PDA

Se full versjon : En nordlandshest - Hva ser du for deg da?

Sider : [1] 2

JOHANNE
12-07-2007, 12:48
Vil høre hva dere ser for dere om dere hører om en nordlandshest? Vil høre fordommene og forventningene til rasen.

Har snakket med flere og hva de forestiller seg om disse hestene er litt rart. Men nå eier jeg kanskje ikke en gjennomsnittsnordlandshest da :roll:

Edit: Er ikke hårsår, så vil høre akkurat hva dere synes!

Ingvild
12-07-2007, 12:56
En liten brun sak med masse man og ei dose frekkheit.

Lopke
12-07-2007, 13:04
jeg kan jo svare siden jeg ikke har kjennskap til rasen overhodet og burde være et perfekt eksempel på evt. fordommer/feilvurderinger av rasen..

Men mitt inntrykk av rasen er at den er veldig lik islandshesten både i eksteriør og gemytt.. dog har jeg ikke hørt om så mange eksempler med eksem..
Men den har bare tre gangarter, så da forstår jeg egentlgi ikke hva som får folk til å velge en slik hest frem for isisen som jeg tror har flere fordeler da man kan ri flere grener med.

Men opplys meg gjerne hvor og på hva nordlandshesten skiller seg bedre ut ifht en islandshest. Og hvor de ulike punktene er..

Ingvild
12-07-2007, 13:08
For det første så er jo nordlandshesten ein av dei tre norske nasjonalhesterasene - noko som eg tykkjer ville ha vore litt meir stas å ha enn ein utanlandsk hest.

For det andre så ligg islandshestane MYKJE høgre i pris, så viss ein ikkje er spesielt interessert i gangartsriding ville eg ikkje vald ein isis framfor ein NL.

Heidiii_
12-07-2007, 13:08
Den er litt sånn som poteten, kan brukes til alt. Mange er tålmodige og finner seg i mye, så de kan være gode barneponnier. Men de fleste klarer helt fint å hoppe 1 meter og. Tror egentli det er en hest du kan komme så langt du vil med for jeg har sett denne rasen bli brukt til mye forskjellig.

JOHANNE
12-07-2007, 13:10
Takk Lopke: Kjenner kun til ca 7 nordlandshester selv, men skal svare ut i fra mine erfaringer. :p

Tre gangarter er lettere å holde styr på, og da kan man starte dressur også. Noen nordlandshester har et stort naturtalent for sprang, min inkludert i disse tror jeg. Islandshesten er litt mindre (??) og nordlandshesten er litt "edlere" enn den, litt mer rideponni. Men finnes jo tøltende nordlandshester også, for de er i slekt.

Opal
12-07-2007, 13:12
Har vokst opp med lyngshest (vil alltid være lyngshest for meg :) ) som stort sett det eneste som var tilgjengelig av hestemateriale dengang i verden. Er veldig glad i disse hestene. Ingen fordommer whatsoever. Desverre er de litt for små (eller jeg litt for stor) til at jeg personlig føler at det er naturlig å ri på dem i dag. Stort sett rolige, fornuftige og hardføre hester som kom seg frem overalt. :)

Dette er lyngshesten over alle lyngshester: Hilcka. Bildet er fra det herrens år 1984 da min venninne kjøpte henne.

http://i64.photobucket.com/albums/h194/annepett/CCF12072007_00000.jpg
Hilcka lever den dag i dag og nærmer seg 30 år (født i 1978).

Mari
12-07-2007, 13:13
En hardfør og fornuftg liten ponni, med godt gemytt og noen rampestreker nå og da. Kan brukes til "alt", en fin familieponni samtidig som den kan egne seg som konkurranseponni.

Lopke
12-07-2007, 13:16
For det første så er jo nordlandshesten ein av dei tre norske nasjonalhesterasene - noko som eg tykkjer ville ha vore litt meir stas å ha enn ein utanlandsk hest.

For det andre så ligg islandshestane MYKJE høgre i pris, så viss ein ikkje er spesielt interessert i gangartsriding ville eg ikkje vald ein isis framfor ein NL.

Om hesten kommer fra Norge eller Island ser jeg ikke som en egen kvalitet som gjør at en hest er mer bruksvennlig eller bedre enn en annen rase.. Dette har kun noe med nasjonalitetsfølelse å gjøre.

Og når man betaler med for en isis så får man jo to gangarter mer.. og sikkert andre ting og som jeg ikke er klar over.. så bortsett fra prisen (markedet styrer jo denne uansett) hvor ligger egenskapene på en nordlandshest over isisen??

Hva gjør en Nordlandshest mer spesiell ifht en isis?? tenker her på gemytt, størrelse, eksteriør, bevegelser, farger, avl, bruk, osv osv..

er den ikke da en litt discount isis??
uten å være frekk altså.. men velger folk en nordlandshest pga pris og hvis man kan unnvære 2 gangarter?? for da er de jo ganske like ellers og jeg får rett i min påstand??

JOHANNE
12-07-2007, 13:19
Skal man ha en sprangponni/dressurponni til konkurranse og hobby, så er nordlandshesten x antall ganger bedre enn islandshesten.

Nordlandshesten er litt større, "edlere" og har litt større gangarter enn islandshesten. Og gangarter som blander seg og kommer når du ikke vil ha dem er bare en ulempe av og til. Jeg fikk valget mellom islands og nordlands og valgte det siste.

Islandshesten er vel en hest for litt islandshestbruk, dvs. turhest og konkurransehest i gangarstkonkurranser. Men de gode konkurransehestene av islandshestene er DYRE.

Gjest-
12-07-2007, 13:27
Starta min "rytterkarriere" på noen nordlandser. De er jo for små for meg, men de virker som en ganske allsidig rase, i alle fall meget passende til hobbybruk. Har også for meg at de er noen frekkaser som kan finne på mye rart..

Ina
12-07-2007, 13:29
Søte ponnier, mye man, glimt i øyet og finner på litt sprell av og til. Men er fine allround hester. Sjarmerende vesen ;)

Mathilde
12-07-2007, 13:35
Når noen sier nordlandshest, tenker jeg:
- Egnerådige
- Trofaste
- Allsidige
- Rase med late og spreke dager
- Gode gamle ponniår=)
- Min favorittrase=)

Har drevet med Nordlandshest fra jeg var 8 til jeg ble 13, men måtte ha en større hest. Men lever i håpet om å få meg en unghest når jeg blir eldre, og vil drive med avl. Jeg er mye mer inni NL miljøet enn andre rase miljø, selv om jeg ikke har NL hest lengre;)

stine
12-07-2007, 13:41
Jeg liker ikke den rasen jeg..sånn generelt ihvetrfall. Har ikke møtt eller sett så mange jeg liker. Det hjelper vel ikke så mye at de jeg har vært borti er frekke og stae heller...som ikke står i ro når man skal sale på og er umulige å holde for eierene (tipper at dette er dårlig trening men), stopper på tur, vil ikke framover osv...

Så jeg tenker ikke så mye positivt når jeg hører om den rasen..Det er få jeg synes er pene og...Men jeg har også sett utrolig flotte individer av den rasen (eks; Rusken Solve).

Men jeg tenker helt klart en flott kjøreponni! Hadde jeg vært ute etter det i seg selv, så hadde jeg valgt det istedenfor isis.

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:41
Jeg har hatt norlands hest i alle mine heste år :) har hatt felex i 5 år nå.
Norlandshesten er en harfør ponni som vist nokk er litt kjent for de sterke gode beina. hesten kan vere sta(men er jo litt op til den som trener den også :p). veldig harfør og god ponni.
Den forige eigeren til felex hadde truffet noen flinke hestefolk som red norge på langs eller hva de var. og ridde et stykke med felex
og den forige eigeren. og de islands hest folka mente at hadde vi jobba mer og toke noen kurs osv. så kunne felex lært tølt(STILI :D)..

felex har jeg vell hoppa 1m. med. men han er litt kraftig osv.
men mora til felex er mye tynnere og ligner mindre på ein NL. s kan det være forsjell :p
Jeg elsker NL.

Ingvild
12-07-2007, 13:47
Om hesten kommer fra Norge eller Island ser jeg ikke som en egen kvalitet som gjør at en hest er mer bruksvennlig eller bedre enn en annen rase.. Dette har kun noe med nasjonalitetsfølelse å gjøre.

Og når man betaler med for en isis så får man jo to gangarter mer.. og sikkert andre ting og som jeg ikke er klar over.. så bortsett fra prisen (markedet styrer jo denne uansett) hvor ligger egenskapene på en nordlandshest over isisen??

Hva gjør en Nordlandshest mer spesiell ifht en isis?? tenker her på gemytt, størrelse, eksteriør, bevegelser, farger, avl, bruk, osv osv..

uten å være frekk altså.. men velger folk en nordlandshest pga pris og hvis man kan unnvære 2 gangarter?? for da er de jo ganske like ellers og jeg får rett i min påstand??

Eg tykkjer det ville vere meir stas å ha ein norsk hest,men det er nå mi meining. Det eg skreiv var at viss ein ikkje var interessert i gangartsriding var det vel ingen vits å betale 40 000 meir for ein isis når ein likegreitt kunne hatt ein NL?

Og som Johanne seier, så trur eg at ein NL vil egne seg betre i dressur og sprang enn det ein isis vil..

Men bortsett frå gangartar, pris, opphav og psyke så er vel isisen og NL ganske like.

Lovise_Felex
forresten, grunnen til at de blir kalt både lynghest og norlands hest. er fordi rasen holt på å dø ut. det var bare noen hopper igjen, så de lette og lette etter en hingst. og heldigvis var det en hingst igjen i norge, så da kunne de avle opp rasen igjen. Den hingsten heter Rimfakse(eller hvar det rimefakse? noen?)

men grunnen til at hesten også blir kalt norlands hest er fordi etter de fant rimfakse så begynte de å avle opp rasen på norlandet.
Så det var mye argumentering om at noen mente det var lynghest siden det var der rasen "begynte" ,men noen mente det var mest rett og kalle dem norlandhest diden det var der det "starta på ny". men så ble det godkjent å bruke begge navna :p :)

pelsdott
de to NH jeg har sett har vært utrolig mye mindre penere enn isiser. men altså jeg har ikke noe imot hestene.

stine
12-07-2007, 13:48
synes absolutt det er mer enn gangartene som skiller isis og nordlandshest men...det er nå min mening..

Ingvild
12-07-2007, 13:49
forresten, grunnen til at de blir kalt både lynghest og norlands hest. er fordi rasen holt på å dø ut. det var bare noen hopper igjen, så de lette og lette etter en hingst. og heldigvis var det en hingst igjen i norge, så da kunne de avle opp rasen igjen. Den hingsten heter Rimfakse(eller hvar det rimefakse? noen?)

Rimfakse var ein hest som var sentral i strida ved århundreskiftet, når ein diskuterte om ein skulle halde fjordhesten rein, eller blande den med døl for å få ein betre arbeidshest.

Kunne ha skreve langt om Rimfaksestrida, men det vert veldig OT.

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:49
jeg synst de er like penge ! norlkandshestene eg også rufsite, men kansje ikke så mye som isis. ellers så er de jo like fine synst jaffal jeg.
men det er maaange som har trodd felex var ein isis siden har er så ruffsite :D
Norlandshestene er jo sjenerelt litt høyere en isis da... men det finnest jo stoor isiser !

Ina
12-07-2007, 13:50
de to NH jeg har sett har vært utrolig mye mindre penere enn isiser. men altså jeg har ikke noe imot hestene.

Det blir vel strengt tatt opp til øyet som ser.

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:51
Rimfakse var ein hest som var sentral i strida ved århundreskiftet, når ein diskuterte om ein skulle halde fjordhesten rein, eller blande den med døl for å få ein betre arbeidshest.

Kunne ha skreve langt om Rimfaksestrida, men det er veldig OT.

ja kansje det. jeg har ihvertfall fått min kunskap om dette fra Rimfakse bladet. :)
Var medlem i ettelannet norlandshetst greia før så jeg fikk bladet.

stine
12-07-2007, 13:51
Som dressurhest og kanskje spranghest så er klart nordlandshesten bedre. Det er ikke alltid så lett å jobbe med dressur om gangartene blander seg, da er de heller litt i veien ;) Men klart, den ene hoppa mi blander aldri gangartene. Hun kan fint ris som tregjenger om man ønsker det..

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:52
Det blir vel strengt tatt opp til øyet som ser.

ja... men is is er er ikke de litt annerledes i bygninga liksom ?
Hva er det folk ser som er styggere eller fine i forsjell på dem ?

stine
12-07-2007, 13:54

De er nok litt annerledes ja, men jeg tar ikke på meg å forklare...

Det finnes da både stygge og pene eksemplarer av begge rasene, som hos alle andre raser..

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:54
Som dressurhest og kanskje spranghest så er klart nordlandshesten bedre. Det er ikke alltid så lett å jobbe med dressur om gangartene blander seg, da er de heller litt i veien ;) Men klart, den ene hoppa mi blander aldri gangartene. Hun kan fint ris som tregjenger om man ønsker det..

jeg har statra dressur med felex! fikk veidig skryt for stødige og gode steg. fikk faktisk bedre en noen storeponnier som gjekk på tøylen å sånnt, noe felex ikke gjer ennda! :D (stolt :p)

stine
12-07-2007, 13:55
jeg har statra dressur med felex! fikk veidig skryt for stødige og gode steg. fikk faktisk bedre en noen storeponnier som gjekk på tøylen å sånnt, noe felex ikke gjer ennda! :D (stolt :p)

Så bra :)

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:56
De er nok litt annerledes ja, men jeg tar ikke på meg å forklare...

Det finnes da både stygge og pene eksemplarer av begge rasene, som hos alle andre raser..

ja... men sånn som felex er veldig stor og lang i ryggen og ikke sååå feit lenger så jeg synst han er veldig fin :D.
Men jeg ser jo noen rideskole ponnier som er norlands hester her opp.. de ser jo forferdelige ut! hadde jeg sett en av de ponniene og målt så hadde isis hvert mye finere.

Lovise_Felex
12-07-2007, 13:57
Så bra :)
takk:)

(huff ser igjennom innlegga mine så, skriver så mye feiiil *grr*.. .) hater skrive feil!

Ina
12-07-2007, 13:59

Jeg vil si at isisen sånn generelt er litt tyngre bygd.
Men det varierer jo fra hest til hest.

Men om en hest er pen eller ikke, det har vi nok funnet ut flere ganger at varierer fra person til person. En hest jeg feks syns er pen, kan feks Sol ikke like. Slikt varierer jo fra person til person. Samme med isiser og NL'er, noen syns isisene er penest, andre NL'ene.

;)

stine
12-07-2007, 13:59
(svar til #29 ;))jeg tror du er inne på noe der..siden nordlandshesten er en fin barneponni så går de jo kanskje akkurat som det, og blir seendes ut deretter. Jeg må bare si at jeg synes ofte nordlandshesten ser litt stusselig ut fordi mange av de man ser rundt omkring er alt for feite og dårlig vedlikeholdt...de ser jo mye flottere ut med en gang de er i normalt hold og veltrente.

KatrineB
12-07-2007, 14:12
Jeg kunne aldri tenk meg en liten nordlandshest. Føler også det er noe ekstra med lynnet på dem, litt frekke, men det kan jo være en svikt i treninga dems.

Har vert borti to større nordlandshester. Trygge gode hester. Skule jeg drevet med terapi ridning en dag, ville jeg absolutt valgt denne rasen. Den har bare tre gangarter, men jeg vil nesten si den har flyten til en islandshest. Veldig behagelig hest å sitte på, flott å ri turer med.

Nordlandshesten kan også fåes i mange flotte farger :)

De er kjempe fine foran slede/vogn. Du kan gjøre alt med denne rasen. De er tøffe, allsidige, og bestemte ;)

Så hvorfor skal vi ta vare på denne rasen? Perfekt terapihest, barnehest. Det er en rase å være stolt av, og jeg kunne selv tenkt meg å drevet avl med denne rasen.

Hilde
12-07-2007, 14:27
Øh.. Først sier du at du aldri kunne tenke deg en liten Nordlandshest og så kunne du tenke deg å drive avl på dem?

Lovise_Felex
12-07-2007, 14:32
kanje det er fordi hun driver med stor hest ? og kansje ikke ville hatt en liten ponni nå ?

Men norlandshestene kan jo fint bære voksne sånn som isis ene.

Chocolate
12-07-2007, 14:43
Rosita er Nordlands hest:D
Her er hun. Hun kan være veldig sta til tider, men noen ganger er hun som et engle barn!!:)

http://i178.photobucket.com/albums/w244/marteb95/0305.07197.jpg

Therese
12-07-2007, 14:58
Jeg har drevet en god del med N/L. Kunne godt tenkt meg N/L hadde det ikke vært for at de er litt for lav etter min smak.

Fantastisk til kjøring, dressur, ponnitrav, tur, terapi, sprang, avl og you name it! At N/L er en av de norske rasene er et stort pluss i mine øyne, for generelt sett liker jeg de norske rasene best.

KatrineB
12-07-2007, 15:49
Øh.. Først sier du at du aldri kunne tenke deg en liten Nordlandshest og så kunne du tenke deg å drive avl på dem?

Jeg motsier jo ikke meg selv her..
Jeg hadde en "stor" nordlandsehst i noen år, han var perfekt.
Men i forhold til andre hester var han ikke stor. Men til rasen å være.

Bilde av slik jeg liker dem:
http://www.hestemarked.no/vip/9907/Bilde%20004.jpg Det var denne jeg hadde før, og han var en en flott nordlandshest! Herlige bevegelser.

Jeg kunne altså ikke tenkt meg de "små brune", som jeg er vandt til.
Skulle jeg avlet på denne rasen (ikke at jeg har noe peiling på oppdrett av nordlandshest), ville jeg prøvd å fått til flere slike hester, som den jeg hadde før.

http://www.hestemarked.no/vip/9907/kjøring%20med%20fenris%20128.jpg

Line
12-07-2007, 16:56
^OT: Den var nyyydelig.. :)

Mandarinhest
12-07-2007, 17:02
Da tenker jeg på min egen. Hard og sær hest med masse futt..

steinur__
12-07-2007, 17:22
Jeg har ridd N/L hest etpar ganger i mitt liv og jeg fikk ikke det beste intrykket av dem.. Stae, late og frekke hester som både bukket,løp ut, smånappet og nektet å gå. Nå hadde de gått som leirhester en stund, men det var ikke noe godt intrykk jeg fikk av N/L hestene da, men jeg kom nok borti de "feile" hestene.

Jeg kjenner til islandshester som hopper fra 80 - 1 meter og klarer å skille gangarter. Det handler bare om litt trening.

Men N/L hesten er sikkert en kjempekjekk hest, men jeg fikk ikke akkurat det beste første intrykket av dem.

Ina&Gydja
12-07-2007, 17:24
En sta, frekk, sur og lat ponnirase. Er i hvertfall slik jeg har opplevd de..

Chocolate
12-07-2007, 17:29
For meg så må det være rett rytter til den rasen ja.
Og ikke sånne som bare er snill med hesten og ikke tørs å være streng med den.
Steinur: Som du sa at Islandshestene trenger trening, så kanskje du ikke var streng nok med hesten og at den trengte trening!!

Islands hestene liker jeg bare ikke.

steinur__
12-07-2007, 17:31
Greit at det er med trening, men første intrykket av å se en sur ponni nappe etter deg så fort du rørte på deg, er ikke særlig bra. Som jeg sa: Det finnes sikkert fornøyde N/L hester som ikke har disse uvanene, men du blir ikke særlig happy over dem når de bukker, raser av gårde og napper så fort du rører på deg.

Hvorfor liker du ikke islandshesten?

Chocolate
12-07-2007, 17:35
Greit at det er med trening, men første intrykket av å se en sur ponni nappe etter deg så fort du rørte på deg, er ikke særlig bra. Som jeg sa: Det finnes sikkert fornøyde N/L hester som ikke har disse uvanene, men du blir ikke særlig happy over dem når de bukker, raser av gårde og napper så fort du rører på deg.

Hvorfor liker du ikke islandshesten?

For det er nok for meg med 3 gangarter, De går så ekkelt synes jeg (tripper så gærli),Litt ubehaglig og sitte på de. Men men.. Det er min mening da.
De er jo egentlig kjempe søte, men det er ikke utsende som teller? er det det?
Det er hvordan hesten er og penrsonlig heten.

KatrineB
12-07-2007, 17:41
For det er nok for meg med 3 gangarter, De går så ekkelt synes jeg (tripper så gærli),Litt ubehaglig og sitte på de. Men men.. Det er min mening da.
De er jo egentlig kjempe søte, men det er ikke utsende som teller? er det det?
Det er hvordan hesten er og penrsonlig heten.

Hæææ :p Jeg har kjempe lyst på islandshest! Er jo kjempe herlig med tølt. Har aldri prøvd pass jeg da, annet enn grisepass:lol: Men islandshester er herlig.
Før jeg likte jeg dem ikke i det hele tatt, for alle hestene jeg prøvde var jo helt ekstreme med bukking og steiling. Men de siste årene, har jeg funnet ut at jeg ikke kan dra alle under en kam;) Islandshest skal jeg ha!

OT :rolleyes:

insolita
12-07-2007, 17:45
Jeg personlig finner ikke rasen tiltalende, men jeg ser at de er ypperlige hobbyponnier. Min erfaring med de er at de er litt mer stabile enn islandshesten, men det kan være tilfeldig. Føler at den blir en slags "ponnienes svar på kaldblodstraver", altså en ypperlig hest (ponni her da) i økonomiutgave som når et lite stykke og er ypperlig som hobbyhest.

Skal man dog satse på spektrum og glavacup synes jeg dog det er idioti å påstå at rasen nordlandshest er ypperlig til det. Får hattifnatt av sånne som påstår at sin rase er best til absolutt alt.

Embliss
12-07-2007, 21:22
Søte små hårdotter som gjerne er glad i mat. De fleste jeg har ridd har hatt god arbeidslyst, så JEG ser på det som en del av rasen. Mange av dem har også vært gode sprangponnier. Generell arbeidslyst, mye hår, snillt gemytt og humor kan vel være stikkord for rasen i mine øyne.

tebj0
12-07-2007, 22:17
Gamle ponnien min var en nordlandshest. Han var/er desidert verdens beste ponni;) Han hverken beit, sparket eller bukket. Alle kunne ri han og han var bare snill og god hele ponnien. Hoppe kunne han også, og gjorde alltid sitt beste.
Valgte dessverre å selge han til stalljenta hans fordi han ble for liten for meg:( Savner han veldig... Hadde jeg hatt tid og råd hadde jeg garantert hatt han også.
Så jeg har bare positive erfaringer med nordlandshesten:)

JOHANNE
12-07-2007, 22:45
En sta, frekk, sur og lat ponnirase. Er i hvertfall slik jeg har opplevd de..

Samme tenker jeg om islandshesten, selv om jeg har møtt trivelige individ også.

Men opplever det man vil oppleve ;)

stine
12-07-2007, 22:51
Synes det finnes så utrolig mye klumpete nordlandshest med dårlig beinstilling jeg...

Ingvild
12-07-2007, 23:06
Det er vel dårlig beinstilling ute å går i aaaalt for mange hestar av diverse raser fortida...

jilmavi
12-07-2007, 23:07
Oi oi, her var det visst ein del ømme tær...

Eg ser klart føre meg den første N/L-hesten eg rei; ei raud hoppe som heitte Dokka. Dokka var vel kanskje mellom 135 og 140 ein stad, ikkje verst kraftig, men med ganske stort hovud og litt konveks naserygg. Ho var i grunnen snill; sta som berre ein ponni kan vere (eg elskar ponniar, altså), men sprek og artig å ri.

Eg har sett ein del N/L-hestar av den litt primitive typen, det vil seie litt korte bein, nokså langlagd, lågt ansett og kraftig hals samt eit (om eg får seie det) stort og ikkje veldig vakkert hovud. Men eg har òg sett massevis av lekre N/L-hestar av ein meir moderne type; lengre bein og hals, betre hovud og kryss. Og så har dei jo mange flotte fargar; ljos gul, sotraud med kvit man og hale, sølvsvart/-brun/-borka, gråskimmel og så bortetter.

Sjølv trur eg ikkje eg kjem til å skaffe meg N/L-hest med det første. Om eg gjer det, så vert det vel ein køyreponni. Men dette er ein gamal kulturrase som me lyt syta vel om, for det er ikkj mange igjen av han.

Det finst framleis laterale anlegg i N/L-hesten i dag, men det er visst ikkje ønskja. Det at N/L-hesten er større enn islandshesten er eg ikkje heilt sikker på, kor store bruker dei å vere? Islandshesten har vel ingen minimums-/maksimumsstorleik, det finst individ på 120 og på 160.

Sagitaria
12-07-2007, 23:17
Når jeg var "ung" var en nordlandshest alt jeg kunne ønske meg. *sukk*

Men nå er jeg for stor. Hehe. Kjøper gjerne en sånn istedet for shettis til eventuelle barn en gang i tiden. :)

Mari
12-07-2007, 23:20
Det er vel dårlig beinstilling ute å går i aaaalt for mange hestar av diverse raser fortida...

Det skal være sikkert :rolleyes:

Karoline og gutta
13-07-2007, 01:02
Når noen sier nordlandshest tenker eg automatisk på verdens besteste beste gutt:D
http://i51.photobucket.com/albums/f385/brunbest/IMG_2895.jpg

Nordlandshestene er kjempeflotte hester og kan brukes til de meste,smarte og grei å ha med å gjøre:)

Linda
13-07-2007, 13:33
Når noen sier nordlandshest, tenker jeg:
- Egnerådige
- Trofaste
- Allsidige
- Rase med late og spreke dager
- Gode gamle ponniår=)

Det her tenker jeg også ;)

Har egentlig ikke noe erfaring med Nordlandshest, men har jo ei 1årig hoppe nå.
Har ikke vært så begeistret for rasen sånn egentlig, da jeg har sett mindre pene eksemplarer. Gemyttet har jeg ikke kunnet uttale meg om da jeg ikke har vært borti noen.
Men nå som jeg har fått meg ei sjøl og blitt mer interessert i rasen, ser jeg mere positivt på den.
Synes jo hu mi er veldig pen da, men ikke fordi hun er min. Ei edel og smekker frøken.

Moonlight
13-07-2007, 14:21
Har ikke lest alle inleggene heeelt da, men siden det var om egen mening er vel ikke det så viktig da :p

Jeg syntes nordlandshestene er supre ponnier, veldig allsidige, gode kjøre ponnier, alle jeg har vert bortig har vert flinke til og hoppe, grei i dresur, snille og stødige.
Jeg ville myyye heller had en nordlandshest en en isis (etter min erfaring), om jeg ikke skulle dreve med gangartsridning da...
Mange fine NL hester på denne hjemme sia, spesielt hingsten Ruskens Solve da
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=5056&galleri=show&side=21

kikki
13-07-2007, 16:02
Du som sa nordlandshesten har "større" gangarter enn islandshesten. her tror jeg du bommer. På islandshest er jo nettopp gangarter det det avles på. Mitt inntrykk er stikk motsatt. Nordlandshesten har små bevegelser.

JOHANNE
13-07-2007, 17:49
Du som sa nordlandshesten har "større" gangarter enn islandshesten. her tror jeg du bommer. På islandshest er jo nettopp gangarter det det avles på. Mitt inntrykk er stikk motsatt. Nordlandshesten har små bevegelser.

Hmm, dette varierer jo mye fra hest til hest vil jeg tro. Men mitt generelle inntrykk av de hestene jeg har sittet på er at Nordlandshesten har større trav og gallopp ihvertfall, men islandshesten har jo igjen størst pass og tølt. Skrittet ligger ca likt.

De avler vel på gangarter, gemytt og eksteriør hos Nordlandshesten også vil jeg tro? ;)

Sabina & Pedro
13-07-2007, 18:17
Jeg tenker vel straks på lave -Ponnier, hårete, mase man. Beklager, men min tanke ;)
Det er heller sjelden jeg også tafser på andre ponnier som er aller, aller mest vanlige som aktive konkurranse ponnier / hester.
Finner nok flere nordlandshester der, så klart - men mest sports ponnier av ymse raser.

Ikke en rase jeg ville vurdert av kjøp av Ponni. Noen liker heller ei varmblodstyper så, alle har hver sin smak ;)
Generelt liker jeg alle hester, og går ikke å kaster dritt på raser e.l - men ved kjøp og slike ting så blir svaret helt klart nei.

kikki
13-07-2007, 18:39
Tølt og pass tenkte jeg ikke på. Var trav og galopp som var det jeg tenkte på. Tror vi har totalt forskjellig oppfatning her. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men mens det på nordlandshest avles på mange egenskaper er det jo nettopp gang og steg som er i hovedfokus på islandshesten. Lenge siden du har sett islandshest? og selvfølgelig er det islandshester med små steg rundt omkring, men har sett få nordlandshester med samme gangartskvalitet (trav og galopp) som en god islandshest. Selv om det helt sikkert fins:)

JOHANNE
13-07-2007, 18:47
Tølt og pass tenkte jeg ikke på. Var trav og galopp som var det jeg tenkte på. Tror vi har totalt forskjellig oppfatning her. Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men mens det på nordlandshest avles på mange egenskaper er det jo nettopp gang og steg som er i hovedfokus på islandshesten. Lenge siden du har sett islandshest? og selvfølgelig er det islandshester med små steg rundt omkring, men har sett få nordlandshester med samme gangartskvalitet (trav og galopp) som en god islandshest. Selv om det helt sikkert fins:)

Nordlandshesten min står på stall med to islandshester (tidligere tre) nå, og rir dem ganske ofte faktisk. Merker stor forskjell på galoppkvaliteten mellom hestene, islandshestene traver knapt da. Men de jeg har ridd tidligere hadde ikke så stort trav de heller.

Kommer vel ann på hvilke hester du sammenligner, finnes både dårlige islandshester og nordlandshester...

LisaFi
13-07-2007, 20:42
Tja, har vært borti noenpå rideskoler rundt omkring, til barnekurs var de helt ypperlige. Men disse var av en noe lavere, korthalset type med litt store hoder. Gemyttet var det derimot ingenting å si på, ville heller hatt ti av disse enn enkelte av fjordingene som liksom skulle væe fine til samme bruk.. (no offence dere som har velfungerende gulinger, men jeg har vært borti utgaver av arten som dere skal få ha i fred for meg... :D)

Ellers hilste jeg på en ung herremann av rasen som ble kåret på Biri for et par år siden, den så VIRKELIG ut som en sportsponni av noe slag, palominofarget og med kjappe, gode gangarter, ridbar til tusen og VIRKELIG et sprangtalent. Husker dessverre ikke hva den het, men det var ei ung jente som eie/ stilte/ red den. Den var bare smashing!
Men av en helt annen type (kvalitet, etter min mening da..) enn de andre nordlandshestene jeg har vært borti.
Gørflott ponni!

Vestbø
14-07-2007, 14:17
Gjennomgående at folk sier de er sta og frekke, og det har jeg en kommentar til: Det er som regel barn som ender opp med disse hestene, og/eller uerfarne førstegangskjøpere, og NL-hesten har en intelligens og vilje som ikke ligner grisen, så de vet å utnytte hver eneste situasjon. Det gjør dem ikke til sta og frekke, tvert om, det gjør dem til en rase som man alltid må ligge ett skritt foran, enkelt og greit. Jeg har både NL, shettis og varmblods, og de har alle sine særpreg på både godt og vondt.

Astrid
14-07-2007, 14:40
Gjennomgående at folk sier de er sta og frekke, og det har jeg en kommentar til: Det er som regel barn som ender opp med disse hestene, og/eller uerfarne førstegangskjøpere, og NL-hesten har en intelligens og vilje som ikke ligner grisen, så de vet å utnytte hver eneste situasjon. Det gjør dem ikke til sta og frekke, tvert om, det gjør dem til en rase som man alltid må ligge ett skritt foran, enkelt og greit. Jeg har både NL, shettis og varmblods, og de har alle sine særpreg på både godt og vondt.

Og du har en av de nydeligste hestene jeg vet om ;)

Nora
14-07-2007, 14:57
Med fin trening kan Nordlandshestene være yppelige sprang ponnier! Den jeg stelte før var en premieplukker i 80-1m klassene.
Hvis du vil ha en liten søt harfør ponni som du vil bruke som sprang/dressur ponni, er nokk det den rette ponnien.
Når du er i Islandsmiljøet er vel å ha en Islandshest det mest naturlige valget, da det ikke er så mange som satser på sprangen?

Nordlandshester er kjempefine ponnier som kan sammenlignes med fine welsh/new forest ponnier med god trening. (Ikke utseende da xP)

Det er min erfaring.

JOHANNE
16-07-2007, 20:36
Tja, har vært borti noenpå rideskoler rundt omkring, til barnekurs var de helt ypperlige. Men disse var av en noe lavere, korthalset type med litt store hoder. Gemyttet var det derimot ingenting å si på, ville heller hatt ti av disse enn enkelte av fjordingene som liksom skulle væe fine til samme bruk.. (no offence dere som har velfungerende gulinger, men jeg har vært borti utgaver av arten som dere skal få ha i fred for meg... :D)

Ellers hilste jeg på en ung herremann av rasen som ble kåret på Biri for et par år siden, den så VIRKELIG ut som en sportsponni av noe slag, palominofarget og med kjappe, gode gangarter, ridbar til tusen og VIRKELIG et sprangtalent. Husker dessverre ikke hva den het, men det var ei ung jente som eie/ stilte/ red den. Den var bare smashing!
Men av en helt annen type (kvalitet, etter min mening da..) enn de andre nordlandshestene jeg har vært borti.
Gørflott ponni!

"Sportstypen" N/L-hest er den jeg har mest erfaring med, og kan til et visst punkt sammenlignes med New Forrest/sportsponnier.

Og dette med lynne som Ruskens Solve så flott beskriver (:tilber:), er en stor fordel vs. de mer vamblodige ponnirasene. Stødige som fjell i de fleste situasjoner der andre ville kokt over.

Intelligensen gjør igjen at de kjeder seg litt ved langdryge rutiner, underholder seg selv og derfor kan oppfattes som "vanskelige". De er jo rimelig hardføre og vandt med å ordne opp litt selv.

IngvildK
16-07-2007, 20:39
En hardfør og fornuftg liten ponni, med godt gemytt og noen rampestreker nå og da. Kan brukes til "alt", en fin familieponni samtidig som den kan egne seg som konkurranseponni.

Signerer den.

Rasken
16-07-2007, 22:40
Nordlandshest..ikke så positivt, desverre..

Ser for meg en liten brun rolig hest..halvlang man, litt matt i pelsen..barneponni.. Langt hode..

Har generelt inntrykk av at Nordlandshester er trege og stae.. litt sånn fjording.. men mulig jeg tar feil.

smulemor
16-07-2007, 23:15
har vel ikke det beste inntrykket av disse selv, ihvertfall ikke eksteriørt sett.
litt for mye "klumpete" kropper, grove hoder som ikke passer til kroppen og rare beinstillinger ser ut til å være standarden men f.eks Ruskens Solve er flott... det innrømmer jeg.

for meg så er de uansett for små men sikkert flotte kjøreponnyer hvis de blir trent rett :)

(men jeg fatter ikke hvorfor de kalles nordlands/lyngshest... jeg har ALDRI sett en som klatrer over ponnymål ?)

Harneshaug
16-07-2007, 23:17
Er vel samme som med Islandshest?

Astrid
16-07-2007, 23:20
Tenkte det samme som Helen :rolleyes:

smulemor
16-07-2007, 23:20
aner ikke, synes bare det er litt rart for hvis man skal være nøyaktig i forhold til måling så vil jo betegnelsen bli "nordlandsponny", "fjordponny" og "islandsponny"

Astrid
16-07-2007, 23:22
Og jeg har egentlig ikke noe spesiel erfaring med nordlandshester, men har sett på de som rolige og fornuftige ponnier uten å egentlig ha så mye mening om de.
Men så har jeg sett Lita i aksjon, og da forbedret inntrykket mitt av nordlandshester seg betraktelig :D Sa til ei som var sammen med meg når jeg såg henne at det var en nordlandshest, og hun hadde litt vanskelig for å tro at hun faktisk var det :lol:

Hanne
17-07-2007, 00:02
At mange ponnyer kalles hest, er vel fordi de regnes som små hester. De har mer utseende som en hest enn en ponny??? Er det jeg har hørt, men en ponny er en jo en ponny og en hest er en hest, så synes det blir litt feil ja... For det er vel høyden som er den egentlige definisjonen vel?

Er nok mange NH som er misforståtte og feil behandlet. De oppfattes som regel som frekke små jæ..er, men egentlig er de utrolig intelligente. De vet å utnytte enhver situasjon. Så dette er ingen ponny du duller med!

Har selv en nordlandsvallak på 12 år. Har hatt han siden han var 3 1/2 år. Har fremdeles dårlig samvittighet når jeg må sette han på plass. Hjelper lite med et lite nei nå og da, det må smelle ordentlig før han hører! Huff... Han gidder ikke gi seg før han vet det får litt alvorligere konsekvenser... Hadde en gjort det samme mot en eller annen varmblods sak, hadde den nok dødd av skrekk!

Pga at de er så intelligente egner de seg best til å jobbe litt og få bruke hjernen sin. Ellers så går det ofte ut over de som driver med dem! Min er en engel så lenge han får brukt seg, men så snart han blir lite brukt eller han begynner å kjede seg, finner han gjerne på noe action på egenhånd! F.eks skvette for alt mulig rart. Men etter mange år sammen så kommuniserer vi veldig godt og vet hvor vi har hverandre. :)

Ellers så kan de jo brukes til alt! De er nok sterkt undervurdert som sprang/dressur ponnyer! Men selvølgelig setter jo størrelsen en stopper for hvor langt de kan nå. Men 80-100 cm, skulle ikke være noe problem for mange av dem med trening. Min kunne nok hoppet hva det skulle være, men jeg er for pysete. I dressur sliter vi litt, for jeg er ikke flink nok, og han klarer å vri seg unna så alt blir feil! :rolleyes:

Nora
17-07-2007, 00:17
http://student.umb.no/~kor/images/Lyngkvikk.jpg

Det bilde fant jeg når jeg googlet opp Nordlandshest. Se, den var kjempe søt =) Var ikke heller stygg eller så skitten ut på noe vis...

Edit: http://www.skanlandstall.no/images/2002/106-0656_IMG.JPG

Det er også en Nordlandshest. Jeg fant bildet på google.

-->Jeg vet at dere vet hva en Nordlandshest er altså :P

Vestbø
17-07-2007, 16:30
Det finnes NL-hester som er over ponnigrensa, og det finnes fjordhester under hestegrensa.
Men hvorfor det heter "hest", er jeg ikke sikker på. Hvorfor heter ikke Gotlandsrussen noe i det hele tatt som hest/ponni på slutten? Tja, det får vel bli en annen diskusjon.

NL-hesten har mange gode eksemplarer, innen både sprang, dressur, kjøring osv. Ikke alle egner seg like godt, men slik er det nå med alle raser.
Noen kan være klumpete, men det skyldes ofte feil hestehold også, de står og er plenklippere året rundt. Mange av dem som er kraftig bygde, kan bli riktig så flotte blikkfang bare de blir trente.

Veldig interessant å se hva folk mener er en NL-hest hvertfall - og vi får håpe ikke alle er så sneversynte at de ikke vil bli mer kjent med rasen, selv om de har truffet på "noen håpløse" individer.
Jeg sa selv en gang at varmblodshester var det ekleste jeg visste...og i dag sitter jeg med en utgave selv ;)

JOHANNE
17-07-2007, 17:18
Veldig interessant å se hva folk mener er en NL-hest hvertfall - og vi får håpe ikke alle er så sneversynte at de ikke vil bli mer kjent med rasen, selv om de har truffet på "noen håpløse" individer.
Jeg sa selv en gang at varmblodshester var det ekleste jeg visste...og i dag sitter jeg med en utgave selv ;)

Tenkte akkurat det samme, mulig det blir en oppfølgertråd med "Dette er nordlandshesten", bilder, film og beskrivelse av hvordan rasen egentlig er. For å gi folk et innblikk i hvor fine de kan bli med eller uten hokkus pokkus ;)

Hanna&Brá
21-07-2007, 14:41
Nordlandshest/lyngshest..

Plumpet borti denne flotte rasen for nærmere 7 år siden da jeg fikk min første hest. Ved en tilfeldighet ble det Irja, en nordlands/lyngshest, og ikke en islandshest. Først og fremst var det nok pga prisen den gang. Vi hadde ikke råd til å gi skjorta for en hest. Aldri har jeg angret heller, tvert i mot priset meg lykkelig over at jeg kom borti Irja, og etterhvert alle de utrolig flotte menneskene som driver med n/l hest. Og ikke minst, den spennende historien til rasen.. N/L hesten er for meg en del av vår kulturarv, siden det er mange deler av vår kulturarv det interesserer meg midt et visst sted å engasjere meg i, så er denne flotte lille hesten en ypperlig mulighet til å gjøre litt likevel;-)
Men idealisme kan ikke være eneste grunnen til å ha hest, og da en spesiell hesterase. For meg har rasen mange gode kvaliteter. Dessverre har godt skolerte brukshester vært mangelvare bestandig, det er et gjennomgående problem i denne rasen, og det håper jeg, og flere med meg i miljøet at vi kan bidra til å gjøre noe med.

I familien min har vi tre n/l hester nå. Datter og "barnebarn" av gamle Irja, og en toåring ved navn Lykke.
Jeg har også møtt enkelte n/l hester jeg bare ikke greier å like. Men jeg kan likevel ikke dra alle over en kam og si at n/l hest er jammen en ufyselig rase! Det finnes ufyselige individer av alle raser, det er helt sikkert og visst.

Noen forsøker å sammenligne islandshest og n/l hest. For meg blir det en teit sammenligning, det er hester til vidt forskjellige bruksområder, bortsett fra turridning, men alle hester uansett rase kan trenes til å bli fine turhester, så det tar jeg ikke med i betraktningen.
Jeg opplever islandshesten som mer "vár" enn n/l hesten. Jeg er eier av en islandshest som nok blir stemplet som langt fra vár, men likevel er det mer "nerver" i henne. For meg er det mer negativt enn positivt, men det handler kun om smak og behag.
Egenskapene jeg setter pris på hos n/l hesten er nervesterkheten; jeg synes det er stas å dra med meg hesten over alt, og vite at det går bra.
Allsidigheten er også en flott egenskap.
Jeg er ikke den typen som sier at man kan nå herfra til himmelen med en n/l hest, det blir for dumt. Hesten er, og skal aldri bli, laget for et spesialfelt. De skal være gode allroundere. Sant å si er det vel også mange såkalte sportsponnier som aldri når til topps, og de aller fleste hestefolk her i landet har vel også hest på hobbybasis. Altså ser jeg ingen grunn til og ikke anbefale en n/l til vanlige folk. En n/l kan fint gå lette klasser sprang, dressur og kjøring, på likt nivå med alle de sportsponniene som aldri når toppen. Et og annet utskudd dukker opp hos både n/l og sportsponnier. Hester med litt mer taltent enn vanlig. Disse kan nå langt.
Men har man som mål som rytter å nå til topps i ridning kjøper man seg en hest avlet for det man skal bruke den til, og ikke en halvdårlig hest og tror at man skal greie å få den knallgod.. Man må jo uansett se på potensiale, og da går man ikke etter rase, men individ. En god hest koster mye, uansett rase. En grei hobbyhest bør ikke koste skjorta synes jeg.

Målet bør være å få fram nervesterke, hyggelige hester med gode bein og bevegelser. Og jeg synes det har skjedd en veldig god utvikling på det feltet. Føler at vi er på god vei der. Føler også at n/l hesten kommer mer og mer fram i lyset. I mange år var jeg alene om å ha n/l hest i mitt område, nå de siste årene er antallet hester av den typen her i området mangedoblet. Kan virke som fler og fler som skal kjøpe førstehesten faktisk går etter å kjøpe nettopp en n/l, og ikke bare det første og beste. Det må jo komme av at folk har møtt n/l hester de har falt for?
Jeg skal jo innrømme at jeg reklamerer veldig, og gjør så godt jeg kan for å finne passende hester i min bekjentskapskrets når noen spør meg om råd ved kjøp av hest.

N/L hesten finnes i stort mangfold, fra en liten spinkel ponni på knappe 1,30, til en diger "mini-døl" på 1,45.. Så her er det mye å velge i. Men det er det også når vi snakker islandshest. De finnes også fra kraftige typer, til smekre sportshestutgaver.

Kan på det varmeste anbefale denne flotte hesterasen. Men kan også være ærlig nok med meg selv til å si at "n/l er ikke hesten for deg" til folk med større ambisjonsnivå.
For meg, med full jobb, andre hobbyer, etterhvert studier osv passer det dårlig å sitte med en kjempedyr og kjempegod hest som jeg ikke får utnyttet til det fulle nå. En gang i framtida skal jeg ha en virkelig god islandshest, men jeg skal jammen alltid ha en n/l hest eller fler på si! Jeg skal ha en stø kjørehest, en hest jeg kan sende mine eventuelle framtidige barn, alternativt venners barn, ut på tur med, og føle meg trygg på at det går bra. Jeg skal fortsette å være en del av det flotte miljøet, og samtidig ønske nye folk velkommen.

Levinja
22-07-2007, 18:28

Kunne ha skreve langt om Rimfaksestrida, men det vert veldig OT.

Rimfakse med stambok nr 2 er regnet som en av stamfedrene til den n/l hesten vi har i dag. Det har ingenting å gjøre med den Rimfakse som var opphav til striden om å blande fjord og døl. Dere kan lese om Rimfakse 2 på rasens egen portal www.rimfakse.no
:D

Levinja
22-07-2007, 18:35
Jeg tenker vel straks på lave -Ponnier, hårete, mase man. Beklager, men min tanke ;)
Det er heller sjelden jeg også tafser på andre ponnier som er aller, aller mest vanlige som aktive konkurranse ponnier / hester.
Finner nok flere nordlandshester der, så klart - men mest sports ponnier av ymse raser.

Ikke en rase jeg ville vurdert av kjøp av Ponni. Noen liker heller ei varmblodstyper så, alle har hver sin smak ;)
Generelt liker jeg alle hester, og går ikke å kaster dritt på raser e.l - men ved kjøp og slike ting så blir svaret helt klart nei.

N/L hesten er ikke en ponni!!
Den er en liten hest av ponni størrelse, akkurat som isisene og flere fjordinger.
Om sommeren har de skinnende kort pels og helt normal hårvekst ellers. Så beskrivelsen "hårete" passer vel kanskje kun på shettisen og enkelte isiser:p

Lovise_Felex
22-07-2007, 18:55
Nordlandshest/lyngshest..

Plumpet borti denne flotte rasen for nærmere 7 år siden da jeg fikk min første hest. Ved en tilfeldighet ble det Irja, en nordlands/lyngshest, og ikke en islandshest. Først og fremst var det nok pga prisen den gang. Vi hadde ikke råd til å gi skjorta for en hest. Aldri har jeg angret heller, tvert i mot priset meg lykkelig over at jeg kom borti Irja, og etterhvert alle de utrolig flotte menneskene som driver med n/l hest. Og ikke minst, den spennende historien til rasen.. N/L hesten er for meg en del av vår kulturarv, siden det er mange deler av vår kulturarv det interesserer meg midt et visst sted å engasjere meg i, så er denne flotte lille hesten en ypperlig mulighet til å gjøre litt likevel;-)
Men idealisme kan ikke være eneste grunnen til å ha hest, og da en spesiell hesterase. For meg har rasen mange gode kvaliteter. Dessverre har godt skolerte brukshester vært mangelvare bestandig, det er et gjennomgående problem i denne rasen, og det håper jeg, og flere med meg i miljøet at vi kan bidra til å gjøre noe med.

I familien min har vi tre n/l hester nå. Datter og "barnebarn" av gamle Irja, og en toåring ved navn Lykke.
Jeg har også møtt enkelte n/l hester jeg bare ikke greier å like. Men jeg kan likevel ikke dra alle over en kam og si at n/l hest er jammen en ufyselig rase! Det finnes ufyselige individer av alle raser, det er helt sikkert og visst.

Noen forsøker å sammenligne islandshest og n/l hest. For meg blir det en teit sammenligning, det er hester til vidt forskjellige bruksområder, bortsett fra turridning, men alle hester uansett rase kan trenes til å bli fine turhester, så det tar jeg ikke med i betraktningen.
Jeg opplever islandshesten som mer "vár" enn n/l hesten. Jeg er eier av en islandshest som nok blir stemplet som langt fra vár, men likevel er det mer "nerver" i henne. For meg er det mer negativt enn positivt, men det handler kun om smak og behag.
Egenskapene jeg setter pris på hos n/l hesten er nervesterkheten; jeg synes det er stas å dra med meg hesten over alt, og vite at det går bra.
Allsidigheten er også en flott egenskap.
Jeg er ikke den typen som sier at man kan nå herfra til himmelen med en n/l hest, det blir for dumt. Hesten er, og skal aldri bli, laget for et spesialfelt. De skal være gode allroundere. Sant å si er det vel også mange såkalte sportsponnier som aldri når til topps, og de aller fleste hestefolk her i landet har vel også hest på hobbybasis. Altså ser jeg ingen grunn til og ikke anbefale en n/l til vanlige folk. En n/l kan fint gå lette klasser sprang, dressur og kjøring, på likt nivå med alle de sportsponniene som aldri når toppen. Et og annet utskudd dukker opp hos både n/l og sportsponnier. Hester med litt mer taltent enn vanlig. Disse kan nå langt.
Men har man som mål som rytter å nå til topps i ridning kjøper man seg en hest avlet for det man skal bruke den til, og ikke en halvdårlig hest og tror at man skal greie å få den knallgod.. Man må jo uansett se på potensiale, og da går man ikke etter rase, men individ. En god hest koster mye, uansett rase. En grei hobbyhest bør ikke koste skjorta synes jeg.

Målet bør være å få fram nervesterke, hyggelige hester med gode bein og bevegelser. Og jeg synes det har skjedd en veldig god utvikling på det feltet. Føler at vi er på god vei der. Føler også at n/l hesten kommer mer og mer fram i lyset. I mange år var jeg alene om å ha n/l hest i mitt område, nå de siste årene er antallet hester av den typen her i området mangedoblet. Kan virke som fler og fler som skal kjøpe førstehesten faktisk går etter å kjøpe nettopp en n/l, og ikke bare det første og beste. Det må jo komme av at folk har møtt n/l hester de har falt for?
Jeg skal jo innrømme at jeg reklamerer veldig, og gjør så godt jeg kan for å finne passende hester i min bekjentskapskrets når noen spør meg om råd ved kjøp av hest.

N/L hesten finnes i stort mangfold, fra en liten spinkel ponni på knappe 1,30, til en diger "mini-døl" på 1,45.. Så her er det mye å velge i. Men det er det også når vi snakker islandshest. De finnes også fra kraftige typer, til smekre sportshestutgaver.

Kan på det varmeste anbefale denne flotte hesterasen. Men kan også være ærlig nok med meg selv til å si at "n/l er ikke hesten for deg" til folk med større ambisjonsnivå.
For meg, med full jobb, andre hobbyer, etterhvert studier osv passer det dårlig å sitte med en kjempedyr og kjempegod hest som jeg ikke får utnyttet til det fulle nå. En gang i framtida skal jeg ha en virkelig god islandshest, men jeg skal jammen alltid ha en n/l hest eller fler på si! Jeg skal ha en stø kjørehest, en hest jeg kan sende mine eventuelle framtidige barn, alternativt venners barn, ut på tur med, og føle meg trygg på at det går bra. Jeg skal fortsette å være en del av det flotte miljøet, og samtidig ønske nye folk velkommen.

Veldi veldi godt skrevet:D:D digga det!
der fikk du frem det meste!

Kristho
22-07-2007, 19:45
Veldig veldig bra det du skriver Hanna! Er så enig med deg;)

For meg personlig er n/l hesten den rasen jeg ALLTID vil ha. Fikk min første hoppe når jeg var 10 år gammel og hun var av den stae, tjukke, tullete typen som hadde stått på rideskole. Noe som hun aldelse ikke trivdes med. Men hun var snill og veldig folkekjær. Nå etter 8 år er hun min store stolthet. Hun er som rasen ofte, snill, sammarbeidsvillig, rolig, nerver av stål, tullete til tider, prøver seg, har absolutt sine egne meninger og matgal. Nordlandshesten er allsidig, de fungerer til alt! N/l hest avlen går den rette vegen, men kanskje litt ujevn fordeling av hvilken hingster som brukes. De har stor utstråling og er herlige vesener. Hestene jeg kjenner til har de mest utrykksfulle og kloke øyene. De er fine dyr med stor variasjon i type og farge. Skiller seg da spesielt ut med sølvfargene sine. De fleste som kanskje syntes n/l hesten er kjedelig og lite spesiell av utseende har vel kanskje bare sett omtrent like røde hester? eller?
Putter inn bilde av to-årshoppa mi som er sølvbrun:
http://www.hestemarked.no/vip/4736/13.4.07.jpg
Hoppa mi er et bra eksempel på at n/l hesten har de rette nervene, hun har velvet med slede i skogen og sitti fast, heeelt i ro. Hun har "nekta" å flytte seg når gravmaskinen måtte dulte i henne for å komme fram og hun elsker alt som durer! N/l hesten er en hest man kan stole på, den oppfører seg, vil aldri noen noe vondt og den veit så godt hva som kreves av den.

mule
23-07-2007, 09:33
Rolige, kalde i hodet og villige til å gjøre "alt" for en eier de respekterer. Finnes i så mange varianter når det gjelder utseende at det er omtrent som å skulle karakterisere en "nordmann". Min er en langlemmet og edel type, men har da i massevis sett dem i mer kompakte utgaver, folk får vel skaffe seg den sorten de vil ha selv etter bruk og smak.

Tornado
23-07-2007, 09:56
Visste ikke at det var så mye fordommer mot nordlandshesten? Jeg har ridd mye både islandshest og nordlandshest i min tid. Jeg foretrekker islandshesten, men nordlandshesten er ikke dum den heller.

Har møtte nordlandshester i alle kategorier, men det som går igjen er at de er rolige og greie under terapi og barneridning, stødig og gode bein, fine å ri på fjellet.

Barko
26-07-2007, 12:25
Heisann!
Til dere som lurer på hvorfor det heter lyngsHEST f.eks:
Wikipedia sier: "Hest (Equus caballus) er en art av hovdyr og tilhører slekten Equus, som er en av flere arter i hestefamilien."

Hester kan i tillegg deles inn i diverse grupper, som f.eks.: Rase, varmblods, kaldblods, halvblods, fullblods, a-,b-,c-,d-ponni osv, men de er like fullt hester.

I norden benyttet man ikke annet enn raseinndeling - og kjønn - før det ble aktuelt med konkurranser, så vidt jeg har fått med meg. Det var uinteressant om hesten var over eller under 148. Det samme gjelder for raser; det er hva rasestandarden godkjenner av størrelse som er av betydning, ikke om den kommer over eller under en grense satt for konkurranseinndeling (skjønt enkelte engelske raser opererer med sec a, b, c som tilsvarer dette).

Så derfor heter de norske rasene fjordhest, dølahest og N/L-hest, på Færøyene har de sin egen lille rase som de kaller føroysk ross (ross=hest, og ingen individer der er over 148), islandsk bruker vel både hestur og ross, og Gotlandsruss, som var nevnt, er altså en Gotlandshest på norsk fordi russ=hest =) Finnland har også en hesterase som kalles finsk småhest - det er individene av finsk hest som blir lavere enn ei viss grense som får dette navnet.

Det har altså ingen ting å gjøre med om "ponnien" er en miniatyr av en fullblods eller ei lita rullepølse - hester er de alle sammen ;)

Mvh
Marit

Hanna&Brá
26-07-2007, 12:36
Velkommen Marit!! Så flott du har fått registrert deg!! :-)

Vilde
26-07-2007, 13:08
Jeg har bare vært "borte i" noen få nordlandshester og må si at dem har likt dårlig. Dette har vært små, kompakte ponnier, med kort og lavt ansatt hals, dårlig gang og stort hode med små øyne. Nå er vel ikke dette det man trakter etter i avlplanen så disse har vel neppe vært karakteristisk for rasen. Men jeg må også si at jeg har sett bilder av flotte nordlandshester her inn som har fått meg til å få et mye mer positivt syn på rasen. Nå skjønner jeg godt at folk skaffer seg disse hestene, men jeg tror likevel ikke jeg ville vurdert å skaffe en nordlandshest selv. Jeg synes rett og slett de er for små (det er vel ikke mange som er over 140) og som ponni til små barn tror jeg de blir for sterke, både fysisk og psykisk.

Levinja
26-07-2007, 13:10
Heisann!
Til dere som lurer på hvorfor det heter lyngsHEST f.eks:
Wikipedia sier: "Hest (Equus caballus) er en art av hovdyr og tilhører slekten Equus, som er en av flere arter i hestefamilien."

Hester kan i tillegg deles inn i diverse grupper, som f.eks.: Rase, varmblods, kaldblods, halvblods, fullblods, a-,b-,c-,d-ponni osv, men de er like fullt hester.

I norden benyttet man ikke annet enn raseinndeling - og kjønn - før det ble aktuelt med konkurranser, så vidt jeg har fått med meg. Det var uinteressant om hesten var over eller under 148. Det samme gjelder for raser; det er hva rasestandarden godkjenner av størrelse som er av betydning, ikke om den kommer over eller under en grense satt for konkurranseinndeling (skjønt enkelte engelske raser opererer med sec a, b, c som tilsvarer dette).

Så derfor heter de norske rasene fjordhest, dølahest og N/L-hest, på Færøyene har de sin egen lille rase som de kaller føroysk ross (ross=hest, og ingen individer der er over 148), islandsk bruker vel både hestur og ross, og Gotlandsruss, som var nevnt, er altså en Gotlandshest på norsk fordi russ=hest =) Finnland har også en hesterase som kalles finsk småhest - det er individene av finsk hest som blir lavere enn ei viss grense som får dette navnet.

Det har altså ingen ting å gjøre med om "ponnien" er en miniatyr av en fullblods eller ei lita rullepølse - hester er de alle sammen ;)

Mvh
Marit

Jo, det er klart at alle uansett rase er en hest, men hvis man snakker om preg eks, ponnipreg, så blir det kanskje mere tydelig hvorfor n/l hesten skal defineres som en hest i ponni størrelse og ikke direkte som en ponni. Hvis man leser avlsplan for ponnier som omfatter Sportsponni,Conemara, New Forest, Dartmoor, Exmoor, alle typer Welsh og Shetland, ser man at ponnipreget er viktig og man finner ofte at dette gjenspeiles gjennom ponniens hode og de proposjoner dette har. En n/l hest med ponnipreg vil få dårlig uttelling på utstilling da det ikke er hva man ønsker når det skal settes karakter for type og preg. Derfor definers ikke n/l hest og de øvrige raser dette inbefatter som en ponni men en liten hest

Barko
26-07-2007, 13:12
PS. Slutter meg til "mule": En lyngs har et hjerte av gull og gjør alt for et menneske den respekterer. Dessuten har de hjerneaktivitet over middels som gjør at hverdagen aldri blir kjedelig. En liten hest med stort potensiale og en stor personlighet.

Og selvfølgelig er min lyngs den beste av dem alle ;)

Marit & Barko

Barko
26-07-2007, 13:44
Hei Levinja!
Dette blir O.T., men..

I avlsplanen for ponnier, som ligger på nhest.no, står det følgende i under pkt 4: Overordnet avlsmålsetning for ponnier: "Som ponni regnes hester og hesteraser som er mindre enn 148,0 cm i mankehøyde (stangmål). For fjordhest og nordlandshest/lyngshest, raser som pr. definisjon er å regne som ponnier, er det utarbeidet egne avlsplaner."

De blir altså ikke utdefinert av ponni-gruppen, men blir ikke definert inn under rasene som NPA har ansvaret for (siden de har egne raseorganisasjoner, sikkert?).

Dessuten vil jeg påstå at det er stor forskjell på et gotlandsruss (som i mine øyne er ganske lik N/L?), en new forest (spinkel sak med lite hode?) og en shetlandsponni (rullepølse med stort hode?), så noe enhetlig definisjon på hva som er en "ponni" i preg, sliter iallefall jeg med. Vet det er mange som har prøvd seg, bl.a. med å definere falabella som en hest, mens shetlandsponnien blir ponni.

Derfor velger jeg å si at alle er hester, så kan de puttes i ponni-sekken når det er konkurranse - skjønt min er en heste-ponni-hest fordi jeg kun kan konkurrere med ham i hesteklasser ;)

Mvh Marit

Tropi Hera
03-08-2007, 00:05
Nordlandshest er en man kan bruke til alt. Den gamle typen NL var kraftigere og ble brykt mer som arbeidshest. Men nå som folk har fått øyene opp for NL er di blitt avlet høyere og edlere. En kjempe god bruks ponni. Kan nå langt i dressur og hoppe høyt. Har sett ei som hoppet 130 med sin NL...

Anette
03-08-2007, 09:58
Det å sammenligne islandshest og nordlandshest blir da helt feil? Jeg kan tenke meg at det er like irriterende for islands/nordlandshest-eiere som når folk kaller mine haflingere for "fjordinger uten svart i halen".
Hvor irritert hadde ikke du blitt om jeg hadde sammenlignet en frieser med f.eks. en tinker, Lopke?
For nei, en islandshest er ikke det samme som en nordlandshest. Vel er de i slekt, men det er da to forskjellige raser, på tross av mange felles kvaliteter og trekk.

Jeg hadde ingen erfaring med N/L-hest før jeg fikk hest på helfor for første gang. Hadde det ikke vært for størrelsen, som dessverre ofte er for lav for meg, hadde jeg kjøpt N/L...jeg har likevel bestemt meg for at når jeg engang får barn, så skal N/L helt klart være med i beregningen ved kjøp av hest. Nydelige ponnier, intelligente, rolige, framgang og vennlige :)

Kurre
03-08-2007, 10:20

Lopke,min kjære søte danske...
Nordlandshesten er IKKE en discount-isis...

Nå er ikke jeg voldsomt glad i de NL hestene jeg har møtt,det skal innrømmes,men med ett unntak (Irja),så er det stor forskjell på Isis og NL.

Bygningsmessig så har jeg sett fler velbygde Isiser enn NL,men jeg har sett så mange flere isiser,så det blir vel feil å si.
Mye NL med kort,tykk hals,lavt ansatt,stiv rett rygg,smale kryss og heller dårlige ledd (små)
Også hodet da...det er så mange av dem som har dette tunge,lange hodet,med små øyne plassert..eh...rart.
Litt konveks neserygg,små nesebor.
Endel varmblodstravere som har samme type hode.Er så HIMLA mye neserygg der,eller hele partietmellom øyne og nesebor egentlig.

Farger-vet ikke om NL folket godtar flekker? Ellers er fargevariasjonen stor hos begge raser.

Størrelse:Er NL større?
En gjennomsnittlig isis ligger idag på 140 om det er valakk/hingst,hoppene et par cm under.
MYE islandshester som går opp mot 145.

Tror når NL folket snakker om våre hester så tenker de på den eldre typen Islandshest,den som vi (ihvertfall prøver...) avler oss vekk fra.

Bevegelser:Jeg har sett NL hester som har vært bedømt høyt for sine gode bevegelser og jeg har sett isiser som har vært det samme og om du sinner en NL som feks kan måle seg m Hørdur fra Kolneset i trav,så skal jeg spise den nye hjelmen min!
Det som gjerne har kjennetegnet dem har vært LANGT mindre bakbeinsbevegelser.
Mer markbundet,mindre aksjon overhodet og mindre elastisitet.
Som sportshest vil den ene være den andre langt overlegen om det er store bevegelser man er ute etter.Her snakker jeg igjen om de GODE individene,ikke middels skoleponnier (av begge raser) rundt her og der.

Gemytt ja...Hanna påstår nok her at jeg tar feil...vi har snakket "litt" om dette her innimellom...men jevnt over har jeg møtt MYE dårlig gemytt blant NL.
Om dette skyldes at det er ufattelig mye dårlig håndtering vil jeg ikke si,men også individer som har vært håndtert av hestefolk og godt oppdratt som har hatt trekk og lynnesfeil som hadde sendt dem rimelig kjapt på brødskiva mi.

Bruk:Vel,på grunn av de ekstra gangartene,så er ikke alltid Islandshesten den mest vellykkede dressur og sprangponnien.
Endel av dem vil få problemer der.
På den annen side kommer du ikke langt med en NL på en gangartskonkurranse,så...

Rasistisk?
Sær?
Vond og vanskelig?
OK da...Liker dem bare ikke.(OBS! Dette har IKKE NOE med de som eier/rir og steller NL å gjøre.Er bare ikke "min" rase)

Andrea
03-08-2007, 10:31
Når jeg tenker på nordlandshest tenker jeg en liten, kompakt, fuks hest med masse muskler, som hopper høyt og har øyekatar.

Sigrid
03-08-2007, 10:45
NL-hester er søte :D

Wiindy
03-08-2007, 21:36
Hm... Nå har jeg bare ridd en nordlandshest før da, en liten en jeg hadde på for i noen år. Liten og tjukk, sta som bare F, hadde SINE egene meninger om alt, hadde han! Tja, ikke spesielt pen å se på, men gud for en herlig liten "ponni"! Fullstendig kald i hodet, ingen ting kunne få han ut av fatning omtrent(se bort i fra maten da i hvertfall). Ponnien var så god og snill, og så deilig å sitte på, men han kunne ingenting da, 20 år gammel... En hest man trengte tovlmodighet med. Det jeg sitter igjen med etter å ha ridd masse på denne Nordlanshesten er: Nordlandshester er kalde i hodet, kan bli brukt til mye, en god og stødig turponni, men kan også bli en god konkurransehest. "Barnevennlige" om jeg kan få kalde dem det, og stae, de har sine meninger! Syns de er noen gode og fine ponnier/hester jeg!

Alice
03-08-2007, 21:37
Tenker på en kjukk felix:P

Levinja
04-08-2007, 08:38
Hei Levinja!
Dette blir O.T., men..

I avlsplanen for ponnier, som ligger på nhest.no, står det følgende i under pkt 4: Overordnet avlsmålsetning for ponnier: "Som ponni regnes hester og hesteraser som er mindre enn 148,0 cm i mankehøyde (stangmål). For fjordhest og nordlandshest/lyngshest, raser som pr. definisjon er å regne som ponnier, er det utarbeidet egne avlsplaner."

De blir altså ikke utdefinert av ponni-gruppen, men blir ikke definert inn under rasene som NPA har ansvaret for (siden de har egne raseorganisasjoner, sikkert?).

Dessuten vil jeg påstå at det er stor forskjell på et gotlandsruss (som i mine øyne er ganske lik N/L?), en new forest (spinkel sak med lite hode?) og en shetlandsponni (rullepølse med stort hode?), så noe enhetlig definisjon på hva som er en "ponni" i preg, sliter iallefall jeg med. Vet det er mange som har prøvd seg, bl.a. med å definere falabella som en hest, mens shetlandsponnien blir ponni.

Derfor velger jeg å si at alle er hester, så kan de puttes i ponni-sekken når det er konkurranse - skjønt min er en heste-ponni-hest fordi jeg kun kan konkurrere med ham i hesteklasser ;)

Mvh Marit

Ponnipreg kan jeg prøve å definere: Lite hode med bred panne, små ører, litt store øyne i forhold til hodets lengde, store oppspilte nesebor og konkav neserygg. Graden av dette variere mellom ponnirasene , men!! de aller fleste har litt "araberpreg i miniatyr"
Jeg gir meg heller ikke når det gjelder n/l hest. Hester under 148 defineres som ponni ja. Men!! det gjenspeiler bare størrelsen ikke utseende. Disse reglene ble vel fastsatt for leeenge siden p.g.a økende interesse for konkuranser etc, skal ikke forundre meg at det begynte i England? Noen som vet?? Regler for høyder er jo videre inndelt innenfor ponnimålet også.
Man kan da ikke med hånden på hjerte si at en Fjording på 147,5 ligner en ponni??
N/L hest er ikke en ponni men en HEST i ponni størrelse, på grunn av at proposjoner og preg ikke faller inn under definisjon av et typisk ponniutseende/preg.:)

Gotlandsruss er inne hos ponniavlsforeningen på grunn av at Norge ikke har egen raseorganisasjon for russen. Dermed ble den "samlet opp" av dem. Ponnipreget finner du på de raser som kommer fra Storbritania, nettop av den grunn at det er brukt mye Araber i foredling av disse.

tutta23
07-08-2007, 16:09
norlandshester er noen sta okser!:)Alle de jeg har møtt har vært veldig egenrådige og skal helst bestemme selv ja!!

Levinja
08-08-2007, 07:42
norlandshester er noen sta okser!:)Alle de jeg har møtt har vært veldig egenrådige og skal helst bestemme selv ja!!

Javell!
Og hvor mange er "alle"?
Jeg har hatt mange forskjellige raser, deriblandt n/l hester og mere samarbeidsvillig hest skal man lete lenge etter. En av de raskeste og beste spranghestene var ei n/l hoppe på 130 cm!!! Helt utrolig og artig hesterase.
Jeg kunne jo si , p.g.a. min erfaring, at Welsh er den værste rasen som finnes. Men jeg har sannsynligvis bare vært uheldig og dumpa borti noen dårlige eksempel. Det tror jeg du har gjort også.

farmandfamily
08-08-2007, 15:14
vi har 11 nordlandshester, de brukes til ALT, de er samarbeidsvillige, hopper kanonbra, er stødige i alle situasjoner, supre kjørehester, lettlærte, snille, enkle å håndtere, superfantastiske, meeeeeget vakre, gode bevegelser, sinnsykt raske, ville blitt kanonbrae mg-ponnier, kan brukes av alle
finnes i utrolig mange flotte farger
se vår hjemmeside www.farmandfamily.net for masse bilder og info om hestene våre
våre hester stilles på utstillinger så ofte som mulig og vi har meget god beinkvalitet/beinstilling på våre
sinnsykt gode hester på alle måter, men vet det er stor variasjon, men det er som regel grunnet hvem som oppdrar og trener hesten og om den blir brukt i hele tatt, vet om altfor mange som bare går rundt og spiser, desverre
mvh ina, stall tufte

Barko
09-08-2007, 23:31
OT til Levinja: Spørsmålet her var hvorfor rasene har navnet "hest" og ikke "ponni". Navnene ble satt lenge før "ponni" var et begrep i landet (og Norden), derfor. At noen har "ponni"-preg og andre ikke, blir for meg ikke spesielt forskjellig fra om de er over eller under 148cm. Hvorfor er det bare rasene under 148 som evt skal ha "ponni"-preg? Det blir aldri snakket om hester med denne typen "preg" - derimot kan man vel snakke om et eget preg på engelske ponni-raser, men det blir uansett forferdelig uoversiktlig. Rasepreg er derimot et begrep jeg også gjerne bruker ;)

Mvh Marit

Augustina
11-08-2007, 16:14
ser for meg en sta hest:P hihi

eller så tenker jeg på den nordlandshesten som holdt på å dø her natt til fredag.. satt oppe hos den hele natten, det værste jeg har vært med på!!

Solan
09-02-2009, 13:58
Drar opp igjen denne jeg :D Vil høre flere meninger!

Silje
09-02-2009, 14:20
Jeg ser for meg en snill og rolig hest som er ypperlig til barn. Men, det er mulig det er fordi det er den erfaringen jeg har med de.

Nina
09-02-2009, 14:23
De nordlandshestene jeg har vært borti har vært kjedelige. Lite spennende å ri rett og slett. Men har ikke ridd så mange av dem heller da! Kunne godt skaffet meg en om den var godt skolert siden jeg liker størrelsen på dem!

Vestbø
11-02-2009, 10:21
En hest, uansett rase, oppfører seg som regel etter hva slags menneske den blir håndtert av :)

Ingus
11-02-2009, 10:24
Når noen sier nordlandshest tenker jeg på den fantastiske ponnien til venninnen min :D

Ellers signerer jeg Ingeborg ;)

HesteHeidi
11-02-2009, 10:52
Når jeg hører nordlandshest/lyngshest så ser jeg for meg en liten, tjukk ponni, stygg man og hale, raggete pels, skjeve bein, stort, stygt og grovt hode, og stygg bakpart.
Og når sant skal sies så er det nesten ingen fine hingster, med ordentlig bakpart.

Det er et liiite utvalg fiine n/l'er.

Vetle Birna
11-02-2009, 12:18

er helt enig med deg om det du sier om nl-hestene.

Vetle Birna
11-02-2009, 12:23
Jeg har hatt norlands hest i alle mine heste år :) har hatt felex i 5 år nå.
Norlandshesten er en harfør ponni som vist nokk er litt kjent for de sterke gode beina. hesten kan vere sta(men er jo litt op til den som trener den også :p). veldig harfør og god ponni.
Den forige eigeren til felex hadde truffet noen flinke hestefolk som red norge på langs eller hva de var. og ridde et stykke med felex
og den forige eigeren. og de islands hest folka mente at hadde vi jobba mer og toke noen kurs osv. så kunne felex lært tølt(STILI :D)..

felex har jeg vell hoppa 1m. med. men han er litt kraftig osv.
men mora til felex er mye tynnere og ligner mindre på ein NL. s kan det være forsjell :p
Jeg elsker NL.

hva mener du med at hun ligner mindre på en NL-hest?:)

Stall-Vinga
11-02-2009, 12:26
Jeg har tidligere i livet møtt en hel del NL hester, og selv om det er lenge siden nå, sitter inntrykket jeg fikk fremdeles igjen.
Og å sammenligne dem med isis blir feil, foruten at begge er lodne med mye man, er det vesentlige eksteriør forskjeller mellom rasene. Og å si at NL er en liten hest, ikke ponni, blir helt feil i mine øyne. For ingen raser (unntatt shettis kanskje) er mer ponni i utseende enn disse mener jeg.
De fleste (kremt.. alle) NL jeg har møtt har hatt korte stumper av noen ben, og kompakte kropper. På ingen måte like langbente og løse i bevegelsene som en isis. Krysset og skuldrene ligger jo også annerledes. Og som Kurre skriver; hva er det med plasseringen av øynene på NL hester? Kun en hoppe jeg vet om som hadde normale øyner… De andre så litt rare ut i hodefasongen.
Nei, helt ærlig så har jeg ikke noen gode erfaringer med NL hesten, late, sta og av og til litt sure. MEN, selv om alle de individene jeg har møtt kommer inn under denne kategorien, er jeg ikke så full av fordommer at jeg tror og mener alle NL hester er slik som dette. Og at de har lang levealder tyder jo på bra helse. Ikke minst må det jo være en grunn til at rasen fremdeles eksisterer.

Helga
11-02-2009, 12:29
Eg ser for meg ein liten, tjukk og sta ponni/hest.
Eg foretrekker islendingen min 200 gongar foran ein nl hest. Vertfall dei eg har møtt.

edna
11-02-2009, 12:38
Jeg har liten erfaring med n/l så jeg ser bare for meg en rød-brunn ponni :)

Therese&Gro
11-02-2009, 12:59
Jeg kjenner jo til noen nordlandshester, saa jeg har jo litt kjennskap til rasen, men naar jeg tenker nordlandshest tenker jeg korte bein, stae og haarete men sterke til aa vaere saa smaa og passer til alle.

Hangover
12-02-2009, 00:27
Ser for meg nordlandshestene som noen små tjukke brune og ikke så harmonisk bygd akkurat. Men synes de er knall kule å ri , hardføre, liker å hoppe og noen går greit dressur også. Stahet kan vell ha mye med hvilke eiere hesten har hatt osv .

Tyzonsdoll
12-02-2009, 22:04
Verdens beste tur hest! Går opp fjell skråninga like lett som en rett strekkning! Veldig hardføre! Hadde min i 8 år uten en eneste skade. Late og trege. Men var vel ikke så flink når jeg var 10 år og fikk første hesten :P Kjempe nusselige med gode gemytt! :)

Lovise_Felex
12-02-2009, 23:16
hva mener du med at hun ligner mindre på en NL-hest?:)

Mente at hun var en "sportsponni" NL! At hun er sprek og flott, felex er brei,feit å lang håra :p

Mente ikke noe negativt med det :), men jeg skrev jo det innlegget for 2 &#229;r siden :p.. Birna er s&#229; fiin atte <3.

Vetle Birna
13-02-2009, 19:31
Mente at hun var en "sportsponni" NL! At hun er sprek og flott, felex er brei,feit å lang håra :p

Mente ikke noe negativt med det :), men jeg skrev jo det innlegget for 2 år siden :p.. Birna er så fiin atte <3.

heheh jaja, men jeg trodde ikke du mente noe negativt heller altså;)
hehe :D felex er også nydeli!:D

SaraM
19-02-2009, 12:51
Synes det er litt trist med assosiasjonene noen gjør seg opp, så jeg håper jeg kan rette opp i [I]noen[I] av missoppfatningene ihvertfall!
Jeg tenker på en fantastisk rase som kan brukes til alt! Til dere som lurer på n/l vs isis så kan jeg si ut ifra erfaring (har ridd begge rasene mye;) ) at de er veldig forskjellig å ri selv om de har mye til felles. Begge er stødige, raggete og hardføre, men som nevnt før meg er n/l edlere og MYE!!!! bedre å ri dressur og sprang med. De har et mye større naturlig anlegg for dressur og sprang, og et helt annet ganglag. Så må jeg jo nevne Friskus da, verdens nydeligste ponni som jeg kjøpte som tiåring og fikk ha til nærmere fylte tyve (da var han 25). Han var sta, sær og egen, og hadde det ikke vært for at han fikk en eier som var (om mulig) enda mer sta, sær og egen så kan det hende at han hadde blitt nok et eksempel på disse raggete stabeistene som ikke har så godt rykte på seg. Min erfaring med n/l er at man må være et dyktig hestemenneske, eller, som med Friskus, ha en ekstrem posjon stahet. (kunnskapene mine på denne tiden var i beste fall begrenset..).
Uansett, vi trente dressur og sprang, kjørte, red på lange skogsturer og koste oss verre. Jeg pleide å turne på han også, men da ble han stort sett grinete og kastet meg av :D. Han hadde en ekstrem personlighet, finner aldri samme igjen! Som da vi skulle kjøre henger og ikke et flertall av menn fikk han innpå, men hvis jeg satt meg oppå gikk han rett inn. Eller når vi longerte (noe han synes var ekstremt bortkastet tid..), og han klarte å hive av venninnen min (som var flink til å ri!!) syv ganger på et kvarter. JA disse små hestene/ponniene kan være ekstremt sta, men jeg synes det er fantastisk at de ikke finner seg i alt, og hvis man tar seg bryet med å trene de ordentlig (som man burde gjøre uansett hvordan hest man har) så får man en venn for livet og en helt vidunderlig, fantastisk, herlig bestiss av en norlandshest!!!!
(legger ved noen bilder av kraphylet, sorry kvaliteten...;-) )
RIP gutten min!!!!!:wav:

minikyvik
20-02-2009, 08:31
n&#229;r eg ser for meg en nordlandshest, s&#229; er det en liten og allsidig krabat:) gode barneponnier, men som ogs&#229; kan v&#230;re en utfordring.
s&#229; ser eg ogs&#229; for meg noen tykke og veldig stae noen, men det er fordi de siste nordlandshestene eg var borti ble h&#229;ndtert av unge jenter, og de fikk styre p&#229; slik de ville:p

Azawakh
20-02-2009, 13:36
Nordlandshest, ja...

Først: HVORFOR skal folk på død og liv ha islandshest og nordlandshest til å være omtrent samme rase til tider? Det er bare negativt for begge rasene å sammenligne dem på den måten - det ER to MEGET forskjellige raser!

Jeg har til dags dato ikke sett noen nordlandshest som har antydning til å tenke på tølt engang, så om det snart ikke kan komme noen bevis på at noen nordlandshester "kan tølte", så synes jeg det er på tide å slutte å late som at den er en dårlig isis. :rolleyes:
Den har kun tre gangarter - og det er ikke nødvendigvis negativt!
I utgangspunktet vil disse gangartene gjøre at den f.eks er mer egnet til dressur og kjøring, blant annet.

Om man skal sammenligne, så er temperamentet til nordlandshest og islandshest svært svært forskjellig.
Gjennomsnittlig er nordlandshest mye "kaldere" og "hardere" i hodet enn f.eks islandshest. Lynnet til NL-hesten er veldig "kaldblodshest" - den har mye til felles med fjording og døl f.eks. Islandshesten er várere og mer temperert lynnemessig, noe som ikke alltid er heldig i alle settinger.

Av det jeg har erfart av nordlandshester, er at de ofte er frekke og treige fordi de har fått lov, men som regel er gullklumper på bunnen og veldig tilgivende og tålmodige. En fantastisk allroundponni, og gjerne til barn pga den veldige tålmodigheten og roen, om den er oppdratt godt. Knall kjøreponni vil jeg banne på at den er!

Det kan nok stemme at det er endel dårlig lynne, dog, men det har vel mye med at rasen nesten var utryddet å gjøre og at man måtte ta litt drastiske midler i tak. Det samme er vel grunnen til det variable utseendet til rasen med tanke på bygning, man har ikke hatt noen særlig klar avlsplan over lengre tid(først nå det virkelig settes igang?), og har ikke vært all verden å velge mellom av dyr.

Nordlandshesten kan finne sin plass etterhvert, tror jeg, om bare de som promoterte rasen (og andre) kunne slutte å promotere den som "nesten islandshest" og alle de andre rare ideene for reklame..

Azawakh
20-02-2009, 13:43
Foresten, hva er greia med at mange synes nordlandshester er edlere enn isiser? :rolleyes:

Av det jeg ser av GODE eksemplarer er nordlandshesten litt kraftigere enn islandshesten, noe som ikke er negativt på noen måte! Men at den har litt mer "masse" i forhold til isiser, den ligner litt på en liten og edel skogshest!

Tar jeg feil?
Kan noen i så fall vise meg en korrekt bygd nordlandshest? :)

En islandshest med god bygning:
http://icelandichorse.us/pics/Hilmir-standing.jpeg (http://icelandichorse.us/pics/Hilmir-standing.jpeg)

Rikkerye
20-02-2009, 15:02
Foresten, hva er greia med at mange synes nordlandshester er edlere enn isiser? :rolleyes:

Av det jeg ser av GODE eksemplarer er nordlandshesten litt kraftigere enn islandshesten, noe som ikke er negativt på noen måte! Men at den har litt mer "masse" i forhold til isiser, den ligner litt på en liten og edel skogshest!

Tar jeg feil?
Kan noen i så fall vise meg en korrekt bygd nordlandshest? :)

http://icelandichorse.us/pics/Hilmir-standing.jpeg (http://icelandichorse.us/pics/Hilmir-standing.jpeg)

Om du tar feil eller ikke vil jeg ikke si noe om siden jeg ikke kan så mye selv, men det bildet du legger ved viser en islandshest som er helt ulik fra alt jeg har sett av islandshester. Det finnes vel både kraftige og edlere typer av begge raser? Her er en litt edlere lyngshest som er kåret og har fått veldig bra bedømning:
http://img3.nettby.no/users/l/e/r/lervoll/files/beeib.JPG

Mitt personlige inntrykk er at lyngshesten både kommer i kraftige og lettere versjoner, men ingen av islandshestene jeg har sett har vært så edel som den du viser. Så mitt inntrykk er at islandshestene er generelt litt kraftige.

Kurre
20-02-2009, 15:15
Heldig som jeg er (nåvel...) har jeg jobbet med endel Nordlanshester.Må innrømme at de ikke akkurat har sjarmert meg i senk.

Middelstore,lite harmonisk byggede-tunge hoder,små øyne,kort hals med dårlig overlinje og kort nakke,kortbente,rett/stiv rygg,i beste fall litt trege og seige i måten å være på,i de andre tilfeller rett og slett på kanten til )og over) mannevonde.
"Mye personlighet" ,dvs "Sta som faen".

Sammenlikningen med islandshest kan jeg heller ikke for mitt bare liv forstå,men det finnes jo Islandshester som ikke hverken følger rasestandard eller normal nogenlunde oppdragelse,så kan vel ligge noe der? begge raser er jo middelstore og har langt hår...
Det må vel være det eneste de har til felles.

Eller så er de helt annerledes og jeg har bare vært max uheldig med de jeg har møtt (bortsett fra Irja...Irja var fin)

SaraM
20-02-2009, 16:12
[QUOTE=Kurre;1441083]
"Mye personlighet" ,dvs "Sta som faen".
QUOTE]

:lol::lol:

Joda, men jeg mener nå bestemt at disse som er "på grensen til mannevonde" har fått helt feil oppdragelse... I mine øyne er norlandshesten en rase som forblir kapabel til ekstremt mye, men de er sterke og må derfor ha en autoritet som vet hva h*n driver med.
Som kose- og turhester forstår jeg sammenlikningen av n/l og isis, men utnytter man kapasiteten dems drar de i helt forskjellige retninger. Fine på hvert sitt område:wav:
Men ot, nå diskuterte vi vel n/l her. Og jeg står på mitt: det er ikke veldig mange raser som er en liten, stødig, fantastisk turhest som man kan dra med seg inn i de mest krøkkete skoger, kan kjøres, går LB/LA drs/spr, er nøysomme i kosten og veldig hardføre.. GO N/L!!!:dusk::dusk:

vesla
20-02-2009, 16:58
Diskusjonen her bekrefter kanskje det jeg fikk slengt til meg av isis eiere da jeg kjøpte meg N/L hest:fattigmanns isis!
Ærlig talt:sett nesten bare stygge N/L,Hva slags utsagn er det?De kan være like forskjellige å se på som isiser og de har faktisk mange flotte fargerHar sett endel isiser også som ikke kan kalles direkte lekre.
Må innrømme at jeg ikke har lest gjennom alle sidene så kanskje innleggene blir"bedre"etterhvert?
N/L hesten er en norsk rase og den var nesten utryddet(Hva med isisen der?)
Har lest en gang at forskning har vist at N/L faktisk er opphavet/innavlet i isisen(om dette stemmer skal ikke jeg være stri på)
Har hatt begge raser og har vært borti begge raser.Min mening er at de er ganske like men at N/L kan være litt mer sta/egenrådig men nydelige gangarter spesiellt trav og galopp.
Men hadde jeg måtte velge hadde det blitt isis,pga flere gangarter og kanskje ikke fullt så egenrådig?
Har hatt begge raser på utegang og jeg merket ikke forskjell på pels,begge blir like dottete

SaraM
20-02-2009, 20:01
Hmm, smaken er som kjent delt, men for meg er det ihvertfall ingen fattigmanns isis.... skulle jeg valgt mellom de to rasene ville det utvilsomt blitt n/l for mitt vedkommende :D

Wendy-J
20-02-2009, 20:15
Jeg har ikke vært så veldig mye borti nordlandshest, men var hestepasser for Siljegutten fra han var 1.5år frem til han ble solgt ved kåringa som 3åring. Verdens beste ponni, slu som bare det, men gjorde aldri noe han visste at absolutt ikke var lov. Verdens snilleste ponni, kunne trenes sammen med brunstige hopper og det var aldri noe problem. Han ble grovere med årene men har alltid hatt ganske så korte bein. Er glad i rasen og den passer nok for mange, men bare ikke akkuratt for meg. Men det er ikke å komme under at mange av nordlandshestene ser sykt rare ut...

SaraM
20-02-2009, 20:34
Jeg har ikke vært så veldig mye borti nordlandshest, men var hestepasser for Siljegutten fra han var 1.5år frem til han ble solgt ved kåringa som 3åring. Verdens beste ponni, slu som bare det, men gjorde aldri noe han visste at absolutt ikke var lov. Verdens snilleste ponni, kunne trenes sammen med brunstige hopper og det var aldri noe problem. Han ble grovere med årene men har alltid hatt ganske så korte bein. Er glad i rasen og den passer nok for mange, men bare ikke akkuratt for meg. Men det er ikke å komme under at mange av nordlandshestene ser sykt rare ut...

:lol::lol:Wendy dah, har du ikke lært at skjønnhet kommer innenfra???:lol::lol:

Wendy-J
20-02-2009, 20:46
Jo egentlig:p. Men jeg tror jeg er bortskjemt, vil b&#229;de ha skj&#248;nnhet utenp&#229; og inni de der hestedyra:P. Har jo alltid st&#229;tt p&#229; staller der de har drevet med unghingster og har sett utrolig mye pent da. S&#229; n&#229;r jeg ser nordlandshoppa borti veien her klarer jeg ikke koble at de er av samme rase.... Ene er pen, velproporsjonert med litt korte bein og litt kort hals og den andre ser ut som frankenstein i hesteversjon:p.

SaraM
20-02-2009, 20:57
:lol::lol: Hvis Frankenstein er den jeg tror du mener så... hmmm.... en smule enig....;-):lol:
Men enhver synes best om sine egne barn... Min var ihvertfall EKSTREMT vakker!!!!!;)

Wendy-J
20-02-2009, 21:01
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/ExtraSiljegutten.jpg

S&#229;nn er jeg vant med:p. Var ikke fult s&#229; grov som 3&#229;ring men... Pen er han

SaraM
21-02-2009, 00:04
Hmmm, den var fin ja:wav:
Men altså, fin allrounder, men ingen utstillingsrase, definitivt enig i den;):D:D

Lisbetv
21-02-2009, 10:40
Nå har jeg lest innleggene og prøvd og holdt meg fra å skrive, men nå klarer jeg ikke lenger:cool:

For det første vil jeg starte med; Islandshesten og Nordlandshesten har kanskje felles opphav, men er avlet i to forskjellige retninger. Så hvis man først skal sammenligne nordlh. med noen blir det heller fjordingen og dølen i bruksområde. Selv om også der er de ikke like.
Nordlh. var av veldig få individer etter krigen(rett meg om jeg tar feil), dermed har man måtte avle på alt for å redde rasen.

Det bilde jeg har av rasen er en veldig allsidig rase som kan brukes til det meste (dressur, sprang, terreng, barn/nybegynnere, rideskole, kjøring, ponnitrav, handikapridning, utstilling/avl osv)
Ellers er min oppfatning en positiv, lærevillig, samarbeidsvillig og veldig klok ponni med personlighet.
Det er en del av de som har lavt ansatt hals, stort hode, lite vinkler i bakbeina og stive bevegelser bak, men det blir trekt ned på utstillinger så kommer med tiden til å bli avlet bort. Slike ting tar tid med en rase med få individer der man må først og fremst tenke på å hindre innavl.

Slenger med et bilde av min nordlending, som i en alder av 4 har vært brukt i dressur, smakt litt på sprang, vært barnehest, voksenhest;) kjørehest, avlshest og utstillingshest. I løpet av innridningen har han ikke vist noen tegn til stahet, så at rasen jamt over er sta, har mer med menneskene og gjøre enn hesten. Vil heller si at den er knakende intelligent;)
http://www.hestemarked.no/vip/31140/n557868383_2142935_4036.jpg

Vestbø
21-02-2009, 15:22
Hmmm, den var fin ja:wav:
Men altså, fin allrounder, men ingen utstillingsrase, definitivt enig i den;):D:D

Det der må være det latterligste utsagnet jeg har lest; "ingen utstillingshest"? :lol:
Skjønner hva du sikter til, men....hvor tror du rasen hadde vært om de ikke ble dratt på utstillinger? Niks mer Nordlandshest :p

ellbell
21-02-2009, 16:00
Jeg synes de er for små til at JEG ville hatt dem som ridehest - den eneste grunnen til at jeg synes det er ok med islendingen sin str er jo tølten...OG passen! Så synes jeg generelt bevegelsene en del isiser kjennes annerledes ut enn andre små kaldblodsraser - større på en måte.

Om jeg kun skulle ha kjøreponni ville jeg syntes N/L var knæsj.

Synes kanskje N/L havner i samme bås som fjordingen og til dels 3gjengerisisene - det er så mange trulteponnier som er litt feite, veldig sta, ekstremt seige og bare loffer rundt til at de gir rasen forøvrig et litt dårlig rykte - uten at det sier noe om noen andre enn menneskene som har disse trulteponniene...

vesla
21-02-2009, 18:16
Lisbetv:Nydelig hest.Den kan du virkelig v&#230;re stolt av.

SarasMr:at rasen ikke er noe utstillings rase,hva legger du i det?
P&#229; utstilling legger de ikke bare vekt p&#229;"skj&#248;nnhet"de g&#229;r ut fra kriterier som s&#230;rpreger ja nettopp rasen.
Vil det si at Bulldog,nakenhund og resten av de kanskje ikke helt "vakre"hundene er noen utstillings raser?

SaraM
21-02-2009, 18:29
Det der må være det latterligste utsagnet jeg har lest; "ingen utstillingshest"? :lol:
Skjønner hva du sikter til, men....hvor tror du rasen hadde vært om de ikke ble dratt på utstillinger? Niks mer Nordlandshest :p

Unnskyld begge dere som reagerte på det jeg sa, skal prøve å uttrykke meg litt klarere: jeg elsker rasen og synes de er fantastiske, men ikke estetisk vakre hva ang bygning. Ellers burde jeg holde munn iforhold til utstillinger, for jeg har aldri vært på en eneste utstilling og heller ikke særlig peiling på hva som foregår der. Bare at når folk sier utstilling tenker jeg på "korrekthet" i bygningen, og uansett hvor nydelige jeg synes disse ponnisene er har jeg alltid fått høre at denne "korrektheten" er noe de i høyeste grad mangler. Korrekt meg gjerne, akkurat her har jeg faktisk lyst til å ta feil:D.

Og Lisbetv: :wav: DET er hva jeg mener med n/l som blir tatt seriøst og får mulighet til å utnytte kapasiteten de har! :D

Birte&Midi
21-02-2009, 18:42
eg har personlig N/L hest, elsker den, passer til det meste. har selv hoppa 110 med min, og litt dressur :) ho er ikke s&#229; veldig sta med MEG, men med andre ho ikke har respekt for... ho er ein mamma hest :)
&#229; joda, N/L hestene kan vere sta, men kansje det har litt med at (h&#248;rtes kansje dumt ut ) gamle menn er oppdrettere ( nordlandshest ), og lar kansje alle slags folk ri hestene sine... Min meining (:

Vestbø
21-02-2009, 19:00
SarasMr: Joda, jeg skjønte hva du mente (tror jeg skrev det), syns bare det var feil måte å ordlegge seg på.
Det hjelper ikke hva andre folk sier om rasens korrekthet, for korrekthet i bygningen/bevegelser er noe man oppnår ved å følge rasens avlsplan og mål. Derfor kan man ikke sitte å sammenligne raser.
Nordlandshesten har flere 1.-og 2.premierte individer, i tillegg til 3.premierte - som er noe mer vanlig i de fleste raser. Man får ikke premiert dyra sine, dersom de ikke er korrekte i forhold til malen.

Her er et knippe av mine (noen tidligere) Nordlandshester:

Min første hest, Brage Sølvi. Her er hun 17 år gammel.

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=8439&ts=tstamp

Brage Sølvi og hennes den gang 2-åringe datter Belloni`s Isol

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=26082&ts=tstamp

Enda et Brage Sølvi avkom - Ruskens Solve

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=34208&ts=tstamp

og R.S avkom Balder Brå (her 2 år)

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=31883&ts=tstamp

Sørgards Sotar

http://www.hest.no/static/brukerbilder/3674/avsnitt/772931.jpg

Beklager at jeg ikke fikk oppdrevet mønstringsbilder.

Hadde det vært lovlig, skulle jeg klippa inn maaaange bilder til av andre sine Nordlandshest-blogger :D

Jeg er dog enig i at mange eksemplarer ser rare ut, men ikke skyld nå hele rasen ned i dass av den grunn. Hvordan ville samme hesten sett ut f.eks 50 kg lettere, nygredd man og hale, litt showshine her og der, og litt bling på toppen? Mye er folks feil, både hva utseende og oppførsel angår.
Jeg skulle alltids funne frem en del stygge blodsere også, men det betyr ikke at alle blodsere er like.

SaraM
21-02-2009, 19:15
Hmm, ordla meg feil alts&#229; ;) Beklager :) Mener n&#229; selv at rasen er mer s&#248;t enn vakker s&#229;nn jevnt over, men det gj&#248;r jo ingenting det :D
Vet forresten ikke om siste delen av innlegget ditt var til meg, Ruskens Solve, men is&#229;fall h&#229;per jeg du gidder &#229; bla litt forover og lese hva jeg har skrevet om min erfaring med norlandshest :D:D

Vestbø
21-02-2009, 19:21
Nei, det var de 5 f&#248;rste linjene som var til deg. Resten var til alle ;)

SaraM
21-02-2009, 19:25
:D

Gulponnis
21-02-2009, 19:26
En fjording med brunfarge ! :D

Kurre
21-02-2009, 19:27
En fjording med brunfarge ! :D
:D;)

Gulponnis
21-02-2009, 19:29
:D;)

Regner med du er enig ? :lol:

Du er en hesterasist!!!

Kurre
21-02-2009, 19:31
Regner med du er enig ? :lol:

Du er en hesterasist!!!
Jepp,sant nok!

TeamFånna
21-02-2009, 20:26
Jeg har sett mange nydelige nordlandshester. Og synes at dess mer jeg ser dess edlere ser jeg. Alle jeg har m&#248;tt har v&#230;rt herlige hester som gj&#248;r alt for sin eiger, dog ikke like mye for andre.

Azawakh
22-02-2009, 05:13

Om du tar feil eller ikke vil jeg ikke si noe om siden jeg ikke kan s&#229; mye selv, men det bildet du legger ved viser en islandshest som er helt ulik fra alt jeg har sett av islandshester. Det finnes vel b&#229;de kraftige og edlere typer av begge raser? Her er en litt edlere lyngshest som er k&#229;ret og har f&#229;tt veldig bra bed&#248;mning:

http://img3.nettby.no/users/l/e/r/lervoll/files/beeib.JPG

Mitt personlige inntrykk er at lyngshesten b&#229;de kommer i kraftige og lettere versjoner, men ingen av islandshestene jeg har sett har v&#230;rt s&#229; edel som den du viser. S&#229; mitt inntrykk er at islandshestene er generelt litt kraftige.

Hesten p&#229; bildet jeg har linket til er et godt eksempel p&#229; en isis med god bygning og det man streber etter! Denne har h&#248;y score p&#229; bygning og er i n&#230;rheten av idealet p&#229; islandshesten.
Dessverre er det mange som ikke tror dette er typisk isis, men tror at "ball-isis" er det som er riktig isis. Om man tok en n&#230;rmere kikk p&#229; ismilj&#248;et, s&#229; hadde man nok sett at sv&#230;rt mange av islandshestene, majoriteten, er edle og absolutt ikke tunge ;)

Pels kan definitivt narre folk med tanke p&#229; utseendet - hos begge rasene!
Kan komme med et godt eksempel:

Min isis i sommerpels, ganske edel slik jeg ser det ihvertfall:
http://i12.photobucket.com/albums/a244/Azawakh/Jarl/tn_Bilde006f.jpg

Ooog her i perfekt ullball-imitasjon!
http://i12.photobucket.com/albums/a244/Azawakh/Jarl/Hrte112234.jpg

Denne pelsen er et kapittel for seg selv, og jeg tror mange ikke er klar over at bygningen til b&#229;de isis og nordlandshest ikke ER s&#229; ball som mange tror de er.. Og at endel av hestene er "lettforede" er ikke alltid s&#229; heldig med tanke p&#229; inntrykket :D
Om folk tok en n&#230;rmere kikk p&#229; de f&#229; normalvektige shettisene som finnes...

At det er forskjell p&#229; individene - helt klart, heldigvis! ;) Men generelt vil jeg si at islandshesten definitivt ikke er lettere enn nordlandshesten, om noe s&#229; antagelig motsatt. Om man skal sammenligne.. De er to forskjellige og adskilte raser med helt forskjellige egenskaper!
Jeg har skikkelig sansen for GODE nordlandshester og h&#229;per de f&#229;r til &#229; lage en ordentlig rase av det, ikke en semi-islandskhest, ikke en semi-sportsponni; men en hardf&#248;r allroundponni med godt og stabilt lynne; med god helse og mye styrke s&#229; den ogs&#229; er egnet som f.eks kj&#248;reponni.
(Flott p&#229;nnis du har, foresten!)

Her er min gamlep&#229;nni. Han er en heller tung og grov isis, ikke slik de skal se ut ;)
Men han er vakker lell!

http://i35.photobucket.com/albums/d156/atlarelle/tn_Bilde189f.jpg

Rikkerye
23-02-2009, 09:09

(Flott pånnis du har, foresten!)

Hadde det vært så vel, er ei venninne sin ponni. Skulle gjerne hatt meg en sånn en, da ;)

Liselotte
23-02-2009, 10:34
Den ene nordlandshesten jeg har ridd/vært borti var ihvertfall ikkenoe å skryte av. Han var så TREIG at det er søren ikke mulig. Utseendet var heller ikke noe å rope hurra for - synes ofte at NH-hestene har så rare fjes, ettellerannet med nesebeinet eller noe??

Sandra1991
23-02-2009, 14:48
Jeg hadde ei nordlandshoppe i 2år, ved navn Flora!
Hun var lys skimmel, født i 1998.

Altså nordlandshester er veldig forskjellige..
Min så ut som en sportsponni om sommeren, og hadde ganske mye pels om vinteren. Men jeg barberte henne da.

Ellers kan de være litt små frekke, de er tross alt ponnier=)
De er som regel under 140cm.
Kanskje en smule egne meninger.
Supre på tur! Da dem er kjempe støe på foten og rolige.

http://flora.jpg

Chocolate
23-02-2009, 14:59
Hva er det med folk og synes de er rare i trynet? :p Gaaad.
http://i491.photobucket.com/albums/rr275/marte_95/IMG_5832.jpg
http://i491.photobucket.com/albums/rr275/marte_95/IMG_5873.jpg

insolita
23-02-2009, 15:18
Dere nordlandshestfolk... Bortsett fra dette med &#229; bevare rasen og slikt... Er det noe spesielt nordlandshesten har som man jevnt over ikke finner hos andre. Sagt p&#229; en annen m&#229;te, dersom nordlandshesten skulle falle bort, er det et bruksmessig tap? Hva med de ulike welshene for eksempel?

Wilisia
23-02-2009, 15:36
Er de ikke gode i trav?
Fleste jeg har v&#230;rt borti har v&#230;rt rare, feite, late og ikke s&#229; pene, men de har jo sine gullkorn de og :D

Vestbø
23-02-2009, 17:54
Jepp, Yme gikk p&#229; 1.51.9, og Fennefoss Ruska gikk ogs&#229; rundt om 2 min. Ogs&#229; flere andre meget gode ponnitravere.

Tja, hvorfor kan vi ikke bare ha en travhest, en stor varm ridehest, en liten varm ponni, en shettis til de minste, og en cowboy-hest til turrytterne? :D UUuups, og en kj&#248;resak til kj&#248;refolka.

Skal man sammenligne Nordlandsen med en Welsh...Jeg kan ikke prate for alle Nordlandser, men p&#229;st&#229;r at de jeg har m&#248;tt er mye roligere, og mer robust og hardf&#248;r enn de Welshene jeg har m&#248;tt.
For min del er Nordlandsen den ultimate allrounder for lettvektere (alts&#229; under 80 kg). Men kan hende jeg er bortskjemt da, siden alle Nordlandser jeg har m&#248;tt har oppf&#248;rt seg i mitt &#229;syn? ;)

Sabrina; du f&#229;r komme p&#229; bes&#248;k til meg og ri en Nordlands, s&#229; skal du f&#229; en annen opplevelse enn en lat en :)

vesla
23-02-2009, 20:06
Her er et hodebilde av hver men den ene har vinterpels da

Wilisia
23-02-2009, 21:00
Sabrina; du får komme på besøk til meg og ri en Nordlands, så skal du få en annen opplevelse enn en lat en :)
Da har jeg reservert plass på din ene nordlandshest!:D
Og jaa, jeg har ridd en som ikke var lat, eller den var kanskje lat, det husker jeg ikke xD Likte den i alle fall veldig godt!;D

Men da skal du få ri på rolig welsh!(HOSTHOST *springe og dope ned ponnis* :D

For all del altså, herlige ponniser så lenge de er greie. Ungene digger de i alle fall;)

Levinja
23-02-2009, 22:06
Dere nordlandshestfolk... Bortsett fra dette med &#229; bevare rasen og slikt... Er det noe spesielt nordlandshesten har som man jevnt over ikke finner hos andre. Sagt p&#229; en annen m&#229;te, dersom nordlandshesten skulle falle bort, er det et bruksmessig tap? Hva med de ulike welshene for eksempel?

ja... hvor skal jeg begynne?

Det er en meget inteligent liten hest og allsidighet er det som s&#230;rpreger den.

Lyngshesten er en hest som passer for oss som ikke har kjempestore ambisjoner inne en enkelt sportsgren. Mor kan ri p&#229; tur den ene dagen mens en av den yngre garde kan stille p&#229; travl&#248;p en annen dag. Minstejenta deltar i klubbmesterskap i sprang og dressur mens far kj&#248;rer hjem et lass med vinterved helga etter :)

S&#229;nn er det &#229; ha en lygshest ;-)

N&#229; skal det ogs&#229; sies at vi har enkelte representanter i rasen som er bedre enn de utenlandske ponniene. Men det er jo avhengig av at noen vil satse p&#229; norsk ponni.
Vi har f,eks norgesrekorden for c ponni i trav, norgesmester og nordisk mester i brukshestkj&#248;ring og ridning. Norgesmester i skogshestkj&#248;ring, i konkurranse med st&#248;rre hester som fjord og d&#248;l samt norgesmester i ponni enbet. Vi har flere hester som konkurrerer p&#229; h&#248;yt niv&#229; i sprang og dressur (junior) og de g&#229;r som meget gode terapihester flere steder.

MEN! den er ikke en sportsponni, det er den heller ikke tenkt til &#229; v&#230;re.
P&#229; lik linje med de lokale ponniraser som finnes i England, Skotland og Irland er den lokalt tilpasset og ikke spesialavlet for kun en gren innen hestesporten ... den er allsidig.

N&#229;r det er sagt er det faktisk s&#229;nn at man m&#229; ha et forhold til rasen for &#229; forst&#229; hva som er fasinerende med denne robuste norske nasjonalskatten.
N&#229;r man har en lygshest har man fakstisk ikke bare en hest men ogs&#229; et unikt vennskap med en inteligent og allsidig kompis som er med p&#229; det meste hvis kjemien stemmer.
Jeg har og har hatt mange forskjellige raser, s&#229; det er ut fra erfaring jeg uttaler meg.
Pr&#248;v det, det er fantastisk morro :)

Vestbø
23-02-2009, 22:31

Det er en meget inteligent liten hest og allsidighet er det som særpreger den.

Lyngshesten er en hest som passer for oss som ikke har kjempestore ambisjoner inne en enkelt sportsgren. Mor kan ri på tur den ene dagen mens en av den yngre garde kan stille på travløp en annen dag. Minstejenta deltar i klubbmesterskap i sprang og dressur mens far kjører hjem et lass med vinterved helga etter

Sånn er det å ha en lygshest

Nå skal det også sies at vi har enkelte representanter i rasen som er bedre enn de utenlandske ponniene. Men det er jo avhengig av at noen vil satse på norsk ponni.
Vi har f,eks norgesrekorden for c ponni i trav, norgesmester og nordisk mester i brukshestkjøring og ridning. Norgesmester i skogshestkjøring, i konkurranse med større hester som fjord og døl samt norgesmester i ponni enbet. Vi har flere hester som konkurrerer på høyt nivå i sprang og dressur (junior) og de går som meget gode terapihester flere steder.

MEN! den er ikke en sportsponni, det er den heller ikke tenkt til å være.
På lik linje med de lokale ponniraser som finnes i England, Skotland og Irland er den lokalt tilpasset og ikke spesialavlet for kun en gren innen hestesporten ... den er allsidig.

Når det er sagt er det faktisk sånn at man må ha et forhold til rasen for å forstå hva som er fasinerende med denne robuste norske nasjonalskatten.
Når man har en lygshest har man fakstisk ikke bare en hest men også et unikt vennskap med en inteligent og allsidig kompis som er med på det meste hvis kjemien stemmer.
Jeg har og har hatt mange forskjellige raser, så det er ut fra erfaring jeg uttaler meg.
Prøv det, det er fantastisk morro

Joda! NM Brukshest ER store ambisjoner :D Og der er rasen vår på topp, som du selv sier.

Signerer alt i innlegget i sin helhet.

SaraM
23-02-2009, 23:05

Lyngshesten er en hest som passer for oss som ikke har kjempestore ambisjoner inne en enkelt sportsgren. Mor kan ri på tur den ene dagen mens en av den yngre garde kan stille på travløp en annen dag. Minstejenta deltar i klubbmesterskap i sprang og dressur mens far kjører hjem et lass med vinterved helga etter :)

Sånn er det å ha en lygshest ;-)

Nå skal det også sies at vi har enkelte representanter i rasen som er bedre enn de utenlandske ponniene. Men det er jo avhengig av at noen vil satse på norsk ponni.
Vi har f,eks norgesrekorden for c ponni i trav, norgesmester og nordisk mester i brukshestkjøring og ridning. Norgesmester i skogshestkjøring, i konkurranse med større hester som fjord og døl samt norgesmester i ponni enbet. Vi har flere hester som konkurrerer på høyt nivå i sprang og dressur (junior) og de går som meget gode terapihester flere steder.

På lik linje med de lokale ponniraser som finnes i England, Skotland og Irland er den lokalt tilpasset og ikke spesialavlet for kun en gren innen hestesporten ... den er allsidig.

Når det er sagt er det faktisk sånn at man må ha et forhold til rasen for å forstå hva som er fasinerende med denne robuste norske nasjonalskatten.
Når man har en lygshest har man fakstisk ikke bare en hest men også et unikt vennskap med en inteligent og allsidig kompis som er med på det meste hvis kjemien stemmer.
Jeg har og har hatt mange forskjellige raser, så det er ut fra erfaring jeg uttaler meg.
Prøv det, det er fantastisk morro :)

Signerer deg!! Kjempebra skrevet&beskrevet :D

A&Eb
23-02-2009, 23:41
Tenker med engang liten feit hest med masse man og pels.

Fomle
24-02-2009, 20:05
H&#229;per det ikke blir tatt ille opp, men jeg tenker mat... Mest sannsynlig fordi de eksemplarene av rasen jeg har vert borti faktisk burde vert nettop det.

Men jeg skal ikke dra alle under en kam. S&#229; jeg sier ikke at det ikke finnest flotte nordlandshester, jeg har bare ikke m&#248;tt dem...

vesla
24-02-2009, 20:56
Tenker med engang liten feit hest med masse man og pels.

Sikker på at det ikke er shettis du tenker på nå?Den N/L jeg hadde var faktisk ganske stor for rasen ca 145cm.Den brukte str cob i hodelag.

Leia
24-02-2009, 21:10
Jeg ser for meg noe som ligner en islandshest, men kanskje edlere. Den t&#248;lter ikke, men det gj&#248;r ikkenoe for den er ypperlig i alt annet og kanskje mer allsidig enn en isis. Ogs&#229; har den masse fin man og hale :)

Jeg aner ikke hva jeg prater om^^ Men det s&#229; jeg for meg.

Shadowfax
24-02-2009, 21:17
Ser for meg en fortreffelig grillmiddag jeg :D
Men god saus og godt tilbeh&#248;r. Mmm..

*sorry, m&#229;tte bare...*
:lol:

Hönnu
24-02-2009, 21:22
Syns det er litt drøyt å si at nordlandshesten kun duger som mat jeg. Greit nok, ville nok aldri hatt nordlandshest selv, men at den kan fungere godt til sitt bruk, ser jeg. Andre hester jeg ville foreslått som mat før nordlandshest. Men for all del - individer.. Noen islandshester er også mat. :p

Shadowfax
24-02-2009, 21:32
Jo, for all del, kunne spist en del isiser ogs&#229; jeg. M&#248;tt en del ufyselige individer av de og oppigjennom.
Dog vil jeg si at samtlige av den andre rasen jeg har v&#230;rt borti har v&#230;rt hester med d&#229;rlig lynne og "ubrukelige" til annet enn, ja nettopp.. -mat :p hehe
Nei, ikke videre imponert over rasen ut i fra mine erfaringer ;)

A&Eb
24-02-2009, 21:40
Sikker på at det ikke er shettis du tenker på nå?Den N/L jeg hadde var faktisk ganske stor for rasen ca 145cm.Den brukte str cob i hodelag.

nop..

Funa
24-02-2009, 22:47
Jeg har dessverre ikke v&#230;rt borti en eneste nordlandshest jeg syns har hatt godt gemytt. Farge, pels og st&#248;rrelse som en islandshest, men det er det eneste jeg syns er likt. Har sett mange med kort og lavt ansatt hals.

Therese
24-02-2009, 22:54
Jeg har sett mange flotte individer av denne rasen, og ja det hadde v&#230;rt leit hvis den hadde blitt utryddet. Jeg ser mange kvaliteter med denne som Islandshesten (eller Fjordhesten for den saks skyld) ikke har.

Ingvild
24-02-2009, 22:56
Kvar rase til sitt bruk! Det fins d&#229; sikkert fleire raser ein kan bruke til det samme som ein N/L, men det g&#229;r jo p&#229; kva ein f&#248;retrekkjer.

Er det forresten nokon som har eit bilete av korleis eit pent N/L-hovud ser ut? :)

Hanna&Brá
24-02-2009, 23:24
Jeg synes mine nordlandshester;

Irja
http://www.hestemarked.no/vip/309/S&#248;r&#37;20Norsk%202005%20155.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/309/Irja%20og%20Apollo%20103.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/309/Irja%20og%20Freyja%2012.juni%20015.JPG

Vilja
http://i149.photobucket.com/albums/s53/Hanna_Vilja/Vilja/P5211829.jpg
http://i149.photobucket.com/albums/s53/Hanna_Vilja/Vilja/P5211844.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/309/P5211856.JPG

og Perla
http://i149.photobucket.com/albums/s53/Hanna_Vilja/Perla/P6102250.jpg
http://www.hestemarked.no/vip/309/24-192.jpg

alle tre er innehavere av pene hoder. De er henholdsvis bestemor, mor og barn.

Kurre
24-02-2009, 23:26
Men...utstillingsmessig hadde vel ikke Irja pent hode eller husker jeg feil?

Synes ofte de har s&#229;nne varmblodstraverhoder jeg.
&#216;rene "litt for langt opp",litt for sm&#229; &#248;yne,litt h&#248;yt plassert...litt mye neserygg uten at de n&#248;dvendigvis er konvekse.det er bare...mye nese...

Ingvild
24-02-2009, 23:28
Ja, tenkte p&#229; dommarsmak, ikkje personleg smak. Alts&#229; korleis dei SKAL vere. Ser f&#248;re meg litt s&#229;nn klumpehovud, men innbiller meg at det ikkje er slik dei SKAL vere.

Vestbø
24-02-2009, 23:29
Kvar rase til sitt bruk! Det fins då sikkert fleire raser ein kan bruke til det samme som ein N/L, men det går jo på kva ein føretrekkjer.

Er det forresten nokon som har eit bilete av korleis eit pent N/L-hovud ser ut? :)

Jepp, Ruskens Solve har i følge dommeruttalen fra Biri 2008 "pent hode".
Han har et edelt/markert hode med uttrykksfulle øyne (de gangene man faktisk ser trynet på hesten da ;) ) Litt "stort/tungt" til rasen å være, men han hadde sett latterlig ut med et mindre hode, passelig til han som ellers er massiv og høyreist :)

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=13993&ts=tstamp

http://www.hest.no/dbcf?magic=Ob2989d2113da2995139cef8290cfbffe97&s=brukere_bilder.bilde&pf=biid&pv=85536&ts=tstamp

Hanna&Brá
24-02-2009, 23:30
Men...utstillingsmessig hadde vel ikke Irja pent hode eller husker jeg feil?

Synes ofte de har sånne varmblodstraverhoder jeg.
Ørene "litt for langt opp",litt for små øyne,litt høyt plassert...litt mye neserygg uten at de nødvendigvis er konvekse.det er bare...mye nese...

Har faktisk fått negativ kritikk på hodene til Irja og Vilja hvertfall fra nordlandshestfolk. Så de er nok ikke pene der, men jeg synes de er.. Det er sånn jeg vil ha dem.
Jeg skjønner veldig godt din beskrivelse av et nordlandshesthode.. Dessverre er det mange som har et litt for langt/tungt hode med små, malplasserte øyne...

Kurre
24-02-2009, 23:32
Var det jeg mente &#229; huske ja...for jeg liker hodene p&#229; de der,og de er alts&#229; feil...
Skulle da gjerne sett et mer klart bilde av hodet til den gule der.Ruskens Solve for &#229; se om det passer med det jeg tenker eller om, det er (i mitt hode) "pent".

Vestbø
24-02-2009, 23:35
Var det jeg mente &#229; huske ja...for jeg liker hodene p&#229; de der,og de er alts&#229; feil...
Skulle da gjerne sett et mer klart bilde av hodet til den gule der.Ruskens Solve for &#229; se om det passer med det jeg tenker eller om, det er (i mitt hode) "pent".

Jeg skulle ogs&#229; gjerne sett mer av hodet til den hesten p&#229; bildene som eksisterer av ham ;) Beklager, men det var det jeg klarte &#229; oppdrive pr skrivende stund. Men som du selv sa; det er dommerne som skal synes det er pent (rasens standard og m&#229;l). Og det er det p&#229; papiret dems :)

Finnes mer bilder av ham p&#229; www.vestbo-hestegard.com, men ikke stort bedre enn de jeg la ut.

Edit; ingen hester skulle v&#230;rt stilt i vinterpels og bukkeskjegg = tuuuuungt hode :D

SaraM
24-02-2009, 23:41
Synes egentlig Friskus hadde et pent hode jeg da, men aner ikke (vil kanskje ikke vite..:p) hva dommere ville sagt om ham.. fikk forresten høre veldig ofte at han var pen "men ekstremt lange ører":lol::lol:

Igjen, dårlig bildekvalitet, I know (vet oxo at jeg ikke var ekstremt lekker m reggis som 14åring:D:lol:)

lirajenta
25-02-2009, 10:12
Jeg har sett mange flotte individer av denne rasen, og ja det hadde vært leit hvis den hadde blitt utryddet. Jeg ser mange kvaliteter med denne som Islandshesten (eller Fjordhesten for den saks skyld) ikke har.

Som for eksempel...?

lirajenta
25-02-2009, 10:15
Vilja
http://i149.photobucket.com/albums/s53/Hanna_Vilja/Vilja/P5211829.jpg

Vilja var nydelig! Likte veldig godt hodet hennes.

Therese
25-02-2009, 10:22
Allsidigheten, lynnet, styrken i forhold til st&#248;rrelsen osv.. Blir kanskje litt feil &#229; si at N/L har kvaliteter som diverse andre raser ikke har, mener vel heller.. Hva er ordet jeg leter etter? S&#230;rpreg?

Ingvild
25-02-2009, 10:32
Allsidigheten, lynnet, styrken i forhold til størrelsen osv.. Blir kanskje litt feil å si at N/L har kvaliteter som diverse andre raser ikke har, mener vel heller.. Hva er ordet jeg leter etter? Særpreg?

Dersom du samanliknar dei tre norske rasene så er dei vel ca like allsidige, og du kan bruke dei til omtrent det samme. Det betyr likevel ikkje at ein berre kan kutte ut ei av dei, fordi som du seier - dei har særpreg på kvar sin måte! Det er vel ein grunn til at ein vel det eine framføre det andre, ein finn vel eit eller anna i den rasa ein har vald som ein ikkje føler ein finn nokon anna plass. Eg tykkjer mange undervurderar dette.

Belinda
25-02-2009, 10:33
Jeg har hatt nordlandshest i mange år.Hvorfor er jeg ikke sikker på, men det var en trivelig rase som jeg endte opp med.Det er like mange "dårlige" eksemplarer innen denne rasen som innen alle andre raser.
De jeg hadde var ikke kjørbare, men som turhester var de supre.(men skulle likevel ønske jeg startet med isis mye tidligere)

Her er Knerten, en stor og absolutt ikke rasetypisk n/l hest. Bildet er to år gammelt, og hesten er større og bredere nå, noe ala en mini ardenner..
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=6039
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=6313

Måler gode 145 cm i mh, enorme høver og stort hode. Han er veldig tett, og bruker str full i hodelag.(kunne bruke samme hodelag på Knerten og kaldblodsen min på 160)

lirajenta
25-02-2009, 10:34
Allsidigheten, lynnet, styrken i forhold til st&#248;rrelsen osv.. Blir kanskje litt feil &#229; si at N/L har kvaliteter som diverse andre raser ikke har, mener vel heller.. Hva er ordet jeg leter etter? S&#230;rpreg?

Det blir hvertfall feil &#229; si at dette er kvaliteter som ikke islandshesten har.

S&#230;rpreg er vel noe de fleste raser har:)

Belinda
25-02-2009, 10:36
Hiver inn noen fler.
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=21317
Her m&#248;ter Knerten igjen sin mor Maia i mai i fjor.
http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=21318

Ingvild
25-02-2009, 10:36
Det blir hvertfall feil å si at dette er kvaliteter som ikke islandshesten har.
Særpreg er vel noe de fleste raser har:)

Ja men alle rasene har ikkje det same særpreget, det er vel det som er essensen. Dei nordlandshestane eg har møtt har i alle fall vore langt unna islandshestar i alt anna enn utsjånad.

Lisbetv
25-02-2009, 11:34
Hode bilder av mine/tidligere nordlandshester. Slenger med bedømmelsen de har fått på utstilling på hode også;-)

http://www.hestemarked.no/vip/31140/Lucy%20og%20Gulliver.jpg
Lucy: Tungt hode (jeg synes det er feil, menmen.. Noen har trodd hun var welsh)

http://www.hestemarked.no/vip/31140/DSCN1645.JPG
Lorita: Pent hode

http://www.hestemarked.no/vip/31140/DSC00531.JPG
Ask: Pent hode

http://www.hestemarked.no/vip/31140/P9240499.JPG
Linder: Pent hode

Vet ikke helt om jeg tør å slenge med siste, men tipper det er slikt hode dere har sett når dere sier stort stykt hode.
http://www.hestemarked.no/vip/26559/CIMG0006ko.jpg
Isleiv: Tungt hode med konveks neserygg. (tilfredstillende rasepreg, Karakter 5) Så det er ikke ønsket med slikt hode

Og jeg sier igjen; Islandshesten og Nordlandshesten er avlet i to forskjellige retninger. Vær forsiktig med å sammenligne de for mye. Om man skal ha en gangartshest; Islandshest, om man skal ha allsidighet; Nordlandshest.
Om man skal sammenligne med de med de norske rasene; jamt over synes jeg nordlandshesten er mykere i kroppen og mer lærevillig enn fjordingen, mens fjordingen har et utrolig stabilt hode. De fleste skal det noe til før de hopper i været for (ikke ment som negativt for noen av rasene!) Dølahesten har jeg ikke vært noe særlig borti, så det må noen med erfaringer fra begge sider si;-)
Ingen, verken islandshestfolk, traverfolk, ridehestfolk osv har sett ned på meg når jeg kommer med mine nordlandshester. Noen har tvert imot vist litt interesse og spurt litt om rasen:)

Vestbø
25-02-2009, 11:44
Samme her, aldri f&#229;tt negativt tilsnakk jeg med mine hester :D
Men hva de sier BAK ryggen min, er noe annet som ikke vites ;)

Vinje-Hest
25-02-2009, 11:58
Det f&#248;rste bildet til lisbetv over her illustruerer godt en av de tingene som jeg ikke liker hos nordlandshesten, legg merke til det &#229;pne blikket og &#248;ynene til fjordingen ved siden av i forhold til &#248;ynene til nl hesten.
Ellers synes jeg ofte nl hesten har for korte bakbein kort nakke og stort hode, ikke uten unntak self&#248;lgelig.
Bortsett fra det vil jeg si at mange nl hester er vakre ponnier.

Nina&Løvehjerte
25-02-2009, 20:22
Her er Knerten, gamle hesten til Belinda.. Hopper rett i halsen på fjordingen Anton... hehe.. slapp de på nytt beite sammen, alt gikk bra til slutt.. ;)

Belinda
26-02-2009, 08:39
Oi, heftig bilde Nina!
Pappa til Knerten, Glahn, gikk heller ikke bra sammen med Anton. Merkelig..

Azawakh
26-02-2009, 14:20
Men nordlandshesten har jo blant annet fantastisk fin ting, om man skal sammenligne med islandshest, "hva har nordlandshesten som ikke isis har?"

Den er betydelig roligere, HELT annen fremdrift og lynne. Det er positivt for mange, vi liker alle forskjellig temperament!
De er gjerne mindre vàre, ikke så heite og "stødigere" enn mange isiser. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener med "stødigere" i denne settingen, men mer "klippe", mer "jordnære" enn isisen - som er veldig "vind".
Misforstå meg rett..

Therese
26-02-2009, 15:20
Det heter Nordlandshest/Lyngshest ;)

Lucretia
05-12-2009, 02:44
Vel... Har v&#230;rt borti veldig mange N/L-hester n&#229; opp i gjennom &#229;rene.
Noen stikkord som oppsummerer hva jeg mener: Fjellst&#248;, sjarmerende, intelligente, bruksvennlige, folkekj&#230;re, stabile, barnevennlige, vakre, spesielle hester med jevnt over gode bevegelser, sv&#230;rt allsidige som brukshester, stor fargevariasjon og stor variasjon i forskjellige typer (store, sm&#229;, edle, tunge).

Har selv eid to N/L-hester.
En unghingst - Uller (hadde han fra han var 1 til han var 3).
http://www.fotoknudsen.no/archive151/130420081813P1wzMSuQQGvtt4TvWY/medium/2004200906430f65400741144127b7.jpg?39
P&#229; utstilling p&#229; NNHS som 4-&#229;ring.

Og n&#229; har jeg en 11 &#229;r gammel 2.premiehoppe ved navn Sygna.
Et bilde av henne hos hennes forrige eier (har ikke n&#229;dd &#229; ta skikkelige bilder av henne sj&#248;l enda, pga. mangel p&#229; kamera):
http://www.hestemarked.no/vip/3806/IMGP1929.JPG
Sygna er ei hoppe med en utrolig framdrift og arbeidsvilje. Hun har ogs&#229; fantastiske bevegelser, og klatrer i terrenget som ei fjellgeit. En helt herlig turhest. Ellers har hun et meget rolig gemytt, er snill og grei i alle situasjoner, jeg vet alltid hvor jeg har henne. ;)

Her er et bilde av hodet hennes (hun har riktignok vinterpels her da) som er tatt for noen dager siden. Vil ikke akkurat si hun har tungt hode:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/DSC01577.JPG

For meg vil det alltid v&#230;re N/L-hest i f&#248;rste rekke. :)

Lucretia
05-12-2009, 03:00
Jeg hiver med noen flere bilder jeg har tatt av N/L-hester p&#229; utstillinger, hingsteslipp osv. Ellers kan man se maaange flotte hester p&#229; www.rimfakse.no

Waltenberg Louis:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/waltenberglouis2.jpg

Ogs&#229; W. Louis, men her 1 &#229;r yngre:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/waltenberglouis.jpg

Trollvik Vahkar:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/trollvikvahkar1.jpg

Holands Fifa:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/holandsfifa1.jpg

Gonagaslas Beaivvas:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/gonagaslasbeaivvas1.jpg

Viking Korrekt:
http://farm4.static.flickr.com/3569/3455072580_703386b6e7.jpg

Fauna Best:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/faunabest.jpg

Frida:
http://www.hestemarked.no/vip/78077/frida1.jpg

S&#248;rgards Sotar:
http://farm4.static.flickr.com/3411/3276067670_fec5b71c8f.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3396/3275246907_11497fbeb7.jpg

Sj&#229;volls Lille Trille:
http://farm4.static.flickr.com/3531/3275246685_d0e5daf3f3.jpg

T.B.
05-12-2009, 05:58
Ser ut som jeg må legge inn flere av sommerens bilder fra IJ - av bla Sygna & co - inn på Photobucket - så jeg kan hive dem videre inn hit.
Dessuten må jeg ta for meg mine mange album - med gamle papirbilder av mine nl-hester fra 1984, og få lagt dem inn "på data", så flere kan få del i mine vakre hester og føll.

Kan ta et eksempel her: Fjærill 90-3512, med sitt føll i 1999:

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/test-1.jpg

Og så et bilde av 23-årige Sunniva, som tar premie i dressur.

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/RidestevneDalbomm075.jpg

Kan enda ikke begripe at det finnes "fornuftige folk i Norge" - som ønsker å ta vare på arv og tradisjoner - som ikke vil ha seg en nl-hest.....

Embliss
05-12-2009, 10:55
Lucretia: Har du fler bilder av Fauna Best? Jeg red henne en periode, men hun m&#229; v&#230;re noe av det med ufotogene jeg har v&#230;rt borti. :p

Silledille
05-12-2009, 11:39
Eg har ikkje lest alle innlegga, men sett p&#229; nokre bilete, og eg m&#229; bare kommentere at Nordlandshesten definitivt er mykje edlare bygd enn Islandshesten! Eg trudde dei var likare....
Sj&#248;lv har eg to fjordingar, s&#229; eg held p&#229; nasjonalkjensla :D og er for tung ryttar til &#229; kunne bruke ein Nordlandshest, heilt klart.. men dette er absolutt ein rase me m&#229; kjempe for &#229; bevare her i landet! Veldig fin :D

Langebru
05-12-2009, 11:48
Opprinnelig var vel nordlandshesten ment som en brukshest og ikke en plenklipperhest. Den skulle kunne g&#229; foran redskap, b&#230;re kl&#248;v og bli ridd i ulendt terreng, v&#230;re billig i drift og holde hodet kaldt i alle situasjoner. Det er vel ikke akkurat negativt. At en del er frekke tror jeg kommer av at ofte ender de opp hos folk med lite greie p&#229; hest, akkurat som fjordinger. Tror mye kommer av feil hold av hest.

Shadowfax
05-12-2009, 12:01
Eg har ikkje lest alle innlegga, men sett på nokre bilete, og eg må bare kommentere at Nordlandshesten definitivt er mykje edlare bygd enn Islandshesten! Eg trudde dei var likare....
in :D

Deg om det ;)

Absolutt ikke enig.
(må stikke, men skriver mer seinere..)

Silledille
05-12-2009, 12:05
Opprinnelig var vel nordlandshesten ment som en brukshest og ikke en plenklipperhest. Den skulle kunne gå foran redskap, bære kløv og bli ridd i ulendt terreng, være billig i drift og holde hodet kaldt i alle situasjoner. Det er vel ikke akkurat negativt. Heller VELDIG positivt!Utrolig kjekt med en hest som kan brukes til litt "matnyttige" ting og!
At en del er frekke tror jeg kommer av at ofte ender de opp hos folk med lite greie på hest, akkurat som fjordinger. Tror mye kommer av feil hold av hest.
Det høres logisk ut :) Personlig vil jeg heller ha en hest som krever litt mer av meg, som jeg kan bryne meg litt på ;)

Silledille
05-12-2009, 12:07
Deg om det ;)

Absolutt ikke enig.
(må stikke, men skriver mer seinere..)

Har muligens sett for mange runde islandshestar :D Men av dei siste bilda her, særskild hoppa med fole, ser dei mykje lengre og slankare ut.

Eg er veldig glad i Islandshestar og -var ikkje det eg meinte! - eg berre trudde dei såg likare ut..

Silledille
05-12-2009, 12:11
(Veldig OT, menne... :lol: Eg m&#229; berre le av meg sj&#248;lv som pr&#248;ver &#229; skrive nynorsk, men svarar p&#229; bokm&#229;l n&#229;r nokon skriv det :lol: Skal pr&#248;ve &#229; skjerpe meg ;))

Kurre
05-12-2009, 14:09
Snakket med en her om dagen og av en eller annen grunn kom vi inn p&#229; NL hester.
Vedkommende var ikke en NL person,heller ikke en Islandshestperson,men driver med annen type hest.
Kommentaren da NL ble nevnt var:&#197;h,s&#229;nne fattigmannsIslandshester.

(Ond som jeg er m&#229;tte jeg jo fnise for meg selv og v&#230;re aldeles enig:p )

Silledille
05-12-2009, 17:04
Snakket med en her om dagen og av en eller annen grunn kom vi inn på NL hester.
Vedkommende var ikke en NL person,heller ikke en Islandshestperson,men driver med annen type hest.
Kommentaren da NL ble nevnt var:Åh,sånne fattigmannsIslandshester.

(Ond som jeg er måtte jeg jo fnise for meg selv og være aldeles enig:p )

Hehehe :D De er definitivt dyrere, isisene, men må dessverre si at de kan spare meg for den småtrippingen (tølten) sin :D ;)

En travhest jeg trente gikk klokkereint pass, og han var dritgøy å ri - så akkurat det kunne jeg tenkt meg igjen. Men tølt? Nja, ikke noen stor lengsel her, hehe :)

Ingvild
05-12-2009, 17:13
Eg m&#229; berre seie at eg etterkvart har f&#229;tt eit mykje betre inntrykk av nordlands-/lynghesten enn det eg hadde f&#248;r - men eg veit ikkje heilt kvifor. Den vil nok vere eit av mine f&#248;rstevalg dersom eg skal kj&#248;pe ein ponni til mine framtidige ungar, og m&#229; ha noko som er mindre enn fjordhesten. :)

Vestbø
05-12-2009, 17:28
Nordlandshest....verdens beste hest jo! :p
Har eid 5 eksemplarer selv - ingen rase over, ingen ved siden - og det kommer fra hun som har både ridehest, travhest og shettis ;)

Ruskens Solve

http://www.vestbo-hestegard.com/picture.aspx?id=22905444

Østerhus Skage (sønn av Solve)

http://www.vestbo-hestegard.com/picture.aspx?id=30877170

Brage Sølvi og Belloni`s Isol (mor og søster til Solve)

http://www.vestbo-hestegard.com/picture.aspx?id=17105548

Balder Brå (sønn av Solve)

http://www.vestbo-hestegard.com/picture.aspx?id=28427049

Samtlige av disse har verdens største samarbeidsvilje, fremdrift, intelligens og lojalitet - og alle de voksne her på bildene har palleplasseringer i sprang, galopp, trav og presisjon - de KAN, selv om de er søte og små ;)

Helga
05-12-2009, 17:45
Dei har nokre av dei styggaste hovuda eg veit om. Islandshesten sitt hovud er som regel myyykje finare, edlare og ja, vakrare.

Embliss
05-12-2009, 17:46
Bellonis Isol, jo! Den har jo st&#229;tt "oppi her" den. :) Venninne av meg eide Isols Solve fra han var 2 til han var 4. (Den de n&#229; har omregistrert til Solos Supermann. :lol:)

Silledille
05-12-2009, 18:08
Eg må berre seie at eg etterkvart har fått eit mykje betre inntrykk av nordlands-/lynghesten enn det eg hadde før - men eg veit ikkje heilt kvifor. Den vil nok vere eit av mine førstevalg dersom eg skal kjøpe ein ponni til mine framtidige ungar, og må ha noko som er mindre enn fjordhesten. :)

Enig!

Kurre
05-12-2009, 18:29
Dei har nokre av dei styggaste hovuda eg veit om. Islandshesten sitt hovud er som regel myyykje finare, edlare og ja, vakrare.
*Kysse litt på Helga*

"Varmblodstraverhoder" er et uttrykk...er travere som også har finere hoder,men mange også med slike.
Laaange,små øyne,grove over neseryggen...øynene er liksom plassert hm,hva skal man si...litt for langt opp kanksje?
Den ene hos Hanna&Helge har et sånt klassisk NLhode.Må få henne til å legge inn bilde av den.

SaraHusom
05-12-2009, 18:40
Hehe.. ser for meg den venninna mi hadde da vi var 7-8 år gamle.. Liten, jævelsk, og full av gode ideer for å slippe unna å måtte gjøre noe :p

Men, jeg har vært borti mange lyngshester som har oppført seg bra også :)

Krussedull
05-12-2009, 18:53
Husker nordlandshesten fra rideskolen da jeg var lita. Synes den var verdens beste sprang og dressurponni. Vant mange sl&#248;yfer med den! Tror En nordlandshest kan bli den ultimate barneponni om den blir behandla riktig, men selvf&#248;lgelig finnes d&#229;rlige og gode individer innen alle raser. Men jeg har kun positive erfaringer med N/L.

Helga
05-12-2009, 19:14
*Kysse litt p&#229; Helga*

"Varmblodstraverhoder" er et uttrykk...er travere som ogs&#229; har finere hoder,men mange ogs&#229; med slike.
Laaange,sm&#229; &#248;yne,grove over neseryggen...&#248;ynene er liksom plassert hm,hva skal man si...litt for langt opp kanksje?
Den ene hos Hanna&Helge har et s&#229;nt klassisk NLhode.M&#229; f&#229; henne til &#229; legge inn bilde av den.

Me har nett kj&#248;pt oss ein NL, faktisk. Brukar han i terapi. Real kar, men det hovudet alts&#229;. Fysj og fy! Ser ut som ein murstein plassert p&#229; ein ganske
ok kropp. Gaumur sitt hovud, derimot, er heilt fantastisk fint. Men s&#229; er det heilt subjektivt og eg er s&#230;rs inhabil til &#229; d&#248;mme det. Haha.

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs215.snc1/8217_1230093402013_1519449441_30616626_1254448_n.j pg

Silje&Fjellrosa
05-12-2009, 19:21
Jeg blir rett og slett sint n&#229;r islandshestfolk (no ofference til dere som personer) hele tida m&#229; kommentere at "nordlandshester er en d&#229;rligere versjon av islandshest", "nordlandshester er for folk som ikke har r&#229;d til &#229; kj&#248;pe seg islandshest", "nordlandshester kan ikke m&#229;le seg med isisene" osv.

Jeg skj&#248;nner at dette er deres mening, men det er un&#248;dvendig &#229; spre s&#229;nne holdninger rundt seg. Om dere m&#229; si deres mening, fortell heller hva som er d&#229;rlig og bra med nordlandshesten da, og ikke dra inn islandshest hele tiden!

Om en nordlandshest hadde v&#230;rt like dyr som en islandshest, hadde jeg uansett kj&#248;pt nordlandshesten. Ikke fordi at den ene n&#248;dvendigvis er bedre enn den andre, men fordi at mine interesser og mitt hjerte ligger n&#230;rmere nordlandshesten, og jeg verdsetter nordlandshestens kvaliteter. Dere m&#229; da forst&#229; dette? Islandshester er flotte hester det ogs&#229;, og for "dere" er de flottere enn nordlandshester. Men JEG liker nordlandshesten best. H&#229;per dette er mulig &#229; respektere.

Jeg synes at vi b&#248;r slutte &#229; sette nordlandshest og islandshest opp mot hverandre, og heller ta de for det de er. En nordlandshest vil aldri bli en islandshest, og en islandshest vil aldri bli en nordlandshest heller. S&#229; kan man heller konsentrere seg om hva som er bra og d&#229;rlig om hver enkelt rase, i stedet for &#229; sette de opp mot hverandre hele tiden.

Jeg har selv en sv&#230;rt lovende 3-&#229;ring, som ser ut til &#229; kunne gj&#248;re det veldig bra i kj&#248;ring, og sikkert ogs&#229; ridning n&#229;r han er klar for det. Han vil aldri gj&#248;re det bra i gangartskonkurranser (alts&#229; i form av t&#248;lt og pass), men det er heller ikke i mine interesser. Vil man ha seg gangartshest, kj&#248;per man Islandshest. Vanskeligere er det ikke.

N&#229; f&#229;r dere bare henge meg dere som vil, jeg er alltid beredt ;)

irenee
05-12-2009, 19:51
Har kun positive opplevelser av NL og jeg syns de er flotte bruksdyr. De m&#229; dog som flere andre raser holdes i &#248;rene og f&#229;r en god oppdragelse. Husker yndlingshesten p&#229; rideskolen n&#229;r jeg var lita, brun hoppe som het Stjernefrigg. Nyyyydelig. Og de NL som er p&#229; rideskolen n&#229; er jo s&#229;&#229;&#229; s&#248;te... Hadde jeg skulle valgt hest til mine fremtidige barn hadde det blirr en NL. Og hadde jeg v&#230;rt lettere s&#229; hadde jeg valgt en selv:) Flotte dyr, og de fleste jeg har m&#248;tt har fine s&#248;te ponnihoder med store svarte &#248;yne og store nesebor... ikke s&#229;nne mursteinshoder med grise&#248;yne...

Frida&Jameel
05-12-2009, 20:00
Sikle litt p&#229; Balder Br&#229; :D Ellers veldig enig i det med hode. Kan legge inn de to nordlandshestene til Guro (som er her inne, men husker ikke nicket :p), som jeg synes er noen fine eksemplarer av rasen :)

Forbrigds Njord

http://i110.photobucket.com/albums/n87/nemi_f/Diversehester/017copy.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n87/nemi_f/Diversehester/014copy.jpg

Almaas (?) Mai

http://i110.photobucket.com/albums/n87/nemi_f/Diversehester/030copy.jpg

http://i110.photobucket.com/albums/n87/nemi_f/Diversehester/039copy.jpg

Lucretia
05-12-2009, 20:20
Jeg blir rett og slett sint når islandshestfolk (no ofference til dere som personer) hele tida må kommentere at "nordlandshester er en dårligere versjon av islandshest", "nordlandshester er for folk som ikke har råd til å kjøpe seg islandshest", "nordlandshester kan ikke måle seg med isisene" osv.

Jeg skjønner at dette er deres mening, men det er unødvendig å spre sånne holdninger rundt seg. Om dere må si deres mening, fortell heller hva som er dårlig og bra med nordlandshesten da, og ikke dra inn islandshest hele tiden!

Om en nordlandshest hadde vært like dyr som en islandshest, hadde jeg uansett kjøpt nordlandshesten. Ikke fordi at den ene nødvendigvis er bedre enn den andre, men fordi at mine interesser og mitt hjerte ligger nærmere nordlandshesten, og jeg verdsetter nordlandshestens kvaliteter. Dere må da forstå dette? Islandshester er flotte hester det også, og for "dere" er de flottere enn nordlandshester. Men JEG liker nordlandshesten best. Håper dette er mulig å respektere.

Jeg synes at vi bør slutte å sette nordlandshest og islandshest opp mot hverandre, og heller ta de for det de er. En nordlandshest vil aldri bli en islandshest, og en islandshest vil aldri bli en nordlandshest heller. Så kan man heller konsentrere seg om hva som er bra og dårlig om hver enkelt rase, i stedet for å sette de opp mot hverandre hele tiden.

Jeg har selv en svært lovende 3-åring, som ser ut til å kunne gjøre det veldig bra i kjøring, og sikkert også ridning når han er klar for det. Han vil aldri gjøre det bra i gangartskonkurranser (altså i form av tølt og pass), men det er heller ikke i mine interesser. Vil man ha seg gangartshest, kjøper man Islandshest. Vanskeligere er det ikke.

Nå får dere bare henge meg dere som vil, jeg er alltid beredt ;)

AMEN!

Jeg kunne aldri tenkt meg islandshest. Og jeg synes det er teit å sammenligne de to rasene. Bruksområdene er jo totalt forskjellige. Gangartsridning interesser med nada, så da er det svært liten vits i å anskaffe seg islandshest. Jeg har heller ikke den grunnleggende interessen for rasen som jeg har for N/L-en. Avl er noe av det som interesserer meg mest, og der får islandshesten klare seg sjøl, for det er hundretusener av andre folk som driver avl på den. Det har ikke N/L-hesten. Islandshesten har heller ikke et lynne og utseende jeg er særlig begeistra for.

Hoppa jeg har nå er den ultimate turhest (og kanskje vi prøver oss på noe mer også etter hvert, hvem vet) og hun har virkelig fremdrift! Hun er i tillegg en edel, vakker og oppsynt dame med herlig lynne. Og hun tølter (skjønt det gir jeg katta i.)
Jeg skjønner heller ikke hvor alle disse grusomme N/L-hestene kommer fra, jeg har nemlig aldri møtt noen! (Og jeg har vært borti veldig mange!) Det er ikke flere ufyselige N/L-hester enn det er ufyselige islandshester, varmblodshester, fjordinger, arabere osv. Som sagt mange ganger tidligere. ;)

Silje&Fjellrosa
05-12-2009, 20:24
Godt at det er noen som forst&#229;r min frustrasjon :p

Akvinn4ever
05-12-2009, 20:39
Det g&#229;r ikke an &#229; sammenligne islandshester og nordlandshester. To forskjellige typer hester, to forskjellige typer bruksomr&#229;der. Hesten jeg rir er en nordlandshest, og han er en virkelig fantastisk ponni. Han er en kl&#248;pper i sprang, og blir bare bedre og bedre i dressur. Nordlandshesten kan brukes til alt, og de er som regel veldig greie hester. Ikke det at jeg har m&#248;tt s&#229; alt for mange, men jeg har likt de jeg har m&#248;tt. Og jeg syns det blir alt for dumt &#229; skal drive og veie islandshest og N/L for og mot hverandre. Det blir helt feil. Islandshest er islandshest, nordlandshest er nordlandshest.

Lucretia
05-12-2009, 20:45
Lucretia: Har du fler bilder av Fauna Best? Jeg red henne en periode, men hun må være noe av det med ufotogene jeg har vært borti. :p

Jeg skulle ha noen flere bilder av henne ja, men finner de ikke nå... Vet det ligger masse bilder av henne på www.stallholand.no :)

Kurre
05-12-2009, 21:30
Skj&#248;nner dere godt jeg.
Selv blir jeg sinna som en veps n&#229;r noen sammenligner lavadottene mine med...de andre.
I mitt hode er nemlig disse to rasene VELDIG langt fra hverandre annet enn i st&#248;rrelse og at det er stor fargevariasjon innen begge to,s&#229; Amen til det.

Silje&Fjellrosa
05-12-2009, 21:37
Skjønner dere godt jeg.
Selv blir jeg sinna som en veps når noen sammenligner lavadottene mine med...de andre.
I mitt hode er nemlig disse to rasene VELDIG langt fra hverandre annet enn i størrelse og at det er stor fargevariasjon innen begge to,så Amen til det.

Takk for det, flott at du forstår! :)

Kurre
05-12-2009, 21:46
Takk for det, flott at du forstår! :)
:)
Møter mest av den holdningen hos..."andre" hestefolk jeg.
Særdeles få av "oss" som sammenlikner de to.

Blir litt som den gangen jeg drev med fullblodshest og stadig opplevde å høre at: Åh,den er som en varmblodstraver da altså,bare at man klipper manen dens.
Kan si jeg freste og boblet litt da også,ja;)

Lopke
05-12-2009, 21:48
:lol: fullblods vs varmblodstraver.. den var god. Har ikke tenkt p&#229; den sammenligningen f&#248;r.

Vi har en s&#230;rdeles feit og lite pen NL her p&#229; stallen. Jeg kaller den for p&#248;lsa.
Jeg tror ikke hun er s&#230;rlig representativ for rasen n&#229;r jeg ser bilder folk har lagt ut her.

Silvershining
05-12-2009, 21:48
Ser for meg en tykk, r&#248;doransj ponni men masse man og hale og en solid porsjon egen vilje ;)

Alle N/L hester jeg har m&#248;tt har hatt den samme "oransje" fargen :p T&#248;ft i grunn ^^

(Har lest gjennom mesteparten av inleggene her, og hvis jeg skulle kj&#248;pt enten islandshest eller N/L hest, ville valget falt p&#229; sistnevnte ;))

MonaB
05-12-2009, 22:24
Det er fordi de fleste nordlandshestene er r&#248;de:) Jeg liker denne rasen jeg og kommer nok til &#229; se p&#229; den n&#229;r jeg om noen &#229;r skal ha gamp(til mini) og kj&#248;rehest til meg selv:)

Helga
05-12-2009, 22:27
Eg ville no heller aldri samanlikna dei to. Loppa mi har speed i blodet heile tida, med herr NL som me eig er stort sett roleg og avbalansert. Sistnevnte er 4, isis er 11! Isis er ingen fin nybegynnarhest, men herr NL er heilt fantastisk.
Herr isis suger til køyring, herr NL er super. Så nei, dei er ikkje samanliknbare.

Vestbø
05-12-2009, 22:43
Eg ville no heller aldri samanlikna dei to. Loppa mi har speed i blodet heile tida, med herr NL som me eig er stort sett roleg og avbalansert. Sistnevnte er 4, isis er 11! Isis er ingen fin nybegynnarhest, men herr NL er heilt fantastisk.
Herr isis suger til køyring, herr NL er super. Så nei, dei er ikkje samanliknbare.

Nå er du inne på individene dine, ikke rase-egenskaper ;)

Vestbø
05-12-2009, 22:46
Det er fordi de fleste nordlandshestene er røde:) Jeg liker denne rasen jeg og kommer nok til å se på den når jeg om noen år skal ha gamp(til mini) og kjørehest til meg selv:)

50% av rasens eksemplarer er røde.

Dernest følger brun, svart, gul (6%), borka, diverse skimmel- og sølvfarger, samt blåøyd/hvit kommer også i ulike grader.

Husker desverre ikke eksakt prosentmengde på alle de ulike fargene.

Silje&Fjellrosa
05-12-2009, 22:47
Her er et par hoder... :)

Kurre
05-12-2009, 22:48
Jepp,sikkert trivelige og &#229;lreite hester,men der er endel av de "hodetrekkene" jeg tenker p&#229;...

Silje&Fjellrosa
05-12-2009, 22:52
Jeg synes veldig mange N/Ler har veldig fine hoder fra skr&#229;sida (halvveis forfra og halvveis fra sida) (spesielt min egen, han s&#248;lvsvarte), men er enig i at noen er litt lange/forml&#248;se fra sida. Men hei, dette er da nordlandshesten v&#229;r. Om noen synes de har s&#229; forferdelig stygge hoder, s&#229; f&#229;r det bare v&#230;re. De skal uansett f&#229; lov til &#229; v&#230;re som de er ;)

Lucretia
05-12-2009, 23:10
Jepp,sikkert trivelige og ålreite hester,men der er endel av de "hodetrekkene" jeg tenker på...

Det er nok en smakssak, jeg synes de er flotte :)

Ina&Gydja
06-12-2009, 00:40
Eg ser f&#248;re meg ein liten brun/raud ting av ein hest som er staare enn eit esel. Beklagar, men det er diverre det fyrsteinntrykket eg har f&#229;tt av denne rasen.
I forhold til islandshesten s&#229; meinar eg at nordlandshesten er mykje mindre samarbeidsvillig og gjer katten n&#229;r den blir bedt om noko :P Det er sj&#248;lvsagt ikkje alle nordlandshestane som er slik, dei er nok flotte hestar nokre av dei! Men dette er det inntrykket eg har f&#229;tt.

T.B.
06-12-2009, 00:42
Stygge hoder??

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Rull107-52.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/232.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/12-05-2006234019.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Seljord2006-1017.jpg

http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Seljord2006-1001.jpg

Finner ingen "stygge hoder", jeg.....

Kurre
06-12-2009, 00:44
*Krype sammen i sitt rasistiske Islandske skap*:p

Ina&Gydja
06-12-2009, 00:48
Hovuda p&#229; desse hestane er ikkje stygge. Men sj&#248;lv tykkjer eg at hovuda er ganske lange og rette, og litt tunge p&#229; ein m&#229;te.

Silje&Fjellrosa
06-12-2009, 01:28
Eg ser føre meg ein liten brun/raud ting av ein hest som er staare enn eit esel. Beklagar, men det er diverre det fyrsteinntrykket eg har fått av denne rasen.
I forhold til islandshesten så meinar eg at nordlandshesten er mykje mindre samarbeidsvillig og gjer katten når den blir bedt om noko :P Det er sjølvsagt ikkje alle nordlandshestane som er slik, dei er nok flotte hestar nokre av dei! Men dette er det inntrykket eg har fått.

Så det er bare "noen" av nordlandshestene som er flotte og lydige? Da lurer jeg på hvilke typer eksempler du har sett. Type plenklipper med folk som ikke har peiling som eiere, eller normale hester som har oppegående eiere og blir trent på vanlig vis?

Jeg har så klart sett noen av det første eksempelet mitt også, men er helt overbevist om at samtlige av disse hadde blitt flotte om de hadde byttet eier.
Til vanlig omgås jeg kun de av mitt andre eksempel, inkludert mine egne...

Solan
06-12-2009, 03:56

Lyngshesten er en hest som passer for oss som ikke har kjempestore ambisjoner inne en enkelt sportsgren. Mor kan ri på tur den ene dagen mens en av den yngre garde kan stille på travløp en annen dag. Minstejenta deltar i klubbmesterskap i sprang og dressur mens far kjører hjem et lass med vinterved helga etter :)

Sånn er det å ha en lygshest ;-)

Prøv det, det er fantastisk morro :)

Jeg drar frem igjen denne og nikker iherdig til den :D

Frida&Jameel
06-12-2009, 09:35
De to nederste p&#229; dine bilder T.B., hadde fine hoder :) S&#229; nette og fine ut. Vanskelig &#229; si noe om de &#248;verste bildene pga vinkel. Men ellers synes jeg nordlandshesten har lett for &#229; ha store og klumpete hoder, spes om man ser hodet fra siden i profil. Men det synes jeg om islandshesten ogs&#229; :p

Tror nordlandshesten er en fin rase jeg :) Litt liten og klumpete for meg, men helt sikker en flott allroundsbrukshest for mange :)

Ina&Gydja
06-12-2009, 09:42
Så det er bare "noen" av nordlandshestene som er flotte og lydige? Da lurer jeg på hvilke typer eksempler du har sett. Type plenklipper med folk som ikke har peiling som eiere, eller normale hester som har oppegående eiere og blir trent på vanlig vis?
Det veit eg ikkje, men dei hestane eg har sett har vore veldig sta. Eg har ikkje peiling på kor mange flotte nordlandshesta det er eg, eg har berre sett typar av den sta og eigenrådige typen! Eg VEIT at det finnast fine nordlandshestar, men har ALDRI sett ein.

Silje&Fjellrosa
06-12-2009, 09:58
I Norge har vi tre flotte, forskjellige raser. Vi har ingen varmblodig ridehest, men tre kaldblodige raser som fungerer fint p&#229; hobbybasis for hver og en sin smak (med unntak av kaldblodstraveren som brukes i trav"eliten").

Jeg har et eksempel... For litt siden var det ei fjordhestdame jeg kjenner (ei litt kraftig dame) som sa til meg: "For MEG blir nordlandshesten for liten og spinkel, men de er flotte hester, og passer godt til deg!" Akkurat som jeg (som ikke har et gram for mye p&#229; kroppen og ikke har spesielt grov bygning) kan si til henne at "for MEG blir fjordingen litt i det groveste laget, men de er flotte hester!".

Jeg kunne godt ha hatt fjording om jeg ville det, og hun kunne ha hatt nordlandshest om hun ville. Men dette er v&#229;re personlige meninger, og de skal respekteres.

Dette var ikke for &#229; sammenlikne N/L og fjordhest p&#229; noen m&#229;te, men bare som et eksempel p&#229; at man velger den hesten man er komfortabel med :)

rebeccaH
06-12-2009, 11:25
Jeg har sett mangen flotte NL hester og en del mindre flotte. Var 2 hingster p&#229; ridekurset jeg g&#229;r p&#229;. Husker ikke hva de heter, men som jeg forsto s&#229; var begge 2 premierte. De var nydelig. De g&#229;r ikke i samme gruppe som meg lenger s&#229; har bare sett de en gang. Den som g&#229;r i min gruppe er mindre pen syns jeg, liten, tjuskete pels, ganske rund. Ser bare litt feil proporsjonert ut. Men s&#248;t allikavel :p Virker som en liten rampe ponni.

Nina
06-12-2009, 11:37
S&#229; det sto tidligere i tr&#229;den at de er litt st&#248;rre enn isiser, men jeg har i grunn motsatt inntrykk. De jeg har sett har v&#230;rt sm&#229;, s&#229;nn at til og med jeg som er ponnirytter synes de er litt i minste laget. Men har jeg bare sett veldig sm&#229; eksemplarer? Hva er den vanligste h&#248;yde?

Synes nordlandshesten virker som en &#229;lreit bruksponni jeg, men som sagt litt liten og jeg liker heller ikke hodene til de fleste. De er s&#229; lange, og ser ofte litt for store ut p&#229; kroppen.