PDA

Se full versjon : Årets høy

Gjest-
11-07-2007, 19:52
Har regna som pokkern her nå i ca en måneds tid, og tydeligvis hadde stalleierene ikke rukket å slå enda i år om jeg forsto riktig.
Men undrer litt, hvordan kan kvaliteten bli når det er så sykt mye regn? Vil det ofte si at det ikke blir så bra høy?
Man vet ikke hvordan det blir resten av sommeren da, men hva hvis dette været fortsetter?
Har ikke peiling på slike ting...

Ingvild
11-07-2007, 20:01
Noko av næringsstoffa vil nok renne ut av graset. Tykkjer det er seint å ikkje ha slått enda, me slo første veka i juni.. Men det er vel kanskje annleis i Frankrike!

Men når det skal seiast, så vert graset meir og meir næringsrikt jo lengre det står, men etterkvart går kvaliteten ned att når det har stått for lenge.

Gjest-
11-07-2007, 20:02
Vet ikke om det var slik at de allerede har slått en runde, og fikk ikke tatt andre eller hvordan det egentlig var, fikk bare med meg at de ikke hadde fått slått nå.
Men har regna her rundt en måned nå, og det må vel tørkes godt før man kan samle det inn, må det ikke?
Så kanskje de kom akkurat for sent :\

Belinda
11-07-2007, 23:45
Jeg har enda ikke slått mitt.. Og nå har gresset rukket å frøe seg. Næringen vil naturligvis ikke bli den samme. Så da må jeg spe på med andre ting.

Bentemor
11-07-2007, 23:57
Vi fikk heldigvis inn alt før det begynte å regne

Gjest-
11-07-2007, 23:58
belinda, hva sper man på med da?

Travern
12-07-2007, 00:48
Høyet vi har kjøpt/besilt er heller ikke slått ennå, og vurdere lenge å si vi ikke ville ha det. Men pratet med en som har peiling på foring av hest og han mente det bare var bra siden det var førsteslåtten, da den fra før er meget sterk/kraftig så gjør ikke om det har mindre næring og får da også mer fiber:)

Anne83
12-07-2007, 09:41
Lene:

Man sper på med ekstra kraftfor vil jeg tro hun mente.

Seniora
12-07-2007, 09:50
En god del av høyets kvalitet beror vel også på sjølve jordsmonnet...? Og renner jorda vekk, så... Hm. Det kommer vel litt an på hvor mye grasset har vokst; før jordsmonnet regner vekk? Og har grasset satt gode og dype røtter, så - binder jo røttene jorda, som da ikke regner vekk SÅ fort... Det er et veldig interessant emne, dette her også!

Og prøver/tester av høyet vil jo vise næringsinnholdet. Men jeg vet jo ikke om det er vanlig at (det vi her kaller for) "grassbønder" i Frankrike får foretatt sånne tester... ;-)

Belinda
12-07-2007, 14:23
Jeg sper på med kraftfôr og vitaminer.

Kvaliteten blir dårligere når gresset står lenge, uansett hvordan jordsmonnet er.Uansett har gresset nå stått så lenge at det har frøet seg.

LinnMerethe
13-07-2007, 11:10
Vi fikk heldigvis inn høyet uka før regnværet begynte.Men storbonden på bygda,som leier mesteparten av jorda her jeg bor,har ikke slått noe ennå og det har frøet seg.Han selger alt som hestehøy,så det er litt kjipern.Var visst mange av de faste kjøperene som hadde sagt at de ikke ville ha høyet alikevel fordi det ikke var slått ennå.Litt dårlig gjort syns jeg men,han får vel solgt det uansett tenker jeg;)

Chevaleresse
13-07-2007, 11:23
Seint slått høy er ofte bedre hestemat enn tidlig slått høy, med mindre du har løpshest som krever eneritett mat for å få i seg nok næring. Kjøper heller H3-H4 høy til mine hobbyhester enn H1. Så får man spe på med ekstra protein eller FEH til dem som trenger det. Ønsker at hestene skal ha mest mulig fri tilgang, og da nytter det ikke med veldig næringsrikt høy.

Men har gresset frødd seg allerede? her har timoteien bare såvidt blomstret. Den frør seg ikke før uti augusten.

Mvh Torill

Reaper
13-07-2007, 18:22
Et lite høyspørsmål; Vil det lønne seg for noen som har mange hester (unghester og godt voksne hester) å bruke førsteslått til ungestene(altså mer proteiner og mer næringsrikt) og så bruke andreslåtten på de litt mer voksne hestene som ikke trenger like mye næring gjennom grovföret?

Chevaleresse
13-07-2007, 18:43
Det høres ut som en grei plan det ja, om du greier å få det til praktisk.

Mvh Torill

Reaper
13-07-2007, 18:46
ja, det virker gjennomførbart foreløpig;)

Men om det virkelig skulle bli mye regn som trådstarter nevner, og det ikke er noen mulighet for å få tørket høyet ute.
kan ikke et alternativ være å slå det selv om det er vått, og så legge det på et egnet og tilrettelagt sted med høytørke, for så å lage baller av dem senere?

det er vel mindre sjangs for mugg ved å gjøre det på denne måten også?
Iom at man er garantert tørt høy før man lager baller..