PDA

Se full versjon : Høykrybbe??

Curtained
14-07-2007, 00:26
Jeg trenger krybber og høykrybber til tre nye bokser, og lurte på om det er noen som anbefaler noe?
Hadde tenkt høykrybber (se link under), men jeg finner ingen.. Den må være større enn den på linken, og jeg finner ingen som selger det. Noen som vet, evt har det i sin egen boks??

http://www.gjeteren.net/epages/gjeteren.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Gjeter1/Products/K3270

Sabina & Pedro
14-07-2007, 06:28
Slike høy, eh hva kalles dem nå igjen - som skal henges opp, slik som er linket. Har jeg vertfall hørt er ikke å anbefale, da hesten vil bli stående i en meget 'gunstig' form. Ved grovfôr er det alle mest optimale er om hesten for lov til å spise naturlig, fra baken /bakke nivå.

Jeg bruker HayBar, som er anbefalt av veterinærer i utlandet. Koster 900,- for ponni eller hest. Man kan igrunn lage noe liknende selv, viktig med siden som blir på skrå, så ikke hestene setter seg fast.

Her er vertfall linken til HayBar (se venstre meny) Anbefales, min unghest av en gris har sjeldent et høy strå liggende i boksen. Denne skal også festes 1-2cm opp fra baken, så evt. noe støv får komme ut.
http://www.Spillers.no

Sabina & Pedro
14-07-2007, 06:31
Tror gjerne Harneshaug har bygget eget. Se noen tråder nedenfor -for bilder.

Tornado
14-07-2007, 06:52
Tror gjerne Harneshaug har bygget eget. Se noen tråder nedenfor -for bilder.

Ja, harneshaug har bygget egne. De er utrolig praktiske og greie!:-)

Astrid og Chiquita
14-07-2007, 17:41
Sabina: Du mener sikkert "kunstig" (gunstig betyr noe positivt). De Harneshaug har laget ser geniale ut!:)

LisaFi
14-07-2007, 19:02
det heter forresten høyhekk, sånne som henger på veggen.

Sånne som henger høyt liker jeg ikke, hestene får ofte støv og rusk og verk på øynene når de spiser fra slike.. :(

Harneshaugs variant tror jeg er det smarteste jeg har sett så langt! :)

HesteHeidi
14-07-2007, 20:14
Ja, Harneshaugs er mye bedre en Spillers synes jeg.Jeg mener, selv ponnistørrelsen til Spillers er itt teit da det er forskjell på liten og sto ponni som shettis og sportsponni. Men uanz, Harneshaugs er kule og fine, men Spillers sine "Hay bar" virker kunstig og ukoselig ut i en stall. Tre og/eller metall er finest i en stall, synes nå jeg.

Sabina & Pedro
14-07-2007, 20:23
Ja, alle med hver sin smak :)

Høy hekk, glemte det helt selv jeg! Første gang jeg har hørt ordet høy-krybbe.

Heid, ¨uanz¨he he, kan du skrive alder i profilen din?

Katrinesf
28-07-2007, 17:00
Jeg er enig med Sabina, sånne høyhekker (som dere kalte det? Jeg ville uansett kalt det høykrybbe, hehehe..) er vedig kunstig for hesten, og kan faktisk ødelegge ryggen og forbeina og nakken, skape masse spenninger å sånn, om hesten spiser fra veggen over lengre tid.

Husk at hesten er skapt for å gresse (altså strekke hodet nedover, og ryggrader 'oppover', i GANSKE mange timer iløpet av ett døgn. Hva gjør de om de står på boks hele dagen? Drikkeskåla henger opp, fôrbøtta henger jo på veggen, skal høyet også gis fra veggen, kommer jo ikke hesten til å få strekt ut ryggen eller nakken i det hele tatt.. IKKE bra. :)

Ragnhild
28-07-2007, 20:05
Vi har selvlagde høykrybbeting på stallen. Skal se om jeg finner bilde av det.. *leiteleite*

Synes ikke så veldig godt, men får iallefall et inntrykk. Elsker de høykrybbene, sparer ufattelig mye flis!