PDA

Se full versjon : ri drektig hest

anett84
11-07-2007, 00:41
jeg lurer på om hvor lenge man kan ri en drektig hest?hører så mange delte meninger,å kan man småløpe med en drektig hest:confused:
håper på gode og ærlige svar

Therese
11-07-2007, 00:49
Jeg mener at man burde trene som normalt så lenge hesten har lyst og synes det er greit, men aldri sprengri (det gjør ikke jeg uansett om den er drektig eller ikke). Vi sluttet vel å galoppere når det var 3-4 måneder igjen, da synes hun det ble for tungt. Men hun travet godt og mye helt frem til siste dag, også på egenhånd i paddocken.
Bevegelse er alltid bra, men ikke stress eller utsitt hest.

Dette med å trene som normalt og heller trappe ned etter hestens form/lyst ble vi rådet til av dyktig vetrinær.

Embliss
11-07-2007, 10:23
Enig med Therese:) Hesten skal ha LYST til å trene.

Wulfi
11-07-2007, 10:38
Vi red Stina som normalt 2 dager før hun fikk føllet.

LisaFi
11-07-2007, 10:47
Man kan jo være forsiktig med hopping etc da.

Travhester kan man jo til og med starte løp med de første to-tre månedene av drektigheten, så de tåler nok mer enn vi tror. Etterhvert som kroppen begynner å bli tung, får man ta de hensynene som de enkelte hoppene ser ut til å behøve..

Ingvild
11-07-2007, 12:09
Merra eg rei før var drektig det eine året eg rei ho, og me trente ho vanleg fram til ca. 1 mnd før fødsel. Etter det vart det berre rolege turar ein gong i blandt.

fabolos_willow
11-07-2007, 12:21
godt gjort for travere å ikke miste fosteret den første mnd med stress og løp sier nå jeg.
jeg hadde nok trent hesten som normalt, men unngått situasjoner som medfører stress!

Ingvild
11-07-2007, 12:53
Det bør ein vel unngå uansett om hesten er drektig eller ikkje.

Lucinda
11-07-2007, 13:05
Den aller første tida rundt bedekning bør man ta det litt meir med ro så fosteret får feste seg, men ellers er det berre å ri og trene i vei langt utover i drektighetstida.

Mi var bedekt i mai 2006 og eg starta konkurranser i juni og juli og august med henne. Tok det litt rolegare i siste halvdel av mai da ho var bedekt og begynnelsen av juni. I juli under Fjorhest NM deltok vi også i terrengritt der vi var ein av få som virkelig gjekk i 350 m tempo. Traff optimaltida nøyaktig på sekundet. Skulle også starte med henne i september KM Dressur men da trakka ho over på beite så ho vart halt ei stund så det gjekk i vasken. Man kan konkurrere fram til hesten er 5 mnd drektig.

Mi blei trent heilt som vanleg mot konkurranse men uten å konkurrere fram til desember 2006. Da var ho over 7 mnd drektig. Da trappa vi nedover men ho var i trening og bevegelse heile tida. Siste 3 mnd gjekk ho på utegang. Dvs gjekk ut og inn som ho ville heile døgnet. Stallen stod åpen.

Ho var i god form når ho føla. Galopperte og bukka i paddocken berre dager før følet kom. Begynte ri henne igjen etter ca 3 veker. Rir ca anna kvar dag foreløpig. Skal starte konkurranser igjen i oktober når eg har lov å starte konkurranser igjen med henne. Så vi bygger opp treninga mot dette. Planen er å hoppe rett ut i LA igjen på KM Dressur. Trur det går heilt fint.

Oliverrags
29-07-2007, 10:38
Jeg mener du skal holde hoppa i form så lenge hun klare/vil. da blir det en litt enklere føttsel for henne, blir det ikke det da??
Må være mye enklere å gå gjennom det der med en god form..

Filizity
29-07-2007, 10:50
hoppa jeg hadde red vi til 3 dager før hun fikk føllet pga at hun syntes det var gøy og hadde lyst selv. de siste månedene bare tassa vi, men det var pga at vi mente hun var for stor, og ikke pga at hun ikke ville løpe selv;)

mens en av de andre hestene på stallen sluttet vi å ri når hun var 4 mnd på vei, for da ville ikke hun mere;) så det er så inviduelt fra hest til hest...