PDA

Se full versjon : Hvorfor ringsko?

Belinda
24-07-2007, 23:57
Jeg besøkte noen venner av meg i dag. Den ene hesten gikk med ringsko. Men jeg skjønner ikke hvorfor! Eier vet ikke selv heller.. Hvorfor går hester med ringsko? Denne hesten har ikke hovsprekk, så er ikke derfor. Kan det være pga lave drakter??

*dum?*

http://www.hestene.no/galleri/files/1/0/8/IMG_5459m.JPG

Litt dårlig bilde dette da hesten ikke står rett. Men draktene er i det minste synlige..
http://www.hestene.no/galleri/files/1/0/8/IMG_5460m.JPG

Fleur
25-07-2007, 00:00
Dette lurer jeg også på for ei venninne fikk beskjed om at nå ville hovslagern sette på ringsko, visstnok fordi hun skulle ut i litt høyere klasser..

Belinda
25-07-2007, 00:02
Men dette er bare en turhest. Tidligere spranghest...

Lovise_Felex
25-07-2007, 00:03
det har jeg aldrig sett før !

Sabina & Pedro
25-07-2007, 00:09
LITE peiling her altså, men synes å høre at det er for å belaste minst mulig bak der?? Husker det var en spinkel araber, med nål bein som brukte slike, men er ikke 100% om det var grunnen som nevnt.
Så ja, har aldri brukt slike - men sett et par håndfuller.

*Men atte : Hvordan har det seg å gjøre at eier ikke vet, når det er hennes hest .. ?

Belinda
25-07-2007, 00:13
Fordi hovslageren ikke forklarer så godt!? Vet ikke for å være ærlig.

Jeg skor litt selv. Men ikke noe hokus-pokus og bare normale høver. men jeg kan ikke se hvorfor hesten må ha disse skoene. Mulig at hesten er kort i draktene!? Er det eneste jeg kan se...

Chevaleresse
25-07-2007, 00:26
Tja.... Liker ikke å kritisere generelt over nett, men en del hovslagere er altfor dårlig oppdaterte på forskning på hvordan trimming og beslag påvirker hesten, og jeg har inntrykk av at noen er litt vel "slepphendte" med å slå på spesialbeslag... Ringsko er etter min mening et sykebeslag som ikke skal brukes på permanent basis, men i en rehabiliteringsperiode, og da må treningsintensiteten til hesten tilpasses at dette er et sykebeslag, altså reduseres. Be eier å spørre hovslager neste gang, og får hun ikke et vettugt svar, så er mitt råd bytt hovslager rett og slett...

Mvh Torill

Belinda
25-07-2007, 00:38
Dette er ikke et sykebeslag. Denne skos slik hver gang.
Og jeg har allerede bedt eier bytte hovslager ;)
(Mest fordi hesten alltid mister sko, men også fordi jeg ikke ser hensikten med ringskoene..)

Sofie & Suzett
25-07-2007, 13:39
Dette brukes for å gi ekstra støtte når hesten belaster beina mye. Egentlig er det sykesko, men mange skor med dette for å "passe ekstra på" beina. Suzett gikk også med dette før, hadde vissnok alltid gått med det før vi kjøpte henne og fikk anbefalt å fortsette med det fordi det ikke var bra å forandre etter så lang tid. Så vi fortsatte en liten stund, men byttet, og det var ikke noe problem.

Astrid
25-07-2007, 13:48
Dette er ikke et sykebeslag. Denne skos slik hver gang.
Og jeg har allerede bedt eier bytte hovslager ;)
(Mest fordi hesten alltid mister sko, men også fordi jeg ikke ser hensikten med ringskoene..)

På frambeina må det jo være veldig enkelt å tråkke av seg slike sko!
Husker det var en hest jeg prøvde som måtte bruke ringsko, men jeg husker ikke hvorfor :rolleyes:

Sofie & Suzett
13-08-2007, 05:20
Ja, tråkker de lettere av seg! Dette problemet forsvant da jeg byttet sko ;)

Hovslager
13-08-2007, 13:47
En ringsko er en veldig stabil sko.
Det er forskjellige årsaker til at man velger å sette på ringsko, hesten behøver ikke være akutt syk.
Det er viktig å føre dialog med den som har utført arbeidet, slik at man får tak i den faglige vurdering som er lagt til grunn for valg av beslag.

MVH
Siv

Ingus
13-08-2007, 16:24
Rocket har gått med ringsko for å fordele vekt/trykket jevnt over hele hoven etter skade (spikertråkk). Mange spranghester bruker ringsko for å beskytte bena, for ringsko skal visstnok være bedre enn vanlige sko fordi trykk og vekt blir bedre fordelt.

Barfotentusiaster er veldig i mot ringsko, for det er jo egntlig det samme som barfot, bare at hesten får bedre blodsirkulasjon som fører til mindre vondter osv.

Anita&Svarten
13-08-2007, 16:38
Barfotentusiaster er veldig i mot ringsko, for det er jo egntlig det samme som barfot, bare at hesten får bedre blodsirkulasjon som fører til mindre vondter osv.

Kan du forklare den litt bedre?
For meg som har barfothester blir ikke en skodd hest det samme uansett hvilke sko de har på..
Det blir to vidt forskjellige ting med "alt som følger med"..

Men sånn faglig sett..?

Mulig forklaringa er helt logisk, men at jeg er for treg til å koble:p

Tornado
13-08-2007, 16:42
Hmm, jeg er ikke sikker. Men en venninne av meg skodde hesten sin med ringsko når han hadde hovsprekker. Så har vel egentlig regnet med det bare er derfor man gjor det..?

Chevaleresse
13-08-2007, 17:05
Hovslager: Spør for å lære mere her.

I hvilke situasjoner ville du valgt å bruke ringsko, og ville du satt noen restriksjoner på bruken av hesten når den hadde dette beslaget?

Mvh Torill

Ingus
14-08-2007, 00:55
Kan du forklare den litt bedre?
For meg som har barfothester blir ikke en skodd hest det samme uansett hvilke sko de har på..
Det blir to vidt forskjellige ting med "alt som følger med"..

Men sånn faglig sett..?

Mulig forklaringa er helt logisk, men at jeg er for treg til å koble:p

Det er også mulig at den setningen ble veldig rotete...:p

Det jeg mente var:

*Jeg har forstått det slik at mange barfotentusiaster ikke liker ringsko.

*Rocket gikk med ringsko for å fordele vekt/trykket bedre (?) og vet. ville at han skulle gå på beitet med sko. Jeg forstår det slik at i denne casen hadde det vært like greit å ha han barfot, fordi greia var at han måtte legge vekt på den bakerste delen av hoven (jevnt trykk over hele hoven).

*At barfothester får bedre blodsirkulasjon i beina, som ofte fører til at de får mindre smerter i utsatte steder, eks. rygg.

Ble det bedre nå?

Anita&Svarten
14-08-2007, 01:08
Skjønte det litt mer nå ja.. hehe

Andrea
14-08-2007, 10:26
Enig med Ingus, egentlig.. Selv om jeg ikke har peil :p

farmandfamily
14-08-2007, 10:37
mange konkuranse islandshester har ringsko fordi de får veldige slag i beina ved for eksempel hutigtølt med høye kneløft, fordeler trykket

Rikke
14-08-2007, 10:53
Det er også mulig at den setningen ble veldig rotete...:p

Det jeg mente var:

*Jeg har forstått det slik at mange barfotentusiaster ikke liker ringsko.

*Rocket gikk med ringsko for å fordele vekt/trykket bedre (?) og vet. ville at han skulle gå på beitet med sko. Jeg forstår det slik at i denne casen hadde det vært like greit å ha han barfot, fordi greia var at han måtte legge vekt på den bakerste delen av hoven (jevnt trykk over hele hoven).

*At barfothester får bedre blodsirkulasjon i beina, som ofte fører til at de får mindre smerter i utsatte steder, eks. rygg.

Ble det bedre nå? Men en hest er jo ikke barfot med en gang man tar av skoene? Da blir den heller en hest uten sko (for øyeblikket). En barfothest har ikke sko at all, og høvene blir trimmet deretter.

Skjønte heller ikke vitsen med den ringskoen..

Men du har rett i siste utsagnet ditt, og hos en barfothest vil heller ikke hovbeinet ligge å presse ned mot sålen, fordi hælen er såpass lav at den ikke ligger skrått nedover. Veldig OT men..

Ingus
14-08-2007, 14:45
Men en hest er jo ikke barfot med en gang man tar av skoene? Da blir den heller en hest uten sko (for øyeblikket). En barfothest har ikke sko at all, og høvene blir trimmet deretter.

Skjønte heller ikke vitsen med den ringskoen..

Men du har rett i siste utsagnet ditt, og hos en barfothest vil heller ikke hovbeinet ligge å presse ned mot sålen, fordi hælen er såpass lav at den ikke ligger skrått nedover. Veldig OT men..

Nå sto han jo på beite sammen barfothester, de som driver stedet kan mye om høver, rasping og trimming, + at det jevnlig er en hovrøkter der. Litt av greia var at han egentlig måtte være barfot for å stå der, så derfor var det dumt at skoene ikke kunne tas av, men han fikk jo lov å gå der likevel da:)

Jeg mener at det må da være likegreit å ha hesten barfot som å ha på den ringsko hvis det er for å fordele trykket jevnere over hele hoven - med vanlige sko blir det jo null og niks trykk bak på hoven.

Hilde
15-08-2007, 01:06
For meg blir det litt rart å sammenligne barfot og ringsko. Hovedpoengene med barfot er maksimal hovmekanisme og støtdemping - slik en hov er skapt for å fungere. Med en ringsko snurper man jo sammen HELE hoven og jeg kan umulig forestille meg at dette ikke vil hemme hovmekanismen vesentlig - enda mer enn vanlig skoing. Jernsko i seg selv har også svært liten støtdempende effekt. Heller motsatt. En heste som "trenger" ringsko, er i mine øyne en hest som trenger barfot mer enn noen annen. Jeg kan faktisk ikke komme på noen som helst grunn for å sko med ringsko. Den er veldig god til å skjule ting, men fikser intet.

Cecilie & Rocket
15-08-2007, 05:04
Man skor ikke med ringsko fast, men i noen perioder.. Noen spranghester har det i sessongen for å dempe støtene - men akkurat det kan jeg ingen ting om;) Men Rocket hadde det pga spikertråkk. Han fikk ringsko får å fordele vekt og trykk, og får å tråkke ordentlig på hele foten;) Det var Bjerke som bestemte det, så det fungerer nok i noen tilfeller:)

Hilde
15-08-2007, 14:00
Men hvordan i huleste kan en ringsko av jern på noen som helst måte dempe støt? Det er forsovet en god tanke å fordele trykk over hele hoven, slik som det er meningen at det skal være. Men med en jernsko går jo "vinningen opp i spinningen".

Hovslager
21-08-2007, 22:19
Det finnes uendelige typer ringsko. Felles for de alle er at de har en sammenføyning hele veien. Den danner en ring. De mest kjente utenom det som kalles ringsko, er eggsko og hjertesko.
Skoene har forskjellig virkning på forskjellig underlag.

Spesielt intereserte kan titte på www.nafbae.org og den internasjonale konkurransen (som går til helgen. Det norske landslaget er der!:) ) og se skoene de skal lage der.

Jeg setter på ringsko på alt fra skade i hovkapsel til anatomiske avvik hos hesten. Er hesten halt får den restriksjoner på bruk, da helst i samråd med veterinær.

Siv

Marianne
03-09-2007, 02:31
Min hest må nå bruke ringsko. Dette pga at hun har fått en fæl hovsprekk.

Hilde
03-09-2007, 11:31
Den beste måten å fjerne hovsprekker på, er å fjerne de mekaniske kreftene som skapte/oppretholder den. Så må man sørge for at hovveggen blir gitt en mulighet til å voske seg hel og frisk ned.

MeretheHa
30-10-2007, 22:13
Ringsko er ikke annet enn et sykebeslag eller løpssko. Noen hester må gå med ringsko da de har skadet kronrand og hover ikke fungerer. Ringsko er en dårlig sko da den ikke kan tilpasses hoven. Hestene blir ofte trange bak og får underskutte hæler. Ville ha anbefalt en lengre ridesko, for å gi god støtte. Skjære ned hælene og få de til å vokse i riktig retning. Det er ikke alltid lett å se alt på et bilde.... mine øyne så dette på bildet, men kan selvfølgelig ta litt feil :lol: