PDA

Se full versjon : Farge på hingsten vår.

eponas
28-07-2007, 11:37
Vi bedekket vår Blue Roan hoppe med en Palomino hingst og fikk et herlig hingsteføll -06:)
Av farge er det blitt omtalt Smoky Black, men nå som han skifter farge igjen er jeg jammen ikke sikker lenger.

Noen her inne med en formening om hva han går under??
Kan det for eks. være Seal Brown?

http://www.eponas.no/Eponas%20Brenin%20Mathrafal%2022%20juli%2007.jpg

http://www.eponas.no/eponas%20brenin%20mathrafal.htm

MariaR
28-07-2007, 11:42
Er den ikke fargeskifter da? :)

Bente & Etanec sin ponni er fargeskifter..!

eponas
28-07-2007, 11:48
:p har 2 Strawberry Roan hopper og en Blue Roan hoppe, disse skifter farge flere ganger i året. Men tviler på at han her gjør det samme.. Om så var tilfellet:wav: :wav: :wav:

Hehe, liker litt spesielle farge:D

Wulfi
28-07-2007, 11:50
Jeg ville sagt den var brun. *Enkel*

MariaR
28-07-2007, 11:55
:p har 2 Strawberry Roan hopper og en Blue Roan hoppe, disse skifter farge flere ganger i året. Men tviler på at han her gjør det samme.. Om så var tilfellet:wav: :wav: :wav:

Hehe, liker litt spesielle farge:D

Tenkte bare siden du sa han hadde bytta litt farge o.l. ;)

Lopke
28-07-2007, 11:58
Den ble vel litt brun i mine øyne og?? altså når føllpelsen hadde forsvunnet.

eponas
28-07-2007, 12:07
Tenkte bare siden du sa han hadde bytta litt farge o.l. ;)

:) ;-)

eponas
28-07-2007, 12:14
Han har mørkebrune bein, rødt i man og hale. Halen var forøvrig nesten svart med lyse hår på hver side da han var liten. Nå lysner han i hode og flere steder på kroppen.
Når jeg tenker Brun brun så har vel dem svart man, hale og bein?

Spør meg litt til råds her, da jeg overhode ikke er kjent i denne delen av jungelen :D

Nina
28-07-2007, 13:26
Du kan jo sende en pm eller noe til jilmavi her på forumet, hun kan farger!:)

Men synes det ser ut som den blir brun jeg..enkelt og greit!;)

eponas
28-07-2007, 13:30
Alle svar mottaes med stor takk vet du :)

eponas
28-07-2007, 14:07
Han må ha gul i seg da hodet lysner så mye, :digger:
Mørk gulbrun?

http://www.eponas.no/DSC00922.JPG

Levinja
28-07-2007, 14:13
Alle svar mottaes med stor takk vet du :)

Hvis jeg har skjønt dette riktig er hoppa blu roan og hingsten gul(palomino)?

Jeg har ikke noen god greie på de engelske betegnelsene på farger så jeg holder meg til de nordiske :)

Gulgenet virker på svartbrun grunnfarge. Hesten ser ut som den er svartbrun men de svarte hårene(man og hale) er blekere og ender ofte ut i rødtoner eller gultoner. Lysere partier rundt øynene, svangen og bogpartiet kjennetegner fargen.
Den islandske benevnelsen er dragmoldòttur (spøkelsesaktig) dette kommer av de lyse partiene rundt øynene. På svensk heter fargen faktisk Gulsvartbrun og på norsk heter det mørk bork. På amerikansk tror jeg fargen kalles sooty buckskin.
Artig farge

embla
28-07-2007, 14:16
Jeg syns den ser gulsvart ut. Altsa en hest som genetisk er svart med et gul (creme) gen. Også kalt smoky black.

Syns nyfødtfargen er typisk for svarte hester, sånn elg-grå.

Har hatt gulsvart hest som ble veldig solbleket og helt lik på din i ansiktet, med nedblekete områder spesielt rundt øynene.

embla
28-07-2007, 14:23
Levinja:

Mener du at hesten har brun grunnfarge? Jeg syns det ser ut som at han har svart grunnfarge, og er det som kalles glóbrúnn på islandsk.

Brun grunnfarge kan den bare ha hvis den palominoe bærer brunanlegg skjult. Blue roan er en svart fargeveksler/konstantskimmel og kan ikke bære brunt.

Levinja
28-07-2007, 14:31
Nei embla, jeg mener hesten har svart grunnfarge, det falt ut et "og" mellom svartbrun i svaret mitt. Men gulgenet bleker den svarte fargen slik at hesten ser mørk brun ut.
Informasjonen om dennne fargen og den islandske betegnelsen er hentet fra "Hestens farger" av Bo Furugren

marcello
28-07-2007, 16:57
Om man skal vite at man har en Smokey så kan man sende inn enhårprøve til USA.
Forøvrig vil han gå som brun på passet her i Norge.

Hoppene som er etter Uniqe er Roan.Mine føll som er etter en brun og en rød mor er Strawberry Roan,lange sokker og store bless er det også på dem.
Hoppeføllet i år er ikke så stikkelhårig som i fjor men har veldig mye hvite avtegn.

eponas
28-07-2007, 17:09
Litt bilder fra han var liten, for å se forrandringer.

http://www.eponas.no/Gwenogwen%20og%20Brenins%20første%20møte.jpg
Her er han veldig mørk i man, lysere hode.

http://www.eponas.no/Brenin%20fin.jpg

http://www.eponas.no/brenin%20hjerter.jpg
Han er født gråbrun med mørk, nesten svart man og hale. Halen har alltid vært lys på begge sider.

http://www.eponas.no/Brenin%20geilo%202006.jpg
Her begynner han å bli lysere.

www.eponas.no/Eponas%20Brenin%20Mathrafal%205.jpg
Her har han en lysere brun farge. (noe gulaktig?)

http://www.eponas.no/DSC00186.jpg
Her feller han fra det litt lyse til mørkt

www.eponas.no/Bilder%20høst%20vinter%202006%202007%20010.jpg
Her er etter felling. Da var han veldig mørk, med lyse hår i halen.
Det var her vi la vekt på Smoky Black.

Slik har han vært helt til i dag da han blir mer rød, brun og gul?

jilmavi
28-07-2007, 17:12
Kan du lenke til dei store bileta?
Eg er samd med ameo på Bukefalos, test! Det er ikkje godt å seie kva han er.

eponas
28-07-2007, 17:13

Hoppene som er etter Uniqe er Roan.Mine føll som er etter en brun og en rød mor er Strawberry Roan,lange sokker og store bless er det også på dem.
Hoppeføllet i år er ikke så stikkelhårig som i fjor men har veldig mye hvite avtegn.

Hei du:digger:

Har tenkt å teste ham, sånn for å ha det helt sikkert. Skal ringe til veterinærhøyskolen på mandag. Forstod det slik at de er mellomleddet for tester som sendes over havet:D

Hva syntes du om fargen da?

eponas
28-07-2007, 17:39
...glemte å få med de siste linjene her...
Roan er den Engelske benmningen for konstantskimmel. Så har man de ulike benevnelsene for grunnfargene.
Har lest, Red for brun, blue for svart og strawberry for rød.

Du snakket en gang om forreldre som var konstantskimmel og de som ikke var det. Men med min gode hukommelse klarer jeg jo ikke å plukke det fram:confused:

Hafwen (årets føll) har mye stikkelhår, ikke lett å se det på alle bildene pga solen. Men hun har mindre stikkelhår opp til hodet. Der har Gweno MYE :)
www.eponas.no/DSC00652.JPG

Levinja
28-07-2007, 20:36

Denne hesten er jo ikke brun, hva er da årsaken til at det vil stå brun i passet? Er det spesielle benevnelser som brukes/ikke brukes hos Welch Cob?
Jeg kjenner ikke reglene for fastsetting av farger hos de engelske rasene , heller ikke hvilke fargebetegnelser som brukes. Islandshest har jo sine og n/l hesten har sine og på døl heter det jo blå i steden for skimmel.
Et evig virr varr :)
Men det er veldig spennede å prøve og finne ut av de forskjellige kombinasjonene.
I følge "Equine colorgenetics" av D.Phillip Sponenberg
vil en svart hest(det er jo grunnfargen så må man bare føye til skimmel) blandet med palomino ha diise mulighetene for fargevarianter :
Ofte: Buckskin - Borkete
Bay - rødbrun
Palomino - Gul
Chestnut - Kastanjebrun

Av og til: Smokey - En modifikasjon av svart som ofte blr forvekslet med brun og kastanjebrun
Black - svart
Skjeldent : mange varianter opplistet som denne hesten ikke er.

Denne hesten er jo hverken rødbrun, kastanjebrun eller gul. På grunn av de gulaktige partiene spesielt rundt øynene og mulen og lysere partier på kroppen vil jeg anta at denne hesten, hvis det hadde vert en norsk hest, er borkete

embla
28-07-2007, 21:20
Ja, det med å kalle denne hesten brun, reagerte jeg også på.

Den kan nok se brun ut, men er nok neppe brun, rent genetisk.

Jeg tror, og blir mer og mer sikker ettersom jeg ser fler bilder av den, at den er svart med gulgen. Altså smokey black på engelsk, glóbrúnn på islandsk og gulsvart på svensk, som det også bør hete på norsk.

Andre alternativ vil være at den er født brun med gulgen. Da vil den være det som kalles buckskin på engelsk, moldóttur på islandsk og bork på norsk.

Den ser bare ikke brun ut på de yngste føllbildene, men svart.

Det ser absolutt ut til at den har gulgen fra sin palomino far. Og svart grunnfarge fra sin svarte konstantskimmel mor :)

jilmavi
28-07-2007, 23:08
Kva islendingane ville kalla han, er kanskje ikkje så relevant :)
Eponas, om du må vite kva eg meiner, så heller eg mot svart grunnfarge uten agouti, altså svart eller gulsvart. MEN, i dei aller fleste tilfelle er det bortimot umogleg å døme om ein hest er svart eller gulsvart utifrå fenotypen. Eg tykkjer som sagt ikkje han ser brun/gulbrun ut, men eg kan ikkje utelukke det, korkje frå bileta eller stamtavla. Du kan sjølvsagt spekulere så mykje du vil, men noko definitivt svar får du ikkje før du får resultatet på DNA-testen.

Forresten lyt Tinvaal Princess vere palomino konstantskimmel og ikkje berre palomino.

marcello
29-07-2007, 00:59
Hei dere nå er det hva som kommer til å stå i passet hans vi skriver om og ikke hva vi synes,bare så det er sagt.
NPA følger dessverre noen forvrengte regler fra Starum som er av det enkle slaget.Nå har denne hesten pass allerede så vi får høre med Eponas hva som står i det.
Om han hadde blitt registrert i England hadde det stått i passet hva farge han hadde,og hvilke farger det er på stamma ellers.Jeg har noen med engelsk pass og det er kjekt å ha når man bedekker med palomino.

Har et sec C føll som har svartbrun mor og Marcello som far,den er ganske så lik denne hingsten det her er snakk om.Disse har samme far.

jilmavi
29-07-2007, 09:36
Det er det vel ikkje? Eponas spurte jo kva vi trudde han var. Om han vert testa som gulsvart, så må dei vel skrive det i passet? Eventuelt iallfall svart og ikkje brun? Ikkje for det, eg har sett borka welshponniar registrert som chestnut i England...

Kva for hopper refererte du til då du skreiv "Hoppene som er etter [sic] Unique er roan"?

marcello
29-07-2007, 11:44
Litt innternet kanskje ,men Uniqe er en sec C hoppe som eies av Eponas.Den er da Blue roan og har tre avkom etter min hingst Marcello som er lys palomino.

Vet ikke hvor mange du har fått pass på men sånn er det at om du har en palomino så blir den registrert som gul.Hadde dette vært i utlandet så hadde det stått hvilken farge i skalaen av palomino også.
Dun blir registrert som borket osv...

Men jeg føler at vi har diskutert dette før eller?

eponas
29-07-2007, 13:59
Oi her var det mange svar.

Fargebeskrivelse i passene er nok så enkle her. Har allerede hatt en stor diskusjon med stambokfører angående dette :argue: Det var på Gwenogwen. Hun stod oppført som skimmel, fikk det omgjort til Rød konstantskimmel.

Som Marcello har skrev, Unique har fått 2 andre avkom med Marcello. Disse hoppene er røde konstantskimmler.

Pass har ikke Mathrafal fått enda, veterinæren visste ikke helt hva hun skulle skrive... det er nok en av grunnene til at han skal testes:)
Har og vurdert å få et engelsk pass på hestene våre. Har det på Unique.

eponas
29-07-2007, 14:06
Sånn på tampen.

Dette med fargebeskrivelse, syntes vel egentlig at man burde bruke den termen av beskrivelse som hører rasen/opphavslandet til.
Blir jo veldig feil å kalle dem borket og gul.
Det hører mer de norske rasene til.

Dette var nå bare min mening da:D

Levinja
29-07-2007, 14:49
Sånn på tampen.

Dette med fargebeskrivelse, syntes vel egentlig at man burde bruke den termen av beskrivelse som hører rasen/opphavslandet til.
Blir jo veldig feil å kalle dem borket og gul.
Det hører mer de norske rasene til.

Dette var nå bare min mening da:D

Det er jeg helt enig i. Man bør bruke den terminologien og fargeinndelingen som benyttes i opphavslandet.
Hadde ikke likt at en mørk borkete n/l hest hadde blitt fremstilt som Sooty Buckskin eller gulsvartbrun for den del :)

jilmavi
29-07-2007, 14:53
Eg driv ikkje med welsh, så eg veit ikkje kva ein kan forvente. Eg veit derimot at britane har eit akutt behov for å oppdatere nomenklaturen sin, og det gjeld nok alle rasar og registre.

Me har diverre ikkje noko altomfattande norsk nomenklatur for hestefargar heller, så det speler ingen rolle om det står gul eller palomino i passet. Det britane kallar dun er i 90% av alle tilfelle ikkje blakk, men borka. Opphavleg fantes det jo ikkje noko blakk i welshrasane, og det er rimeleg trygt å anta at ein "dun" welsh C eller D er borka og ikkje blakk. Då er det meir feil å kalle hesten dun (som jo tyder blakk både i UK og utanfor) enn borka.

Korvidt det har nokon verdi å skrive nyansen på fargen i passet, kan me godt ta i ein annan debatt. Mange hestar skiftar i nyanse frå vinter til sumar, spesielt gule, som ofte er mykje lysare om vinteren.

Om me berre skal bruke opphavslandets fargenamn, så må jo araberhestar ha arabiske farger i passet, og basjkirhestar ha russiske...

marcello
29-07-2007, 15:26
Trur det blir vanskelig å snu dette med fargenyanser i passet.Dyrlegene er jo usikre nok på de få fargene me har å forholde oss til.

Anngående engelsk pass.Så lenge hesten er født i Norge så er det engelske passet dessverre uten verdi.Victoria`s gammle eier har mista passet i flytting men jeg fikk det engelske og dette sa Grete var helt verdiløst.Så må fint få lagd et nytt pass.

eponas
29-07-2007, 16:18
Når jeg tenker Dun i Engelsk term, da ser jeg for meg Bork på Norsk.

De passene jeg har er på Norsk, Engelsk og Fransk(?).
Det kunne vel da ha stått for eks Gul, Palomino og Palomino. Eller Rød, chestnut og alezan. svart konstantskimmel, blue roan og noir-rouanne.

Ihvertfall slik at den ble utstedt som det den var i henhold til opphavsland/rase og med tillegg som kunne forståes på Norsk.

Da samme kunne en russisk rase hete det den skulle på russisk men også være oversatt til 2 andre språk.

Vet ikke jeg?

eponas
29-07-2007, 16:21
Trur det blir vanskelig å snu dette med fargenyanser i passet.Dyrlegene er jo usikre nok på de få fargene me har å forholde oss til.

Anngående engelsk pass.Så lenge hesten er født i Norge så er det engelske passet dessverre uten verdi.Victoria`s gammle eier har mista passet i flytting men jeg fikk det engelske og dette sa Grete var helt verdiløst.Så må fint få lagd et nytt pass.

Kjedelige greier:(

jilmavi
29-07-2007, 19:12
Som Marcello seier: Dyrlegane er usikre nok på farger frå før, om dei ikkje skal måtte omsetje til fleire ulike språk òg. Trur ikkje det er nokon idé. Kvifor er det så farlig om ein welsh er borka og ikkje "dun"?

eponas
29-07-2007, 20:09
Som Marcello seier: Dyrlegane er usikre nok på farger frå før, om dei ikkje skal måtte omsetje til fleire ulike språk òg. Trur ikkje det er nokon idé. Kvifor er det så farlig om ein welsh er borka og ikkje "dun"?

Dyrlegen selv ville ha ham testet på farge for å kunne fastslå hva han var :)
Så da var det jo greit egentlig. Hun sender ikke inn passet før det er på plass.
For meg føles det helt feil å bruke bork i stedet for dun. Det har vel noe med opprinnelse og standard.
Jeg bruker for eksempel Engelsk og Walisiske navn på avkom.
Borket hører liksom ikke til Welsh.

Kansje dette høres teit ut for noen:p

Jeg har en borket welsh hingst som heter slogum tor.... Det stemmer liksom ikke helt.
Hadde jeg hatt Islender ville jeg nok hatt samme linje.

En setter seg inn i Rasen, hvor den kommer fra, legger mye av seg selv i det. Da ønsker man gjerne også at den lille termen der skal være på plass:D

Lenge leve Welsh!
:wav:

jilmavi
30-07-2007, 00:35
Seier du black om svarte og chestnut om raude òg? ;)

Du må jo berre seie kva du vil, men du skal vere obs på at "dun" er ambivalent så det holder og det er eit ord som skaper MYKJE forvirring.

embla
30-07-2007, 00:59
Trodde bork het buckskin på engelsk.....?

Jammen nok forvirring om farger, skulle ønske vi hadde gode norske ord som beskrev samtlige farger, og som hestefolk var enige om betydningen av :)

Wilisia
30-07-2007, 01:06
På welsh sier de dun til bork i alle fall. Står i alle fall på papirene til Roxy, og hun er bork.

eponas
30-07-2007, 11:14
Seier du black om svarte og chestnut om raude òg? ;)

Du må jo berre seie kva du vil, men du skal vere obs på at "dun" er ambivalent så det holder og det er eit ord som skaper MYKJE forvirring.

Ja der borte er det jo Black og chestnut som gjelder :p
WPCS bruker Dun.

Kan være at dun er ambivalent men da burde en kansje teste alle hester for farge samtidlig som de tar disse hårprøver ved Microchip`en?
For det er vel genetiske forskjeller, eller? Uten at jeg har greie på det.
Ønsker bare å bruke Moderorganisasjonens skrivemåte :) Ikke noe verre enn det ;)

COK
08-08-2007, 11:16
Litt OT, men

Altså smokey black på engelsk, glóbrúnn på islandsk og gulsvart på svensk, som det også bør hete på norsk
Hvorfor bruker ikke Norge termen gulsvart?
Vi bruker jo gulbrun (ref. min som er registrert som det), men dette er kaldblods da...

Undrer!:confused:

jilmavi
08-08-2007, 14:56
Spør du meg? Om det var opp til meg, ville me hatt ein standardisert nomenklatur som gjaldt for alle rasar, istadenfor ulike namn i ulike rasar og samanhang. Eg bruker gulsvart som berre det, det finst ikkje noko anna eller betre namn for det på norsk uansett.

COK
09-08-2007, 11:11
Jeg spurte egentlig på generelt grunnlag..
Farger er kjempespennende! Samme er genetikken bak det, men forvirrende er det iallefall med forskjellig navn på forskjellig rase for samme farge *phey*

jilmavi
09-08-2007, 11:27
Ja, det hadde vore mykje betre om me kunne finne namn som a) er presise, b) er konsekvente og c) stemmer sånn nokonlunde overeins med utanlandske namn så me slepp så mykje forvirring.

COK
09-08-2007, 11:35
Nå glede gruer jeg meg til genetikken igjen. Skal konte gentikken siden jeg var dårlig på eksamensdagen, men allikevel "måtte bare prøve".
Gentikk er super interessant, men jeg klarer ikke helt å få alt på plass så alt er et sumsarium.

Ops, det ble en stor digresjon fra tråden. Beklager!