PDA

Se full versjon : Hjelp meg?

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:04
For 2 måneder siden kjøpte jeg Canon Eos 350D. Joda fornøyd i begynnelsen, men ikke så veldig nå. Jeg får ikke til noen av de funksjonene. Jeg har lest bruksanvisningen sikkert 15 ganger, men får ikke til fordi.
Jeg liker å ta bilder av hestene i fart, men ender ofte opp med slike bilder som dette:
http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/IMG_0955endea.jpg

Jeg vil at bildene mine skal bli slik at folk ser at det er speilrefleks, ikke kompakt.
Hvilke funksjoner bruker dere når dere tar bilder i fart?

Jeg sliter også med for mørke bilder når jeg bruker "manuell" funksjonen. Jeg må oofte bruker lang lukkertid for å få bildene passelige. Blenderen står stort sett på laveste..

Hjelp meg? ...

Gjest-
12-07-2007, 19:07
jeg bruker nesten bare manuell.
du kan bruke ned i 1/500 på lukkertid tror jeg, og huske på ISO innstillingen! Sett opp på en høy iso, har du gjort et? når du har rask lukkertid blir bildene mye mørkere, og da må du huske på iso'en, samt blender i bånn. Blitz kan kanskje være en ide?

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:11
jeg bruker nesten bare manuell.
du kan bruke ned i 1/500 på lukkertid tror jeg, og huske på ISO innstillingen! Sett opp på en høy iso, har du gjort et? når du har rask lukkertid blir bildene mye mørkere, og da må du huske på iso'en, samt blender i bånn. Blitz kan kanskje være en ide?

Vel, jeg vil ikke ha så høy ISO, da bildene blir mye støy på... Viss jeg bruker blitz, kan jeg ikke bruke den maskingevær-funksjonen, sååå :p Prøvde med 1/500 ut vinduet her og ISO på 800, men det ble litt mørkt da..

Gjest-
12-07-2007, 19:14
i sport må man rett og slett ofte ha høy ISO. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på ;)
hva står blendertallet ditt på?

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:16
Nå står det på 5.0.. ;)

Gjest-
12-07-2007, 19:17
og det er det laveste? høyeste iso verdi?
tror nok du må sette opp isoen. Hvis du ikke er fornøyd kan du jo ta med kamera tilbake til butikken, kanskje det er noe galt med det?

Inspirador
12-07-2007, 19:26
Skal man ta bilder i høy fart må lukkertiden være rask, ellers blir det grumsete og uklart. For å slippe inn nok lys, må man ha høy blenderåpning (lavt tall), spesielt om lyset er dårlig. De fleste objektivene som er med hobbykameraer, krever godt lys for gode bilder i fart, fordi de ikke har stor nok blenderåpning.

Vet ikke hva du mener med at man skal ”se” at det er tatt med speilrefleks…?

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:26
http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/161endera.jpg
Lukkertid: 1/500
Blender: 5,0 (kunne ikke få den mindre, uansett hvor mye jeg skrudde)
ISO: 800

http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/160endra.jpg
Lukkertid: 1/500
Blender: 5,0
ISO: 1600

Jeg har IKKE lyst til å bruke så høy ISO hele tiden for at bildene skal bli bra...

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:28
Skal man ta bilder i høy fart må lukkertiden være rask, ellers blir det grumsete og uklart. For å slippe inn nok lys, må man ha høy blenderåpning (lavt tall), spesielt om lyset er dårlig. De fleste objektivene som er med hobbykameraer, krever godt lys for gode bilder i fart, fordi de ikke har stor nok blenderåpning.

Hvilke objektiver anbefaler du til å ta bilder i høy fart?

Nei, bare glem hele den greia.. :p

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:34
Her er jo ett av de bedre bildene jeg har tatt.. Da var kameraet en dag gammelt:
http://i91.photobucket.com/albums/k319/mee_oO/IMG_0376ramme.jpg

Sabina & Pedro
12-07-2007, 19:35
Test ut RAW. Da kan du etterbehandle bildene i et program som fulgte med pakken, om du ønsker å redigere og slikt.

Jeg bruker Lightroom om det er noen få bilder jeg ønsker å bruke, som er totalt fiasko. Her er støy-fjerner inkludert. Er selv sjelden jeg sliter med mye støy på bildene, men veldig fint å ha om man redigerer litt og det blir noe støy.
I slike raw, programmer - vertfall det jeg har, kan man velge hvilken innstilling bildene er på, feks. man tar med Manual, man kan gjøre det om -på et klikk som om det skulle ha vært tatt i M, P eller hva nå det skal være. + så kan man redigere fargene LANGT mer en i et JPG-format.

Men kamera burde være bra nok til å slippe å behandle bildene noe mega stort. Hender jeg gjør det en gang i blant, men defentlig supert å ha om motivet er en hest i et godt sprang, men bildet er veldig ¨dårlig¨

Inspirador
12-07-2007, 19:40
Hvilke objektiver anbefaler du til å ta bilder i høy fart?

De vanlige objektivene som følger med er som regel helt fine til fartsfylte bilder, men de krever gode lysforhold. De som tåler at lyset er dårlig er svindyre, gjerne 60.000,- /70.000,- så de er ikke til hobbybruk! Jeg har to objektiver, veldig rimelige begge to. De tar fine bilder i godt lys, men duger rett og slett ikke i dårlig lys. Jeg er enig med deg i ISO'en, liker ikke å sette den for høyt, da blir det mye støy i bildet, og er for meg ubruklig.

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:44
Test ut RAW. Da kan du etterbehandle bildene i et program som fulgte med pakken, om du ønsker å redigere og slikt.

Jeg bruker Lightroom om det er noen få bilder jeg ønsker å bruke, som er totalt fiasko. Her er støy-fjerner inkludert. Er selv sjelden jeg sliter med mye støy på bildene, men veldig fint å ha om man redigerer litt og det blir noe støy.
I slike raw, programmer - vertfall det jeg har, kan man velge hvilken innstilling bildene er på, feks. man tar med Manual, man kan gjøre det om -på et klikk som om det skulle ha vært tatt i M, P eller hva nå det skal være. + så kan man redigere fargene LANGT mer en i et JPG-format.

Men kamera burde være bra nok til å slippe å behandle bildene noe mega stort. Hender jeg gjør det en gang i blant, men defentlig supert å ha om motivet er en hest i et godt sprang, men bildet er veldig ¨dårlig¨

Jeg kunne jo det, viss ikke minnebrikken hadde vert så liten :( Får bare plass til 214 bilder med RAW instilling... :(

Gjest-
12-07-2007, 19:51
ina, spandere på deg en ny minnebrikke da ;) alltid kjekt å ha en ekstra i tilfelle, og raw er bedre enn jpeg da du har større muligheter til redigering etterpå :)

Ina&Gydja
12-07-2007, 19:58
ina, spandere på deg en ny minnebrikke da ;) alltid kjekt å ha en ekstra i tilfelle, og raw er bedre enn jpeg da du har større muligheter til redigering etterpå :)

Hehe, kunne jo det vettu, viss jeg hadde hatt penger.. ;)
Jeg er bare en liten 14 åring som ikke har sommerjobb, OG skylder muttern å fattern for rideleiren som jeg ikke har vert på enda... :rolleyes: Og en slik minne brikke koster jo flesk! Men jeg hadde tenkt å kjøpe nytt objektiv før jeg kjøpte minnebrikke.. ;) Lurte på Sigma 70-300 mm. Er det bra? ;) Blir bildene bedre med ett bedre objektiv? ;)

Gjest-
12-07-2007, 20:00
objektivet sies å gjøre mye for bildene. Selv stoler jeg på Canon ;) Så kjenner ikke noe til sigma sine objektiver!
Og minnebrikker er ikke så dyrt, kanskje 500 lappen for 2gb?

MariaR
12-07-2007, 20:16
Jeg bruker bare sportsprogrammet når jeg tar bilder av hester i fart og på stevner, og jeg sliter ikke med mørke bilder..! :)

Ina&Gydja
12-07-2007, 20:18
Jeg bruker bare sportsprogrammet når jeg tar bilder av hester i fart og på stevner, og jeg sliter ikke med mørke bilder..! :)

Vi får se nå da, imorgen om jeg gidder å ta turen på beite å knise litt bilder ;)

Sabina & Pedro
12-07-2007, 20:24
Registrer deg på Canon sin side, da får man til sendt et minne brikke gratis, dog ikke mye -men noe ekstra er det vertfall ;)
Skal stå på pakken eller noe, om ikke så kan det være at det bare var slikt før en bestemt dato.

Ina&Gydja
12-07-2007, 21:04
Ja, det stod på pakken at viss jeg registrerte meg innen da og da, så fikk jeg en minnebrikke, men da var jo datoen selfølgelig gått ut :rolleyes:

Fancypants
13-07-2007, 01:21
VELDIG OT!
Inspirador, hvilket kamera bruker du?
*christine må bare høre*
:rolleyes:

Ina&Gydja
13-07-2007, 09:36
VELDIG OT!
Inspirador, hvilket kamera bruker du?
*christine må bare høre*
:rolleyes:
Og hvilket objektiv?? :)

Inspirador
13-07-2007, 22:14
Jeg har et Nikon D70.
Objektivene mine er en AF Nikkor 28-100mm, blender: 1: 3,5 – 5,6 og et AF Nikkor 70-300mm, blender: 1: 4 – 5,6. Det er billige objektiver begge to, men tar fine bilder bare lyset er bra. Innendørsbilder duger for det meste bare til bruk på nettet i liten størrelse, og ikke på trykk.