PDA

Se full versjon : Festing av sele

Ragnhild
30-07-2007, 00:14
Okei, jeg har nå fått meg vogn (skal hente i løpet av uka håper jeg!) :D

Tenker å kjøpe meg den billige bogtreselen fra Bole som en begynnelse, men så har jeg litt spørsmål. Jeg har kjørt lite før, og enda skjeldnere har jeg spent for hest og selt på hest. Det er jo to gjorder under magen som skal strammes. Jeg klarer alltid å glemme hvilken av disse som skal være strammest, er det den fremste eller bakerste? Er det andre huskeregler på hvordan selen skal tilpasses? Bakselen, hvor stram f.eks? Og hvor langt opp/ned? Hva med halereima? Jeg har hørt en knyttneve på krysset? Er det flere sånne huskeregler? Setter pris på alle svar! Vil få hjelp, men alltid greit med litt kunnskaper på forhånd :)

Ingvild
30-07-2007, 00:21
Handa på langs bak høvra = passeleg halereim.

Ellers vil eg VELDIG gjerne vite resten sjølv! Gjerne forklaring til maratonsele også :)

Monica S
30-07-2007, 00:34
En knyttneve på krysset, da er ryggreima passelig. På bakselen 2 knyttnever (en på kvar side av rumpa).
Bogtreet, skal kunne dra ei flat hand mellom hals og bogtre.
Og det er vel den reima som er festa til høvre som skal vere stram.
Da den andre skal hjelpe litt til å holde igjen i nedoverbakka(mena eg å huske), og er sånn sikkerthetsgreie:p

Monica S
30-07-2007, 00:41
http://www.nhest.no/Nyheter/2006/PENSUMHEFTE_komplett.pdf

På punkt 4.2 der så står det korleis selen skal vere tilpassa:)

Ina&Gydja
30-07-2007, 01:01
Det er vel den bakerste reimen som skal vere strammest tror jeg.

Lucinda
30-07-2007, 01:55
Det er vel den bakerste reimen som skal vere strammest tror jeg.

Vil ikkje kalle det den bakerste, men den som er underst. Den som holder høvren. Den skal være stram. Ellers får du fort eit problem.

Tone
30-07-2007, 22:28
Det er den bred-gjorden som er viktisk siden den holder vogna nede! Den er festa i ore-ringene på vær side. Den andre gjorden kan man klare seg uten men er den der så flott, men den trenger man ikke å stramme(strupe hesten):)

Baksela skal man få begge hendene mellom hest og baksele på høykant og med lit sprik mellom fingrene hvis baksela er festa i orene! Er den fast i ringen på siden så litt strammere.

Flathånd mellom bogtre og hals.

Får vondt i meg vær gang jeg ser ei stram halereim på arbeids-seler, de trenger ikke det pga bakselen:D Er jo baksela som tar "støyten" i nedoverbakker!!!

Dralæret skal kunne gå rett bakover så er den i passelig høyde med vogn på.

Lykke til med kjøringa Ragnhild:lol:

Ragnhild
30-07-2007, 22:54
Tusen takk Tone! Jeg får vogna mi i dag, så på onsdag tenker jeg at jeg skal få lånt meg sele og prøve å kjøre! Guud som jeg gleder meg! Vogna er så fiiin (har bare sett den på bilder foreløpig, men ryktene går om at den er like fin som på bildene ;))

Så nå blir det kjøretrening til den store gullmedalje her!

Tusen takk for svar av dere andre også! Prøvde sele i dag, og det er jo ikke så vanskelig som man skulle tro. Det er jo bare å tenke logisk egentlig :) Også får jeg litt hjelp, så da skal det nok bli så bra atte! :)

Therese
30-07-2007, 22:57
Tone: Hva mener du med å holde vogna nede?

Er faktisk litt usikker på selv hvordan av gjordene som egentlig skal være stram. Og ble ikke mindre usikker når Lucinda og Tone sier motsatt av hverandre..

Tone
31-07-2007, 17:24
Er jo den bred gjorden som går fra jern-ringene på hver side som holder vogna nede! Var med å kjørte en hest for maaaaaaange år siden hvor det kun var den bred-gjorden og den hoppet ut av spennen(løsnet) og vogna begynte å steile da hesten skulle stoppe slik at gjorden kunne festes igjen.

Jeg har kunn den bredgjorden på min gamle arbeidssele:D

Monica S
31-07-2007, 17:33
Tone: Mener du springgjorden eller bukgjorden?

Barko
01-08-2007, 10:56
Tone:
Dersom vogna "steiler" er den feil ballansert i forhold til festepunktene, og da må den delen av sela som orreringene mm er festes i, senkes. Dersom man kun bruker "gjorden som er festet i ringen" til å holde vogna nede, går hesten med et konstant press under brystet. Denne gjorden skal være så slakk at den kan følge med framover når hesten går i nedoverbakke, slik at baksela får gjort jobben sin = er den for stram, vil hesten måtte bremse vogna med "underarma" i steden for baksiden av lårene. Sannsynligvis ubehagelig...
Linken som "Ponnis" la ut om hvordan sela skal tilpasses i følge Norsk Hestesenter er fin :)

Tone
01-08-2007, 14:05
Som jeg nevnte i mitt 1.innlegg(tror jeg) så var denne kjøreturen for mange herrens år siden(jeg var bare ei lita jente). Og det at vogna steila var når hesten skulle stoppe og han var en smule stri og krumma hele seg:rolleyes: Balanse i vogna- hvem hadde hørt om det på den tiden?? Nei alt var ikke perfekt på den tiden med gammel vogn og sele:) Og gjorden var slakk...

Bukgjorden tror jeg jeg mener:rolleyes: Kan ikke alle navnene på sela...

Løkki
01-08-2007, 18:07
Det med knyttnevar mellom bakselen og rumpa kan variere etter hest og sele har eg erfart. Det enklaste er å feste den, og så gå eit par steg for så å stoppe. Når hesten då bremsar skal bakselen "ta" samtidig som sjekene er på "rett" plass i festet. Dvs sjekene skal ikkje gå framover bogen til hesten før bakselen tek. Dårlig forklaring, forstå det den som kan :)

Ingvild, maratonsele er litt vanskelig å forklare skriftlig. Særlig når ein ikkje veit kva sele det er. Men sann enkelt så skal vogna festast i løkkene på sida, bakselen skal festast i sjekene, og trekklinene skal gå fritt frå brøstet og bak til svingelen, ikkje innom nokon reimer anna enn evt ei reim som heng frå bakselen som skal halde dei laust på plass. Den reima er ikkje på alle selar. Trekklinene skal vere så stramme at dei dreg vogna før sjekene dreg vogna. Men ikkje så stramme at dei står i spenn når hesten står på flatt underlag. I nedoverbakke vil dei vere slakke, i oppoverbakke stramme. Husk at hesten skal drage med trekklinene, ikkje med sjekene.

Tornado
01-08-2007, 18:45
Hadde ikke Mari en lignende tråd? Der var det en som hadde lagt inn ett veldig bra demonstrasjonsbilde, step by step.

Therese
01-08-2007, 19:05
Tror det var på travsele :)

Sparkling
01-08-2007, 22:34
Japp, det var på påseling med snurresele. (Tror forresten det var min)

Marte+Quicky
01-08-2007, 23:22
Den innerste gjorden skal være strammest.

marcello
02-08-2007, 00:13
Og den innerste gjorden heter springgjorden.Den Skal ikke være "salgjord" stram ,men ligge til sånn at høvre ikke skumper når du traver hesten din

Therese
02-08-2007, 13:56
Sånn teknisk sett trenger vel ikke noen av gjordene å være stram så lenge sjekene er rett?

Mandarinhest
02-08-2007, 14:05
Nei, strammer aldri gjorten noe særlig. Har hørt at det kan være farlig(husker ikke hvorfor). Min henger nesten å slenger.

Marte+Quicky
02-08-2007, 18:58
Nei, ingen av gjordene er særlig stramme.
Jeg pleier å feste springgjorden sånn at den ligger omtrent såvidt inntil hesten, den ytterste henger bare og slenger.