PDA

Se full versjon : Fryser på beite

Annette
29-07-2007, 21:15
Den stakkars lille hesten min fryser litt på beite, er kald på ørene og oppå krysset og står og sjelver. det er et forferdelig vær her borte da, regn og vind..
Han har jo et enormt fettlag og bamsepels, men alikevel fryser han..
Jeg sitter å vurderer å ta på dekken på han, men vet ikke om det egentlig er så lurt for å si det sånn..
Har dere dekken på hestene deres på beite hvis de fryser eller noe? og ville dere ha tatt på dekken, eller skal han bare få gå uten? han spiser jo, beveger seg som normalt..

Ingvild
29-07-2007, 21:21
Har hesten skikkeleg ly?

Astrid
29-07-2007, 21:29
Min har stort sett på dekken når det regner :) Hvis du har mulighet til å ta det av og på etterhvert som været skifter, så er det jo veldig greit :)

Karoline og gutta
29-07-2007, 21:38
Har dekken på mine selv om de går på beite visst det regner/blåser noe voldsomt.Litt pga av at minstemann blir fort stiv om han blir kald.Men da har eg og mulighet til å ta det av dersom det skulle bli varmt og opplett,i tillegg til at eg kan se de hele tiden dersom de skulle henge seg opp i noe el..:)

lillekira
29-07-2007, 21:49
Jeg hadde nok lagt på ett dekken ja. For du ser jo om hesten fryser,og gjør den det ville jeg hjulpet den litt med varmen jeg;)
Mine har ikke dekken på beitet,og eneste grunnen til det er at det er for langt for meg å reise til og fra for å ha av/på dekken etter været. Hadde de stått her,hadde jeg brukt dekken på dem ja.

Anita&Svarten
29-07-2007, 21:53
Om hesten fryser hadde jeg og lagt på dekken.

Annette
29-07-2007, 22:03
hmm.. jeg får se imorgen, er for sent å reise ut til sviland for å ta på dekken..
Det er ly for hestene, men de er der aldri for å si det sånn..

tebj0
29-07-2007, 23:59
Vi har hatt skikkelig dritt-vær her siste uken. Og på dei verste regndagene bruker jeg dekken på Ronja, og i tillegg står hun inne om natta. Nå er det 10grader ute... og vi er i juli:S

Falo
30-07-2007, 00:00
Hei!
Men du Annette??? Kjøp en fotball, og sleng den inn på beite, da! Var det ikke han som likte så veldig godt å spille fortball? Hehe..da får han i hvertfall varmen i seg! Men ballen vil vel bare bli sittende fast i et gjørmehull...:mad:

Hehe...

Rosita!
30-07-2007, 00:03
Samme problemet her.... I dette dritt været som har vært i det siste så har hestene her også stått å frøse,så de går med tjukke vinterdekken på seg....Midt på sommeren lissom:rolleyes:

Annette
30-07-2007, 00:27
Uff, blir nok å stå med dekken tror jeg=P liker ikke at han fryser for mye heller=S eneste er jo at dekkenet blir jo ødelagt siden det er kun 21 andre hetser han og står med=P jaja=P

Litt ot, men i trondheim den ene kvelden var det 6 1/2 grad! midt i juli, det er gale!

Sabina & Pedro
30-07-2007, 00:34
Om hesten fryser og skjelver, selvsagt tar man på dekken eler tar inn hestene! :o Det ville jeg vertfall helt klart gjort.
Bor også i Stavanger, regn som fy - tar inn litt tidligere en planlagt, men om hesten hadde frøset flere dager hadde han blitt tatt inn på flekken. Jeg er innom nesten hver dag, aldri sett ham skjelve dette året eller i fjor (fikk ham da) - har masse ly med skog.

Får håpe du får tatt på dekken og de andre ikke spiser det opp da! :p

Tornado
30-07-2007, 02:46
Jeg ville nok tatt på dekken om det er så ille der.

Jeg prøver å unngå dekken bruk om sommeren, selvsagt best uten så langt det er helsemessig "forsvarlig". Men når hesten står å skjelver og fryser ville jeg slengt på dekken! :-)

Annette
30-07-2007, 12:38
Men et lite spørsmål, er det bare å hive på dekkenet selv om han er dassvåt av regnet?

Speedy As A Bullet
30-07-2007, 15:29
Da burde det være ull inntil hesten.

Anne&gneistene
30-07-2007, 17:53
lurer på om jeg skal ut å hive et dekken på spot nå faktisk. Han er en shetlandsponni av alle ting! men i dag står han og skjelver noe enormt! de har til tak med 3 vegger å gå innunder, men det er jo ikke interessant når det grønne vokser utenfor!

Mathilde
30-07-2007, 19:13
Hesten min er også slik, fryser når det regner. Pleier å ta han inn å tørke han, hive på et dekken og slippe han ut igjen=). Han kan gå inn under tak om han vil, men neida, heller stå med ponnikompisene og skjelve som en gal!:mad:

Annette
30-07-2007, 19:59
dyret endte ikke opp med dekken det.. mamma meinte det ikke var vits.. siden det var vist nok enda kaldere før i uka.. arg jeg blir så sint! vil nesten dra ut å hive på han dekken, men da må jeg først i stallen, så ned til sandnes med et svært dekken, ta en buss til sviland og gå 2-3 km.. asj..

SiljeE
16-08-2007, 15:32
Hvis han står å skjelver er det ikke fordi de fryser, men fordi de akiviserer musklene får å holde på varmen, men jeg hadde likevell vurder å legge på regndekken hvertfall hvis det regner og blåser veldig, men siden han har babsepels og har fettete pels så burde han jo ikke fryse, egentlig, men har han ikke et skur hvor han kan søke ly i?!

Harneshaug
16-08-2007, 17:10
Da må jeg bare spørre? Er det hesten i avataren det er snakk om?

Harneshaug
16-08-2007, 17:11
Hvis han står å skjelver er det ikke fordi de fryser, men fordi de akiviserer musklene får å holde på varmen, men jeg hadde likevell vurder å legge på regndekken hvertfall hvis det regner og blåser veldig, men siden han har babsepels og har fettete pels så burde han jo ikke fryse, egentlig, men har han ikke et skur hvor han kan søke ly i?!

Arghh.. klart han skjelver fordi han fryser! Skjelvingen er en krampe i musklene fordi de stivner, akkurat som når du fryser...
Det der tullet om å la hestene stå ute søkkavåte og skjelve har jeg overhodet ingenting til overs for:mad:

Rikke
16-08-2007, 18:19
Hvis hesten er våt og kald, så setter man enten dekken på eller tar den inn for å la den tørke hvis det er muligheter for det. Men hvis det er snakk om hesten på avataren så skjønner jeg nesten at den fryser litt.. Forrige forhesten min var også veldig tynn en periode, og da begynte han også å fryse noe grusomt ute. Dette var i September, så da flytta eieren han på stall igjen.

SiljeE
17-08-2007, 09:40
Harneshaug: Det var da ikke det jeg sa heller, jeg sa ikke at hesten skal stå ute søkkvåt å skjelve...

SiljeE
17-08-2007, 09:42
men er det kaldt så aktiviserer de musklene før de begynner å fryse.

Harneshaug
17-08-2007, 13:46
Ja og så? slutter de å fryse da, eller når begynner de å fryse etter at skjelvingen starter?
Når vet den at Oi, jeg kommer til å begynne å fryse om en stund, jeg bør nok begynne å riste...

Ikke sikkert du er slik, jeg kjenner ikke deg, men har vært borti nok av disse naturfanatikerene som mener at hesten holder varmen med å stå å skjelve, det er så bra og naturlig og flott, spy...

Reaper
17-08-2007, 13:54
Mener å ha hørt at når man skjelver, er det fordi man fryser, men om man begynner å skjelve, så øker blodomløpet litt, slik at man klarer å holde på varmen..

smulemor
17-08-2007, 14:28
Mener å ha hørt at når man skjelver, er det fordi man fryser, men om man begynner å skjelve, så øker blodomløpet litt, slik at man klarer å holde på varmen..

mjo, men samtidig så er skjelvingen i utgangspunktet et tegn på at kroppen trenger litt hjelp til å regulere varmen.
skjelving forbruker energi og kan føre til stiv muskulatur så fryser hesten - putt på klær.

tenk på deg selv og hva du velger ? skjelving eller mer klær ?

Stall-Vinga
17-08-2007, 14:34
Her er det ikke snakk om at hestene skal stå og fryse (kall det gjerne bare skjelve). Når været blir så dritt som det har hvert den siste måneden, sleper jeg et dusin dekken frem og tilbake fra beitet ettersom været skifter. Også dekken på føll.
Selv hater jeg å fryse og tviler på hestene liker det noe bedre. Heller litt for varm enn litt for kald, det er min mening om saken.

Reaper
17-08-2007, 14:34
smulemor: Skjelving er nok ingen langvarig løsning, nei! Men mer midlertidig om man skal gå 10 min i snøføyka.
Man holder lettere varmen, men energien blir fortere oppbrukt, ja!

smulemor
17-08-2007, 14:35
smulemor: Skjelving er nok ingen langvarig løsning, nei! Men mer midlertidig om man skal gå 10 min i snøføyka.
Man holder lettere varmen, men energien blir fortere oppbrukt, ja!

da er vi enige ;)

Astrid
17-08-2007, 14:44
Det hadde ikke vært min fullblods som stod på beite i regnvær over lenger tid uten dekken :rolleyes: (og som i tillegg står og skjelver..)

Harneshaug
17-08-2007, 15:24
Ja blodomløpet øker fordi musklene rister og bruker energi og dermed trenger mer blod, men man slutter ikke å fryse om ikke temperaturen stiger og hesten forbruker unødvendig energi...

Edit for å si at denne ble stående og her var kommet mange gode svar i mellomtiden :)

SiljeE
17-08-2007, 16:58
Jeg er iks ånn du refererer til hvertfall.
jeg har heller ikke sagt at de bare skal stå ute uten dekken, men altfor mange sammenlikner hest og menneske litt vel mye og putter på de masse dekner, hvertfall om vinteren. Hester tåler kulde bedre enn mennesker og hadde man bare latt de stå ute uten dekken fra sommeren av og utover høsten, så hadde de fått tjukkere pels og gradvis blitt vandt med at det blir kaldere å kaldere, og det er jo en grunn til at man må fore mer om vinteren. Ja, jeg er imot at hester står med 3-4 dekner bare fordi det er 10- ute.

Harneshaug
17-08-2007, 17:01
DER er vi enige :)

SiljeE
17-08-2007, 17:26
ahh. DET var bra:D

fabolos_willow
17-08-2007, 17:28
veldig enig med dere der gitt!

når det gjelder vinteren: jeg har hørt at de hester som får istapper/der snøen smelter på ryggen, er det noe galt med..
stemmer det?

SiljeE
17-08-2007, 17:31
hm, det har jeg aldri hørt om, men har hørt at de fryser når de får istapper på seg, men det tror jeg ikke noe på.
Men hadde vært interessant å visst om det stemmer det du sier:S *gruble*

Holbytla
17-08-2007, 17:46
Skikkelig drittvær her nå, og Gamlemor har fått på dekken, i motsetning til Kronprinsessen som har plenty :oops: spekklag til beskyttelse. Den ene er gammal og tynn, den andre ung og feit..

Når det gjelder istapper og snøklumper i pelsen når det er orntli kaldt; jeg har tvertimot hørt at det er et sunnhetstegn, at pelsen da isolerer så godt at snøen ikke trenger gjennom, men derimot blir liggende som ekstra isolasjon på pelsen. Det jeg så sist vinter kan bekrefte den teorien, Dronningens pels ble våt når det hadde snødd og så ble kaldt, mens pelsen til Kronprinsessen ble dekt av frossen snø. Gjett hvem som frøs!?

Mvh Holbytla

Anita&Svarten
17-08-2007, 17:48
Har og både lest og erfart det samme som Holbytla.
Da Svarten gikk uten dekken året rundt fikk han og det isalget, frøs aldri, og var god og varm inni pelsen.

Nå blir han klippet siden vi trener mer, og går da med dekken..

Rikke
17-08-2007, 19:20
Bruker ikke dekken på vinteren. For som noen sa tidligere: når hesten går uten dekken hele året, vender den seg til det når det blir kaldere i været. Berta sto ute døgnet rundt fra begynnelsen av Mai til ut i Juli en gang, for da flytta jeg henne til en annen stall. Pga dette fikk hun ikke skikkelig tynn sommerpels heller, og jeg regner med det er fordi hun tilpasset seg været på en måte.

Akkurat nå, når det har regnet i flere timer har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært oppe i stallen og satt regndekken på henne. Men hvis det er like ille i morgen, så leiter jeg nok fram regndekkenet ja.

IngaSN
17-08-2007, 19:28
sånn vær er det her også, vi tar inn to hester, så det blir bedre plass til de som står ute til å finne seg lè. dem tørker opp og de komer ut igjenn...hadde kansje vert greit med ett rein dekken på det værste

fabolos_willow
17-08-2007, 20:20
Ja, det jeg mente var hester hvor snøen smelter på ryggen, trypper ned og blir til lange store istapper... kan ikke akkurat forestille meg at det er så behagelig for dem å gå rundt som et klokkespill av glass..
hestene våre står stortsett ute om vinteren også, i snøværet..(med ly, men gjett om de bruker det? neida, de står heller ute i snøen..)
da ligger det fort 20 cm snø på ryggene dems, og hestene fortsatt tørre i pelsen når man feier den bort.
Men så har jeg funnet ut at man ikke burde feien den bort, med mindre du skal ri hesten, for når man gjør det, blir pelsen våt, og den nye snøen smelter og hesten blir kald...