

jen86
10-12-2008, 21:22
Signerer Caoperia, Lopke og Harneshaug jeg og.

jilmavi
10-12-2008, 21:23
Havnet her inne pga overskriften, lurte på hvordan i all verden en varmblodshoppe kunne brukes til bedekning (av noe), men ser nå at jeg misforsto innholdet i tråden litt :P

Haha :D Skjøner at du vart forvirra!

Henriette444
10-12-2008, 22:06
Er det noen her som har en blanding mellom denne pintohingsten som det er lovlig å krysse med og en varmblodstraver? I ridbar alder altså. Kunne jo være interessant å høre hvordan kvalitetene til en slik er...

Men uansett, en slik krysning er jo faktisk ikke en blanding. Det er lovlig og den får fulle papirer. Om det er noe en vil ha i sin egen stall får jo hver og en gjøre opp med seg selv.

Er mange typer hester med fulle papirer jeg ikke ville hatt i min egen stall...

Linda
10-12-2008, 22:44
Det var en nydelig blandig av den flekkehesten og traveren! Fikk nesten lyst på en selv!

Sukk ja, han er vakker!

Håper denne karen blir lik bror sin ;)

http://i33.tinypic.com/2ce1zeo.jpg
http://i33.tinypic.com/2q3vx35.jpg
http://i36.tinypic.com/2mqor3s.jpg

Linda
10-12-2008, 22:46
Er det noen her som har en blanding mellom denne pintohingsten som det er lovlig å krysse med og en varmblodstraver? I ridbar alder altså. Kunne jo være interessant å høre hvordan kvalitetene til en slik er...

Men uansett, en slik krysning er jo faktisk ikke en blanding. Det er lovlig og den får fulle papirer. Om det er noe en vil ha i sin egen stall får jo hver og en gjøre opp med seg selv.

Er mange typer hester med fulle papirer jeg ikke ville hatt i min egen stall...

Jeg har jo, men han er bare føll enda.
Hadde en som jeg solgte i fjor, han blir 5 til neste år. Han blir ridd i western og er veldig flink, men har ikke startet noe enda trur jeg.

Ragnhild
10-12-2008, 22:49
Linda: Hva er din begrunnelse for å "blande" disse to rasene? Hva er målet med føllene liksom? Spør bare av ren nysgjerrighet :)

Lopke
10-12-2008, 23:13
ja jeg stilte og 3 enkle spørsmål flere her lurer på...

Harneshaug
11-12-2008, 00:49
Alt hva du forlanger svar på Lopke, djez... :rolleyes:

Lopke
11-12-2008, 00:50
Alt hva du forlanger svar på Lopke, djez... :rolleyes:

ja det ble nok litt vanskelig å svare på.. jeg får vel bare gjette meg til svaret :rolleyes:

Helga
11-12-2008, 02:52
Eg trur ikkje det finnes eit sakleg svar på grunnlaget av ei slik blanding. Men meg om det.

RebeccaK
11-12-2008, 12:26
Hva er kvalmende? At man ikke synes det er fantastisk bra å kryssavle på varmblodstraveren sin for å lage ridehest????

Ja vel, men det synes ikke jeg.
Ingen som rakker ned på varmblodstraveren som rase i det hele tatt, ei heller ikke til sitt bruk, der er de jo uovertruffen :)

Enig med Harneshaug her.

Min mening ang emnet: Bruk bare dyr i avl som har verdifullt genetisk materiale å tilføre populasjonen. Det er flere hester enn det er gode hjem, og det er ingen tjent med, særlig ikke hestene! Man MÅ jo ikke bedekke alle hester som har en livmor.

:tilber: Jeg har også traver som jeg bruker som hobby hest. Om han hadde hatt ballene sine fortsatt, så hadde jeg kuttet dem tvert, da han ikke kan føre noe genetisk verdifullt videre, hverken i trav- eller ridesporten.

Jeg lurer på hvilke genetiske trekk folk forventer at en traver skal kunne bidra med på ridehester? Hvilke trekk på hoppene er det de vil gjerne se igjen i føllet? Når vi avler ellers så ser vi jo etter hingster som kan forsterke de gode trekkene til hoppene. Men når man da har en traver, hvilke trekk ønsker man forsterket for å skape en ridehest?

Lopke
11-12-2008, 12:29
tja.. det siste spørsmålet ditt var blandt mine 3 spørsmål som ingen vil svare på :lol:

Linda
11-12-2008, 13:35
Linda: Hva er din begrunnelse for å "blande" disse to rasene? Hva er målet med føllene liksom? Spør bare av ren nysgjerrighet :)

Målet mitt med dette føllet er å få en hest som kan prestere i de høye klassene, spesielt sprang, for jeg synes det ser så moro ut. Har aldri ridd sprang selv, så det blir spennende å begynne med :)
Og grunnen til at jeg blandet Varmblodstraveren min med en Paint er jo enkel, jeg ville ha en flekkete hest. Kjedelig med ensfarget.

Hvis han ikke blir bra i sprang kommer jeg nok til å selge, og da prøver jeg heller på nytt med ny bedekning med Painten. For selvom ikke første føllet ble bra så kan jo neste bli det.
Den andre hesten jeg hadde som også var etter Varmblodstraver/Paint, solgte jeg fordi han ikke funket i sprang.

Henriette444
11-12-2008, 13:40
Har pintohingsten prestert i sprang? Varmblodstraverhoppen? Syns det høres veldig ambisiøst ut å avle en topphest i sprang ut ifra dette. Hadde mer sett for meg at et slikt avkom ville være egnet til noe western eller allround..?

mallilen
11-12-2008, 13:43
Målet mitt med dette føllet er å få en hest som kan prestere i de høye klassene, spesielt sprang, for jeg synes det ser så moro ut. Har aldri ridd sprang selv, så det blir spennende å begynne med :)
Og grunnen til at jeg blandet Varmblodstraveren min med en Paint er jo enkel, jeg ville ha en flekkete hest. Kjedelig med ensfarget.

Hvis han ikke blir bra i sprang kommer jeg nok til å selge, og da prøver jeg heller på nytt med ny bedekning med Painten. For selvom ikke første føllet ble bra så kan jo neste bli det.
Den andre hesten jeg hadde som også var etter Varmblodstraver/Paint, solgte jeg fordi han ikke funket i sprang.

*ler av ironien* :lol:

Men seriøst, hva annet enn tilgang på egen hoppe gjorde at du valgte dette?
Som en utfordring, spennede prosjekt, merras personlige egenskaper?

Jeg er bare nysgjerrig, altså..

Birre
11-12-2008, 14:11

Hahaha! Kjempemessig;)

Lopke
Linda..
Sorry om du VIL oppfatte mine holdninger til dine innlegg som bitchy eller noe i den retningen (jeg har fått oppfattelsen av det) MEN.... jeg prøver virkelig her.

Målet mitt med dette føllet er å få en hest som kan prestere i de høye klassene, spesielt sprang, for jeg synes det ser så moro ut.
Tror du ikke en ridehest har LITT andre forutsetninger enn en traverblanding?? Hvorfor kjøper du deg ikke et ridehestføll?

Går jo an å få ridehest med flekker og?? av større ridekvaliteter?

Hvis han ikke blir bra i sprang kommer jeg nok til å selge, og da prøver jeg heller på nytt med ny bedekning med Painten. For selvom ikke første føllet ble bra så kan jo neste bli det. Den andre hesten jeg hadde som også var etter Varmblodstraver/Paint, solgte jeg fordi han ikke funket i sprang.

hvis ikke nr 2 heller blir bra, så prøver vi bare igjen med nr 3?? seriøst? er det ingen klokker som ringer her??

Dine svar på mine 3 spørsmål besvarer du egentlig her..

1: kan en traver ha noe bedre å bidra med avlsmessig her på ridehest fronten..
virker som du mener det ja.. siden både 1 og 2 forsøk ikke kan få deg til å stoppe..

2: er det av sentimentale grunner du må avle på din egen traver?
Hvis det ikke er ja til spørsmål nr 1 så må det jo bli ja på denne da..

3: pga pris: virker ikke som det kan være prisen som holder deg tilbake her..
Etter 2 kanskje misslykka ridetraveravlshestforsøk og er med på å forsøke igjen.. hadde du kunne kjøpt det er VELDIG bra sprangemne..

Miraz
Blir jo en personlig jakt på Linda dette??

Alle dere som er så heldige og har hester med fulle papirer osv, ser ikke dere ute på de store stevnene hver helg? tipper mange av dere tusler rundt på tur, og på et slikt hobbynivå er de fleste hester like, tviler på at Linda og andre som har denne blandingen tror de har laget seg en grand prix hest..Opp til et visst nivå vil nok denne hesten funke, som de fleste andre..

Når det er sagt, så syns eg heller ikke noe om å blande upassende raser som traver og ridehest, og ja, det er alt for mye vrak-hest på markedet. Men du ser lite hester med prestasjoner som ligger der, stort sett bare vedlikeholdshester som ikke ser ut i måneskinn..Er hesten en god brukshest, f.eks lette dressurklasser, eller noe lignende, så fins det nok et marked for han..alle kan jo ikke bli toppidrettsryttere...

Miraz
11-12-2008, 14:13
Linda..
Etter 2 kanskje misslykka ridetraveravlshestforsøk og er med på å forsøke igjen.. hadde du kunne kjøpt det er VELDIG bra sprangemne..

OMG, Linda sitt svar var gjennomsyret ironi..ser dere det ikke????

Lopke
11-12-2008, 14:15

nei egentlig ikke.. Er det ikke allerede blitt avlet flere flekketravere fra den fronten da? Hvorfor fortsetter man hvis innlegget var ironi?

Birre
11-12-2008, 14:16

Det svaret var så konge, nettopp fordi budskapet er så skult mellom linjene. Mer trengs vel ikke si om saken.

Hegepii
11-12-2008, 14:17
Blir jo en personlig jakt på Linda dette??

Alle dere som er så heldige og har hester med fulle papirer osv, ser ikke dere ute på de store stevnene hver helg? tipper mange av dere tusler rundt på tur, og på et slikt hobbynivå er de fleste hester like, tviler på at Linda og andre som har denne blandingen tror de har laget seg en grand prix hest..Opp til et visst nivå vil nok denne hesten funke, som de fleste andre..

Når det er sagt, så syns eg heller ikke noe om å blande upassende raser som traver og ridehest, og ja, det er alt for mye vrak-hest på markedet. Men du ser lite hester med prestasjoner som ligger der, stort sett bare vedlikeholdshester som ikke ser ut i måneskinn..Er hesten en god brukshest, f.eks lette dressurklasser, eller noe lignende, så fins det nok et marked for han..alle kan jo ikke bli toppidrettsryttere...

Det blir jo ikke det??
Det er kun hun her inne på forumet så vidt jeg vet som har en sånn "flekketraver", så da må det vel være lov til å spørre henne? Ja, noen kritiserer, men det går ikke på Linda så vidt jeg har sett, det går heller på selve avlen!

Miraz
11-12-2008, 14:17
Det svaret var så konge, nettopp fordi budskapet er så skult mellom linjene. Mer trengs vel ikke si om saken.

Hehe;)

Ragnhild
11-12-2008, 14:20
Jammen altså.. Mitt spørsmål var faktisk seriøst.. Jeg lurer på seriøse grunner for å bedekke varmblodstraver med paint? Jeg er ikke kritisk eller noe, jeg er bare helt genuint nysgjerrig. Og det er ikke meninga å lage noen form for "heksejakt" på Linda for min del, men siden hun faktisk har tatt det valget antar jeg jo at det er en begrunnelse for det? Og det er ikke meinnga å henge ut eller noe, jeg er som sagt bare nysgjerrig. Om så det er så enkelt at "det var billig" eller "det var den hingsten som var nærmest", så er det et helt flott svar, men jeg hadde liksom håpa på et seriøst svar på et seriøst spørsmål..

Miraz
11-12-2008, 14:22
Jammen altså.. Mitt spørsmål var faktisk seriøst.. Jeg lurer på seriøse grunner for å bedekke varmblodstraver med paint? Jeg er ikke kritisk eller noe, jeg er bare helt genuint nysgjerrig. Og det er ikke meninga å lage noen form for "heksejakt" på Linda for min del, men siden hun faktisk har tatt det valget antar jeg jo at det er en begrunnelse for det? Og det er ikke meinnga å henge ut eller noe, jeg er som sagt bare nysgjerrig. Om så det er så enkelt at "det var billig" eller "det var den hingsten som var nærmest", så er det et helt flott svar, men jeg hadde liksom håpa på et seriøst svar på et seriøst spørsmål..

Joda, enig i det, lurer også på det samme..Men noen her inne har vert på henne i alle tråder dette har blitt nevnt, det virker som om de ligger våkne om nettene og ergrer seg over nettopp dette..:)

Birre
11-12-2008, 14:24
nei egentlig ikke.. Er det ikke allerede blitt avlet flere flekketravere fra den fronten da? Hvorfor fortsetter man hvis innlegget var ironi?

Kanskje Linda synes hun har gjentatt budskapet sitt mange nok ganger, mens dere andre bare fortsetter og fortsetter i det uendelige? Og da er det vel en grei måte å be dere dra et visst sted uten at dere selv forstår det?

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dere gidder å legge ned så mye energi i å skulle "ta rotta på" noen? For nå er det tydelig at for enkelte er det blitt en prinsippsak.

Dere har fått fortalt grundig hva dere mener om å blande en varmblodstraver med en ridehest, og da er vel målet oppnådd? Ikke alle deler deres syn på saken, noe dere nesten bare må leve med. At det tydeligvis plager dere og irriterer dere så til de grader begynner å bli komisk. Og jeg må si at siste innlegget til Linda var veldig bra. Hun har bedt dere "dra til helvete" uten at dere selv forstår det.

Akkurat i denne tråden synes jeg faktisk hun med god grunn kan tillate seg akkurat det, for nå er det blitt en jakt kun på person. Hun er ikke pliktig til å forklare noen verdens ting overfor dere. HUn gjør ikke noe ulovlig en gang. Er dere ute etter å håndheve loven mtp ulovlig avl, ja da er nok av andre å ta tak i.

Linda
11-12-2008, 14:34
Jeg måtte bare holde meg litt tilbake å ikke svare for fort for å se om noen gikk på det jeg skreiv :lol::rofl:

Uff jeg er teit som bedekte travhoppa mi med noe annet enn traver, men det får jeg bare leve med :D

Jeg har nok skrevet det før i denne tråden hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde, men kort svar. Jeg er kun ute etter en ålreit hobbyhest til meg selv, og den jobben klarer en traver/Paint like godt som en rein traver.
Føler egentlig at jeg ikke trenger å begrunne det noe bedre.

Ikke brukte jeg ei dårlig hoppe heller, hun er faktisk veldig fin, en hest folk legger merke til, og hun fikk bra bedømming på utstilling.
Godt gemytt har hun også.

Jo Lopke, dette føllet er det eneste avkommet jeg har avlet. Den andre jeg hadde kjøpte jeg som åring, så jeg var ikke oppdretter på den.

Ragnhild
11-12-2008, 14:37
Jeg er kun ute etter en ålreit hobbyhest til meg selv, og den jobben klarer en traver/Paint like godt som en rein traver.
Føler egentlig at jeg ikke trenger å begrunne det noe bedre.

Da er jeg helt med, takk :) Var bare nysgjerrig på hva akkurat din grunn var. Travere som hobbyhester er jeg ingenting i mot, har jo en selv så ;)

Dog, om jeg ville gjort det selv? Nix - men sånn er det jo med hestefolket ;)

Linda
11-12-2008, 14:40

Jeg tok spørsmålet ditt seriøst, men svaret mitt var ment til flere, og jeg klarte ikke la vær å svare som jeg gjorde ;)

Det var absolutt ikke billig, selvom det kunne blitt billigere ved at jeg hadde prioritert visse ting annerledes(men hva gjør man ikke for hestene), og hingsten står ikke såå nærme heller.
Det var nok Varmblodstraverhingster som stod mye nærmere, da oppdretter til travhoppa mi har drevet litt avlstasjon.

Linda
11-12-2008, 14:44
Men noen her inne har vert på henne i alle tråder dette har blitt nevnt, det virker som om de ligger våkne om nettene og ergrer seg over nettopp dette..:)

Hehehe, samme tanken har slått meg :p
Men jeg bare ler av det jeg nå.
Jeg har sagt meningen min, og jeg respekterer andres mening, men selvom noen mener noe annet enn meg vil ikke det si at det forandrer min mening.

Linda
11-12-2008, 14:54
Kanskje Linda synes hun har gjentatt budskapet sitt mange nok ganger, mens dere andre bare fortsetter og fortsetter i det uendelige? Og da er det vel en grei måte å be dere dra et visst sted uten at dere selv forstår det?

Jeg skjønner ærlig talt ikke at dere gidder å legge ned så mye energi i å skulle "ta rotta på" noen? For nå er det tydelig at for enkelte er det blitt en prinsippsak.

Dere har fått fortalt grundig hva dere mener om å blande en varmblodstraver med en ridehest, og da er vel målet oppnådd? Ikke alle deler deres syn på saken, noe dere nesten bare må leve med. At det tydeligvis plager dere og irriterer dere så til de grader begynner å bli komisk. Og jeg må si at siste innlegget til Linda var veldig bra. Hun har bedt dere "dra til helvete" uten at dere selv forstår det.

Akkurat i denne tråden synes jeg faktisk hun med god grunn kan tillate seg akkurat det, for nå er det blitt en jakt kun på person. Hun er ikke pliktig til å forklare noen verdens ting overfor dere. HUn gjør ikke noe ulovlig en gang. Er dere ute etter å håndheve loven mtp ulovlig avl, ja da er nok av andre å ta tak i.

Godt innlegg ;)

Ja jeg føler at jeg har gjentatt ting veeeldig mange ganger, men man kan ikke forvente at alle skal få det med seg hver gang.
Men enkelte her vil jo bare ha en ny forklaring hver gang temaet er oppe.

Avslutter med(nå må jeg på jobb ;)) å si at jeg er så glad for at jeg bedekte hoppa mi med Blackmale. Har likt den hingsten i mange år, så å få et avkom etter han og hesten min er helt fantastisk ;) Lille Shakeel(avkommet) er bare nydelig, og alt hva jeg kunne ønske meg. Og denne gutten skal være hos meg.
Selvom jeg veit at det kan skje at man må selge, men om så er er jeg rimelig sikker på at jeg får en ålreit kjøper.

Birre
11-12-2008, 15:18
Godt innlegg ;)

Ja jeg føler at jeg har gjentatt ting veeeldig mange ganger, men man kan ikke forvente at alle skal få det med seg hver gang.
Men enkelte her vil jo bare ha en ny forklaring hver gang temaet er oppe.

Avslutter med(nå må jeg på jobb ;)) å si at jeg er så glad for at jeg bedekte hoppa mi med Blackmale. Har likt den hingsten i mange år, så å få et avkom etter han og hesten min er helt fantastisk ;) Lille Shakeel(avkommet) er bare nydelig, og alt hva jeg kunne ønske meg. Og denne gutten skal være hos meg.
Selvom jeg veit at det kan skje at man må selge, men om så er er jeg rimelig sikker på at jeg får en ålreit kjøper.

Jeg kunne tenkt meg en slik blanding selv jeg, jeg synes det er en flott liten "ting" du har fått. Jeg har hatt varmblodstraver selv og er blitt betatt av rasen og de egenskaper den har. (Nå dukker det nok opp et spørsmål om hvorfor jeg i det hele tatt har Nelson...) Når det er sagt, så skaffer man seg hest ut i fra sine egne synspunkter, behov og mål, ikke ut i fra hva andre måtte mene og synes. Og man har slettes ingen plikt til å forklare hvorfor man velger å gjøre som man gjør heller.

Og om "halfcasten" din skulle havne på til slags på Finn.no en gang i fremtiden, så vil den få flott selskap av dressur- og spranghester i alle prisklasser som ingen vil ha av en eller annen grunn.

Det er mange her på FH som rir på hester som ikke er avlet for ridning, hvor formålet med hestereasen er en helt annen. Og raser er krysset på kryss og tvers og blitt til noen merkelige skapninger. Hvorfor det er greit og akseptert skjønner jeg ikke. Varmblodstravere burde fått en egen plass i skjellsordboken, i mellom ord som pakkis og svarting.;)

Neste gang du blir forbannet på en idiot, så kan du skrike av hjertens lyst: "Din jævla varmblodstraver"! Det sier jo alt om hvor lite du liker vedkommende.;)

Bitten&Betty
11-12-2008, 15:25
Jeg syns føllet ditt er virkelig flott Linda, og det virker som om du har lagt litt planlegging og diverse ned i avgjørelesen før du bedekte hoppa. I mitt hode er det det riktige å gjøre enten det er lovlig eller ulovlig avl. Selv er jeg som tidligere sagt tilhenger av den lovlige avlen, men ser likevel ikke noe galt i blandingsavl med mening (og i Lindas tilfelle er det jo faktisk også lovlig blandingsavl). Det blir sikker en flott hobbyhest for henne, selv med traver mor.

Det jeg reagerer på når det kommer til blandingsavl med traverhoppe, er alle disse ungjentene (og voksne for den del) som ikke er fornøyd med å ha traver og som mye heller vil ha ridehest, og derfor bedekker ei dårlig hoppe (ofte med dårlig hingst) og tror at avkommet skal bli så mye bedre. Mange bedekker også bare fordi de vil ha føll, og gir blanke i ekstriør osv til både mor og far. Slik balndingsavl syns jeg det er mye mer av en den type planlagt avl Linda her har tatt del i. Det er slik useriøs avl av blandinger jeg ikke syns noe om, og det gjelder forsåvidt ikke bare traverblandinger, men alle slike "sop i hop" blandinger. Det er et klart eksempel på forsøk på "useriøs" blandingsavl noen sider tilbake i tråden her, og i slike tilfeller syns jeg det er riktig å reagere og informere om hvordan utfallet kan bli, og hvorfor det en gjør er feil. Slik at en kan forhindre at det dukker opp enda flere kasteballer på markedet.

Jeg har selv hatt ei blandigshoppe for noen år tilbake, og får jeg anledning så kjøper jeg henne tilbake tvert. Flottere og snillere hoppe skal en lete lenge etter. Hun var halvt araber og halvt varmblodstraver. Kjøpte henne i Sverige, og angrer hver dag på at jeg solgte henne igjen. Hun fungerer utmerket i både dressur og sprang, og flere gode trenere har sagt at hun har gode muligheter til å kunne gå middels klasser i dressur :)

Harneshaug
11-12-2008, 15:27
Sukk... men det er jo ingen som ikke liker varmblodstravere?? DET er jo poenget.

Det mange lurer på er vel hvorfor man må ha de som RIDEhest.

Hvilke egenskaper som ridehest er det varmblodstraveren har som du er betatt av da Birre?

Birre
11-12-2008, 16:08
Sukk... men det er jo ingen som ikke liker varmblodstravere?? DET er jo poenget.

Se ironien i innlegget, så forstår du at det går ikke på at "ingen liker varmblodstravere". Det er holdninger, fordommer og synsinger.

Det mange lurer på er vel hvorfor man må ha de som RIDEhest. Tja, da kan man jo også spørre hvorfor man må ha en kaldblodstraver, Irish Cob, Frieser etc som ridehest. Ingen av de er ridehester, men kjørehester på lik linje med varmblodstraveren.
(Og nå VET jeg det kommer et "men" og en forklaring på hvorfor disse ikke kan sammenlignes. No need, de er alle uansett hester som ikke er avlet frem med rideegenskaper som bruksområde.)

Hvilke egenskaper som ridehest er det varmblodstraveren har som du er betatt av da Birre?

Det er flere tråder som omhandler varmblodstravere, og jeg tror jeg har svart i de alle sammen og forklart hva og hvorfor.

Harneshaug
11-12-2008, 16:12
Tja, da kan man jo også spørre hvorfor man må ha en kaldblodstraver, Irish Cob, Frieser etc som ridehest. Ingen av de er ridehester, men kjørehester på lik linje med varmblodstraveren.
(Og nå VET jeg det kommer et "men" og en forklaring på hvorfor disse ikke kan sammenlignes. No need, de er alle uansett hester som ikke er avlet frem med rideegenskaper som bruksområde.

Det er flere tråder som omhandler varmblodstravere, og jeg tror jeg har svart i de alle sammen og forklart hva og hvorfor.

Fordi de er bygget andreledes? Kortere rygg bedre bygget for rytter, bedre muskelsatt hals, bedre bakbensstilling?

Nå får jeg ikke med meg alle trådene her, men om du vil for min skyld ;)
Hvilke egenskaper er ekstra prisverdige hos varmblodstraveren som ridehest?

Henriette444
11-12-2008, 16:14
Fordi de er bygget andreledes? Kortere rygg bedre bygget for fytter, bedre muskelsatt hals, bedre bakbensstilling?

Nå får jeg ikke med meg alle trådene her, men om du vil for min skyld ;)
Hvilke egenskaper er ekstra prisverdige hos varmblodstraveren som ridehest?

Arbeidsmoralen;)

Birre
11-12-2008, 17:05
Fordi de er bygget andreledes? Kortere rygg bedre bygget for rytter, bedre muskelsatt hals, bedre bakbensstilling?

Bull... Tar man en Frieser og plukker den fra hverandre, unnskyld Marianne, så er det en gyngehest krysset med en sirkushest, med halsen montert på ryggen. En Frieser er ikke bygget til å gå i den ekstremt dype formen som hestene ris i i dagens dressur. Og hvor muskelmassen er plassert, så har det ingen verdens ting med hva slags hesterase man snakker om. Muskler er noe som kommer etter hvordan hesten trenes! Det er ikke noe problem å få HanneBF sin GP hest til å se ut som en traver, det er bare å trene den "riktig" det, så får hun en flott underhals og magemuskler som buler. Noen uker på travstall hos "gamlegutta" så er hun nervevrak i tillegg.

Jeg mener fortsatt at man kan ta enhver hest og få noe bra ut av den innen ridning. Visse begrensinger vil det være ut i fra hvilken hest man tar, men begrensningene ligger som oftes hos rytter - ikke hesten.

Var dere klar over at en undersøkelse fra.. DK? viser at 80% av "rytteren i gata" TROR de rir hesten i form? Søren at jeg ikke husker hvor jeg leste det, for det overrasket meg kraftig. Og det er kanskje en sammenheng mellom en rytters kunnskaper - eller mangel på den - og prestasjoner fra hest?

Harneshaug
11-12-2008, 17:11
Ja men det er da ingen som påstår at Freiseren er noen spesielt bra ridehest :lol:
(ikke Marianne heller for den saks skyld)

Hvor ekstremt dypt hesten skal gå i dagens dressur? Vell nå fikk alle påpakning om å løfte formen på hesten på kurset jeg var i nå i helga (unntatt meg da som ikke kom ned :lol:)
Frembydningen er jo mye viktigre enn den dype formen, sa i alle fall hun som vant NM dressur, så da bare trykker jeg den til meg :D

Der er vi jo litt inn i den andre tråden om balanse og bæring.
Men mener du en gjennomsnittlig varmblodstraver ikke ut fra trening, men eksteriør, kan bære seg bra på bakbeina?

Ang muskelmassen er jeg helt uenig. De forskjellige rasene har anlegg for å bygge muskler forskjellige steder jo. Uansett hvor tilrettelagt treningen er :)

Lopke
11-12-2008, 17:34
Ja men det er da ingen som påstår at Freiseren er noen spesielt bra ridehest :lol:
(ikke Marianne heller for den saks skyld)

Hvor ekstremt dypt hesten skal gå i dagens dressur? Vell nå fikk alle påpakning om å løfte formen på hesten på kurset jeg var i nå i helga (unntatt meg da som ikke kom ned :lol:)
Frembydningen er jo mye viktigre enn den dype formen, sa i alle fall hun som vant NM dressur, så da bare trykker jeg den til meg :D

Der er vi jo litt inn i den andre tråden om balanse og bæring.
Men mener du en gjennomsnittlig varmblodstraver ikke ut fra trening, men eksteriør, kan bære seg bra på bakbeina?

Ang muskelmassen er jeg helt uenig. De forskjellige rasene har anlegg for å bygge muskler forskjellige steder jo. Uansett hvor tilrettelagt treningen er :)
helt enig!

Tar gjerne frieseren som eksempel. Men avlsmålet her er litt anderledes enn traverens. De avles mot dressur og kjøring, av kårede hingster under veldig streng kontroll. Det kan ikke sammenlignes med hjemmeavl på en varmblodstraver. Sorry Birre, men frieseren er nok ikke særlig presentabel som dressurhest i Norge (ennå) men dra til Holland så ser du nok litt andre og bedre trente hester.

Birre
11-12-2008, 17:43
helt enig!

Tar gjerne frieseren som eksempel. Men avlsmålet her er litt anderledes enn traverens. De avles mot dressur og kjøring, av kårede hingster under veldig streng kontroll. Det kan ikke sammenlignes med hjemmeavl på en varmblodstraver. Sorry Birre, men frieseren er nok ikke særlig presentabel som dressurhest i Norge (ennå) men dra til Holland så ser du nok litt andre og bedre trente hester.

Her på berget er vi på steinaldernivå med mange ting, bl a hestesporten. Jeg er helt enig i at man kan dra til Holland og se bruken av Friesere på helt andre måter enn her i Norge. Og der er du inne på et veldig godt poeng Marianne;)

Dra til utlandet så ser du også en helt annen holdning og bruk av både travere og gallopphester.

Til Helen: Ja, en varmblodstraver har mye muskelmasse, kraft og balanse i bakparten. Det er faktisk den den drar av gårde med når Nitroglycerin er fyllt opp og startskuddet går;)

Helga
11-12-2008, 17:48
Hm, undrar meg øver kvifor det er så mange varmblodstravarar på markedet til bajspris?
Alle som ikkje kjøper er sikkert idiotar full av fordommar. Slik som meg.
70% av driten på finn burde vorte evige beitedyr, slakta eller hobby køyrehestar. Men meg om det.

Lopke
11-12-2008, 17:50
Ja, en varmblodstraver har mye muskelmasse, kraft og balanse i bakparten. Det er faktisk den den drar av gårde med når Nitroglycerin er fyllt opp og startskuddet går;)

Den er stadig avlet mot noe helt annet enn dressur og kan hverken sammenlignes kropsmessig med hverken frieseren, fullblodsen eller varmblodsridehesten som vi ser den hos NV.

Fullblodsen brukes den dag som foredler og er opprindelig opphavet til varmblodshesten som dressur/spranghest. Den kan ikke sammenlignes helt med traveren selvom begge er avlet for løp.

Harneshaug
11-12-2008, 17:50
Ja men den sitter jammen men ikke under hesten.... :lol:
Kraften der er for å skyve, ikke for å løfte og samle.

Helga
11-12-2008, 17:52
Ja men den sitter jammen men ikke under hesten.... :lol:
Kraften der er for å skyve, ikke for å løfte og samle.

Hail to that.
Så sant.

Harneshaug
11-12-2008, 17:54
Dra til utlandet så ser du også en helt annen holdning og bruk av både travere og gallopphester.

Hvor? Gallopphester, som i fullblods ja, travere nei... Nå har jeg venner i Enfland, Tyskland og Sveits som lever/levde av hest. De ville ikke tatt i en traver en gang.

Jeg er jo helvsvenske så tilbragt mye tid der, der er de heller ikke poppulære som ridyr, ikke i det hele tatt....

Birre
11-12-2008, 18:08
Hvor? Gallopphester, som i fullblods ja, travere nei... Nå har jeg venner i Enfland, Tyskland og Sveits som lever/levde av hest. De ville ikke tatt i en traver en gang.

Jeg er jo helvsvenske så tilbragt mye tid der, der er de heller ikke poppulære som ridyr, ikke i det hele tatt....

Jeg velger å tro at dine kjære venner ikke representerer store prosentandelen av hestesporten i Europa, og heller ikke utenfor? Jeg har også bekjente som lever av hest i utlandet som nok ikke ville tatt i en varmblodstraver, fordi målet deres med hest er noe helt annet;)

Nå er vi igjen tilbake til gneking frem og tilbake med bruken og egenskapene til en varmblodstraver. Beklager å si det, men det kjeder meg og det var ikke det denne tråden handlet om.

Dere stiller bl a spørsmålet HVORFOR noen velger å avle frem en hest som er 50/50 varmblodstraver og Pinto, noe Linda har svart godt på. Det er en type hest hun synes er spennede og som hun mener og tror vil passe til hennes bruk. Det er helt OK. Blandingen er lovlig og ødelegger hverken videre avl av renrasede ridehester eller travere.

Så, hva er problemet?

Henriette444
11-12-2008, 18:09
I USA er bruken av standarbred til annet enn trav ganske utbredt, særlig til gangartskonkurranser der de utnytter rasens anlegg til tølt(?) og pass.

Også i Tyskland er dette på vei frem.

insolita
11-12-2008, 18:10
Snakker om fordomsfull Birre. Leser du dine egne innlegg?

Det er ikke bare musklenes plassering, eller da antall muskelceller, men også ulike typer muskelceller som er ulik ridehest og traver.

insolita
11-12-2008, 18:14
I USA er bruken av standarbred til annet enn trav ganske utbredt, særlig til gangartskonkurranser der de utnytter rasens anlegg til tølt(?) og pass.

Passgjengere er ikke ønsket i Norge. Det er ikke løp for de. Hobbles er dessuten ulovlig. I USA er dette stort.

caoperia
11-12-2008, 18:14
Bitten&Betty: "Det jeg reagerer på når det kommer til blandingsavl med traverhoppe, er alle disse ungjentene (og voksne for den del) som ikke er fornøyd med å ha traver og som mye heller vil ha ridehest, og derfor bedekker ei dårlig hoppe (ofte med dårlig hingst) og tror at avkommet skal bli så mye bedre. Mange bedekker også bare fordi de vil ha føll, og gir blanke i ekstriør osv til både mor og far. Slik balndingsavl syns jeg det er mye mer av en den type planlagt avl Linda her har tatt del i. Det er slik useriøs avl av blandinger jeg ikke syns noe om, og det gjelder forsåvidt ikke bare traverblandinger, men alle slike "sop i hop" blandinger. Det er et klart eksempel på forsøk på "useriøs" blandingsavl noen sider tilbake i tråden her, og i slike tilfeller syns jeg det er riktig å reagere og informere om hvordan utfallet kan bli, og hvorfor det en gjør er feil. Slik at en kan forhindre at det dukker opp enda flere kasteballer på markedet."

Det var i grunn dette tråden handlet om... Ikke om den ene personen her inne på forumet som tilfedigvis har en slik blanding. Godt mulig denne damen er voksen og har tenkt gjennom valget sitt. Og hun har jo ikke akkurat planer om å starte dyret i Grand Prix heller... Hun har ikke avlet på bakgrunn av å lage en ridehest som skal matche DV eller Oldenburger, liksom...Og blandingen er jo ikke ulovlig ennå, så å dømme henne som en slags uvitende fjortis blir kanskje litt drøyt. Flott at du likevel svarte på spørsmålene, Linda! :) Nå vet vi alle at dette ikke var noe som skjedde på slump fordi du "ville ha et føll, EOD ;)"

Men Birre: Du skriver at det ikke er særlig forskjell på kjørehester/trekkhester og travhester. Det er jo store forskjeller... Travhester er løpshester med delvis genetisk arvet, delvis framtrent løpsmentalitet. Kjørehester/trekkhester er ikke det. De er arbeidshester som skal jobbe effektivt og porsjonere kreftene sine utover en lang arbeidsdag. De er ikke i nærheten av hurtigheten eller løpsinstinktet til en travhest. Som du skriver selv:

Birre: Ja, en varmblodstraver har mye muskelmasse, kraft og balanse i bakparten. Det er faktisk den den drar av gårde med når Nitroglycerin er fyllt opp og startskuddet går;)[/QUOTE]

Nettopp! Varmboldstraveren er en ren løpshest ;) En trekkhest, f.eks en Oldenbuger i dressurkjøring, skal gå i korrekt form, lavt og behagelig. Slik kjøring skal foregå pent og pyntelig og hesten skal se vakker ut foran vogna. Den skal kunne ta i der det trengs, men har langt fra den samme eksplosive farten som en traver har. Dessuten har en arbeids/trekkhest en helt annen muskelsetting enn en moderne traver har.

Varmbodstraveren har motoren både foran og bak, faktisk. De har store, kraftige skuldre og stort brystvolum som tillater lungene og ta inn max luft og benytte denne effektivt. De har velfungerende magemuskler som støtter og lar dem "legge seg fram" i hvert svev mellom travstegene. Den lange kroppen gir beina mer rom, og muligheter for å forlenge stegene til det ekstreme. Bakbeina er sinnsykt kraftige og skyver dyret effektivt framover, noe som gjør at mange travere "padler" med beina når de løper. De er renavlede, travende fartsmaskiner. Og så kommer man ikke unna at en traver som regel ikke har en brukbar galopp til ridebruk, grunnet kroppsbygningen sin.

Så nja, en hest er vel ikke akkurat en hest i dette tilfellet ;) Og man har større sjanse for å få fram en OK ridehest ved å krysse en kjørehest (ikke taver) med en ridehest:)

Birre
11-12-2008, 18:16

Det er helt riktig, og det er morsomt å se at fler og fler ser egenskapene til disse hestene som kan brukes til annet enn trav. De egner seg også godt til barokkridning.

FDAT er også blitt en stor organisasjon i Norge med mange aktive medlemmer. De er flinke til å arrangere stevner og samlinger innenfor de fleste ridegrener. En varmblodstraver er og blir en traver, men den kan brukes til så mangt på lik linje med alle andre hesteraser.

Henriette444
11-12-2008, 18:17
Passgjengere er ikke ønsket i Norge. Det er ikke løp for de. Hobbles er dessuten ulovlig. I USA er dette stort.

Jeg snakker ikke om løp, men varmblodstravere som trenes opp til gangartsridning, der anleggene til dette utnyttes. Er ikke fokus på hurtighet, men på ekstreme showige bevegelser.

Det er dessuten maange varmblodstravere i Norge med disse anleggene, men her har vi ikke tradisjon for gangartsshow.

Harneshaug
11-12-2008, 18:23
Jeg velger å tro at dine kjære venner ikke representerer store prosentandelen av hestesporten i Europa, og heller ikke utenfor? Jeg har også bekjente som lever av hest i utlandet som nok ikke ville tatt i en varmblodstraver, fordi målet deres med hest er noe helt annet;)

Ridning kanskje? ;)

Nå er vi igjen tilbake til gneking frem og tilbake med bruken og egenskapene til en varmblodstraver. Beklager å si det, men det kjeder meg og det var ikke det denne tråden handlet om.

Er ikke det vesentlig å ha et marked for det man avler hester til?

Dere stiller bl a spørsmålet HVORFOR noen velger å avle frem en hest som er 50/50 varmblodstraver og Pinto, noe Linda har svart godt på. Det er en type hest hun synes er spennede og som hun mener og tror vil passe til hennes bruk. Det er helt OK. Blandingen er lovlig og ødelegger hverken videre avl av renrasede ridehester eller travere.

Dette kom fra ei som "hater trav"... Hvorfor da på død og liv bruke en traver?

Så, hva er problemet?

Alt det ovennevnte. Skjønner godt at noen vil ha en flekkehest, de er pene de, men hvorfor TRAVER når man skal RI på den :confused:

Det er DET jeg ikke klarer å få tak i.

Da spør jeg ENDA en gang, er det fordi økonomien stopper, slik at man følgelig inngår kompromier på bruksområdet til hesten??

Det er det ENDA ingen som svarer på selv om MANGE har spurt.

caoperia
11-12-2008, 18:24
Jeg snakker ikke om løp, men varmblodstravere som trenes opp til gangartsridning, der anleggene til dette utnyttes. Er ikke fokus på hurtighet, men på ekstreme showige bevegelser.
Det er dessuten maange varmblodstravere i Norge med disse anleggene, men her har vi ikke tradisjon for gangartsshow.

Nja, mange travere takter og går i flott grisepass, men det er vel kanskje ikke akkurat grunnlag for å lage "show" av disse gangartene sånn på stående fot...? De kan ikke sidestilles med islandshestens tølt og pass, for å si det sånn...
Men amerikanerene har jo lange tradisjoner med raser som Tennessee Walking horse, Saddlebred, Missouri fox trotter osv... På den andre siden har jo også amerikanerene en tendens til å sette på hestene "platåsko," smøre dem inn med glitter og stas og farte rundt i en showring med fargede lys og bånngass musikk.
Får ikke håpe det blir en sånn show-hype her til lands med det første... *grøss*

Henriette444
11-12-2008, 18:27
Uten at jeg skal si det sikkert, så er det fordi man nettopp har en slik hoppe, og ønsker seg en bedre hest enn denne. Når man så kan bedekke med en godkjent hingst av ikke-traver stamme, er dette en enkel måte å forbedre på. At avkommet får flekker er nok en bonus for mange.

Uansett om dette avkommet ikke har forutsetningene for å bli en internasjonal konkurransehest så har det nok bedre forutsetninger til å bli en ok ridehest enn moren. Om man da er ute etter en grei ridehest, vel, så får man det.

Birre
11-12-2008, 18:33
Ridning kanskje? ;)

Dette kom fra ei som "hater trav"... Hvorfor da på død og liv bruke en traver?
Tja, jeg heller er ikke særlig begeistret for travsporten, men det er ikke dermed sakt at en varmblodstraver ikke er en god hest til ulike formål;) Og du som selv har en traver, hvorfor rir du på den når det er en kjørehest? Jeg ser ikke helt hva den har på fjellturer å gjøre?

Dumme spørsmål, ikke sant?:)

Alt det ovennevnte. Skjønner godt at noen vil ha en flekkehest, de er pene de, men hvorfor TRAVER når man skal RI på den :confused:

Svaret her blir vel det samme som ovenfor?

Det er DET jeg ikke klarer å få tak i.

At du ikke klarer å se det er vel helt greit. Andre som ikke har problemer med å se det burde også være greit.

Da spør jeg ENDA en gang, er det fordi økonomien stopper, slik at man tar inngår kompromier på bruksområdet til hesten??

Øøøø? Skaffer vi oss ikke alle hest etter lommeboken? Eller sitter du på en sekk full av gull, men alike vel velger å ta til deg avdankede trav- og galopphester fordi de overgår alle andre individer du kunne skaffet?

Harneshaug
11-12-2008, 18:35
Ja og den ser jeg, skjønner den også. Men da skal man ikke si at det er fordi blandingen med varmblodstraver gjør den så spesiell.
Da er man ærlig å si at man avler på grunnlag av sentimentalitet eller økonomi.

Prøver å formulere de andre grunnene her, men de blir for direkte og sikkert tatt så ille opp at jeg bare lar det vær.

Jeg forstår uansett ikke hvorfor man ikke heller kan kjøpe noe som allerede finnes i haugevis fra før, istedenfor å produsere mer :(

Alle disse hestene uten noen til å ta seg skikkelig av dem.... *slutte å lese annonser tror jeg* :lol:

Birre
11-12-2008, 18:38
Ja og den ser jeg, skjønner den også. Men da skal man ikke si at det er fordi blandingen med varmblodstraver gjør den så spesiell.
Da er man ærlig å si at man avler på grunnlag av sentimentalitet eller økonomi.

Prøver å formulere de andre grunnene her, men de blir for direkte og sikkert tatt så ille opp at jeg bare lar det vær.

Jeg forstår uansett ikke hvorfor man ikke heller kan kjøpe noe som allerede finnes i haugevis fra før, istedenfor å produsere mer :(

Alle disse hestene uten noen til å ta seg skikkelig av dem.... *slutte å lese annonser tror jeg* :lol:

Jeg synes det er rørende inn til hjerteroten at du er så bekymret for alle hestene her i verden, som ikke har et hjem:) Jeg tror alike vel at denne blandingen har lettere for å bli solgt enn en ren varmblodstraver;)

Og det er heller ikke haugevis med flekketraverpånniser.

insolita
11-12-2008, 18:49
Det er helt riktig, og det er morsomt å se at fler og fler ser egenskapene til disse hestene som kan brukes til annet enn trav. De egner seg også godt til barokkridning.

FDAT er også blitt en stor organisasjon i Norge med mange aktive medlemmer. De er flinke til å arrangere stevner og samlinger innenfor de fleste ridegrener. En varmblodstraver er og blir en traver, men den kan brukes til så mangt på lik linje med alle andre hesteraser.
Travere blir mye brukt i barokkridning ja, men det er stort sett de kalde som har en helt annen avlshistorie og som ha flere individer som er mer kvadratisk bygget. Nå er det hovedsakelig varmblodsen som har vært diskutert, flekkehesten får nemlig ikke bedekke drafts.

Og hva FDAT angår startet de med brask og bram og store mål. Nå er de kraftig redusert og det var blant annet store problemer i forhold til NRYF. Noen stor organisasjon er de ikke.

Ja det er travere i Norge med anlegg for pass, men det er som sagt ikke ønsket hos travfolket som jo stort sett er de som avler travere. De individene som er er stort sett å se i grisepass, gjerne når de er ukurrante. I USA går passgjengerne med hobbles og tempoet er meget høyt. Det finnes ikke marked for slikt her. Det ville vært noe annet om pacere hadde løpstilbud her, men det skjer ikke pga kaldblodsen. Har du link til disse tyske ridetraverne? Mye rød styrke i de?

Harneshaug
11-12-2008, 18:53
Tja, jeg heller er ikke særlig begeistret for travsporten, men det er ikke dermed sakt at en varmblodstraver ikke er en god hest til ulike formål;) Og du som selv har en traver, hvorfor rir du på den når det er en kjørehest? Jeg ser ikke helt hva den har på fjellturer å gjøre?

Dumme spørsmål, ikke sant?:)

Igjen henviser jeg til det anatomiske ... Som du selv vet har jeg slaktet en varmblodstraver fremfor å selge den som tur/ridehest eller avelshest.
Hvorfor??
Jo nettopp av de grunner. Der er dungevis med slike fra før, hun skulle ikke ende opp som noens "dressurhest" med de forutsetningene hun hadde :(

Øøøø? Skaffer vi oss ikke alle hest etter lommeboken? Eller sitter du på en sekk full av gull, men alike vel velger å ta til deg avdankede trav- og galopphester fordi de overgår alle andre individer du kunne skaffet?

Atter en gang sier jeg at det er en ærlig sak, men da skal man si DET og ikke påstå at det er fordi varmblodstraveren er en slik fantastisk ridehest med slike spesielle egenskaper.

Bahram er slett ikke avdanket? Han er innridd av Per Waaler og gikk meget bra dressur, at han i ettertid ble vanskjøttet er vel ikke hestens feil? Han har dessuten en meget bra bygning ridemessig sett, kraftig og kompakt, ikke av den spinkle typen.

Igjen mener jeg det er helt feil å sammenligne eksteriøret på en fullblods og en varmblodstraver.
Pascal er bare 8, jeg har den på for for å levere tilbake. Hadde jeg kunnet fått en flink ridehest på for istedenfor, hadde jeg selvfølgelig valgt det...
Jeg vil ha noe å ri på mens Bahram får behandling for bekkenet. Ulskaug trives ikke med bane og dressur, ja jeg kunne sikkert smelt på han strikk, chambong og hjelpetøyler og fått den til å gå riktig så bra juhuuu... men det er jo hele poenget?
Derfor har jeg ikke han til å gjennomgå det.

I tillegg vil jeg si at interessene hos folk er forskjellige. Noen vil ha turhest, noen vil ha konkurransehest, selvfølgelig er jeg med på den!!
Har da aldri sagt noe annet, MEN kom ikke å si at man kjøper seg varmblodstraver eller avler på varmblodstraver for å få en god ridehest da.

Jeg hadde gjerne, om jeg bodde en annen plass, kjøpt en skikkelig ridehest, solgt de brukbare og slaktet resten, om jeg hadde mulighet for utvikling og instruksjon. Poenget mitt er at jeg har IKKE PRODUSERT noen av disse hestene, men tatt vare på dem fordi andre tenker kortsiktig og andre avler hester som viser seg ikke duger.... og plutselig "må" selge.. eller gi bort..
Være seg økonomi, nerver, latmakk i ryggen, skilsmisse what ever. Det er likegyldig for hesten uansett hvilken grunn de har, den blir revet opp med roten gang på gang.

Og da igjen skjønner jeg ikke hvorfor man må avle på sin egen, bare fordi den er nettopp det.

Men jeg tenker nok litt mer langsiktig virker det som.
Jeg har lært av mine feil og vil aldri anskaffe meg noen varmblodstraver igjen, før jeg evt vil starte den i trav :D

Harneshaug
11-12-2008, 18:56
Jeg synes det er rørende inn til hjerteroten at du er så bekymret for alle hestene her i verden, som ikke har et hjem:) Jeg tror alike vel at denne blandingen har lettere for å bli solgt enn en ren varmblodstraver;)

Og det er heller ikke haugevis med flekketraverpånniser.

Jada mor, fint du ler av meg :lol: men hvorfor produsere is i Antarktis?
Hadde vært lettere å solgt polvotter eller varmeovner der ;)

Sorpresa
11-12-2008, 19:02
Jeg har tilgode å se en eneste traver her i spania og iallefall på disse øyene!!
Fullblodser er det mye av og de er jo ønsket i avl! utrolig mye kryssing mellom engelsk fullblod og PRE og araber her i landet. Min egen er en liten blanding av dette....
Men travere nei, men i Frankrike er vel det utbredd?

thröstur
11-12-2008, 19:32
Hva er grunnen til at den blackmale saken eller hva han het er godkjent som avlshingst på varmblodstravere?

insolita
11-12-2008, 20:06
Hva er grunnen til at den blackmale saken eller hva han het er godkjent som avlshingst på varmblodstravere?

At USA har et annet syn på avl. Avkommene blir registrert i en amerikansk stambok. Det er også en tysk stambok for pintoer, og de godtar ikke traverblod.

Henriette444
11-12-2008, 20:10
Ja det er travere i Norge med anlegg for pass, men det er som sagt ikke ønsket hos travfolket som jo stort sett er de som avler travere. De individene som er er stort sett å se i grisepass, gjerne når de er ukurrante. I USA går passgjengerne med hobbles og tempoet er meget høyt. Det finnes ikke marked for slikt her. Det ville vært noe annet om pacere hadde løpstilbud her, men det skjer ikke pga kaldblodsen. Har du link til disse tyske ridetraverne? Mye rød styrke i de?

Nei jeg har ikke noen link. Var bare en artikkel jeg las i et tysk hesteblad for noen år siden. Hva er rød styrke?

insolita
11-12-2008, 20:18
Nei jeg har ikke noen link. Var bare en artikkel jeg las i et tysk hesteblad for noen år siden. Hva er rød styrke?

Jeg kan sikkert finne artikler om noen som vil drive med ponnitrav med fjordingen sin og, uten at det er særlig utbredt av den grunn. Hva stod det liksom? Uten at jeg har engasjert meg i Tysk travsport, har jeg registrert at den ikke bugner over av topphester. Hva det skyldes vet ikke jeg, men trav står kanskje ikke sterkt nok der. Lurer også på om de kanskje kjører mye eget blod? Dårlig økonomi gir ofte dårlig avl som ofte gir dårlige resultater. Det er en ond sirkel og vil kunne gi mange travere på billigsalg. Nå tenker jeg bare høyt og påstår ingenting.

Franske hester mente jeg med rød styrke. Disse er større og mer maffige enn amerikanske linjer.

Henriette444
11-12-2008, 20:30
Jeg kan sikkert finne artikler om noen som vil drive med ponnitrav med fjordingen sin og, uten at det er særlig utbredt av den grunn. Hva stod det liksom? Uten at jeg har engasjert meg i Tysk travsport, har jeg registrert at den ikke bugner over av topphester. Hva det skyldes vet ikke jeg, men trav står kanskje ikke sterkt nok der. Lurer også på om de kanskje kjører mye eget blod? Dårlig økonomi gir ofte dårlig avl som ofte gir dårlige resultater. Det er en ond sirkel og vil kunne gi mange travere på billigsalg. Nå tenker jeg bare høyt og påstår ingenting.

Franske hester mente jeg med rød styrke. Disse er større og mer maffige enn amerikanske linjer.

Nå er det en god stund siden jeg las det da, så kan jo ikke gjengi så nøyaktig hva som stod der;) Men mener det omhandlet showhester i USA og bruken av standardbred der. Så var der en kobling mot det tyske, der de skrev litt om det og om at bruken av varmblodstraver som gangartshest var økende eller noe slikt.

Jeg skal ikke påstå at det på noen måte er stort i Tyskland. Men uansett vil vel noe slikt være for spesielt interesserte i stor grad, da Tyskland kan møte etterspørselen for ridehester på en helt annen måte en vi her hjemme kan, så er kanskje et nyhetsoppslag som mer er om en kuriositet? Ikke veit jeg:)

LisaFi
11-12-2008, 20:33
1: kan en traver ha noe bedre å bidra med avlsmessig her på ridehest fronten..

Nå kan ikke jeg svare for de andre, og min hest er jo ikke varmblodstraver da. Men jo, jeg mener hoppa mi kunne avlet meg AKKURAT en sånn hest som jeg vil ha. Hun har en kombinasjon av en god del egenskaper som jeg enda har til gode å finne i en ridehest. Derimot kunne jeg med en ridehingst, som faktisk er kåret etter rideegenskaper (i motsetning til hingstene som står til rådighet gjennom mitt avlsforbund). :)

2: er det av sentimentale grunner du må avle på din egen traver?

Det også. Hun er noe helt for seg selv. Selvfølgelig..? ;)

3: pga pris: ..

Nææh, egentlig ikke?

insolita
11-12-2008, 20:47
Henriette: det er jo en viss forskjell på om det er et utbredt fenomen eller en kuriositet. Uansett er det ikke akkurat gangartshester det forsøkes lagd med disse blodsene her i Norge.

Mon tro hvor interessant blackmalen hadde vært uten flekker, og hvor sjarmert folk hadde vært over blodsbrune føll...

Henriette444
11-12-2008, 20:54
Henriette: det er jo en viss forskjell på om det er et utbredt fenomen eller en kuriositet. Uansett er det ikke akkurat gangartshester det forsøkes lagd med disse blodsene her i Norge.

Mon tro hvor interessant blackmalen hadde vært uten flekker, og hvor sjarmert folk hadde vært over blodsbrune føll...

Det er ganske utbredt i USA slik jeg forstod det, men veit ikke om det er en kuriositet i Tyskland. Det er nok ikke planlagt avl for dette nei, men omskolering av alminnelige travhester.

Det er jo uansett bare fint om man kan finne alternative bruksområder for tidligere løpshester som ikke går på bekostning av hesten. At en hest er avlet for noe betyr jo ikke at den er ubrukelig til noe annet, selv om den sannsynligvis ikke blir noen topphest i en annen gren enn det den er avlet til:)

caoperia
11-12-2008, 21:29

Exactly! Hadde det vært en ensfarget, kjedelig brun hest, hadde det ikke vært populært i det hele tatt!
Tar du en flekkehest en tur innom photoshop og farger den i èn farge, ser den ikke noe særlig spesiell ut...
Vi har en flekkete islandshest på stallen, den har ikke akkurat "looks to kill," og er korrekt bygget sånn eksteriørmessig... MEN han er flekkis, så han er jo søøøt...
Dessuten har ikke flekkehester så utrolig lang fartstid her i landet. Det er jo spennende med noe nytt da! (...)

insolita
11-12-2008, 22:41
Det er ganske utbredt i USA slik jeg forstod det, men veit ikke om det er en kuriositet i Tyskland. Det er nok ikke planlagt avl for dette nei, men omskolering av alminnelige travhester.

Det er jo uansett bare fint om man kan finne alternative bruksområder for tidligere løpshester som ikke går på bekostning av hesten. At en hest er avlet for noe betyr jo ikke at den er ubrukelig til noe annet, selv om den sannsynligvis ikke blir noen topphest i en annen gren enn det den er avlet til:)
Jammen i USA avler de jo frem pass. Det er en gangart som diskvalifiserer her og er således forsøkt avlet vekk. Hva de driver med i USA synes jeg ikke er spesielt relevant for avl på varmblodser her i Norge. Hobbels er faktisk ulovlig å bruke selv i trening i Norge (nå ville i tilfelle behovet ha vært travhobbels men dog). Pacerne blir altså tvunget til å forbli i pass med dette. Jeg vet ikke helt om det er så interessant å ta lærdom av USA jeg. Lasix og hester som er ferdig som to og treåringer. Men klart, de har dermed også et ekstremt overskudd av dyr som aldri blir gode nok og trenger nytt hjem så noe må de finne på.

Altså; å avle på en blods her og satse på å få en fir eller femgjenger er helt meningsløst, enten det er gangartskonkurranser eller ei. Joda, det er fint at enkelte travere får et nytt hjem, men det er altså ikke alle som bør omstilles så veldig.

Helt off topic synes jeg det er trist at ikke flere x-travereiere kjører litt med hestene. Det er tross alt det de kan best og avlet frem til. Men neida. Her er eierens ønsker om ridehest viktigst og på veien tar man ikke med seg de fine turene i skogen. Unnskyldning er gjerne: Nei jeg kan ikke kjøre. At hesten ikke kan dressur ala ridehest er glemt. Den er den som må tilpasse seg, og det er ikke for alle.

RebeccaK
11-12-2008, 22:45
Jammen i USA avler de jo frem pass. Det er en gangart som diskvalifiserer her og er således forsøkt avlet vekk. Hva de driver med i USA synes jeg ikke er spesielt relevant for avl på varmblodser her i Norge. Hobbels er faktisk ulovlig å bruke selv i trening i Norge (nå ville i tilfelle behovet ha vært travhobbels men dog). Pacerne blir altså tvunget til å forbli i pass med dette. Jeg vet ikke helt om det er så interessant å ta lærdom av USA jeg. Lasix og hester som er ferdig som to og treåringer. Men klart, de har dermed også et ekstremt overskudd av dyr som aldri blir gode nok og trenger nytt hjem så noe må de finne på.

Altså; å avle på en blods her og satse på å få en fir eller femgjenger er helt meningsløst, enten det er gangartskonkurranser eller ei. Joda, det er fint at enkelte travere får et nytt hjem, men det er altså ikke alle som bør omstilles så veldig.

Helt off topic synes jeg det er trist at ikke flere x-travereiere kjører litt med hestene. Det er tross alt det de kan best og avlet frem til. Men neida. Her er eierens ønsker om ridehest viktigst og på veien tar man ikke med seg de fine turene i skogen. Unnskyldning er gjerne: Nei jeg kan ikke kjøre. At hesten ikke kan dressur ala ridehest er glemt. Den er den som må tilpasse seg, og det er ikke for alle.

:tilber: Veldig enig i det du skriver.

OT; Jeg kjører hesten min. Han har fått både roadcard og sele, selvom han er ridetraver nå. Storkoser seg foran vogna gjør han :D

Silje
11-12-2008, 22:46

:OT: Må bare supplere deg litt der, for jeg er helt enig! For hvor rettferdig er det egentlig mot en eks-traver å "tvinge" den inn i dressuren?

Henriette444
11-12-2008, 22:49

Du har nok mye mer kunnskap om avlen av travere enn meg, det var bare et eksempel på annet bruk av varmblodstraveren. Jeg mener heller ikke at man skal avle dem for å få frem 5 gangarter, men at det kan være greit å utnytte disse anleggene om man har interesse for det når man omskolerer.

Er for øvrig enig i at det ikke er alt som er egnet til omskolering, ei heller til avl. Syns også det er synd at ikke flere kjører dem. Jeg har selv hatt en varmblodstraver (med et veldig heldig rideeksteriør) som gikk alle dressurøvelsene til middels bortsett fra direkte bytter. Han ble også kjørt litt, og det var tydelig at han likte veldig godt å få gå fremfor vognen:)

Men dette er jo fullstendig OT, har nesten glemt hva diskusjonen egentlig dreide seg om her:o

jilmavi
11-12-2008, 22:49
Varmblodstravere burde fått en egen plass i skjellsordboken, i mellom ord som pakkis og svarting.;)

Både pakkis og svarting er jo heilt greit å seie ifølgje enkelte her inne, så... :rolleyes:

Harneshaug
11-12-2008, 22:50
Hadde varmblodstravere gjort seg i dressurkjøring? Hadde det vært et alternativ, selv om det krever like stor samling som ridning er det uansett uten rytter. Men har ikke sett så mange der heller... hmm... Hvorfor er de ikke emd der da, om de passer så fint til slikt?

Harneshaug
11-12-2008, 22:51
Både pakkis og svarting er jo heilt greit å seie ifølgje enkelte her inne, så... :rolleyes:

Sukk....

insolita
11-12-2008, 22:56
Jeg skjønner ikke at du ikke bare kjøpte deg en varmblodstraver i samme prisklasse som Nelson jeg, Birre. Det villevært en sabla godt skolert sak i og med at prisen på de er lavere enn ridehest. Mer for penga liksom. Den er jo like god.

RebeccaK
11-12-2008, 22:58
Hadde varmblodstravere gjort seg i dressurkjøring? Hadde det vært et alternativ, selv om det krever like stor samling som ridning er det uansett uten rytter. Men har ikke sett så mange der heller... hmm... Hvorfor er de ikke emd der da, om de passer så fint til slikt?

Uten at jeg skal legge hodet mitt for mye oppi det, så var det her snakk om kjøring generelt.

Men snart skal jeg vel få høre at de ikke egner seg til trav heller..:rolleyes:

Spm gikk jo heller på om kryssavl er ok? Nei, det synes ikke jeg er ok. Uansett hvilke raser det er snakk om.

caoperia
11-12-2008, 22:59

De fleste varmblodstravere er for heite til å gå dressurkjøring... De er trent til å løpe foran vogna, gjerne hjulpet "opp" av en stram sjekk, ikke gå "pent" og samle seg, fordele vekta jevnt på for,og bakpart osv. Tror kaldblodsen faktisk har større potensiale her enn mange blodser, grunnet mer fordelaktig kroppsbygning. Mange blodser blir for lange og vinglete når det kommer til stykket.
Min mor har for øvrig kjørt sin gamle kaldblods i både maraton, dressurkjøring og brukskjøring. Tror aldri jeg har sett en varmblods på de treningene jeg var med på iallfall... Ikke på konkurranser heller, så vidt jeg kan erindre.

Harneshaug
11-12-2008, 23:02
Roe reka nå.. Jeg LURTE på om det gikk å bruke de der, om det kanskje var et u-utnyttet område for rasen..
Herregud da, at angrep er beste forsvar er jo tydelig...

Er ikke dressur en del av kjøring generelt? De har vel ikke mye i maraton å gjøre, men presisjon og dressur kunne kanskje vært noe? Så jeg lurte på hvorfor de ikke blir brukt til det, kjøresporten er jo etterhvert blitt enormt populær.
Men jeg har ikke sett varmblodstravere der.

Skal heller spørre kjørefolk skjønner jeg. Her går det jo sport i å være negativ.

Pseudonym
11-12-2008, 23:02
De fleste varmblodstravere er for heite til å gå dressurkjøring... De er trent til å løpe foran vogna, gjerne hjulpet "opp" av en stram sjekk, ikke gå "pent" og samle seg, fordele vekta jevnt på for,og bakpart osv. Tror kaldblodsen faktisk har større potensiale her enn mange blodser, grunnet mer fordelaktig kroppsbygning. Mange blodser blir for lange og vinglete når det kommer til stykket.
Min mor har for øvrig kjørt sin gamle kaldblods i både maraton, dressurkjøring og brukskjøring. Tror aldri jeg har sett en varmblods på de treningene jeg var med på iallfall... Ikke på konkurranser heller, så vidt jeg kan erindre.

Hvis det er det inntrykket du har av trav, så har du fått helt feil.
Det er veldig mange hester som går uten sjekk og sperrestropp i løp.

Harneshaug
11-12-2008, 23:03

Takk for at du forstod hva jeg mente og for svar :)

Pseudonym
11-12-2008, 23:04
Roe reka nå.. Jeg LURTE på om det gikk å bruke de der, om det kanskje var et u-utnyttet område for rasen..

Er ikke dressur en del av kjøring generelt? De har vel ikke mye i maraton å gjøre, men presisjon og dressur kunne kanskje vært noe? Så jeg lurte på hvorfor de ikke blir brukt til det, kjøresporten er jo etterhvert blitt enormt populær.

Skal heller spørre kjørefolk skjønner jeg. Her går det jo sport i å være negativ.

Det er en noen travere som går dressurkjøring, har sett både bra og dårlig av det. Det er jo noe som heter "Den allrounde traver" eller noe sånt, Det er da travere som går dressur, sprang, dressurkjøring, western osv. Så det er jo noen som brukes til det ;)

Harneshaug
11-12-2008, 23:05
Hvis det er det inntrykket du har av trav, så har du fått helt feil.
Det er veldig mange hester som går uten sjekk og sperrestropp i løp.

Og mange som går med.... Begge de 2 jeg har gikk løp med, en varm og en kald.
Den er der vel for å hjelpe hesten, ser ikke hva som er galt i det?
Sier det at hesten går med sjekk noe om inntrykket man har av trav? De får jo støtte til større fart som er hele poenget.

Pseudonym
11-12-2008, 23:07
Og mange som går med.... Begge de 2 jeg har gikk løp med, en varm og en kald.
Den er der vel for å hjelpe hesten, ser ikke hva som er galt i det?
Sier det at hesten går med sjekk noe om inntrykket man har av trav? De får jo støtte til større fart som er hele poenget.

hester som slår, faller av på slutten, blir tunge i hodet eller trenger hjelp går med sjekk, noen går vell kanskje også med det fordi treneren ikke har helt peiling og tror det er standar, ikke veit jeg :roll: Men Magic går nå hvertfall uten det, hun er blodser, og det funker kjempefint for henne, hun har både vunnet og tapt uten sjekk/sperrestropp.
Det er ingenting som er galt med det, men ikke alle hestene bruker det, noe ganske mange tydeligvis har fått inntrykk av.

insolita
11-12-2008, 23:13
Hisser sikkert på meg noen, men jeg tror at delårsak til at det ikke er flere blodseiere som driver med kjøring som konkurransegren er økonomi. Det er dessverre ofte en lavbudsjettshest og kjøring er veldig dyrt i innkjøp av utstyr samt at man trenger bil som kan frakte med vognen. Merk delårsak. Andre ting kan være at ingen promoterer det, lite miljø, kjøring interesserer ikke, kjøring har lav status i endel miljøer etc. Men jeg tenkte på kjøring som treningsform først og fremst

insolita
11-12-2008, 23:16
Frida: det blir for dumt å gi inntrykk av at sjekk og sperrestroppløs hest er veldig vanlig og. De tilhører mindretallet.

RebeccaK
11-12-2008, 23:19

Oppfattet tydeligvis innlegget ditt annerledes enn du skrev det. Beklager osv..

For meg så er det stor forskjell fra den kjøringen jeg praktiserer og til maraton-/presisjon- og dressurkjøringen som er organisert i kjøreverdenen. Beklager at jeg ikke gjorde meg klar på det punktet. Selvom blodsene er morsomme hester å kjøre så har de ikke den bygningen som trengs for å kunne utføre den samlingen som dere forbinder med ridning og kjøring, som caoperia foretruffent beskriver.

Pseudonym
11-12-2008, 23:19
Frida: det blir for dumt å gi inntrykk av at sjekk og sperrestroppløs hest er veldig vanlig og. De tilhører mindretallet.

ja sant det ..

Harneshaug
11-12-2008, 23:23
Oppfattet tydeligvis innlegget ditt annerledes enn du skrev det. Beklager osv..

For meg så er det stor forskjell fra den kjøringen jeg praktiserer og til maraton-/presisjon- og dressurkjøringen som er organisert i kjøreverdenen. Beklager at jeg ikke gjorde meg klar på det punktet. Selvom blodsene er morsomme hester å kjøre så har de ikke den bygningen som trengs for å kunne utføre den samlingen som dere forbinder med ridning og kjøring, som caoperia foretruffent beskriver.

Går helt fint. Hadde du kalt kjøringen du praktiserer for trav, hadde det vært enklere å forstå.
For meg er trav ... eh.. nettopp trav, mens kjøring er brukskjøring, presisjon, maraton og dressur :lol:
Sikkert fordi jeg kjenner bare kusker som driver med det, ikke travfolk ;)

Med blodser mener du varmblodser? I så fall greit å skrive det også for blodser er som regel fullblodser, og kan uansett være varmblodser eller kaldblodser... Fukk knas i forvirringen her...

Birre
11-12-2008, 23:26

Men sjekken er vel for å støtte seg på i tempokjøring, noe man strengt tatt ikke kjører i dressurkjøring? Tempokjøring altså.

Jeg prøver vel bare å si at om man tar en varmblodstraver og rir den i grunnleggende dressur, for så å sette den foran vognen igjen og jobber der i fra, så kan man vel få en fungerende hest i dressurkjøring?

Nå har ikke jeg store interessen for kjøring, så ikke vet jeg. Men siden Helen spurte så slo tanken ned;)

RebeccaK
11-12-2008, 23:26
Går helt fint. Hadde du kalt kjøringen du praktiserer for trav, hadde det vært enklere å forstå.
For meg er trav ... eh.. nettopp trav, mens kjøring er brukskjøring, presisjon, maraton og dressur :lol:
Sikkert fordi jeg kjenner bare kusker som driver med det, ikke travfolk ;)

Med blodser mener du varmblodser? I så fall greit å skrive det også for blodser er som regel fullblodser, og kan uansett være varmblodser eller kaldblodser... Fukk knas i forvirringen her...

For meg så er det jo ikke trav, men greit skal skrive det :) Og ja, mener varmblodser, skal prøve å huske på det også. Gikk litt fort her.

Harneshaug
11-12-2008, 23:27
Hisser sikkert på meg noen, men jeg tror at delårsak til at det ikke er flere blodseiere som driver med kjøring som konkurransegren er økonomi. Det er dessverre ofte en lavbudsjettshest og kjøring er veldig dyrt i innkjøp av utstyr samt at man trenger bil som kan frakte med vognen. Merk delårsak. Andre ting kan være at ingen promoterer det, lite miljø, kjøring interesserer ikke, kjøring har lav status i endel miljøer etc. Men jeg tenkte på kjøring som treningsform først og fremst

Jeg holder på å spare til vogn til Ulskaug jeg, jeg vil inn i kjøremiljøet, for DE er kule de :lol: Koselige, avslappede folk, ikkeno prestasjonsangst, tar en dram eller tredve, røyker og drikker kaffe og sitter oppe til langt på natt :D
Ikke er hestene barberte så vi langhåra føler oss hjemme :lol:
Nei nå bare oter jeg, men det er sant som du sier at det er innmari dyrt med sele og vogn. Klubbene skulle vært flinke til å ha en vogn medlemmene kunne bruke, de har det feks på Emblem.
Her i fylket er kjøring den raskest voksende grenen akkurat nå, virkelig på tur opp.

Harneshaug
11-12-2008, 23:28
For meg så er det jo ikke trav, men greit skal skrive det :) Og ja, mener varmblodser, skal prøve å huske på det også. Gikk litt fort her.

Hvilken kjøring praktiserer du da? :)

Harneshaug
11-12-2008, 23:30
Men sjekken er vel for å støtte seg på i tempokjøring, noe man strengt tatt ikke kjører i dressurkjøring? Tempokjøring altså.

Jeg prøver vel bare å si at om man tar en varmblodstraver og rir den i grunnleggende dressur, for så å sette den foran vognen igjen og jobber der i fra, så kan man vel få en fungerende hest i dressurkjøring?

Nå har ikke jeg store interessen for kjøring, så ikke vet jeg. Men siden Helen spurte så slo tanken ned;)

Det kan jo være, men man trenger ikke ri den i grunleggende dressur først?
Er jo bedre å lettere for hesten å lære seg dressuren fra vogna, uten rytter? Slik de gjør med de "vanlige" dressurkjørehestene? De rir de jo ikke når de lærer dem dressuren.
Dette skal jeg jammen spørre Eivind om.

Birre
11-12-2008, 23:33
Det kan jo være, men man trenger ikke ri den i grunleggende dressur først?
Er jo bedre å lettere for hesten å lære seg dressuren fra vogna, uten rytter? Slik de gjør med de "vanlige" dressurkjørehestene? De rir de jo ikke når de lærer dem dressuren.
Dette skal jeg jammen spørre Eivind om.

Nei, man må sikkert ikke det. Men grunnleggende dressur fra ryggen har da vist gode resultater på travhester vet jeg. Har lest en artikkel for lenge siden da veit du;)

Men det var en artig tanke - dressurkjøring med varmblodstraver...

RebeccaK
11-12-2008, 23:36
Hvilken kjøring praktiserer du da? :)

Ja, der rotet jeg meg godt bort. Jeg kjører bare turer jeg ;) For meg så er travkjøring når man bevisst jobber hesten mot løp og ikke bare bruker vogn som en annen treningsmetode (alternativ for å ri på tur).

Men tanken var interessant. Kan man kanskje lettere omskolere en varmblodstraver via vogna i stedet for via rytter?

Kurre
11-12-2008, 23:37
:OT:
Jeg holder på å spare til vogn til Ulskaug jeg, jeg vil inn i kjøremiljøet, for DE er kule de :lol: Koselige, avslappede folk, ikkeno prestasjonsangst, tar en dram eller tredve, røyker og drikker kaffe og sitter oppe til langt på natt :D
Ikke er hestene barberte så vi langhåra føler oss hjemme :lol:

Øhh....er'ke kjøring du skal satse på vettu mor.Er Islandshestrytter du skal bli Dette høres jo ut som oss!:D :OT: