PDA

Se full versjon : Problemer med å få hoppene drektig i år...

juliekj
20-07-2007, 13:50
Det sies fra flere hold at det er vanskelig å få hoppene drektige i år - uten at noen helt kan si hvorfor...

Hvordan har det gått med den/de du har prøvd å bedekke så langt i år...

Hvis du har flere hopper så prøv å gi et gjennomsnittlig svar, men kommenter gjerne hvor mange på hva

IngvildK
20-07-2007, 13:53
Måtte to forsøk til med Geni.

juliekj
20-07-2007, 13:54
Vi har 2 avlshopper som vi har prøvd å bedekke i år. Lightacand L. har tatt seg to ganger ved 16/17 dagers undersøkelse, men første gangen var ho tom på 30 dager. Og nå andre gangen kunne dyrlegen se at ho var i ferd med å reabsorbere allerede ved 16 dagers sjekken.

Rambling Rose er forløbig tom, men er sprøytet opp og vi skal prøve en gang til.

Ingvild
20-07-2007, 13:58
Veit at både Ann Lajla (Oxhovds Victoria) og Kari-Anne (Løkling Nini) har hatt problem med dette. Ingen av hoppene tok seg på første forsøk, men begge er inne til forsøk nr 2.

Gulponnis
20-07-2007, 14:05
2 forsøk på 2 hopper i stallen.

Ingeborg
20-07-2007, 14:16
Tom på 1 og 2. Litt tvilsomt egg ved 16 dagers, og alt i orden på 30 dager..

Vær og tempratur har ofte en innvirkning på hoppene i en slik situasjon, siden brunsten påvirkes av lys, varme osv..

Jeg tipper det er der mye av det ligger..

Ann Lajla
20-07-2007, 15:34
MYKJE dårleg i år ja. Har merra mi (som nemnt) til hingst for andre gong. Kjenner ei som har hatt merra si med hingst sidan april, og ho tek seg ikkje. Dyr hingst og dyr oppstalling.. Kjedelege greier.

Veit også om ei som kasta og ei anna merr som viste seg å vere tom (etter to forsøk, utan ultralyd?)

Shadowfax
20-07-2007, 19:53
Hoppa mi, Leikn ble drektig omtrent før hu kom innenfor gjerdet hos Kolgrimur ;)

Ellers har det vært litt av hvert. De fleste drektige på første ultralyd, stort sett resten på andre, og så sitter man igjen med et par problemhopper som bare ikke går å få drektige. Sliter voldsomt med ei. Var tom for 3 år siden, fikk dødfødt i fjor og ble skikkelig dårlig. Ble mot alle odds drektig igjen, men kasta i løpet av vinteren. Den er vanskelig å få til igjen nå altså. huff..

Blir spennende å se på den som ble inseminert her forrige uke, om det blir noe av det ;)

Linda
20-07-2007, 19:53
Hoppa mi tok seg på første forsøk.
Vi sjekket henne på 19 dagen etter siste bedekning, og da kunne man tydelig se den lille klumpen :)
Vurderte å sjekke ca 20(?) dager etter dette igjen, men har ikke gjort det. Skal sjekke på 90 dagen.

Mari
20-07-2007, 20:29
Hestene på stallen: Alle på første forsøk.

Vet at hos Ronnjo (fjordhingst) er veldig mange drektige på første sjekk, tror nesten det er alle som var på stasjon.

Ann Lajla
20-07-2007, 22:30
Pappa ringte til hingstehaldar i dag, og dei anbefalte å halde merra ei veke til for å sjekke brunsten. Men dei anbefalte ikkje å bedekke igjen på neste brunst (pga seint føl då neste år, og det er noko eg heller ikkje vil ha). Merra har fått ein advarsel: tek ho seg ikkje no, blir det FULL trening mot NM neste år :lol:

Team Nini
22-07-2007, 13:04
Eg har hatt mi ståande i stasjon med frederik skovå sidan 20.mai,
Nini vart bedekt 8. og 9. juni. ultralyd 28 (?) = TOM.

Hingsten reiste på slepp i Fusa 24. juni, Nini vart med på lasset, for føll SKAL det bli! :) Evig optimist, hehe.

Så no har eg ikkje sett ne sia 20.mai!! er to lange mnd det. :(

LisaFi
23-07-2007, 13:18
Var på Nes hingstestasjon i går, det er ikke mange som har tatt seg på 1 forsøk i år nei. Også flere som er forsøkt for tredje gang nå... :(

Kan jo være været, men det har da vært drittvær før i verden også?

Therese
23-07-2007, 13:20
Hadde det vært været burde ikke Eikdokka tatt seg i det hele tatt i fjor..

juliekj
23-07-2007, 14:36

det jeg mener å... det må da være noe mer enn været som er i ulage skulle en tru...

Nina
23-07-2007, 14:49
Har ikke hoppe, men hingsten min er hos hoppe for å bedekke nå. Hadde ultralyd i går, og hoppa var tom. Så da blir det et forsøk til. Rart, for hun har alltid tatt seg fort før..

fabolos_willow
23-07-2007, 15:24
Vær og tempratur har ofte en innvirkning på hoppene i en slik situasjon, siden brunsten påvirkes av lys, varme osv..

Jeg tipper det er der mye av det ligger..

Oi, spennende! Noen som kan gå litt mer inn på dette?

Om det er varmt, så...
Hvis kaldt..
Fuktig, tørt osv...

Ja. rett og slett hvordan spiller været inn på brunst og drektighet?

Kan en del om dette i fbm kyllinger osv, men ikke andre dyr!

juliekj
25-07-2007, 15:09
akkurat hatt dyrlegen på besøk for å behandle Lightacand L. Ho har en livmorsinfeksjon, så det er jo ikke no rart at ho har reabsorbert 2 ganger...

Kjiiipt!!
Antageligvis har ho ikke klart å rense seg selv helt, eller at en liten bit av morkaka har blitt igjen etter føllinga.

Men positivt er at Rambling er inseminert i dag, veldig fin brunst sa dyrlegen!!!
*krysse fingrene*

Inspirador
25-07-2007, 15:19
To av to drektig på første forsøk. En med frossensperm og en naturlig bedekning. :digger:
Begge hoppen hadde forresten problemer med å komme i brunst, tross hingster på alle kanter, så de ble sprøytet i gang.

Marte+Quicky
30-07-2007, 22:39
Både Lady (semin) og Quicky (naturlig) tok seg på første forsøk.
Kaldblodshesten til venninna mi tok seg ikke før på fjerde forsøk (semin).

Forresten; siden dere nevner været. Begge våre ble bedekt i mai, da det var strålende sol og oppimot 30 varmegrader.

Reaper
30-07-2007, 22:42

Kanskje det har vært dårlige føllår da også?!

Kurre
30-07-2007, 22:59
Gledi tok seg på første forsøk,men sto leeenge for hingsten.Ble liksom aldri ferdig
.
Freyja tok seg på første forsøk.Sto kort og var klar på et blunk!

Bjørk trodde de ikke hadde tatt seg da hun viste tegn på brunst,men det var nå bare snaue to uker etter hun dro herfra.
har ikke hørt fra dem igjen og det skulle tyde på at hun nok har tatt seg allikevel.
Sprøytet henne igang,var IKKE morsom første gang hun kom til bedekking og ikke var helt klar,så da ble det ikke noe av (Hingsten kom ikke på...den var VILL!!)
Dyrlegen fikk ikke gått inn og sjekket henne m ultralyd da de var inne på 19 dagen,hun bare satte seg ned og hylte til ham da han prøvde...
(Jepp,noe spesiell...)

Har ikke hørt noe fra min Frøya oppe hos Manni...hun har vært veldig vanskelig tidligere,så...

Mustang
31-07-2007, 11:30
:confused: Har akkurat vært på ultralyd med Ninja, og hun var desverre tom.. sukk. Skal vist ikke være enkelt å få føll igjen. Har gått med Manni nå i 8 uker, og har altså ikke tatt seg. Det er et egg som er klart omtrent til helgen, så jeg skal introdusere henne for hingsten igjen da. Viser hun ikke brunst blir hun nok ridehest i vinter. Kjedelig da, nå er det 3 året vi prøver og hver gang er det noe som skjærer seg.. :(

Føyer til her at jeg har bestemt meg for å ikke prøve mer i år. Jeg synes det blir for seint. Dessuten så er det jo kjekt å ha en ridehest, og når det blei dem det blei da så... Trøsta meg med å bestille ny ridebukse og hjelm jeg :digger: :D Åsså skulle "vi" vel egentlig vært vist snart, blir ti år til neste år!! ;)

Ann Lajla
31-07-2007, 13:42
Forresten; siden dere nevner været. Begge våre ble bedekt i mai, da det var strålende sol og oppimot 30 varmegrader.

Regina blei bedekt 4 og 5 juni, og då var det strålande sol og veldig varmt. Ho tok seg ikkje. No på andre forsøket har det vore skitvær, så det spørs..

LinnMerethe
02-08-2007, 08:47
Vi sliter veldig med å få bedekt Hagar Jenta.Hun har stått oppe på Gran siden midten av juli og ventet på brunst.Men til ingen nytte.Nå har de sprøytet henne x-antall ganger men det kommer ikke så mye som et bittelite egg engang.Skjer det ikke noe før helga så henter vi henne og lar henne gå uten føll et år.
Så det var de bortkasta pengene.
I fjor så tok hun seg på første forsøk og føll ble det å!!

anettex
07-08-2007, 15:35
Hmm... for en merkelig sesong da?

Har i dag fått en del ubehagelige meldinger fra eieren av den ene hoppa vi har bedekt i år.
Hun mener at hingsten vår må ha for dårlig sædkvalitet da hoppa hennes tok seg lett forrige gang den var til hingst.
Men hele historien med hoppa var litt rar, og ting ble ikke helt optimale.

Bedekninga ble avtalt tidlig på våren, og vi tok hensyn til at vi skulle på ferie i slutten av juni.
Hoppa skulle komme i slutten av mai, etter å ha føllet og gjort unna føllbrunsten.
Siden jeg har litt dårlig kapasitet på stallen, var avtalen at hoppa skulle komme på 2 dags brunst, slik at vi kunne komme i gang å bedekke i løpet av 1-2 dager, og være ferdig på en ukes tid.
Så ringte hoppe-eier og fortalte at hun trodde hoppa var brunstig, om de kunne komme?
Dette var vel bortimot ei uke før den skulle komme i brunst, men jeg regna med at om eieren mente den var brunstig, så var den det.
Så 3 dagen i "brunsten" kom de.
Hoppa var argsint, over hodet ikke i nærheten av brunst...
Men ble stående siden den bor et stykke unna og det ble vanskelig med transport.

Vi prøvde kveld etter kveld å sjekke brunst både med hingsten og en vallak.
Ingenting skjedde.
EIeren begynte å snakke om at kanskje den hadde vært ferdig med brunsten da den kom, og vi tok kontakt med veterinæren som anbefalte å sprøyte den.
Så det gjorde vi.
Enda gikk det ganske så lang tid før hoppa stod for hingsten, men til slutt fikk vi bedekket.
Da var det gått så lang tid, at vi begynte å få tidsnød i forhold til ferie, noe vi i utgangspunktet ikke skulle ha.
Uansett, vi bedekte 4 ganger, med en dags mellomrom mellom 2 av bedekningene, eieren var selv med på siste bedekning.
Ville gjerne hatt den her og bedekt en dag til, siden hun fortsatt stod så bra for hingsten, men det lot seg ikke gjøre, eieren hadde ikke mulighet å hente den senere, og hun mente at den tok seg lett, så det skulle ikke være noe problem.

Nå har hun vært på ultralyd, og hoppa er tom.
Vi har i kontrakten at hun får omsprang så mange ganger hun vil denne sesongen.
Men jeg tilbød henne å komme tilbake neste sesong uten å betale mer enn beiteleie.
Satte dog som krav at hoppa faktisk skulle være i brunst, da jeg ikke kan ha den her i ukesvis neste år også.
Fikk ikke så hyggelige tilbakemeldinger på tilbudet.
Hun mener hingsten har alt for dårlig sædkvalitet til at det er noen vits, dette basert på at hoppa tok seg lett i fjor...
Og at den andre hoppa vi har brukt Kremlin på i år ikke tok seg.

Denne andre hoppa ble var en skikkelig impulshandling av eieren.
Hoppa var insiminert med annen hingst, og gikk tom.
Siden eieren var høygravid, bestemte hun seg for at hun ikke orka insiminere flere ganger i år.
Og så ringte hun og spurte om vi kunne komme med Kremlin.
Hoppa står 2 timer og en fergetur hver vei unna oss.
Hoppa gikk med føll ved fot, så vi tok litt forbehold om å slippe de sammen.
Og det var nok riktig, for hoppa var engstelig og ville ikke ha noen hingst i nærheten av føllet sitt.
Noe som vel er helt naturlig.
Hoppa hadde vært til ultralyd, målt egget, så eier regna seg sånn passe fram til at et kunne gå.
Så vi bedekte 2 ganger for hånd, før vi reiste hjem.

Vi hadde vel egentlig ikke så store forventlinger siden det ikke ble bedekninger flere dager på rad.
Den såpass lange veien, med ferge og hele greia gjorde det praktisk umulig å få bedekt flere ganger.
Men vi fant ut at siden vi likevel var der, gjorde vi et forsøk, og avtalte gratis sprang ut neste avelssesong ved behov.

Så basert på dette, samt at hingsten ikke har avkom fra før, mener nå eieren til den ene hoppa at hingsten må være steril.
Tilbød som sagt å gi nye bedekninger gratis neste år, men da måtte jeg vite det i løpet av noen uker sånn at jeg vet hva jeg har å forholde meg til neste sesong.
Først ble hun forbannet, mente at hun hadde i kontrakten at hun komme neste år, og hun mente videre at jeg ikke kunne tvinge henne til å bestemme det nå.
Gjorde henne bare oppmerksom på hva som egentlig stod i kontrakten, at jeg tilbød henne gratis sprang utover det, men måtte vite det nå.
Fikk et noe spakere svar, om at da skulle hun i utgangspunktet komme neste år, med forbehold om hun endret mening.

Må si jeg ikke syntes dette var morsomt, eller hyggelig.
Kan vel heller ikke si at jeg gleder meg enormt til neste års samarbeide...
Vil gjerne ha fornøyde kunder, og et godt samarbeide og tilbøde dermed mer enn jeg vel streng tatt trengte.
Kunne kanskje bare spart meg bryet ser det ut som.

juliekj
07-08-2007, 16:10
Jøss... det er da litt drøyt å påstå at hingsten er steril bare fordi 2 hopper ikke har tatt seg. Det er mange hopper som "alltid tar seg på første" som er bedekt både 2 og 3 ganger i år altså...

Vet ikke hva prisene ligger på jeg, men er det fryktelig dyrt å sjekke sædkvaliteten hans ? Bare for å ha papirer å kunne slå i bordet med mener jeg ;)

anettex
07-08-2007, 16:19
Tja si det.
Problemet er vel heller at jeg bor i Tromsø, og ingen her tapper hingster.
Prøvde å forhøre meg med en avelsstasjon før sesongen i fjor, den ligger vel 3 timers kjøring unna.
Men de var ikek særlig villige til å hjelpe meg, var såå mye om og men.
Da var det snakk om å tappe hinsgetn for å sende fersk sæd sørover, og jeg regner med at tappet sæd blir sjekket.

Men ja det hadde vært kjekt å hatt det på papiret ja.
Kanskje vi prøver å få sjekket dette før neste sesong

Kurre
07-08-2007, 17:10
Voldsomt moro med hoppeeiere er det ikke?
3 av de som skulle vært hos Kurr iår ble det ikke noe av.

Hoppe en.Booket tidlig...alt klart...men de greide ikke få hesten på henger (!?!)

Hoppe to:Booket også relativt tidlig.Avtalte at den skulle komme så snart den var frisk (den snørret og hostet og jeg ville ikke ta imot før vet sa den var grei)
Hører brått ikke noe mer,før jeg så for noen dager siden at hoppa har vært hos en annen hingst...Det GÅR jo an å si ifra?

Hoppe 3.Alt klart,vet skulle bare sjekke når hun var klar,meeeen...så hører vi ikke et ord mer.

Er så LEI! Man gjør jo visse forberedelser,både m tanke på hingst,stall,beiter,hva man tar inn og ikke tar inn av andre hester...
Nei,hoppeeiere SKJERP DERE!

anettex
07-08-2007, 18:22
Uff ja Kurre, sånt er dritkjedelig.
Skriver under på den siste linja di!

Året etter at Kremlin ble kåret første gang, hadde vi masse henvendelser.
Så vi la opp ferien deretter, desverre!

Første som tok kontakt, sendte meg sms i januar, videre hadde vi kontakt på mail.
Hun hadde da ei fullblodshoppe hun ville ha bedekket, ei ok hoppe, så jeg sa ja.
Eieren ville gjerne skrive kontrakt med en gang, men jeg sa at det kunne vi jo gjøre senere, i tilfelle hun ombestemte seg.
Når våren kom hadde hoppe-eieren fullt av unnskyldninger for at de ikke kom enda.
Penger fra trygdekontoret som ikke kom osv.
Alt dette pågikk mens hoppa stod hos en annen ukåra hingst ikke langt hefra, og det viste jeg.
Likevel kunne ikke hoppe-eieren si fra at hun hadde ombestemt seg, bare fortsatte å komme med unnskyldninger.
Gidda til slutt ikke svare mer..

Hoppe nr to skulle komme fra et sted noen timer herfra.
Så da måtte den stå her, og vi bygde om stallen, laget en boks ekstra, kjøpte ekstra høy, og satte opp ekstra gjerder.
Også denne eieren tok kontakt utpå nyåret.
Dette var ei araberhoppe med god stamme.
Hadde bare sett den på bilder, men den så bra ut.
Vi holdt kontakten hele våren, eieren nevnte at hoppa var syk, men klart hun skulle bedekkes til sommeren!
Så hørte jeg ikke mer, og ingen hoppe kom til avtalt tid.
Fikk vel aldri noe svar på hva som skjedde.
Men samme dama tok kontakt året etter for å høre om muligheten for å bedekke ei annen hoppe, da sa jeg pent nei.

Har hatt et par til, ikke så veldig ulike opplegg.
Så da bestemte vi oss for at sånn kunne det ikke være.
Nå bestemmer vi ferie i god tid, og gir eventuelle interesserte hoppe-eiere beskjed om at akkurat disse 2-3 ukene kan vi ikke ta imot hopper.
Synes det er ok å si fra med en gang, så må hoppe-eierne bestemme selv om de vil benytte Kremlin, eller ikke selv.
Kommer ALDRI til å kutte ut / legge opp ferie etter hoppe-eiere, for mange er totalt useriøse!

I dag fikk jeg sms fra eieren av den hoppa vi bare fikk bedekt en gang.
Hoppa skal på sjekk, da hun ikke lenger viser brunst selv med en nykasterert hest til stede.
Eieren har fått høre at hopper med føll ved fot ofte kan få en brunst etter bedekning selv om de har tatt seg.
Noen som kjenner til dette?
Siden hun selv har fått baby, har hun ikke fått tatt ultralyd enda, men det skal tas i løpet av 2 uker.
Så det blir jo spennende!

Linda
07-08-2007, 22:54
Masse useriøse hoppeeiere høres det ut som. Men man kan jo faktisk ikke bry seg om hoppa og bedekningen engang før det blir tatt som mas. Ikke at det har så mye med diskusjonen å gjøre men.
Hvordan er det med dere som har kårede hingster, synes dere det er masete når hoppeeieren vil høre hvordan det har gått med bedekning osv?

Kurre
07-08-2007, 23:00
Ikke i det hele tatt.
Nå holder jeg dem oppdatert jeg da...
Sender gjerne en liten txtmelding når han har "vært på" og hvordan hun ser ut og takler alt...

Ann Lajla
07-08-2007, 23:29
Hoppeeigarane har rett på å få vite kvar som skjer med merra. Veit om ei som skulle få flytta merra på slepp, og fekk ei melding om at det gjekk fint men merra hadde skada seg på transporten. Meir fekk ho ikkje vite før det hadde gått ein dag eller to(?). Og det å få ei rekning på 900,- ifrå veterinær for ultralyd og medisinar (?), utan at nokon kan svare på kva for medisinar. Nei det synast eg ikkje høyrer heime, eg hadde henta merra på flekken hadde det vore mi merr.

Er superfornøgd med dei som har hatt Gullfaks! Dei har halde oss oppdatert heile tida, fulgt godt med, kome med gode råd,gjekk sakte fram ved dei første møta med hingsten, osv.

LinnMerethe
08-08-2007, 09:16
Yeey,fredag formiddag fikk vi melding om at Hagar var brunstig og hadde blitt bedekt.
Nå har vi gått hele sommeren og ventet på at det skulle bli noe egg inni der,og dagen før vi skulle hente henne og la henne gå tom så blir hun brunstig.
Så hun ble bedekt fredag og søndag.
Nå er det bare å vente spent i et par uker:)

juliekj
08-08-2007, 09:24
Eieren har fått høre at hopper med føll ved fot ofte kan få en brunst etter bedekning selv om de har tatt seg.
Noen som kjenner til dette?

har hørt om hopper som viser brunst tegn selvom de er drektige ja...

er vel omtrent som at noen kvinner fortsatt har mens en gang eller to (eller 9 ) selvom de er gravide

Tornado
08-08-2007, 09:28
En på nabo stallen har hatt hoppen sin på beite med hingst lenge i sommer, ikke blitt drektig.

Team Nini
08-08-2007, 10:12
No har eg henta tjukka mi frå slepp.
Veit ikkje om ho har tatt seg, men håpe det!

Eg har iallefall dårleg erfaring der nede, fekk ingenting info, eller, EG ringte jo då. Pluss at dei har gløymt å sende me leietauet mitt, grr. (merra vart køyrt halve vegen) Hadde ikkje eg hatt med reserve då, så. grr.

Håpa d kjeme en Frederik beibi til våren igjen då, gjenstår å sjå den 26.! :P

anettex
08-08-2007, 11:10
Jeg holder fortløpende kontakt med hoppe-eier om jeg har hopper her hjemme til bedekning.
Og i ettertid for å høre hvordan det har gått videre.

Hadde ei hoppe til min forrige hingst, et troll av ei hoppe, 16-17 år gammel.
Vi bedekte likevel jevnt og trutt gjennom 2 brunster uten at den tok seg.
Eieren var på ferie, og selv om det var flere vitner til bedekningene ( vi bedekte på rideskolen gjennom hele den siste brunsten ), så het det i ettertid at hun ble lurt...
Dette var i tillegg ei jeg hadde mye kontakt med, som jeg ga en bedekning til halv pris for å være grei.
Så nå tar vi ALLTID bilder om ikke eieren av hoppa kan være med på minst ei bedekning.

Kurre
08-08-2007, 11:16
Hmmm...den varianten har jeg ikke vært borti gitt.
Ta bilde,ja...God ide!
*Skrive seg bak øret*

anettex
08-08-2007, 11:28
Hmmm...den varianten har jeg ikke vært borti gitt.
Ta bilde,ja...God ide!
*Skrive seg bak øret*

Krever en ekstra person til stede, men en god garanti for at det ikke skal hete at jeg har lurt folk.
Hvorfor skulle jeg det?
Vil gjerne ha avkom, og avkom gir penger i kassa neste år...
Ser ingen logikk i å ikke bedekke hoppene vi får.

Men på disse snart 7 årene med 2 forskjellige hingster har jeg kært en hel del om hestefolk.
Tror ikke et øyeblikk at det bare er hoppe-eiere som er upålitelige, men det er jo hos de jeg henter min erfaring.
Noen har vært en drøm å forholde seg til, andre ikke.
Penger ble et tema et par ganger i starten.
Dette var i 2001, ene skylder meg fortsatt penger...
Nå har eieren rota bort sprangseddelen og får ikke hesten registrert...haha... dette har hun ringt om 2-3 ganger, og får samme svaret hver gang.
Klart du får nye papirer når jeg får pengene.
Nå må folk betale forskudd, og ingen sprangseddel blir levert ut før føllpengene også er på konto!

Kurre
08-08-2007, 11:31
Har alltid en ekstra person til stede uansett,så det er ikke noe problem.

Jeg har ikke noe føllpengesystem.Man betaler kun bedekkingsavgift,men leverer ikke ut springseddel før pengene er på plass.

Og samme her,godt mulig det er like håpløse hingsteholdere der ute,men det er hoppeeierene jeg har slitt med.
Når jeg har hatt hopper avgårde har alt vært helt greit.

Linda
08-08-2007, 17:00
Godt dere synes det er greit med "masete" hoppeeiere ;)
Når jeg hadde hoppa mi borte til bedekning nå i sommer, ville jeg gjerne høre hvordan det gikk etter hver bedekning. Det er jo trossalt ungen min(;)), ikke har hun vært til hingst før, og ikke har jeg vært med på bedekning på denne måten.
Hun viste ikke brunst før det hadde gått noen dager(husker ikke hvor mange her og nå), og da snakket vi og hingsteeier om å sprøyte henne igang(slapp det da siden jeg ville vente èn dag til, og det holdt). Så da ble det litt mer "mas" rundt det, og vi lurte jo på hver dag omtrent om hun hadde kommet i brunst.
Dette ble tydelig tatt som mas, så til slutt ville ikke mamma ta seg av praten engang, siden hun bare fikk sinte svar på tlf.

Når vi hentet hoppa var det ingen sure miner, og de ville gjerne høre om hun hadde tatt seg når vi skulle ta ultralyd på 17 dagen.
Sendte mail jeg og fortalte nyheten, og spurte da også om hva som skjedde hvis det viste seg at hun ikke var drektig lenger når vi tok ultralyd på 90 dagen. Om man fikk omsprang eller om man bare fikk det hvis hun ikke var drektig på 17 dager. Fikk ikke et eneste svar jeg.

anettex
08-08-2007, 18:20
Har du ikke det i kontrakten da Linda?
Omsprang altså?

Linda
08-08-2007, 19:49
Veit du, det står det ingenting om. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før nå! At det går ann.
Jeg spurte når vi var der om man fikk omsprang hvis hoppa ikke tok seg, og da sa hun at man fikk det ut denne sesongen.
Men hun sa ikke no om at man fikk det hvis hoppa mistet føllet.

anettex
08-08-2007, 19:59
Jeg tenker nå som så at for meg er det ikke blitt et føll før det faktisk er levende født.
Først da tar jeg føllpengene.
Altså får hoppe-eier omsprang hele sesongen i følge kontrakten, uavhengig om den har tatt seg og mista, men i år har jeg tilbydd de 2 hoppene å komme tilbake neste år også uten andre omkostninger enn beiteleie.

Betaler du for alt under et, eller betaler du sprangpenger og så føllpenger?

Linda
08-08-2007, 20:57
Det er jo sant det. Men når jeg spurte på mail om man fikk omsprang om hoppa ikke var drektig på 90 dagen fikk jeg jo ikke no svar..
Jeg ville gjerne hatt mulighet til å komme tilbake neste år istedenfor i år hvis hun hadde mista, for da hadde ikke føllet blitt født så seint på året.

Betaler bedekningsavgift, og så føllavgift ved 9 dagers levende født føll.

Ann Lajla
16-08-2007, 12:30
Då var merra mi drektig :) Hadde ultralyd i dag, og embroet var ca. 15 dagar gammalt. Dvs at Regina blei drektig på 3 forsøk.

fabolos_willow
16-08-2007, 15:30
Hva betalte du i springpenger da Linda?

Håper alldeles ikke jeg må betale hingseier føllpenger i tillegg:o
for meg var det kun slik at jeg fikk omsprang brunsten etter, hvis hun ikke tok seg... men hun tok seg og vet. sa det lå et fint lite føll der inne.. hmm, kan vel ikke være så fint akkurat, i så tidlig stadie...

anettex
16-08-2007, 16:41

Håper alldeles ikke jeg må betale hingseier føllpenger i tillegg:o
for meg var det kun slik at jeg fikk omsprang brunsten etter, hvis hun ikke tok seg... men hun tok seg og vet. sa det lå et fint lite føll der inne.. hmm, kan vel ikke være så fint akkurat, i så tidlig stadie...

Det varierer vel fra rase til rase dette med føllpenger.
Mulig det ikke er vanlig for haflinger?
Uansett, har du ingen kontrakt der slike ting står oppgitt da?

fabolos_willow
16-08-2007, 16:48
joda, har kontrakt! regner meg jeg har bet alt sammen på en gang!
Men smartere å dele opp etter min mening!
litt drøyt å måtte betale 4000 for tom hoppe etter 30 dager f.eks.

anettex
16-08-2007, 17:07
Er så mye forskjellig praksis ute og går.
Jeg tar totalt 7000 for sprang / føllpenger, fordelt i 2 like betalinger.
Mens noen tar føllpenger allerede ved første ultralyd, så tar jeg de innen en mnd etter at føllet er levende førdt.
Har en bekjent som for noen år siden hadde hoppa si hos en annen araberhingst her nord.
Hoppa ble bekreftet drektig etter 18 dags ultralyd, men noe føll ble det aldri.
Likevel måtte hun ut med 7000 kroner...
Ikke ble hun tilbydt omsprang heller.
Synes det blir drøyt.

juliekj
16-08-2007, 18:14
Er så mye forskjellig praksis ute og går.
Jeg tar totalt 7000 for sprang / føllpenger, fordelt i 2 like betalinger.
Mens noen tar føllpenger allerede ved første ultralyd, så tar jeg de innen en mnd etter at føllet er levende førdt.
Har en bekjent som for noen år siden hadde hoppa si hos en annen araberhingst her nord.
Hoppa ble bekreftet drektig erre 18 dags ultralyd, men noe føll ble det aldri.
Likevel måtte hun ut med 7000 kroner...
Ikke ble hun tilbydt omsprang heller.
Synes det blir drøyt.

finns det faktisk noen som krever betaling før føllet er født, og har overlevd et vist antall dager???

Man betaler da ikke for sæden til hingsten, man betaler jo for å få et avkom etter hingsten...

Ingeborg
16-08-2007, 18:38
Gentle Star føll måtte forhåndsbetales da han begynnte å avle.. Også bandt man seg til å bedekke med ham to år på rad..

anettex
16-08-2007, 18:52
finns det faktisk noen som krever betaling før føllet er født, og har overlevd et vist antall dager???

Man betaler da ikke for sæden til hingsten, man betaler jo for å få et avkom etter hingsten...

Jo man betaler da for sæden også?
Vi tar sprangpenger, altså betalt for selve bedekninga/sæden og videre føllpenger når føllet er født.
Vanlig innen araber ( vet ingen som ikke tar betalt for selve bedekninga ) og i en del andre raser.

Vet ikke om jeg hadde giddet hatt Kremlin i avelen, om jeg bare skulle fått betalt for selve føllet.
For det er enormt mye arbdeie å bedekke, og ikke minst en stor risiko for hingsten.
Om hoppa da ikke tar seg, sitter man med ingenting, selv om hingsten har gjort jobben.

Linda
16-08-2007, 20:54

Har ikke betalt enda, skjønner ikke hvorfor regninga ikke har kommet men.. Hun sa hun pleide å sende ut til flere samtidig, så det kan være derfor.
Men ihvertfall, skal betale 2.000,- pluss mva. Og en hel del til når føllet er 9 dager.

juliekj
16-08-2007, 21:08
Jo man betaler da for sæden også?
Vi tar sprangpenger, altså betalt for selve bedekninga/sæden og videre føllpenger når føllet er født.
Vanlig innen araber ( vet ingen som ikke tar betalt for selve bedekninga ) og i en del andre raser.

Vet ikke om jeg hadde giddet hatt Kremlin i avelen, om jeg bare skulle fått betalt for selve føllet.
For det er enormt mye arbdeie å bedekke, og ikke minst en stor risiko for hingsten.
Om hoppa da ikke tar seg, sitter man med ingenting, selv om hingsten har gjort jobben.

Ser jeg ordla meg litt dumt... selvfølgelig skal hingsteholder ha betalt uansett... men beløpet bør ikke være det samme om det blir føll eller ei...

En liten sum i første omgang, også største delen av summen etter at føllet er født ;)

fabolos_willow
17-08-2007, 12:23
ja, helt enig... hvorfor kan ikke alle bare gjøre det slik?? hmm

ida.myrum
03-09-2007, 13:03
jeg bedkte hoppa mi i vår, og der var det flere hopepr som var vanskelige å bedekke. For det første var det veldig sein brunst i år pga. været. Jeg sendte hoppa mi i februar, men hun blei ikke drektig før i mai. Nesten alle hoppene der var såpass seine i brunsten.
Det har også vært veldig dårlig vær i år. Det har vært kaldt og vått, altså ikke gunstige forhold å få føll i tenker hoppa da...
det er i hvertfall sånt jeg har forstått det asv mine kontakter!

fabolos_willow
03-09-2007, 14:13
kommer nok litt ann på hvor høy drektighets% hingstene har også...

men det er da vel ikke rart hoppene ikke alltid viser brunst om vinteren vel???
stakkars føll som blir født i den sure vinterkulda da...

Hoppa mi kom i brunst den første gangen rund mars... men som regel tar dem seg ikke på disse brunstene. Da hadde ho en laaang brunst periode på 3 uker nesten... så vil tro april, mail, juni, juli brunstene er de mest ideelle...
jeg ville i allefall ikke satt føll verken før eller etter disse mnd.

Marte+Quicky
03-09-2007, 20:55
Ville heller ikke bedekt i februar. Mars synes jeg er absolutt tidligst for å få føllet. De blir jo fortere klare da men.. Synes april/mai er ok tid å følle på.

Tropi Hera
03-09-2007, 23:34
Ponni hoppa mi tok seg 1 gang, ble bedekt hjemme. Varmblods hoppen min kjørte jeg til hingsteholder, hun ville ikke vise brunst engang og hvertfall ikke ha noe med hingst å gjøre.

Wenche
20-09-2007, 18:03
Inseminerte med færsk sæd, tok seg 1. gang.

Tyder bra, har aldri vært bedekt før, og tok seg på 1. forsøk. :) Sto på Elken avlsstasjon i ei uke.

Levinja
20-09-2007, 19:31
Veit du, det står det ingenting om. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før nå! At det går ann.
Jeg spurte når vi var der om man fikk omsprang hvis hoppa ikke tok seg, og da sa hun at man fikk det ut denne sesongen.
Men hun sa ikke no om at man fikk det hvis hoppa mistet føllet.

Hvis hoppa ikke tar seg synes jeg det er påkrevet at man skal få komme igjen i løpet av sesongen. Men ofte er det hoppa sjøl det er noe galt med hvis så skjer. Mange tomme hopper som går på hamn sammen med hingst kunne ha blitt drektig med litt behandling i forkant av sesongen.(skylling, hormonbehandling etc) Serlig viktig hvis de ikke ble drektige året før heller.

Hvis hoppa blir drektig og kaster/mister føllet synes jeg det blir drøyt å forvente nytt gratis sprang, hingsten har jo da gjort jobben sin. Hingsteeierne driver jo ikke veldedighet, de prøver vel å få litt butikk ut av alt arbeidet og kostnadene det faktisk er å få en hingst frem til kåring.

Levinja
20-09-2007, 19:37
Krever en ekstra person til stede, men en god garanti for at det ikke skal hete at jeg har lurt folk.
Hvorfor skulle jeg det?
Vil gjerne ha avkom, og avkom gir penger i kassa neste år...
Ser ingen logikk i å ikke bedekke hoppene vi får.

Men på disse snart 7 årene med 2 forskjellige hingster har jeg kært en hel del om hestefolk.
Tror ikke et øyeblikk at det bare er hoppe-eiere som er upålitelige, men det er jo hos de jeg henter min erfaring.
Noen har vært en drøm å forholde seg til, andre ikke.
Penger ble et tema et par ganger i starten.
Dette var i 2001, ene skylder meg fortsatt penger...
Nå har eieren rota bort sprangseddelen og får ikke hesten registrert...haha... dette har hun ringt om 2-3 ganger, og får samme svaret hver gang.
Klart du får nye papirer når jeg får pengene.
Nå må folk betale forskudd, og ingen sprangseddel blir levert ut før føllpengene også er på konto!

Man lærer så lenge man lever. Har selv hatt hingster og erfart mye forskjellig.
Jeg fikk heldigvis det gode rådet før jeg begynte å leie ut min første hingst at jeg ikke måtte gi fra meg noen papirer før pengene lå på bordet. Det går to-tre papirløse avkom i norges land etter mine hingster også.............:hyl:

Marte+Quicky
20-09-2007, 21:45
Inseminerte med færsk sæd, tok seg 1. gang.

Tyder bra, har aldri vært bedekt før, og tok seg på 1. forsøk. :) Sto på Elken avlsstasjon i ei uke.

Hvem er hu bedekt med?

Bitten&Betty
20-09-2007, 22:57
Veterinæren kommer fore å lyse våre imorgen, så da får vi vite om våre tok seg tilslutt. Har bare brukt 1forsøk på begge, men ingen av dem kom i skikkelig brunst før uti juli :rolleyes: Den ene ble bedekt naturlig, og den andre ble sprøytet igang og inseminert (skrives det slik?). Håper de er drektige begge to!

Kurre
20-09-2007, 23:14
Jessssss!
Ultralyd på Frøya (gamlemerra,mamma til Siljes Tindra) idag.
Hun var ca 60 dager på vei,så da blir det to nye tilskudd til familien til neste vår!

Gått på beite med hingsten.

Shadowfax
20-09-2007, 23:21
Nettopp sjekka mi igjen også, Gått 3 mnd nå :D

Ljósi
20-09-2007, 23:27
"min" ble drektig omtrent før hun kom inn porten hos Trúr... skal vel sjekke igjen om en måneds tid.... så jeg er kjempespent!!

Shadowfax
20-09-2007, 23:31
Hehe, ja ;) Leikn ble bedekt etter ca 3 min inne hos Kolgrimur. Tror du ikke hurpa tok seg med en gang ;)
Kalles vel flaks vel :)

Wenche
20-09-2007, 23:37
Hvem er hu bedekt med?

Hu er bedekt med Jetstile :)

Han har bare hatt 10 hopper i år, siden det ble så dårlig resultat etter at de bedekte med frossen sæd i fjor, men nå er jeg glad jeg tok sjansen på å bruke han i år :)

Marte+Quicky
21-09-2007, 21:35
Hu er bedekt med Jetstile :)

Han har bare hatt 10 hopper i år, siden det ble så dårlig resultat etter at de bedekte med frossen sæd i fjor, men nå er jeg glad jeg tok sjansen på å bruke han i år :)

Oki. Det blir spennende, du får ha lykke til da!;)

Bitten&Betty
22-09-2007, 22:17
Ene hoppa vår ble konstandtert tom igår :( Surt... Hadde problemer med brunsten hennes i sommer (har aldri hatt det før..) men så likevel ut til å bli bedekt. Får prøve igjen et annet år med henne. Den andre hoppa vår var drektig (med Jestis Larno) så det blir ihvertfall 1føll neste sommer :) Begge hadde brunstproblemer, og sistnevnte ble sprøytet for å få fram skikkelig brunst. Ble bare inseminert 1gang.

Wenche
23-09-2007, 20:37
Oki. Det blir spennende, du får ha lykke til da!;)

Takktakk :)

Connie
29-10-2007, 08:04
Mi nydelige hoppe ble drektig på 1 forsøk:)

Puselusa
29-10-2007, 15:30
Hoppa mi ble drektig på første forsøk. Dyrlegen min fant et stort, fint egg første gang han undersøkte henne, og befalte å kjøre henne til hingst neste dag. Det er langt fra Trondheim til Kragerø, men hoppa er særdeles reisevant så turen gikk helt fint. Hun var klar til bedekking neste dag, og seksten dager senere ble hun konstatert drektig.
Ventet en stund med å hente henne igjen, slik at hun skulle få mest mulg ro. Vel hjemme igjen ble hun sluppet på beite, før jeg begynte med forsiktig trening igjen i begynnelsen av august.
Og jaggu var det ikke en stor, fin sprettball i magen ved ultralyd på 90 dager også:)

Ellers har jeg også hørt at mange har hatt problemer med å få hoppene til å ta seg i år. Pluss at det har vært en del situasjoner med dødfødsler, eller at mora har strøket med under fødselen. Skremmende!

MayHL
02-11-2007, 20:34
Jobber på avlstasjon...vi har en super drektighetsprosent i år!
Kun tre hopper som ikke tok seg!!=)

Torhild
16-11-2007, 17:06
Her på stallen har 4 hopper vært hos hingst, en brunst hver. Av disse 4 er 3 drektige og en er tom.