PDA

Se full versjon : torvunderlag?!

Reaper
18-07-2007, 00:15
Som noen av dere vet, så var jeg på kurs i helgen, og der drev de med et lite prøveprosjekt for tiden.
Nemlig torv som underlag i boksene, synes dette hørtes veldig interresant ut.
har noen av dere noen erfaringer med dette?

Evt ting for og imot.

Mine for og imot som jeg kan tenke meg er;

For:
-Fuktig, tørker ikke ut hovene.
-god oppsugingsevne.
-Kan brukes rett på jordene.(flis må jo ligge lenge før det kan brukes i jorda)
-Støvfri.
-Mindre mugg hos hest.

mot:
-Dyrere enn vanlig flis.
-Mørk.

Gudhild
18-07-2007, 01:13
den er støvfri og det andre positive som er nevnt.
negativt er at den gjør stallen mørk og kan pakke seg i høvene og dermed føre til problemer.

Sabina & Pedro
18-07-2007, 01:43
Har også planer om å teste ut torv, og se om det funker for oss.

Den er veldig mørk ja - men skal visstnok funke med å blande med litt spon, blir mer penger man må ut med først når man kjøper, men så vil det jo holde enda lengre.

Harneshaug
18-07-2007, 01:45
Leste om det der ja, var en hel prosess. 2 år tørking, varmebehandlink, kalk osv.
Har veldig lyst å prøve men ingen her i nærheten som forhandler dessverre /-:

Sabina & Pedro
18-07-2007, 03:55
FK selger ?
Vet ikke om det er en i nærheten av deg men.

Harneshaug
18-07-2007, 04:01
Fk nei! Ikke i Ålesund i alle fall, må i så fall være vanlig veksttorv :lol:

Natalie_s
18-07-2007, 11:00
Vi har brukt torvstrø i 1,5 år nå, og jeg tror ingen vil tilbake til å bruke flis igjen, det er enkelt å møkke ut, boksen er tørr og fin, og man bruker nesten ingenting, jeg tar inn ca en trillebår i uka, og dessuten ikke noe støv, bra for astmahester,og imotsetning til hva jeg trodde før vi begynte med det (jeg var maks negativ til det i starten;)) gir det mindre mugg hos hester disponert for det. Minuset er at det ikke er å få kjøpt i Trøndelag og omegn, så transporten koster endel (og det er vel også dyrere enn flis, men man bruker jo mye mindre så det vel opp i opp;))

Filizity
18-07-2007, 11:03
men ser det ikke fryktelig mørkt og trist ut?? jeg har alsri prøva, men har hørt det av andre;)

insolita
18-07-2007, 11:55
Bjerke dyrehospital brukte det i hvertfall før, og de blandet det ut med flis tror jeg.

Lopke
18-07-2007, 12:21
høy og spon har det for dem som bor i Rogaland.
http://www.hoyogspon.no/

Dette har jeg tenkt på å prøve ut lenge. Eneste imot er at det er mørkere enn flis, men det er såpass små ulemper at jeg ikke ville brukt det som grunnlag for å ikke prøve det..
Ellers er det veldig godt for høvene, ingen støv og blir god jord av det.
Prisen er vel heller ikke så dyr??

Ragnhild
18-07-2007, 13:06
Jeg fikk høre at det var dyrt til å begynne med fordi du må legge på endel sekker (var det tre som var anbefalt montro?), men når det er gjort så trenger du så lite påfyll at det vil lønne seg i lengden. Vurderer å begynne med dette til høsten, men jeg må titte litt mer på priser ogsånn. Det ser iallefall veldig smart ut, og fikk mye positiv info om det da jeg var på ngp.

Trodde de solgte det på FK jeg?

Reaper
18-07-2007, 16:26
Jeg synes ihvertfall det høres veldig spennende ut å prøve dette.

Sålangt har de hatt veldig gode erfaringer med det på den stallen jeg snakker om.

Og om man blander i litt flis, så trenger det jo ikke å være så mørkt heller.

Edit for å si at; så på prisen på linken som Lopke la ut, var jo ikke så dyrt heller?!
Nå er jo ikke jeg helt inne i flispriser o.l da, men.

Christina
18-07-2007, 16:31
På Lønnås blir det brukt torv, og de er veldig fornøyde med det :)

Hedda&Junita
18-07-2007, 22:01
I følge en jeg kjenner som bruker torv, luktet det mye mindre ammoniakk i stallen etter at de begynte med det. Det med at boksene blir mørke venner man seg vel til etter noen dager antar jeg.

Astrid
18-07-2007, 22:03
Joda, det lukter mindre amoniakk, men jeg liker ikke lukta av selve torva.. Og hvertfall ikke lukta når man tar ut torva igjen.. Det er noe av det værste jeg noen gang har kjent!

bekka
31-07-2007, 21:24
Vi har torv som underlag på stallen, og I love it! For å si det slik:) Støver lite, lukter lite og det er enkelt å møkke, her du en nogendlunde renslig hest må du nesten ikke fylle på med nytt. Det at det er mørkere enn flisen er noe en venner seg til.

De gangene vi har gått tom og måtte bruke flis som erstatning en periode merker en hvor sinnsykt "luktdempende" torven er. Selve torven synes jeg absolutt ikke lukter noe spesielt vondt eller noe, et snev av jord kanskje:p

Jeg vil hvertfall anbefale torv:)