PDA

Se full versjon : Hva skjedde? Er liksom jeg lederen nå?

Asa Garsy
31-07-2007, 16:26
Legger inn dette her i stedet for mellom himmel og jord.

Har hatt et kurs i horsmanship med Line Christine her på forumet, å må inrømme at jeg har ikke trent sååå masse som jeg skulle *flau* men i går tenkte jeg at jeg skulle variere treninga til Garsy så jeg slapp henne i ridehallen å hun begynte straks å flyge, ristet på hodet å lekte seg, gjorde som line har lært meg senke skuldrene å lete etter rare ting i bakken. prøvde flere ganger å stoppe for å se om hun kommer... Det gjorde hun ikke de første gangene men etter noen få ganger kon hun etter meg, jeg kunne snu henne til den ene og andre siden innvendig og utvendig bare ved å klaske meg på leggen så hun ble oppmerksom.

Så tenkte jeg vi skulle prøve å trave så jeg klasket meg selv på baken å ba henne komme å hun travet og kastet på hodet å fulgte etter og når jeg sa stop bare for å la henne bli oppmerksom på at jeg stoppet så stoppet hun. Har lest om slik joinupp greier, men ikke trent på noe av dette i det hele tatt så ble mer eller mindre forbauset over oppførsel da garsy kan være ganske lite oppmerksom av seg, men hun fulgte meg over alt stoppet da jeg ba om det og snudde da jeg ba om det, hadde ikke med meg godbiter da jeg tenkte at hun skulle få flyge fra seg i hallen, men hjelpes hva om jeg fikk henne til å gå bakover å gallopere å i det heletatt...

Var det tillit eller hva skjedde?

Gjest-
31-07-2007, 16:48
Ser vel ut som noe stemmer mye bedre mellom dere i alle fall :)
Og dette har lite sammenheng med "join up" ettersom det dreier seg om å drive hesten til den underkaster seg (correct me if i'm wrong...).
Kjempemorro når hesten følger etter og hører etter deg slik :)

Jaja, sikkert noen andre her som kan fortelle litt mer kunnskapsrikt om hva det akkurat er som har skjedd. Men det er nok tillit ja, og at hun er blitt mer oppmerksom på deg (men nå vet jeg ikke hvordan hun var mot deg før da...).

:)

RenateSJ
31-07-2007, 17:38
akkurat der folk har misforstått tror jeg Lene.
Join up er nettopp øyeblikket når du får hesten inn til deg, og den senker hodet, slapper av. Og godtar deg.

Metoden kan være forskjellig, alt etter hvordan mennesket og hesten funker. Noen trenger masse runder i en padock, andre kan gå inn til en hest og nesten ha det med en gang

Gjest-
31-07-2007, 17:39
hm... trodde join up var monty robert sin greie?

RenateSJ
31-07-2007, 17:41
wæææ, joda. Hans navn på en ting som alle kan gjøre. Poenget mitt er at "the join up" er mer et øyeblikk enn en metode. Sånn har jeg forstått det iallefall.

Gjest-
31-07-2007, 17:43
My mistake then, trodde join up lixom var mr roberts greie ;)

RenateSJ
31-07-2007, 18:09
Alle gjør det, men bare han som har copyrighta/trademarka det ;)

Asa Garsy
31-07-2007, 20:27
Altså hun følger etter meg utenom oxo, men kan prøve seg ofte, hun senket nakken og kom i mot meg.. Men ALDRI opplevd at hun kan trave å stoppe rett ved siden av meg.. Det har ikke skjedd før, å at jeg kan vende henne utover fra meg å få henne til å gå i sirkel fra meg, mot meg har gått greit før, men vi trener aldri på dette, å jeg dreiv henne ikke i det hele tatt da jeg tenkte at hun skulle få gå i hallen å strekke på beina som hun selv ville=)

Gjest-
31-07-2007, 20:28
Kanskje hun prøver å være med deg og leke på litt mer "dine premisser"?

RenateSJ
01-08-2007, 08:06
For å si det sånn: Jeg ville påstått at du er over henne i rang om hun ikke gjør noe forsøk på å flytte på deg, at hun er oppmerksom og flytter seg slik du ber om. Også utenom ridebanen, fx ved mating. Der kan du fort se hvor du står hen. Du skal forholdsvis enkelt kunne ta fra henne maten/flytte henne vekk fra maten. Får du motstand der er det nok litt mer å jobbe innen lederskapet.

Noen hester tviholder på dette, andre synes det er helt greit å overlate den dominante rollen til mennesket sitt. Kos deg med at hun er så avslappet og lydig til deg :)

Anniehesten
01-08-2007, 10:13
Så gøy å høre Garsy--=)
Jeg ville ikke kalt det noe som heslt--blir bare provosert at han monty roberts når han har tatt TRADEMARK på noe så dustete!!

Blåss i hva det heter eller ikke heter- jeg ække så opptatt av detaljer rundt det men en ting er helt sikkert--hesten har valgt deg som leder!! Hesten har selv bestemt at den vil speile deg--hesten din har gitt deg sitt liv og du har blitt valgt til beskytter!!
Det er en ÆRE å få lov til å lede hesten sin!! =)!! Bruk det hesten har gitt deg med respekt!! =)=)

Godt tips litt lenger oppe på siden her om å sjekke det med mat-- om hesten ikke gjør motstand når du ber den flytte seg fra maten- så respekterer den deg---uansett om den blir sur så skal den vente på signal om at den får spise. Vent helst til hesten ser på deg med begge øynene- da bruker hesten begge hjernehalvedelen til å kommunisere rang med deg.
Hester trenger kun bruk av en hjernehalvdel til å flykte med- men ved bruk av to kobler den ut flykt og ønsker å oppnå ro og aktiv går inn for å finne ut av hva som skjer rundt seg!!

Ville oppmntre deg til å trene MASSE MASSE på de øvelsene du har oppnådd allerede..reskept og gjensidig SAMARBEID oppnås kun når hest og rytter er i team...der hesten forstår og ønsker å jobbe FOR og sammen med rytteren...!! =)=)

Asa Garsy
01-08-2007, 11:49
hun flytter seg når jeg gir henne mat, men ikke såå tolmodig, samme med at hun ikke får sette beinet ut fra boksdøra da den står opp. Har jo hatt henne i 7 år så ble litt paff jeg da.. Trener litt fra bakken da jeg skal ha avveksling i dressuren, noe jeg tror hesten kansje setter pris på da den kan få leke å ja gamla er 19 men fortsatt lekete, å strekke på seg. Men skal teste ut det med mating, selv om det ikke er jeg som forer henne da jeg står på stall med 20 + hester

RenateSJ
01-08-2007, 11:52
Jeg bruker foringen litt som sjekk og "stadfesting" av min posisjon omtrent hver gang jeg forer. De får ikke komme til maten før jeg sier det er ok. Så lenge dette går greit uten at jeg føler meg truet av hesten, føler jeg meg respektert av den.
Mulig dette er "fakta" jeg selv har funnet opp. Men når man ser på hest i fangeskap, så er det jo maten det oftest er krangling rundt. Og sjefen skal alltid ha seg en tugge høy først. Så da tar jeg den aller første tugga ;)

(tror jeg brukte 10 linjer på å si noe som sikkert kunne vært sagt med 2 :lol:, innen dette feltet er jeg alltid redd for å bli misforstått)

Asa Garsy
01-08-2007, 11:54
Ragnhild; Hun har støtt gårr bak meg selv om jeg ikke viste bedre før, eid henne siden jeg var 14 år ca... er jo 22 nå... Så har jo hatt litt tid å bygge opp forholdet på, men ikke tenkt å trene slik, maten kan jeg ta fra henne å vente til jeg sier spis eller ja gir tegn til at hun kan spise, men er ikke altid det skjer da hun ELSKER mat.. Men skal trene mer på det ja..

Katrinesf
01-08-2007, 19:00
'Join-up' er det øyeblikket hesten strekker seg frem å berører skulderen din med mula, og forteller at den er intressert i ett samarbeid - den underkaster seg ikke. Ett samarbeid er ett forhold mellom to parter som står likt i forhold til hverandre.

Det er her mange har misforstått, og bruker vold for at hesten skal underkaste seg. Det er feil.