PDA

Se full versjon : Rir dere hesten mens den er på beite?

Hege
26-07-2007, 23:27
Kom på dette i sammenheng med "fedme" trådene som har kommet.
Hvor lenge har dere hestene som regel på beite? Og ri/trenere dere den noe mens den er der?
Er det bra for en "normal" hest å stå feks 2 måneder på beite uten å bli trent?

Og en annen ting- hvor ofte får hesten tilsyn? Og hvor ofte synes dere en hest bør ha tilsyn og sjekk?

JOHANNE
26-07-2007, 23:37
Her står hesten på beite i stedet for stallen, altså den trenes normalt. Hver dag omtrent, med noen fridager når det blir for varmt. Tar oss litt mer fri om vinteren vi :)

Hestene bør ha tilsyn minst en gang om dagen. Ser hesten min fra stuevinduet hver dag, men vi var bortreist i 2 dager nå og sannelig hadde hun ikke gått seg fast i gjerdet og fått sår. (første gangen på 3 år).

Synes ikke det er riktig å la hestene gå på beite uten trening i 2 mnd, for så å slanke de masse på høsten. Da hadde jeg heller latt noen andre ri den for meg om det var mulig. Ikke sunnt med "jojo-slanking" for mennesker heller.

Astrid
26-07-2007, 23:42
Min hest står på beite hele sommeren, (ca mai til september eller noe sant) men står stort sett inne om nettene da.. Han har hatt ca 2 uker ferie hittil i sommer, og noen fridager her og der ellers.. Så tror jeg han får ei uke fri på sensommeren når jeg har fått han i bra form :)

Speedy As A Bullet
26-07-2007, 23:44
Her går hestene på beitet fra rundt begynnelsen av juni til ca september. Kommer ann på vær og vind. Trening er det samme som ellers, men er det veldig varmt tar vi det rolig (fri).
Hestene kommer inn en gang for dagen for å sove og spise litt, samt for å bli sett over.
Nå har jeg to av unghestene hjemme, så de ser jeg ekstra mye til.
Synes uannsett hester på beitet skal ha tilsyn minimum en gang for dagen. Tror det også er en lov på akkurat det. Litt lengere tid for hester som går på utmarksbeitet om jeg ikke husker helt feil. Men uannsett, minimum en gang hver dag synes jeg.

Hege
26-07-2007, 23:45
Tror endel på stallen setter hestene på beite fra 1-3 måneder uten å ri dem overhode. Klarer ikke helt å bestemme meg for om det er bra eller ikke! 1 måned er nok ikke ille.
Av mine egne hester har de voksne konkurransehestene fått 1-2 uker helt fri på beite på sommeren, mens unghesten fikk 3-4 uker helt fri.

Fleur
26-07-2007, 23:49
Spirrevippen blir brukt når han står på beite, men ikke like mye som ellers.. Beite er på stallen og han blir sjekket hver dag. Det er ikke store forskjellen fra ellers i året. Han står på beite hele sommeren og bor gjerne ute til snøen kommer, sånn rundt september.

pelsdott
26-07-2007, 23:53
Å stå på beite i 3 mnd uten å bli brukt synes jeg blir feil! Min MÅ bli brukt når han står på gress fordi det er rett og slett ikke er bra for han. Midt på sommeren på det varmeste får han 1-2 uker fri. Feit blir han, men jeg unngår en ekstremt stiv hest, uten noe som kan kalles kondis. greit...han er ikke i storform osv, men han er mye bedre enn om han ikke skulle bli brukt : )

synes hestene burde bli sett til hver dag, min står jo utfor en eller annen husvegg så jeg behøver ikke bekymre meg for at han ikke får nok tilsyn^^

Tornado
26-07-2007, 23:53
Hesten min får tilsyn hver dag. Jeg rir han inn i mellom når han står på beite, men han er så absolutt ikke i full trening, blir bare kosetreninger. Men så er han ikke en overvektig hest heller, da.

Hege
26-07-2007, 23:56
Det er jo en forskjell på å la hesten få litt lettere trening om sommeren, enn å bare "slenge" den på beite slik at man selv får masse fri.. Skjønner ikke helt at folk gidder det jeg, har man ikke hest for å ri og kose seg? :)

Astrid
26-07-2007, 23:58
Er hvertfall ei på stallen som slenger hesten sin på beite hele sommerferien for å få fri selv.. Ja, jeg syns det blir feil :rolleyes:

JOHANNE
27-07-2007, 00:06
Det er jo en forskjell på å la hesten få litt lettere trening om sommeren, enn å bare "slenge" den på beite slik at man selv får masse fri.. Skjønner ikke helt at folk gidder det jeg, har man ikke hest for å ri og kose seg? :)

Det er jo om sommeren det er mest kos med hest da, sol, varmt og snøfritt! Samtidig har man masse tid til overs som man kan bruke på hest(ene). :D

JEG synes det er en vesentlig forskjell på om man setter hesten på beite for å få fri selv eller for å la hesten få fri en periode. Har jo litt å si om det er DU som tar ferie og "driter i hestene". Eller hesten får en treningspause for å ta unna litt, som alle trenger i blandt.

En kortere periode 2 uker til 1 mnd tar de vel ikke skade av, viss de trenes opp på en god måte etterpå. Men å la den få helt fri i 2-3 mnd, for så å hardtrene i 3-4 uker for å slanke den og få den tilbake til normalen synes jeg ikke noe om.

lillings
27-07-2007, 00:13
Hesten min trenes som normalt når hun står på beite. Sommeren er en av de fineste årstidene å ri synes jeg, så er kjedelig å bare la hesten gå til pynt. Dessuten vil hesten bli i dårlig form og alt du har jobbet med hele året må du starte på nytt med etter den har vært på beite. Dessuten tror jeg ikke det er bra for helsa til en hest og plutselig ha fri tilgang på fôr, samtidig som den plutselig ikke får noe mosjon.

Hesten min har tilsyn på beite en til to ganger om dagen. Av og til oftere. Synes at hesten bør ses til minst en gang om dagen, men to ganger om dagen er det som er tryggest. Skulle noe skje med hesten rett etter du har vært der kan det bli svært alvorlige følger om hesten ikke blir sett til før neste dag.

pelsdott
27-07-2007, 00:28
huff.. synes det er GØRRKJEDELIG å ha hest på sommeren. Alle vennene mine er borte, hesten står på beite. og da ender det med at jeg driver alene med hesten, pusser utstyr, rir osv. nå står hesten på beite på gården der jeg har stall, men alle er jo borte. i går hadde jeg mest lyst til å snu når jeg kom til stallen. orker ikke være der, og alt blir på en måte feil.. : P i morgen skal jeg bare dit en liten snartur for å bytte vann og ta på fluespray.. hjelper mye på å holde seg unna stallen en dag.. jaja.. litt syting fra min side : P

Astrid
27-07-2007, 00:41
Syns det er helt herlig å ha stallen for meg selv jeg! Dessverre skal det litt til at alle de andre hestene er på beite samtidig :( Men det har hvertfall vært deilig med de få dagene jeg har hatt alene ;)

pelsdott
27-07-2007, 00:44
ja deilig i små mengder. men å bruke mer eller mindre 90 timer alene av sommeren sin er ikke mye koselig!

Ragnhild
27-07-2007, 01:54
Har man ikke hesten som selskap da?

Janko har hatt helt fri tre uker i sommer så jeg fikk kommet meg på familiebesøk og hjem en tur. Han skulle egentlig bare ha to, men så blei han halt, så da blei det tre. Nå går han fortsatt på beite, men vi er i gang med full trening igjen.

Sommern er kos! :)

Hanna
27-07-2007, 02:45
Lukas står på beite 24/7 hele sommeren, men blir som regel brukt normalt. når jeg er på ferie, får fôrrytterne ri mer, og så rir de mindre når jeg er hjemme. veldig grei ordning for meg, sommeren er jo den beste tiden av året å ri (så klart litt væravhengig da), så hvorfor ta seg fri da? tar meg heller mer fri i november jeg.. :D

han får fri litt innimellom da, når alle rytterne hans er på ferie/jobber, sånne ting. blir vel et par uker til sammen, mer eller mindre sammenhengende, tenker jeg.
men han får likevel tilsyn hver dag (minst) av stalleier. ofte mer, hvis noen skal hente beitekameratene (som skjer ofte), og fordi beitet ligger innen synsvidde av selve stallen. så jeg er ikke bekymret for å la ham stå der en stund "alene" :)

jeg tror ikke det er bra for hester i full trening å ta et plutselig avbrekk på flere måneder, for å bli feite, for så å bli trent enda hardere for å få vekk magen. noen ukers fri er nok bra, tror jeg, spesielt trenger rideskolehester o.l. litt sommerferie. men noen rideturer innimellom og sånt er nok sunt...

Nina
27-07-2007, 03:39
Mine står på beite 3 mnd om sommeren, og de to første månedene er det minimalt med trening. De får helt fri en måned, da de også går uten sko. Men de trimmer mye på egen hånd, så står ikke akkurat og stivner!
Tilsyn får de hver dag av hun jeg har de hos, så ser jeg til de selv så ofte jeg kan. Men sommeren er for meg jobbetid, så har ikke tid til så mye riding og kos..desverre.:(

Birre
27-07-2007, 09:26
Snuppelura blir sluppet på beite 15 juni og går ut august. Da er det ute hele døgnet sammen med kompisene. Jeg er på stallen stort sett hver dag for å se til henne og event ri.

I sommer har hun fått mye fri pga en muskalbetennelse jeg har fått i ryggen, mange varme dager i juni og mye regn nå i juli. Så ja, hun har fått stått en del.

I fjor gikk hun som normalt under beitesesongen og det gikk fint. Da fikk hun også kraftfòr hver dag i tillegg.

Jeg seynes at selv om man har hest som selskap, så må man ikke ri hver dag hele året. Og jeg synes også at det ikke gjør så mye om hesten får et par måneder fri under beitesesongen. Går de sammen med andre - noe de aller fleste gjør, så vil de alike vel få beveget seg noe.

Tilsyn er noe helt annet. Vi har en jente på stallen som ikke har vist seg siden 15 juni!? Og da spør jeg meg: Lurer hun ikke på om hesten har det bra? Lurer hun ikke på om beina er skrudd riktig på og om skoene sitter der de skal? Selv om stalleier er på stedet hver dag stort sett hele døgnet så kan hun ikke sjekke 15 hester daglig for flott, skader og sår? Akkurat det fraværet synes jeg er merkelig...

Lopke
27-07-2007, 10:38
Lopke var på "ferie" i en måned etter 3 måneder med trening på Oma. Trengte litt ferie. Dessuten er hun bare 4 år.
Nå er vi igang igjen. Hun er stadig på beite, men blir ridd nesten hver dag.

Tilsyn er 2 ganger til dagen på beitet. ++ (beite er tett på huset) og blir foret morgen og kveld.
Er bare inne om det høljer ned en natt.

Birre
27-07-2007, 10:42
Lopke var på "ferie" i en måned etter 3 måneder med trening på Oma. Trengte litt ferie. Dessuten er hun bare 4 år.
Nå er vi igang igjen. Hun er stadig på beite, men blir ridd nesten hver dag.

Tilsyn er 2 ganger til dagen på beitet. ++ (beite er tett på huset) og blir foret morgen og kveld.
Er bare inne om det høljer ned en natt.

Når skal vi få se ridebilder av Lopke og deg Marianne?????

Lopke
27-07-2007, 10:50
tja... når jeg finner noen som jeg synes er bra nok til å legge ut.. hverken Lopke eller jeg er særlig fotogene ser du!

Birre
27-07-2007, 11:07
Jodda, dere er veldig vakre begge to!:D

lillekira
27-07-2007, 11:16
Vi har hestene på beitet lenge hver sommer.Om de har fri eller ikke kommer ann på hesten.

Sleipnir: Har helt fri. 1.juni og så langt utover høsten det er mulig.
Han er jo gammel,og får lov å bare kose seg og være hest.Blir kun
brukt til lett turriding og kos ellers i året.
Zhetan: Er jo bare ett år så han har helt fri.

Solander: Har hatt helt fri fra 1.juni til 1.august. Så skal han inn igjen på stall
og trenes forsiktig opp igjen.
Cezaree: Stått på beitet siden 1.juni og blir brukt dager innimellom,men har
hatt mye fri. Og det trives de tydeligvis veldig godt med.

Anita&Svarten
27-07-2007, 11:31
Begge mine blir trent. De får heller litt fri på vinteren ;)

Tilsyn har de egentlig hele tida, da besteforeldrene mine bor rett ved siden av og bare behøver å se ut vinduet på de. De er og ofte ute og ser til de og prater og koser. Har og flere naboer som bor rett ved siden av og ser rett på de, og er flinke til å si fra om det er noe.Pluss at vi er der borte ofte selv, flere ganger om dagen(både vi selv, og de som eier de to andre hestene her). Det er og mye ferie folk forbi som er og ser på de. Hestene stortrives slik, vil de ha fred kan de bare vandre ned på jordet. Men som regel kommer de bort med en gang ;) Høres jo ut som de aldri får fred her.. hehe. Men det er ikke tilfellet ;)

stine
27-07-2007, 11:55
Hestene mine står på beite fra mai - september/oktober.. De blir trent nesten hele tiden. Gir dem som regel en uke eller to fri. Trener dem ikke like mye i perioder, men de holdes i gang. Gir dem heller litt fri på høsten.

Jeg ser til dem hver dag, for å se at de har det bra og at de har det vannet de trenger.

Gjest-
27-07-2007, 12:01
Hittil har Milla vært på utegang, og flytter henne ikke for sommeren. Hun koser seg på samme beitene som hun gjør om vinteren, bare at nå er det masse gress der :)

Hun er bare 2 år, så trener henne etter alderen. Er hun i vokseperiode, så gjør jeg ikke stort med henne, men har hun en "god" periode kan det bli mer. Nå er ikke treningen jeg gjør så utrolig krevende da...

Så her eksisterer ikke ordet "sommerbeite" i grunn :)

Hun har tilsyn par ganger om dagen minimum.

JOHANNE
27-07-2007, 12:35
ja deilig i små mengder. men å bruke mer eller mindre 90 timer alene av sommeren sin er ikke mye koselig!

*Kremt* Du skal ikke klage, her ute på bygda er jeg den eneste som bruker hesten aktivt og det betyr at jeg går alene i stallen hver eneste dag. Det tilsvarer vel ihvertfall 500-600 timer i året.

De gangene jeg trener sammen med andre er når vi putter hesten på hengeren og kjører hit eller dit og trener sammen med andre. Rir på trening 1 gang i uka og litt kurs i blandt, samt jeg har hatt hesten på litt sommerbeite og stallplass sammen med andre noen ganger. Men ellers får man fint greie seg alene ;)

Kaja
27-07-2007, 12:42
Meeg har bare hatt godt av å stå på beite med helt fri hele sommeren hun. Ble sluppet på beite 25 juni og står der enda. De som eier arealet sjekker vann og hester jevnlig, siden beitet er rett utom gården/huset. Har vært og besøkt henne noen ganger og jeg ser bare en voksen hest som har lært seg å oppføre seg litt mer som en hest med flokkinstinkt i det siste, da hun ikke sparker så mye etter unghestene hun går sammen med osv. Dessuten er hun ikke så feit at det gjør noe heller! :) Skal hente henne i august/september, været avgjør.

Anita&Svarten
27-07-2007, 13:05
*Kremt* Du skal ikke klage, her ute på bygda er jeg den eneste som bruker hesten aktivt og det betyr at jeg går alene i stallen hver eneste dag. Det tilsvarer vel ihvertfall 500-600 timer i året.

Samme her! De eneste gangene jeg har selskap i stallen er på sommeren. Denne sommeren har jeg ridd for det meste alene siden jeg har trent Svarten, og hun andre helst rir på tur. Men har de å skravle med når vi er der samtidig, og selskap på tur de dagene jeg rir han på tur. Herlig å få selskap i stallen, og mer liv og røre der.
Men resten av året er jeg mutters alene.

Speedy As A Bullet
27-07-2007, 14:29
Rart at noen vil ta fri fra hest om sommeren (nå tenker jeg ikke på de som har mye jobb), det er jo sommeren som er best med hest! :)

Thea og damene
27-07-2007, 17:47
Hestene står på beite hele sommeren (unntatt Ninita som står inne om natten pga eksem). De blir trent som normalt mesteparten av tiden, men får to-tre uker med helt fri.

Elis&Merita
27-07-2007, 17:56
Hos oss får hestene helt fri i 2-3 uker på begynnelsen av sommeren, da går de på beite med tilsyn en gang om dagen. Når de 2-3 ukene har gått står de fortsatt på beite, men de blir ridd jevnt fordet. Selvsagt har de noen dager fri igjen innimellom når det er for varmt å sånn, og når vi er å henter hestene vi skal ri på beite, ser vi samtidig over sånn at alle hestene har det bra (ikke har sår og alt det der). De går også ute hele døgnet fra Mai-August/September.

Tror ikke det er bra for hestene og ha hele sommeren fri, uten noe trening! Det blir jo nesten det samme som jojo-slanking hos mennesker...

Kristho
28-07-2007, 00:28
Her står hestene på beite så lenge det holder og de er ute hele døgnet. Hesten min trenes fordet, ellers blir hun veldig veldig tjukk!

Mocca84
31-07-2007, 03:17
India som blir normalt brukt hele sommeren... og får fri på dårlig vær dager og litt nå å da, etter som hun ble innridd i vinter, er hun ikke så hardt ridd... men etter som jeg rir western trenger jeg eller ikke en topp trenet hest, men en som funker til mitt bruk... og som alle skriver her, sommeren er jo den beste tiden å ha hest, så hvorfor ikke ha det gøy nå, men la hesten nyte sommeren som vi gjør selv.. og det å ha en "rund" hest til høsten er ikke en negativ faktor, man må ha noe å jobbe med til høsten/vinteren også, og for ikke å snakke om å ha fett for å bygge muskler :D
Jeg har også benyttet tiden i sommer til å se på hestene på beite, og la fort merke til at de spiser ikke konstant og bryker mye av tiden til å ga å vandre, da er det praktisk med mange forskjelige beiter, masse bakker og skog.. og beiter som ikke er rent gress på, men gammle beiter eks.. noe jeg har masse av her...:p

Etter som vi har en varmblods traver i flokken, som ikke er serlig rund i kantene, får de også kraftfor, men det er mest for å gi varmblodsen en go dose for å ha noe å bygge på.. dermed blir de også sjekket vær dag..

Annette
31-07-2007, 03:29
dyret mitt har 100% fri om sommeren og står på beite 4-6 uker eller noe..
ville ha ridd egentlig, men han har godt av å ikke bli ridd, der han kan bli tynn på beite..
jeg er oppe å besøker han vær dag^^ er jeg ikke hjemme, så er det andre som ser til han og de 21 andre rideskolehestene=P

Anniken
31-07-2007, 16:09
Gir dere hesten høy når den står på sommerbeite?
Har hørt litt delte meninger om man skal gjøre det eller ikke... ;s

Elis&Merita
31-07-2007, 16:20
Vi gir ikke høy på sommerbeite, men det kommer vel ann på om det er nok gress der eller ikke. Ettersom vi har mange beiter, flytter vi bare hestene når det er tomt for gress:P Sommeren er jo den beste årstiden å ha hest på, så hesten kan jo ikke ha 100% fri da, da gir vi den heller ei uke fri på vinteren en gang...

Mathilde
31-07-2007, 19:53
Har hesten på beitet så lenge det er nok gress og næring der;)

Trener han som normalt, omtrent hver dag. Har ikke problemer med å reise bort en uke elle to og la han stå. Han har fått ca. halve denne mnd fri, og det tror jeg han hadde godt av=).

Vet ikke helt hva jeg synes om å la hesten stå i 2 mnd uten å bli brukt. Har aldri gitt hesten min lengre ferie enn 2 uker, og synes ikke at mine hester trenger det heller. De blir ikke brukt kjempehardt, og går på beitet hele sommeren.

Ville sagt at man burde se til hesten hver dag, minst annenhver. Viktig at de har vann hele tiden, og at du ser til at de er friske og uten skader.

Marita&Enghild
31-07-2007, 20:19
Enghild har hadd ferie siden 26.April på grunn av en skade i Check-Ligamente.
Så har da stådd hele sommeren. Bortsett fra de få gangene det har vært så varmt, da har vi vært å badet i havet:)

Men i hele fjor sommer var ho i trening. Hun hadde selvfølgelig noen dager fri.

Marie
01-08-2007, 19:08
Jeg synes ikke det gjør noe om hestene blir litt runde og gode/tykke på sommeren, bare de går ned igjen i vekt på høst/vinter. Fra naturens side så er ikke vekten til hestene konstant. De er gjerne litt tynne på vinter/vår, og spiser seg gode og runde om sommeren.

Hvis man derimot ikke får hesten ned igjen i vekt etter endt sommer, ville jeg vært litt skeptisk til å slippe hesten på ubegrenset beite hele sommeren. Det er ikke bra.

Denne sommeren har jeg jobbet en del og vært mye bortreist, og i stedet for å sette hesten på beite og la han få fri, har jeg satt han bort til de jeg rir for til trening. Den ordningen passer meg veldig bra når jeg drar bort, for da får han fortsatt trening :)

Hilsen Marie

Tornado
01-08-2007, 19:10
Enig med Marie. Det er nok veldig individuelt også. Hesten min har ikke akkuratt vansker med å legge på seg, men har aldri blitt farlig overvektig, eller overvektig i det hele tatt. Han har bare alltid litt ekstra om sommeren. Han kan gjerne få fri hele sommeren eller store deler av den. Synes hestene fortjener litt fri jeg.

Marie
01-08-2007, 19:13
Enig med deg, Tornado, litt fri trenger de. Jeg velger heller å gi hesten min vinterferie, da det som regel passer meg bedre. Han står allikevel på beite hele sommeren med en fridag innimellom, men blir trent jevnlig.

Marie

Aina
02-08-2007, 00:01
slapp hesten min ut i april og hun brukes helt vanlig og jevnt. om jeg selv ikke har mulighet, er det alltid noen andre som kan ha tilsyn til henne.

Nina_ck
05-08-2007, 22:45
Men hva mener dere er "riktig" mengde fri for en hest på 25år? Er snakk om en varmblodsridehest. Han blir brukt hver dag ellers i året. Lett baneridning og tur. Har hesten godt av å få fri en 1 mnd hvor den evt mister muskler, for så å måtte bygge disse oppgi etter beite? Eller har en så gammel hest godt av å bli jevnlig brukt mens den står på beite? Hva ville/gjør dere med eldre hester?

SiljeE
16-08-2007, 16:22
Jeg ville gitt han jevnlig mosjon, tror ikke eldre hester har særlig godt av å gå å slappe av på beitet i 1mnd og bli gode å runde forså å bli satt igang igjen etter en mnd, jeg ville heller tatt det roligere på sommeren, men samtidig trening jevnlig. De blir fortere stive og vanskeligere å trene opp igjen vet du.:D

SiljeE
16-08-2007, 16:27
men til spm:) jeg trene som normalt jeg på sommeren, men blir det varmt tar jeg det rolig, f eks leietur i skogen eller drar ned til stranda å bader:) evnt helt fri. Hun får ikke noen uker helt fri, det får hun heller på våren eller høsten så hun ikke blir så veldig tjukk, men pleier egentlig ikke gi hun så mye fri, altså hun får anskje en til to uker "fri", men da er det skritteturer jevlig fordet, vil ikke at hun skal stå i 2 uker, blir litt kjedelig for henne tror jeg. selom hun står på stoort beite, med mange hester.

KatrineB
16-08-2007, 16:41
Min hest legger veldig fort på seg, ofte for mye. Så rir henne når hun er på beite, føler det er ekstra viktig da.