PDA

Se full versjon : føllpriser...

henny-penny
15-07-2007, 21:55
jeg syns det er synd at et føll kan gå for så lite som dette:http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10615707&sid=xz17abclRAhb654415&WT.svl=Link
selv om det er fjording og de ser etter hjem heller enn pris. det er omtrent like mye som en uregistrerbar valp koster.. ja, jeg syns det er trist, det er ikke rart det ikke er så mange store stutterier her til lands. tenk hadde det vært varmblodsridehest eller noe i den duren kunne de fått 30 000 selv om det ikke kunne kåres!
syns dere det er riktig at enkelte raser kan gå for slaktepris? visst er det slik at markedet bestemmer prisen men likevel... det kan godt hende disse folka bare bryr seg om godt hjem, og jeg aner ingenting om stamma er bra, men det er faktisk en del føll av fjordingrasen som går for søppelpris. jeg syns det er usaklig trist at det skal lønne seg så dårlig å drive med avl.
jeg syns virkelig fjordingen er underprisa..

Filizity
15-07-2007, 21:57
ååå så pen!!!

er vel pga at det er MYE avl på fjording vel??

LisaFi
15-07-2007, 21:59
Hvis det er en hest som ikke er brukendes innen rasen (ikke avlbar) pga stjerna så kan det kanskje forklare "dumpingprisen"? Og at den "må bort"..?

Uansett trist at friske små fine hester skal være så billige..

Filizity
15-07-2007, 22:01
ja mulig det.... men folk avler jo på så mye rart uansett....

Mari
15-07-2007, 22:04
Fjordhingst med avtegn vil aldri kunne brukes i avl. Hjelper ikke hvor lite avtegnet er.

Gudhild
15-07-2007, 22:10
får håpe den ender opp i godt hjem:)
Har lyst på fjording selv en gang,men det blir når mamma ikke bor på samme gård.da hun ikke liker fjordinger:(

Lucinda
15-07-2007, 23:40
Den hadde nok ikkje stått til den prisen dersom ikkje stjerna var der.

Lucinda
15-07-2007, 23:41
Ein annan ting i den annonsa er att dei skriv åringshingst. Vil no heller skrive føll eg da siden det er årets sjølv om den blir nærmare åring før den skal leverast.

Trudde først det var frå 2006 eg når eg såg overskrifta tidlegare. Men neida

Therese
15-07-2007, 23:47
Tenkte det samme ang. "åring".

Men ja, det er nok stjerna som trekker voldsomt ned. Hadde jeg først skulle kjøpt føll/unghest skulle det også vært mulighet for å stille den (uansett om det er hoppe eller hingst).

Shadowfax
16-07-2007, 00:02
*stikke fingeren i jorda*

Hva koster nå egentlig en bedekning med en ok fjordingshingst da?

Therese
16-07-2007, 00:08
Jeg synes faktisk det virker som prisen på Fjordhest er på tur opp nå.

lillekira
16-07-2007, 00:12
Denne selges vel så billig fordi den har stjerne,og ikke kan kåres? Og da kan den ikke brukes i avl,derfor lav pris.
Eier sier de må selge den,og hjem er viktigere enn pris.
DET syns jeg er utrolig positivt jeg da. Selg den heller billig til noen som vil gi den ett godt hjem.
Jeg kjøpte jo min lille Zhetan(araber med papirer) for 5.000.- og han er like god som noen andre;)

Lucinda
16-07-2007, 00:19
*stikke fingeren i jorda*

Hva koster nå egentlig en bedekning med en ok fjordingshingst da?

Det varierer, men ligger vel pr i dag på 2000 og oppover vanlegvis.

Lucinda
16-07-2007, 00:20
Hmm, så avl NV i stedet da?

Prisen kommer jo av at markedet flommer over av fjordhester og prisen presses ned. ;) Litt trist det der ja.

Det er berre tull.......... Denne hadde godt for minst 15.000 tipper eg om den stjerna ikkje hadde vore der............. Det er stjerna som gjer prisen så lav.

Miraz
16-07-2007, 00:24
Eg syns prisen på bedekking på fjordhest skulle gått opp, da folk ville lagt tenkt seg om et par ganger før de bedekket..Mange her som har en fjordhest stående på gården, som bedekker hvert år av "gammel vane"..Og de føllene som ikke blir solgt ender ofte opp på slakthuset..

Shadowfax
16-07-2007, 00:27
Det varierer, men ligger vel pr i dag på 2000 og oppover vanlegvis.

Da er det i mine øyne ikke ille med 5000... Det er jo bare et føll...

Shadowfax
16-07-2007, 00:54
Det hele går vel på hvor kvalitetsbevisste folk er når de avler hester.
Gode hester med god stamme, foreldre med avlsresultater, gode konkurrane/kåringsresulteter koster penger. Og det skal det gjøre for at folk skal kunne få noe igjen for iherdig og seriøs avl.

Folk som derimot bare avler for å ha et føll og på hva som helst av hoppe/hingste materiell er de som ødelegger for en rase. Ta feks fjordingen. Det går massevis av hopper rundt der som ikke er kvalitets"godkjent" eller kåret eller det der. Det betaler folk bare ikke for, og dette er med på å skape "dårlige" individer med fek dårlig temperament, dårlige bruksegenskaper, andre typer defekter, u name it. Disse spres på markedet, folk oppfatter dette som søppel" og nekter å betale for det. Dette går igjen ut over de "stakkarene" som driver seriøst og går inn for å forbedre rasen både eksteriørmessig og bruksmessig. Folk vil ikke betale for dette heller i og med at de kan finne "noe like fint" en annen plass til en mye billigere penge..
Ond sirkel det der som man ikke kommer ut fra før folk tar avlen seriøst..

Kvalitet koster, det gjør det innen alle raser.

Og Johanne.. det du nevner sist der, Skal man ha i pose og sekk for føllene, er kanskje ikke fjordhesten den rette rasen å avle på... Men 5000,- var litt lite ja.
Da er vel ikke NL det store heller? ;)

Uff, rotete dette..

Lucinda
16-07-2007, 07:37
Ta feks fjordingen. Det går massevis av hopper rundt der som ikke er kvalitets"godkjent" eller kåret eller det der. Det betaler folk bare ikke for, og dette er med på å skape "dårlige" individer med fek dårlig temperament, dårlige bruksegenskaper, andre typer defekter, u name it. Disse spres på markedet, folk oppfatter dette som søppel" og nekter å betale for det. Dette går igjen ut over de "stakkarene" som driver seriøst og går inn for å forbedre rasen både eksteriørmessig og bruksmessig. Folk vil ikke betale for dette heller i og med at de kan finne "noe like fint" en annen plass til en mye billigere penge..
Ond sirkel det der som man ikke kommer ut fra før folk tar avlen seriøst..

Kvalitet koster, det gjør det innen alle raser.

Eg har ei hoppe som ikkje er premiert. Den avler likevel veldig godt. Vel ja kanskje å ta hardt i siden ho har berre fått to føll enda da men jaja. Det første avkommet har stått nr 1 i kvalitet på utstilling kvart år som åring to års og tre års i det beste fjordhestdistri8ktet i landet. Mamman kan aldri få premie fordi ho ikkje kan køyrast. Det betyr jo ikkje att ho er dårleg av den grunn. Ho er ei hoppe med godt eksteriør som ho ser ut til å avle vidare slik også generasjonane før henne har gjort.

Da synest eg det er værre med folk som avler på måfå med hopper som f.eks har godkjent premie eller 3 premie og tar den første og beste hingsten i nærheten.

Forrige avkom solgte eg for godt over 25.000 når den var to år. Der var mi grense for salg. Eg fekk litt meir enn det......

Å selge eit føl for 5000 kr når bedeklninga koster 2000 er å gi det bort. DDet er også andre kostnader med bedekning enn sjølve bedekninga. man skal reise til hingsten, oppstalling, ultralyd, ekstra foring etc etc. Eg var nom oppe i over 5000 kr før mitt føl av året såg dagens lys. Så går nok ikkje mitt til salgs som føl heller men skulle eg det hadde det ikkje gått for under 20.000.

Dei som avler seriøst og får gode avkom år etter år kan få opp i den prisen for føl.

Ja det dinenst mykje billig rundt om dessverre fordi folk er sånn stakkkasrs stakkasrs går jo ikkje ann å slakte.

Vel mi meining er att det faktisk er det som må til om man ikkje får prisen man vil ha. Slakte eller beholde sjølv dersom ikkje kjøper betaler det dei vil. slik kan man få prisane opp der dei bør være.

Å senke bedekningstallet på fjordhest bør man i allefall ikkje gjere. Det er alt for lavt allerede. Dette sett ut frå eit hensiktsmessig avlsmål. Ikkje noko anna.

Stall-Vinga
16-07-2007, 11:26
Sykt, jeg kunne jo nesten ikke se den stjernen ut i fra bildene. Synd at dette skal ha noe å si. I hundeutstillingsverden hadde nok de aller fleste utstillere nappet stjernen pent ut før ringen. Ikke at jeg mener det er rett heller, men likevel... teit.
Nydelig krabat.

henny-penny
16-07-2007, 18:37
varmblodsridehester går jo for 30 000 selv om de ikke kan bli kåra..... hvorfor skal et fjordingføll gå for søppelpris da? såklart er det stor forskjell i pris på de rasene i utgangspunktet, men jeg syns jaggu fjordingene er sterkt underprisa.. de går for en slikk og ingenting.prisene burde så avgjort presses ganske mye mer opp for å få folk til å gidde å avle seriøst!

Ingvild
16-07-2007, 19:24
Det er desverre låg pris på fjordhest, men den er på veg oppover. Den hesten der bør gå for minst det dobbelte, avteikn trekker han ned frå 15000 som eg tykkjer er ein grei pris for ein åring (men ville ikkje gitt 15 000 for ein åring med avteikn!!)

Sol
16-07-2007, 19:54
men det er jo ikke en åring.. den er jo født i 2007! I tillegg er det en hingst, som betyr at man MÅ kastrere den ganske kjapt, som igjen gjør at den egentlig fort vekk koster 10 000 kr, og fortsatt ikke kan avles, selges lett osv.. den er jo praktisk talt å regne som den som står her nå.

Rex Willy er en blanding av fjording og kaldblods, 9 mnd gammel, og bare en av "steinene" hans har falt ned. lynnemessig er han helt ok, og eksteriørmessig pen å se til.. men det hjelper da ingen verdens ting når INGEN vil ha han!

Hadde en sånn en på handa i fjor vinter, 5 år, som var brukt til fjellridning, kunne noe western, noe klassisk dressur, var trafikksikker, grei å sko, funket barfot, gikk rett på henger, fulgt opp med alt, flokkvant, ingen uvaner.. pris 7500 kr!

Ingvild
16-07-2007, 20:20
Ja, men det er jo ein åring når han vert seld...

Hehe, har hørt at Tine (brungots casanova) sa at "han der kunne eg hatt" når ho såg bilete av rex (som btw har verdas kulaste namn!)

eponas
29-07-2007, 20:51
Fortell meg at ikke det koster mer enn 5000.- å avle fram et føll?
For det gjør det.

Men hva med priser generellt da?

Hva koster egentlig et føll?

Levinja
29-07-2007, 21:31
Nei, NL er heller ikke noe å avle på om man skal ha høye summer for føllene. Skal jeg avle en dag, må det bli NV eller noe ala dette ;)

Trist at mange bare avler for å avle, ødelegger, slik du beskriver Shadowfax.

Hovedårsaken til lave priser på føll og unghester er nok at markedet etterspør hester som er ferdige til bruk. Derfor må oppdretter belage seg på å beholde avkommet i minst 2 -3 år.
En n/l hest som er godt innkjørt og tilvendt sal og rytter kan gjærne gå for en meget god pris.
Det største problemet er at mange ikke tar høyde for dette når de bedekker hoppene og må, på grunn av plassmange o.l, dumpe føll/unghester i markedet. Dette får ringvirkninger, da interreserte kjøpere som kun er ute etter brukshest og ikke nødvendigvis er så nøye med stamme etc, ikke kjøper unghester til ordinær pris men velger det billige alternativet.
Det skjønner jeg godt, hadde jeg vert ute etter en brukshest hadde jeg gjærne kjøpt en fjording til 5000 kr i steden for en til 15000.
Derfor er vel vi som avler hest litt ansvarlige her. Ved å være mer gjennomtenkt før vi avler kan vi påvirke prisene i markedet.

Ina&Gydja
29-07-2007, 21:54
Jeg vil nok tro at prisene på fjordingene er så lave pga. den lave standaren? Det er ikke mange fjordinger i Norges land som er verdt 30-40 000 kr.

Hun som har satt prisen på dette føllet har bestemt at den prisen er helt OK. Ja, jeg skjønner henne, det er ikke så lett å få solgt en hingst med avtegn. For alt vi vet så kan den hingsten der ha en verdi på 30-40 000 når han er 8-11 år ca.

eponas
29-07-2007, 22:20
Veldig mange er nok ute etter en ferdig og klar brukshest.
Desverre er enda fler mer interessert i et billig alternativ og tenker mindre på stamme, eksteriør etc.
Her må jeg også få legge til en liten ting.
-Mange sier at de ikke bryr seg så mye om hesten ikke oppnår gode eksteriør bedømmelser, bare den har hale og fire bein.
-Men poenget er rent faktisk at om en hest har et godt eksteriør så har den en bedre forutsettning til å takle det du krever av dem.
Eksempel, en hest med rett hals vil ha en umulig oppgave med å oppnå samling og balanse.
Hester med sauenakke har ofte en vanskelig og motvillig personlighet. Dette pga kroppsbyggningsfeilen.
Hesten senker og spenner ryggen slik at respirasjoen og balansen blir påvirket.

Har mange eksempler. Poenget er ihvertfall at en hest er ikke bare en hest. En må tenke at den er litt mer enn en hale og 4 bein:)

Mange avler for å få et søtt lite føll, som de snart oppdager bllr stort og krever mye av dem. Da blir de ofte solgt for en billig peng.
Andre bedekker i hytt og pine. Blander raser og overhode neglisjerer de lover og regler som finnes.
Vet ikke hvor mange blandinger jeg har sett for salg, det er nesten skremmende.

Alt dette ødelegger for oss som driver gjennomtenkt avl på gode hester. Vi bruker tid på utstillinger, valg av hingst og hoppe, stamme etc. Alt for å få fram gode brukshester. For det er jo det det endelige målet er.

Ja til gode brukshester.
:wav:

Ingvild
29-07-2007, 22:22
Bravo!!!!!!

eponas
29-07-2007, 22:36
:D

Levinja
29-07-2007, 23:50
Veldig mange er nok ute etter en ferdig og klar brukshest.
Desverre er enda fler mer interessert i et billig alternativ og tenker mindre på stamme, eksteriør etc.
Her må jeg også få legge til en liten ting.
-Mange sier at de ikke bryr seg så mye om hesten ikke oppnår gode eksteriør bedømmelser, bare den har hale og fire bein.
-Men poenget er rent faktisk at om en hest har et godt eksteriør så har den en bedre forutsettning til å takle det du krever av dem.
Eksempel, en hest med rett hals vil ha en umulig oppgave med å oppnå samling og balanse.
Hester med sauenakke har ofte en vanskelig og motvillig personlighet. Dette pga kroppsbyggningsfeilen.
Hesten senker og spenner ryggen slik at respirasjoen og balansen blir påvirket.

Har mange eksempler. Poenget er ihvertfall at en hest er ikke bare en hest. En må tenke at den er litt mer enn en hale og 4 bein:)

Mange avler for å få et søtt lite føll, som de snart oppdager bllr stort og krever mye av dem. Da blir de ofte solgt for en billig peng.
Andre bedekker i hytt og pine. Blander raser og overhode neglisjerer de lover og regler som finnes.
Vet ikke hvor mange blandinger jeg har sett for salg, det er nesten skremmende.

Alt dette ødelegger for oss som driver gjennomtenkt avl på gode hester. Vi bruker tid på utstillinger, valg av hingst og hoppe, stamme etc. Alt for å få fram gode brukshester. For det er jo det det endelige målet er.

Ja til gode brukshester.
:wav:

Ja, helt enig!!
Men det er ikke alle nye hestekjøpere som er inne på stammer,eksteriør o.l.
Derfor ligger veldig mye av ansvarte for dette hos oss som avler. Vi må bli flinkere til å planlegge avl, d.v.s. tenke noen år frem i tid. Vi kan ikke forvente å få solgt årets føll til den prisen vi ønsker desverre.
Alle har en fortid som førstegangs hestekjøpere.

eponas
30-07-2007, 11:53
Ja, helt enig!!
Men det er ikke alle nye hestekjøpere som er inne på stammer,eksteriør o.l.
Derfor ligger veldig mye av ansvarte for dette hos oss som avler. Vi må bli flinkere til å planlegge avl, d.v.s. tenke noen år frem i tid. Vi kan ikke forvente å få solgt årets føll til den prisen vi ønsker desverre.
Alle har en fortid som førstegangs hestekjøpere.

Som førstegangs bør man ikke kjøpe føll ihvertfall og enda mindre avle.
Det er å begynne i feil ende.
Er enig at ansvaret ligger på oss som avler;)og en stor del av oss som avler tenker desverre ikke målrettet.
En hingst må være kåret for å tre inn i avlen, på lik linje mener jeg at også at hoppene bør være godkjent.
Det er jo for det meste hoppemateriale folk rundt om sitter med :)

Da hadde det ihvertfall blitt mer målrettet, eller?

Lucinda
30-07-2007, 12:45
En hingst må være kåret for å tre inn i avlen, på lik linje mener jeg at også at hoppene bør være godkjent.
Det er jo for det meste hoppemateriale folk rundt om sitter med :)

Da hadde det ihvertfall blitt mer målrettet, eller?

Eg er ikkje enig i dette med godkjente hopper. Ja kanskje i ein del av rasene for der er ikkje det krav om køyreprøve slik att bruksprøvene vil ikkje hindre nokon hest i å få premie. Men tar man fjordhestavlen og dølahestavlen må alle premierte hopper og hingster igjennom ei køyreprøve for å få premie. Ergo utelukker man ein del gode hopper frå å få premie. Men heldigvis kan man likevel avle på desse. Da hoppene kun må være registrerte.

Eg har ei slik hoppe sjølv og eg vil svært gjerne avle på henne. Ikkje fordi eg på død og liv må ha eit føl etter henne for det er jo så nusselig. Men fordi eg meiner ho kan bidra med mykje i avlen fordi det er ei god hoppe eksteriørmessig og bruksmessig.

Er jo sjølvsagt ein del som ikkje meiner ho er god bruksmessig siden ho ikkje kan køyrast. Vel eg meiner det er tull. Att ho ikkje kan køyrast kan kun lastast menneskene rundt henne og ikkje hesten. Og hesten er god i bruk ellers. Den gjekk LA dressur etter 1 års ridning. Den hopper 90 baner i sprang og kan ha unger på ryggen, springane rundt seg osv. Den har plukka mykje premier frå konkurranser.

Den har også vore utstilt som unghest og blei beste 3 års hoppe i Nordfjord vilket er landets beste fjordhest distrikt. Og har avla avkom som har gjort det samme på utstilling og som kan køyrast med.

Eg meiner det er betre å avle på ei hoppe som min enn ei mindre god fjordhesthoppe. Det skal faktisk ganske mykje til før ei hoppe ikkje frå godkjent premie. Vel eg ville ikkje avla på ei hoppe med karakterer som 6-6-6-6-6 og godkjent premie når eg heller kan avle ei hoppe som vil få eksteriørpoenga 9-9-8-8-9 men ikkje premierast pga ei køyreprøve som ikkje kan gjennomførast.

Sjølvsagt kan vi finne eksempel på att mindre gode hopper avla godt og gode hopper avler dårleg. sånn er det. Men i mitt eksempel er det i allefall ikkje slik.

Vilde
30-07-2007, 13:13
Nå er jo ikke det det vanligst i verden Lucinda, at ei hoppe ikke har premiegrad fordi den ikke kan kjøres. Det er klart at dette gjelder noen hester, men det er nok vanligere at disse hestene ikke er gode nok til å avles. Jeg skjønner jo at du trekker frem hesten din, men ser ikke at en hest alene har så mye med denne diskusjonen å gjøre. Du får jo god pris fo hennes avkom ikke sant?

Jeg synes det var et godt poeng som ble sagt her tidligere og det er at folk avler litt uten tanke, plutselig kommer vinteren og da har de ikke plass til å ha en ekstra hest og må selge til spottpris. Det er ikke så veldig stor etterspørsel etter fjordhestføll eller ungdyr (bortsett fra dyr som kan egne seg til utstilling), de aller fleste ønsker en hest de kan begynne å bruke med en gang. Hvis folk hadde tenkt seg litt om slik at de visste at de hadde plass til føll det avler frem før de bedekker så tror jeg kanskje også prisene kunne blitt høyere. Det er ikke veldig lett å få en god pris på noe du ikke selv synes er verdt noe og må du ha dyret vekk i løpet av kort tid går gjerne prisen ned. Det er kun et spørsmål om tilbud og etterspørsel.

Det omtalte føllet kunne nok gått til en mye høyere pris hadde det ikke vært for avtegnet, og det å nappe ut hår er bare tullete. For det første er fjordhestmiljøet så lite at de aller fleste vet om dette allerede, og dessuten blir det jo å avle på feil grunnlag. Men det er likevel synd å selge føll så billig. Selv om ikke dette føllet kan bli kåret noen gang kan det jo likevel bli en utmerket brukshest.

Lucinda
30-07-2007, 13:26
Nå er jo ikke det det vanligst i verden Lucinda, at ei hoppe ikke har premiegrad fordi den ikke kan kjøres. Det er klart at dette gjelder noen hester, men det er nok vanligere at disse hestene ikke er gode nok til å avles. Jeg skjønner jo at du trekker frem hesten din, men ser ikke at en hest alene har så mye med denne diskusjonen å gjøre. Du får jo god pris fo hennes avkom ikke sant?

Eg bruker her min hest som eksempel, men det finnest faktisk ein del slike hopper rundt om. Nokon av dei er til og med premierte fordi det i eit par år gjekk ann å komme igjennom også med fjordhest kun med rideprøve. Denne muligheten blei fjerna ganske raskt.

Mange av dei eg kjenner til er gode eksteriørmessige. Kjenner også til minst ei slik hoppe som er mor til tidlegare avlshingst. (no valakk men ikkje pga avkåring)

Ellers så er eg heilt enig i att det finnest mykje avla uten plan og formål. Dette skjer nok ikkje berre i fjordhestavlen, men det er mykje slik. Det har eg ikkje tenkt å benekte.

Eg vil berre få folk til å få opp augene for att å kreve godkjenning av hoppa ikkje nødvendigvis fører til betre hopper i alven. I allefall mi meining. Og det eg ville få fram over her.

Lucinda
30-07-2007, 13:29
Spørsmålet er jo også hvor mye folk kan betale for gode hester av gjennomtenkt avl?

Du må gi minst 15000 for eit fjordhestføl med litt seriøse avlere som kan vise til litt resultater utstillingsmessig. Nokon ganger meir om det er mange interesserte.

Og for 2 års hopper minst 20.000 og rundt 30.000 for dei beste.

3 års hopper rundt 30.000-35.000

Kåra hingster 50.000-100.000 alt etter farge og kvalitet eller ikkje etc.

Ingvild
30-07-2007, 13:46
Skal man få mer enn 15000,- for et fjordhestføll må man treffe på de riktige kjøperne ihvertfall. Men man får vel også mer for en fjordhest med spesiell farge, f.eks. gulblakk?

Ja, nå er jo fjordhest uaktuellt for meg som ser etter større spranghest, og føll blir det heller ikke noe av :p Men hva med Varmblods Ridehest av gjennomtrenkt avl? Tenker da på en grei vallak. :)

Har du ein åring med utstillingsresultat og fin stamme kan du lett få 15 000 for det, om du sel det til seriøse folk. Det vert litt anleis om du sel til folk som kun vil ha selskapshest..

Grete Sørheim sin Andante ligg ute for sal no, han er prisa til 35-40 000.. Mora har vel bra stamme har eg hørt, men eg er ikkje sikker då eg ikkje har peiling på NV..

Therese
30-07-2007, 13:47
Jeg vil si at 15 er en rimelig pris på et bra fjordhestføll etter gode foreldre. Det er ikke akkurat gratis å avle frem heller.

Ann Lajla
30-07-2007, 14:27
Grete Sørheim sin Andante ligg ute for sal no, han er prisa til 35-40 000.. Mora har vel bra stamme har eg hørt, men eg er ikkje sikker då eg ikkje har peiling på NV..
Raoul si stamme er ivertfall ingenting å klage på :) Stamma til mora er bra ja. Andante ser ut som "danske-typa" varmblod, og har arva mykje derifrå (utsjånadmessig ivertfall). Flott lynne, stor hingst, bra stamme, god pris.

Hadde me selgt Casanova hadde ikkje me gått under 35 000,- me heller. Casanova er litt mindre, litt meir hingstene i lynne (etter det eg har lagt merke til). Men eit pluss i margen er at han har ein elitehingst i stamma. Juan (far til Geisha, som er mor til Victoria) blei kåra/ranka som elitehingst i Norsk Varmblod i år.

LisaFi
30-07-2007, 15:01
Hvis du skal ha en hest til kun ridebruk (valakker er litt tungt å få avlet på..) så kan vel ikke stamme spille så stor rolle? Bare hesten er "riktig" for deg og fungerer til det den skal?

Ser ikke poenget med å tenke stamme på vallaker, i alle fall ikke om en ikke handler hest for å konkurrere i den ypperste verdenselite. Sunt og bra eksteriør og et godt hode er viktigere saker om en kjøper valakk synes jeg.

Lucinda
30-07-2007, 15:31
Men stamma har ofte ein del å sei for om det blir ein god brukshest eller ikkje. Er i allefall mi erfaring. Og da har stamme også noko å sei sjølv om det "berre" er ein valakk

Therese
30-07-2007, 15:35
Pluss at Fjordhesten må vel være registrert (eller at man kjenner foreldrene?) for å få starte Fjordhest NM? Hvis man har slike planer er det jo helt klart fordel med registrert hest.

Ingvild
30-07-2007, 15:46
Kor mykje forventar ein at folk skal ha råd til å legge i ein hobby konkurranse hest til Lett nivå? :)

Du ser vel på hobby/lett nivå som 120-130 som for meg er HØGE klasser.
Om du først skal ut å starte kjøp ein god hest, eg ville ha brukt ca 50 000 om eg skulle hatt ein konkurransehest.

Therese
30-07-2007, 15:47
Såklart ikke. Derfor skrev jeg "pluss" for å presisere at ren rase spille rolle.

Ann Lajla
30-07-2007, 19:51
Lett A for hester over 148 er 120 ;) Så ja - jeg beregner det under Lett-klasser.

Hmm ja, får kjøpe meg det eg har råd til no. Og spare til eg får råd til ein "konkurransehest".

Har sett ein god del på hestar som ligg for salg, og du finn ingen under 50 000,- av dei som er under 13-14 år, er over 160cm (som du vil ha den) og går over 1.10.

Og eg sei som Ingvild: 120 er store klassar, på desse kantar av landet ivertfall. Såg no på D-stemnet i Molde, tre-fire som starta dei to høgste klassene.

Ramsen&Frikken<3
30-07-2007, 21:58
Vi leita etter ponni i ca 2 &#229;r, og om vi skulle ha ein som gjekk ca lb dressur og 1 m sprang fant vi ingenting brukbart til under 50 000 hvertfall. Ei venninne av meg har akkurat kj&#248;pt seg ny hest, ho skulle ha ein som gjekk 1.20-1.30 m sprang, og greit dressur, og etter deira erfaring s&#229; var det s&#229; og sei umulig &#229; finne noko under 100 000 som gjekk 1.20-1.30 m sprang og greit dressur, og dei som g&#229;r s&#229;pass h&#248;gt til rundt 100 000 er det som regel noko gale med, dei virkelig gode kostar meir enn det. Det var iallefall deira erfaring. Prisane er p&#229; veg opp no, n&#229;r vi kj&#248;pte v&#229;r f&#248;rste fjording s&#229; fanst det heilt greie fjordingar til rundt 15.000-20.000. No f&#229;r ein vel ein fin &#229;ring eller ein voksen fjording til turbruk/hobbybruk for den prisen, men som regel ikkje noko meir.

Ramsen&Frikken<3
31-07-2007, 01:22
Ja men s&#229; er jo nordlandshest, og uansett kor mykje ein vrir og vender p&#229; det, s&#229; er ho ein nordlandshest..enig i at det med rase ikkje burde telle om ponnien/hesten er god, men s&#229;nn er det berre. Eg skulle ha ein ikkje for gammal ponni med kapasitet til meir i b&#229;de dressur og sprang, sportsponni eller noke s&#229;nt, og det skulle v&#230;re ein 1'er ponni og dei er jo litt dyrare, var det hvertfall d&#229;. Og da er prisane ganske h&#248;ge for &#229; sei det s&#229;nn. Veit om folk som har f&#229;tt 50 000 for ponniar som ikkje er verdt det i det heile tatt, og du har jo resultat &#229; vise til p&#229; Lita:)

Ingvild
31-07-2007, 01:40
Anna har kj&#248;pt Rakne Frikk :)

LA er vel for folk ganske h&#248;gt, b&#229;de i dressur og sprang? Karisma er einarponni, og det er h&#248;gt om ho hoppar ein meter alts&#229;..

Ingvild
31-07-2007, 01:50
*Kremt* Sportsponni? ;)

Nja, synes vi begynner å snakke høyt nivå når man kommer over på Middels. De fleste skal vel egentlig klare seg igjennom Lett-klassene med litt trening da :p Eller er det ikke sånn..?

Men nå ble følltråden ganske OT her :p *Tar skylden*

Anna skreiv vel dette:

Vi leita etter ponni i ca 2 år, og om vi skulle ha ein som gjekk ca lb dressur og 1 m sprang fant vi ingenting brukbart til under 50 000 hvertfall.

Ho har vel ikkje kjøpt nokon sportsponni etter det eg har fått med meg, men no har ho kjøpt Rakne Frikk ;)

Med mykje trening kan ein kome seg gjennom lettklassene.. Eg kjem nok aldri til å få Karisma til å gå LA dressur og hoppe 1 meter altså.. Dei lette køyreklassene kan me fint klare, men det vert noko anna...

Middels er høgt ja, men du kan ikkje seie at 130-klasser er LAVE klasser.. I alle fall ikkje her som me bur, vert ikkje arrangert sånt her.

Ingvild
31-07-2007, 01:59
130 er over de Lette klassene da ;) 120 er LA - skal være litt utfordrende men det er gjennomførbart med trening.

Må si jeg hadde blitt MEGET fornøyd hadde jeg kunnet ridd 130 på stevne ja. Hadde jeg kommet så langt en dag hadde vel pappa gladlig kjørt meg til et sted de har slike stevner (Molde/Ålesund/Sula osv.). Men skal du over Lett klassene så må en ha en ganske god hest, og du må være noe til rytter selv også.

Men du skal nok se Ingvild, ender vel opp med en solid gamp og 80 cm klubbstevne i Volda :p

Ja, det er samansvergelse for å halde deg på stemna våre! :D men du skal få styre sprangen åleine, DET tør ikkje eg altså.. Grøss..

120-130 er høgt uansett.. forstår ikkje at folk tør! :P

Ramsen&Frikken<3
31-07-2007, 02:21
Skulle ha sportsponni, da eg var dritlei av store tunge Ramsen, men vi ga rett og slett berre opp, var dritlei av alle dei useri&#248;se selgerane! Heilt h&#229;plaust!
S&#229; venta vi i eit halvt &#229;r, og etter fjordhest nm 06 s&#229; klarte Henriette &#229; overbevise oss om at viss vi skulle ha ny hest s&#229; m&#229;tte vi ha fjording;P Og 2 mnd etterp&#229; s&#229; stod Frikken her;) Og kunne ikkje ha vore meir forn&#248;gd, sj&#248;l om han er ein typisk d&#248;dsfrekk fjording som helst ikkje gjer noko anna enn kva han m&#229;, og vi trulig nok kjem til &#229; hoppe rundt i 80 cm i mange &#229;r framover, s&#229; spelar det ingen rolle n&#229;r han er s&#229; allsidig som han er og er &#230;rlig og fin i sprangen og fungerar til det meste. Lykke til med salget av Lita Johanne:)

Ramsen&Frikken<3
31-07-2007, 02:27
Ok, tilbake til emnet folkens. Er 5000,- lite for et fjordhestf&#248;ll med stjerne?

Ja, jeg synes det. De kunne f&#229;tt litt mer, men ikke s&#229; mye. Hest er ikke den raskeste veien til rikdom. :roll:

Hoppa v&#229;r fikk hoppef&#248;ll med "stjerne" i fjor, det var no hvertfall en kvit flekk i panna;P No har ho blitt 1 &#229;r og bevegelsane og lynnet er bra, hadde aldri solgt ho for 5000. Men s&#229;nn som vi har forst&#229;tt det s&#229; kan ein f&#229; k&#229;ra hopper med stjerne, men ikkje hingstar. Men etter mi meining er 5000 INGENTING for eit fjordhestf&#248;ll, kan jo bli ein super brukshest sj&#248;lv den har stjerne.

Ingvild
31-07-2007, 13:04
Ok, tilbake til emnet folkens. Er 5000,- lite for et fjordhestføll med stjerne?

Ja, jeg synes det. De kunne fått litt mer, men ikke så mye. Hest er ikke den raskeste veien til rikdom. :roll:

Eg er av den formeining at ungdyr ikkje skal gå for under 10 000, men eg hadde ikkje betalt 10 000 for eit dyr som ikkje kan brukast i avl, som ender opp som valakk og som eg må trene fram heilt sjølv. Det hadde vore annleis hadde dette vore eit merraføl, då kunne dei fint fått 10 000 for det, meiner eg.

Ann Lajla
31-07-2007, 13:54
Tja, den m&#229; ikke g&#229; 1,20 akkurat p&#229; stevner. Men at den har kapasitet til &#229; klare det er en annen sak. 1,20 enkelthinder er ihvertfall ikke S&#197; h&#248;yt for en stor hest - Lita hopper 1,15 og hun er 1,39 i mankeh&#248;yde. 1,20 er faktisk "bare" LA for hest, konkurrerer jo LA h&#248;yder med Lita n&#229; ;)

Tror faktisk jeg kan klare &#229; finne en fullblods over 165, med kapasitet til &#229; klare 1,20 i hinderh&#248;yde til under 50000,- Men da m&#229; det nok legges ned en hel del arbeid i den, og fullblods er ikke de enkleste hestene &#229; ri.

Men jeg f&#229;r bare dr&#248;mme videre, lete og holde &#248;ynene &#229;pne! Hestekj&#248;p er ingen enkel sak ihvertfall.

Ikkje frekt meint, men du forst&#229;r vel at det er STOR forskjell &#229; g&#229; ifr&#229; ein nordlandshest til stor varmblods/fullblods? Du kan ikkje samanlikne LA nordlandshest og LA stor hest, det blir etter mine meiningar ganske feil. N&#229;r du byrjar med ein ny hest kan ikje du forvente at det er same hesten som din gamle, og at du kan byrje rett derifr&#229;. Kjenner veldig mange som har starta heilt p&#229; byrjinga n&#229;r dei har f&#229;tt ny hest.

Om du finn ein under 50 000,- med dine kriteriar, finn du nok ein go gammal hest, eller ein hest som ikkje er heilt frisk, evt har g&#229;tt med mange f&#248;l. Det er mi erfaring ivertfall.

S&#229;g det var snakk om &#229; starte stemner i Volda og s&#229;nn ogs&#229;. Ein ting; er det ikkje litt "flaut" &#229; starte 80cm med ein hest du starta 120cm p&#229; andre stemner? og ikkje minst urettferdig ovenfor dei som har hestar som startar 80-90? Berre ein liten tanke..

marcello
31-07-2007, 15:24
For det f&#248;rste s&#229; tar de nesten meir for et blandings f&#248;ll enn 5000,.For det andre s&#229; i tillegg til bedekning osv koster det ca 10000 &#229; fore hoppa gjennom vinteren.For et taps prosjekt.

Og i tillegg til det er det bare folk med d&#229;rlig &#248;konomi som kj&#248;per hestar til denne prisen.Billig og bra.

Men for all del.Kor mange fjordingshingstar er det som kommer seg p&#229; k&#229;ring??
Denne er passberettiga og kan bli ein kjempe flott bruks hest.

Satt nettopp og studerte Dyrenett,der er det blandings unghester som anntagelig koster meir enn disse skarve 5000,-

Ann Lajla
31-07-2007, 16:23
Nei så klart ikke, er fullt klar over at vi må begynne helt fra start igjen. Men tenker flere år frem i tid. 3-4-5år ihvertfall. Nå har jeg jo ridd en del på fullblodshest i det siste og trives veldig godt med det. ;)

Forventer ikke en som går høyt sprang/dressur for under 50000,- men en som kar kapasitet til å klare å komme seg over et hinder eller to på 110-120 med trening.

Dette med stevnet i Volda. Jeg er ingen verdensmester, finnes mange bedre ryttere enn meg. Rir mer enn gjerne i Volda! Men det er ikke sikkert jeg kommer noe lenger enn det uansett. Ikke sikkert jeg kommer til å klare å ri verken 1m, 1,10 eller 1,20 klasser i det hele tatt, ikke før jeg har fått enda noen år i salen ihvertfall. Kanskje aldri - derfor må ingen bli overrasket om jeg aldri kommer lenger enn 80 cm i Volda ;) Men viss ingen vil ha meg der så...

Uansett greit å ha en hest som kan klare å svare til forventningene du har, og når jeg finner en ny hest vil jeg ha den lenge. Og om jeg kommer så langt at jeg har lyst å hoppe 120 en gang så er det greit at den kan klare det, så slipper jeg å bytte ut hesten igjen etter 3-5 år.

Det med Volda først; det er ikkje snakk om at ingen vil ha deg der, men hadde det vore eg som kjøpte ein spranghest som gjekk 120-130, hadde eg ikkje starta 80 (eksempel) i Volda.

For meg har det hørt ut som om du har tenkt ut og starte 1m og oppover med ein gong, sidan du seier "eg startar allereie det med Lita"..
Men om du ikkje har tenkt å starte 120 på nokre år, kan du no eigentleg kjøpe kva hest som helst då. Til å med ein lett fjordhest kan du kjøpe, om du har tenkt å starte 120 om nokre år.

lillekira
31-07-2007, 16:28
Og i tillegg til det er det bare folk med dårlig økonomi som kjøper hestar til denne prisen.Billig og bra.

Her bare MÅ jeg kverulere litt jeg da:p
Jeg kjøpte meg føll i vinter.En renraset araberhingst på 6mnd,med papirer. Det er absolutt ikke noe feil på ham.Han er nydelig,og ser riktig ut i alle "vinkler" hehe.
Jeg betalte 5.000.- for ham,og det var ikke fordi jeg hadde dårlig økonomi. Det var rett og slett det de ville ha for ham,da godt hjem var viktigere enn penger.
Men at det var "billig og bra" skal jeg gi deg rett i;)

Ingvild
31-07-2007, 16:30
Om du kan f&#229; den samme hesten for 5 eller 20 000 s&#229; vel vel ein &#229; betale minst mogleg..

marcello
31-07-2007, 17:06
&#197; jeg satte det ikke inn for &#229; kverulere,hehe.

Ja om man har noen desperate oppdrettere som selger for den prisen s&#229; er jo det supert,men hva er hennsikten &#229; avle for &#229; g&#229; i minus.
Nei da hadde jeg heller latt v&#230;re &#229; utsette meg for regninger og alle risikoer man tar ved &#229; sette et nytt f&#248;ll til verden.

Ann Lajla
31-07-2007, 18:00
Ja, men om jeg hadde ridd 120 på andre stevner vil jeg også være med i miljøet i rideklubben ;) Men rir ikke 60 cm på en hest som hopper 120-klasser. Ønsker jo utfordringer, og at folk kan konkurrere på litt likt grunnlag.

Har gjordt det med Lita, og tror det vil være mulig å trene opp en ny hest til å gjøre det igjen en gang. Ikke med en gang, men over en periode. Sånn i forhold til hestens høyde blir LA ponni og LA hest det samme, men det krever jo helt andre ting av rytteren iom at du da rir mot seniorer og ikke ponniryttere også.

Har ikke lagt planer om å starte 120 - men drømmer om det en gang :) Har prøvd fjordhest, men det er ikke min ting har jeg funnet ut. Fullblods er litt mer min type hest. Ridd en hel del på begge deler i sommer. Krever mye mer av rytteren å få en fjordhest opp på 120-nivå enn en større ridehest...

For å ri 120 krevast det mykje frå begge delar, og sånn skal det vere. Då har du nok ikkje prøvd av dei "lettaste" og mest sprettne fjordhestane.

Mathilde
31-07-2007, 18:12
Kjenner mamma'n til det føllet, kjekk fjording:). Synes egentlig det er opp til hver enkelt å avgjøre hva de vil selge hesten sin for.

marcello
31-07-2007, 19:01
Ja selvf&#248;lgelig er det opp til hver enkelt.Men om man avler et f&#248;ll for "moro" skyld for &#229; ha noe etter hoppa si,s&#229; er det mange som ikke har plass til f&#248;llet p&#229; h&#248;sten og m&#229; da dumpe prisen for &#229; bli kvitt det.

Da synes jeg man m&#229; vurdere dette f&#248;r man bedekker.Jeg bedekker med den innstillinga at jeg kan risikere &#229; m&#229;tte sitte med f&#248;lla et &#229;r eller to.

Ingvild
31-07-2007, 19:29
For å ri 120 krevast det mykje frå begge delar, og sånn skal det vere. Då har du nok ikkje prøvd av dei "lettaste" og mest sprettne fjordhestane.

Men det er jo inga hemligheit at den gjennomsnittlege fjordhesten ikkje hoppar 120 på null komma niks..

Det må nok like mykje trening til å få ein fjordhest på 150 til å gå 120 som å få ein kva som helst slags hest til å gå same høgd, så i høge klasser er det vel kanskje ein fordel med høg hest.

Meiner ikkje å seie at fjordhestar ikkje kan gå 120, venninna mi sin hest har hoppa 120 enkelthinder (og går MB dressur og middelsklassene i køyring;-))

Ja selvfølgelig er det opp til hver enkelt.Men om man avler et føll for "moro" skyld for å ha noe etter hoppa si,så er det mange som ikke har plass til føllet på høsten og må da dumpe prisen for å bli kvitt det.

Da synes jeg man må vurdere dette før man bedekker.Jeg bedekker med den innstillinga at jeg kan risikere å måtte sitte med følla et år eller to.

Mange som berre bedekker for å få eit søtt lite føl, og som ikkje tenkjer på kva slags avlsmateriale dei bruker. Mange marar burde ikkje bli brukt i avl i det heile..

Er einig med deg, ein bør vite at ein har tid/plass til å ha eit føl i 2 år etter det er fødd, så unngår me dette..

Anniken
31-07-2007, 20:25
Noen må jo selges billige! Man kan jo ikek forvente at alle skal være så dyre! Og husker ikke hvem som skrev det men iallefall.. Det er ikke BARE de som har dårlig økonomi som kjøper en slik hest! Jeg holder på leter etter hest, jeg sjekker jo om jeg finner en bra hest til en bra pris før jeg ser på de dyrere, det betyr ikke nødveni vis at familien men har dårlig økonomi! Man kan få en hest til 20.000 som er minst like flink som en hest for 40.000 dobbelte prisen!

Ingvild
31-07-2007, 20:32
Problemet er vel at dei som sel hestar til spotpris &#248;ydelegg for dei som driv seri&#248;st med avl, avlar fram gode hestar og vil ha litt for hestane dei had avla fram.

marcello
31-07-2007, 23:12
Ja nettopp Ingvild.For de som driver seri&#248;st s&#229; er dette en kostbar aff&#230;re der men legger ned b&#229;de penger og &#230;re i &#229; f&#229; fram gode hester,som andre skal bruke i mange &#229;r fremover.Tenker ofte p&#229; de Walisiske oppdretterne som har dreve stutterier i generasjoner,de er s&#229; stolte over sine hester,og det er s&#229; forst&#229;elig.Det er selve livet det &#229; drive avl.

Grande vi snakker ikke om flinke hester i denne tr&#229;den vi snakker om f&#248;ll priser.
Flinke hester som er rimelige finnes det mange av,likeledes dyre hester som skulle ha kosta minimalt.Man m&#229; bare klare &#229; finne den potensielle kj&#248;peren som blar opp hva som helst for en hest dem liker.

Jeg selger mine cob Sec D hoppe f&#248;ll for 25000 ved fravenning.Hingstef&#248;ll noe billigere.Man f&#229;r det snart ikke billigere i DK eller Sverige.Man m&#229; da selvf&#248;lgelig ta med mva,Kj&#248;ttavgifta og frakta,men likevel.

smulemor
01-08-2007, 04:53
Hva med å avle en type hester som er ekstra attraktivt for kjøpere? ;)

problemet der er vel at det ikke finnes en ensartet gruppe av kjøpere. noen vil ha ditt, andre ser etter datt osv.

Vilde
01-08-2007, 08:53
Selv om dette er relativt OT må jeg bare kommentere:

Meiner ikkje å seie at fjordhestar ikkje kan gå 120, venninna mi sin hest har hoppa 120 enkelthinder (og går MB dressur og middelsklassene i køyring)

Å hoppe 120 enkelthinder og 120 bane er to ganske forskjellige ting. Jeg vil tro det er kanskje en eller to fjordinger i verden som har startet det sistenevnte så da å anbefale en som har mål om å starte så høyt om noen år å kjøpe fjording synes jeg er tullete. Fjordingen er en flott hest, men det er faktisk noen som har høyere ambisjoner og det må jo folk få lov til. Men da synes jeg egentlig det er på tide å legge den delen av diskusjonen død (evt starte en ny tråd). Her skulle det vel handle som føllpriser?

Ingvild
01-08-2007, 15:48
Å hoppe 120 enkelthinder og 120 bane er to ganske forskjellige ting. Jeg vil tro det er kanskje en eller to fjordinger i verden som har startet det sistenevnte så da å anbefale en som har mål om å starte så høyt om noen år å kjøpe fjording synes jeg er tullete. Fjordingen er en flott hest, men det er faktisk noen som har høyere ambisjoner og det må jo folk få lov til. Men da synes jeg egentlig det er på tide å legge den delen av diskusjonen død (evt starte en ny tråd). Her skulle det vel handle som føllpriser?

Eg skjønner godt at folk ikkje kjøper fjordhest om dei vil starte 120.. Det var ikkje sånn meint innlegget mitt altså, om du trudde det.. :)

Ja, men det er jo noen raser som er mer etterspurt enn andre? Synes markedet er ganske mettet med fjordhest nå, så lave priser er vel egentlig bare å forvente.

Kan du slutte og prate om ting du ikkje har peiling på? No offence altså, men eg vert litt sur her.

Ingvild
01-08-2007, 15:59
Det er vel bare sånn det er ;) Færre hester = høyere priser, mange hester = lavere priser. De beste hestene går for litt mer enn de dårlige, men tviler på at folk vil betale mer enn de må for en hest som er helt lik den andre.

Hvordan få høyere priser for hestene? Færre hester på markedet, bedre hester og at folk jevnt over må sette høyere priser for dem.

Kan ikke alt, men man må jo få prøve. Må få lov å ha mine egne meninger :)

Eg skjønner berre ikkje kvar du ser alle fjordhestane til sals eg. Det er ikkje overflod av fjordhest på markedet, men dei som ligg ute er ikkje av det beste og dyraste slaget.

Eg har ikkje sagt at du ikkje kan ha dine eigne meiningar, men når du går ut og påstår ting som ikkje er fakta vert eg litt irritert..

Ragnhild
01-08-2007, 16:06
Ingvild og Johanne: Jeg intervjua Ove om fjordhest i helga, intervjuet kommer ut p&#229; hest.no i l&#248;pet av uka. Der er det litt om fjordhesten og dens utvikling den siste tiden. Det er iallefall en som har peiling ;)

Sorry 'bout the OT..

Ann Lajla
01-08-2007, 16:12
Johanne: Om ein skal byrje å avle mykje på det mest attraktive, kjem det til å skje som med fjordhesten. Prisane blir dumpa, der vil skje ulovleg avl/dårleg avl, masse hestar på markedet (som du seier). Kva skal ein då avle på?

Grunnen til prisen på fjordhesten for tida, er at der ligg ein del hestar for salg utan papir, med eksem, avteikn, osv. Hestar utan papir får ein ikkje avle med neste år, eller starte NM. Hestar med eksem og avteikn skal ein vel heller ikkje avle med. Om du ser på annonsene ser du at der er "feil" hos mange av hestane, medan dei til god pris (som er verdt kvar øre) ikkje får selgt sine hestar for den prisen for evt. kjøparar kanskje synast der er overprising, pga alle dei lavprisa hestane.

Ja, eg er ein av dei med hest for salg til lav pris. 2 år gammal fjordhingst, ikkje innkøyrd (spent for ein gong), ikkje sløyfa på unghestsjå som toåring (reine 7'arar), ikkje av dei høgste (140), muligens eksem. 10 000,- synast rett og slett han ikkje er verd meir, men vil ikkje tape så mykje på at eg kjøpte han for eit år sidan heller. Eg sel han ikkje for under 10 000,- då beheld eg han heller til neste år, rir han inn og annonserer han då. Sjølv om eg eigentleg ikkje har tid/plass.

Ingvild
01-08-2007, 16:22
Ser fjordhest til salgs over alt jeg, folk som ikke får solgt osv, mulig det er bare meg men jeg har det oppfattningen ihvertfall.

Og at det er mye fjordhest på markedet er ingen hemmelighet.

Eg lurer på kvar i h**** du ser alle fjordhestane, for eg ser dei ikkje!

Klippa
29-08-2007, 17:17
Hei!

det er mitt føll dere diskuterer her..

grunnen til at jeg måtte selge så billig var fordi jeg hadde lyst på mest mulig hendvendelser sånn at jeg kunne "velge" et passende hjem for han, og mye fordi det er vanskelig å selge fjordhest føll!

jeg betalte 1500 for bedekking og 800 for beite + vaksiner osv. så blir det ca. 5000.

jeg var ikke ute etter å ha føll for å tjene penger, men for å få erfaringen og opplevelsen! syns ikke det er noe galt i å selge han for 5000 når det kunn går ut over meg. han bor fortsatt hjemme hoss meg, men det er en kjempe kjekk familie som har kjøpt han (bor kunn noen km. fra meg) og som er inne og hjelper til med "trening" osv. en gang i uken.

Knappen er en suuuper snill og herlig liten gutt som jeg sikkert kunne fått mer for, men jeg er fornøyd og har ikke tapt noe på å selge han så billig!

det at jeg skrev åringshings i annonsen var ikke med vilje, kom på etter at jeg hadde lagt den ut at han er et føll (og det går ikke an å fikse på annonsen etter den er lagt ut), så beklager vist folk ble forvirret av det!

mvh. Malin og knappen!

LisaFi
29-08-2007, 17:24
Hihi, her m&#229; folk l&#230;re at man m&#229; passe seg litt for &#229; diskutere vilt i alle fall... ;)

Jeg synes i grunnen det er greit at noen avler "billigere" hester ogs&#229; jeg, det er jo ofte noen som vil ha dem ogs&#229;... Og de som kj&#248;per bare DYRE hester VIL jo ofte ikke ha dem som er billigere heller, s&#229;? Hvert sitt marked kanskje?

Klippa
29-08-2007, 18:07
Hei igjen! har lest igjennom alle innleggene og tenkte jeg m&#229;tte legge til litt;

jeg sendte hoppa mi p&#229; beite i fjor fordi jeg hadde lyst til &#229; avle avkom etter Klippa. hingstevalget falt p&#229; Eik&#229;sen Gullfaks som utfyller klippa veldig bra. noen mnd. etter slippet var jeg hos vet. og han sa hun ikke var drektig. jeg trente godt og hardt gjennom hele vinteren og v&#229;ren, men da hun bare ble rundere og rundere forsto jeg at her var det f&#248;ll p&#229; gang. hun fikk verdens snilleste og vakreste hingstef&#248;ll i begynnelsen av juli, og ja han er bare helt str&#229;lende. meen. jeg hadde lagt planer, og jeg viste at dette &#229;ret kom til &#229; bli t&#248;fft (g&#229;r p&#229; dramalinjen) og jeg viste det ikke kom til &#229; g&#229; me 3 hester.. s&#229; jeg m&#229;tte selge han, helst f&#248;r v&#229;ren.

dette har ingenting med useri&#248;s avl &#229; gj&#248;re! jeg har brukt masse tid p&#229; han, og har tenkt gjennom med tanke p&#229; hingst osv. og jeg hvet han kommer til &#229; bli en str&#229;lende ridehest. jeg skal si litt mot meg selv at jeg angrer liitt p&#229; at jeg ikke tok mer for han, men jeg er s&#229; forn&#248;yd med de som har kj&#248;pt han at det ikke gj&#248;r meg noen ting. og i og med at de bor s&#229; n&#230;rme s&#229; kan jeg bes&#248;ke han og f&#248;lge utviklingen.

det var dumt av meg &#229; f&#229; f&#248;ll n&#229;r jeg er s&#229; ung, men han viser seg &#229; v&#230;re perfekt(!) og han tar ingen skade av at han blir solgt f&#229;r 5000 bare han f&#229;r et godt hjem?! noen enige? jeg hadde ikke solgt han til noen jeg ikke stolte p&#229;.

faktisk syns jeg det er litt frekt &#229; diskutere andre og trekke konklusjoner uten &#229; f&#248;rst h&#248;re med kj&#248;per (eiger)...

Marianne
29-08-2007, 18:12
Hei igjen! har lest igjennom alle innleggene og tenkte jeg måtte legge til litt;

jeg sendte hoppa mi på beite i fjor fordi jeg hadde lyst til å avle avkom etter Klippa. hingstevalget falt på Eikåsen Gullfaks som utfyller klippa veldig bra. noen mnd. etter slippet var jeg hos vet. og han sa hun ikke var drektig. jeg trente godt og hardt gjennom hele vinteren og våren, men da hun bare ble rundere og rundere forsto jeg at her var det føll på gang. hun fikk verdens snilleste og vakreste hingsteføll i begynnelsen av juli, og ja han er bare helt strålende. meen. jeg hadde lagt planer, og jeg viste at dette året kom til å bli tøfft (går på dramalinjen) og jeg viste det ikke kom til å gå me 3 hester.. så jeg måtte selge han, helst før våren.

dette har ingenting med useriøs avl å gjøre! jeg har brukt masse tid på han, og har tenkt gjennom med tanke på hingst osv. og jeg hvet han kommer til å bli en strålende ridehest. jeg skal si litt mot meg selv at jeg angrer liitt på at jeg ikke tok mer for han, men jeg er så fornøyd med de som har kjøpt han at det ikke gjør meg noen ting. og i og med at de bor så nærme så kan jeg besøke han og følge utviklingen.

det var dumt av meg å få føll når jeg er så ung, men han viser seg å være perfekt(!) og han tar ingen skade av at han blir solgt får 5000 bare han får et godt hjem?! noen enige? jeg hadde ikke solgt han til noen jeg ikke stolte på.

faktisk syns jeg det er litt frekt å diskutere andre og trekke konklusjoner uten å først høre med kjøper (eiger)...

Syns det var et godt valg jeg :)
Jeg kjøpte hesten min for 5000 kr, men hun som eide henne var veldig opptatt av at hesten skulle få et godt hjem. Var utrolig mange som var å så på hesten, men hun ringte meg og sa at hvis jeg ville ha henne, så kunne jeg komme å hente. Hesten min har jo vist seg å bli en kjempefin hest, med litt jobb. Og jeg har tenkt å prøve henne i løp, så håper vi kommer så langt.

Prisen behøver ikke å si noe, bare man vet at hesten får det bra :)

henny-penny
29-08-2007, 23:43
hesten min kosta 3000, avdanka traver p&#229; 17 &#229;r.. men poenget mitt var at jeg syns det er trist at fine hester g&#229;r for en slikk og ingenting, n&#229;r andre hester av en annen rase som ikke har stamme eller noenting kan g&#229; for 30 000... tenker p&#229; oppdretterene men om en ganske enkelt ikke vil selge det for mer s&#229; spiller det jo ingen rolle. men prisene m&#229; ikke presses ned til det niv&#229;et p&#229; grunn av at ingen selger de for mer... om noen skj&#248;nte detta=)