PDA

Se full versjon : Hva legger du i "Join-Up"?

Sofie&Lavageitene
08-07-2007, 18:06
Nå har jeg lest veldig mye rundt og det virker som om det er veldig mange forskjellige meninger og deffininasjoner av utrykket "Join-Up".
JEG trodde at "Join-Up"-utrykket var etter Monty Roberts sin filosofi, men det virker ikke som om det er tilfellet her..
Lurer egentlig på hva DERE definerer som Join-Up og hva dere bygger det på?

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre om disse 'fag-uttrykkene', men blir så forvirret når det tydeligvis er så mye forskjellig folk legger i utrykket...

Tornado
08-07-2007, 18:46
Jeg trodde også "Join-Up" var etter Monty Roberts sin filosofi..?

Sol
08-07-2007, 20:32
når jeg snakker om join-up, sankker jeg om Monty Roberts metode, hvor man sender hesten ut, dominerer den til den underkaster seg, og så inviterer den inn i en join-up

LisaFi
08-07-2007, 20:33
Når jeg tenker på Join up, så tenker jeg på noe som skal gjøres EN gang. Og derfor ikke så veldig interessant... ;)

Sofie&Lavageitene
08-07-2007, 22:39
Når jeg tenker på Join up, så tenker jeg på noe som skal gjøres EN gang. Og derfor ikke så veldig interessant... ;)

Ikke interessant FORDI det kun skal gjøres en gang eller? Forvirra:s

Therese
10-07-2007, 12:39
Jeg trodde/betegner også Join-up som denne metoden til Monty Roberts. Men det var ikke han jeg lærte den av ;)

LisaFi
10-07-2007, 20:25
Lite interessant fordi at det blir vanskelig å si "neste gang jeg skal gjøre en Join up med hesten min" etc.

Forhåpentligvis slipper jeg å møte for mange hester jeg behøver å gjøre sånt med, tenker jeg.

Mari
10-07-2007, 20:30
Jeg ser på JoinUp som en metode man gjennomfører et fåtall ganger, og tenker da på metoden til M.R.

KatrineB
12-07-2007, 02:32
Vet ikke hva det er en gang jeg.. har alltid tenkt på en hest som tøyer ut/løser opp muskler.. Men da tok jeg feil :)

Line Christine
12-07-2007, 09:24
Det kan nok stemme at MR har satt stempelet sitt i en viss grad på uttrykket "join up". Men om en ser på ordenes betydning, så er det simpelthen bare at hesten velger å komme til deg og følge deg.
Det trenger man sjelden en rundpaddock eller en spesialgrime for å få til, heldigvis..

Line.

anita&el-key
15-08-2007, 13:29
om en ser på ordenes betydning, så er det simpelthen bare at hesten velger å komme til deg og følge deg.
Det trenger man sjelden en rundpaddock eller en spesialgrime for å få til, heldigvis..
Line.

Ja heldigvis så har jeg en hest som elsker å være sammen med meg uansett utsyr eller område eller andre hester eller hva det nå skal være:)
Det tror jeg ganske enkelt kommer av gjensidig tillit, gjensidig respekt og god kommunikasjon - samt at vi gjør morsomme ting sammen:cool:

proscenia
05-05-2008, 15:51
Join up er det øyeblikket hesten har kommet bort til deg og berørt skulder/armen din. Dette øyeblikket kalte Monty Roberts opp etter et av sin kones malerier, join up.

Embliss
05-05-2008, 15:55
Det kan nok stemme at MR har satt stempelet sitt i en viss grad på uttrykket "join up". Men om en ser på ordenes betydning, så er det simpelthen bare at hesten velger å komme til deg og følge deg.

Line.

Enig med deg. Jeg har aldri jobbet Embla i en rundpaddock, men ved å gradvis bygge opp respekt har jeg etter hvert fått et så sterkt bånd til henne at hun ser på meg som en leder og følger meg.

Birre
05-05-2008, 16:05
"Join Up" forbinder jeg med MR. Men jeg har til dags dato ALDR jaget en hest fra meg for så å invitere den til å komme til meg igjen. Hestene kommer uansett de...

RenateSJ
05-05-2008, 16:19
Join up i MR sin verden er misforstått, like mye som NH er misforstått (som jeg ser hver dag innpå formet her). Har heller aldri vært noe fan av MR, derfor har ikke Join up vært en del av mitt vokabular.
Så jeg legger ikke noe som helst i utrykket. Får fnatt hver gang det brukes. Fordi det ikke betyr noe lenger... Det er så ødelagt og misforstått av alle som har sett en film eller lest en bok og skal gjøre det samme...

Hannah
15-05-2008, 11:26
Jeg legger i Join up at du får hesten til å følge deg av fri vilje.. For meg har ikke det noe med monty roberts å gjøre, bortsett fra at han har en metode å gjøre det på som er veldig populær.

Edit: Formulerte meg litt feil. Over står hva resultatet av en join-up skal være. I mine øyne er det selve prossesen du går gjennom for å komme dit som kan kalles join-up.

Howdi
15-05-2008, 13:18
Legger ikke noe positivt i det i hvert fall.. ;)

Men ser jo noen svar her inne som må få mine forutinntatte meninger til å vike da....