PDA

Se full versjon : Dagens dressurtime

IngvildK
29-07-2007, 23:10
I dag red jeg hesten til ridelæreren min på time. Hesten er ei dansk varmblodshoppe, ca. 162 cm. i manken, og har stoore bevegelser. Var veldig uvant å sitte på henne, holdt på å fly ut av salen da vi begynte å trave. Etterhvert gikk det egentlig ganske bra, bare jeg holdt en rolig takt gikk lettridninga supert. På slutten av timen fikk jeg til å sitte en halv storvolte i arbeidstrav, noe jeg er rimelig stolt av da denne hesten har steg som dekker halve Amerika. :p Red også noen sjenkelvikninger og forpartsvendinger, som for så vidt gikk helt greit. Litt stiv på venstre side, men "pånnisen" var nå fin. :) Men virkelig en hest man ikke får noe gratis på - her må man jobbe og trykke på rette knappene for å få svar. Men super hest å lære ting på!

Konstruktiv kritikk ønskes. :) (Og ja, jeg vet jeg er ute på sykkeltur her og der, med tær og hender og bein alle veier :p)

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0002.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0003.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0004.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0007.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0008.jpg

http://i103.photobucket.com/albums/m160/m0tora/2007_0729vik0009.jpg

Ingvild
29-07-2007, 23:15
Hmm.. Verker som du heng litt i tøylane på hesten? og du har litt stolsits (er det det det heiter?)

JOHANNE
29-07-2007, 23:16
Synes det manglet litt hos hesten her jeg, både muskler og entusiasme ;)

IngvildK
29-07-2007, 23:18
Jepp, hun er litt ute av trening. Pluss at et temperaturhopp på 15 grader i går og 25 grader i dag i skyggen gjorde hver eneste hest på stallen rimelig daff :p Også krever hun mye driving, noe jeg ikke alltid var like flink til. ;)

JOHANNE
29-07-2007, 23:34
Litt kortere stigbøyleremer, rett deg opp, sitt mer rundt hesten og ri med beina ;) Synes også tøylene kunne vært litt kortere...

Til og med Lita går mye bedre til tøylen enn det der, selv med mitt 9årige søskenbarn på. Savner en del hos hesten på bildet ja ;)

IngvildK
29-07-2007, 23:38
På de to øverste bildene er bøylene for lange, men på de andre passer de. Hvilket bilde synes du jeg bør rette meg opp på? (Det hørtes rart ut.. :p)
Ved kortere tøyler tar jeg henne for mye i munnen, tøylene er passe. Ser bare veeldig lange ut fordi hun er så lang :p

Hvordan sitter man egentlig mer rundt en hest?

JOHANNE
29-07-2007, 23:43
På bilde 1 og 2 ihvertfall. Hev hendene også, skal være en knyttneve mellom manken og hendene dine ;)

Sprø på dressurtråden :)

Sara&Korak
29-07-2007, 23:43
Det kan nesten se ut som at du sitter for langt bak i salen og ikke midt i, jeg ville også ha prøvd å holdt føttene litt lengre bak. Tungt og vanskelig, men du vil da automatisk sitte bedre. På de 2 siste bildene sitter du bra. Kort opp tøylene, ellers... Lykke til ! ;)

LivK
29-07-2007, 23:57
Jeg kan ikke rette stort på deg, men bare lurte på hvorfor hesten har så heftig lang hals? haha!
Trodde de pleide å ha litt sånn bøyd hals eller sånn.. krummet?

IngvildK
30-07-2007, 00:04
Æh... Halvt elg..? :p

Astrid
30-07-2007, 00:06
Hva kan jeg si da? (har jo akkurat lagt ut fæle ridebilder av meg selv så har egentlig ikke så mye jeg skulle sagt :lol:)
Men på de to første sitter du med henda i fanget, fy fy :p Der kunne du også rettet deg opp, ser ut som du lener deg litt bakover..
På det tredjesiste bildet kunne sjenkelen din godt vært lenger tilbake, men det ser bedre ut på neste bilde ;)

IngvildK
30-07-2007, 00:08
Jeg må bare spørre... Er det noe av det jeg gjør som i det hele tatt ser bra ut? :oops:

stine
30-07-2007, 00:10
Nå får jo ikke hesten automatisk krum nakke da... ;)
Du kan gjerne bøye albuene dine mer også, så blir du ikke så stiv i armene.

Wilisia
30-07-2007, 00:38
Er jo ikke alltid like lett å ri på stor brun da ;-) Men du må da ikke være redd for å ta litt tak i nesa på dyret da! Men men, sånnt kommer vet du!

JOHANNE
30-07-2007, 12:52
Du gjør mye bra, men får veldig lite igjen for det av hesten. Synes du skulle fått ridd en annen, litt mer lettridd en jeg ;) Kom og prøv Lita...

MariaR
30-07-2007, 12:55
Syns du var fin og rett i ryggen på de fleste bildene :)

Sol
30-07-2007, 13:00
Syns du sitter fint fra navlen og opp jeg da. rett i ryggen, ser dit du skal. Ser ut som du holder godt i tøylene på endel av bildene, men det har du vel hørt noen ganger her.

Det hjelper meg å tenke at jeg på en måte skal sitte litt midt mellom beina mine.. altså ikke på rumpa og ikke på skambeinet men litt midt mellom der... da sitter jeg penest, og egentlig rir jeg best da og.. selv om det føles slitsomt innmellom. Om man sitter sånn, sitter man og automatisk mer rundt hesten enn på den.

Syns også du ser fokusert og konsentrert ot, og at du jobber med å gjøre riktig.. og det er jo første bud for å lære, sant?

Filizity
30-07-2007, 13:31
syntes du er flink jeg:) aldri lett å ri på nye hester;)

Maiken k
31-07-2007, 02:00
Litt kortere stigbøyleremer, rett deg opp, sitt mer rundt hesten og ri med beina ;) Synes også tøylene kunne vært litt kortere...

Til og med Lita går mye bedre til tøylen enn det der, selv med mitt 9årige søskenbarn på. Savner en del hos hesten på bildet ja ;)

Til tøylen fra bakbena gjennom ryggen og til tøylen? eller på tøylen? fra manken gjennom nakken og på tøylen?:P måtte bare..

JOHANNE
31-07-2007, 02:07
Til tøylen fra bakbena gjennom ryggen og til tøylen? eller på tøylen? fra manken gjennom nakken og på tøylen?:P måtte bare..

Bakfra ja, så klart. Men hun har så lite erfaring - blir ikke mer enn et par sekunder av gangen. Hun vet ikke hva hun gjør en gang, tror bare det må være naturtalent eller noe - har det bare i seg.

Chevaleresse
31-07-2007, 10:12
Jeg synes det er veldig bra at du ikke prøver å tvinge hesten i en form før du har lært å sitte litt bedre på den! Heller ri slik du gjør nå enn å sitte å korte inn tøylene for å få krum på halsen uten aktivitet bakfra. Det ser man altfor mye av... Og jeg synes det du viser er mye mer korrekt enn det man har en tendens til å se ellers (ment på generell basis, ikke FH spes.)

Jobb videre med å greie å følge hestens bevegelser med kroppen din slik at du kan sitte der og forstyrre minst mulig. Kom deg lenger frem med overkroppen din, selv om det da homper mere, så MÅ du lære deg å sitte i den stillingen. Når du lener deg bakover trykker du ryggen til hesten ned, og å lene seg bak er en mye verre feil enn å lene seg fremover! Å lene seg bakover gir også en veldig stor belastning på ryggsøylen, som over tid kan være skadelig.

Det skal kjennes ut som du står over hesten, ikke sitter på baken. Tenk at både rygg og magemusklene dine skal jobbe like mye. Slik du sitter nå, er det magen som jobber.

Mine nybegynner elever må sitte å ri på lang hengende tøyle i lusetrav helt til de greier å følge bevegelsen, å lettri uten å reise seg med tøylene, samt sitte ned og følge takten. Ser helt korny ut, men blir habile ryttere av det;)

Mvh Torill