PDA

Se full versjon : Bruke taugrima til "alt"?

Mari
30-07-2007, 19:38
Mange av dere nevner at dere bruker taugrime til all den daglige håndtering og bakkearbeid. Jeg lurer på om dere bruker taugrime isteden for f.eks. hodelag ved miljøtrening på vei (biler) osv.? Kan man bruke taugrime til alt??

Mathilde
30-07-2007, 20:02
Jeg bruker taugrime til bakketrening for det meste, og daglig håndtering. Bruker den stort sett til alt, men går ikke fra han med grima på tilfelle han skulle få panikk eller sette seg fast.

Gjest-
30-07-2007, 21:14
Jeg bruker taugrime til det meste av håndtering. Bruker sidepull når jeg skal trene tømmekjøring, men snart får jeg en taugrime med ringer på siden (takket være KineRoya :klemme: ), så da blir det nok litt hipp som happ om jeg velger grime eller sidepullen.
Såklart står Milla aldri på beite med grime (eller på boks om hun skal stå lenge).

Frida&Jameel
30-07-2007, 21:16
Jeg bruker taugrima til all håndtering på bakken siden den legger press på de riktige stedene med presise signaler, og er sterkere enn ei vanlig grime. Og jeg bruker den ikke fordi jeg ikke klarer å holde igjen hesten min i grima, men fordi det er en sikkerhet. Binder aldri fast i taugrima. Hvis noe skulle skje så ryker nok nakken før grima....

MariaR
30-07-2007, 21:17
Eieren til forhesten min sier jeg ikke får lov til å leie i noe annet enn hodelag om jeg skal andre plasser enn til luftegården eller på gårdsplassen. Var noe om at man ikke fikk forsikringspenger om hesten stakk av og skadet seg/andre om den ikke hadde hodelag! :eek:

Therese
30-07-2007, 21:21
Jeg bruker ikke taugrima på gamla lengre, i hvertfall ikke mye.

Hvis jeg først bruker den er det for å leie på tur der det er kjekt med langtauet på grima.

Ingvild
31-07-2007, 01:18
Bruker den til trening og leieturar

Tornado
31-07-2007, 01:22
Bruker den til trening og leieturar

Jeg også.

Chevaleresse
31-07-2007, 12:04
Har lenge hatt planer om å lage meg nye taugrimer (har ikke hatt de siste 8 årene), men har liksom ikke fått somlet meg til det. Mest fordi jeg egentlig ikke har bruk for det da mine tre hester kan håndteres i de fleste situasjoner i vanlig grime ( Boz trenger det ikke i det hele tatt). Jeg er av den oppfatning av at om timimngen og kommunikasjonen er god nok, så trenger man ikke en taugrime...) Lastet Hjalmar med vanlig grime, og langt tau, og han er/var noe vanskelig å laste (gikk ut igjen med en gang).

Tror taugrime kan være veldig nyttig til hester som har lært seg å bruke vekten sin og slite seg fra den som håndterer den, men ellers tror jeg man kan gjøre like mye i en vanlig grime og langt leietau.

Mvh Torill

JOHANNE
31-07-2007, 13:21
Har aldri eid en taugrime jeg...

Hjemme kan jeg leie/trene henne fra bakken bare med et tau rundt halsen eller vanlig grime. Men skal vi ut i trafikken skal hodelaget på - uansett hvor trafikksikker hesten er. ;)

RenateSJ
31-07-2007, 13:33
Bruker stort sett taugrime til det meste ja.

Ang leiing med hodelag på. Ei på stallen vi sto før satte galant på et hodelag over taugrima hun, så leide hun jo hesten med hodelag på selv om tauet ikke var festa i bittet.
Spør du meg så er det lettere å holde en hest som har taugrime og 7-8 meter langt tau, enn en hest med hodelag og vanlige tøyler på.

Rikke
31-07-2007, 14:37
Bruker stort sett taugrime til det meste ja.

Ang leiing med hodelag på. Ei på stallen vi sto før satte galant på et hodelag over taugrima hun, så leide hun jo hesten med hodelag på selv om tauet ikke var festa i bittet.
Spør du meg så er det lettere å holde en hest som har taugrime og 7-8 meter langt tau, enn en hest med hodelag og vanlige tøyler på. Den likte jeg, og jeg er helt enig. Vil heller leie hesten i skogen, langs veien etc med et såpass langt tau, enn med tøyler på 1-1,5 meter. For hvis man plutselig blir surret fast i tøylene/leietauet (sånne med "håndtak") er man så og si dødsdømt. Man kommer seg ikke løs, og havner elegant på samme sted som bakbeina til hesten. Og man får studert hestens bevegelser på nært hold...