PDA

Se full versjon : Hest som raser av hengeren

Roxira
26-07-2007, 01:32
Jeg trenger litt hjelp her nå. Har en hest som ikke lar seg laste uten lang pisk i hånden, er ikke redd er bare tull, men bare jeg har pisken i hånda går den på.
Men så fort den er kommet inn, og vi ikke får lukket igjen lynkjapt er den av igjen. Den raser altså bokover i en heidundranes fart!
Skikkelig skummelt!!:S

Hengeren min er jo så smal så jeg er nødt til å flytte skilleveggen til siden når jeg kjører, og under hele turen står hesten som en prest! Men så skal vi av da. Prøvd å ha tau bak rumpa men, det funket ikke. For så snart baklemmen tas opp så hiver vi oss bakover, og når 800kg kommer i vill fart er det ikke mye som holder.

Noen tips til å få hesten til å slutte å hive seg bakover??

Undersøker ting rundt ny skillevegg som fikser mer benplass, men er jo midt i ferien enda, så ikke så mye svar å få overallt...

Tornado
26-07-2007, 01:46
Jeg ville prøvd klikkertrening.

Men aller først ville jeg satt av god, god tid til trening. Ikke ta med deg pisken, la hesten snuse på hengeren, vent til den til slutt går innpå uten overtalelse med pisk. Når den er inne, uten at du binder hesten, gir du godbiter og klikker. Går han ut igjen i en heidundrende fart, gjør du alt om igjen, vær tydelig å vis hva du vil.

Du kan jo også ta henger-treninger, om det er noen i området som kan hjelpe deg.

Wilisia
26-07-2007, 01:50
Var hestepsykolog i ene stallen her. Det de sa han gjorde var at de dytta til hesten sånn at den gikk i bakbommen. Dette gjorde han til han kjente at hesten ikke gadd mer for den fikk jo vondt når den gikk rett i bommen. Så når han da tok av bommen var det visst så vidt hesten gikk av. Jeg er litt tvilsom til denne metoden jeg, men kanskje noen andre som har noe?

Reaper
26-07-2007, 01:52
Hvis hesten hadde fått gått på som den selv ønsket, hadde den rast ut da?
Kanskje du kan prøve å sette hengeren på beitet til hesten, og satt en bøtte med kraftför i foran? så kan hesten gå ut og inn som den vil?!

Lage et lite förspor som leder den på veien inn til hengeren kanskje:p

Men da bør du vel også finne en måte å sperre sidene på lemmen på, slik at hesten ikke "detter" ned på siden.

Tornado
26-07-2007, 01:55
Jeg tror nok hemmligheten er å ha godt med tålmodighet, vente til hesten rett og slett går lei. Er den ikke redd, så er det jo bare tull.

Akkuratt som min hest, ikke det smule redd for å gå på hengeren, men gjør han det? Neida. Kan stå i 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 timer, gjerne en hel dag, gjerne ett DØGN. Det var kun før jeg begynte å trene litt. Vold funker i alle fall ikke, det får kanskje hesten på hengeren men gjør det verre til neste gang. Jeg har selv vært litt for hardhendt ett par ganger i min tid, ingenting jeg er stolt av. Vi snakker ikke misshandling her, men har til slutt blitt så frustret, dette har ikke vært mine hester, men.

Nei, Tornado merker med engang om jeg er nervøs eller har dårlig tid. Det har tydelig mye å si for hvordan det går å laste han.

Tornado
26-07-2007, 01:57
Hvis hesten hadde fått gått på som den selv ønsket, hadde den rast ut da?
Kanskje du kan prøve å sette hengeren på beitet til hesten, og satt en bøtte med kraftför i foran? så kan hesten gå ut og inn som den vil?!

Verd å prøve, hengeren bør i alle fall ikke være noe hesten ser og lukter på KUN når den skal ut på kjøretur.

Ingvild
26-07-2007, 02:13
Lei hesten litt inn - og be den om å rygge ut att. Fortsett sånn, la den gå inn, når den stopper så rygg den ut att. På denne måten lærer den å rygge fint av, og at hengar ikkje er farleg.

Dette skjedde med hesten til venninna mi, hesten har klaustrofobi so no får dei ho ikkje på hengar meir.. Dumt, for dei veit ikkje kva det kjem av.

Ragnhild
26-07-2007, 02:28
Jeg ville også prøvd for det første å lært hesten å gå på uten pisk, og som Ingvild sier, be hesten om å rygge av før du har gått helt på. Da er det du som har kontroll på rygginga.

Ingvild
26-07-2007, 03:03
Og forresten - hugs at hestar er klaustrofobiske av natur. Ha alltid døra framme åpen ved lessing, og hengaren bør også helst vere lys inni.

tebj0
26-07-2007, 10:21
Viss det er mulig så kan du jo ta ut hele midtlveggen? Hoppa mi står mye bedre uten midtveggen.

Sol
26-07-2007, 12:52
Jeg kjører og uten midtlem, da gutta mine er temmelig store, og får litt hetta av å få klemt vomma si fast fra begge sider.

For meg høres det ut som det er lemmen som er skummel, og ikke hengeren. da er det lemmen man skal bruke tid på, ikke hengeren først og frmst. Når man vet at oemmen er grei, så ser man fort om det er hengeren OGSÅ.. for det kan jo hende.

Ellen Ofstad hadde et triks på kurset:
ta hesten i langt leietau 3.5-4 meter(bør egentlig alltid ha det, uansett hva du skal, spør du meg). Fyll lommene med pellets som du vet hesten gjerne vil ha.

Hengeen bør stå på grusunderlag, sånn at hesten ikke har noe annet enn deilig pellets å spise på.

sett deg på lemmen, litt på siden og skriv navnet ditt med pellets. Hele navnet, gjerne gateadressen og postnummeret også.. Om hesten spiser litt av navnet ditt, flytt deg litt høyere opp på lemmen og begynn på nytt.

Om hesten vil gå inn på lemmen, la den stå litt, før du ber den om å rygge bakover på mild og bestemt måte, før du fortsetter med ditt. Poenget er at hesten SKL syns at den er litt lur når den "røver" pellets fra deg, og at den til slutt syns dette er så kult at den også går inn på lemmen for å gjøre det.

Pass på at den bare går først ett skritt, så to, sånn at du hele tiden har kontroll på avstigningen også.

Når du har gjort dette en gang eller to, så har hesen fått sin første positive erfaring med lemmen.. der er det mat å få, kanskje litt kos, og man får være litt sosial. Da går det an å begynne å trene den på å gå inn på lemmen for belønning med kommandoord.

Gå sammen med den, be den ta en fot på lemmen, gi belønning, be den ta foten av, så to bein, deretter av. Fortsett sånn til hesten står på lemmen å spiser mat som om den sto i boksen sin, og avslutt der. neste gang kan du prøve å se om du kan få den til å gå med to bein inn i hengeren, før du tar den ut igjen.

Når dere omsider kommer inn i hengeen skal du ikke binde den fast. Du skal bare kose, fore, kanskje børste litt og fortelle den at den fakyisk er verdens flinkeste hest, før du tar den av.

veit dette høres ut som MYE jobb. det jeg oppdaget var at etter et par leksjoner kikket hesten på meg og sa liksom: "døh.. skal vi stå på denna lemmen her veldig lenge eller? Eller kan vi kanskje bare gå inn på den hengeren og bli ferdig med det??" så vi gikk på hengeren, gikk av, gikk på og gikk av igjen, og hesten var superfornøyd med seg selv!

Roxira
26-07-2007, 14:09
Mange svar her, så jeg svarer til alle i et innlegg jeg, siden jeg ikke er så flink til å quote. ;)

Joda, før brukte hadde jeg ikke pisken med meg og satt og lokket med bøtte, men han skal ikke på han, så den bøtta med mat driter da han i! Han kan godt stå der på lemmen time etter time han, bare han slipper å gå inn på hengeren.
Så gikk jeg og hentet pisken en gang for vi skulle på stevne og hadde ikke mer tid til dikking med han, og da gikk han plutselig rett på bare jeg hadde pisken i hånda, trenger bare ha den bakover i hånda ved siden av han inn, trenger ikke smelle i pisken eller være nær han eller noe, bare ha den i hånda.

Og så snart han har tatt en bit av maten er full fart bakover, så har ikke medhjelper rukket å reagere, er hesten av. Og medhjelpere blir jo litt skeptiske bak der også, ikke så kjekt å få 800kg over seg.

Han går på både med skilleveggen helt på, til siden og uten, men uten er det mye raskere for han og rase av igjen. Og rase på vedkommende som står bak.

Lemmen er han ikke redd, og han går inn på selve hengeren, er bare at han ikke vil bli lukket inne der. Men han er ikke urolig så snart han skjønner at nå kommer jeg ikke ut er allt greit, er bare rett og slett at han vil ikke stå på hengeren. Ikke redd men vil ikke!

Tornado
26-07-2007, 14:22
Joda, før brukte hadde jeg ikke pisken med meg og satt og lokket med bøtte, men han skal ikke på han, så den bøtta med mat driter da han i! Han kan godt stå der på lemmen time etter time han, bare han slipper å gå inn på hengeren.

Du må nok regne med mangen timer. Jeg hadde trening med Tornado i mangen timer, med pauser selvsagt, ingen tvang, leietauet var aldri stramt engang. Han visste godt hva jeg ville han skulle gjøre, han turde alltid gå på lempen, men aldri inn i selve hengeren, etterhvert gikk han lengre og lengre inn, av og til rygget han ut igjen, men det var helt greit, da begynte vi bare på nytt, koste mye med han, snakket til han, ga han litt snop (Så det var faktisk ikke snopet som lokket han inn til slutt). Etterhvert når han gikk helt inn, bandt jeg han ikke på flere dager når vi trente, stod der til han var helt rolig, koste med han, børstet han. Så begynte jeg å binde han, med lemmen nede bak, bindte han en liten stund av gangen (uten å kjøre hengeren). Med mye trening gikk han rett på, det var en helt fantastisk følelse, følte virkelig at han stolet på meg. Du må nesten avsette mangen timer til trening, selv om det tar lang tid skal jeg love deg det er verd det :-)

Jeg fikk bare trent en sommer, har ikke trent så mye på over ett år, merker hvor viktig det er med gjevne treninger for hester som virkelig er redd/eller som rett og slett ikke vil.

Jeg sa tidligere at Tornado ikke var redd, bare umulig, det er han, han er ikke redd for å gå på hengeren, men han er redd når han kommer inn. Vanskelig å forklare, hatt utallige treninger med folk som virkelig kan dette med å laste hest, utrolig lærerikt..

Lemmen er han ikke redd, og han går inn på selve hengeren, er bare at han ikke vil bli lukket inne der. Men han er ikke urolig så snart han skjønner at nå kommer jeg ikke ut er allt greit, er bare rett og slett at han vil ikke stå på hengeren. Ikke redd men vil ikke!

Da ville jeg gjort som tideligere sagt, gå inn med han uten å binde han, snakk til han, ros han, gi han godis, få han til å slappe av, rygger han ut er det ok, men viktig at DU er den som ber han rygge ut, på en mild men bestemt måte.

Roxira
26-07-2007, 15:15
Var hestepsykolog i ene stallen her. Det de sa han gjorde var at de dytta til hesten sånn at den gikk i bakbommen. Dette gjorde han til han kjente at hesten ikke gadd mer for den fikk jo vondt når den gikk rett i bommen. Så når han da tok av bommen var det visst så vidt hesten gikk av. Jeg er litt tvilsom til denne metoden jeg, men kanskje noen andre som har noe?

Denne metoden tror jeg ikke fungerer så bra, for ene hoppa mi står alltid å rygger på bommen etter når vi har kommet frem dit vi skal, og hun rygger ganske hardt på den, men hun gir seg jo ikke heller... Eneste hun hører på når hun driver med dette er å bli snakket til.
(Men dette er ikke samme hest som raser av hengeren)

Ingvild
26-07-2007, 15:58
Ein hest kan vel ikkje RYGGE på bommen??

Roxira
26-07-2007, 16:09
Ein hest kan vel ikkje RYGGE på bommen??

Det klarer den vel fint, for den har den jo bak rompa, så når hesten da går litt bakover butter den jo rompa i bommen bak.

Ingvild
26-07-2007, 16:16
Du har no vel ikkje bommen BAK hesten?? :P Bommen er jo det som er forran hesten. om du sett hesten med rompa fram og hovudet bak skjønner eg om den ikkje vil stå der ;)

Roxira
26-07-2007, 16:18
Du har no vel ikkje bommen BAK hesten?? :P Bommen er jo det som er forran hesten. om du sett hesten med rompa fram og hovudet bak skjønner eg om den ikkje vil stå der ;)

Alle hengere har da en sak bak hesterumpa også.. Jeg kaller den bak bommen... Vet ikke hva andre kaller den...

OT: Finnes jo forresten hengeren nå som hesten står bak frem i... Ikke at jeg har en slik da...