PDA

Se full versjon : på beitet?

frk.vodka
04-07-2007, 16:14
Ville bare høre om hva andre mener om å skulle trene eller drive med hesten inne på beitet?

Det er da det eneste "fri" stedet eller hjemmet dems som de kan få slenge med ben og løpe fritt nå for tiden, skal hesten akseptere at man kan komme inn å stelle den eller trene den inne på beitet?

Sant nok så skal de jo ikke sparke eller løpe rundt når man kommer, men skal jeg forvente av hesten min at jeg kan stelle den og trene den (bakke trening) inne på beitet dens, mens den oppfører? det eneste stedet den kan være helt fri....?
Hesten skal da få ha et sted hvor den kan få hoppe å sprette?
Dette går litt begge veier, for hesten skal jo oppføre seg, men den må jo få ha et sted hvor den kan ta litt av også?

Hva mener dere andre om dette?

Sofie & Suzett
04-07-2007, 16:21
Hesten kan få sprette og hoppe så mye den bare vil når den er på beite, men når jeg kommer inn, så forventer jeg like mye respekt som utenfor beitet. Men jeg vil ikke trene bakkearbeid inne på beitet på samme måte som utenfor, fordi de andre hestene også kommer, og hesten min blir for opptatt av å passe seg for sjefshesten som kommer for å jage henne.

Men jeg kan godt finne på å bare komme inn og være sammen med hestene på beitet.

JiviDream
04-07-2007, 16:53
Jeg trener Jivi inne på beitet, men ikke når de andre hestene er der. Hun har like mye respekt for meg der som når vi er utenfor beite.
Hadde hun gjort alt i sin makt for å bli fri, så hadde jeg nok vurdert å bytte plass, fordi det hadde uansett ikke hjulpet noen av oss.

Sol
04-07-2007, 16:58
det går ikke an at hun lager seg en bitteliten innhegning inne på beitet da, som hun kan trene hesten på, mens de andre er rett på utsiden. Så får ike hesten hennes stukket så langt vekk fra henne.

dette er jo ikke optimalt, men det funker. jeg lager ridebane inne på løsdriften min nå, av den enkle grunn at løsdriften min er overalt på eiendommen, bortsett fra den stusselige plenen min. dette byr jo selvsagt på utfordringer, i forhold til at jeg må klare å holde på konsentrasjonen til hesten jeg jobber med, mens de andre springer rundt og leker.. men det går faktisk an!

Ellers jobber jeg faktisk endel inne på beitet jeg.. ikke ride og kjørejobbing, men dominanstrening. hestene mine kan krangle akkurat så mye de vil, helt til jeg dukker opp. da er det JEG som bestemmer. de som har bodd her en stund VET det, og de sladrer til nye hester som kommer hit..

Det står meg fritt å flytte på hvem jeg vil, kose med hvem jeg vil, jage hvem je vil vekk. Om jeg koser med en av de hestene som er lavest på rang her, og sjefen på beitet kommer å prøver å jage den vekk, så får han så ørene flaggrer. Om han da prøver å ta det ut på noen av de andre, får han enda mer kjeft! Kjeft er at han blir bortvist fra mitt gode selskap, og må holde seg på behørlig avstand til jeg syns han kan få komme tilbake.

Jeg jobber også med berøring av hester på beitet. jeg sitter med dem når de hviler, jeg sitter på dem når de skal ha kos, jeg går under magen på dem, bak rompa på dem, mellom dem og jeg løfter bein. Jeg RIR dem ikke, og ber dem om å gjøre arbeid for meg der inne.

Jeg vet at mange er imot at man skal sitte på hester på beitet, og jeg skjønner hvorfor det. men for mine hester er dette noe de setter pris på, da det kun handler om at jeg sitter der for å være deres kløpinne og gjøre litt ekstra stas på dem. de andre hestene blir sure, da de tydelig syns at den jeg sitter på har et fortrinn framfor dem.

Dersom en hest på mitt beite signaliserer at han eller hun ikke ønsker denne formen for kos, så respekterer jeg det, vel og merke etter å ha satt meg på dem og på den måten sagt at jeg KAN om jeg vil, men jeg ønsker ikke å gjøre det.

Bajas feks, før jeg begynte å ri han igjen, stilte seg opp for at jeg skulle få noe å hoppe opp fra, men her om dagen da jeg stte meg på, gikk han under et tre og kvittet seg med meg! tydelig at han ikke har det behovet for at jeg sitter på han for kosens skyld nå som han blir ridd på, og det er helt greit!

Må legge til at det ikke nytter å kvitte seg med meg, sånn at han nok måtte finne seg i at jeg hoppet opp igjen, og så av når han sto pent!

Catrine
13-07-2007, 19:24
hehe, artig skrevet sol:)

Jeg brukte en del tid på beitet da jeg hadde fabian. Han var også sjefen av de to så det ble ikke mye knussel:) Jeg børsta og klødde, forlangte at han skulle flytte seg for meg, ja generell dominans trening. Så gikk jeg turer med de da, jeg labba avsted og de fulgte meg som regel på en liten vandring på beite, jeg leda dem enten til vann eller bedre beite område. Jeg satt også opp på fabian bare for at han ikke skulle glemme det helt;)

Harneshaug
13-07-2007, 19:31
Jeg jobber aldri med hestene på beitet, men nå har jeg jo muligheten for å trene de utenfor da.
Liker ikke å tafse så mye inne på deres område, de "liner" opp når de skal få kraftfor, strengt køsystem, ellers er det deres friplass...

Jeg har samme regler for oppførsel rundt meg der inne som ellers, men det gjør de automatisk.

Sagitaria
13-07-2007, 19:39
Når Boreas er i luftegården, har han fri.

Jobbet litt med han der når han var ung, men det er vel naturlig...sånn at han forsto at jeg hadde "lov" å komme inn dit jeg og.

Men nå går jeg ikke inn der når han er ute.

Catrine
14-07-2007, 14:32
Det var beite som i sommerbeite du tenkte på frk.vodka?

Jeg synes iallefall at når hesten går ute 24/7 i 2 mnd på skogs eller mark beite og den ikke blir trent så mye utenfor i denne tia, så må den tåle litt pusling inne på beite. Ikke snakk om å ri rundt på beite og sånne ting, men at den har respekt og kan la meg stelle den, pille flått, flytte seg for meg og slike ting.

Når den er i luftegården utenom beite sesong har den fri fra arbeid, men skal allikevel respektere mine grenser når jeg kommer med mat og for å hente den og sånn.

Gjest-
14-07-2007, 14:40
Jeg jobber aldri med hesten på beitet, da jeg syns dette er et fristed for hesten hvor den kan slappe av og kose seg.
Helt klart, er hesten min uoppdragen mot meg når jeg skal hente henne eller se til henne, så tar jeg tak i det der og da, hun skal fremdeles respektere meg.
Men går aldri inn for å trene henne på beite.

Sol
15-07-2007, 20:07
men dersom hestene deres skulle stått på beite feks tre måneder og eneste måten å få trent dem på, tatt høver, børstet osv var å gjøre det inne på beitet da?

For jeg har hatt gutta mine borte i fem uker nå, og fy søren som de prøver seg! har hatt fight med dem begge to i dag, siden de nå er hjemme og jeg tenkte å innarbeide rutinene våre igjen... Ingen ville løfte bein, ingen ville bli leid, ingen kunne flytte seg for press.. i FEM minutter, til jeg blei VRED.. nå er de "normale" igjen:p

Annette
15-07-2007, 20:14
Hesten min har 100% fri han nå i 4 uker til på beite.. ville egentlig ha ridd litt ogsånt, men han får ikke lov til å ha på seg annet enn fremskona, men de mister han og han blir sårbeint.. men like greit det at hetsen her fri på beite..

Sol
15-07-2007, 20:16
så deilig for den!:) mine pleier og å ha det, og har hatt tilnærmet det i 5 uker, men fy f*** for en sjau jeg pleier å ha med å sette de på plass etter en sånn langferie..

Rei bajas i dag, han kunne ikke bøye seg, ville ikke roe seg.. akkurat som om vi må begynne HELT på nytt! erfaringsmessig vet jeg at det kun går noen dager, men de dagene er AKK så frustrerende!

Annette
15-07-2007, 20:25
Haha=P
Vet nesten ikke hvordan min hest er etter beite.. å ri altså=P men han er helt vill når jeg skal leie eller noe=P han står bare å vrinsker og vrinsker=P ellers oppfører han seg normalt tror jeg=P

henny-penny
18-07-2007, 19:28
det kommer an på hvor beitet er.. kan godt finne på å sette meg opp å ta en skikkelig dressurøkt om beitet er der "banen" pleier å være. de jobber like godt fordet. de står ute på beitet hele døgnet og for å være ærlig så har jeg ikke dårlig samvittighet for å abryte freden deres. de har jo fri resten av tida likevel og de går jo ikke i hardtrening. men jeg skjønner veldig godt viss det er hester i hard trening for ellers så får de aldri sjansen til å virkelig slappe av uten å være forberedt på å plutselig måtte ut å jobbe.. men på vanlige hobbyhester syns jeg det er helt greit!

anita&el-key
15-08-2007, 16:32
Hmmm...
Litt rar spørsmålsstilling, hvis jeg skal se på beitet som hestens fristed, så må jeg vel la hesten gjøre det han helst vil på sitt fristed. Hvis han velger å være sammen med meg og drive med ting så er jo det flott, og hvis han ike vil det da gjøre jeg jo noe feil uansett.

Det spiller for meg ingen rolle hvor vi er om det er på beitet, ut på tur, på en bane, i en rundcorall, sammen med andre hester eller ikke. Det viktigste er at hesten finner det så interessant at han vil gjøre det han kan for å få lov til å bli med på leken.:cool:

KatrineB
16-08-2007, 16:53
Jeg har ridd på beitet.. Kanskje dumt av meg:rolleyes:
Hadde litt dårlig tid en dag, og kunne ikke ri begge hestene. Bestemte å ta 2 fluer i en smekk jeg. Har en gammel kjerrevei på beitet, som går opp gjennom fjellet, som hestene aldri går på. Jeg tok og red Galsi barbak opp der, mens Firanka løp fritt etter oss. Begge hestene fikk litt trim da. Kunne gjort det utenom beite også, men da måtte jeg hatt Firanka som håndhest, men det vil jeg heller prøve en dag jeg har bedre tid.

Anette
20-08-2007, 08:56
Jeg trener ikke på beitet, men jeg trener i luftegården. Når det er det eneste stedet jeg har som er gjerdet inn og mulig å late som om det er en bane, så blir det løsningen. Hestene forstår uansett at de må jobbe når de har utstyr på :)