PDA

Se full versjon : Hvordan få hesten til å se lysere på arbeidsoppgavene?

JOHANNE
28-07-2007, 21:28
Har sett dette hos flere hester, at når du ber dem om å gjøre noe så får du en irritert respons og at de ikke vil lystre før de må. Dette gjelder selv de enkleste ting som et steg til siden og selv om en roser masse når ting gjøres riktig. Hvordan få hesten til å svare positivt på oppgaven? Og lystre gladlig med en gang?

Mulig dette har noe med arbeidslyst å gjøre, og er litt individuellt. Har møtt på hester som naturlig svarer positivt når du ber dem om noe også :)

Eller er det frekkhet hos hesten som er årsaken? Lite respekt? Hvordan behandle det da?

IngvildK
28-07-2007, 21:29
Er treningen ensformig? Kjeder hesten seg?

JOHANNE
28-07-2007, 21:31
Mulig det kan være at den kjeder seg, men man må få til det enkleste før man tar steget videre. Og dette er responsen jeg får når jeg ber om oppgaver generellt.

Men viss jeg ber om samme oppgave av en annen hest på akkurat samme måte får jeg en annen respons.

anita&el-key
14-08-2007, 15:49
Men viss jeg ber om samme oppgave av en annen hest på akkurat samme måte får jeg en annen respons.

Nettopp!
Hester er forskjellige, de har alle individuelle karaktertrekk som man må kjenne til for å vite hva som motiverer nettopp den hesten. Parelli kaller dette for "horsenality" (hestens personlighet).
Dette er kjempespennende å lære om, for hvis man har strategier for alle hestetyper så kan man også være suksessfull med alle hestetyper.

Gjest-
14-08-2007, 15:51
Ting man gjør med en hest, må man kanskje gjøre helt annerledes med en annen hest. Kanskje du må prøve deg frem med forskjellige fremgangsmåter på den hesten du sliter litt med, for å finne det som kan passe den, så den blir mer motivert/lysten på å gjøre ting?

Ingvild
14-08-2007, 17:48
Eg har problem med dette, at Karisma kan, og skjønner godt kva eg meiner - men vil ikkje gjere det.. :(

anita&el-key
15-08-2007, 15:58
Eg har problem med dette, at Karisma kan, og skjønner godt kva eg meiner - men vil ikkje gjere det.. :(

Høres ikke ut som hun er så motivert da, hva med å gi henne noeg godt når hun prøver noe i riktig retnig, eller når hun viser litt entusiasme?

Ingvild
15-08-2007, 16:32
har prøvd, og då er ho berre fokusert på maten. så lenge ho får mat for det gjer ho nesten kva som helst..

problemet er at ho skal ha ein jævla god grunn for å gjere noko så lenge ho ikkje får noko ut av det. det er ikkje berre meg ho er sånn med..

Gjest-
15-08-2007, 16:33
Kanskje klikker kan være noe? Noe av det første man gjør er å klikke vekk at hesten skal fokusere på mat.
Du kan lese mer om det her:
http://www.angelfire.com/ct2/klikk/index.html
Med klikker har du nesten bare fantasien som stopper mulighetene, og kanskje det kan hjelpe til å få hesten mer motivert?

Ingvild
15-08-2007, 16:46
har tenkt på det, men skjønner det liksom ikkje heilt...