PDA

Se full versjon : Eh, skummelt?

Falo
15-07-2007, 14:20
Hei!

Jeg har så lyst til å melde meg på kjørekurs, og begynne å kjøre med Fjellvåk!

Men, tenk om han tar ut? En ting er på ryggen, men du kan jo ikke slenge deg av en vogn og la hesten galloppere videre med vogna heller! Tenk om han klikker helt?

Jeg har kjørt før, men det var på en liten strekning, med en SHETLANDSPONNI!!!

Hjelpes...klarer jeg dette?

hehe, jeg høres jo helt teit ut. Men det får nå være. Mari mente at så lenge du har sterke bitt når du kjører, så er det ikke store faren...

Sol
15-07-2007, 14:24
ER så glad for at det fins flere enn meg som tenker i de baner. jeg har jo innkjørt flink sort ting.. men fyttigrisen altså!

g når det kommer til det med sterkere bitt: tror egentlig ikke det har så mye å si jeg, når den som har bittet mellom tennene har panikk!

Men tror ike du som jeg at dersom vi bare kjører bittelitt i begynnelsen, sammen med noen som kan, på et sted hvor det ikke er trafikk, med slede, i dyp snø.. så KAN det hende det går riktig så bra??:D

Falo
15-07-2007, 14:33
Hei!
hehe, ja:D

Enten så var det olddermoren min, eller tippoldermor som døde i en slik ulykke...hesten ble skremt, vogna skrentet, og hun døde.

Sol
15-07-2007, 14:34
hyyyyyyysjjjjjjjjjjjjjjj...:rolleyes:

Ingvild
15-07-2007, 16:05
Bruk eit sterkt bitt så du KAN ta tak om du må!

Sol, du skall få prøve å kjøre Karisma viss (når?:D) du kjem på besøk.. Ho er så grei atte, ingen vanskeleg sak å kjøre ho :)

Sol
15-07-2007, 16:07
Du har å være med i såfall!! syns nemlig det er supermoro å kjøre jeg, når jeg bare VET at hesten ikke reagerer på noe. Svarten er jo sånn, men han MÅ jo alltid prøve seg på faenskap første turen, uansett hva du ber han om!

Ingvild
15-07-2007, 16:08
Klart! ho er kjempegrei så det skal ikkje vere noko problem. Og vert det skummelt sleng du berre tøylane over til meg...

Falo
15-07-2007, 16:19
Hei!
Da kommer Ida og Sol på kurs hos deg, Ingvild...

Ingvild
15-07-2007, 16:27
ÆÆæææææ..

Kurs hos Karisma! Eg kan nesten ingenting sjølv :p

Sol
15-07-2007, 16:57
haha.. dumt å skryte da:D *pakke koffertene sine*

Falo
15-07-2007, 17:38
Hei!
Skal jeg ta med den rosa eller grønne toppen, sol?

Sol
15-07-2007, 17:42
jeg "elsker" rosa:D særlig sånn lys babyrosa.. og jeg vet at Ingvil der ENDA mer glad i det enn meg:lol:

Falo
15-07-2007, 18:00
Hei!
Da tar jeg den:D

Ingvild
15-07-2007, 18:41
jeg "elsker" rosa:D særlig sånn lys babyrosa.. og jeg vet at Ingvil der ENDA mer glad i det enn meg:lol:

Æ blææææ..

Karisma er knallgod å køyre, men eg er ikkje heilt stø enda.. Kan nok til å køyre ho heilt greitt på tur og sånn da ;)

Tornado
15-07-2007, 19:30
Fyttikatta det er ekkelt om hesten tar ut med vogn, det er alt annet enn når du sitter på ryggen. Men om jeg var deg ville jeg meldt meg på kurs :-) Er utrolig gøy å kjøre til tross for at tanken på at hesten stikker er noe ekkel.

Andrea
21-07-2007, 20:47
Litt OT, men.. Sist jeg kjørte med Evita skulle jeg ha galopp, og så bukka hun med vogna bak, så galopperte hun videre. Hun fikk pisken mellom bena, og tømmene rundt bena, og jeg trodde vogna skulle bli ødelagt.. Men heldigvis gikk det bra, da (:

Nina
21-07-2007, 21:40
Meld deg på kurs og begynn med kjøring! Det er kjempegøy, og etter hvert blir du nok tryggere i vogna også!
Man har klart mindre kontroll i en vogn enn på ryggen, men om du har med deg en erfaren person i begynnelsen tror jeg nok tryggheten kommer fort. Men om du er redd hesten skal klikke og ta ut med deg, kan du jo høre om en erfaren person vil kjøre han litt først, så du ser at det er "trygt". :)

Hanna&Brá
24-07-2007, 20:26
Jeg har kjørt hest i flere år nå, og aldri vært redd.. Kjørt inn hester, vært med å kjøre oppdrag, alt har gått fint bestandig..

Men nå...

Nå er det én eneste hest jeg kunne tenke meg å sette meg bak, det er min Vilja, og ingen andre.

Har hatt så mange gufne opplevelser på nært hold denne våren/sommeren, og opplevd ekle ting selv også.. (3 jenter i nabolaget her kjørte ut med hest, kort fortalt havnet hun ene mellom vogna og asfalten og ble slept 150-200 m, med påfølgende 5 uker på Ullevåll, ca to uker på sykehuset i vestfold, flere hudtransplantasjoner, muskeltransplantasjon, slitt vekk sener og knokkel i ankelen sånn delvis, nå i rullestol på ubestemt tid.. Får trolig stiv ankel.. Litt senere satt jeg på med en kar og hesten hans på kjørestevne, masse folk der, hesten klikka plutselig helt uten forvarsel og bukka helt til vi velta og falt ut av vogna, og en stund etter det også.. Heldigvis ingen personskade.. Uvisst årsak.. Alltid vært snill og ukomplisert kjørehest, 10 år gml.. Og så, på toppen av det hele hadde vi en guffen opplevelse med 2 åringen vår.. Hun slo og steila nesten rundt i vogna.. Men fløy heldigvis ikke ut.. Spente fra, tømmekjørte, sjekka om hun var redd for vogna, og spente for igjen, med leier ved siden av henne, kjørte en fin runde for og sikre oss at dette hadde gått bra, og siden har hesten stått og vogna stått.. )
Og nå frister det svært lite å kjøre hest.

Men så er det så gøy!! Så jeg må presse meg selv. Skal på kurs med Vilja utover høsten, og skal ta noen timer med kjøreinstruktøren jeg har brukt en del(Roger Haeselich).. Så får vi se om jeg får nervene på plass igjen...

Det som skremmer meg allermest er tanken på å skade andre. Meg selv er det ikke sååå farlig med, men andre uskyldige turgåere f.eks... Fyttikatta.. Får grøsninger ved tanken...

Natalie_s
24-07-2007, 21:06
Hvis du synes det er skummelt å kjøre, så bli med på kurs, få med en som virkelig kan kjøring, slik at du og hesten blir trygge, for kjøring er farligere enn ridning, og hest med panikk gir blaffen i hvor skarpt bittet er, den løper samma f...

Men, det er utrolig gøy!!! Jeg er så heldig å ha verdens beste kjørehest (bokstavligtalt), vi har opplevd det meste som kan skje under kjøring, vi har velta med vogn, velta med slede, bogtreet røyk under trav i bratt bakke engang (helt nye reimer, høøks-sele er noe dritt), ene sjeken knakk en annen gang (gammel høyvogn, burde ikke vært brukt, men var da engang ung og naiv), også har vi satt oss fast et par ganger, men hesten? Alltid like kald og imponerende lydig, hun stopper, så jeg får fiksa på utstyret, også drar vi videre, er ikke er like trygg når jeg kjører andre hester gitt. Driver jo nå og kjører inn 2-åringen min, og foreløpig går det over all forventning, hun har arvet mammas kalde hode ihvertfall.

Tone
24-07-2007, 21:19
Har kjørt hest siden 12/13 års alderen og heldigvis ikke hatt ulykke med skader! Har vært med når hester har stukket men heldigvis ikke langt, ene hoppa stoppet da roadcarden satt fast mellom noen trær, da var det bare å gå fram å holde henne og spenne fra og gå hjem, var nesten hjemme! Andre hester prøver å bestemme tempoet men gir seg etterhvert eller man får ta ibruk litt ufine metoder som "saging" i tømmene eller hvis tid- gi-og-ta!

Er jo en liten fordel med vogn da kusken ikke har hele hestens bevegelser hvis hesten skulle ta litt løs + at man kan ta spenntak med beinan men man har til gjengjeld mer å passe på(bredere).

JEG er veldig glad for å ha hest å kjøre med særlig da jeg hadde fått av gipsen på foten og kunne dra ut på kjøretur med Bajass:p + for variasjonen sin del både for meg og hesten!!

Ingeborg
24-07-2007, 21:26
Jeg trives best bak i vogn enn oppå hesteryggen.. faller ikke så langt om det skulle gå galt da..

Og jeg har blitt slengt av et par ganger.. Den ene gangen sprang hesten 5 kilometer hjem i galopp alene på kvelden, på en vanligvis trafikkert vei, og da vi kom hjem (var med en annen hest på turen, så jeg satt på med den hjem igjen) stod hesten pent innerst i stallen og koste seg med høy!
Like hel og utstyret likeså..