PDA

Se full versjon : Importere utstyr fra utlandet

Hanne
17-07-2007, 19:49
Er det noen her som har handlet litt fra utlandet? Jeg har gått rundt lenge å tenkt på å bestille utstyr fra utlandet hvis jeg finner noe av interesse. Både til hest, akvariene mine og kanskje klær og sånt. Vil vel bli fra USA og Tyskland kanskje.

Noen her som kan gi meg "oppskriften" på hvordan man gjør det? Er vel litt styr med toll og slikt. Og noe med at det er tollfritt hvis man handler for under 200 kr?

Ønsker svar fra noen som har gjort dette noen ganger, er litt drevne og VET hvordan det gjøres! :) Vil nødig få en stor tollregning i posten fordi noe ikke ble gjort riktig!

Tips om hvor det lønner seg å handle mottas også med takk! :) Hvor det er best på pris, billig frakt, godt utvalg og ikke minst rask leveringstid og god kundeserice! :)

AnnetteHansen
17-07-2007, 23:54
Hesteutstyr kjøper jeg fra England..
Du passer på å spørre om de sender til utlandet... De kommer til å trekke fra den engelske momsen (VAT) som for tiden er på 17,5%

Når du får varene til Norge, får du brev fra Posten, søm gjør fortollingen fro deg. Da må du legge til 25% moms, som staten skal ha. Det regnes moms også på frakten...
I tillegg til momsen, betaler du også et fortollingsgebyr... Dette er ikke TOLL, men det posten skal ha for jobben.

Er ikke noen heksekunst å bestille fra utlandet, bare husk at om du kjøper "vanlige" klær, må du betale toll på dette... Det er jeg ikke sikker på satsen, men om du ringer til Posten, får du hjelp der...

Når jeg kjøper varer fra England, legger jag alltid til 25% på sluttsummen fra butikken, inkludert frakten... Da er den engelskemomsen med, og jeg får ikke noe sjokk når regningen kommer fra Posten på den norske momsen.

Uansett er varene ofte mye rimeligere i utlandet, så det lønner seg å bestiller der.

Lykke til:D

Tanja & Staro
18-07-2007, 01:32
dvs eg har bestilt fra Tyskland og fåt brev fra posten om de skal fortolde den for meg og sendt retur ja det skulle de så eg skal betale 25% af pakkens værdi når den kommer plus postens pris for at fortolle den???
er det forstået korrekt sådan har eg ihvertfald regnet på det altså købte en hjlem som kostede når VAT var fratrukket 3500 nkr (betalt online med creditkort) så skal eg betale 25% af 3500 som er pakkens værdi????
håper du forstår meg AnetteHansen..

Tanja & Staro
18-07-2007, 01:33
hjlem=hjelm lol

Lovise_Felex
18-07-2007, 02:34
tørr mesten ikke å bestille fra noen annet en borjes i utlandet:P er redd for mye ekstra tilleg på summen osv !

AnnetteHansen
18-07-2007, 10:09
Ja, det stemmer. Du MÅ betale 25% moms på alle varer som føres inn til NOrge.
Det er bare sånn reglene er, MEN da skal også momsen fra landet du har kjøpt varen i trekkes fra. Dette gjør som regel butikken for deg.

Det er ingen heksekunst å handle fra utlandet, bare husk på de 25%;)

Kristina og Ozzy
18-07-2007, 20:59
Hvor mye er dette fortollingsgebyret som posten tar? hørte en gang at det var flere hundre, men det kan vel ikke stemme?

Hanna
18-07-2007, 21:07
hva med hvis man tar med varen selv fra utlandet? en jeg kjenner skal til england nå snart, og har tilbudt seg å kjøpe med en sal jeg vil ha (wintec pro jump) der og så ta den med hjem. hun kjører bil dit... må hun betale toll og sånt på den da også?

altså, hvis jeg kjøper en jakke på ferie i syden, betaler jeg jo ikke toll av den heller..

Gjest-
18-07-2007, 21:12
hva med hvis man tar med varen selv fra utlandet? en jeg kjenner skal til england nå snart, og har tilbudt seg å kjøpe med en sal jeg vil ha (wintec pro jump) der og så ta den med hjem. hun kjører bil dit... må hun betale toll og sånt på den da også?

altså, hvis jeg kjøper en jakke på ferie i syden, betaler jeg jo ikke toll av den heller..

i teorien skal man hvis verdien er så og så mye (men usikker på satser) fortolle den, men har man muligheten så er det da bare å prøve å komme seg gjennom gratis. Selv har jeg aldri fortolla noe jeg har kjøpt i utlandet, da får jeg heller ta smekken om jeg skulle få den en gang senere. Gjerne å fjerne alt som sier at den er kjøpt ny, prislapper, plastikk osv osv.. :) og gjemme kvittering (ikke legg den i lommeboka f.eks)...

AnnetteHansen
18-07-2007, 23:01
Det er en måte det kan gjøres på;)
Mange som kommer seg igjennom da...

Kan f.eks sende kvittering og sånt i posten hjem til seg selv, da er det i allefall ikke i bilen...
Ellers er vel grensa på verdi inn til Norge 6000 kr...

Hanna
18-07-2007, 23:08
okay.. ja for en jeg kjenner bare tok på noen gamle stigbøyler, gjord og sjabrak og lot som om det var en gammel sal liksom.
jeg tipper min sal kommer på under 6000, for den koster en 6500kr her i norge og den er visstnok mye billigere der borte. men hun damen kommer nok til å ha med seg en del annet hjem da... får høre med henne, hun driver en utstyrsbutikk (på Øvrevoll) så hun har sikkert peiling ;)

Chevaleresse
31-07-2007, 18:20
Hmmm... finner ikke frem på tollvesenet sine sider... Mener å huske at jeg har lest at det ikke er toll på lærvarer? Noen som vet noe om dette, Kan bekrefte/avkrefte dette?

Mvh Torill

smulemor
31-07-2007, 21:27
det er ikke tollavgift på lærvarer, kun de 25 % som legges til kjøpssummen

Hanna
02-08-2007, 01:29
kjøpte en norsk sal jeg, så er ikke noe problem for now. men det ville kanskje ikke vært en lærvare, siden den er syntetisk? (som om tollvesenet ville sett forskjell, er jo "liksomlær" :p )

Hanne
02-08-2007, 11:06
Mener å ha hørt noe om at man kan registrere seg hos tollvesnet eller hva det var på forhånd? For å få rimeligere gebyr?

Eller er det bare å betille i vei? Skjønner ikke helt gangen i dette jeg... Har hørt så mye forskjellig...

Å så er det vel slik om man bestiller en eller flere varer til en verdi under 200 kr blir det ikke lagt på noe moms? Da skal ikke verdien av frakten regnes med mener jeg å ha hørt?

smulemor
02-08-2007, 11:19
Å så er det vel slik om man bestiller en eller flere varer til en verdi under 200 kr blir det ikke lagt på noe moms? Da skal ikke verdien av frakten regnes med mener jeg å ha hørt?

nå er jeg ikke helt med i hva du mener men det er den totale summen for sendingen som avgjør om det er momspliktig eller ikke.
dvs kjøper du f.eks to hodelag til 150 kroner hver og får de tilsendt i samme pakken så må du ut med moms da verdien overstiger 200 totalt osv.

Hanne
02-08-2007, 12:21
nå er jeg ikke helt med i hva du mener men det er den totale summen for sendingen som avgjør om det er momspliktig eller ikke.
dvs kjøper du f.eks to hodelag til 150 kroner hver og får de tilsendt i samme pakken så må du ut med moms da verdien overstiger 200 totalt osv.

Jeg mener at hvis du kjøper kun en ting til f.eks 180 kr, skal man slipe moms. Eller hvis man kjøper en eller flere ting med samlet verdi til f.eks kr 180. Portoen skal man da ikke regne med. Så portoen kan gått bli på f.eks 100 kr oppå der igjn, uten at man må betale moms.

smulemor
02-08-2007, 14:25
Jeg mener at hvis du kjøper kun en ting til f.eks 180 kr, skal man slipe moms. Eller hvis man kjøper en eller flere ting med samlet verdi til f.eks kr 180. Portoen skal man da ikke regne med. Så portoen kan gått bli på f.eks 100 kr oppå der igjn, uten at man må betale moms.

ah, ja da er jeg med og enig med deg :)

AnnetteHansen
04-08-2007, 14:31
Beklager, men det regnes MVA på porto\frakt fra utlandet...
Mange som går i den fella;)

Hanne
04-08-2007, 21:08

Ikke hvis det man har bestilt er under 200 kr vel? Da regnes ikke frakten med? Men det gjør den om man kjøper for over 200 kr?

smulemor
05-08-2007, 01:21

nja, jeg har sjekket litt om dette og det er tydeligvis noen forskrifter (http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=274944&hl=) som sier det motsatte.
såfremt en har kvittering på at varen koster under 200 så skal det ikke momses av fraktutgifter.

Tanja & Staro
06-08-2007, 02:08
eksempel eg kjøpte en hjelm til 3500 nrk i tyskland og den blev fortollet med post utgifter til 1051 oveni altså alt i alt 4551 nkr.

Stineln
21-08-2007, 14:43
Hvis du bestiller noe som koster under 200 kr, så regnes ikke frakta med. Det er varens verdi som teller. Om total kostnad inkl porto ble på 250, men varen kosta 150 og portoen var på 100, slipper du å betale moms:) Fortollingsgebyret til posten er på litt under 200 kr tror jeg..

Hanne
21-08-2007, 20:57
Kommer det fortollingsgebyr i tillegg?