PDA

Se full versjon : "Ridehester" og "spanske hester"

Reaper
21-07-2007, 21:34
Ja, vi har en diskusjon gående på hest.no nå, hvor diverse eliteryttere har fått pepper pga senket rygg på hestene og at de er på fremparten o.l på bilder og videoer.

Så legger en person inn et bilde av en annen hest som utfører en piaff korrekt, altså en hest av spansk opprinnelse.

Så sier noen at, "det er jo ikke rart at den samler seg korrekt siden den er av den rasen" og pga hvordan den er bygd, fordi disse hestene er laget for samling, og ridehestene har lang rygg og ofte er fremtunge, derfor har de også vanskelig for å samle seg.

Det jeg begynner å lure litt på da, er hva som er "vitsen" med å avle slike dressurhester? Ikke misforstå meg nå da, men hvorfor skal de lage hester som har vanskelig for å samle seg?

Var dette avlsmålet deres liksom? hva er ridehesten egentlig avlet for da?

Her (http://www.hest.no/forum/gren.html?forum_topics.topic_id=684&forum_topics.forum_id=53&forum_categories.cat_id=5) er forresten den debatten jeg snakker om på hest.no

Reaper
21-07-2007, 23:45
virkelig ingen som har noen mening om dette?

Tone Kristin
22-07-2007, 00:17
"Vitsen" er at de har et bedre steg enn spanske hester. Kort rygg og vinklet bakpart gir god bæring, men dårlig steg. Alt for at det skal se bra ut...

Inspirador
22-07-2007, 01:19
En merkelig påstand at kort rygg skal gi dårligere steg, hvor har du det fra? Er heller ikke enig i at de spanske hestene har mer vinklet bakpart, det kommer helt an på individet, slik som på ridehester. De spanske hestene har lett for å bære på bakparten, og er nødvendigvis ikke mer vinklet eksteriørt.
Jeg klarer ikke helt å snakke om den spanske hesten generelt, og heller ikke å dra alle ridehester over en kam. De er så mangt, noen gode, noen mindre gode, - helt som det er i alle raser.

Jeg har alltid hatt ridehester, og har det nå også, men jeg har også spanske hester. Begge rasene har sine plusser og minuser, men jeg holder faktisk en knapp på de spanske. De er jevnt over en lettere hest for "vanlige" folk å ri. Lange, fortunge ridehester, som har gangarter som skyver mer enn de bærer, er slitsomt!

Det jeg generelt ser at de spanske ”mangler” er schwung og elastisitet i forhold til gode ridehester, men har fordeler på temperament, ridbarhet og ikke minst bæring, og gode gangarter er det veldig mange som har!! De færreste hestene, uansett rase, kommer helt i toppen, men i de høyere øvelsene stiller spanjolene sterkt. Den spanske hesten som kanskje flest har sett i høyere klasser, er Invasor til Rafael Soto. De har startet og gjort det bra internasjonalt, bl.a. VM. Dette er en hest som er veldig sterk i alle de samlende øvelser, men har et dårlig arbeidstrav, - faktisk dårligere enn de aller fleste spanske hester jeg har sett.

Jeg mener at en god hest ikke har noen rase, men at man finner individer både her og der. Noen har det ene som sin sterke side, og andre har det andre. Så får det være opp til hver enkelt rytter å vurdere hva som betyr mest…

Lopke
22-07-2007, 03:12
Veldig bra skrevet..

SOL P.R.E.
22-07-2007, 15:53
Det er jo også ofte slik, at de spanske hestene kommer mer til sin rett i høyere klasser hvor mer samling kreves, mens varmblodsene samler mer poeng i lavere klasser og unghestklasser, hvor store steg og imponerende økninger er viktig?

Men uansett er vel variasjonene så store innen alle raser, at man kan finne både det ene og det andre. De fleste halvblods man ser rundt omkring, har jo ikke de imponerende stegene som man ser på topphestene. Det er vel i det store og hele svært få hester som når hele veien til GP.

Pedro Soto sa engang, at alle P.R.E. kan lære GP. Få kan gjøre det bra, men alle kan lære øvelsene, pga sitt gemytt og talent for å lære. Han mente at det samme ikke gjaldt halvblods, fordi de ikke har samme gemyttet. Ikke vet jeg, men etter å ha blitt kjent med P.R.E. er jeg veldig glad for deres gemytt og personlighet :D

Reaper
23-07-2007, 01:31
Men jeg skjønner likevel ikke hvorfor de avler "dårlige" hester?
Hvorfor avler de raser hvor 1 av 100 eller 1000 blir "brukendes" (veldig å ta i da, men for å understreke poenget mitt)

Synes egentlig det høres veldig lite planlagt og målrettet ut egentlig.

Anne83
23-07-2007, 03:02
Hvorfor avler de raser hvor 1 av 100 eller 1000 blir "brukendes" (veldig å ta i da, men for å understreke poenget mitt)

Hvem er "de"?

Det er vel sånn at de fleste som har en hoppe ikke nødvendigvis er veldig objektive når de ser ann sin hoppes avlsverdi. Sånn er det jo i "alle" raser. Selv om hingstene er gode, så hjelper det lite når hoppen bare er middels bra eller mindre bra. Det er vel ikke sånn at alle i ridehest Norge er samlet om hvem man skal eller ikke skal avle på (av hopper). Kanskje i teorien, men ikke i praksis. Selv om Norsk varmblods har et ønske om hvordan rasen skal være, betyr ikke det at eiere av dårlige hopper automatisk slutter å avle.

LisaFi
23-07-2007, 03:52
Muligens avles det mer på gangarter (økninger og sånt) - slik at disse skal se spektakulære ut - og dette på bekostning av hestenes bæringsevne blant annet (temperament, ridbarhet osv..) - fordi det er de førstnevnte egenskapene som belønnes mest i internasjonale konkurranser i dag?

SOL P.R.E.
23-07-2007, 09:09

Her er jeg ikke helt enig med deg, for hvorvidt en hest er dårlig eller god, er smakssak og ingen fasit. En hest som du mener er god, kan i andres øyne være dårlig - og motsatt. Det kommer jo helt ann på hva man ønsker av hesten sin.
Avlsmålet til "ridehest"-forbundene er jo å avle en hest som skal duge i toppen, men det betyr ikke at avlere som sitter med mindre gode hopper ikke får lov til å bedekke hoppene sine... Det samme finner du innen alle raser, også P.R.E.
Jeg synes egentlig P.R.E. rasen er et godt eksempel på dette, fordi rasen har et utrolig mangfold av typer, størrelser og linjer. Noen avler for kjøring, noen for alta escuela, andre for utstilling, doma vaquera eller dressur.
Man framavler her forskjellige typer/egenskaper, og en hest som er i toppen i en gren, er mindre god i en annen gren.

Varmblodshestene er større, og har langt større steg. Mange ryttere vil ha slike hester, og mange trenger også hester om er store. Å blande inn P.R.E.-blod ville vært spennende, og det er jo også allerede prøvd med suksess i Spania.
For min del synes jeg det er veldig trist at flere og flere avler store P.R.E. som ser mer og mer ut som halvblods, fordi de skal tilpasse rasen til konkuranserytterne. Da kan de vel heller avle krysninger, i stedefor å risikere å miste P.R.E.-rasen slik den har vært i lange tider... Plutselig er det ikke så nøye om en hingst ikke har så godt gemytt som en P.R.E. SKAL ha, den er jo stor og beveger seg flott... :(

Filizity
23-07-2007, 10:26
huff det er trist om P.R.E'en mister særpreget sitt, for de hestene er FLOTTE! men skal si meg enig i at det hadde vært spennende å sett en P.R.E/ridehestblanding!

Reaper
23-07-2007, 12:39
Her er jeg ikke helt enig med deg, for hvorvidt en hest er dårlig eller god, er smakssak og ingen fasit. En hest som du mener er god, kan i andres øyne være dårlig - og motsatt. Det kommer jo helt ann på hva man ønsker av hesten sin.
Avlsmålet til "ridehest"-forbundene er jo å avle en hest som skal duge i toppen, men det betyr ikke at avlere som sitter med mindre gode hopper ikke får lov til å bedekke hoppene sine... Det samme finner du innen alle raser, også P.R.E.
Jeg synes egentlig P.R.E. rasen er et godt eksempel på dette, fordi rasen har et utrolig mangfold av typer, størrelser og linjer. Noen avler for kjøring, noen for alta escuela, andre for utstilling, doma vaquera eller dressur.
Man framavler her forskjellige typer/egenskaper, og en hest som er i toppen i en gren, er mindre god i en annen gren.

Varmblodshestene er større, og har langt større steg. Mange ryttere vil ha slike hester, og mange trenger også hester om er store. Å blande inn P.R.E.-blod ville vært spennende, og det er jo også allerede prøvd med suksess i Spania.
For min del synes jeg det er veldig trist at flere og flere avler store P.R.E. som ser mer og mer ut som halvblods, fordi de skal tilpasse rasen til konkuranserytterne. Da kan de vel heller avle krysninger, i stedefor å risikere å miste P.R.E.-rasen slik den har vært i lange tider... Plutselig er det ikke så nøye om en hingst ikke har så godt gemytt som en P.R.E. SKAL ha, den er jo stor og beveger seg flott... :(

På èn måte skjønner jeg jo hva du mener.
Og jeg mente ikke at hestene er dårlige i den forstand.
Men hele greia virker på en måte litt som et sjansespill?!
Siden det er ytterst få hester som klarer å ha gode gangarter OG kan bære seg?
Jeg ville jo kanskje trodd at begge deler burde ha vært like mye vektlagt?

Men når jeg tenker meg om, så kommer jo denne smakssaken inn i bildet igjen da, jeg skjønner ikke hvorfor noen kunne tenkt seg å avle slik.
Men det finns jo helt tydelig andre som gjør det.

Kurre
23-07-2007, 12:58

:tilber:

Kurre
23-07-2007, 13:08
På èn måte skjønner jeg jo hva du mener.
Og jeg mente ikke at hestene er dårlige i den forstand.
Men hele greia virker på en måte litt som et sjansespill?!
Siden det er ytterst få hester som klarer å ha gode gangarter OG kan bære seg?
Jeg ville jo kanskje trodd at begge deler burde ha vært like mye vektlagt?

Og om du ser på avlsmålet for den moderne ridehesten så ER begge deler vektlagt,men dette er ting det tar tid å "legge om".

Man kan ikke bare si at :"Nuh skal vi ikke lenger hovedsakelig ha skyvekraft,nå skal det avles bærekraft og hestene våre skal være lettere og edlere!"

Det man har av avlsmaterial må jo også endres,ofte gjennom generasjoner for å få frem det avkommet man ønsker og SÅ må man få mange nok av dem til å avle frem en god,variert og bærekraftig stamme av slike hester igjen.

Dessuten er det ikke alle ryttere som vil ha disse lettbente hestene som ofte står høyere i blod,har langt mer motor og "nerve".
Det er ryttere som foretrekker den mer grove,tunge og sedate typen halvblodshest,gjerne litt framtung og med mer "bortoverhals" enn "oppoverhals" (i mangel av et bedre uttrykk)
Så kan du si at disse da kunne velge en annen rase hest,men OM man kan tilfredstille behovet for begge typer innen samme rase...skal disse da nektes å bruke den hesten DE vil ha?

Halvblodshesten må vi huske har tidligere hatt bruksområde i det militære og der har man som "Jan-Soldat" på 1.85,med full opppakkning,en kanon hengende i sele bak og "fjørti" mil å forflytte seg særdeles lite bruk for en lett,elegant sportshest som har lett for å gå piaff og passage...
Det er DENNE hestestammen som vår tids ridehestavl i bunn og grunn er bygget på.Og disse hestene bør det også være rom for...mener jeg.

Så kan man jo diskutere hvorfor det har blitt slik at dressurhestene idag MÅ være fra 175 og oppover til jeg vet ikke hva,før de ansees som "noe å ha" og dermed effektivt dreper enhver lyst en knert som meg måtte kunne ha for å gå den veien..men det er en annen debatt.

Reaper
23-07-2007, 13:44
Godt svar Kurre, skjønner hva dere mener.
Jeg innrømmer at jeg vet lite om ridehestens opprinnelige historie.

SOL P.R.E.
23-07-2007, 14:28
Så kan man jo diskutere hvorfor det har blitt slik at dressurhestene idag MÅ være fra 175 og oppover til jeg vet ikke hva,før de ansees som "noe å ha" og dermed effektivt dreper enhver lyst en knert som meg måtte kunne ha for å gå den veien..men det er en annen debatt.

HELT enig! Om en hest er 1.65 er den jo liten i manges øyne. At de fleste ryttere er jenter/kvinner som ikke har så lett for å ri så store gamper, det er liksom ikke så viktig...
Mange jeg snakker med sier Infante er altfor liten for dem, han er jo bare 1.63Men hallo, prøv å sitt på hesten!
I det hele tatt virker ikke spanske hester så små som de er når man sitter oppå, selv hester ned i 1.55 ser ut som større hester med vanlige ryttere.
Men det er vel noe spesielt med å ha en stor hest da :lol:

Kurre
23-07-2007, 14:35
Kan det være at dommerene trenger sterkere briller?
At de ikke greier å skjelne en hest på under 180 fra underlaget på banen?

Vi har det samme hos "min" rase.Større og større skal de bli.

Tragisk!

fabolos_willow
23-07-2007, 16:05
HVORFOR???????? fatter ikke dette jeg åss!

syns man en rase er for liten, ja så skaff deg en som er større, som allerede finnes sier nå jeg! Ikke gjøre om de små til store osv...

Samme med haflinger også! Nå er liksom den nye moten for haflingere at de skal være lette og mer sportslige, men likevell sier man at haflingeren skal være en ALSIDIG BRUKSHEST.
De trenger ikke avles for tunge heller nei, men ikke så lette og høye at de mister haflingerpreget vel??
idealet her er å ha en brukshest mellom 140 og 150 og middels tung/lett, som kan brukes til mye! Og dette syns jeg man bør holde ved!

samme med andre typiske raser!

Ridehester idag(varmblods osv) er jo egentlig ingen egen rase i den forstand..
westfaler er noe større enn oldenburger, men likevel spiller ikke dette noen rolle for avlen... det er ikke slik at en hannoveranerhoppe MÅ bedekkes med en hanoveraner hingst for å få føllet registrert osv...
så her er det jo bare å avle i vei på det som finnes uansett!

Hadde vært kult å prøve på å blande inn noe spansk blod i ridehestene, men det vil jo ikke si at de spanske blir vanna ut vel? Man må jo bare ha et klart skille på hva som er renavlet og hva som er krysset!

SOL P.R.E.
23-07-2007, 16:25
Jeg tror ikke det er negativt for P.R.E. som rase, at den blir brukt i krysningsavl, tvert i mot. Den krysser jo veldig bra med flere forskjellige raser, og dette gjør at de som vil ha høyere hester med varmblodspreg kan kjøpe en krysning, istedefor å forandre for mye på rasen.

Nå skal det sies at P.R.E. blir høyere av naturlige årsaker også. Det er ikke uvanlig å se hos spanske oppdrettere nå, at de yngste hestene allerede er høyere enn de voksne hestene på stallen. Dette har nok med å gjøre at oppdretterne nå forer annerledes, og tar seg av hestene på en annen måte. Før gikk vel de fleste ute året rundt, og klarte seg selv.

Personlig har ikke jeg noe i mot at hestene er høye, så lenge det ikke er på bekostning av andre viktige egenskaper for rasen. Det eneste som er litt bekymringsfullt, er at dette er ganske kraftige hester. Blir de for store, er det også større sjanse for belastningsskader og at hestene rett og slett ikke tåler treningen så godt. Hestene som skal trenes opp til øvelser over bakken, bør jo absolutt ikke være for store.

Chevaleresse
23-07-2007, 18:12
Veldig mange fornuftige innlegg her. Ser veldig mange som har mere hest enn de greier av, både når det gjelder størrelse, bevegelser og temperament. Ser endel som sliter med flotte hester som de ganske enkelt ikke greier å sitte på, og dermed blir jo ridningen deretter også...

Men det er mulig å få tak i midre hester med GOD gang også, om man leter litt og ikke er så stor selv, kan man faktisk gjøre et kupp. Envenninne jøpte en liten hoppe i Danmark for en slikk og ingenting. Den hesten hadde sinnsykt bra gang, og var også veldig balansert naturlig. Noen år etterpå ble den solgt for 7 ganger kjøpesummen...

Min åring er en blanding mellom svensk halvblod, og PRE og om han utvikler seg like positivt fremover, så kommer dette til å bli en meget spennende hest ( Må jo skryte litt av gullet;) )

Mvh Torill

smulemor
23-07-2007, 19:20
denne diskusjonen minner meg litt om hjertesukket mitt angående ridehestavel egentlig... markedspresset fremtvinger ofte "uheldige" retninger innen avl og ønsker for hestemateriellet fra konkuranserytterne og det blir tatt lite hensyn til gjennomsnittsrytteren.

SOL P.R.E.
23-07-2007, 20:26
Min åring er en blanding mellom svensk halvblod, og PRE og om han utvikler seg like positivt fremover, så kommer dette til å bli en meget spennende hest ( Må jo skryte litt av gullet;) )

Mvh Torill

Så spennende!! Er det lov hvem å spørre hvem som er P.R.E.n? Bare nyskjerrig :D
Det blir nok en flott hest Torill! :digger:

Chevaleresse
23-07-2007, 21:08
Irene: Vet ikke om det er lurt å skrive det her... Sender en PM jeg.

Mvh Torill