PDA

Se full versjon : Kurs 27-29. Juli

Rikke
29-07-2007, 19:48
Ja, nå har vi akkurat avsluttet nok et kurs her, og det var som alltid vellykket:) Hadde noen tilreisende, men var også mange "gamle" deltakere der. Blandt annet meg. Håper på å få lagt ut bilder også etterhvert, for det var noen sinnsykt pene hester som var der:D

Vi var delt opp i tre grupper.
1: tre stykker som har vært en del hos kursholder og derfor kunne defineres som "viderekommede", fordet om kursholder mente han bare lot dem tro det;)
2: Denne gruppa var jeg på, pluss tre andre. Tok alt fra "starten" av, men kom ganske langt fordet.
3: Unghingst-gruppa. Første dagen var det to hingster, andre dagen var det tre.

Gruppe 2 og 3 trente på de samme grunnleggende tingene for blandt annet tømmekjøring og andre ting som kreves for å kunne trene hesten. Stå, rygge, vike for press, longering, tau over alt på kroppen. Kan faktisk leie Berta med tau rundt frambeina rett under magen;) Men hun ene på gruppe 1 longerte hesten sin med tau rundt ene benet!
Gruppe 1 var jo mest interessant å se på da, for kursholder fant på de morsomste ting de skulle gjøre. På de to dagene (delt opp i fire økter) nådde de å gjøre noen ganske morsomme ting.

De ble fratatt taugrimene med en gang og måtte feste tauet rundt halsen på hesten. Deretter longerte de, tømmekjørte (med en line), longerte med tau festet på de rareste plasser.

I dag fikk de en utfordring da som gikk virkelig bra. De skulle laste hesten på henger "naken". De startet med den vanlige lastinga som innebærer å longere hesten på hengeren, og de gikk (ikke overraskende) rett på. Hestene ble rygga på, parkert der i pausene, lasta akkurat samtidig og tatt av med å bli dratt i halen. I løpet av hengertreninga var ingen av dem inne i hengeren med hesten! Så tok de av taugrima, fikk hesten til å følge etter og sendte den på hengeren ved å drive den med tau. De fikk heller ikke komme nærmere hengeren mer enn 5 meter mens de gjorde det. Så den siste biten gikk hesten selv.

Utrolig morsomt å se hva man kan få til med hesten sin ved hjelp av hard trening og tålmodighet!

Ingvild
29-07-2007, 20:06
Spennande! ;)

Sofie&Lavageitene
30-07-2007, 03:44
Hvilken trener var det?:)

Rikke
30-07-2007, 13:43
Thor Harald Seljevold:)

Rikke
30-07-2007, 22:58
Bilde fra kurset -ground tie: http://www.hestemarked.no/vip/37476/markbitting,%20alle%204.jpg

Ikke bare å be hesten om å stå pent på linje sånn midt ute på det største grønne jordet;)

Chevaleresse
31-07-2007, 11:07
Hørtes kjempemoro ut!

Men et lite kritisk spørsmål... Hva er hensikten med den lastetreningen uten utstyr og med vekt på at man ikke skal inn i hengeren til hesten? Og dra den i halen for at den skal komme ut igjen? For meg blir det å trene på triks, og ikke håndtering man har nytte av i hverdagen...

Mvh Torill

Rikke
31-07-2007, 12:29
Å kunne lasta hesten av og på henger uten å måtte gå inn i hengeren før hesten høres da hvertfall fra mitt punkt, veldig praktisk ut. Dessuten kan det i noen tilfeller oppstå situasjoner der det kunne vært farlig å gå foran hesten inn i hengeren på "vanlig" måte.
Hesten skal ha lyst til å gjøre det den blir bedt om, uten noen form for tvang. Og når man kan sende hesten på hengeren uten noen form for utstyre, og se den gå på, da vet du at hesten ikke har noe i mot å stå der. Jeg ville mye heller at en hest som både skritter og traver rett på henger, uten å måtte dra den inn. Og at den står der helt til den blir bedt om noe annet.

Hesten stoler på at det den blir bedt om ikke er farlig, og da gjør den det uten å nøle.

En henger er jo et veldig trangt sted å plassere en hest, og når de generelt er skeptiske for små trange rom, er det bedre å lære dem at det ikke er farlig der inne, enn å tvinge dem fordi "du skal".

Chevaleresse
31-07-2007, 13:14
Jo, da jeg skjønner og er enig i hvordan du resonnerer.

Poenget mitt er vel at jeg synes en del av disse lederskapsøvelsene etterhvert utvikler seg til å bli mere triks og å bevise for andre at man greier ting enn at det går på selve forholdet mellom hest og eier. Forsåvidt ikke noe galt i å lære hesten triks, men man skal være bevisst hva man driver med. Når hesten liksom er lydig og går fint på og står på henger, er grei å håndtere og uredd og slikt ville jeg brukt tid på trening som styrker hestens fysikk, ikke fortsatt å terpe i det uendelige på disse øvelsene. Hvor går grensen liksom? Så en video på nettet med en hest som sprang etter en bil som kjørte og hoppet på hengeren i fart. Hva er den praktiske betydningen av det? Om hesten skulle miste bussen?

Ser bare en tendens på en del av de videoene som legges ut på nettet, at det går mer og mer ut på å få hesten til å gjøre spektakulære øvelser. Spesielt synes jeg man ser dette hos dem som driver med parellitrening på de høyere nivåene...

Mvh Torill

Rikke
31-07-2007, 13:32
Denne hengertreningen er ikke noe de driver med ofte, eller noen form for triks. De fikk beskjed om at denne økten skulle de trene å laste hesten på henger, og målsetningen var å kunne sende den på, mens de selv sto en viss lengde unna.

Jeg ser ikke det som noe triks at hesten kan gå inn og ut av hengeren selv. Du skal ha den på henger, greit; da ber du den om å gå inn.
Du skal ha den av, greit; da trekker du den litt i halen så den skjønner at "Okei, nå skal jeg visst rygge ut igjen."

Er ikke det en positiv ting at hesten kan gå inn og ut av hengeren selv? Eller må man bruke masse tau både foran og bak for å få den til å skjønne at du har makta og den SKAL gjøre som du vil?

(Du var ikke rettet mot deg, men generelt..)

Chevaleresse
31-07-2007, 13:51
Jeg har hester som går veldig greit inn på hengeren (Hjalmar gjorde ikke det når jeg fikk han), og det uten å ha brukt tau bak eller noe. Men jeg leier hestene inn og binder dem fast. Kunne sikkert fått til å sende dem inn uten meg om jeg jobbet med det, men har ikke noe behov for det. Og jeg tror ikke det er avgjørende for hvor godt forhold det er mellom meg og hesten.

Mener også at det er vel så mye fokus på sikkerhet at man kan være inne i hengeren sammen med hesten, kan flytte ett og ett bein osv i forhold til om det skulle skje noe.

For hester som er nervøse for å gå på hengeren ser jeg fordelen av å være inne der sammen med dem, da hesten har noen der inne som den stoler på, og som kan vise at dette ikke er så skummelt som hesten tror. Etterhvert hadde jeg kanskje begynt å sende hesten inn, men ikke før den var trygg på at hengeren er et OK sted.

Men dette er mine meninger altså;) Og synes det er fint Steigen Berta, at du har resonert rundt lastetreningen og begrunner hva du gjør og hvorfor! Er altfor mange som ikke gjør det;)

MvhTorill