PDA

Se full versjon : Ojsann... artikkel om NH - NH for enhver pris

Gjest-
29-07-2007, 20:51
http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Hest&h=d&id=223

Dette er vel ting som er diskutert nå og da, men syns denne artikkelen var god og gjennomførende og vil derfor dele den med dere.

Syns det er rimelig sjokkerende at noen kan holde på slik, som instruktør på kurs med både voksne og barn. sistnevnte er vel værst at er tilskuer til slikt, og gjerne ser opp til instruktøren og tar det inn med stor skje.

Om noen vet hvem dette er, send meg gjerne en PM så jeg vet hvem jeg skal unngå da jeg sikkert kommer til å reise til Norge en passende anledning for å få meg et kurs.

(beklager om denne linken allerede er lagt ut, da kan denne posten slettes)

MariaR
29-07-2007, 21:21
Dæven, ikke helt riktig trening det der nei, ikke det jeg ville kalt NH :roll:

*lese videre på artiekkelen*

Nina
29-07-2007, 21:23
Orker ikke lese hele nå siden er så lang, men det jeg leste skremte meg en smule. At slike personer får reise rundt og undervise andre er rett og slett hårreisende! Setter også pris på en pm om noen vet hvem vedkommende er da jeg også har tenkt meg på noen kurs etter hvert, og ikke vil kaste bort pengene mine på noe slikt som det her.

Karoline og gutta
29-07-2007, 21:35
:shock: Vil og ha PM viss noen vet hvilket kurs dette er for det skal ikke eg kaste vekk penger på iallefall!

Sol
29-07-2007, 21:43
Jeg syns denne artikkelen var mindre god på flere måter jeg. Den er ocverhodet IKKE objektiv, men bærer tydelig preg av at den som har skrevet artikkelen har sine egne personlige følelser involvert i det øyeblikket artikkelen skrives.

Forstå meg rett, jeg støtter IKKE metodene som blir beskrevet i artikkelen, og jeg ser mange av poengene. jeg syns bare hele artikkelen er en smule preget av personlig forutrettethet, og at den derfor mister litt hensikten, rett og slett!

IngvildK
29-07-2007, 21:50
Ble rett og slett sint av å lese det der (metodene som ble brukt).
Hun som skrev den hadde nå mange gode utspill. Og den viser hvor lett det er å misforstå "join up" (som visstnok er såå på mote nå). Trist...

Gjest-
29-07-2007, 21:52
Hun som skrev det skrev det nok personlig, det ser man, men hun får også frem et stort poeng der, noe som jeg syns er litt viktig og.

Ingvild
29-07-2007, 21:52
Litt einig med Sol.

Mykje som er rett kan også sjå brutalt ut, men forsvarer ingenting av det som vart gjort.

Wulfi
29-07-2007, 21:54
For langt til at jeg gidder lese det.

Kurre
29-07-2007, 22:16
*Lese intenst*
Dette var interessant...Får åpnet øynene litt.
Satt ord på ting som har surret rundt i hodet noen år.
Får forklaringer som lar brikkene falle på plass.

Dette var rett og slett veldig lærerikt.

Jeg trenger ingen PM ang navn på instruktøren....det er faktisk ikke den mest interessante biten i artikkelen.
At det er idioter som reiser rundt og tjener mye penger på å gjøre dumme ting har vi sett så altfor mye av.

Og at folk svelger hva som helst bare den som forteller det er dyktig nok til å prate for seg.

Men resten av artikkelen DET var spennende lesing!

RenateSJ
30-07-2007, 00:35
Får lese resten av artikkelen senere, for trøtt nå.
Måtte bare slenge inn at det er slik "trening" som gjør at man får lyst til å late som at jeg ikke er interessert i NH..
Han der hadde jeg gitt en rapp med longepisken altså. Makan til idiot. Om hun opplevde ting mer brutalt enn det var osv har lite å si. Det han gjorde, spesielt med hesten han selv var redd for har ingenting med hva NH skal være

AvitasOleo
30-07-2007, 02:06
Jeg kjenner til bakgrunn og arbeid bak denne artikkelen og forfatteren av artikkelen er IKKE farget kun av denne treneren. Det skal sies at det ligger nesten ett år med research bak, hun har et proft og meget kunnskapsrikt team bak seg og artikkelen har vært gjennom mange hender før den havnet på trykk. Men...treneren som forfatteren omtaler her er kun et eksempel i et ellers så generelt omtalt problem som faktisk er i vekst... Treneren, som forøvrig er meget profilert har kun sørget for å ødelegge for sine seriøse og dyktige kollegaer samtidig som personen gjør begrepet og filosofien NH til skamme...så langt fra den virkelige tanken man kan komme...:(

Tornado
30-07-2007, 02:10
men det jeg leste skremte meg en smule. At slike personer får reise rundt og undervise andre er rett og slett hårreisende!

Tenkte jeg også.

smulemor
30-07-2007, 02:16
nå til dags kan jo omtrent alle kalle seg "NH" trene og holde kurs... så jo, det er mye grums ute og går.

men flere av dagens profilerte trenere hadde også fortjent et solid spark bak uten at jeg nevner noe mer en det om saken.

Anniehesten
30-07-2007, 14:14
oJ-- leste hele artikkelen med vantro-- både til forfattern og ikke minst til treneren det her er snakk om ! Det er kun en NH utøver som bruker sitatet med å lære seg et dikt utenat----!! Ja ja.... personen det er snakk om her har laget videoer og er ganske anerkjent!! Han har hjulpet mange mnage folk med hesteproblemer, eller hester med menneske problemer! Kall det hva du vil!

Jeg ønsker ikke å si hvem det er men jeg ønsker å uttale meg om artikkelen!!

De som har hatt tålmodighet til å lese hele artikkeln skjønner at dette må være en ustabil mann som gjør slikt -OG attpåtil med tilskuere tilstede!!!!
Og det finnes masse skeptikere til NH- og når de ser ting de ikke liker-- sånn som litt røff behanhlid av hesten under inlæringsfase så kan hvem som helst finne regeler å slenge den i bordet og kalle det dyreplager!
Jeg forsvarer IKKE det som står i artikkelen--og om det stemmer--skal være usagt. Om det stemmer det som står hat det IKKE noe med NH å gjøre!!!

Og det den treneren sier at det stammer fra cowboyene i USA er helt riv ruskende galt!!
"Metoden" er mye eldre enn som så!! Det var vel cowbouene som satte navn på det og kalte det for natural horsemaship men forløperen til den amreikanske cowboyen- den spanske vaqueroen- som drev med cattle driving--drev med hestetreing lenge føre det fantes amerikanere!!! Irriterende med folk som ikke KAN sin historie på ting de underviser!!

Les fra linken::

The word "cowboy" first appeared in the English language about 1715–25 CE.[1] It appears to be a direct English translation of vaquero, a Spanish word for an individual who managed cattle while mounted on horseback. It was derived from vaca, meaning "cow."[2] This Spanish word has a long history, developed in part from the Latin word vacca. In

Uansett- vaqueroene hadde et nærmest extretm fohold til hesten sin i ett og allt--det trente etter MEGET myke metoder- og de holdt metodene for seg selv. Stoltheten var å ha en lydig hest- ved usynlig bruk av hjelpere. De brukte FLERE ÅR på innridning og tilvennig av hestene sine.....
Grunnen til at de ikke lot hvem som heslt slippe inn i deres hemmilge verden av hestekunnskap var at du måtte gjøre deg fortjen til å få lov til å vite hemmeligheten til å temme hester. Ikke alle kjepphøye cowboyer var verdt å sløse bort tiden på å lære bort den silkemyke og tidkrevende måten å lære bort "hestehvisking" på!!
Det ble forbeholdt mennekser som ofte besatt andre evner-evenen til å lese seg selv og eget kroppspråk og å lese stemminger--cowboymetoden dengang besto stort sett i rodeomåten å får has på hesta--knuse de til apati og knuge de---!!
Vel vel..point taken tenker jeg--vikrelig NH kan leses og lærse fra Bill Dorrace og Leslie Desmond.....vikrleig så tårene triller!! =) Av lykke!!=)=)
http://www.lesliedesmond.com/index.php?id=79

MÅ bare får kommentere det forfatteren mener med underkastelse vs. tygging slikking.
Artikkelfrofatteren sier at det er ikke noen sammenheng med tygging og slikking, senket hode og det faktum at det ligger underkastelse i det monentet.
Det mener jeg er helt feil!!!! Fakta ER at når hesten senker hode under mankenivå så åpner det seg et læringssenter i hjernen-- når hestens hode er høyere en mankenivå er dette stengt. Dette kan hvem som helst bestride men dette er fakta og det er bevist.

Jeg har desverre ingen examen i atferdspykologi og vise til, eller ei mange mange timer studier blandt villhester--men kun ved egenerfaring gjennom mange år.
Lest bøker av mange trenere og lærde innefor "hestefaget"og sett den nevnte hestereneserns vidoer og andre --vært på clinikc med ymse trenere og lært meg selv!!!
Eller det er vel feil å si--hesten har lært meg!!
Kjøpte ei sur og grinete mærr og så syk i hode skal man lenge lete etter av hest!! Vel vel--unskyld meg min kjære hest- men det var ikke noe gøy med sånn kjip hest jeg som bare vile være med på tur og ha det gøy med!!

Etter mange metoder senere, rundcorall en av dem--og den nevnte treners teknikker så har og er og vil bli tygging slikking og senket hode DEN ENESTE FELLESNEVNER over tre år i eierskap av denne problem hesten og intens egenstudie av respons av hesten som gjelder for "message taken"!! DVS- ikke bare med min hest men alle andre hester som jeg har vært borti når de gjelder behandling eller trening-- når tygging og gjesping OPPSTÅR NATURLIG hos hesten er det en indikator på at press og smerte har opphørt og at de finner tilværelsen behagelig!
Det spiller vel inge rolle hva som ble fjernet eller i hvilken situasjon det oppstår...bare at det skjer!!

Gjest-
30-07-2007, 15:02
Interessant, annie!
Men må si en ting... Som du sier, og jeg er enig med deg, om det stemmer det som står har det ingenting med NH å gjøre... Problemet er da at det er kanskje ikke er så mange som er like opplyste som deg, og som tar det inn med stor nissesleiv, at det er NH. Han, hvem det nå enn er, går under "treningsmetoden" NH, og det vil garantert være folk som tar det til seg, hvor trist det enn er.

Anniehesten
30-07-2007, 15:33
:mad: Ja Lene- det har du så rett i!!
Jeg blir så sint at jeg kunne skrike og grine og vrenge sjela mi og vrææle ut på sånne som SPYR ut vold mot hester under paraplyen om at dette er NH!!!!:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Hender jeg holder helt kjeft om mine egne treningsmetoder når jeg er nye steder og treffer nye hestefolk...Det har vært en bølge nå av folk UTEN VETT som er selverklerte NH trenere som IKKE kan sakene sine som har gitt NH et stygt ryktet!!!

Det gjelder i og for seg alle trenere der ute med yumse metoder innenfor alle ridegrener men NH har fått lit vel hard medfart--men sånn vil det være med allt helt til det roer seg ned etter et par år...!

Vel vel-- får vel leve i håpet!! :)

JOHANNE
30-07-2007, 15:51
Annie - Kan ikke du lage en treningsvidio eller noe? Tror du har mye å lære bort ;)

Skal lese igjennom artikkelen senere, orker ikke nå. Men har vært borti flere trenere under kategorien "NH" som jeg ikke synes noe om, men har nå funnet min egen veileder selv om hun ikke er verken verdenskjennt eller har store prestasjoner å vise til :)

RenateSJ
30-07-2007, 17:33
Anniehesten: Veldig godt innlegg, er så enig med deg. men det johanne sier, om å lage en treningsvideo er jeg ikke enig i.
Det er mye av problemet med denne NH trenden. Folk leser eller ser video om det og skal følge til punkt og prikke det de tror de har forstått. Dette blir ofte feil. Det ligger mye mer til grunn. Det er ingen oppskrift som gjelder alle hester. Og vi mennesker må gå i oss selv før vi kan få til det de dyktige hestemenneskene får til.

Mathilde
30-07-2007, 19:34
Orket ikke lese hele, men det jeg leste virket helt på jordet... Spesielt det han gjorde mot det føllet! Hva slags oppfatning får det føllet av mennesker med en slik behandling?

Ei jeg kjenner var en gang på et NH kurs. Der var meningen det at hesten skulle vite at du kunne drepe den hvis ikke den gjorde som du sa... WTF?!?

Sagitaria
30-07-2007, 20:33
Joda, det hørtes ikke akkurat ut som en særlig flink instruktør nei.
Jeg har vært på et slags kurs med en som ikke visste hva han gjorde, men han slo i det minste ikke hesten. Han bare fikk det overhodet ikke til..

Ellers var jeg både enig og uenig på forskjellige punkter i artikkelen. Er ting der jeg mener blir feil, men så er jo ikke jeg no ekspert..bare observant..

Liv&KleppanBest
30-07-2007, 20:58
Det var fælt å lese om, men det sjokkerte meg ikke. Jeg synes man stadig vekk hører om folk som har vært på kurs for å "lære natural horsemanship", og som vender hjem med kunnskaper om hvordan man skal skremme livet av dyret.
Jeg synes NH-begrepet er litt.. hva skal jeg si.. misbrukt. det virker som om enkelte tror at NH handler om å jage, skremmer eller piske hester rundt i en rundpaddock til de skummer av svette. det virker også som at enkelte har vanskeligheter med å skille mellom respekt og redsel. Og at det er akkurat DE menneskene som skal "lære andre NH" er jo skremmende. Jeg har trodd at NH handler om å lære seg hestens språk, og gjennom det bygge et sammarbeid og forhold basert på respekt og tilitt, begge veier! Det er for mye fokus på taugrimer og rundpaddocker. Må man ha taugrime, eller rundpaddock for å kommunisere med hesten? For å praktisere "natural horsemanship"?

Jeg lurer også litt på hva som var i veien med eierne til hestene hun skriver om. Dersom en idiot hadde bindt hesten min fast og slått den i ansiktet hadde jeg da reagert! Merkelig..

Litt OT noe av dette kanskje. :p

Anniehesten
01-08-2007, 15:36
Å veldig enig med deg Liv!!!! Allt du skrev var jeg veldig enig i!! =)=) Du traff spikeren på hode når du sier at det er en hårfin linje mellom respekt og redsel.
Og man må VITE forskjellen på det og kunne BRUKE det hesten forteller om i kroppspråket sitt.

Og man trenger absolutt IKKE rundcorall eller noe som heslt taugrime for å utøve natural horsemanship! det ligger vel egentlig med i filosofien med omgang med hest dette NH greiene. Det er ikke noe man skrur av og på- det blir som en ideologi som følger forholdet i håndtering av hesten både fra bakken og i salen.

Jeg trente hesten min i rundcorall og hun fikk helt hetta!!! Selv om det var en stor rundcorall, over 16 m i diameter, så fikk hun panikk og bare løp og løp. Hun har en meget stor personal space--sånn som mennesker også har- ekkelt å snakke med folk som står allt for nære en--
Det er viktig å respektere den enkeltes personal space-(bobble)- ialle fall i NH trening da det går ut på at hesten skal kunne vise den bobblen den har og frivillig slippe mennesker inn i den.

Det er ofte det som skjer når hester ikke vil bli fanget på beite og derfor de løper når du kommer en armlengde unna...(fryktelig irriterende).. men da har man trådt inn i hestens bobble og trampet over dens integritet. Voffor i all verden skal en hest respektere et menneske integritet når vi ikke gjør det med hestens??
Vel skrev meg litt bort her--ehem-- jo hesten min i rundcorall---!! Jeg måtte slutte å bruke den for det ble bare vondt værre..!! enda jeg har med hell trent den andre hesten min i den- og det gikk fint!!!!
Noen klarer bare ikk den treningformen og det får man respektere.....=)
Det kom seg etterhvert når vi la rundcorallen på hylla og begynnte å longere med to liner- da får man kontroll på utvendig skulder og en fantastisk undervurdert treningform! =) Vel vel-- nok om det!

DET jeg savner med enklete selvutnevnte NH trenere er at de innser når egen kapasitet kommer til kort!
DVS- det er IKKE rettferdig ovenfor en hest å utsette den for hele spektere innenfor metoder på en gang.
Man bruker gjerne mange uke/ måneder for å få en utrygg hest trygg på alle nivåer innenfor trening!
Det ser veldig enklet ut slik som bl.annet Monty Robert og etc ( eller forresten IKKE etc-- han er i KLASSE FOR SEG SELV!!! MER OM HAN LENGER NEDE)
Han utsetter hesten for tilvening av rundcorallen, setter de på plass og ber de underkaste seg, trener på å legge på sal/ rytter og eventuellt å laste den sammen hesten under en og samme økt!! Hva om vi mennesker skulle begynne på skolen, få lekser, kunne alle hjemmeleksene og gå opp til eksamen på en og samme dag?? HALLO???
Nei- det er ikke så lett nei!!

I egen trening med egne hester så holder med å innføre noe nytt som hesten ikke har blitt utsatt for i ti min kvarter!! Det holder mer enn nok! Da må man vite at det hjernen og ikke kroppen man trener! Alle vet forskjellen på å være mentalt eller kroppslig sliten!!

Det jeg savner er at noen sier at "nei denne hesten får jeg desverre ikke til" eller "ja nå kan alle se at hesten var flink i det bitte lille vi har lært den, men dette er et stort skritt i hestens liv så nå skal den få fri til i morgen å tenke på hva den har lært". Er der noe mannsjåvvinistisk og så overfaldisk over disse trenerne at de ikke KAN inrømme eller inse at man ikke er superbatman??? Eller det handler vel ikke om supermann / batman men selvinnsikt/ storhet og ro og tro på egne prestasjoner og kunnskap at man gir seg men leken er god!!! DET er mangelvare i dag blandt MANGE hestetrenere gererellt- IKKE bare NH trenere....!

.og videre om Monty Roberts! HEHE!!! Her kommer sannheten FOLKENS om verdens største luring! hehehe!!

Vel vel---tok litt av der ja MEN- har desverre ikke lest alle bøkene hans men kikka litt i de men lest mye på nettet om hans treningfilosofi. Og han har mange fine ord og han har hjupen mange mange mennesker med hestene sine og jeg bøyer meg i støvet for akkurat det! Og det er mange som har en spesiell gave når det gjelder hestehåndtering- jeg perosnlig mener han ikke har det!!! GRUNNEN TIL DET kan jeg forklare nærmere.
Jg må først si at jeg ble neste blindet av denne mannen og hans væremåte- både for mennesker og dyr!! =) JEg kjøpte billet til spektrum og hadde kjempeforveninger til det jeg skulle være vindne til--og tåren mine trilla da den forskremte hesten faktisk GIKK FRIVILLIG inn i hengeren!! =)=) Å herregud som jeg gråt av lykke! hehehe!!JAJA sippeguri--hehe!! Og jeg lærte endel av tingene han gikk gjennom under longering- så det var absolutt spennende og lærerikt!! =)
Litt senere- i svenske Häsfynd- heter nå Häsfocus- sto der flere artikkler om Monty- deriblandt en litt kritisk en der de tok for seg mennesker som Monty har trent hos og hatt kjennskap til og som han selv referer til i boka/ bøkene sine! =) vel vel--istedefor at jeg skal ramse opp alt mulig oppgulp så sjekk dette her folkens---
http://citizensforjustice.org/monty/truth_wrap.html
Ja dette er EN artikkel men den sier ALLT synes jeg nå!!

Dette er en KJEMPEBRA artikkel om hva som skjer i en rundcorall-og om Monty! hehe!!
http://petcare.suite101.com/discussion.cfm/6919

Ja ja-- masse rart-- men unasett - han er flink til det han driver med men å vite at folk også har en anne side!! Og hvilken side!!!

Anniehesten
01-08-2007, 15:45
HA! http://www.horsewhispersandlies.com/

Nora
01-08-2007, 16:48
Skal jeg lissom slå hesten min sånn at den får respekt for meg? Det er sånn gangster tull. Hadde faren min slått meg for å få respekt, hadde jeg abselutt IKKE hatt noen respekt for han. Bare vært veldig redd.

(pappaen min er snill:P )

Star&Lucky
02-08-2007, 12:59
[QUOTE=JOHANNE;455617]Annie - Kan ikke du lage en treningsvidio eller noe? Tror du har mye å lære bort ;)

Anniehesten: Veldig godt innlegg, er så enig med deg. men det johanne sier, om å lage en treningsvideo er jeg ikke enig i

Hvorfor skal ikke Anni kunne lage treningsvideo?? Det går vel an??

RenateSJ
02-08-2007, 13:10
Sier ikke at akkurat Annie ikke kan lage en treningsvideo. Det jeg ville si var at det ofte kan bli misforstått.
Direkte undervisning og erfaringsoverføring. Og ikke minst å lære seg å forstå sin egen hest er viktigere spør du meg.
Sier dette fordi jeg har lest og sett både her og andre steder at mange misforstår dette her. Og klarer ikke tilpasse til seg selv og egen hest.

Star&Lucky
02-08-2007, 13:16
Ja så si det da ikke bare vær negativ til forslag---det hørtes nesten ut som om du bare var sjalu! hehehe!! =)=)

RenateSJ
02-08-2007, 13:20
Ja så si det da ikke bare vær negativ til forslag---det hørtes nesten ut som om du bare var sjalu! hehehe!! =)=)

eeeeh, jeg skrev omtrent det samme i det andre innlegget... men jaja. Greit nok (jeg irriterer meg ikke over det nye mennesket som ikke leser hele innlegg, og i tillegg finner ut at jeg er sjalu :D )

Anniehesten
02-08-2007, 13:23
Hehe-- jaja--nei kommer nok ikke til å lage treningsvideo--men takk for tilliten i alle fall!!

Ellen Ofstad har laget en video med et knippe gode trenere på tvers av grenser---Horsetrainer Across Boarders--har ike sett den selv men set trailer. sånne ting er det masse masse å lære av da det er video av mnage forskjellige trenere og teningsforemer...det er med på å bryte ned barrierer mellom alle som tror de kan "det rette" og alle andre treningformer er bæsj!! Blei skikkleig glad når jeg så tittelen og så traileren--har lyst på den!! =)=)

RenateSJ
02-08-2007, 13:48
Og sier ikke at man ikke har nytte av å se slike videoer altså. Men er som sagt skeptisk til at folk prøver å etterleve til punkt og prikke akkurat det de har sett på en video at en hestetrener får til. Det er ikke alltid man får med seg de små detaljene som kan være ganske så essensielle. Selvfølgelig, man må jo begynne et sted.

Kurre
02-08-2007, 13:51
Og sier ikke at man ikke har nytte av å se slike videoer altså. Men er som sagt skeptisk til at folk prøver å etterleve til punkt og prikke akkurat det de har sett på en video at en hestetrener får til. Det er ikke alltid man får med seg de små detaljene som kan være ganske så essensielle. Selvfølgelig, man må jo begynne et sted.

Veldig enig med Renate,jeg.
En video og et sett bøker kan aldri erstatte både det å se ting "live" for ikke å snakke om det å ha en trener e.l. tilstede som kan korrigere de småtingene man uvergelig er nødt til å gjøre feil.

Til å forklare dypere hvorfor/hvordan/hvor og når.

Star&Lucky
02-08-2007, 14:08
Ja er vel ening i det jeg også at en video aldri kan erstatte en trener-- det treneren ser er helt uvurderlig i fohold til timing og at mna har vanskelig for å se seg selv fra utsiden...men jeg synes det var litt teit sagt da---er det jeg mener!! Synes det var spennende å lese artikellen denne tråden starta med og om andre folk har masse kunnskaper andre kunne ha glede av så er det kjempefint å kunne publisere det--!! =)