PDA

Se full versjon : Hvor ofte beskjærer du din voksende hest (0-4år)

Gjest-
16-07-2007, 22:58
Ja, tittelen sier egentlig seg selv :)

fabolos_willow
16-07-2007, 23:59
hmm, ikke vant med føllhover enda, men min unghest holder jeg ved like ca anna hver uke!
Men bruker kun rasp, holder hovveggen alltid nede og rund, slik at jeg aldri behøver å banke vekk større biter liksom...
jeg tar med andre ord så lite som mulig, så ofte som mulig!

Therese
17-07-2007, 00:15
Lille er snart 50 dager, og hun fikk sin første rasp i går :) Såklart kun for treningen sin del da hun har slitt høvene fint selv.

Sagitaria
17-07-2007, 00:17
Hver 6 uke nå. (med skoing)

Før han fikk sko var det ikke ofte, siden han slet høvene jevnt selv.
Ble vel retta på én gang som føll, da hadde han slitt skeivt, men det var ikke så mye.

Speedy As A Bullet
17-07-2007, 00:21
Ved behov, han sliter de storsett fint selv. Men tar uansett litt om det ikke trengs kun for treningens skyld.

Sabina & Pedro
17-07-2007, 02:26
Ved behov.

Nyligste dag var idag, barfot trimmes / smed, fagbrev. Fortalte at det var hele 3-4 mnd siden sist, og det var veldig lite å ta - samme som forrige gang. Også her skulle jeg ringe tilbake etter samme tid, om ikke annet ses på hoven.
Han fortalte meg noen mål etc som jeg skulle se enklere når det trengtes å trimmes.

Unghest på 2 år, uten sko selvsagt, sliter også mesteparten selv. Sa han hadde veldig sterke høver, bein og flott hov form -så det låter bra! :)
Det var ikke mye å ta, mer som en ¨fin pus¨, står jo også på beite nå - så dem var lengre en forrige gang, når han stod på stall, selvfølgelig.

*Leif

Gudhild
18-07-2007, 01:40
begynte med hvar dag med et par rasp for tilvenningen sin del.Men nå tar jeg bare når det er behov for det.Fått retta opp litt skjvheter og sånn da.Det beste er lite og ofte,ja.

Gjest-
18-07-2007, 01:41
mange her som rasper selv?
skulle så gjerne lært det selv, men tviler på jeg får den nødvendige infomasjon som trengs på fransk... :\

Harneshaug
18-07-2007, 01:50
Kjøpte Lille Emma da hun var 1,5. Hun har blitt ganske mye kjørt og nå litt ridd på, sliter i grunnen en del selv, men nå som hun går på beite må jeg ta en del.
Retter mest opp og balanserer mer enn å korte inn. Er nøye med daglig hovstell, selv om der ikke er noe, for hun har en tendens til å legge seg når hun synes jeg holder for lenge bak....
Da er det om å gjøre å slippe akkurat! før hun kommer på at nå er det nok.
Trimmer henne ikke så ofte, annenhver mnd fremme og 3 hver bak tror jeg?

Shadowfax
18-07-2007, 01:51
De blir tatt ved behov. Skjelden man trenger det faktisk, har temmelig variert terreng i utegangshallen de går i :)
Noen blir dessverre "aldri tatt" heller :rolleyes: *mumler noe om reinsdyr*

Gjest-
18-07-2007, 01:51
Har også lagt merke til nå at det er forhøvene som slites minst, og bakbena holder seg ganske så fint lenge..

Harneshaug
18-07-2007, 02:00
Ja, helt til man begynner å ri dem.... Er ikke det merkelig du?
Sier vel litt om hvor flink hesten i utgangspunktet ER til å bruke bakparten helt vi kommer oppå og fortstyrrer :lol:

Gjest-
18-07-2007, 02:02
Vet ikke hvordan det er når man begynner å ri, men sett nå pga reiser og eg har vært sløv med å skaffe hovslager (kommer på lørdag!!), at forhøvene har blitt såå lange, mens bakhøvene ser... normale ut??? merkelig...

Harneshaug
18-07-2007, 02:34
De stiller seg vel anderledes med rytter på ryggen og bærer mer på forparten vil jeg tro. De aller aller fleste hester tror jeg skulle klart seg med sko bare forann...

Gudhild
18-07-2007, 05:31
samme her også..begge hestene mine klarer stort sett å vedlikeholde bakhøvene selv,men forbein må det alltids ta av.
Rasper selv forresten:)